فشرده سازی اطلاعات توسط الگوریتم Zstandard فیسبوک
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: دو دقیقه

Zstandard یا به اختصار Zstd، یک الگوریتم فشرده سازی سریع و بدون افت کیفیت است که از سرعت و قدرت خوبی برخوردار است. این الگوریتم توسط Facebook توسعه داده شده و استفاده می‌شود.
الگوریتم‌های دیگری مانند  Snappy (الگوریتم فشرده سازی گوگل)،  LZ4 (جز سریع‌ترین الگوریتم ها) و LZMA (جز قوی‌ترین الگوریتم‌ها) نیز وجود دارند ولی Zstd تعادل (trade-off) خوبی بین سرعت و میزان فشرده سازی را فراهم می‌کند.
در این مقاله برای فشرده سازی اطلاعات با الگوریتم Zstd، از کتابخانه دات نتی  ZstdNet استفاده خواهیم کرد. علاوه بر این، کتابخانه دیگری نیز به نام  Zstandard.Net  با پشتیبانی از Streaming نیز وجود دارد.
ابتدا لازم است کتابخانه مذکور از Nuget نصب شود.
Install-Package ZstdNet
این کتابخانه شامل کلاسی به نام Compessor برای فشرده سازی است که متد Wrap آن آرایه‌ای byte‌ها را دریافت کرده و پس از فشرده سازی، آرایه‌ای از byte‌ها را باز می‌گرداند. به عنوان مثال :
byte[] sourceData = GetData(); //for example : File.ReadAllBytes(filePath);
byte[] compressedData;
using (var compressor = new Compressor())
{
    compressedData = compressor.Wrap(sourceData);
}  
برای تنظیمات فشرده سازی، از جمله میزان فشرده سازی می‌توان وهله‌ای از CompressionOptions را به سازنده کلاس Compressor ارسال کرد.
کلاس  CompressionOptions در سازنده خود، پارامتری را به نام  compressionLevel از نوع int، دریافت می‌کند که میزان فشرده سازی را مشخص می‌کند. مقدار پیش‌فرض آن 3 است و می‌تواند بین 1 تا 22 ( MaxCompressionLevel) باشد. افزایش این مقدار به معنی افزایش میزان فشرده سازی و طبیعتا افزایش زمان فشرده سازی است. 
var compressor = new Compressor(new CompressionOptions(compressionLevel: 5))
برای خارج کردن از حالت فشرده نیز از کلاس Decompressor و متد Unwrap آن استفاده می‌کنیم که آرایه بایتی فشرده شده را دریافت و پس از Decompress کردن، آرایه بایتی اصلی آن (حالت عادی و غیر فشرده شده) را باز می‌گرداند.
using (var decompressor = new Decompressor())
{
    byte[] sourceData = decompressor.Unwrap(compressedData);
}  
با استفاده از روش فوق می‌توانید قبل از ذخیره سازی فایل‌هایتان آنها را فشرده سازی کنید؛ مخصوصا اگر تصمیم به ذخیره سازی درون دیتابیس را دارید، این امکان می‌تواند به کاهش حجم دیتابیس شما کمک کند.
برای فشرده سازی و ذخیره فایل روی هارد نیز می‌توانید از کلاس کمکی زیر استفاده کنید.
public static class ZstdCompression
{
    public static (decimal savedPercent, long savedSizeKB) Compress(string filePath, string savePath, int compressionLevel = 5)
    {
        var sourceData = File.ReadAllBytes(filePath);
        byte[] compressedData;

        using (var compressor = new Compressor(new CompressionOptions(compressionLevel)))
            compressedData = compressor.Wrap(sourceData);

        File.WriteAllBytes(savePath, compressedData);

        var diff = sourceData.LongLength - compressedData.LongLength;
        var savedpercent = (decimal)diff * 100 / sourceData.LongLength;
        var savedSizeKB = diff / 1024;

        return (savedpercent, savedSizeKB);
    }

    public static void Decompress(string filePath, string savePath)
    {
        var compressedData = File.ReadAllBytes(filePath);
        byte[] decompressedData;

        using (var decompressor = new Decompressor())
            decompressedData = decompressor.Unwrap(compressedData);

        File.WriteAllBytes(savePath, decompressedData);
    }
}  
و برای استفاده :
var compressInfo = ZstdCompression.Compress(@"c:\video.mp4", @"c:\compressedFile");
Console.Write($"Saved : {compressInfo.savedPercent}% ({compressInfo.savedSizeKB} KB)");
//Output => Saved : 57% (7530 KB)