ترفندهای Visual Studio
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: دو دقیقه

در این نوشتار چند مورد از مفیدترین کلیدهای میانبر ویژوال استودیو شرح داده می‌شوند. ویژوال استودیو امکانات خوبی را برای سرعت بخشیدن به برنامه‌نویسی دارد. دانستن این نکات سرعت برنامه‌نویسی را افزایش خواهد داد. 

۱) جابجایی بین تب‌ها: «Ctrl + Tab»

با کلیدهای ترکیبی Ctrl + Tab و Ctrl + Shift + Tab می‌توانید بین پنجره‌های Active جابجا شوید. با کلیدهای جهت‌نما هم می‌توانید به بقیه پنجره‌ها از جمله Properties منتقل شوید. ناگفته نماند که این امکان در اکثر قسمت‌های ویندوز و نرم افزارهایی مثل کروم و حتی SSMS نیز وجود دارد. 

به طور کلی کلید شیفت برای دو کاربرد «برگشت از عملیات» و «انتخاب» استفاده می‌شود.


۲) جابه‌جاشدن بین کلاس‌ها، متدها و فایل‌ها : «Ctrl + ,»
معمولا برای رفتن به کلاس یا فایل خاصی، از طریق پنجره Solution Explorer به دنبال فایلی می‌گردیم؛ حتی ممکن است از «Ctrl + ;» برای دسترسی سریع‌تر به‌آن استفاده کنیم؛ با این حال روش بهتری وجود دارد: کلید ترکیبی «کنترل و کلید و» 

برای اینکه جستجویی را فیلتر کنید، می‌توانید از الگوهای زیر استفاده کنید:

f جستجو در فایل‌ها؛ r ‌‌‌برای فایل‌های اخیر؛ t جستجو در تایپ‌ها (مثل کلاس)؛ m ‌‌برای جستجو در اعضا (متدها، پراپرتی‌ها و Eventها).

برای مثال: اگر بنویسید t Controller، فقط Typeها را جست‌وجو می‌کند و نمایش می‌دهد.


۳) کلیپ‌بورد چرخشی : «Ctrl + Shift + V»

ویژوال استودیو تا ۲۰ مقدار کپی‌شده قبلی را در حافظه خود ذخیره نگه می‌دارد. با دکمه‌های ترکیبی گفته شده می‌توان از مقادیر قبلی کلیپ‌بورد هم استفاده کرد. این قابلیت از ویژوال استودیو ۲۰۰۳ وجود داشته است.


۴) اجرای سریع : « Ctrl + Q »

برای دسترسی سریع به تنظیمات ویژوال استودیو (مثل فونت) یا بازکردن پنجره‌هایی که کلید میانبر استاندارد برای آن‌ها تعریف نشده‌است، می‌توان از این منو استفاده کرد.

حتی می‌توان @nuget را نوشت، سپس اسم پکیج موردنظر نوشته می‌شود. با انجام این کار Manage NuGet Packages باز می‌شود و پکیج‌های مرتبط نمایش داده می‌شوند.


۵) پیدا کردن ابتدا و انتهای براکت: « Ctrl + ] »

کاربرد این روش در هنگامی است با Legacy code‌ی مواجه می‌شوید که بلوک‌های بزرگی از کد را دارد که فهم ابتدا و انتهای آن سخت است. با زدن این کلیدها می‌توانید به محلی که براکت باز و بسته مربوطه هست، منتقل شوید.


۶) رفتن به محل کرسر قبلی: « Ctrl + - »

با زدن کلیک‌های کنترل و Dash می‌توانید به جاهایی که قبلا کرسر بوده است، بروید. البته اگر Shift را هم بگیرید، برعکس این کار انجام می‌شود.

منابع: 

۱)  VisualStudioTipsAndTrick 

۲)  VisualStudiosMostUsefulAndUnderusedTips