بخش اول - آشنایی و شروع کار با Svelte
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: چهار دقیقه

 

svelte




معرفی : 
Svelte یک رویکرد جدید برای ایجاد رابط کاربری است که به ما کمک میکند صفحاتی پویا به صورت SPA با کارآیی و کیفیت بالا و همچنین کمترین حجم کد تولید کنیم. تفاوت اصلی svelte با رقبای سنتی خود مانند vue - React - angular  این است که Svelte تنها یک فریم ورک نیست، بلکه درواقع یک کامپایلر است که همین موضوع سبب شده توجه زیادی را اخیرا به خود جلب کند. در فریم ورک‌های سنتی، تمام عملیات در browser انجام میشود یا بهتر است بگوییم در run-time؛ ولی svelte تمام این عملیات را زمان build شدن برنامه شما انجام میدهد و کد جاوا اسکریپتی بدون هیچ وابستگی به هیچ پکیجی تولید میکند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که برخلاف سایر فریم ورک‌ها، svelte از virtual DOM استفاده نمیکند! در بخش‌های بعد در مورد virtual DOM و معایب آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. 


مقایسه مختصر فریم ورک‌های معتبر :
مقایسه‌هایی که در ادامه قصد دارم به اشتراک بگذارم، بر مبنای سه بخش Performance - size - lines of code است که به صورت مختصر با هم بررسی خواهیم کرد و کاری با جزئیات این مقایسه نداریم؛ چرا که هدف از نشان دادن این مقایسه صرفا این است که شاید برای ما سوال شود چرا باید یا بهتر است به این فریم ورک اهمیت بدهیم. 

  • Performance : کارآیی - که در ارتباط با مدت زمان پاسخ گویی و قابل استفاده شدن برنامه میباشد. (مقایسه به درصد - هرچه بیشتر عملکرد بهتر)


در مقایسه اول، اکثر فریم ورک‌ها، امتیازی بالای 90 درصد دارند که در واقع نشان دهنده این است شما از هرکدام از این موارد استفاده کنید، چندان تفاوتی را احساس نخواهید کرد. 
با توجه به اینکه svelte به نسبت بقیه این فریم ورک‌ها که خیلی از آنها کاملا جا افتاده هستند، بسیار جدید است و جای بهبود دارد از نظر performance عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده است.

  • Size : اندازه - که نشان دهنده حجم نهایی فایل‌های تولید شده ( Css-Html-JavaScript ) فریم ورک است. این مقایسه اندازه فریم ورک و تمام وابستگی‌های آن است که به bundle نهایی برنامه اضافه شده است (هر چه اندازه فایل کمتر باشد بهتر است چراکه توسط کاربر نهایی زودتر دانلود میشود).


در مقایسه size یکی از دلایل محبوبیت این کامپایلر را مشاهده میکنید که تفاوت قابل توجهی نسبت به سایر فریم ورک‌ها دارد.


  • Lines of Code : تعداد خطوط کد - نشان دهنده این است که یک نویسنده بر اساس این فریم ورک‌ها چند سطر کد را باید برای تهیه‌ی یک برنامه‌ی جدید بنویسد.


نکته دیگری که باید اینجا بهش اشاره کنم، ساده بودن svelte است. این سادگی سبب میشود میزان کدنویسی برای ساخت یک برنامه به مراتب کمتر از فریم ورک‌های دیگر باشد. که در نتیجه بازدهی استفاده از آن را بالاتر خواهد برد.
برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه منبع این مقایسه میتوانید به این لینک مراجعه نمایید.

نتیجه گیری : ( مزایا  -  معایب  )
درمورد مزایای استفاده از svelte میتوان به راحتی کارکردن با آن، حجم بسیار کم کدهای نهایی برنامه و عملکرد مناسب آن و همینطور استفاده نکردن از virtualDom اشاره کرد؛ چرا که برای اولین بار کدهای تولید شده به معنای واقعی واکنش گرا خواهند بود.
هرچند معایبی هم شاید داشته باشد که قبل از هر چیز بهتر است به آنها اشاره کنم. بزرگترین و شاید تنها ایرادی که من میتوانم از این فناوری بگیرم این است که خالق این تکنولوژی یک نفر است! angular توسط شرکت google توسعه داده میشود. react  توسط فیسبوک توسعه داده میشود. vue درست است که شرکت بزرگی آن را توسعه نمیدهد ولی نتیجه یک کار تیمی و چند صد نفر برنامه نویس مختلف است که به صورت open source به توسعه آن میپردازند. شاید این تنها نکته منفی باشد که اعتماد به این تکنولوژی را سخت کرده است.



دانلود و نصب : 
پیش نیاز :
قبل از هرچیز برای نصب Svelte به Node.Js نیاز داریم. قبل از شروع کار، از نصب بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
ساخت اولین برنامه : 
npx degit sveltejs/template my-svelte-project
cd my-svelte-project
npm install
npm run dev
با استفاده از degit در ابتدا اقدام به دریافت sveltejs/template میکنیم که قالب ساده‌ای برای شروع کار با svelte میباشد. سپس به فولدری که فایل‌ها در آن قرار گرفته‌اند، رفته و وابستگی‌های قالب را نصب میکنیم. در انتها با دستور npm run dev پروژه ساده HelloWorld ما به صورت پیش فرض بر روی پورت 5000 localhost قابل مشاهده است.
البته با استفاده از اسکریپت dev، کدهای ما برای زمان برنامه نویسی بهینه شده‌اند و چندان برای پابلیش و استفاده مناسب نیستند؛ لذا برای تولید کدهای مناسب برای محصول نهایی میتوانیم از دستور npm run build استفاده کنیم.
در بخش بعد به بررسی ساختار فایل‌ها و کدهای ایجاد شده Svelte میپردازیم.
  • #
    ‫۵ سال و ۳ ماه قبل، پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸، ساعت ۰۶:۱۲
    تلاش شما قابل تقدیر هست؛ ولی به نظر شما صرف اینکه شبه فریم ورکی حجم کمتری داره، یعنی بهتره و باید انتخاب بشه، یا اینکه معیارهای دیگری هم برای انتخاب موجود هستند؟
    Svelte   Vue React  Angular   
      120  35,540    142,533   168,458    تعداد سؤال در استک‌اور فلو
     17,350   139,850    130,092    48,583    تعداد ستاره در GitHub
     141  275  1297  935  تعداد مشارکت کننده در GitHub
    • #
      ‫۵ سال و ۳ ماه قبل، پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸، ساعت ۱۱:۲۸
      حجم زیاد برنامه‌های بزرگ که به طور مثال با angular نوشته شده اند همیشه دردسر ساز بوده و کاربرانی که از اینترنت‌های ضعیف‌تر استفاده میکنند را با مشکل مواجه کرده. بخصوص داخل ایران کاربر کم نداریم که این مشکل رو دارند در نتیجه به نظر من معیار بدی نیست برای مقایسه. 
      در مورد کم کردن حجم و زمان کدنویسی هم به مراتب به نظر من svelte آمار بسیار مناسبی نسبت به سایر فریم ورک‌های معتبر داره همینطور یادگیری و کارکردن با آن ساده است که به فرایند تولید نرم افزار بسیار کمک میکنه. حداقل برای من این نکته خیلی مهم هستش. 
      مورد آخری که میمونه در مورد performance هست که اتفاقا من از دیشب مجددا پس از نوشتن این مقاله در موردش تحقیق کردم ولی هنگام نوشتن این مقاله نخواستم بهش اشاره کنم چرا که شاید به نظر میومد قصد دارم حقیقت رو به شکل دیگه ای نشون بدم.
      در واقع  از نظر performance به طور کلی این کامپالر عملکرد به مراتب بهتری داره نسبت به سایر فریم ورک هایی که تا امروز استفاده کرده ایم. چه در استفاده از مموری و چه در اجرای کد تنها به دلیل اینکه از virtual-DOM استفاده نمیکند. در آمار بالا خیلی از پارامتر‌های مهم لحاظ نشده بودند به همین جهت رتبه بندی به این شکل است, چرا که تنها svelte در این لیست یک کامپایلر است و الباقی فریم ورک هستند که وضعیت حدودا برابری با هم دارند. 
      پیشنهاد میکنم اگر در مورد مزیت‌های این کامپایلر نیاز به اطلاعات بیشتر داشتید این چند ویدئو رو مشاهده کنید. با جزئیات به این موارد بخصوص در بحث Performance پرداخته اند.
      جواب سوال شما در ویدئو اول داده شده و در مورد performance دو ویدئو بعدی دلایل بهتر بودن آن را بیان میکند.
      در آخر منظور من به طور قطعی بهتر یا بدتر بودن این کامپایلر نیست ولی با توجه به امکانات و تفاوت هایی که داره ارزش امتحان کردن رو قطعا داره. درمورد تعداد سوال و مشارکتی که گذاشتید حق با شماست این پروژه کاملا یک کار یک نفره است و هنوز جا نیفتاده, شاید هم نیفته به همین جهت من بزرگترین ایراد اون رو نداشتن پشتوانه قوی بیان کردم در قسمت معایب.
    • #
      ‫۵ سال و ۳ ماه قبل، جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸، ساعت ۰۵:۵۳
      غنی بودن مستندات و مطالب متنوع و زیاد یه مزیت بسیار عالی برای توسعه دهنده‌ها محسوب میشه ولی باید زمان شروع پروژه رو در نظر داشت که سابقه انگولار با این فریمورک جدید اصلا قابل مقایسه نیست. البته باید تا پختگی فریمورک صبر کرد اگر فریمورک با گفته‌های اشاره شده منطبق باشه مطمئنا جای خود را باز خواهد کرد و به سرعت به بلوغ کامل خواهد رسید.