چندی قبل پروژهای دولتی در زمینهی غلط یابی متون فارسی منتشر شد؛ اما ... آنچنان بازتابی در بین سایتهای ایرانی پیدا نکرد. حداکثر بازتاب آن مقالهی روزنامه همشهری در این حد بود که "مایکروسافت که یکی برامون درست کرده بود! تو چرا بی خود زحمت کشیدی!". البته روزنامهی همشهری هم مقصر نیست؛ چون به طور قطع نویسندهی آن با تواناییهای این برنامه در مقایسه با غلط یاب ساده مایکروسافت اطلاعات آنچنانی ندارد.
از سایتهای ایرانی هم نباید انتظار داشت که برای محصولات ایرانی تبلیغ کنند! اگر به سایتهای ایرانی فعال در زمینهی IT دقت کنید بیشتر ذوق کردنهای آنها ناشی از کارهای شرکت خارجی است؛ مثلا:
- گوگل امروز در صفحهی اولش یک عکس جدید گذاشته! (2000 تا سایت این رو پوشش میدن!)
- رئیس جدید مایکروسافت دیروز که میخواست بره سخنرانی دوبار جیغ کشید، سه بار دور سالن دوید گفت اینجا عجب شرکت باحالیه!
- استیوجابز خیلی مرد نازنینی است چون فقط یک دست شلوار لی و پولیور مشکی دارد که 10 سالش است همین فقط تنشه (هم... از شما چه پنهون وضع خود من هم بهتر از این نیست:) )
- فیس بوک امروز عکسهای شما رو در پروفایلتون هم نمایش میده!
وب سایتهای لینوکسی ایرانی هم که یک چیزی توی این مایهها هستند:
این مایکروسافت سه تا نقطه (!) باز یک سیستم عامل جدید بیرون داد، ولی اوبونتوی ما 5 ثانیه زودتر میاد بالا؛ به همین جهت هفته بعد قراره پس از طی مراحل نصب سیستم عامل که از امروز شروع میشه به همراه کلیه دوستانی که در این امر مهم دخیل هستند جشن بگیریم! زنده باد آزادی!
و ... سؤال اصلی اینجا است: چرا مدل توسعهای که از آن صحبت شد نمیفروشه؟! چرا کسی برای آن تبلیغ نکرد؟ چرا آنچنان کسی ذوق زده نشد؟! چرا زود فراموش شد؟
خوب؛ حالا بد نیست نگاهی هم داشته باشیم به مدل توسعهی "اونا"
یکی از این "اونا" مثلا میتونه تیم سیلورلایت مایکروسافت باشه. بیائیم ببینیم "اونا" چکار میکنند تا محصولاتشون بفروشه؛ ملت از شنیدن اخبار اونها ذوق زده بشن؛ هزارتا سایت کارشون رو به رایگان تبلیغ کنند و ...
- "اونا" یا کلا هر تیم توسعهای تشکیل شده از یک سری آدم! هر کدام از اینها یا در سایت MSDN یا به طور جداگانه وبلاگ دارند و کاری رو که به طور منظم انجام میدن، ارسال جزئیاتی اندک از پیشرفتهای حاصل شده است. مثلا آقای TimHeuer هر از چندگاهی این کار رو میکنه. به این صورت دیگه روزنامه همشهری چاپ نیویورک نمیاد بنویسه، Adobe که یکی برامون درست کرده بود! تو چرا بیخود زحمت کشیدی! چون الان روزنامهی نیویورک تایمز میدونه جزئیات کاری که انجام شده به مرور زمان چی بوده.
- "اونا" قسمتی رو در سایت MSDN دارند به نام Silverlight TV . یک نفر رو هم استخدام کردن به نام آقای جان پاپا! تا بیاد براشون با اعضای مختلف تیم مصاحبه کنه و یک سری از جزئیات رو بیشتر برای عموم مردم توضیح بده.
- "اونا" هر از چندگاهی سمینار برگزار میکنند: (+). میان پز میدن ما اینکار رو کردیم اونکار رو کردیم؛ دنیا، بدونید ما چقدر عالی هستیم!
- "اونا" یک bug tracking system دارند. یک features suggestion system دارند: (+) . مردم الان میدونند اگر باگی رو در سیستم پیدا کردند، کجا باید گزارش بدن. اگر نیاز به ویژگی جدیدی داشتند باید چکار کنند. صرفا با یک صفحهی ثابت که لینک دریافت دو تا فایل رو گذاشته مواجه نیستند.
- "اونا" یک فوروم مخصوص هم برای Silverlight درست کردند تا استفاده کنندهها بیان ابتداییترین تا پیشرفتهترین سوالات خودشون رو مطرح کنند. نرفتند اون پشت قایم بشن! یا بگن این ایمیل ما است؛ دوست داشتید ایمیل بزنید ما هم وقت کردیم جواب میدیم!
- "اونا" مستندات و راهنمای بسیار کامل، قوی و قابل مرور تحت وب دارند: (+).
- "اونا" اگر کارشون را رایگان و سورس باز میخواهند ارائه دهند از یک سورس کنترل استفاده میکنند: (+).به رها کردن یک تکه سورس کد در ملاء عام کار سورس باز نمیگن! هر کاری آداب و اصول خودش رو داره। شما که نمیای بچهت رو بذاری سر راه و بری؟! به این امید که خودش patch میشه، خودش به روز میشه، یکی پیدا میشه تا دستی به سرش بکشه!
البته این مورد جدیدا جهت پروژه غلط یاب یاد شده راه اندازی شده: (+) ولی فکر نمیکنم کسی متوجه شده باشه، چرا؟! چون اخبار رو این روزها علاقمندان از طریق فیدهای RSS دنبال میکنند؛ نه با مراجعهی هر روزه به یک سایت. انتظار بیموردی است که استفاده کنندگان هر روز به سایت ما سر بزنند تا ببینند چه خبره! به همین جهت RSS اختراع شده. همچنین پروژه اختصاصی فارسی و سورس کنترل انگلیسی هم همخوانی ندارند.
- "اونا" اکانت توئیتر دارند: (+). "اونا" اکانت فیس بوک دارند: (+). "اونا" از این امکانات برای گزارش دادن رخدادهای داخلی خودشون استفاده میکنند. یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی اونها است. کلا رسانهها رو در دنیای غرب به عصر قبل و بعد از توئیتر تقسیم بندی میکنند. پیش از توئیتر اخبار تهیه میشد و تبدیل به خوراک اطلاعاتی عموم میشد؛ الان اطلاعات موجود در توئیتر، جمع آوری، آنالیز و تحلیل میشود و سپس تبدیل به خوراک خبرگزاریها میگردد.
- "اونا" برای ارائه دانلودهاشون دیتاسنتر اختصاصی دارند. جایی خوندم مساحت دیتاسنترهای فعلی گوگل در حد یکی از ایالتهای آمریکا شده ...؛ تصورش رو بکنید که با یک وب سایت هاست شده در یک کشور ثالث، بخواهید یک نرم افزار 200 مگی را به هزاران نفر عرضه کنید. یا مشکل پنهای باند پیدا میکنید یا کند شدن سرور یا ...
- "اونا" اگر وقت کنند هر از چندگاهی برای تبلیغ و توسعه کارشون کتاب هم منتشر میکنند: (+)، تعدادی از اینها هم رایگان است.
و ... و ... بدون رعایت این موارد پروژههای خوب ارائه شده در اینترنت نمیفروشند! حتی شما دوست عزیز!