نظرات مطالب
دات نت 4 و کلاس Lazy
کتاب مفیدی برای شروع کار و یا یادگیری برای بکار بردن C#4 بنظرتون میاد:
Addison-Wesley Essential C# 4.0 (978 Pages)
Wrox Professional C# 4 and .NET 4 (1852 Pages)
OReilly C# 4.0 in a Nutshell 4th Edition Feb 2010 (1056 Pages)
Sams C# 4.0 How To Feb 2010 (669 Pges)
Effective C# 50 Specific Ways to Improve Your C# Second Edition (342 Pges)
مطالب
استخراج تصاویر داخل یک فایل pdf با استفاده از کتابخانه iTextSharp
کتابخانه iTextSharp کتابخانه‌ای بسیار قوی و معروف، جهت کار با فایل‌های pdf می‌باشد. کارهایی از قبیل ساخت و ویرایش و تبدیل فایل‌های pdf با این کتابخانه قدرتمند به راحتی محیا است.
گاهی نیاز داریم تا اطلاعاتی را از داخل یک فایل pdf استخراج کنیم. ما الان می‌خواهیم کل تصاویر موجود در یک فایل pdf را استخراج کنیم.
ابتدا باید فایل pdf را باز کنیم. با استفاده از کلاس PdfReader اینکار امکان پذیر می‌شود. سپس باید تعداد کل صفحات را خوانده و بر روی آنها تکرار کنیم و اطلاعات مورد نیاز را پردازش کنیم. 
var pdfReader = new PdfReader(pdfFile);
for (var pageNumber = 1; pageNumber <= pdfReader.NumberOfPages; pageNumber++)
  {
      var pdf = new PdfReader(pdfFile);
      var pg = pdf.GetPageN(pageNumber);
       // process page
  }
اکنون ما در حلقه به صفحات دسترسی داریم و به ازای هر صفحه لیست منابع توکار آن صفحه را دریافت میکنیم: 
var pdf = new PdfReader(pdfFile);
var pg = pdf.GetPageN(pageNumber);
var res = (PdfDictionary)PdfReader.GetPdfObject(pg.Get(PdfName.RESOURCES));
var xobj = (PdfDictionary)PdfReader.GetPdfObject(res.Get(PdfName.XOBJECT));
if (xobj == null) continue;
foreach (var name in xobj.Keys)
 {
    var obj = xobj.Get(name);
     if (obj.IsIndirect())
    {
        // process obj ...
    }
}
حالا باید آبجکتهایی که تصویر هستند را به image تبدیل کنیم .
var tg = (PdfDictionary)PdfReader.GetPdfObject(obj);
var width = tg.Get(PdfName.WIDTH).ToString();
var height = tg.Get(PdfName.HEIGHT).ToString();
ImageRenderInfo  imgRi = ImageRenderInfo.CreateForXObject(new Matrix(float.Parse(width), float.Parse(height)), (PRIndirectReference)obj, tg);
حال یک ImageRenderInfo داریم که باید در دیسک ذخیره کنیم. این کار را در یک متد مجزا انجام می‌دهیم.
private  void RenderImage(ImageRenderInfo renderInfo, string imgPath)
    {
            var image = renderInfo.GetImage();
            using (var dotnetImg = image.GetDrawingImage())
            {
                if (dotnetImg == null) return;

                using (var ms = new MemoryStream())
                {
                    dotnetImg.Save(ms, ImageFormat.Jpeg);
                    var d = new Bitmap(dotnetImg);
                    d.Save(imgPath);
               }
       }
 }
کد نهایی به صورت زیر می‌باشد:
private void ExtractImage(string pdfFile, string imgPath)
{
    var fileCounter = 0;
    var pdfReader = new PdfReader(pdfFile);
    for (var pageNumber = 1; pageNumber <= pdfReader.NumberOfPages; pageNumber++)
    {
        var pdf = new PdfReader(pdfFile);
        var pg = pdf.GetPageN(pageNumber);
        var res = (PdfDictionary)PdfReader.GetPdfObject(pg.Get(PdfName.RESOURCES));
        var xobj = (PdfDictionary)PdfReader.GetPdfObject(res.Get(PdfName.XOBJECT));
        if (xobj == null) continue;
            foreach (var name in xobj.Keys)
            {
                var obj = xobj.Get(name);
                if (obj.IsIndirect())
                {
                    var tg = (PdfDictionary)PdfReader.GetPdfObject(obj);
                    var width = tg.Get(PdfName.WIDTH).ToString();
                    var height = tg.Get(PdfName.HEIGHT).ToString();
                    var imgRi = ImageRenderInfo.CreateForXObject(new Matrix(float.Parse(width), float.Parse(height)), (PRIndirectReference)obj, tg);
                    fileCounter++;
                    RenderImage(imgRi, imgPath + fileCounter + ".jpeg");
                }
            }
    }
}
و به شکل زیر آن را فراخوانی میکنیم.
var path = @"C:\";
var fileName = "1.pdf";

var outPath = path + fileName + @"_extractedImgs\";
Directory.CreateDirectory(outPath);

ExtractImage(path + fileName, outPath);
مطالب
آشنایی با SharePoint Sandboxed Solutions
از Sandbox برای ساخت و انتشار وب پارت هایی استفاده می‌شود که نیاز به مداخله مدیریتی (administrative intervention) وجود ندارد. به این معنی که شما می‌توانید وب پارت خود را در محل شیرپوینت و هاست آن یا با استفاده از زیر ساخت‌های Cloud و دور از هاست آن ، بارگذاری کرده و انتشار دهید.
هر Solution که برای Sandbox ایجاد می‌شود ، در یک گالری خاص به نام Solution Gallery در Site Collection مربوطه ایجاد می‌شود و تمام این solution‌ها می‌توانند قعال یا غیر فعال شوند .


برای استفاده از این مزایا باید سرویس Microsoft SharePoint Foundation User Code Service فعال باشد .

 



استفاده از Sandbox Solution نیازمند 3 چیز است :

1 - User Code Service یا SPUCHostService.exe : این سرویس وظیفه مدیریت کدهای Sandbox روی سرور و میزبانی درخواست‌های Sandbox به سرور را دارد.

2 - Sandbox Worker Process یا SPUCWorkerProcess.exe : این سرویس برای مدیریت پردازش کدهای اجرایی Sandbox استفاده می‌شود خصوصا در مورارد امنیتی (فرض کنید درون کد حلقه بی نهایتی وجود داشته باشد. اگر بار اجرایی آن بر روی w3wp.exe باشد ، باعث متوقف شدن کارکرد تمام پروسه می‌شود. بار این مسئولیت بر دوش SPUCWorkerProcess.exe می‌باشد ) 

3 - Sandbox Worker Process Proxy یا SPUCWorkerProcessProxy.exe : این سرویس برای اجرای کدهای Client Object Model در sandbox استفاده می‌شود. 


می توانید ارتباط پردازه‌های فوق را در نمودار زیر مشاهد کنید :



با توجه به این توضیحات به دلیل استفاده از Sandbox می‌پردازیم :

1 - sandbox Solution‌ها امن هستند. 

2 - sandbox Solution‌ها می‌توانند مانیتور شوند. 

3 - sandbox Solution‌ها حداقل تاثیر را روی هم دارند. 

4 - sandbox Solution‌ها عملیات I/O کمی روی فایل‌های سیستمی دارند 

5 - sandbox Solution‌ها امکان debugging دارند 

6 - sandbox Solution‌ها امکان توسعه ، انتشار و به روز رسانی دارند 

7 - sandbox Solution‌ها امکان تعریف Policy برای CAS ایجاد می‌کند (Code Access Security برای قابل اطمینان ساخت کد ها) 

8 - sandbox Solution‌ها امکان اعتبار سنجی به کمک کلاس SPSolutionValidator را می‌دهد. 

9 - sandbox Solution‌ها امکان تعریف SLA های مختلف را می‌دهد. 



چه قسمت هایی توسط Sandbox Solution پشتیبانی می‌شود :

 

هنگام ایجاد یک پروژه از نوع sandbox در ویژوال استودیو ، یکسری امکانات از برنامه نویس سلب می‌شود و محدودیت‌های برای استفاده از کلاس‌ها برای وی اعمال می‌شود .موارد زیر ، از جمله مواردی هستند که توسعه دهنده می‌تواند از آنها در sandbox استفاده کند :

 اسفاده محدود از لیست‌ها ، کار با Web Template‌ها و ویژگی‌های آنها ، Content Type‌ها و فیلد‌ها ، ماژول‌ها و فایل‌ها ، وب پارت‌های مشتق شده از کلاس WebPart ، برخی Event Receiver‌ها ، بعضی از Custom Action و چرخه‌های کاری . و از مواردی که نمی‌توان در sandbox استفاده کرد می‌توان به ویژگی‌های موجود در Web Application ، ویژگی‌های موجود در Farm و Timer job ، استفاده از عملیات I/O و استفاده از ADO و برخی کلاس‌های دیگر در دات نت اشاره کرد .
مدیران سایت می‌توانند Solution‌ها را مونیتور کنند و برای Resource Point هایی که در یک روز مصرف می‌کنند Quota تعریف کنند .پیش فرض این مقدار 300 Resource Point در روز است .
 هر solution در هنگام deploy شدن جهت معتبر بودن چک می‌شود و سپس منتشر شود. در صورتی که Valid نباشد ، خطایی به برنامه نویس نشان می‌دهد.
 در انتها اشاره ای هم به استفاده از STSADM یا Powershell برای deploy کردن solution می‌کنم که توسط دستورات زیر قابل اجراست :
 
Add-SPSolution c:\code\SharePointProject2\bin\debug\SharePointProject2.wsp
stsadm –o addsolution –name SharePointProject2.wsp
همانطور که پسوند فایل‌های solution را مشاهده می‌کند wsp هستند که اگر آنها را به cab تغییر نام دهید میتوانید محتویات آنها را مشاهده کنید
 
مطالب
مرور چند تجربه کوتاه با Microsoft virtual pc

از virtual pc که یک ویندوز اکس پی بر روی آن نصب کرده‌ام برای اتصال به VPN‌ استفاده می‌کنم. (متاسفانه آخرین نگارش vmware برای این‌کار جواب نداد)
زمان اتصال به VPN کل سیستم وارد شبکه مورد نظر خواهد شد و این مورد شاید به‌دلایلی برای مثال قطع اینترنت و یا اعمال پالیسی‌های شبکه بر روی کامپیوتر کاری جالب نباشد (استفاده از VPN برای اتصال به یک شبکه دومین ویندوزی). اما با نصب ماشین مجازی و اجرای یک سیستم عامل دیگر به موازات سیستم عامل اصلی، کار اتصال به VPN از داخل ماشین مجازی صورت خواهد گرفت و تمام این اعمال هم از سیستم عامل مادر مجزا و ایزوله خواهند بود.
یک ویندوز اکس پی با اختصاص 200 مگ رم هم کار می‌کند و عملا باری را بر روی سیستم عامل مادر تحمیل نخواهد کرد. همچنین حتما از منوی action گزینه install or update virtual machine additions را انتخاب کنید تا کارآیی سیستم عامل مجازی را بهبود بخشید. حداقل فایده آن این است که اشاره‌گر ماوس را به سادگی می‌توان از ماشین مجازی خارج کرد و هر بار نیازی به فشردن دکمه‌ ALT سمت راست نخواهد بود!
اولین مشکلی که هنگام کار با یک ماشین مجازی خود نمایی می‌کند بحث انتقال فایل بین سیستم عامل مادر (ویندوزی که شما ماشین مجازی را روی آن نصب کرده‌اید) و ماشین مجازی است. عمومی‌ترین راه، ایجاد یک فایل iso از فایل‌های مورد نظر است و سپس انتخاب منوی CD و گزینه capture iso image . این روش بر روی vmware هم جواب می‌دهد (معرفی فایل iso بعنوان CD-ROM آن). خوشبختانه عمل drag & drop (از سیستم عامل مادر به ماشین مجازی) که شاید در وحله اول به ذهن نرسد اینجا بخوبی کار خواهد کرد و مشکل ساخت فایل‌های iso را برطرف می‌کند. (البته vmware کمی پیشرفته‌تر است و حتی copy و Paste را نیز پشتیبانی می‌کند. اما خوب، رایگان نیست!)
مشکل بعدی با ms virtual pc افزایش تدریجی حجم آن است. روز اول 2 گیگ، روز سوم 4 گیگ، هفته بعد می‌شود 6 گیگ! برای فشرده سازی آن می‌توان به روش زیر عمل کرد:
به مسیر زیر مراجعه کنید: (اگر پیش‌فرض‌های نصب را پذیرفته‌اید)
C:\Program Files\Microsoft Virtual PC\Virtual Machine Additions
فایل Virtual Disk Precompactor.iso را از طریق منوی CD و گزینه capture iso image باز کنید. برنامه‌ای به صورت خودکار اجرا خواهد شد که سیستم عامل مجازی را آماده فشرده سازی می‌کند. پس از پایان کار، سیستم عامل مجازی را خاموش کنید. سپس به منوی file گزینه virtual disk wizard مراجعه نمائید. در صفحه بعدی گزینه ویرایش یک ماشین مجازی موجود را انتخاب کرده و فایل ماشین مجازی مورد نظر را که پیشتر برای فشرده سازی آماده کردیم به آن معرفی کنید. در صفحه بعد گزینه compact it را انتخاب کرده و در ادامه می‌توانید مسیر جدیدی را مشخص کنید یا انتخاب کنید که فایل نهایی فشرده شده جایگزین فایل موجود شود.
با اینکار یک ماشین مجازی 6 گیگابایتی به 3 گیگ کاهش حجم یافت که قابل توجه است.
برای استفاده از اینترنت سیستم عامل مادر در ms virtual pc می‌شود از منوی edit ، گزینه setting و انتخاب networking در صفحه ظاهر شده، تنظیم اولین adapter شبکه را بر روی shared networking NAT قرار داد و همه چیز به خوبی کار خواهد کرد. (البته برای استفاده از اینترنت در vmware باید روی کانکشن اینترنت خود در سیستم عامل مادر کلیک راست کرد و سپس انتخاب گزینه advanced و فعال سازی internet connection sharing بر روی کارت شبکه مجازی نصب شده آن ضروری خواهد بود)



نظرات مطالب
بررسی Source Generators در #C - قسمت دوم - یک مثال
یک نکته‌ی تکمیلی: روش دیگری برای یافتن کلاس‌ها

در مثال فوق، در متد Execute کار یافتن کلاس‌ها انجام شد. برای مثال روش یافتن کنترلرهای یک برنامه‌ی MVC در اینجا به صورت زیر است:
var controllers =
context.Compilation
    .SyntaxTrees
    .SelectMany(syntaxTree => syntaxTree.GetRoot().DescendantNodes())
    .Where(x => x is ClassDeclarationSyntax)
    .Cast<ClassDeclarationSyntax>()
    .Where(c => c.Identifier.ValueText.EndsWith("Controller", StringComparison.OrdinalIgnoreCase))
    .ToImmutableList();
 روش دیگری هم برای اینکار وجود دارد که در مثال‌های مایکروسافت زیاد استفاده می‌شود و آن هم استفاده از اینترفیس ISyntaxReceiver است که سبب می‌شود تا کدهای متد Execute اندکی خلوت‌تر شوند:
public class ControllerFinder : ISyntaxReceiver
{
    public List<ClassDeclarationSyntax> Controllers { get; }
        = new();
    
    public void OnVisitSyntaxNode(SyntaxNode syntaxNode)
    {
        if (syntaxNode is ClassDeclarationSyntax controller)
        {
            if (controller.Identifier.ValueText.EndsWith("Controller"))
            {
                Controllers.Add(controller);
            }
        }
    }
}
برای معرفی این ISyntaxReceiver اینبار از متد Initialize به نحو زیر کمک گرفته می‌شود:
public void Initialize(GeneratorInitializationContext context)
{
    context.RegisterForSyntaxNotifications(() => new ControllerFinder());
}
اکنون بازنویسی متد Execute برای استفاده‌ی از این SyntaxReceiver به صورت زیر است:
public void Execute(GeneratorExecutionContext context)
{
    var controllers = 
        ((ControllerFinder) context.SyntaxReceiver)?.Controllers;
    
    // use controllers to do work...
}

عموما این نوع کوئری گرفتن‌ها اندکی مشکل است. پروژه‌ی SourceGeneratorsKit مثال‌های بیشتری را در این زمینه در جهت یافتن ساده‌تر متدهایی که ویژگی‌های خاصی را دارند، کلاس‌هایی که اینترفیس خاصی را پیاده سازی می‌کنند و امثال آن، ارائه می‌دهد.
نظرات مطالب
روش استفاده‌ی صحیح از HttpClient در برنامه‌های دات نت
یک نکته‌ی تکمیلی

به همراه NET Core 2.1.، یک HttpClientFactory توکار توسط مایکروسافت ارائه شده‌است:

به این ترتیب برای مثال جهت کار با یک آدرس مشخص، می‌توان تنظیمات آن‌را یکبار در آغاز برنامه ثبت کرد:
public void ConfigureServices(IServiceCollection services)
{
    services.AddHttpClient("github", c =>
    {
        c.BaseAddress = new Uri("https://api.github.com/");
        c.DefaultRequestHeaders.Add("User-Agent", "HttpClientFactory-Sample"); // Github requires a user-agent
    });
    services.AddHttpClient();
}
و بعد برای استفاده‌ی سراسری از آن توسط سیستم ترزیق وابستگی‌ها، می‌توان به صورت زیر عمل کرد:
IHttpClientFactory _httpClientFactory;
public MyController(IHttpClientFactory httpClientFactory)
{
    _httpClientFactory = httpClientFactory;
}
public IActionResult Index()
{
    //This client doesn’t have any special configuration applied
    var defaultClient = _httpClientFactory.CreateClient();
    //This client has the header and base address configured for the “github” client above.
    var gitHubClient = _httpClientFactory.CreateClient("github");
    return View();
}
مطالب
روش بازگشت به قالب‌های کلاسیک پروژه‌ها در دات نت 6
نگارش نهایی دات نت 6، حدود یک ماه دیگر منتشر می‌شود و اگر برای نمونه RC2 آن‌را نصب کرده باشید، با ایجاد یک پروژه‌ی کنسول جدید مبتنی بر آن ... شگفت زده خواهید شد!  شاید انتظار داشته باشید که با چنین فایلی مواجه شوید:
using System; 
 
namespace MyVerboseApp 
{ 
    public class Program 
    { 
        public static void Main(string[] args) 
        { 
            Console.WriteLine("Hello World!"); 
        } 
    } 
}
اما یک چنین خروجی تولید می‌شود:
 // See https://aka.ms/new-console-template for more information
Console.WriteLine("Hello, World!");
این مورد قابلیتی است که به همراه C# 9.0 به نام «Top Level Programs» ارائه شد و اکنون در تمام قالب‌های پیش‌فرض پروژه‌های مبتنی بر دات نت 6، استفاده شده‌است. این قالب شاید برای تازه‌کارها، جالب باشد و کم حجم و کم سطر، اما «ما آن‌را درخواست نداده بودیم!».


روش بازگشت به قالب‌های قبلی

در حال حاضر و در نگارش فعلی و حتی رسمی دات نت 6، روشی برای بازگشت به حالت قبلی وجود ندارد که به احتمال زیاد در نگارش‌های پس از RTM لحاظ خواهد شد (می‌توانید در اینجا ^ و ^ به آن رای دهید). تنها راه حل موجود، استفاده از دستور زیر است:
dotnet new console --framework net5.0 --target-framework-override net6.0
این دستور در اصل به این معنا است که پروژه‌ی من را بر اساس قالب پروژه‌های NET 5.0. تولید کن؛ اما در فایل csproj آن، بجای net5.0 از net6.0 به عنوان target framework استفاده شود:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
<PropertyGroup>
    <OutputType>Exe</OutputType>
-    <TargetFramework>net5.0</TargetFramework>
+    <TargetFramework>net6.0</TargetFramework>
  </PropertyGroup>
</Project>
در اینجا سطر net5.0 را حذف و با net6.0 جایگزین کنید.
مطالب
C# 8.0 - Default implementations in interfaces
اگر مطلب «تفاوت بین Interface و کلاس Abstract در چیست؟» را مطالعه کرده باشید، به این نتیجه می‌رسید که طراحی یک کتابخانه‌ی عمومی با اینترفیس‌ها، بسیار شکننده‌است. اگر عضو جدیدی را به یک اینترفیس عمومی اضافه کنیم، تمام پیاده سازی کننده‌های آن‌را از درجه‌ی اعتبار ساقط می‌کند و آن‌ها نیز باید این عضو را حتما پیاده سازی کنند تا برنامه‌ای که پیش از این به خوبی کار می‌کرده، باز هم بدون مشکل کامپایل شده و کار کند. هدف از ویژگی جدید «پیاده سازی‌های پیش‌فرض در اینترفیس‌ها» در C# 8.0، پایان دادن به این مشکل مهم است. با استفاده از این ویژگی جدید، می‌توان یک عضو جدید را با پیاده سازی پیش‌فرضی داخل خود اینترفیس قرار داد. به این ترتیب تمام برنامه‌هایی که از کتابخانه‌های عمومی شما استفاده می‌کنند، با به روز رسانی آن، به یکباره از کار نخواهند افتاد.
همچنین مزیت دیگر آن، انتقال ساده‌تر کدهای جاوا به سی‌شارپ است؛ از این لحاظ که ویژگی مشابهی در زبان جاوا تحت عنوان «Default Methods» سال‌ها است که وجود دارد.


یک مثال از ویژگی «پیاده سازی‌های پیش‌فرض در اینترفیس‌ها»

interface ILogger
{
    void Log(string message);
}

class ConsoleLogger : ILogger
{
    public void Log(string message)
    {
        Console.WriteLine(message);
    }
}
فرض کنید کتابخانه‌ی شما، اینترفیس ILogger را ارائه داده‌است و در برنامه‌ای دیگر، استفاده کننده، کلاس ConsoleLogger را بر مبنای آن پیاده سازی و استفاده کرده‌است.
مدتی بعد بر اساس نیازمندی‌های مشخصی به این نتیجه خواهید رسید که بهتر است overload دیگری را برای متد Log در اینترفیس ILogger، درنظر بگیریم. مشکلی که این تغییر به همراه دارد، کامپایل نشدن کلاس ConsoleLogger در یک برنامه‌ی ثالث است و این کلاس باید الزاما این overload جدید را پیاده سازی کند؛ در غیراینصورت قادر به کامپایل برنامه‌ی خود نخواهد شد. اکنون در C# 8.0 می‌توان برای این نوع تغییرات، در همان اینترفیس اصلی، یک پیاده سازی پیش‌فرض را نیز قرار داد:
interface ILogger
{
    void Log(string message);
    void Log(Exception exception) => Console.WriteLine(exception);
}
به این ترتیب استفاده کنندگان از این اینترفیس، برای کامپایل برنامه‌ی خود به مشکلی برنخواهند خورد و اگر از این overload جدید استفاده کنند، از همان پیاده سازی پیش‌فرض آن بهره خواهند برد. بدیهی است هنوز هم پیاده سازی کننده‌های اینترفیس ILogger می‌توانند پیاده سازی‌های سفارشی خودشان را در مورد این overload جدید ارائه دهند. در این حالت از پیاده سازی پیش‌فرض صرفنظر خواهد شد.


ویژگی «پیاده سازی‌های پیش‌فرض در اینترفیس‌ها» چگونه پیاده سازی شده‌است؟

واقعیت این است که امکان پیاده سازی این ویژگی، سال‌ها است که در سطح کدهای IL دات نت وجود داشته (از زمان دات نت 2) و اکنون از طریق کدهای برنامه با بهبود کامپایلر آن، قابل دسترسی شده‌است.


تاثیر زمینه‌ی کاری بر روی دسترسی به پیاده سازی‌های پیش‌فرض

مثال زیر را درنظر بگیرید:
    interface IDeveloper
    {
        void LearnNewLanguage(string language, DateTime dueDate);

        void LearnNewLanguage(string language)
        {
            // default implementation
            LearnNewLanguage(language, DateTime.Now.AddMonths(6));
        }
    }

    class BackendDev : IDeveloper // compiles OK
    {
        public void LearnNewLanguage(string language, DateTime dueDate)
        {
            // Learning new language...
        }
    }
در اینجا اینترفیس IDeveloper، به همراه یک پیاده سازی پیش‌فرض است و بر این اساس، کلاس BackendDev پیاده سازی کننده‌ی آن، دیگر نیازی به پیاده سازی اجباری متد LearnNewLanguage ای که تنها یک رشته را می‌پذیرد، ندارد.
سؤال: به نظر شما اکنون کدامیک از کاربردهای زیر از کلاس BackendDev، کامپایل می‌شود و کدامیک خیر؟
IDeveloper dev1 = new BackendDev();
dev1.LearnNewLanguage("Rust");

var dev2 = new BackendDev();
dev2.LearnNewLanguage("Rust");
پاسخ: فقط مورد اول. مورد دوم با خطای کامپایلر زیر مواجه خواهد شد:
 There is no argument given that corresponds to the required formal parameter 'dueDate' of 'BackendDev.LearnNewLanguage(string, DateTime)' (CS7036) [ConsoleApp]
به این معنا که اگر کلاس BackendDev را به خودی خود (دقیقا از نوع BackendDev) و بدون معرفی آن از نوع اینترفیس IDeveloper، بکار بگیریم، فقط همان متدهایی که داخل این کلاس تعریف شده‌اند، قابل دسترسی می‌باشند و نه متدهای پیش‌فرض تعریف شده‌ی در اینترفیس مشتق شده‌ی از آن.


ارث‌بری چندگانه چطور؟

احتمالا حدس زده‌اید که این قابلیت ممکن است ارث‌بری چندگانه را که در سی‌شارپ ممنوع است، میسر کند. تا C# 8.0، یک کلاس تنها از یک کلاس دیگر می‌تواند مشتق شود؛ اما این محدودیت در مورد اینترفیس‌ها وجود ندارد. به علاوه تاکنون اینترفیس‌ها مانند کلاس‌ها، امکان تعریف پیاده سازی خاصی را نداشتند و صرفا یک قرارداد بیشتر نبودند. بنابراین اکنون این سؤال مطرح می‌شود که آیا می‌توان با ارائه‌ی پیاده سازی پیش‌فرض متدها در اینترفیس‌ها، ارث‌بری چندگانه را در سی‌شارپ پیاده سازی کرد؛ مانند مثال زیر؟!
using System;

namespace ConsoleApp
{
    public interface IDev
    {
        void LearnNewLanguage(string language) => Console.Write($"Learning {language} in a default way.");
    }

    public interface IBackendDev : IDev
    {
        void LearnNewLanguage(string language) => Console.Write($"Learning {language} in a backend way.");
    }

    public interface IFrontendDev : IDev
    {
        void LearnNewLanguage(string language) => Console.Write($"Learning {language} in a frontend way.");
    }

    public interface IFullStackDev : IBackendDev, IFrontendDev { }

    public class Dev : IFullStackDev { }
}
سؤال: کد فوق بدون مشکل کامپایل می‌شود. اما در فراخوانی زیر، دقیقا از کدام متد LearnNewLanguage استفاده خواهد شد؟ آیا پیاده سازی آن از IBackendDev فراهم می‌شود و یا از IFrontendDev؟
IFullStackDev dev = new Dev();
dev.LearnNewLanguage("TypeScript");
پاسخ: هیچکدام! برنامه با خطای زیر کامپایل نخواهد شد:
The call is ambiguous between the following methods or properties: 'IBackendDev.LearnNewLanguage(string)' and 'IFrontendDev.LearnNewLanguage(string)' (CS0121)
کامپایلر سی‌شارپ در این مورد خاص از قانونی به نام «the most specific override rule» استفاده می‌کند. یعنی اگر برای مثال در IFullStackDev متد LearnNewLanguage به صورت صریحی بازنویسی و تامین شد، آنگاه امکان استفاده‌ی از آن وجود خواهد داشت. یا حتی می‌توان این پیاده سازی را در کلاس Dev نیز ارائه داد و از نوع آن (بجای نوع اینترفیس) استفاده کرد.


تفاوت امکانات کلاس‌های Abstract با متدهای پیش‌فرض اینترفیس‌ها چیست؟

اینترفیس‌ها هنوز نمی‌توانند مانند کلاس‌ها، سازنده‌ای را تعریف کنند. نمی‌توانند متغیرها/فیلدهایی را در سطح اینترفیس داشته باشند. همچنین در اینترفیس‌ها همه‌چیز public است و امکان تعریف سطح دسترسی دیگری وجود ندارد.
بنابراین باید بخاطر داشت که هدف از تعریف اینترفیس‌ها، ارائه‌ی «یک رفتار» است و هدف از تعریف کلاس‌ها، ارائه «یک حالت».


یک نکته: در نگارش‌های پیش از C# 8.0 هم می‌توان ویژگی «متدهای پیش‌فرض» را شبیه سازی کرد

واقعیت این است که توسط ویژگی «متدهای الحاقی»، سال‌ها است که امکان افزودن «متدهای پیش‌فرضی» به اینترفیس‌ها در زبان سی‌شارپ وجود دارد:
namespace MyNamespace
{
    public interface IMyInterface
    {
        IList<int> Values { get; set; }
    }

    public static class MyInterfaceExtensions
    {
        public static int CountGreaterThan(this IMyInterface myInterface, int threshold)
        {
            return myInterface.Values?.Where(p => p > threshold).Count() ?? 0;
        }
    }
}
و در این حالت هرچند به نظر اینترفیس IMyInterface دارای متدی نیست، اما فراخوانی زیر مجاز است:
var myImplementation = new MyInterfaceImplementation();
// Note that there's no typecast to IMyInterface required
var countGreaterThanFive = myImplementation.CountGreaterThan(5);
مطالب
آموزش #F
در نظر سنجی که قبلا توسط دوستان درباره میزان آشنایی و استفاده از زبان‌های مختلف برنامه نویسی در تولید پروژه‌های نرم افزاری انجام شده بود (^) تعداد رای زبان #F سه رای بود(یعنی کمتر از یک درصد). یکی از دلایلی که #F کمتر از سایر زبان‌ها مورد توجه است (البته تا این زمان) نبود منبع یا کتاب فارسی در زمینه یادگیری و هم چنین عدم شناخت از امکانات و قدرت این زبان است. در نتیجه تصمیم گرفتم در طی دو یا چند دوره به آموزش برنامه نویسی این زبان بپردازم. دوره اول که  از قسمت دوره‌ها (^ )در این سایت در دسترس عموم  قرار دارد سطوح مقدماتی و متوسط را پوشش می‌دهد (سرفصل‌های این دوره در قسمت آموزش #F ذکر شده است). به دلیل حجم گسترده مطالب امکان ارایه تمام مفاهیم و روش‌ها در طی یک دوره امکان پذیر نبود در نتیجه تصمیم بر آن شد که با توجه به اولویت‌های آموزشی این مطالب طبقه بندی شوند و طی دو یا چند دوره به دوستان عزیز ارائه شوند.
دوره ای که هم اکنون در دسترس است صرفا جهت آشنایی دوستان با نوع کدنویسی و مفاهیم برنامه نویسی این زبان تهیه شده است اما دوره پیشرفته این زبان که بعدا در طی چند فصل، آموزش داده خواهد شد دارای سرفصل‌های زیر خواهد بود:
  • استفاده از #F در پروژه‌های تولید شده با زبان #C و در محیط  Visual Studio.Net 
  • استفاده از EntityFramework در زبان #F
  • تولید و توسعه پروژهای Windows Application با زبان #F
  • تولید و توسعه پروژهای WPF با زبان #F
  • تولید و توسعه پروژه‌های تحت Silverlight با زبان #F
  • و...

موفق باشید.

پاسخ به بازخورد‌های پروژه‌ها
تگ a در گزارش
نیازی نیست برای صرفا تبدیل HTML به PDF از کتابخانه PDFReport استفاده کنید. کتابخانه PdfReport برای قسمت‌های تبدیل HTML به PDF خودش از HTMLWorker کتابخانه iTextSharp استفاده می‌کند.
اطلاعات بیشتر

ضمنا این کتابخانه مشکلی با لینک‌ها هم ندارد. یک مثال:

            var html =  @"<a color='blue' href='https://www.dntips.ir'>سایت دات نت</a>";

            using (var pdfDoc = new Document(PageSize.A4))
            {
                PdfWriter.GetInstance(pdfDoc, new FileStream("Test.pdf", FileMode.Create));
                pdfDoc.Open();

                
                FontFactory.Register("c:\\windows\\fonts\\tahoma.ttf");

                StyleSheet styles = new StyleSheet();
                styles.LoadTagStyle(HtmlTags.BODY, HtmlTags.FONTFAMILY, "tahoma");
                styles.LoadTagStyle(HtmlTags.BODY, HtmlTags.ENCODING, "Identity-H");
                styles.LoadTagStyle(HtmlTags.BODY, HtmlTags.ALIGN, HtmlTags.ALIGN_LEFT);

                var parsedHtmlElements = HTMLWorker.ParseToList(new StringReader(html), styles);

                PdfPCell pdfCell = new PdfPCell { Border = 0 };
                pdfCell.RunDirection = PdfWriter.RUN_DIRECTION_RTL;

                foreach (var htmlElement in parsedHtmlElements)
                {
                    pdfCell.AddElement(htmlElement);
                }

                var table1 = new PdfPTable(1);
                table1.WidthPercentage = 100;
                table1.RunDirection = PdfWriter.RUN_DIRECTION_RTL;
                table1.AddCell(pdfCell);
                pdfDoc.Add(table1);
            }

پ.ن.
در هر برنامه‌ای یک گزارش خطا زمان قابل رسیدگی خواهد بود که قابلیت تکرار مجدد داشته باشد به همراه ارائه کامل stack trace خطای دریافتی.