روش اتصال دومین‌های ir. به یک DNS Server
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: سه دقیقه

با از دست رفتن دومین info. سایت به علت معلق سازی اینگونه دومین‌های ایرانی توسط مهم‌ترین ثبت کنندگان دومین در دنیا:


 در سایت رسمی nic.ir ، دومین جاری را ثبت و سپس برای تعیین DNS آن، از سرویس رایگان cloudflare.com استفاده کردم که خلاصه‌ای از روش انجام اینکار را در ادامه مطالعه خواهید کرد.


ثبت دومین در سایت nic.ir

صرفنظر از معلق شدن دومین info. سایت، شاید جالب باشد بدانید قیمت تمدید این نوع دامنه‌ها برای یکسال چقدر شده‌است:


این رقم، بیش 10 برای رقمی است که در ابتدای کار این سایت، برای ثبت دامنه پرداخت کرده بودم. اما ... ثبت یک دامنه‌ی ir.، در سایت رسمی nic.ir برای 5 سال، دقیقا 48 هزار تومان تمام می‌شود که فوق العاده‌است!
برای شروع به کار با سایت nic.ir، ابتدا نیاز است یک شناسه را در این سایت ایجاد کنید. برای مثال اگر فقط می‌خواهید یک دومین ir. ساده را داشته باشید، همان انتخاب گزینه‌ی اول «شخص حقیقی» کفایت می‌کند.
مرحله‌ی بعد، تکمیل فرم متناظر با آن است که در اینجا اطلاعات را باید با همان قالبی که در مثال‌های آن ذکر کرده، وارد کنید. در این فرم، پرسش محرمانه را خوب بخاطر بسپارید؛ چون در حین تکمیل قسمت‌های بعدی کار، مدام سؤال پرسیده می‌شود. همچنین تمام مکاتبه‌ها و اطلاعات مراحل بعدی را در میل‌باکس خود دریافت خواهید کرد.
پس از تائید ایمیل خود، می‌توانید از منوی «دامنه‌ها / ثبت دامنه»، نسبت به ثبت یک دومین جدید و در همانجا پرداخت وجه متناظر با آن اقدام کنید. پس از مدتی (تا سه ساعت بعد)، این اطلاعات توسط nic.ir بررسی شده و تائیدیه نهایی را در میل باکس خود دریافت خواهید کرد.


تعریف name-server‌های مخصوص یک دومین ir.

تا اینجا، دومین شما تعریف و فعال شده ... اما قابل استفاده نیست. مرحله‌ی بعدی، تعریف رکوردهای DNS دومین است، تا پس از وارد کردن آدرس سایت در مرورگر، به آدرس IP متناظری (برای مثال آدرس IP ثابت سرور مجازی / VPS شما) اشاره کند. برای اینکار می‌توان از سرویس رایگان cloudflare.com استفاده کرد.
در این سایت ثبت نام کنید و پس از فعالسازی ایمیل خود، از پلن‌های مختلف کاربری آن، پلن رایگان آن‌را که خدمات DNS را ارائه می‌دهد، انتخاب کنید. در اینجا می‌توان از طریق منوی بالای صفحه و انتخاب گزینه‌ی Add site، آدرس دومین خود را وارد کنید، تا مراحل ثبت اطلاعات DNS آن آغاز شود.
پس از ثبت سایت خود در cloudflare.com، باید به اطلاعاتی که ارائه می‌کند، دقت داشت:


عنوان می‌کند که به محل ثبت دامنه‌ی خود مراجعه کرده و اطلاعات فوق را در آن وارد کنید (منظور همان دو nameserver جدید lovisa.ns.cloudflare.com و todd.ns.cloudflare.com است)؛ همچنین اگر پیشتر اطلاعات دیگری را در آنجا وارد کرده بودید، باید تمام آن‌ها را هم حذف کنید. در غیراینصورت درخواست شما پردازش نخواهد شد.
برای این منظور به اکانت nic.ir خود وارد شده و به قسمت «دامنه / دامنه‌های من» وارد شوید. در اینجا بر روی لینک NS ای که مشاهده می‌کنید، کلیک کنید:


منظور از NS، همان nameserver هایی است که عنوان شد. اکنون در صفحه‌ی تنظیمات DNS، اطلاعات NSهای cloudflare.com را وارد کرده و ذخیره کنید:



تکمیل ثبت رکوردهای DNS یک دومین ir.

پس از ثبت nameserver‌های cloudflare.com در سایت nic.ir، مرحله‌ی آخر کار، تکمیل رکوردهای DNS دومین است. به همین جهت به اکانت cloudflare.com خود وارد شده و در تنظیمات دومین ثبت شده، گزینه‌ی DNS را انتخاب کرده و رکوردهای آن را به صورت زیر تکمیل کنید:



بدیهی است در اینجا تنها تفاوت‌های مورد نیاز، تغییر نام دامنه و آدرس IP متناظر با آن است. در مورد رکورد spf1 در اینجا بیشتر توضیح داده شده‌است.

پس از اینکار، بر روی لینک منوی overview در بالای صفحه کلیک کرده و در پایین این صفحه، بر روی دکمه‌ی «check nameservers» کلیک کنید، تا cloudflare کار بررسی اطلاعات تنظیم شده‌ی توسط شما را شروع کند:


این بررسی نیز چند ساعتی طول می‌کشد و نتیجه‌ی نهایی را از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد. پس از فعال شدن دومین خود در cloudflare، مجددا به قسمت تنظیمات DNS آن وارد شده و DNS Sec را نیز بر روی آن فعال کنید:


اکنون دومین شما قابل استفاده‌است!
  • #
    ‫۳ سال و ۷ ماه قبل، شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ساعت ۱۳:۳۰
    خارج از بحث  
    به این وسیله بابت تمام زحماتی که این چند ساله در جهت کمک به توسعه دهندگان و ایجاد محیطی برای آموزش و انتقال معلومات و تجربیات ارزشمند بدون هیچگونه چشم داشتی داشته اید کمال تشکر و قدردانی رو دارم، حقیقتاً این زحمات قابل ستایش است.  
  • #
    ‫۳ سال و ۷ ماه قبل، شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ساعت ۱۶:۰۰
    با در نظر گرفتن طرح ابر ایران یا یا بهتر بگم همون اینترنت ملی سابق امکان اختلال در سرویس‌های خارجی وجود داره شما که همه چیز رو منتقل کردید به داخل شاید بهتر باشه از سرویس DNS داخلی استفاده کنید تا از مشکلات DNS احتمالی در آینده هم در امان باشیم. مشابه همین سرویس رو ابرآروان هم به صورت رایگان ارائه میده
    در مورد قیمت‌های IR هم جالبه بدونید اگر از سایت‌های هاستینگ داخلی خرید کنید هزینه یکسال 5900 تومان و برای پنج سال 14600 تومان محاسبه می‌کنند. 
  • #
    ‫۳ سال و ۷ ماه قبل، چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ساعت ۱۳:۴۱
    چند روز طول کشید تا آدرس جدید سایت رو فهمیدم. در این چند روز فهمیدم چه نعمت بزرگی در دسترسم بوده
    آقای نصیری، از زحمات شما و دیگران دوستان صمیمانه سپاسگزارم
    • #
      ‫۳ سال و ۷ ماه قبل، چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ساعت ۲۰:۱۱
      من هم همین مشکل را داشتم. از طریق بروزرسانی DntCaptcha متوجه آدرس جدید شدم. ایکاش آقای نصیری قبل از اینکه از دامنه جدید استفاده کنند، اطلاع رسانی می‌کردند. بازهم همچنان از ایشان سپاسگزارم.
      • #
        ‫۳ سال و ۷ ماه قبل، چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ساعت ۲۳:۴۲
        قبل از اینکه از دامنه جدید استفاده کنند
        ... قرار نبود که اصلا تغییری باشد؛ مجبور شدیم (سطر اول مطلب جاری و یا اینجا) ... + به تمام کاربران ثبت نام شده‌ی سایت، ایمیل ارسال شده.
        • #
          ‫۳ سال و ۶ ماه قبل، جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۲۲
          خیر 
          برای من هیچ ایمیلی ارسال نشده بود!
          • #
            ‫۳ سال و ۶ ماه قبل، جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹، ساعت ۲۳:۰۹
            شاید مثل من، ایمیل ارسالی به Spam رفته باشه (gmail)
  • #
    ‫۳ سال و ۶ ماه قبل، سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ساعت ۱۱:۵۹
    من از DNS Manager ویندوز سرور استفاده میکنم ولی به نظر میاد cloudflare  سرعت و پرفورمنس بالاتری داشته باشه. ضمن اینکه DNS Manager رم بالایی رو هم اشغال میکنه. من هم  باید  انتقال بدم به یک سرویس رایگان ابری.
  • #
    ‫۳ سال و ۶ ماه قبل، سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ساعت ۱۴:۳۶
    از قدیم گفتن انسان زمانی قدر یک نعمت رو خوب میدونه که از دستش بده. مدتی بود که سایت از دسترس خارج شده بود و من ایمیل رو چک نکرده بودم. هر چی جستجو هم می‌کردم فایده ای نداشت و خیلی نگران سلامتی آقای نصیری بودم تا اینکه از طریق اکانت ایشان در stackoverflow متوجه دامنه جدید شدم. به هر حال از زحمات آقای نصیری در تمام این سالها تشکر فراوان را دارم و بخاطر تمام آموزش‌های بدون چشم داشت ایشان در این سالهای متمادی از خداوند متعال آرزوی موفقیت و پیشرفت روز افزون توام با سلامتی را می‌کنم. کاش در سایت قسمتی می‌گذاشتید برای donate کردن. البته دانش شما قیمت نداره اما راهی است تا اگر کسی دوست داره برای بخشی از هزینه‌های سایت دونیت کنه.
  • #
    ‫۳ سال و ۶ ماه قبل، چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹، ساعت ۱۲:۲۷
    یک نکته‌ی تکمیلی
    اگر آدرس سایت شما تغییر کرد، می‌توانید این موضوع را از طریق Change of Address Tool به گوگل اطلاع رسانی کنید. اطلاعات بیشتر
  • #
    ‫۱ سال و ۱ ماه قبل، سه‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲، ساعت ۱۴:۵۲
    روش استفاده از کلودفلر که در این مطلب عنوان شد، هرچند فوق العاده‌است، اما یک مشکل مهم را هم به همراه داشته. مدتی هست که بحث «آ‌ی‌پی تمیز» و امثال این‌ها جهت دور زدن سیستم فیلترینگ راه افتاده. این مساله سبب شده که روی کلودفلر محدودیت‌های شدیدی از سمت زیرساخت‌های داخلی اعمال شود. به همین جهت گاهی از اوقات سایت جاری را در ISP A نمی‌توانید باز کنید، اما مثلا با اینترنت همراه اول می‌توانید. درکل اگر حال اینترنت داخلی خوب باشد، روی DNSهای کلودفلر محدودیتی نیست و این حال خوب، از هر ISP، به ISP دیگری هم متفاوت است و سراسری نیست. برای مثال امروز با اینترنت داتک، سایت جاری باز نمی‌شود و در بسیاری از اوقات timeout می‌دهد؛ اما با اینترنت همراه اول، مشکلی نیست. مشکلی اصلی درکجاست؟ مشکل در ایجاد محدودیت بر روی کلودفلر توسط داتک است.