برخی مواقع شما نیاز دارید تا یک Query را بر روی یک سرور اجرا نمایید و این Query برخی اطلاعات خود را از سرور دیگری دریافت مینماید. در این صورت باید یک پل ارتباطی بین سرور جاری و سرور دیگر وجود داشته باشد تا بتوانید در یک Query به سرور دیگری متصل شوید و اطلاعاتی را دریافت نمایید. در حالت عادی یک Query فقط میتواند بر روی سرور جاری اجرا شده و اطلاعاتی را بازیابی نماید. اما اگر همین Query بخواهد به سرور دیگری متصل شود، آن سرور باید در سرور جاری بصورت Linked Server تعریف شده باشد.
به عنوان مثال:
من سروری با آدرس 192.168.0.1 دارم که دارای پایگاه دادهای با نام Salary می باشد. نام این سرور را A میگذارم.
همچنین من سرور دیگری با آدرس 192.168.1.100 دارم که دارای پایگاه داده ای با نام Accounting است. نام این سرور را B میگذارم.
حالا میخواهم در سرور A یک Query بنویسم که جدول Payment را با اتصال به سرور B به جدول Document متصل نموده و نتیجه ی JOIN این دو جدول را نمایش دهد. به عنوان مثال:
SELECT * FROM Payment AS pay JOIN Document AS doc ON pay.DocumentId = doc.Id
نحوهی ایجاد یک Linked Server
بر روی سیستم من دو نسخه از SQL نصب شده است. یکی Standard Edition و دیگری Express Edition. من میخواهم در نسخه Standard یک Linked Server به نسخهی Express ایجاد کنم. بنابراین با اتصال به نسخه Standard مراحل زیر را طی میکنم:
1. یک New query ایجاد میکنم.
2. دستورات زیر را در Query ایجاد شده مینویسم:
sp_addlinkedserver 'MyServer', '', 'SQLNCLI', '.\sqlexpress'
sp_addlinkedserver نام رویه ای است که یک Linked Server را ایجاد مینماید.
پارامتر اول نام Linked Server را مشخص مینماید که جهت دسترسی به سرور دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.
پارامتر دوم Product Name میباشد که من خالی گذاشتم.
پارامتر سوم Provider Name یا نام فراهم کننده دادهای است. چون من میخواهم به یک سرور SQL متصل شوم SQLNCLI (SQL Native Client) را انتخاب کردم. اگر به منبع دادهای دیگری مثل Access،Oracle، MySql و ... متصل میشوید باید Provider Name دیگری را نتخاب کنید.
پارامتر چهارم نام یا IP سروری است که میخواهیم به آن لینک شویم.
3. با فشردن F5 یا منوی Execute این Query را اجرا کنید.
با اجرای موفقیت آمیز مراحل فوق باید عنوان MyServer را در مسیر Server Objects > Linked Server مشاهده کنید. در نسخه Express پایگاه دادهای با نام test دارم که شامل جدولی به نام tbl می باشد. با نوشتن Query زیر میتوانم محتویات این جدول را مشاهده کنم:
SELECT * FROM MyServer.test.dbo.tbl
sp_addlinkedsrvlogin 'MyServer',@rmtuser='user1', @rmtpassword='abc123'
sp_addlinkedsrvlogin نام رویه ای است که نام کاربری و رمز عبور را به یک Linked Server اضافه میکند.
پارامتر اول نام Linked Server می باشد.
پارامتر دوم نام کاربری جهت اتصال به سرور لینک شده میباشد.
پارامتر سوم رمز عبور جهت اتصال به سرور لینک شده میباشد.
- توابع خط فرمان - Command Line API
- توابع کنسول - Console API
<div id="first" class="content">Content1 with css class and id</div> <div class="content"> Content2 with css class <a class="links" href="#">Link1</a> <a href="#">Link2</a> </div> <div> Content3 without css class and id </div> <input type="button" onclick="myFunc()" value="Run myFunc" /> <input type="text" id="myInput" /> <script type="text/javascript"> function myFunc() { loop(1000); loop(50000); } function loop(number) { for (var i = 0; i < number; i++) { } } </script>
$$("div.content");
profile("myFunc Testing"); myFunc(); profileEnd();
- $(id)
معادل دستور document.getElementById است که یک المنت با id داده شده بر میگرداند .
$("first");
- $$(selector)
آرایه ای از المنتهای مطابق با selector داده شده بر میگرداند .
$$("div.content")
به تفاوت دو دستور توجه کنید . خروجی دستور اول ، یک المنت است و خروجی دستور دوم یک آرایه از المنت که بین [ و ] قرار گرفته اند .
برای آشنایی بیشتر با CSS Seletorها به این لینک مراجعه کنید : http://www.w3.org/TR/css3-selectors
- $x(xPathExpression)
آرایه ای از المنت هایی را بر میگرداند که با xPath داده شده مطابقت داشته باشند .
var objects = $x("html/body/div[2]/a") for(var i = 0; i < objects.length; i++) { console.log(objects[i]); }
برای آشنایی بیشتر با عبارات xPath به این لینک مراجعه کنید : http://www.w3schools.com/xpath
- dir(object)
تمام خصوصیات شیء ارسال شده را لیست میکند .
var objects = $x("html/body/div[2]/a") dir(objects);
- dirxml(node)
سورس یک المنت را بصورت درختواره ( tree ) پرینت میکند . همچنین با کلیک بروی هر node ، فایرباگ آن node را در تب html نمایش میدهد .
var node = $("first"); dirxml(node);
توجه کنید که این دستور فقط یک node دریافت میکند . برای همین اگر از دستور $$("#first") استفاده میکنید ، چون این دستور یک آرایه بر میگرداند ، باید اولین عضو آرایه را دریافت و ارسال کنید .
یعنی :
var node = $$("#first")[0]; dirxml(node);
- clear()
این دستور محیط console را خالی میکند . عملکرد این دستور معادل کلیک دکمهی Clear ( در بالا - چپ تب کنسول ) است .
- inspect(object[,tabName])
توسط این دستور میتوانید یک شیء را در مناسبترین تب فایرباگ یا یکی از تبهای مورد نظر خود ، Inspect کنید .
var node = $("first"); inspect(node); // inspect in html tab inspect(node,'dom'); // inspect in dom tab
- keys(object)
آرایه ای از "نام" تمام خصوصیات شیء ارسال شده بر میگرداند .
var obj = $("first"); keys(obj)
- values(object)
آرایه ای از "مقدار" تمام خصوصیات شیء ارسال شده بر میگرداند .
var obj = $("first"); values(obj)
- debug(fn) and undebug(fn)
این متدها یک BreakPoint در ابتدای تابع مشخص شده اضافه/حذف میکنند . ( در تب Script ) . به همین ترتیب هنگامی که تابع مورد نظر فراخوانی شود ، در نقطه ای که BreakPoint قرار داده شده توقف خواهد کرد .
البته میشود BreakPoint را دستی هم قرار داد . در اصل این تابع ، این عملیات را سادهتر میکند .
debug(myFunc); myFunc(); undebug(myFunc);
- monitor(fn) and unmonitor(fn)
این متدها برای فعال/غیرفعال کردن Logging فراخوانیهای یک تابع استفاده میشوند .
در حالت عادی برای پی بردن به اینکه یک تابع اجرا میشود یا نه ، در تابع مورد نظر یک alert قرار میدهیم و تست میکنیم . که این روش در برنامه برنامههای بزرگ صحیح نیست . زیرا در این حالت باید بین حجم زیادی کد به دنبال تابع مورد نظر بگردیم و سپس alert را قرار بدهیم و بعد اطمینان از صحت عملکرد تابع مجدد آن را حذف کرد ، که با اتلاف زمان و به خطر انداختن کدها همراه است .
اما با استفاده از این متدها ، تنها نیاز به داشتن اسم تابع داریم ( و نه مکان تابع در کدهای برنامه ) .
تست monitor :
monitor(myFunc); // now click on "Run myFunc" button
unmonitor(myFunc); // now click on "Run myFunc" button
- monitorEvents(object[, types]) and unmonitorEvents(object[, types])
این متدها عملیات Event Logging برای یک شیء را فعال/غیرفعال میکنند . در کنار شیء مورد نظر ، میتوان نوع رویداد را هم به متد ارسال کرد . در این صورت عملیات Logging فقط برای همان گروه رویداد/رویداد ، فعال/غیرفعال میشود .
منظور از گروه رویداد ، مجموعه رویدادهای یک شیء است . مثلا mousemove , moseover , mousedown , ... در گروه mouse قرار میگیرند . یعنی میتوانید با ارسال کلمهی mouse فقط رویدادهای mouse را تحت نظر بگیرید یا اینکه فقط یک رویداد را مشخص کنید ، مثل mousedown .
راه سادهتر فعال کردن Event Logging ، رفتن به تب Html ، راست کلیک کردن بروی المنت مورد نظر و فعال کردن گزینهی Log Events میباشد .
var obj = $("myInput"); monitorEvents(obj,'keypress');
نتیجه پس از فشردن چند دکمهی کیبورد در myInput :
توضیحات بیشتر : http://getfirebug.com/wiki/index.php/MonitorEvents - profile([title]) and profileEnd()
این متدها ، JavaScript Profiler را فعال/غیرفعال میکنند . هنگام فعال کردن میتوانید یک عنوان هم برای پروفایل مشخص کنید . در قسمت قبلی مقاله در مورد این قابلیت توضیحاتی ارائه شد .
سه را برای اجرای Profiler وجود دارد :
1 - کلیک بروی دکمهی Profiler در بالای تب کنسول .
2 - استفاده از کد console.profile("ProfileTitle") در کدهای جاوا اسکریپت .
3 - استفاده از متد profile("Profile Title") در خط فرمان .
profile("myFunc Testing"); myFunc(); profileEnd();
ستونهای Profiler :Function : نام تابع اجرا شده .
Calls : تعداد دفعات فراخوانی تابع .
Percent : زمان اجرای تابع در زمان کل ، به درصد .
Own Time : زمان اجرای تابع به تنهایی . برای مثال در کد ما ، زمان اجرای تابع myFunc به تنهایی تقریبا صفر است زیرا عمیاتی در خود انجام نمیدهد و زمان صرف شده در این تابع ، برای اجرای 2 با تابع loop است . این زمان ( Own Time ) زمان اجرای تابع ، منهای زمان صرف شده برای فراخوانی توابع دیگر است .
Time : زمان اجرای تابع از نقطهی آغاز تا پایان . مجموع زمان اجرای خود تابع به همراه زمان اجرای توابع فراخوانی شده . در کد ما ، این زمان ، مجموع زمان اجرای خود تابع به همراه دو بار فراخوانی تابع loop است .
Avg : میانگین زمان اجرای هربار تابع . فرمول : Avg = Time / Calls
Min & Max : حداقل و حداکثر زمان اجرای تابع .
File : نام فایل و شماره خطی که تابع در آن قرار دارد .
قسمت اول : تبادل دادهها بین لایه ها- قسمت اول
روش دوم: Uniform(Entity classes)
روش دیگر پاس دادن دادهها، روش uniform است. در این روش کلاسهای Entity، یک سری کلاس ساده به همراه یکسری Property های Get و Set میباشند. این کلاسها شامل هیچ منطق کاری نمیباشند. برای مثال کلاس CustomerEntity که دارای دو Property ، Customer Name و Customer Code میباشد. شما میتوانید تمام Entity ها را به صورت یک پروژهی مجزا ایجاد کرده و به تمام لایهها رفرنس دهید.
public class CustomerEntity { protected string _CustomerName = ""; protected string _CustomerCode = ""; public string CustomerCode { get { return _CustomerCode; } set { _CustomerCode = value; } } public string CustomerName { get { return _CustomerName; } set { _CustomerName = value; } } }
خوب، اجازه دهید تا از CustomerDal شروع کنیم. این کلاس یک Collection از CustomerEntity را بر میگرداند و همچنین یک CustomerEntity را برای اضافه کردن به دیتابیس . توجه داشته باشید که لایه Data Access وظیفه دارد تا دیتای دریافتی از دیتابیس را به CustomerEntity تبدیل کند.
public class CustomerDal { public List<CustomerEntity> getCustomers() { // fetch customer records return new List<CustomerEntity>(); } public bool Add(CustomerEntity obj) { // Insert in to DB return true; } }
لایه Middle از CustomerEntity ارث بری میکند و یکسری operation را به entity class اضافه خواهد کرد. دادهها در قالب Entity Class به لایه Data Access ارسال میشوند و در همین قالب نیز بازگشت داده میشوند. این مسئله در کد ذیل به روشنی مشاهده میشود.
public class Customer : CustomerEntity { public List<CustomerEntity> getCustomers() { CustomerDal obj = new CustomerDal(); return obj.getCustomers(); } public void Add() { CustomerDal obj = new CustomerDal(); obj.Add(this); } }
لایه UI هم با تعریف یک Customer و فراخوانی operation های مربوط به آن، دادهی مد نظر خود را در قالب CustomerEntity بازیابی خواهد کرد. اگر بخواهیم عمکرد روش uniform را خلاصه کنیم باید بگوییم، در این روش دیتای رد و بدل شدهی مابین کلیه لایهها با یک ساختار استاندارد، یعنی Entity پاس داده میشوند.
مزایا و معایب روش uniform
مزایا
·Strongly typed به صورت در تمامی لایهها قابل دسترسی و استفاده میباشد.
· به دلیل اینکه از ساختار عمومی Entity استفاده میکند، بنابراین فقط یکبار نیاز به تبدیل دادهها وجود دارد. به این معنی که کافی است یک بار دیتای واکشی شده از دیتابیس را به یک ساختار Entity تبدیل کنید و در ادامه بدون هیچ تبدیل دیگری از این Entity استفاده کنید.
معایب
· تنها مشکلی که این روش دارد، مشکلی است به نام Double Loop . هنگامیکه شما در مورد کلاسهای entity بحث میکنید، ساختارهای دنیای واقعی را مدل میکنید. حال فرض کنید شما به دلیل یکسری مسایل فنی دیتابیس خود را Optimize کرده اید. بنابراین ساختار دنیای واقعی با ساختاری که شما در نرم افزار مدل کردهاید متفاوت میباشد. بگذارید یک مثال بزنیم؛ فرض کنید که یک customer دارید، به همراه یکسری Address. همان طور که ذکر کردیم، به دلیل برخی مسایل فنی ( denormalized ) به صورت یک جدول در دیتا بیس ذخیره شده است. بنابراین سرعت واکشی اطلاعات بیشتر است. اما خوب اگر ما بخواهیم این ساختار را در دنیای واقعی بررسی کنیم، ممکن است با یک ساختار یک به چند مانند شکل ذیل برخورد کنیم.
بنابراین مجبوریم یکسری کد جهت این تبدیل همانند کد ذیل بنویسیم.
foreach (DataRow o1 in oCustomers.Tables[0].Rows) { obj.Add(new CustomerEntyityAddress()); // Fills customer foreach (DataRow o in oAddress.Tables[0].Rows) { obj[0].Add(new AddressEntity()); // Fills address } }
روش یکی کردن پروژههای React و ASP.NET Core
- همچنین npm هم باید در path ویندوز موجود باشد تا زمانیکه دستور یاد شده اجرا میشود، بدون مشکل قابل دسترسی باشد.
- بدیهی است هدف از IIS واقعی، توزیع برنامه است و در این حالت فقط به نکات مطلب «React 16x - قسمت 34 - توزیع برنامه» نیاز خواهید داشت و نباید تنظیمات یاد شده بر روی یک سرور واقعی اعمال شوند.
برای اضافه کردن یک فایل به عنوان منبع، از سوئیچ [embed[resource استفاده میشود. این سوئیچ محتوای هر نوع فایلی را که به آن پاس شود، به فایل PE اجرایی انتقال داده و جدول ManifestResourceDef را به روز میکند تا سیستم از وجود آن آگاه شود.
سوئیچ [link[Resource هم برای الحاق کردن یک فایل به اسمبلی به کار میرود و دو جدول ManifestResourceDef و FileDef را جهت معرفی منبع جدید و شناسایی فایل اسمبلی که حاوی این منبع است، به روز میکند. در این حالت فایل منبع embed نشده و باید در کنار پروژه منتشر شود.
csc هم قابلیتهای مشابهی را با استفاده از سوئیچهای resource/ و link/ دارد و به روز رسانی و دیگر اطلاعات تکمیلی آن مشابه موارد بالاست.
شما حتی میتوانید منابع یک فایل win32 را خیلی راحت و آسان به اسمبلی معرفی کنید. شما به آسانی میتوانید مسیر یک فایل res. را با استفاده از سوئیچ win32res/ در al یا csc مشخص کنید. یا برای embed کردن آیکن یک برنامه win32 از سوئیچ win32icon/ مسیر یک فایل ICO را مشخص کنید. در ویژوال استودیو اینکار به صورت ویژوالی در پنجره تنظمیات پروژه و برگهی Application امکان پذیر است. دلیل اصلی که آیکن برنامهها به صورت embed ذخیره میشوند این است که این آیکن برای فایل اجرایی یک برنامهی مدیریت شده هم به کار میرود.
فایلهای اسمبلی Win32 شامل یک فایل مانیفست اطلاعاتی هستند که به طور خودکار توسط کمپایلر سی شارپ تولید میگردند. با استفاده از سوئیچ nowin32manifest/ میتوان از ایجاد این نوع فایل جلوگیری کرد. این اطلاعات به طور پیش فرض شبیه زیر است:
<?xml version="1.0" encoding="UTF8" standalone="yes"?> <assembly xmlns="urn:schemasmicrosoftcom:asm.v1" manifestVersion="1.0"> <assemblyIdentity version="1.0.0.0" name="MyApplication.app" /> <trustInfo xmlns="urn:schemasmicrosoftcom:asm.v2"> <security> <requestedPrivileges xmlns="urn:schemasmicrosoftcom:asm.v3"> <requestedExecutionLevel level="asInvoker" uiAccess="false"/> </requestedPrivileges> </security> </trustInfo> </assembly>
موقعیکه شما یک اسمبلی میسازید باید فیلدهای منبع نسخه بندی را هم ذکر کنید. اینکار توسط خصوصیتها (Attributes) در سطح کد انجام میگیرد. این خصوصیات شامل موارد زیر هستند که در فضای نام Reflection قرار گرفتهاند.
using System.Reflection; // FileDescription version information: [assembly: AssemblyTitle("MultiFileLibrary.dll")] // Comments version information: [assembly: AssemblyDescription("This assembly contains MultiFileLibrary's types")] // CompanyName version information: [assembly: AssemblyCompany("Wintellect")] // ProductName version information: [assembly: AssemblyProduct("Wintellect (R) MultiFileLibrary's Type Library")] // LegalCopyright version information: [assembly: AssemblyCopyright("Copyright (c) Wintellect 2013")] // LegalTrademarks version information: [assembly:AssemblyTrademark("MultiFileLibrary is a registered trademark of Wintellect")] // AssemblyVersion version information: [assembly: AssemblyVersion("3.0.0.0")] // FILEVERSION/FileVersion version information: [assembly: AssemblyFileVersion("1.0.0.0")] // PRODUCTVERSION/ProductVersion version information: [assembly: AssemblyInformationalVersion("2.0.0.0")] // Set the Language field (discussed later in the "Culture" section) [assembly:AssemblyCulture("")]
جدول زیر اطلاعاتی در مورد سوئیچهای AL جهت مقداردهی این فیلدهای نسخه بندی دارد (کامپایلر سی شارپ این سوئیچها را ندارد و بهتر است از طریق همان خصوصیات در کدها اقدام کنید). بعضی از اطلاعات زیر با استفاده از سوئیچها قابل تغییر نیستند؛ چرا که این مقادیر یا ثابت هستند یا اینکه طبق شرایطی از بین چند مقدار ثابت، یکی از آنها انتخاب میشود.
نسخه منبع | سوئیچ AL.exe | توصیف خصوصیت یا سوئیچ مربوطه |
FILEVERSION | fileversion/ | System.Reflection.AssemblyFileVersionAttribute. |
PRODUCTVERSION | productversion/ | System.Reflection. AssemblyInformationalVersionAttribute |
FILEFLAGSMASK | - | Always set to VS_FFI_FILEFLAGSMASK (defined in WinVer.h as 0x0000003F). |
FILEFLAGS | - | همیشه صفر است |
FILEOS | - | در حال حاضر همیشه VOS__WINDOWS32 است |
FILETYPE | target/ | Set to VFT_APP if /target:exe or /target:winexe is specified; set to VFT_DLL if /target:library is specified. |
FILESUBTYPE | - | Always set to VFT2_UNKNOWN. (This field has no meaning for VFT_APP and VFT_DLL.) |
AssemblyVersion | version/ | System.Reflection.AssemblyVersionAttribute |
Comments | description/ | System.Reflection.AssemblyDescriptionAttribute |
CompanyName | company/ | System.Reflection.AssemblyCompanyAttribute |
FileDescription | title/ | System.Reflection.AssemblyTitleAttribute |
FileVersion | version/ | System.Reflection.AssemblyFileVersionAttribute |
InternalName | out/ | ذکر نام فایل خروجی بدون پسوند. |
LegalCopyright | copyright/ | System.Reflection.AssemblyCopyrightAttribute |
LegalTrademarks | trademark/ | System.Reflection.AssemblyTrademarkAttribute |
OriginalFilename | out | ذکر نام فایل خروجی بدون پسوند. |
PrivateBuild | - | همیشه خالی است. |
ProductName | product | System.Reflection.AssemblyProductAttribute |
ProductVersion | productversion | System.Reflection. AssemblyInformationalVersionAttribute |
SpecialBuild | - | همیشه خالی است. |
شما برای ویرایش این فایل میتوانید به راحتی آن را باز کرده و اطلاعات داخل آن را تغییر دهید. ویژوال استودیو نیز برای ویرایش این فایل، امکانات GUI را نیز فراهم کرده است. برای استفاده از این امکان، پنجرهی properties را در سطح Solution باز کرده و در تب Application روی Assembly Information کلیک کنید.
- سرعت بالاتر بارگذاری و اجرای کدها
- استفاده از آخرین فناوریهای وب مانند ES 6 و وب کامپوننتها با پشتیبانی تا IE 9.
- سطح API آن با طراحی جدید آن، به شدت کاهش یافته و خلاصه شدهاست. همین امر یادگیری آنرا نیز سادهتر میکند.
برای یادگیری Angular 2 نیازی به فراگیری Angular 1 نیست. در اینجا با آشنایی با TypeScript، به این نتیجه خواهید رسید که برنامههای Angular 2 چیزی بیشتر از یک مثال عملی TypeScript نیستند. زبان TypeScript، زبان اول و توصیه شدهی کار با Angular 2 است و مزیت آن دسترسی به تمام قابلیتهای ES 6 است؛ با این تفاوت که کامپایلر TypeScript قادر است آنها را به ES 5 یا نگارش فعلی جاوا اسکریپت که توسط تمام مرورگرها پشتیبانی میشود، ترجمه و تبدیل کند. به این نحو به یک طراحی شیءگرا، مدرن و با قابلیت نگهداری بالا خواهید رسید که با تمام مرورگرهای جدید نیز سازگار است.
بنابراین پیشنیازهای اصلی کار با Angular 2، فراگیری ES 6 و TypeScript هستند که دو سری ویژه و مختص به آنها در سایت جاری تهیه شدهاند:
«مبانی ES 6»
«مبانی TypeScript»
در این قسمت قصد داریم پیشنیازهای دریافت و نصب اجزاء و وابستگیهای AngularJS 2 را به همراه TypeScript، در ویژوال استودیو 2015 بررسی کنیم. البته استفاده از ویژوال استودیو در اینجا ضروری نیست و اساسا AngularJS وابستگی به ویژوال استودیو ندارد. اگر به دنبال پشتیبانی بهتری از TypeScript هستید، VSCode رایگان، سورس باز و چند سکویی، گزینهی بسیار بهتری است نسبت به ویژوال استودیوی کامل. البته این مورد تعجبی هم ندارد؛ از این جهت که VSCode با TypeScript نوشته شدهاست.
اهمیت آشنایی با npm
اگر در طی سالهای اخیر با ویژوال استودیو کار کرده باشید، به طور قطع با NuGet نیز آشنا هستید. NuGet به عنوان یک package manager دات نتی شناخته میشود و کار آن دریافت وابستگیهای یک پروژه، از مخزنی مشخص و نصب و به روز رسانی خودکار آنها است. اما این روزها خارج از محیط توسعهی مایکروسافت، مدیرهای بستههای دیگری مانند Bower نیز برای نصب و به روز رسانی بستههای front end مانند کتابخانههای CSS ایی و جاوا اسکریپتی، بسیار رواج پیدا کردهاند. Bower یکی از ابزارهای NodeJS است که توسط NPM یا NodeJS Package Manager نصب میشود. به این معنا که استفاده از Bower به معنای استفاده از NPM است. پیش از این از NPM صرفا جهت نصب بستههای مرتبط با NodeJS استفاده میشد، اما در طی یکسال اخیر، استفاده از NPM نیز برای مدیریت بستههای front end رواج پیدا کردهاست و در صدر مدیر بستههای نصب کتابخانههای front end قرار دارد. همچنین در این حالت شما تنها نیاز به یک ابزار و یک فایل تنظیمات آن خواهید داشت، بجای استفاده از چندین ابزار و چندین فایل تنظیمات جداگانه. به علاوه این روزها انجام کارهای جدی جاوا اسکریپتی بدون دانش NPM دیگر میسر نیست. بهترین ابزارها، کامپایلرها، فشرده کنندههای front end و امثال آنها، تحت NodeJS اجرا میشوند. برای کار با AngularJS 2.0 و دریافت وابستگیهای آن نیز استفاده از npm، روش پیش فرض و توصیه شدهاست.
کار با npm جهت دریافت وابستگیهای کتابخانههای front end
برای کار با npm یا میتوان از دستورات خط فرمان آن به صورت مستقیم استفاده کرد و یا از امکانات یکپارچگی آن با ویژوال استودیو نیز بهره گرفت که ما در ادامه از این روش استفاده خواهیم کرد. البته توانمندیهای خط فرمان npm فراتر است از امکانات توکار VS.NET، اما در اینجا نیازی به آنها نیست و هدف صرفا دریافت و به روز رسانی وابستگیهای مرتبط است.
ویژوال استودیوی 2015 به همراه ابزارهای NodeJS ارائه میشود. اما مشکل اینجا است که این ابزارها هم اکنون قدیمی شدهاند و تطابقی با آخرین نگارش ابزارهای NodeJS ندارند. برای نمونه حین نصب وابستگیهای AngularJS 2.0 که یکی از آنها RxJS است، یک چنین خروجی را در پنجرهی output ویژوال استودیو مشاهده میکنید:
npm WARN engine rxjs@5.0.0-beta.6: wanted: {"npm":">=2.0.0"} (current: {"node":"v0.10.31","npm":"1.4.9"})
همانطور که در تصویر نیز ملاحظه میکنید، به مسیر Tools->Options->Projects and Solutions->External Web Tools مراجعه کرده و متغیر محیطی PATH ویندوز را به ابتدای لیست منتقل کنید. به این صورت ابزارهای به روز شدهی خط فرمان، مقدم خواهند شد بر ابزارهای قدیمی به همراه نگارش فعلی ویژوال استودیو.
البته فرض بر این است که آخرین نگارش nodejs را از آدرس https://nodejs.org/en دریافت و نصب کردهاید. با نصب آن، برنامه npm، در خط فرمان ویندوز به صورت مستقیم قابل استفاده خواهد بود؛ از این جهت که مسیر آن به PATH ویندوز اضافه شدهاست:
افزودن فایل project.json به پروژه
تا اینجا فرض بر این است که nodejs را از سایت آن دریافت و نصب کردهاید. همچنین متغیر PATH را در External Web Tools ویژوال استودیو به ابتدای لیست آن منتقل کردهاید تا همواره از آخرین نگارش npm نصب شدهی در سیستم، استفاده شود.
پس از آن همانند نیوگت که از فایل xml ایی به نام packages.config برای ثبت آخرین تغییرات خودش استفاده میکند، npm نیز از فایلی به نام package.json برای ذکر وابستگیهای مورد نیاز پروژه بهره میبرد. برای افزودن آن، از منوی Project گزینهی Add new item را انتخاب کرده و سپس npm را در آن جستجو کنید:
در اینجا نام پیش فرض package.json را پذیرفته و این فایل را به پروژه و ریشهی آن اضافه کنید.
اگر گزینهی فوق را در لیست Add new item مشاهده نمیکنید، مهم نیست. یک فایل متنی را به نام package.json به ریشهی پروژهی جاری اضافه کنید.
در ادامه محتوای این فایل را به نحو ذیل تغییر دهید:
{ "name": "asp-net-mvc5x-angular2x", "version": "1.0.0", "author": "DNT", "description": "", "scripts": {}, "license": "Apache-2.0", "dependencies": { "jquery": "2.2.3", "angular2": "2.0.0-beta.15", "systemjs": "^0.19.26", "es6-promise": "^3.1.2", "es6-shim": "^0.35.0", "reflect-metadata": "0.1.2", "rxjs": "5.0.0-beta.2", "zone.js": "^0.6.12", "bootstrap": "^3.3.6" }, "devDependencies": { "typescript": "^1.8.9", "typings": "^0.8.1" }, "repository": { } }
چند نکته:
- هر زمانیکه این فایل را ذخیره کنید، بلافاصله کار دریافت این بستهها از اینترنت آغاز خواهد شد. جزئیات آنرا میتوان در پنجرهی output ویژوال استودیو مشاهده کرد (و حتما اینکار را جهت دیباگ کار انجام دهید. بسیاری از مشکلات و خطاها، در اینجا لاگ میشوند). بنابراین اگر قصد دارید کار همگام سازی تغییرات را انجام دهید، فقط کافی است دکمههای ctrl+s یا save را بر روی این فایل اعمال کنید.
- کاری که دکمهی ctrl+s در این فایل انجام میدهد، اعمال خودکار دستور npm install بر روی پوشهای است که package.json در آن قرار دارد. بنابراین برای دریافت این بستهها، روش خط فرمان آن، ابتدا وارد شدن به ریشهی پروژهی جاری و سپس صدور دستور npm install است (که نیازی به آن نیست و ویژوال استودیو اینکار را به صورت خودکار انجام میدهد).
- بستههای دریافت شده، در پوشهای به نام node_modules در ریشهی پروژه ذخیره میشوند:
برای مشاهدهی آنها میتوان بر روی دکمهی show all files در solution explorer کلیک نمائید.
- درون فایل package.json، پشتیبانی کاملی از intellisense وجود دارد. برای مثال اگر علاقمند بودید تا آخرین نگارش AngularJS را مشاهده کنید، پس از خاصیت angular2 در تنظیمات فوق، " را تایپ کنید تا منوی تکمیل کنندهای ظاهر شود:
بدیهی است این منو جهت دریافت آخرین اطلاعات، نیاز به اتصال به اینترنت را دارد.
البته همیشه آخرین شماره نگارش AngularJS 2.0 را در این آدرس نیز میتوانید مشاهده کنید: CHANGELOG.md
- در این فایل شماره نگارش آغاز شدهای با ^ مانند "3.1.2^" به این معنا است که اجازهی نصب نگارشهای جدیدتری از 3.1.2 نیز داده شدهاست.
به روز رسانی کامپایلر TypeScript
نیاز است یکبار مطلب «مبانی TypeScript؛ تنظیمات TypeScript در ویژوال استودیو» را جهت آشنایی با نحوهی به روز رسانی اجزای مرتبط با TypeScript مطالعه کنید.
افزودن فایل tsconfig.json به پروژه
مرحلهی بعد شروع به کار با AngularJS و TypeScript، انجام تنظیمات کامپایلر TypeScript است. برای این منظور از منوی پروژه، گزینهی Add new item، عبارت typescript را جستجو کرده و در لیست ظاهر شده، گزینهی TypeScript JSON Configuration File را با نام پیش فرض آن انتخاب کنید:
اگر این گزینهی ویژه را در لیست add new items ندارید، مهم نیست. یک فایل متنی را به نام tsconfig.json به ریشهی پروژهی جاری اضافه کنید.
پس از افزودن فایل tsconfig.json به ریشهی سایت، تنظیمات آنرا به نحو ذیل تغییر دهید:
{ "compileOnSave": true, "compilerOptions": { "target": "es5", "module": "system", "moduleResolution": "node", "noImplicitAny": false, "noEmitOnError": true, "removeComments": false, "sourceMap": true, "emitDecoratorMetadata": true, "experimentalDecorators": true }, "exclude": [ "node_modules", "wwwroot", "typings/main", "typings/main.d.ts" ] }
برای نمونه خاصیت compileOnSave سبب خواهد شد تا پس از ذخیره سازی یک فایل ts، بلافاصله فایل js معادل آْن تولید شود. نوع ماژولها در اینجا به system.js تنظیم شدهاست و خروجی کدهای js آن از نوع ES 5 درنظر گرفته شدهاست. همچنین فعال سازی decorators نیز در اینجا صورت گرفتهاست. از این جهت که AngularJS2 استفادهی گستردهای را از این مفهوم، انجام میدهد.
در قسمت excludes به کامپایلر TypeScript اعلام شدهاست تا از یک سری از مسیرها مانند پوشهی node_modules که پیشتر آنرا تنظیم و دریافت کردیم، صرفنظر کند.
خلاصهی بحث
تا اینجا با نحوهی نصب پیشنیازهای AngularJS 2 و همچنین TypeScript آشنا شدیم. به صورت خلاصه:
- nmp اصلی را از سایت nodejs دریافت و نصب کنید.
- متغیر PATH را در ویژوال استودیو، به ابتدای لیست ابزارهای خارجی وب آن منتقل کنید تا از npm اصلی استفاده کند.
- فایل project.json را با محتوای ذکر شده، به ریشهی پروژه اضافه کنید. سپس یکبار آنرا save کنید تا وابستگیها را از اینترنت دریافت کند.
- اطمینان حاصل کنید که آخرین کامپایلر TypeScript را نصب کردهاید.
- فایل tsconfig.json را با محتوای ذکر شده، به ریشهی پروژه اضافه کنید.
این برنامه از چهار کامپوننت تشکیل شدهاست:
- کامپوننت App که در برگیرندهی سه کامپوننت زیر است:
- کامپوننت BasketItemsCounter: جمع تعداد آیتمهای انتخابی توسط کاربر را نمایش میدهد؛ به همراه دکمهای برای خالی کردن لیست انتخابی.
- کامپوننت ShopItemsList: لیست محصولات موجود در فروشگاه را نمایش میدهد. با کلیک بر روی هر آیتم آن، آیتم انتخابی به لیست انتخابهای او اضافه خواهد شد.
- کامپوننت BasketItemsList: لیستی را نمایش میدهد که حاصل انتخابهای کاربر در کامپوننت ShopItemsList است (یا همان سبد خرید). در ذیل این لیست، جمع نهایی قیمت قابل پرداخت نیز درج میشود. همچنین اگر کاربر بر روی دکمهی remove هر ردیف کلیک کند، یک واحد از چند واحد انتخابی، حذف خواهد شد.
بنابراین در اینجا سه کامپوننت مجزا را داریم که با هم تبادل اطلاعات میکنند. یکی جمع تعداد محصولات خریداری شده را، دیگری لیست محصولات موجود را و آخری لیست خرید نهایی را نمایش میدهد. همچنین این سه کامپوننت، فرزند یک دیگر هم محسوب نمیشوند و انتقال اطلاعات بین اینها نیاز به بالا بردن state هر کدام و قرار دادن آنها در کامپوننت App را دارد تا بتوان پس از آن از طریق props آنها را بین سه کامپوننت فوق که اکنون فرزند کامپوننت App محسوب میشوند، به اشتراک گذاشت. روش بهتر اینکار، استفاده از یک مخزن حالت سراسری است تا حالتهای این کامپوننتها را نگهداری کرده و دادهها را بین آنها به اشتراک بگذارد که در اینجا برای حل این مساله از کتابخانههای mobx و mobx-react استفاده خواهیم کرد.
برپایی پیشنیازها
برای پیاده سازی برنامهی فوق، یک پروژهی جدید React را ایجاد میکنیم:
> create-react-app state-management-with-mobx-part4 > cd state-management-with-mobx-part4
> npm install --save bootstrap mobx mobx-react mobx-react-devtools mobx-state-tree
- برای استفاده از شیوهنامههای بوت استرپ، بستهی bootstrap نیز در اینجا نصب میشود.
- اصل کار برنامه توسط دو کتابخانهی mobx و کتابخانهی متصل کنندهی آن به برنامههای react که mobx-react نام دارد، انجام خواهد شد.
- چون میخواهیم از افزونهی mobx-devtools نیز استفاده کنیم، نیاز است دو بستهی mobx-react-devtools و همچنین mobx-state-tree را که جزو وابستگیهای آن است، نصب کنیم.
سپس بستههای زیر را که در قسمت devDependencies فایل package.json درج خواهند شد، باید نصب شوند:
> npm install --save-dev babel-eslint customize-cra eslint eslint-config-react-app eslint-loader eslint-plugin-babel eslint-plugin-css-modules eslint-plugin-filenames eslint-plugin-flowtype eslint-plugin-import eslint-plugin-no-async-without-await eslint-plugin-react eslint-plugin-react-hooks eslint-plugin-react-redux eslint-plugin-redux-saga eslint-plugin-simple-import-sort react-app-rewired typescript
- افزودن فایل جدید config-overrides.js به ریشهی پروژه، تا پشتیبانی ازlegacy" decorators spec" فعال شود.
- اصلاح فایل package.json و ویرایش قسمت scripts آن برای استفادهی از react-app-rewired، تا امکان تغییر تنظیمات webpack به صورت پویا در زمان اجرای برنامه، میسر شود.
- همچنین فایل غنی شدهی eslintrc.json. را نیز به ریشهی پروژه اضافه میکنیم.
تهیه سرویس لیست محصولات موجود در فروشگاه
این برنامه از یک لیست درون حافظهای، برای تهیهی لیست محصولات موجود در فروشگاه استفاده میکند. به همین جهت پوشهی service را افزوده و سپس فایل جدید src\services\productsService.js را با محتوای زیر، ایجاد میکنیم:
const products = [ { id: 1, name: "Item 1", price: 850 }, { id: 2, name: "Item 2", price: 900 }, { id: 3, name: "Item 3", price: 1500 }, { id: 4, name: "Item 4", price: 1000 } ]; export default products;
ایجاد کامپوننت نمایش لیست محصولات
پس از مشخص شدن لیست محصولات قابل فروش، کامپوننت جدید src\components\ShopItemsList.jsx را به صورت زیر ایجاد میکنیم:
import React from "react"; import products from "../services/productsService"; const ShopItemsList = ({ onAdd }) => { return ( <table className="table table-hover"> <thead className="thead-light"> <tr> <th>Name</th> <th>Price</th> <th>Action</th> </tr> </thead> <tbody> {products.map(product => ( <tr key={product.id}> <td>{product.name}</td> <td>{product.price}</td> <td> <button className="btn btn-sm btn-info" onClick={() => onAdd(product)} > Add </button> </td> </tr> ))} </tbody> </table> ); }; export default ShopItemsList;
- در اینجا همچنین هر ردیف، به همراه یک دکمهی Add نیز هست که قرار است با کلیک بر روی آن، متد رویدادگردان onAdd فراخوانی شود. این متد نیز از طریق props این کامپوننت دریافت میشود. کتابخانههای مدیریت حالت، تمام خواص و رویدادگردانهای مورد نیاز یک کامپوننت را از طریق props، تامین میکنند.
- فعلا این کامپوننت به هیچ مخزن دادهای متصل نیست و فقط طراحی ابتدایی آن آماده شدهاست.
ایجاد کامپوننت نمایش لیست خرید کاربر (سبد خرید)
اکنون که میتوان توسط کامپوننت لیست محصولات، تعدادی از آنها را خریداری کرد، کامپوننت جدید src\components\BasketItemsList.jsx را برای نمایش لیست نهایی خرید کاربر، به صورت زیر پیاده سازی میکنیم:
import React from "react"; const BasketItemsList = ({ items, totalPrice, onRemove }) => { return ( <> <table className="table table-hover"> <thead className="thead-light"> <tr> <th>Name</th> <th>Price</th> <th>Count</th> <th>Action</th> </tr> </thead> <tbody> {items.map(item => ( <tr key={item.id}> <td>{item.name}</td> <td>{item.price}</td> <td>{item.count}</td> <td> <button className="btn btn-sm btn-danger" onClick={() => onRemove(item.id)} > Remove </button> </td> </tr> ))} <tr> <td align="right"> <strong>Total: </strong> </td> <td> <strong>{totalPrice}</strong> </td> <td></td> <td></td> </tr> </tbody> </table> </> ); }; export default BasketItemsList;
const BasketItemsList = ({ items, totalPrice, onRemove }) => {
- همچنین هر ردیف نمایش داده شده، به همراه یک دکمهی Remove آیتم انتخابی نیز هست که به متد رویدادگردان onRemove متصل شدهاست.
- در ردیف انتهایی این لیست، مقدار totalPrice که یک خاصیت محاسباتی است، درج میشود.
- فعلا این کامپوننت نیز به هیچ مخزن دادهای متصل نیست و فقط طراحی ابتدایی آن آماده شدهاست.
ایجاد کامپوننت نمایش تعداد آیتمهای خریداری شده
کاربر اگر آیتمی را از لیست محصولات انتخاب کند و یا محصول انتخاب شده را از لیست خرید حذف کند، تعداد نهایی باقی مانده را میتوان در کامپوننت src\components\BasketItemsCounter.jsx مشاهده کرد:
import React, { Component } from "react"; class BasketItemsCounter extends Component { render() { const { count, onRemoveAll } = this.props; return ( <div> <h1>Total items: {count}</h1> <button type="button" className="btn btn-sm btn-danger" onClick={() => onRemoveAll()} > Empty Basket </button> </div> ); } } export default BasketItemsCounter;
- فعلا این کامپوننت نیز به هیچ مخزن دادهای متصل نیست و فقط طراحی ابتدایی آن آماده شدهاست.
نمایش ابتدایی سه کامپوننت توسط کامپوننت App
اکنون که این سه کامپوننت تکمیل شدهاند، میتوان المانهای آنها را در فایل src\App.js درج کرد تا در صفحه نمایش داده شوند:
import React, { Component } from "react"; import BasketItemsCounter from "./components/BasketItemsCounter"; import BasketItemsList from "./components/BasketItemsList"; import ShopItemsList from "./components/ShopItemsList"; class App extends Component { render() { return ( <main className="container"> <div className="row"> <BasketItemsCounter /> </div> <hr /> <div className="row"> <h2>Products</h2> <ShopItemsList /> </div> <div className="row"> <h2>Basket</h2> <BasketItemsList /> </div> </main> ); } } export default App;
میتوان همانند Redux کل state برنامه را داخل یک شیء store ذخیره کرد و یا چون در اینجا میتوان طراحی مخزن حالت MobX را به دلخواه انجام داد، میتوان چندین مخزن حالت را تهیه و به هم متصل کرد؛ مانند تصویری که مشاهده میکنید. در اینجا:
- src\stores\counter.js: مخزن دادهی حالت کامپوننت شمارشگر است.
- src\stores\market.js: مخزن دادهی کامپوننتهای لیست محصولات و سبد خرید است.
- src\stores\index.js: کار ترکیب دو مخزن قبل را انجام میدهد.
در ادامه کدهای کامل این مخازن را مشاهده میکنید:
مخزن حالت src\stores\counter.js
import { action, observable } from "mobx"; export default class CounterStore { @observable totalNumbersInBasket = 0; constructor(rootStore) { this.rootStore = rootStore; } @action increase = () => { this.totalNumbersInBasket++; }; @action decrease = () => { this.totalNumbersInBasket--; }; }
- در اینجا خاصیت totalNumbersInBasket به صورت observable تعریف شدهاست و با تغییر آن چه به صورت مستقیم، با مقدار دهی آن و یا توسط دو action تعریف شده، سبب به روز رسانی UI خواهد شد.
- میشد این مخزن را با مخزن src\stores\market.js یکی کرد؛ اما جهت ارائهی مثالی در مورد نحوهی تعریف چند مخزن و روش برقراری ارتباط بین آنها، به صورت مجزایی تعریف شد.
مخزن حالت src\stores\market.js
import { action, computed, observable } from "mobx"; export default class MarketStore { @observable basketItems = []; constructor(rootStore) { this.rootStore = rootStore; } @action add = product => { const selectedItem = this.basketItems.find(item => item.id === product.id); if (selectedItem) { selectedItem.count++; } else { this.basketItems.push({ ...product, count: 1 }); } this.rootStore.counterStore.increase(); }; @action remove = id => { const selectedItem = this.basketItems.find(item => item.id === id); selectedItem.count--; if (selectedItem.count === 0) { this.basketItems.remove(selectedItem); } this.rootStore.counterStore.decrease(); }; @action removeAll = () => { this.basketItems = []; this.rootStore.counterStore.totalNumbersInBasket = 0; }; @computed get totalPrice() { return this.basketItems.reduce((previous, current) => { return previous + current.price * current.count; }, 0); } }
- توسط متد add آن در کامپوننت نمایش لیست محصولات، میتوان آیتمی را به این آرایه اضافه کرد. در اینجا چون شیء product مورد استفاده دارای خاصیت count نیست، روش افزودن آنرا توسط spread operator برای درج خواص شیء product اصلی و سپس تعریف آنرا مشاهده میکنید. این فراخوانی، سبب افزایش یک واحد به عدد شمارشگر نیز میشود.
- متد remove آن در کامپوننت سبد خرید، مورد استفاده قرار میگیرد تا کاربر بتواند اطلاعاتی را از این لیست حذف کند. این فراخوانی، سبب کاهش یک واحد از عدد شمارشگر نیز میشود.
- متد removeAll آن در کامپوننت شمارشگر بالای صفحه استفاده میشود تا سبب خالی شدن آرایهی آیتمهای انتخابی گردد و همچنین عدد آنرا نیز صفر کند.
- خاصیت محاسباتی totalPrice آن در پایین جدول سبد خرید، جمع کل هزینهی قابل پرداخت را مشخص میکند.
مخزن حالت src\stores\index.js
در اینجا روش یکی کردن دو مخزن حالت یاد شده را به صورت خاصیتهای عمومی یک مخزن کد ریشه، مشاهده میکنید:
import CounterStore from "./counter"; import MarketStore from "./market"; class RootStore { counterStore = new CounterStore(this); marketStore = new MarketStore(this); } export default RootStore;
export default class MarketStore { @observable basketItems = []; constructor(rootStore) { this.rootStore = rootStore; } @action removeAll = () => { this.basketItems = []; this.rootStore.counterStore.totalNumbersInBasket = 0; }; }
پس از ایجاد مخازن حالت، اکنون نیاز است آنها را در اختیار سلسه مراتب کامپوننتهای برنامه قرار دهیم. به همین جهت به فایل src\index.js مراجعه کرده و آنرا به صورت زیر تغییر میدهیم:
import "./index.css"; import "bootstrap/dist/css/bootstrap.css"; import makeInspectable from "mobx-devtools-mst"; import { Provider } from "mobx-react"; import React from "react"; import ReactDOM from "react-dom"; import App from "./App"; import * as serviceWorker from "./serviceWorker"; import RootStore from "./stores"; const rootStore = new RootStore(); if (process.env.NODE_ENV === "development") { makeInspectable(rootStore); // https://github.com/mobxjs/mobx-devtools } ReactDOM.render( <Provider {...rootStore}> <App /> </Provider>, document.getElementById("root") ); serviceWorker.unregister();
- سپس یک وهلهی جدید از RootStore را که حاوی خاصیتهای عمومی counterStore و marketStore است، ایجاد میکنیم.
- اگر علاقمند باشید تا حین کار با MobX، جزئیات پشت صحنهی آنرا توسط افزونهی mobx-devtools ردیابی کنید، روش آنرا در اینجا با فراخوانی متد makeInspectable مشاهده میکنید. مقدار process.env.NODE_ENV نیز بر اساس پروسهی جاری node.js اجرا کنندهی برنامهی React تامین میشود. اطلاعات بیشتر
- قسمت آخر این تنظیمات، محصور کردن کامپوننت App که بالاترین کامپوننت در سلسله مراتب کامپوننتهای برنامه است، با شیء Provider میباشد. در این شیء توسط spread operator، سبب درج خواص عمومی rootStore، به عنوان مخازن قابل استفاده شدهایم. تنظیم {rootStore...} معادل عبارت زیر است:
<Provider counterStore={rootStore.counterStore} marketStore={rootStore.marketStore}>
اتصال کامپوننت ShopItemsList به مخزن حالت marketStore
پس از ایجاد rootStore و محصور کردن کامپوننت App توسط شیء Provider در فایل src\index.js، اکنون باید قسمت export default کامپوننتهای برنامه را جهت استفادهی از مخازن حالت، یکی یکی ویرایش کرد:
import { inject, observer } from "mobx-react"; import React from "react"; import products from "../services/productsService"; const ShopItemsList = ({ onAdd }) => { return ( // ... ); }; export default inject(({ marketStore }) => ({ onAdd: marketStore.add }))(observer(ShopItemsList));
اتصال کامپوننت BasketItemsList به مخزن حالت marketStore
در اینجا نیز سطر export default را جهت دریافت خاصیت marketStore، از شیء Provider تامین شدهی در فایل src\index.js، ویرایش میکنیم. به این ترتیب سه props مورد انتظار این کامپوننت، توسط خاصیتهای basketItems (آرایهی اشیاء انتخابی توسط کاربر)، totalPrice (خاصیت محاسباتی جمع کل هزینه) و متد رویدادگردان onRemove (برای حذف یک آیتم) تامین میشوند. در آخر کامپوننت را به صورت observer محصور کرده و بازگشت میدهیم تا تغییرات در مخزن حالت آن، سبب به روز رسانی UI آن شوند:
import { inject, observer } from "mobx-react"; import React from "react"; const BasketItemsList = ({ items, totalPrice, onRemove }) => { return ( // ... ); }; export default inject(({ marketStore }) => ({ items: marketStore.basketItems, totalPrice: marketStore.totalPrice, onRemove: marketStore.remove }))(observer(BasketItemsList));
اتصال کامپوننت BasketItemsCounter به دو مخزن حالت counterStore و marketStore
در اینجا روش استفادهی از decorator syntax کتابخانهی mobx-react را بر روی یک کامپوننت کلاسی مشاهده میکنید. تزئین کنندهی inject، امکان دسترسی به مخازن حالت تزریقی به شیء Provider را میسر کرده و سپس توسط آن میتوان props مورد انتظار کامپوننت را از مخازن متناظر استخراج کرده و در اختیار کامپوننت قرار داد. همچنین این کامپوننت توسط تزئین کنندهی observer نیز علامت گذاری شدهاست. در این حالت نیازی به تغییر سطر export default نیست.
import { inject, observer } from "mobx-react"; import React, { Component } from "react"; @inject(rootStore => ({ count: rootStore.counterStore.totalNumbersInBasket, onRemoveAll: rootStore.marketStore.removeAll })) @observer class BasketItemsCounter extends Component { render() { const { count, onRemoveAll } = this.props; return ( // ... ); } } export default BasketItemsCounter;
کدهای کامل این قسمت را میتوانید از اینجا دریافت کنید: state-management-with-mobx-part4.zip
- canActivate : جهت محافظت دسترسی به یک مسیر
- canActivateChild: برای محافظت دسترسی به یک Child Route
- canDeactivate : برای جلوگیری کردن از ترک مسیر جاری و هدایت به مسیری دیگر (برای مثال جهت نمایش پیام «هنوز اطلاع تغییر یافته را ذخیره نکردهاید»)
- canLoad : برای جلوگیری از مسیریابی غیرهمزمان (async routing) که در قسمت بعدی بررسی خواهد شد
- resolve: برای پیش واکشی اطلاعات، پیش از نمایش مسیر (که آنرا در قسمت چهارم این سری بررسی کردیم)
لزوم استفادهی از محافظهای مسیرها
گاهی از اوقات میخواهیم دسترسی به یک مسیر را محدود به کاربران وارد شدهی به سیستم کنیم و یا مسیرهایی را داشته باشیم که تنها توسط گروه خاصی از کاربران قابل دسترسی باشند. همچنین در بسیاری از اوقات نیاز است به کاربران اخطارهایی را پیش از ترک یک مسیر نمایش دهیم. برای مثال پیش از ترک صفحهی ویرایش اطلاعاتی که دارای اطلاعات ذخیره نشدهاست، بهتر است پیامی را جهت یادآوری این مساله نمایش دهیم. برای پیاده سازی هر کدام از این قابلیتها از یک محافظ مسیر ویژه استفاده میشود.
ترتیب اجرای محافظهای مسیرها
مسیریاب سیستم، ابتدا محافظ canDeactivate را اجرا میکند تا مشخص شود که آیا کاربر میتواند مسیر جاری را ترک کند یا خیر؟ سپس اگر مسیریابی تعریف شده غیرهمزمان باشد، محافظ canLoad اجرا میشود. پس از آن محافظ canActivateChild بررسی میشود. در ادامه محافظ canActivate اجرا میگردد. در پایان کار بررسی محافظهای موجود، کار بررسی محافظ resolve، جهت پیش واکشی اطلاعات مسیر درخواستی، انجام خواهد شد.
در اینجا اگر یکی از محافظها مقدار false را برگرداند، پردازش مابقی آنها لغو خواهد شد و کار هدایت کاربر به مسیر درخواستی، خاتمه مییابد.
مراحل ساخت و اعمال یک محافظ مسیر
ساخت و اعمال یک محافظ مسیر شامل سه مرحله است:
الف) یک محافظ مسیر عموما به صورت یک سرویس جدید پیاده سازی میشود:
import { Injectable } from '@angular/core'; import { CanActivate } from '@angular/router'; @Injectable() export class AuthGuard implements CanActivate { canActivate(route: ActivatedRouteSnapshot, state: RouterStateSnapshot): boolean { } }
ب) از آنجائیکه محافظها، سرویس هستند، نیاز است تعریف کلاس آنها را در قسمت providers ماژول مرتبط نیز ذکر کنیم تا در برنامه قابل دسترسی شوند. باید دقت داشت که برخلاف سایر سرویسها، امکان تعریف محافظها صرفا در سطح یک ماژول مسیر است و نه در سطح یک کامپوننت. به این ترتیب مسیریاب میتواند به آن، در طی هدایت کاربر به مسیر درخواستی، دسترسی پیدا کند.
ج) پس از آن برای فعالسازی یک محافظ مسیر، آنرا به عنوان یک خاصیت جدید، به تنظیمات مسیریابی اضافه خواهیم کرد. نام این خاصیت دقیقا مساوی با نوع محافظی است که تعریف شدهاست. برای مثال اگر محافظ تعریف شده از نوع CanActivate است، نام خاصیتی که ذکر خواهد شد، canActivate میباشد. مقدار آن نیز میتواند آرایهای از سرویسهایی از این نوع باشد.
امکان به اشتراک گذاشتن یک محافظ بین چندین مسیر نیز وجود دارد. فرض کنید میخواهیم تمام مسیرهای مربوط به محصولات را محافظت کنیم. در این حالت میتوان محافظ را به تک تک Child routes موجود اعمال کرد و یا میتوان محافظ را به والد آنها نیز اعمال کنیم تا به صورت خودکار سبب محافظت از فرزندان آن نیز شویم.
یک مثال: ساخت محافظ canActivate
جهت بررسی شرط یا شرایطی پیش از فعال سازی یک مسیر درخواستی، از محافظهایی از نوع canActivate میتوان استفاده کرد. این نوع محافظها عموما جهت اعتبارسنجی کاربران و محدود سازی دسترسی آنها به قسمتهای مختلف برنامه استفاده میشوند. این نوع محافظها حتی با تغییر پارامترهای مسیریابی نیز فعال شده و بررسی میشوند.
در ادامهی مثال این سری میخواهیم کاربران را پیش از دسترسی به قسمتهای مختلف مرتبط با محصولات، وادار به لاگین کنیم. برای این منظور دستور ذیل را اجرا کنید:
>ng g guard user/auth -m user/user.module
installing guard create src\app\user\auth.guard.spec.ts create src\app\user\auth.guard.ts update src\app\user\user.module.ts
در ادامه کدهای این محافظ را به صورت ذیل تکمیل کنید:
import { Injectable } from '@angular/core'; import { ActivatedRouteSnapshot, RouterStateSnapshot, CanActivate, Router } from '@angular/router'; import { AuthService } from './auth.service'; @Injectable() export class AuthGuard implements CanActivate { constructor(private authService: AuthService, private router: Router) { } canActivate(route: ActivatedRouteSnapshot, state: RouterStateSnapshot): boolean { return this.checkLoggedIn(state.url); } checkLoggedIn(url: string): boolean { if (this.authService.isLoggedIn()) { return true; } this.authService.redirectUrl = url; this.router.navigate(['/login']); return false; } }
export class AuthService { currentUser: IUser; redirectUrl: string;
توضیحات:
این سرویس چون از نوع CanActivate است، این اینترفیس را پیاده سازی کردهاست و همچنین متد canActivate آنرا نیز به همراه دارد:
export class AuthGuard implements CanActivate { canActivate(route: ActivatedRouteSnapshot, state: RouterStateSnapshot): boolean {
یک نکته: هرچند در اینجا میتوان به پارامتر id مسیر، مانند route.params['id'] در صورت نیاز دسترسی یافت، اما امکان دسترسی به اطلاعات از پیش واکشی شده مانند route.data['product'] وجود ندارد. علت آنرا نیز در قسمت «ترتیب اجرای محافظهای مسیرها» ابتدای بحث جاری، بررسی کردیم: محافظ resolve در انتهای کار پردازش تمام محافظهای موجود فراخوانی میشود.
در متد canActivate میخواهیم بررسی کنیم که آیا کاربر، لاگین کردهاست یا خیر؟ اگر بله، تنها کافی است true را بازگشت دهیم تا کار این محافظ پایان یابد. در غیراینصورت false را بازگشت داده و همچنین سبب هدایت کاربر به صفحهی لاگین میشویم.
به همین منظور سرویس AuthService را به سازندهی این کلاس تزریق کردهایم تا بتوانیم به متد isLoggedIn آن دسترسی پیدا کنیم (این سرویس را در قسمت دوم این سری تکمیل کردیم).
این متد نیز به صورت ذیل تعریف شدهاست:
isLoggedIn(): boolean { return !this.currentUser; }
در ادامه برای استفادهی از این محافظ مسیر، به فایل src\app\product\product-routing.module.ts مراجعه کرده و آنرا به نحو ذیل اعمال خواهیم کرد:
import { AuthGuard } from './../user/auth.guard'; const routes: Routes = [ { path: 'products', canActivate: [ AuthGuard ], children: [ ] } ];
اکنون برنامه را با دستور ng s -o ساخته و اجرا کنید. سپس بر روی لینک لیست محصولات و یا افزودن یک محصول جدید کلیک کنید. بلافاصله صفحهی لاگین را مشاهده خواهید کرد.
به خاطر سپاری و بازیابی مسیر درخواستی کاربر پس از لاگین
در اینجا اگر کاربر بر روی لینک افزودن یک محصول جدید کلیک کند، صفحهی لاگین را مشاهده خواهد کرد. اما پس از لاگین، همواره به مسیر لیست محصولات هدایت میشود و در این حالت مسیر درخواستی اولیه فراموش خواهد شد. برای رفع این مشکل نیاز است آدرس درخواستی کاربر را نیز ذخیره و بازیابی کرد. به همین جهت خاصیت this.authService.redirectUrl = url را در متد checkLoggedIn محافظ تعریف شده مقدار دهی کردیم. در اینجا از سرویس Auth، برای به اشتراک گذاری اطلاعات با محافظهای مسیر استفاده کردهایم. طول عمر یک سرویس، singleton است. بنابراین تنها یک وهله از آن در طول عمر برنامه وجود خواهد داشت. به این ترتیب با ذخیرهی اطلاعاتی در آن، این اطلاعات در تمام برنامه قابل دسترسی خواهد شد.
با توجه به این نکته، اکنون به فایل src\app\user\login\login.component.ts مراجعه کرده و قسمت this.router.navigate آنرا به صورت ذیل بهبود خواهیم بخشید:
if (this.authService.login(userName, password)) { if (this.authService.redirectUrl) { this.router.navigateByUrl(this.authService.redirectUrl); } else { this.router.navigate(['/products']); } }
در ادامه برای آزمایش آن، پس از اجرای برنامه، صفحهی افزودن یک محصول جدید را درخواست دهید. سپس لاگین کنید. اکنون مشاهده خواهید کرد که برنامه مسیر درخواستی پیش از لاگین را به خاطر سپردهاست.
بررسی محافظ canActivateChild
این محافظ نیز شبیه به محافظ canActivate است؛ با این تفاوت که تنها زمانی فعالسازی خواهد شد که فرزند یک مسیر قرار است نمایش داده شود و نه خود مسیر اصلی.
محافظ canActivateChild با تغییر قسمت child یک مسیر فعالسازی میشود؛ حتی اگر این تغییر در حد تغییر پارامترهای آن مسیر باشد. اما باید درنظر داشت که اگر تنها قسمت child یک مسیر تغییر کند، دیگر محافظ canActivate مجددا اجرا نخواهد شد.
یک مثال: اگر کاربر در حال مشاهدهی صفحهی لیست محصولات باشد و بر روی لینک مشاهدهی یک محصول کلیک کند، تنها قسمت child مسیر تغییر میکند. در این حالت canActivate مسیر اصلی دیگر اجرا نخواهد شد؛ اما تمام محافظهای canActivateChild مرتبط مجددا اجرا خواهند شد.
بررسی محافظ canDeactivate
محافظ canDeactivate پیش از ترک یک مسیر، فعالسازی و بررسی میشود. عموما از آن جهت بررسی وضعیت اطلاعات ذخیره نشده و اطلاع رسانی به کاربر، پیش از ترک مسیر جاری استفاده استفاده میگردد. این محافظ با هر تغییری در آدرس جاری مسیر، بررسی میشود. بدیهی است این تغییر صرفا درون یک برنامهی Angular معنا پیدا میکند و نه هدایت به سایتی دیگر.
در حال حاضر در مثال جاری این سری، اگر کاربر، تغییری را در صفحهی ویرایش اطلاعات ایجاد کند و بدون کلیک بر روی دکمهی Save به صفحهی دیگری مراجعه کند، این اطلاعات تغییر یافته، از دست خواهند رفت. برای رفع این مشکل میتوان محافظ canDeactivate ایی را برای آن طراحی کرد. به همین جهت دستور ذیل را اجرا کنید:
>ng g guard product/ProductEdit -m product/product.module
installing guard create src\app\product\product-edit.guard.spec.ts create src\app\product\product-edit.guard.ts update src\app\product\product.module.ts
امضای ابتدایی یک محافظ CanDeactivate به صورت ذیل است:
export class ProductEditGuard implements CanDeactivate<ProductEditComponent> { canDeactivate(component: ProductEditComponent): boolean {
اکنون این محافظ نیاز دارد تا بداند که آیا کامپوننت ویرایش محصولات، دارای اطلاعات ذخیره نشدهای هست یا خیر؟ چون کامپوننت ویرایش محصولات، به عنوان پارامتر به متد canDeactivate آن ارسال شدهاست، بنابراین میتواند به خواص و متدهای عمومی آن کلاس نیز دسترسی پیدا کند. به همین جهت تغییرات ذیل را به کامپوننت ویرایش محصولات در فایل src\app\product\product-edit\product-edit.component.ts اعمال میکنیم:
get product(): IProduct { return this.currentProduct; } set product(value: IProduct) { this.currentProduct = value; // Clone the object to retain a copy this.originalProduct = Object.assign({}, value); } get isDirty(): boolean { return JSON.stringify(this.originalProduct) !== JSON.stringify(this.currentProduct); }
برای اینکه این امر میسر شود، خاصیت product به حالت get/set دار تغییر یافتهاست تا بتوان کپی اولیهی محصول را جهت مقایسه، نگهداری کرد. استفاده از متد Object.assign سبب ایجاد یک کپی از شیء اولیه شده و به این صورت دو وهلهی غیرمشترک را خواهیم داشت. اگر value مستقیما به originalProduct انتساب داده میشد، در این حالت هر دوی currentProduct و originalProduct به یک شیء اشاره میکردند.
اکنون میتوان از این خاصیت جدید کامپوننت ویرایش محصولات، در محافظ ترک صفحهی آن استفاده کرد:
import { Injectable } from '@angular/core'; import { CanDeactivate } from '@angular/router'; import { ProductEditComponent } from './product-edit/product-edit.component'; @Injectable() export class ProductEditGuard implements CanDeactivate<ProductEditComponent> { canDeactivate(component: ProductEditComponent): boolean { if (component.isDirty) { let productName = component.product.productName || 'New Product'; return confirm(`Navigate away and lose all changes to ${productName}?`); } return true; } }
در آخر برای استفادهی از این محافظ جدید، باید آنرا به تنظیمات مسیریابی برنامه اضافه کنیم. به همین جهت به فایل src\app\product\product-routing.module.ts مراجعه کرده و این محافظ را به والد مسیریابی ویرایش یک محصول اضافه میکنیم:
import { ProductEditGuard } from './product-edit.guard'; const routes: Routes = [ { path: 'products', canActivate: [ AuthGuard ], children: [ { path: '', component: ProductListComponent }, { path: ':id', component: ProductDetailComponent, resolve: { product: ProductResolverService } }, { path: ':id/edit', component: ProductEditComponent, resolve: { product: ProductResolverService }, canDeactivate: [ ProductEditGuard ], children: [ { path: '', redirectTo: 'info', pathMatch: 'full' }, { path: 'info', component: ProductEditInfoComponent }, { path: 'tags', component: ProductEditTagsComponent } ] } ] } ];
برای آزمایش آن، به صفحهی ویرایش یکی از محصولات مراجعه کرده و تغییری را ایجاد کنید. سپس درخواست مشاهدهی صفحهی دیگری را با کلیک بر روی یکی از لینکهای منوی برنامه ارائه دهید. بلافاصله دیالوگ confirm ظاهر خواهد شد (تصویر فوق).
مشکل! در همین حالت بر روی دکمهی Ok کلیک کنید تا اطلاعات ذخیره نشده را از دست داده و به مسیر دیگری هدایت شویم. مجددا همین پروسه را تکرار کنید. اینبار اگر بر روی دکمهی Save کلیک کنید، باز هم دیالوگ confirm ظاهر میشود. علت اینجا است که شیء محصول اصلی و جاری، پس از ذخیره سازی به حالت اولیه بازگشت داده نشدهاند. برای این منظور متد reset را به کامپوننت ویرایش اطلاعات اضافه کرده:
reset(): void { this.dataIsValid = null; this.currentProduct = null; this.originalProduct = null; }
onSaveComplete(message?: string): void { if (message) { this.messageService.addMessage(message); } this.reset(); // Navigate back to the product list this.router.navigate(['/products']); }
کدهای کامل این قسمت را از اینجا میتوانید دریافت کنید: angular-routing-lab-08.zip
برای اجرای آن فرض بر این است که پیشتر Angular CLI را نصب کردهاید. سپس از طریق خط فرمان به ریشهی پروژه وارد شده و دستور npm install را صادر کنید تا وابستگیهای آن دریافت و نصب شوند. در آخر با اجرای دستور ng s -o برنامه ساخته شده و در مرورگر پیش فرض سیستم نمایش داده خواهد شد.
var scaffolder = new MigrationScaffolder(configuration);
The Entity Framework provider type 'System.Data.Entity.SqlServer.SqlProviderServices, EntityFramework.SqlServer, Version=6.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089' for the 'System.Data.SqlClient' ADO.NET provider could not be loaded. Make sure the provider assembly is available to the running application. See http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=260882 for more information.
ضمنا آیا اسمبلی مربوط به EF6 را نمیتوان بجز نیوگت از روش دیگری بدست آورد.؟
همچنین EF Power Tools مربوط به EF6 را از کجا میتوان تهیه کرد؟