مرور چند تجربه کوتاه با Microsoft virtual pc
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: سه دقیقه


از virtual pc که یک ویندوز اکس پی بر روی آن نصب کرده‌ام برای اتصال به VPN‌ استفاده می‌کنم. (متاسفانه آخرین نگارش vmware برای این‌کار جواب نداد)
زمان اتصال به VPN کل سیستم وارد شبکه مورد نظر خواهد شد و این مورد شاید به‌دلایلی برای مثال قطع اینترنت و یا اعمال پالیسی‌های شبکه بر روی کامپیوتر کاری جالب نباشد (استفاده از VPN برای اتصال به یک شبکه دومین ویندوزی). اما با نصب ماشین مجازی و اجرای یک سیستم عامل دیگر به موازات سیستم عامل اصلی، کار اتصال به VPN از داخل ماشین مجازی صورت خواهد گرفت و تمام این اعمال هم از سیستم عامل مادر مجزا و ایزوله خواهند بود.
یک ویندوز اکس پی با اختصاص 200 مگ رم هم کار می‌کند و عملا باری را بر روی سیستم عامل مادر تحمیل نخواهد کرد. همچنین حتما از منوی action گزینه install or update virtual machine additions را انتخاب کنید تا کارآیی سیستم عامل مجازی را بهبود بخشید. حداقل فایده آن این است که اشاره‌گر ماوس را به سادگی می‌توان از ماشین مجازی خارج کرد و هر بار نیازی به فشردن دکمه‌ ALT سمت راست نخواهد بود!
اولین مشکلی که هنگام کار با یک ماشین مجازی خود نمایی می‌کند بحث انتقال فایل بین سیستم عامل مادر (ویندوزی که شما ماشین مجازی را روی آن نصب کرده‌اید) و ماشین مجازی است. عمومی‌ترین راه، ایجاد یک فایل iso از فایل‌های مورد نظر است و سپس انتخاب منوی CD و گزینه capture iso image . این روش بر روی vmware هم جواب می‌دهد (معرفی فایل iso بعنوان CD-ROM آن). خوشبختانه عمل drag & drop (از سیستم عامل مادر به ماشین مجازی) که شاید در وحله اول به ذهن نرسد اینجا بخوبی کار خواهد کرد و مشکل ساخت فایل‌های iso را برطرف می‌کند. (البته vmware کمی پیشرفته‌تر است و حتی copy و Paste را نیز پشتیبانی می‌کند. اما خوب، رایگان نیست!)
مشکل بعدی با ms virtual pc افزایش تدریجی حجم آن است. روز اول 2 گیگ، روز سوم 4 گیگ، هفته بعد می‌شود 6 گیگ! برای فشرده سازی آن می‌توان به روش زیر عمل کرد:
به مسیر زیر مراجعه کنید: (اگر پیش‌فرض‌های نصب را پذیرفته‌اید)
C:\Program Files\Microsoft Virtual PC\Virtual Machine Additions
فایل Virtual Disk Precompactor.iso را از طریق منوی CD و گزینه capture iso image باز کنید. برنامه‌ای به صورت خودکار اجرا خواهد شد که سیستم عامل مجازی را آماده فشرده سازی می‌کند. پس از پایان کار، سیستم عامل مجازی را خاموش کنید. سپس به منوی file گزینه virtual disk wizard مراجعه نمائید. در صفحه بعدی گزینه ویرایش یک ماشین مجازی موجود را انتخاب کرده و فایل ماشین مجازی مورد نظر را که پیشتر برای فشرده سازی آماده کردیم به آن معرفی کنید. در صفحه بعد گزینه compact it را انتخاب کرده و در ادامه می‌توانید مسیر جدیدی را مشخص کنید یا انتخاب کنید که فایل نهایی فشرده شده جایگزین فایل موجود شود.
با اینکار یک ماشین مجازی 6 گیگابایتی به 3 گیگ کاهش حجم یافت که قابل توجه است.
برای استفاده از اینترنت سیستم عامل مادر در ms virtual pc می‌شود از منوی edit ، گزینه setting و انتخاب networking در صفحه ظاهر شده، تنظیم اولین adapter شبکه را بر روی shared networking NAT قرار داد و همه چیز به خوبی کار خواهد کرد. (البته برای استفاده از اینترنت در vmware باید روی کانکشن اینترنت خود در سیستم عامل مادر کلیک راست کرد و سپس انتخاب گزینه advanced و فعال سازی internet connection sharing بر روی کارت شبکه مجازی نصب شده آن ضروری خواهد بود)



  • #
    ‫۱۵ سال و ۸ ماه قبل، جمعه ۲ اسفند ۱۳۸۷، ساعت ۲۲:۰۱
    خسته نباشی. مدتها بود که هیچ وبلاگی مرا هیجانزده نکرده بود ولی از دیدن وبلاگ شما هیجان زده شدم. امیدوارم به راه خود ادامه دهید.
  • #
    ‫۱۴ سال و ۶ ماه قبل، یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹، ساعت ۱۴:۵۹
    سلام
    خسته نباشید
    برای انتقال فایل نه drag & Drop کار میکنه و نه کپی و پیست
    راه دیگه ای به این راحتی هست؟
    ممنون
  • #
    ‫۱۴ سال و ۶ ماه قبل، یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹، ساعت ۱۶:۵۷
    یک راه دیگر هم هست:
    به settings مربوط به ماشین مجازی خود مراجعه کنید. یک قسمت آن shared folders نام دارد. در اینجا می‌شود یک فولدر روی ویندوز اصلی را با ویندوز مجازی به اشتراک گذاشت و فایل رد و بدل کرد.
  • #
    ‫۱۴ سال و ۵ ماه قبل، چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹، ساعت ۱۴:۳۴
    رفتم ولی جلوش نوشته بود Not Install و جایی هم برای نصب نداشت همه disable بود
  • #
    ‫۱۴ سال و ۵ ماه قبل، چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹، ساعت ۱۵:۱۲
    نقل قولی از متن بالا:
    "... حتما از منوی action گزینه install or update virtual machine additions را انتخاب کنید تا کارآیی سیستم عامل مجازی را بهبود بخشید. حداقل فایده آن ..."
  • #
    ‫۱۱ سال و ۱۲ ماه قبل، دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱، ساعت ۰۰:۲۳
    چرا از ماشین مجازی واسه و ی پ ی ا ن استفاده میکنید؟
    • #
      ‫۱۱ سال و ۱۲ ماه قبل، دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱، ساعت ۰۰:۵۴
      این بحث مربوط به استفاده از شبکه داخلی یک شرکت بود که براشون کار می‌کردم.
      زمانیکه به این ترتیب به شبکه داخلی کاری وصل می‌شوید، کل سیستم شما داخل آن شبکه قرار می‌گیرد و جزئی از آن می‌شود. برای مثال اگر شبکه داخلی یک شرکت، دسترسی به اینترنت نداشته باشد، یا برای یوزر شما این دسترسی تعریف نشده باشد، شما هم نخواهید داشت. در حالیکه من نیاز داشتم در این بین دسترسی به اینترنت هم داشته باشم. به همین جهت از ماشین مجازی استفاده کردم.