مطالب
اصول طراحی شی گرا SOLID - #بخش پنجم اصل DIP

اصل 5)  D – DIP– Dependency Inversion principle 
مقایسه با دنیای واقعی:
همان مثال کامپیوتر را دوباره در نظر بگیرید.این کامپیوتر دارای قطعات مختلفی مانند RAM ، هارد دیسک، CD ROM و ... است که هر کدام به صورت مستقل به مادربرد متصل شده اند. این به این معنی است که اگر قسمتی از کار بیفتد میتوان آن را با یک قطعه‌ی جدید به آسانی تعویض کرد . حالا فقط تصور کنید که تمامی قطعات شدیداً به یکدیگر متصل شده اند آنوقت دیگر نمیتوانستیم قطعه ای را از مادربرد برداریم و به همین خاطر اگر مثلا RAM از کار بیفتد ، یاید یک مادربرد جدید خریداری کنید که برای شما گران تمام می‌شود.
به مثال زیر توجه کنید :
public class CustomerBAL
{
    public void Insert(Customer c)
    {
        try
        {
            //Insert logic
        }
        catch (Exception e)
        {
            FileLogger f = new FileLogger();
            f.LogError(e);
        }
    }
}

public class FileLogger
{
    public void LogError(Exception e)
    {
        //Log Error in a physical file
    }
}
در کد بالا کلاسCustomerBAL مستقیما به کلاس FileLogger وابسته است که استثناء‌های رخ داده را بر روی یک فایل فیزیکی لاگ میکند. حالا فرض کنید که چند روز بعد مدیریت تصمیم میگیرد که از این به بعد استثناء‌ها بر روی یک Event  Viewer لاگ شوند. اکنون چه میکنید؟ با تغییر کدها ممکن است با خطاهای زیادی روبرو شوید(درصورت تعداد بالای کلاسهایی که از کلاس FileLogger استفاده میکنند و فقط تعداد محدودی از آنها نیاز دارند که بر روی Event Viewer لاگ کنند.)
DIP  به ما میگوید : " ماژول‌های سطح بالا نباید به ماژولهای سطح پایین وابسته باشند، هر دو باید به انتزاعات وابسته باشند. انتزاعات نباید وابسته به جزئیات باشند، بلکه جزئیات باید وابسته به انتزاعات باشند. ".
در طراحی ساخت یافته، ماژولهای سطح بالا به ماژولهای سطح پایین وابسته بودند. این مسئله دو مشکل ایجاد می‌کرد:
1-  ماژول‌های سطح بالا (سیاست گذار) به ماژول‌های سطح پایین (مجری) وابسته هستند. در نتیجه هر تغییری در ماژول‌های سطح پایین ممکن است باعث اشکال در ماژول‌های سطح بالا گردد.
2-  استفاده مجدد از ماژول‌های سطح بالا در جاهای دیگر مشکل است، زیرا وابستگی مستقیم به ماژول‌های سطح پایین دارند.
راه حل با توجه به اصل DIP :
public interface ILogger
{
    void LogError(Exception e);
}

public class FileLogger:ILogger
{
    public void LogError(Exception e)
    {
        //Log Error in a physical file
    }
}
public class EventViewerLogger : ILogger
{
    public void LogError(Exception e)
    {
        //Log Error in a Event Viewer
    }
}
public class CustomerBAL
{
    private ILogger _objLogger;
    public CustomerBAL(ILogger objLogger)
    {
        _objLogger = objLogger;
    }

    public void Insert(Customer c)
    {
        try
        {
            //Insert logic
        }
        catch (Exception e)
        {            
            _objLogger.LogError(e);
        }
    }
}
در اینجا وابستگی‌های کلاس CustomerBAL از طریق سازنده آن در اختیارش قرار گرفته است. یک اینترفیس ILogger تعریف شده‌است به همراه دو پیاده سازی مختلف از آن مانند FileLogger و EventViewerLogger. 
یکی از انواع فراخوانی آن نیز می‌تواند به شکل زیر باشد:
var customerBAL = new CustomerBAL (new EventViewerLogger());
customerBAL.LogError();
اطلاعات بیشتر در دوره آموزشی "بررسی مفاهیم معکوس سازی وابستگی‌ها و ابزارهای مرتبط با آن  ".       
مطالب
Delegate در سی شارپ
یک Delegate نوعی اشاره‌گر است به توابع در سی شارپ که می‌تواند ارجاعی را به یک یا چند تابع بخصوص داشته باشد. منظور از توابع در سی شارپ، متدها هستند. امضای یک Delegate باید با متدی که به آن اشاره می‌کنید یکی باشد.
using System;
using System.Windows.Forms;
 
namespace CSharpDelegates
{
    public delegate void Display(string sMsg);
    public partial class Form1 : Form
    {
        public Form1()
        {
            InitializeComponent();
        }
 
        private void Form1_Load(object sender, EventArgs e)
        {
            Display del = new Display(ShowMessage);
            del("This is an example for delegate");
        }
 
        private void ShowMessage(string strMessage)
        {
            MessageBox.Show(strMessage);
        }
 
    }
}
  همانطور که در کد بالا مشاهده می‌کنید، Delegate‌ها بسیار شبیه به کلاس‌ها هستند. می‌توانیم از آنها یک شیء ساخته و نام متدی را که قرار است به آن اشاره کند، از طریق سازنده به آن ارسال کنیم. در کد بالا یک Delegate را با نام Display ساخته‌ایم که به متد ShowMessage اشاره می‌کند. اگر به Delegate و متد ShowMessage دقت کنید خواهید دید که هر دو دارای پارامتر ورودی و امضای یکسانی هستند. ما شیءای به نام Display را از نوع Delegate ساخته‌ایم که متدی به نام ShowMessage را با پارامتر ورودی از نوع string، اجرا می‌کند.
شاید بپرسید که چرا باید از Delegate استفاده کنیم؟ چرا متد ShowMessage را مستقیما اجرا نکنیم؟
خوب، Delegate‌ها برای طراحی فریم ورکهایی با قابلیت استفاده‌ی مجدد از کدهای آنها، بسیار مناسب هستند. بگذارید این مطلب را با یک مثال ساده از کلاس Employee توضیح دهیم.
ویژال استودیو را باز کنید و یک پروژه‌ی Windows Forms Application ساده را با نام CSharpDelegates بسازید. سپس کلاس زیر را به آن اضافه کنید:   
using System.Collections.Generic;
 
namespace CSharpDelegates
{
    public class Employee
    {
        public int EmployeeId { get; set; }
 
        public string Name { get; set; }
 
        public int Experience { get; set; }
 
        public double Salary { get; set; }
 
        public void IncreaseSalary(List<Employee> Employees)
        {
            foreach (Employee emp in Employees)
            {
                if (emp.Salary < 10000)
                {
                    emp.Salary = emp.Salary + emp.Salary * 0.3;
                }
            }
        }
    }
}
در کلاس Employee بالا، تعدادی فیلد و یک متد با نام IncreaseSalary داریم که وظیفه‌ی آن افزایش 30% حقوق کارمندانی است که کمتر از 10000 می‌گیرند. اگر در آینده قصد داشته باشیم که علاوه بر این افزایش حقوق، منطق دیگری را با میزان ترفیع و شایستگی کارمندان نیز لحاظ کنیم، لازم است کدهای متد IncreaseSalary را تغییر دهیم که این کار، یک کار خسته کننده است و شاید ما دوست نداشته باشیم تا کدهای کلاس پایه‌ی Employee را تغییر دهیم. در این نوع سناریوها می‌توان با استفاده از Delegateها، منطق افزایش حقوق و منطق ترفیع و شایستگی کارمندان را از هم جدا کرد. خوب، اولین کار، ویرایش متد IncreaseSalary است:  
using System.Collections.Generic;
 
namespace CSharpDelegates
{
    public delegate bool SalaryIncreaseEligibility(Employee emp);
    public class Employee
    {
        public int EmployeeId { get; set; }
 
        public string Name { get; set; }
 
        public int Experience { get; set; }
 
        public double Salary { get; set; }
 
        public string IncreaseSalary(List<Employee> Employees, SalaryIncreaseEligibility del)
        {
            string sSalIncreasdEmployees = "Salary increased for ";
            foreach (Employee emp in Employees)
            {
                if (del(emp))
                {
                    emp.Salary = emp.Salary + emp.Salary * 0.3;
                    sSalIncreasdEmployees = sSalIncreasdEmployees + emp.Name + " ,";
                }
            }
 
            return sSalIncreasdEmployees;
        }
    }
}
همانطور که در کد بالا قابل مشاهده است، منطق افزایش حقوق بر اساس ترفیع و شایستگی کارمندان را با Delegate ایی به نام SalaryIncreaseEligibility جدا کرده‌ایم. بدین وسیله می‌توانیم منطق شناسایی کردن کارمندان لایق افزایش حقوق را بدون ایجاد تغییری در کلاس Employee سفارشی کنیم. حال بگذارید متد IncreaseSalary از کلاس Employee را با منطق سفارشی خود برای افزایش حقوق کارمندان لایق، با کمک Delegate ایی به نام SalaryIncreaseEligibility اجرا کنیم. 
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Windows.Forms;
 
namespace CSharpDelegates
{
    public partial class Form1 : Form
    {
        public Form1()
        {
            InitializeComponent();
        }
 
        private void Form1_Load(object sender, EventArgs e)
        {
            List<Employee> empList = new List<Employee>();
            empList.Add(new Employee() { EmployeeId = 100, Name = "Mark", Salary = 2000, Experience = 3 });
            empList.Add(new Employee() { EmployeeId = 101, Name = "John", Salary = 15000, Experience = 8 });
            empList.Add(new Employee() { EmployeeId = 102, Name = "David", Salary = 4000, Experience = 4 });
            empList.Add(new Employee() { EmployeeId = 103, Name = "Bob", Salary = 50000, Experience = 14 });
            empList.Add(new Employee() { EmployeeId = 104, Name = "Alex", Salary = 9000, Experience = 6 });
 
            SalaryIncreaseEligibility del = new SalaryIncreaseEligibility(SalaryEligibility);
 
            Employee objEmp = new Employee();
            string sMsg = objEmp.IncreaseSalary(empList, del);
 
            MessageBox.Show(sMsg);
        }
 
        private bool SalaryEligibility(Employee emp)
        {
            if (emp.Salary > 10000)
            {
                return true;
            }
            else
            {
                return false;
            }
        }
 
    }
}
در کد بالا ما منطق ترفیع و شایستگی کارمندان را از متد SalaryEligibility جدا کرده‌ایم و این منطق را به کمک Delegate ای به نام SalaryIncreaseEligibility به متد ذکر شده پاس داده‌ایم. در آینده اگر قصد داشته باشیم تا این افزایش حقوق را بر اساس منطق دیگری تعریف کنیم، فقط کافیست که متد SalaryEligibility را تغییر دهیم و دیگر لازم نیست تغییری در کلاس Employee ایجاد کنیم.
مطالب
ارتقاء به ASP.NET Core 1.0 - قسمت 17 - بررسی فریم ورک Logging
ASP.NET Core به همراه یک فریم ورک توکار ثبت وقایع (Logging) ارائه شده‌ی توسط تزریق وابستگی‌ها است که به صورت پیش فرض نیز فعال است.


این تصویر را پیشتر در مطلب «ارتقاء به ASP.NET Core 1.0 - قسمت 6 - سرویس‌ها و تزریق وابستگی‌ها» مشاهده کرده‌اید. در اینجا لیست سرویس‌هایی را مشاهده می‌کنید که به صورت پیش فرض، ثبت شده‌اند و فعال هستند و ILogger و ILoggerFactory نیز جزئی از آن‌ها هستند. بنابراین نیازی به فعال سازی آن‌ها نیست؛ اما برای استفاده‌ی از آن‌ها نیاز به انجام یک سری تنظیمات است.


پیاده سازی ثبت وقایع در ASP.NET Core

اولین قدم کار با فریم ورک ثبت وقایع ASP.NET Core، معرفی ILoggerFactory به متد Configure کلاس آغازین برنامه است:
public void Configure(ILoggerFactory loggerFactory, IApplicationBuilder app, IHostingEnvironment env)
{
   loggerFactory.AddConsole(Configuration.GetSection("Logging"));
   loggerFactory.AddDebug();
متد Configure امضای مشخصی را ندارد و در اینجا به هر تعداد سرویسی که نیاز باشد، می‌توان اینترفیس‌های آن‌ها را جهت تزریق وابستگی‌های متناظر توسط IoC Containser توکار ASP.NET Core، معرفی کرد. در اینجا برای تنظیم ویژگی‌های سرویس ثبت وقایع، تزریق وابستگی ILoggerFactory  صورت گرفته‌است.
سطر اول متد، تنظیمات ثبت وقایع را از خاصیت Logging فایل appsettings.json برنامه می‌خواند (در مورد خاصیت Configuration، در مطلب «ارتقاء به ASP.NET Core 1.0 - قسمت 7 - کار با فایل‌های config» بیشتر بحث شد) و لاگ کردن ویژه‌ی در کنسول NET Core. را فعال می‌کند:
{
    "Logging": {
        "IncludeScopes": false,
        "LogLevel": {
            "Default": "Debug",
            "System": "Information",
            "Microsoft": "Information"
        }
    }
}
در مورد Log Level و یا سطوح ثبت وقایع، در ادامه‌ی مطلب بحث خواهد شد.

و سطر دوم سبب نمایش اطلاعات لاگ شده در کنسول دیباگ ویژوال استودیو می‌شود.
متد AddDebug برای شناسایی، نیاز به افزودن وابستگی‌های ذیل در فایل project.json برنامه را دارد:
{
    "dependencies": {
        //same as before 
        "Microsoft.Extensions.Logging": "1.0.0",
        "Microsoft.Extensions.Logging.Console": "1.0.0",
        "Microsoft.Extensions.Logging.Debug": "1.0.0" 
    }
}
پس از این تنظیمات، برنامه را اجرا کنید.


در اینجا می‌توانید ریز وقایعی را که توسط ASP.NET Core لاگ شده‌است، مشاهده کنید. برای مثال چه درخواستی صورت گرفته‌است و چقدر اجرای آن زمان‌برده‌است.
این فعال سازی مرتبط است به متد AddDebug که اضافه شد. اگر می‌خواهید خروجی AddConsole را هم مشاهده کنید، از طریق خط فرمان، به پوشه‌ی اصلی پروژه وارد شده و سپس دستور dotnet run را اجرا کنید:


دستور dotnet run سبب راه اندازی وب سرور برنامه بر روی پورت 5000 شده‌است که در تصویر نیز مشخص است.
بنابراین اینبار برای دسترسی به برنامه باید مسیر http://localhost:5000 را در مرورگر خود طی کنید. در اینجا نیز می‌توان حالت‌های مختلف اطلاعات لاگ شده را مشاهده کرد و تمام این‌ها مرتبط هستند به ذکر متد AddConsole .


کار با سرویس ثبت وقایع ASP.NET Core از طریق تزریق وابستگی‌ها

برای کار با سرویس ثبت وقایع توکار ASP.NET Core در قسمت‌های مختلف برنامه، می‌توان از ترزیق وابستگی ILogger آن استفاده کرد:
[Route("[controller]")]
public class AboutController : Controller
{
    private readonly ILogger<AboutController> _logger;
 
    public AboutController(ILogger<AboutController> logger)
    {
        _logger = logger;
    }
 
    [Route("")]
    public ActionResult Hello()
    {
        _logger.LogInformation("Running Hello");
        return Content("Hello from DNT!");
    }
در این کنترلر، وابستگی اینترفیس ILogger با پارامتری از نوع کنترلر جاری به سازنده‌ی کلاس تزریق شده‌است. علت ذکر این پارامتر جنریک این است که ILoggerFactory بداند چگونه باید متد CreateLogger خود را در پشت صحنه وهله سازی کند.
سپس با توجه به اینکه این سرویس جزو سرویس‌های از پیش ثبت شده‌ی ASP.NET Core است، امکانات آن بدون نیاز به تنظیمات بیشتری در دسترس است. برای مثال از متد LogInformation آن در اکشن متد Hello استفاده شده‌است و خروجی عبارت لاگ شده‌ی آن‌را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید:



سطوح مختلف ثبت وقایع

اینترفیس ILogger به همراه متدهای مختلفی است؛ مانند LogError، LogDebug و غیره. معانی آن‌ها به شرح زیر هستند:
Debug (1): ثبت واقعه‌ای است با بیشترین حد جزئیات ممکن که عموما شامل اطلاعات حساسی نیز می‌باشد. بنابراین نباید در حالت ارائه‌ی نهایی برنامه فعال شود.
(2) Verbose: ثبت وقایعی مفصل، جهت بررسی مشکلات در حین توسعه‌ی برنامه. تنها باید حاوی اطلاعاتی برای دیباگ برنامه باشند.
(3) Information: عموما برای ردیابی قسمت‌های مختلف برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
(4) Warning: جهت ثبت واقعه‌ای نامطلوب در سیستم بکار می‌رود و سبب قطع اجرای برنامه نمی‌شود.
(5) Errors: مشکلات برنامه را که سبب قطع سرویس دهی آن شده‌اند را ثبت می‌کند. هدف آن ثبت مشکلات واحد جاری است و نه کل برنامه.
Critical (6): هدف آن ثبت مشکلات بحرانی کل سیستم است که سبب از کار افتادن آن شده‌اند.

برای مثال در حین تنظیم متد AddDebug که سبب نمایش اطلاعات لاگ شده در کنسول دیباگ ویژوال استودیو می‌شود، می‌توان حداقل سطح ثبت وقایع را نیز ذکر کرد:
 loggerFactory.AddDebug(minLevel: LogLevel.Information);
این حداقل مرتبط است با اعدادی که در کنار سطوح فوق ملاحظه می‌کنید. برای مثال اگر حداقل سطح ثبت وقایع به Information تنظیم شود، چون سطح آن 3 است، دیگر سطوح پایین‌تر از آن لاگ نخواهند شد. اهمیت این مساله در اینجا است که اگر صرفا نیاز به اطلاعات Critical داشتیم، نیازی نیست تا با انبوهی از اطلاعات لاگ شده سر و کار داشته باشیم و به این ترتیب می‌توان حجم اطلاعات نمایش داده شده را کاهش داد.

البته ترتیب واقعی این سطوح را در enum مرتبط با آن‌ها بهتر می‌توان مشاهده کرد:
  public enum LogLevel
  {
    Trace,
    Debug,
    Information,
    Warning,
    Error,
    Critical,
    None,
  }

یک نکته: زمانیکه متد AddDebug را بدون پارامتر فراخوانی می‌کنید، حداقل سطح ثبت وقایع آن به Information تنظیم شده‌است. یعنی در این لاگ، خبری از اطلاعات Debug نخواهد بود (چون سطح دیباگ پایین‌تر است از Information).  بنابراین اگر می‌خواهید این اطلاعات را هم مشاهده کنید باید پارامتر minLevel آن‌را به LogLevel.Debug تنظیم نمائید.


امکان استفاده‌ی از پروایدرهای ثبت وقایع ثالث

تا اینجا، دو نمونه از پروایدرهای توکار ثبت وقایع ASP.NET Core را بررسی کردیم. اگر نیاز به ثبت این اطلاعات با فرمت‌های مختلف و یا در بانک اطلاعاتی وجود دارد، می‌توان به تامین کننده‌های ثالثی که قابلیت کار با ILoggerFactory را دارند نیز مراجعه کرد. برای مثال:
- elmah.io - provider for the elmah.io service
- Loggr - provider for the Loggr service
- NLog - provider for the NLog library
- Serilog - provider for the Serilog library
مطالب دوره‌ها
گزارش درصد پیشرفت عملیات در اعمال غیرهمزمان
گزارش درصد پیشرفت عملیات در اعمال طولانی، امکان لغو هوشمندانه‌تری را برای کاربر فراهم می‌کند. در دات نت 4.5 دو روش برای گزارش درصد پیشرفت عملیات اعمال غیرهمزمان تدارک دیده شده‌اند:
- اینترفیس جنریک IProgress واقع در فضای نام System
- کلاس جنریک Progress واقع در فضای نام System

در اینجا وهله‌ی از پیاده سازی اینترفیس IProgress به Task ارسال می‌شود. در این بین، عملیات در حال انجام با فراخوانی متد Report آن می‌تواند در هر زمانیکه نیاز باشد، درصد پیشرفت کار را گزارش کند.
namespace System
{
  public interface IProgress<in T>
  {
      void Report( T value );
  }
}
البته برای اینکه کار تعریف و پیاده سازی اینترفیس IProgress اندکی کاهش یابد، کلاس توکار Progress برای اینکار تدارک دیده شده‌است. نکته‌ی مهم آن استفاده از Synchronization Context برای ارائه گزارش پیشرفت در ترد UI است تا به سادگی بتوان از نتایج دریافتی، در رابط کاربری استفاده کرد.
namespace System
{
  public class Progress<T> : IProgress<T>
  {
    public Progress();
    public Progress( Action<T> handler );
    protected virtual void OnReport( T value );
  }
}


یک مثال از گزارش درصد پیشرفت عملیات به همراه پشتیبانی از لغو آن

using System;
using System.Threading;
using System.Threading.Tasks;

namespace Async09
{
    public class TestProgress
    {
        public async Task DoProcessingReportProgress()
        {
            var progress = new Progress<int>(percent =>
            {
                Console.WriteLine(percent + "%");
            });

            var cts = new CancellationTokenSource();

            // call some where cts.Cancel();

            try
            {
                await doProcessing(progress, cts.Token);
            }
            catch (OperationCanceledException ex)
            {
                //todo: handle cancellations
                Console.WriteLine(ex);
            }

            Console.WriteLine("Done!");
        }

        private static async Task doProcessing(IProgress<int> progress, CancellationToken ct)
        {
            await Task.Run(async () =>
            {
                for (var i = 0; i != 100; ++i)
                {
                    await Task.Delay(100, ct);
                    if (progress != null)
                        progress.Report(i);

                    ct.ThrowIfCancellationRequested();
                }
            }, ct);
        }
    }
}
متد private static async Task doProcessing طوری طراحی شده‌است که از مفاهیم لغو یک عملیات غیرهمزمان و همچنین گزارش درصد پیشرفت آن توسط اینترفیس IProgress پشتیبانی می‌کند. در اینجا هر زمانیکه نیاز به گزارش درصد پیشرفت باشد، متد Report وهله‌ی ارسالی به آرگومان progress فراخوانی خواهد شد.
برای تدارک این وهله، از کلاس توکار Progress دات نت در متد public async Task DoProcessingReportProgress استفاده شده‌است.
این متد جنریک بوده و برای مثال نوع آن در اینجا int تعریف شده‌است. سازنده‌ی آن می‌تواند یک callback را قبول کند. هر زمانیکه متد Report در متد doProcessing فراخوانی گردد، این callback در سمت کدهای استفاده کننده، فراخوانی خواهد شد. مثلا توسط مقدار آن می‌توان یک Progress bar را نمایش داد.
به علاوه روش دیگری را در مورد لغو یک عملیات در اینجا ملاحظه می‌کنید. متد ThrowIfCancellationRequested نیز سبب خاتمه‌ی عملیات می‌گردد؛ البته اگر در کدهای برنامه در جایی متد Cancel توکن، فراخوانی گردد. برای مثال یک دکمه‌ی لغو عملیات در صفحه قرارگیرد و کار آن صرفا فراخوانی cts.Cancel باشد.
نظرات مطالب
اعتبارسنجی مبتنی بر کوکی‌ها در ASP.NET Core 2.0 بدون استفاده از سیستم Identity
باسلام و عرض ارادت
من به مشکل زیر برخورد کردم

و به شکل زیر پیاده سازی CheckArgumentIsNull را در ApplicationDbContext انجام دادم:

public interface IUnitOfWork : IDisposable
    {
        DbSet<TEntity> Set<TEntity>() where TEntity : class;

        int SaveChanges(bool acceptAllChangesOnSuccess);
        int SaveChanges();
        Task<int> SaveChangesAsync(bool acceptAllChangesOnSuccess, CancellationToken cancellationToken = new CancellationToken());
        Task<int> SaveChangesAsync(CancellationToken cancellationToken = new CancellationToken());
        void CheckArgumentIsNull(string v);
void CheckArgumentIsNull(string arg)
        {
            if (arg == null)
                throw new ArgumentNullException(nameof(arg));
        }

آیا کاری که کردم درست است؟

مطالب
کامپوننت‌ها در AngularJS 1.5
در نسخه‌های  AngularJS 1.x عموماً با کمک کنترلرها و دایرکتیوها، می‌توانیم ویژگی‌های جدیدی را به اپلیکیشن‌هایمان اضافه کنیم؛ از دایرکتیوها برای ایجاد عناصر سفارشی HTML می‌توانستیم (می‌توانیم) استفاده کنیم. مشکل دایرکتیوها این است که برای ایجاد یک عنصر سفارشی ساده باید تنظیمات زیادی را انجام دهیم. در نسخه‌ی AngularJS 1.5 یک API جدید با نام کامپوننت معرفی شده است و این قابلیت، مدل ساده‌ی برنامه‌نویسی در کنترلرها و همچنین قدرت دایرکتیوها را در اختیارمان قرار خواهد داد. سینتکس این API خیلی شبیه به استفاده از کامپوننت‌ها در Angular 2.0 است. این یک مزیت مهم محسوب می‌شود؛ زیرا امکان مهاجرت از نسخه‌ی 1.5 به نسخه‌ی 2 را خیلی ساده خواهد کرد.

نحوه‌ی تعریف یک کامپوننت در AngularJS 1.5
همانند کنترلر و دایرکتیو، برای تعریف یک کامپوننت نیز باید از module API استفاده کنیم:

بنابراین برای ایجاد یک کامپوننت می‌توانیم به اینصورت عمل کنیم:

var app = angular.module("dntModule", []);
app.component("pmApp", {
  template: `Hello this is a simple component`
});

همانطور که مشاهده می‌کنید تابع component دو پارامتر را از ورودی دریافت خواهد کرد؛ نام کامپوننت و یک شیء برای تعیین تنظیمات کامپوننت. نام کامپوننت در اینجا به صورت camel case تعریف شده است؛ که در واقع یک convention برای Angular است. در این‌حالت برای استفاده‌ی از کامپوننت باید به اینصورت عمل کنیم:

<pm-app></pm-app>

در قسمت تنظیمات کامپوننت، در ساده‌ترین حالت یک template تعیین شده‌است که بیانگر نحوه‌ی رندر شدن یک کامپوننت می‌باشد. در اینحالت وقتی انگیولار به تگ فوق برسد، یک کامپوننت با نام pmApp را بارگذاری خواهد کرد.


ایجاد یک کامپوننت ساده

در ادامه می‌خواهیم یک کامپوننت ساده را جهت نمایش یکسری URL درون صفحه طراحی کنیم. ساختار صفحه index.html به صورت زیر خواهد بود:

<html ng-app="DNT">
<head>
    <meta charset="UTF-8">
    <title>Using Angular Component</title>
    <link rel="stylesheet" href="bower_components/bootstrap/dist/css/bootstrap.css">
    <link rel="stylesheet" href="bower_components/font-awesome/css/font-awesome.min.css">
</head>
<body>
    <div class="container">
        <div class="row">
            <div class="col-md-3">
                <dnt-widget></dnt-widget>
            </div>
        </div>
    </div>
    <script src="bower_components/angular/angular.js"></script>
    <script src="scripts/app.js"></script>
    <script src="scripts/components/dnt-widget.component.js"></script>
</body>
</html>

در اینجا ابتدا توسط دایرکتیو ng-app، به Angular، ماژول‌مان را معرفی کرده‌ایم. سپس مداخل بوت‌استرپ و کتابخانه‌ی font-awesome را مشاهده می‌کنید. در ادامه، کتابخانه‌ی Angular و همچنین فایل app.js جهت معرفی ماژول برنامه معرفی شده‌است. در نهایت نیز یک فایل در مسیر ذکر شده برای قرار دادن کدهای کامپوننت در مسیر scripts/components اضافه شده‌است.

همانطور که ملاحظه می‌کنید، کامپوننت‌مان به صورت یک تگ سفارشی، درون صفحه قرار گرفته است:

<dnt-archive></dnt-archive>

در ادامه باید به Angular، نحوه‌ی تعریف این کامپوننت را اعلام کنیم. بنابراین یک فایل جاوا اسکریپتی را با نام dnt-widget.component، با محتویات زیر ایجاد کنید:

(function () {    
    "use strict";    
    var app = angular.module("DNT");    
    function DntArchiveController() {
      var model = this;      
      model.panel = {
          title: "Panel Title",
          items: [
              {
                  title: "Dotnettips", url: "https://www.dntips.ir"
              },
              {
                  title: "Google", url: "http://www.google.con"
              },
              {
                  title: "Yahoo", url: "http://www.yahoo.con"
              }
          ]
      };  
    };
    
    app.component("dntWidget", {
        templateUrl: '/scripts/components/dnt-widget.component.html',
        controllerAs: "model",
        controller: DntArchiveController
    });
} ());

توضیح کدهای فوق:

همانطور که مشاهده می‌کنید، برای پارمتر دوم کامپوننت، سه پراپرتی را تعیین کرده‌ایم:

templateUrl: به کمک این پراپرتی به Angular گفته‌ایم که محتوای قالب این کامپوننت، درون یک فایل HTML مجزا قرار دارد و به صورت linked template می‌باشد.

controllerAs: یکی از مزایای استفاده از کامپوننت‌ها، استفاده از controller as syntax می‌باشد. لازم به ذکر است اگر این پراپرتی را مقداردهی نکنیم، به صورت پیش‌فرض مقدار ctrl$ در نظر گرفته خواهد شد.

controller: مزیت دیگر کامپوننت‌ها، استفاده از کنترلرها است. با استفاده از این پراپرتی، یک کنترلر را برای کامپوننت‌مان رجیستر کرده‌ایم. در نتیجه زمانیکه‌ی Angular می‌خواهد کامپوننت‌مان را نمایش دهد، تابع تعریف شده برای این پراپرتی، جهت ایجاد یک controller instance فراخوانی خواهد شد. بنابراین هر پراپرتی یا تابعی که برای این controller instance تعریف کنیم، به راحتی درون ویوی آن جهت اعمال بایندینگ در دسترس خواهد بود (در نتیجه نیازی به scope$ نخواهد بود).

درون کنترلر نیز برای راحتی کار و همچنین به عنوان یک best practice، مقدار this را توسط یک متغیر با نام model، کپچر کرده‌ایم. در اینجا یک شیء را با نام panel نیز به مدل اضافه کرده‌ایم.


محتویات تمپلیت:

<div class="panel panel-default">
    <div class="panel-heading">
        <h3 class="panel-title">
            <span class="fa fa-archive"></span>
            {{ model.panel.title}}
        </h3>
    </div>
    <ul class="list-group">
        <li class="list-group-item" ng-repeat="item in model.panel.items">
            <span class="fa fa-industry"></span>
            <a href="{{ item.url }}">{{ item.title }}</a>
        </li>
    </ul>
</div>

ویوی کامپوننت پیچیدگی خاصی ندارد. همانطور که مشاهده می‌کنید یک پنل بوت‌استرپی را ایجاد کرده‌ایم که مقدار عنوان آن و همچنین آیتم‌های آن، از شیء اتچ شده به مدل دریافت خواهند شد. بنابراین اکنون اگر برنامه را اجرا کنید، خروجی کامپوننت را به اینصورت مشاهده خواهید کرد:



همانطور که مشاهده می‌کنید استفاده از کامپوننت‌ها در Angular 1.5 در مقایسه با ایجاد دایرکتیوها و کنترلر‌ها خیلی ساده‌تر است. در واقع امکانات این API جدید تنها به مثال فوق ختم نمی‌شود؛ بلکه این API یک سیستم مسیریابی جدید را نیز معرفی کرده است که در قسمت‌های بعدی به آن نیز خواهیم پرداخت.


جهت تکمیل بحث نیز یک تقویم شمسی ساده را در اینجا قرار داده‌ام. می‌توانید جهت مرور بحث جاری به کدهای آن مراجعه کنید. البته هدف از تعریف این پروژه تنها یک مثال ساده برای معرفی کامپوننت‌ها بود و طبیعتاً باگ‌های زیادی دارد. اگر مایل بودید می‌توانید در توسعه‌ی آن مشارکت نمائید.


کدهای این قسمت را نیز از اینجا می‌توانید دریافت کنید.

مطالب
بازسازی کد: جایگزینی متغیر موقتی با پرس و جو (Replace temp with query)
زمانیکه متغیری برای نگهداری موقت نتیجه‌ی یک expression تعریف شده‌است، بهتر است expression مربوطه به متدی انتقال پیدا کرده و تمامی استفاده‌ها از متغیر موقتی با فراخوانی متد ایجاد شده جایگزین شوند. 
مشکل اصلی در ارتباط با متغیرهای محلی، ترویج ایجاد متدهای بلند توسط آنها است. مشخص است که این متغیرها در بدنه متد خود قابل استفاده هستند و تنها راه اشتراک مقدار آنها طولانی‌تر شدن متد است. اما زمانیکه این متغیرها با متد پرس و جوی مرتبط با آن جایگزین شوند، این مقدار توسط دیگر متدهای کلاس قابل دسترسی خواهد بود. این کار ایجاد متدهایی با اندازه مناسب را آسان‌تر می‌کند. 
این بازسازی کد بیشتر اوقات در کنار بازسازی استخراج متد استفاده می‌شود؛ به طوری که قبل از انجام استخراج متد، ابتدا تکلیف متغیرهای محلی مشخص می‌شود. یک نوع از متغیرهای محلی که نیاز به بررسی و تغییر خواهند داشت این دسته از متغیرهای محلی هستند.

مراحل انجام این بازسازی کد  

  • متغیر موقتی ای را که تنها یک بار مقداردهی شده است، پیدا کنید (در صورتیکه متغیر چندین بار مقداردهی شده باشد، باید بازسازی جداسازی متغیرهای موقتی را اعمال نمایید).
  • متغیر را به readonly تغییر دهید.
  • کد را کامپایل نمایید تا اطمینان حاصل کنید متغیر تنها یک بار مقداردهی شده‌است.
  • Expression سمت راست مقداردهی متغیر را به متد، منتقل نمایید. دو نکته در مورد متد تازه ایجاد شده:  
    • این متد را به صورت private تعریف نمایید. در صورتی در آینده مصرف دیگری برای آن پیدا کردید می‌توانید سطح دسترسی آن‌را آزادتر نمایید. 
    • اطمینان حاصل نمایید متد مورد نظر، شیء یا خصوصیتی را ویرایش نمی‌کند. در صورتیکه این کار را انجام می‌دهد، باید بخش ویرایش آن را از بخش پرس و جوی آن جدا نمایید (Separate query from modifier). 
  • کد را مجددا کامپایل نمایید.  
  • تمامی استفاده‌های متغیر را با فراخوانی متد ایجاد شده، تغییر دهید. 
مثال: تکه کد زیر را در نظر بگیرید  
public class OrderItem 
{ 
    private double quantity; 
    private double itemPrice; 
    public double CalculateTotal() 
    { 
        double basePrice = quantity * itemPrice; 

        if (basePrice > 1000) 
        { 
            return basePrice * 0.95; 
        } 
        else 
        { 
            return basePrice * 0.98; 
        } 
    } 
}

در این کلاس متدی برای محاسبه قیمت نهایی یک آیتم سفارش ایجاد شده‌است. با دقت در کد می‌توان تشخیص داد که متغیر basePrice یک متغیر محلی موقتی است. این تکه کد را می‌توان به صورت زیر بازسازی کرد   
public class OrderItem 
{ 
    private double quantity; 
    private double itemPrice; 
    public double CalculateTotal() 
    { 
        if (BasePrice() > 1000) 
        { 
            return BasePrice() * 0.95; 
        } 
        else 
        { 
            return BasePrice() * 0.98; 
        } 
    } 
    private double BasePrice() 
    { 
        return quantity * itemPrice; 
    } 
}
کد حاصل از بازسازی انجام شده، شامل یک متد به نام BasePrice است که مقدار قیمت پایه را بر می‌گرداند. این متد را به صورت private تعریف کردیم. اما می‌توان در صورت نیاز به override کردن آن در کلاس‌های مشتق شده‌ی احتمالی، سطح دستری آن را به مقدار مناسبی تغییر داد.  به نظر شما چه بازسازی کد دیگری را می‌توان بر روی متد CalculateTotal انجام داد؟ 

آیا این بازسازی کد تاثیر منفی بر کارآیی خواهد داشت؟ 

پاسخ سخت گیرانه به این پرسش بلی است. اما با وجود پردازنده‌های قوی حال حاضر و بهینه سازی‌های فراوانی که کامپایلرها در زمینه‌ی inlining انجام می‌دهند، این بازسازی کد تاثیر منفی شدیدی را بر روی کارایی نخواهد داشت. حتی با وجود تاثیر جزیی در کارآیی نرم افزار، تاثیر مثبتی که این بازسازی در خوانایی و قدرت مدیریت و توسعه دارد، این بازسازی را یکی از انتخاب‌های جدی اعمال بر روی کدهای مشکل دار می‌کند.  
نظرات مطالب
Blazor 5x - قسمت 19 - کار با فرم‌ها - بخش 7 - نکات ویژه‌ی کار با EF-Core در برنامه‌های Blazor Server
خلاصه‌ی بحث جاری به روشی دیگر (مدیریت صحیح طول عمر DbContext در برنامه‌های Blazor Server)

یک روش دیگر مدیریت طول عمر Context در برنامه‌های Blazor Server که تمام نکات این بحث را به نحو ساده‌ای پوشش می‌دهد، به صورت زیر است:
الف) حتما بجای AddDbContext از AddDbContextFactory که در مطلب فوق توضیح داده شد، استفاده کنید تا بتوان هرجائیکه نیاز است یک Context جدید را به صورت دستی ایجاد کرد، تا از به اشتراک گذاری آن و مشکلات مرتبط با طول عمر اینگونه Contextها، مصون ماند:
// Do NOT do this anymore
//services.AddDbContext(o => o.UseSQlite("filename.db"));

// But instead do this:
services.AddDbContextFactory(o => o.UseSQlite("filename.db"));
ب) سپس بجای انواع و اقسام روش‌های مدیریت طول عمر Scoped و سپس Dispose کردن‌ها، آن‌ها را در سرویس‌های برنامه به نحو زیر پیاده سازی و ساده کنید:
public class MyService
{
   private readonly IDbContextFactorey _contextFactory;

   public MyService(IDbContextFactory contextFactory)
   {
      _contextFactory = contextFactory;
   }

   // create a new context for each operation / unit of work
   public async Task DoSomethingAsync()
   {
      using (var ctx = _contextFactory.CreateDbContext())
      {
         // this using clause contains your unit of work
      }
   }
}
در این حالت با استفاده از IDbContextFactory تزریقی، هر جائیکه که نیاز هست، یک Context جدید و همچنین Scoped، ایجاد و همانجا هم در پایان کار، تخریب و Dispose می‌شود و نیازی به پیاده سازی سرویس‌های IDisposable ندارد. این روشی است که در مثال‌های خود مایکروسافت هم مشاهده می‌شود. سپس کار کردن با سرویس فوق، نیازی به نکات مرتبط با inherits OwningComponentBase ندارد و کاملا به همراه injectهای عادی و متداول است. همچنین هم مطمئن هستیم، Context ای که در هر متد استفاده می‌شود، کاملا جدید و غیر اشتراکی است و در پایان کار همان متد، حتما Dispose می‌شود.
نظرات مطالب
اعتبارسنجی مبتنی بر JWT در ASP.NET Core 2.0 بدون استفاده از سیستم Identity
خواص IOptionsSnapshot<JwtBearerOptions> jwtBearerOptions تزریقی نال هستند. به صورت مستقیمی این مقادیر را از تنظیمات برنامه تامین کنید. در نهایت کدهای قبلی به صورت زیر تغییر می‌کنند:
public class TokenValidatorService : ITokenValidatorService
{
    private readonly BearerTokensOptionsDto _configuration;

    public TokenValidatorService(IOptionsSnapshot<SiteSettingsDto> configuration)
    {
        if (configuration == null)
        {
            throw new ArgumentNullException(nameof(configuration));
        }

        _configuration = configuration.Value?.BearerTokens ?? throw new ArgumentNullException(nameof(configuration));
    }

    public async Task<bool> IsValidJwtAsync(string token)
    {
        var tokenHandler = new JwtSecurityTokenHandler();
        try
        {
            var claimsPrincipal = tokenHandler.ValidateToken(token, new TokenValidationParameters
            {
                ValidIssuer = _configuration.Issuer, // site that makes the token
                ValidateIssuer = true,
                ValidAudience = _configuration.Audience, // site that consumes the token
                ValidateAudience = true,
                IssuerSigningKey = new SymmetricSecurityKey(Encoding.UTF8.GetBytes(_configuration.Key)),
                ValidateIssuerSigningKey = true, // verify signature to avoid tampering
                ValidateLifetime = true, // validate the expiration
                ClockSkew = TimeSpan.Zero // tolerance for the expiration date
            }, out var securityToken);

            //var (success, _, _) = await IsValidClaimsPrincipalAsync(claimsPrincipal, securityToken);
            //return success;
            return true;
        }
        catch
        {
            return false;
        }
    }
}
مطالب
بستن یک پنجره از طریق ViewModel با استفاده از خصوصیت های پیوست شده هنگام استفاده از الگوی MVVM
 در نظر بگیرید که یک پروژه WPF را با الگوی MVVM پیاده سازی کرده اید و نیاز پیدا می‌کنید تا یک پنجره را از طریق کد ببندید. از آنجایی که به کنترل Window درون ViewModel دسترسی ندارید، نمی‌توانید از متد Close آن برای اینکار استفاده کنید. راه‌های مختلفی برای اینکار وجود دارند، مثلا اگر از MVVM Light Toolkit استفاده می‌کنید با ارسال یک Message و نوشتن یک تکه کد در CodeBehind پنجره می‌توانید اینکار را انجام بدهید.
اما برای اینکار یک راه حل ساده‌تری بدون نیاز به نوشتن کد در CodeBehind و استفاده از Toolkit خاصی وجود دارد و آن استفاده ازخاصیت‌های پیوست شده یا Attached Properties است. برای اینکار یک خاصیت از نوع Boolean مانند زیر تعریف می‌کنیم و آن را به پنجره ای که می‌خواهیم Colse شود پیوست می‌کنیم.
namespace TestProject.XamlServices
{
    public class CloseBehavior
    {
        public static readonly DependencyProperty CloseProperty = 
DependencyProperty.RegisterAttached("Close", typeof(bool), typeof(CloseBehavior), new UIPropertyMetadata(false, OnClose));

        private static void OnClose(DependencyObject sender, DependencyPropertyChangedEventArgs e)
        {
            if (!(e.NewValue is bool) || !((bool) e.NewValue)) return;
            var win = GetWindow(sender);
            if (win != null)
                win.Close();
        }

        private static Window GetWindow(DependencyObject sender)
        {
            Window w = null;
            if (sender is Window)
                w = (Window)sender;
            return w ?? (w = Window.GetWindow(sender));
        }

        public static bool GetClose(Window target)
        {
            return (bool)target.GetValue(CloseProperty);
        }

        public static void SetClose(DependencyObject target, bool value)
        {
            target.SetValue(CloseProperty, value);
        }
    }
} 
در تکه کد بالا یک خصوصیت از نوع  Boolean  ایجاد کردیم که می‌تواند به هر پنجره ای که قرار است از طریق کد بسته شود، پیوست شود. خصوصیت‌های پیوست شده یک  Callback مربوط به تغییر مقدار دارند که یک  متداستاتیک است و مقدار جدید، از طریق  EventArg و   شیءایی که این خاصیت به آن پیوست شده نیز بعنوان Source  به آن  ارسال می‌شود. هر وقت مقدار خصوصیت، تغییر کند این متد فراخوانی می‌گردد. در کد بالا متد OnClose ایجاد شده است و زمانی که مقدار این خصوصیت برابر true می‌شود پنجره close خواهد شد.
برای استفاده از این خصوصیت و اتصال آن باید یک خصوصیت از نوع Boolean  نیز در ViewModel مربوط به Window ایجاد کنید:  
 private bool _isClose;
 public bool IsClose
   {
      get { return _isClose; }
      set
      {
       _isClose = value;
      OnClosed();
      RaisePropertyChanged("IsClose");
      }
}
و آن را به صورت زیر Bind کنید:  
<Window x:Class="TestProject.TestView"
        xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
        xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
        xmlns:xamlServices="clr-namespace:TestProject.XamlServices;assembly=TestProject.XamlServices"
       xamlServices:CloseBehavior.Close="{Binding IsClose}">
       ...
</Window>
پس از انجام اتصالات فوق، کافیست   هر جایی از ViewModel که نیاز است پنجره بسته شود،مقدار این خصوصیت برابر False بشود.