ارتقاء فایل‌های آغازین برنامه‌های ASP.NET Core 5x به 6x
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: سه دقیقه

اگر یک پروژه‌ی جدید ASP.NET Core 6x را شروع کنیم، دو فایل قدیمی Program.cs و Startup.cs آن یکی شده‌اند و اینبار فقط یک Program.cs قابل مشاهده‌است؛ با چنین محتوای ساده شده‌ای:
var builder = WebApplication.CreateBuilder(args);
var app = builder.Build();

app.MapGet("/", () => "Hello World!");

app.Run();
که مفاهیم C# 10.0 مانند «ساده سازی تعریف فضاهای نام در C# 10.0» و «کاهش تعداد بار تعریف using‌ها در C# 10.0 و NET 6.0.» در آن‌ها نیز قابل مشاهده‌است. همچنین در اینجا، تمام تنظیمات WebApplication هم قرار خواهند گرفت؛ عنوان کرده‌اند که از ابتدا هم این تنظیمات در اصل متعلق به همینجا بوده‌اند، چرا تمام آن‌ها را داخل یک فایل اسکریپت مانند قرار ندهیم و تعداد لایه‌های abstractions را کاهش ندهیم؟
البته این روش شاید برای برنامه‌های کوچک جالب به‌نظر برسد، اما برای برنامه‌های بزرگتر می‌توان به گزینه‌های زیر نیز توجه داشت.


گزینه‌ی ارتقاء 1: هیچ کاری نکنید!

اگر می‌خواهید برنامه‌های NET 5. خود را به دات نت 6 ارتقاء دهید و نگران هستید که با دو فایل قدیمی Program.cs و Startup.cs آن باید چکار کنیم، پاسخ ساده‌ی ‌آن این است: هیچ کاری نکنید!
شیوه‌ی قدیمی مبتنی بر generic host و Startup، کاملا در دات نت 6 پشتیبانی می‌شوند؛ از این جهت که WebApplication جدید دات نت 6، صرفا یک محصور کننده‌ی پیچیدگی‌های generic host است. بنابراین برای ارتقاء پروژه‌های ASP.NET Core 5x به 6x، تنها کافی است فایل csproj خود را ویرایش کرده و TargetFramework آن‌را به net6.0 تغییر دهید. پس از آن Program.cs و Stratup.cs قبلی شما بدون هیچ مشکلی و بدون نیاز به هیچ تغییری، با دات نت 6 هم کار خواهند کرد.
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk.Web">
  <PropertyGroup>
      <TargetFramework>net6.0</TargetFramework>
   </PropertyGroup>
</Project>


گزینه‌ی ارتقاء 2: از کلاس Startup قبلی خود استفاده‌ی مجدد کنید

اما اگر واقعا علاقمندیم که از WebApplication جدید استفاده کنیم و همچنین نمی‌خواهیم همه‌چیز را داخل Program.cs قرار دهیم، چکار باید کرد؟
فرض کنید ساختار کلاس Startup موجود شما چنین شکلی را دارد که به همراه سازنده‌ای است که IConfigurationRoot را دریافت می‌کند و همچنین دارای دو متد ConfigureServices و Configure نیز هست:
public class Startup
{
    public Startup(IConfigurationRoot configuration)
    {
        Configuration = configuration;
    }

    public IConfigurationRoot Configuration { get; }

    public void ConfigureServices(IServiceCollection services)
    {
        // ...
    }

    public void Configure(IApplicationBuilder app, IHostApplicationLifetime lifetime)
    {
        // ...
    }
}
تا پیش از دات نت 6، متد <UseStartup<T که در فایل Program.cs قرار داشت، کار استفاده از تنظیمات کلاس فوق را به صورت خودکار انجام می‌داد. این متد دیگر در سیستم جدید مبتنی بر WebApplication دات نت 6 وجود ندارد، اما می‌توان به صورت زیر آن‌را برگرداند:
var builder = WebApplication.CreateBuilder(args);
var startup = new Startup(builder.Configuration);
startup.ConfigureServices(builder.Services);
var app = builder.Build();
startup.Configure(app, app.Lifetime);
app.Run();
در اینجا روش نمونه سازی دستی کلاس Startup قدیمی را مشاهده می‌کنید که به همراه فراخوانی دستی دو متد ConfigureServices و Configure آن نیز هست. به این ترتیب می‌توان از کلاس قدیمی آغازین برنامه‌های دات نت 5، در برنامه‌های دات نت 6 نیز استفاده کرد.


گزینه‌ی ارتقاء 3: استفاده از متدهای محلی در فایل Program.cs

اگر بخواهیم سیستم طراحی مینی‌مال دات نت 6 را رعایت کنیم، می‌توان بجای ایجاد یک فایل Startup مجزا، متدهای تنظیمی آن‌را به صورت تعدادی متد محلی، در همان فایل Program.cs قرار داد تا کمی ساختار پیدا کند(!)؛ چیزی شبیه به طراحی زیر که همان متدهای قبلی فایل Startup را در انتهای فایل Program.cs جاری به صورت متدهایی محلی، مشاهده می‌کنید؛ به همراه متدهای اختیاری دیگری برای تنظیم میان‌افزارها و یا endpoints:
var builder = WebApplication.CreateBuilder(args);
ConfigureConfiguration(builder.configuration);
ConfigureServices(builder.Services);
var app = builder.Build();
ConfigureMiddleware(app, app.Services);
ConfigureEndpoints(app, app.Services);
app.Run();

void ConfigureConfiguration(ConfigurationManager configuration) => { }

void ConfigureServices(IServiceCollection services) => { }

void ConfigureMiddleware(IApplicationBuilder app, IServiceProvider services) => { }

void ConfigureEndpoints(IEndpointRouteBuilder app, IServiceProvider services) => { }
در کل این قالب جدید دات نت 6، هیچ نوع الگو و یا پیشنیاز خاصی را جهت انجام تنظیمات آغازین برنامه توصیه نمی‌کند؛ از این رو می‌توان به هر نحوی که علاقمند بودیم، آن‌را شکل دهیم.