مفاهیم پایه سیستم های کنترل نسخه؛ قسمت دوم : SVN
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: سه دقیقه

در قسمت قبلی، اهمیت استفاده از سیستم‌های کنترل نسخه را بیان کردیم و مفاهیم پایه‌ای گیت را مورد بررسی قرار دادیم. در این قسمت مفاهیم پایه‌ای SVN را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
SVN مخفف عبارت SubVersion هست و یک سیستم کنترل نسخه‌ی رایگان و متن باز است که توسط شرکت  کلاب نت حمایت می‌شود. به تعدادی از این سیستم‌ها، سیستم‌های «مدیریت پیکربندی نرم افزار»   (Software Configuration Manager (SCM هم اطلاق می‌شود.
در این سیستم فایل‌ها در یک مخزن Repository مرکزی ذخیره می‌شوند و با هر تغییری که در فایل‌ها و دایرکتوری‌ها ایجاد می‌شود، آن‌ها را ثبت می‌کند. این امکان به ما این اجازه را می‌دهد که نسخه‌ی قدیمی فایل‌ها را بازیابی کرده و تاریخچه‌ی اینکه فایل‌ها چگونه و چه موقع و توسط چه کسی تغییر کرده‌اند، به ما نشان دهد. تصویر سلسله مراتبی زیر به خوبی نحوه ارتباط کلاینت‌ها را به این مخزن نشان می‌دهد.
SVN برای مدیریت چندین نسخه از فایل ها، از مدل «کپی، ویرایش، ادغام» Copy-Modify-Merge استفاده می‌کند. در این مدل که هر کاربری در مخزن عمل خواندن را انجام می‌دهد، یک کپی جداگانه و کاملا شخصی برای او گرفته شده و سپس کپی‌های شخصی خودش را ویرایش می‌کند. بعد از اینکه ویرایش تکمیل شد، کپی شخصی خودش را با یک فایل جدید و نهایی ادغام می‌کند.
این روش به شدت از روش «قفل کردن، ویرایش، آزادسازی» »Lock-Modify-Unlock کارآمدتر است و دیگر نیازی نیست که یک کاربر در یک زمان به این ساختار دسترسی داشته باشد و آن را ویرایش کند.

در تصویر بالا هری و سالی، یک کپی از مخزن موجود را گرفته و سپس هر کدام جداگانه بر روی کپی‌های خودشان مشغول به کار می‌شوند. سپس سالی کارش را زودتر به اتمام رسانده و مخزن را به روز می‌کند. بعد از آن، هری هم کارش به پایان می‌رسد و قصد به روز کردن مخزن را دارد ولی سیستم به او اجازه این کار را نمی‌دهد؛ چون این مخزن آن مخزن نیست که هری قبلا از آن کپی گرفته است. آن مخزن بعد از به روزرسانی سالی تغییر یافته است. پس او مجبور است تا تغییرات جدید مخزن را دریافت کرده و کپی خودش را به روز کند. پس از آن می‌تواند کپی خودش را بر روی مخزن اعمال کند (با فرض اینکه تغییرات جدید هیچ تصادمی با تغییراتی که روی کپی خودش اعمال کرده است ندارند).


سناریو بالا با احتساب وجود تصادم

اگر همین سناریوی بالا را فرض کنیم که تغییراتی که هری روی فایل‌ها داده است همان تغییراتی است که سالی قبلا روی مخزن اصلی روی همان فایل‌ها  اعمال کرده است، آیا در این حالت دریافت به روزرسانی‌های جدید باعث ایجاد تصادم می‌شود؟

هری درخواست ادغام آخرین تغییرات مخزن را با کپی خودش می‌کند. از آنجا که فایل A تصادم دارد یک فلگ flag از این وضعیت می‌گیرد. حال هری میتواند تفاوت‌های ایجاد شده را ببیند و بین آن‌ها یکی را انتخاب کند. در این وضعیت هری همپوشانی‌های کدها را برطرف می‌کند و شاید هم بحثی در مورد این تصادم با سالی داشته باشد تا بهترین تغییر کد انتخاب گردد و نهایتا به روشی کاملا امن و مطمئن، با مخزن اصلی ادغام می‌شود.

پی نوشت : نرم افزارها نمی‌توانند موضوع تصادم را به طور خودکار اعمال کنند. از آنجا که نیاز به تصمیم گیری و درک هوشمند دارد این کار به صورت انسانی باید بررسی گردد.