نظرات مطالب
EF Code First #7
قبل از ویرایش این سطر را اضافه کنید
if(user.Roles != null && user.Roles.Any())
   user.Roles.Clear();
همچنین اگر itemهای دریافتی primary key هستند می‌تونید از متد attach بجای مراجعه به بانک اطلاعاتی، استفاده کنید:
ctx.Roles.Attach(new Role { Id = item });

نظرات مطالب
استفاده از Froala WYSIWYG Editor در ASP.NET
بر اساس این باید از this به جای editor استفاده کنیم.
من به این صورت استفاده کردم 
 insertHTML: {
                                title: 'Insert Code',
                                icon: {
                                    type: 'font',
                                    value: 'fa fa-dollar' // Font Awesome icon class fa fa-*
                                },
                                callback: function (editor) {
                                    this.saveSelection();
                                    var thisEditor = this;
                                    var codeModal = $("<div>").addClass("froala-modal").appendTo("body");
                                    var wrapper = $("<div>").addClass("f-modal-wrapper").appendTo(codeModal);
                                    $("<h4>").append('<span data-text="true">Insert Code</span>')
                                        .append($('<i class="fa fa-times" title="Cancel">')
                                            .click(function () {
                                                codeModal.remove();
                                            }))
                                        .appendTo(wrapper);
 
                                    var dialog = "<textarea id='code_area' style='height: 211px; width: 538px;' /><label>Language:</label><select id='code_lang'><option>CSharp</option><option>VB</option><option>JScript</option><option>Sql</option><option>XML</option><option>CSS</option><option>Java</option><option>Delphi</option></select> <input type='button' name='insert' id='insert_btn' value='Insert' />";
                                    $(dialog).appendTo(wrapper);
 
                                    $("#code_area").text(this.text());
 
                                    if (!this.selectionInEditor()) {
                                        this.$element.focus();
                                    }
 
                                    $('#insert_btn').click(function () {
                                        var lang = $("#code_lang").val();
                                        var code = $("#code_area").val();
                                        code = code.replace(/\s+$/, ""); // rtrim
                                        code = $('<span/>').text(code).html(); // encode   
                                        var htmlCode = "<pre class='brush: " + lang.toLowerCase() + "' language='" + lang + "' name='code'>" + code + "</pre></div>"; // syntaxhighlighter با این کد هماهنگ است
                                        //var htmlCode = "<pre language='" + lang + "' name='code'>" + code + "</pre></div>";
                                        var codeBlock = "<div align='left' dir='ltr'>" + htmlCode + "</div>";
 
                                        thisEditor.restoreSelection();
                                        thisEditor.insertHTML(codeBlock);
                                        thisEditor.saveUndoStep();
 
                                        codeModal.remove();
                                    });
                                }
                            }

مطالب
ساختار داده‌های خطی Linear Data Structure قسمت اول
بعضی از داده‌ها ساختارهای ساده‌ای دارند و به صورت یک صف یا یک نوار ضبط به ترتیب پشت سر هم قرار می‌گیرند؛ مثل ساختاری که صفحات یک کتاب را نگهداری می‌کند. یکی از نمونه‌های این ساختارها، List، صف، پشته و مشتقات آن‌ها می‌باشند.

ساختار داده‌ها چیست؟
در اغلب اوقات، موقعی‌که ما برنامه‌ای را می‌نویسیم با اشیاء یا داده‌های زیادی سر و کار داریم که گاهی اوقات اجزایی را به آن‌ها اضافه یا حذف می‌کنیم و در بعضی اوقات هم آن‌ها را مرتب سازی کرده یا اینکه پردازش دیگری را روی آن‌ها انجام میدهیم. به همین دلیل بر اساس کاری که قرار است انجام دهیم، باید داده‌ها را به روش‌های مختلفی ذخیره و نگه داری کنیم و در اکثر این روش‌ها داده‌ها به صورت منظم و پشت سر هم در یک ساختار قرار می‌گیرند.
ما در این مقاله، مجموعه‌ای از داده‌ها را در قالب ساختارهای متفاوتی بر اساس منطق و قوانین ریاضیات مدیریت می‌کنیم و بدیهی است که انتخاب یک ساختار مناسب برای هرکاری موجب افزایش کارآیی و کارآمدی برنامه خواهد گشت. می‌توانیم در مقدار حافظه‌ی مصرفی و زمان، صرفه جویی کنیم و حتی گاهی تعداد خطوط کدنویسی را کاهش دهیم.

نوع داده انتزاعی Abstraction Data Type -ADT
به زبان خیلی ساده لایه انتزاعی به ما تنها یک تعریف از ساختار مشخص شده‌ای را می‌دهد و هیچگونه پیاده سازی در آن وجود ندارد. برای مثال در لایه انتزاعی، تنها خصوصیت و عملگر‌ها و ... مشخص می‌شوند. ولی کد آن‌ها را پیاده سازی نمی‌کنیم و این باعث می‌شود که از روی این لایه بتوانیم پیاده سازی‌های متفاوت و کارآیی‌های مختلفی را ایجاد کنیم.
ساختار داده‌های مختلف در برنامه نویسی:
  • خطی یا Linear: شامل ساختارهایی چون لیست و صف و پشته است: List ,Queue,Stack
  • درختی یا Tree-Like: درخت باینری ، درخت متوازن و B-Trees
  • Dictionary : شامل یک جفت کلید و مقدار است در جدول هش
  • بقیه: گراف‌ها، صف الویت، bags, Multi bags, multi sets
در این مقاله تنها ساختارهای خطی را دنبال می‌کنیم و در آینده ساختارهای پیچیده‌تری را نیز بررسی خواهیم کرد و نیاز است بررسی کنیم کی و چگونه باید از آن‌ها استفاده کنیم.
ساختارهای لیستی از محبوبترین و پراستفاده‌ترین ساختارها هستند که با اشیاء زیادی در دنیای واقعی سازگاری دارند. مثال زیر را در نظر بگیرید:
قرار است که ما از فروشگاهی خرید کنیم و هر کدام از اجناس (المان‌ها) فروشگاه را که در سبد قرار دهیم، نام آن‌ها در یک لیست ثبت خواهد شد و اگر دیگر المان یا جنسی را از سبد بیرون بگذاریم، از لیست خط خواهد خورد.
همان که گفتیم یک ADT میتواند ساختارهای متفاوتی را پیاده سازی کند. یکی از این ساختارها اینترفیس system.collection.IList است که پیاده سازی آن منجر به ایجاد یک کلاس جدید در سیستم دات نت خواهد شد. پیاده سازی اینترفیس‌ها در سی شارپ، قوانین و قرادادهای خاص خودش را دارد و این قوانین شامل مجموعه‌ای از متد‌ها و خصوصیت‌هاست. برای پیاده سازی هر کلاسی از این اینترفیس‌ها باید این متدها و خصوصیت‌ها را هم در آن پیاده کرد.
با ارث بری از اینترفیس system.collection.IList باید رابط‌های زیر در آن پیاده سازی گردد:
(void Add(object    افزودن المان به آخر لیست 
(void Remove(object   حذف یک المان خاص از لیست  
 ()void Clear    حذف کلیه المان‌ها
( bool Contains(object   شامل این داده میشود یا خیر؟
( void RemoveAt(int  حذف یک المان بر اساس  جایگاه یا اندیسش 
(void Insert(int, object
 افزودن یک المان در جایگاهی (اندیس) خاص بر اساس مقدار position 
(int IndexOf(object اندیس یا جایگاه یک عنصر را بر می‌گرداند
 [this[int ایندکسر ، برای دستریس به عنصر در اندیس مورد نظر

لیست‌های ایستا static Lists
آرایه‌ها می‌توانند بسیاری از خصوصیات ADT را پیاده کنند ولی تفاوت بسیار مهم و بزرگی با آن‌ها دارند و آن این است که لیست به شما اجازه می‌دهد به هر تعدادی که خواستید، المان‌های جدیدی را به آن اضافه کنید؛ ولی یک آرایه دارای اندازه‌ی ثابت Fix است. البته این نکته قابل تامل است که پیاده سازی لیست با آرایه‌ها نیز ممکن است و باید به طور خودکار طول آرایه را افزایش دهید. دقیقا همان اتفاقی که برای stringbuilder در این مقاله توضیح دادیم رخ می‌دهد. به این نوع لیست‌ها، لیست‌های ایستایی که به صورت آرایه ای توسعه پذیر پیاده سازی میشوند می‌گویند. کد زیر پیاده سازی چنین لیستی است:
public class CustomArrayList<T>
{
    private T[] arr;
    private int count;
 
    public int Count
    {
        get
        {
            return this.count;
        }
    }
 
    private const int INITIAL_CAPACITY = 4;
 
    public CustomArrayList(int capacity = INITIAL_CAPACITY)
    {
        this.arr = new T[capacity];
        this.count = 0;
    }
در کد بالا یک آرایه با طول متغیر INITIAL_CAPACITY که پیش فرض آن را 4 گذاشته ایم می‌سازیم و از متغیر count برای حفظ تعداد عناصر آرایه استفاده می‌کنیم و اگر حین افزودن المان جدید باشیم و count بزرگتر از INITIAL_CAPACITY رسیده باشد، باید طول آرایه افزایش پیدا کند که کد زیر نحوه‌ی افزودن المان جدید را نشان می‌دهد. استفاده از حرف T بزرگ مربوط به مباحث Generic هست. به این معنی که المان ورودی می‌تواند هر نوع داده‌ای باشد و در آرایه ذخیره شود.
public void Add(T item)
{
    GrowIfArrIsFull();
    this.arr[this.count] = item;
    this.count++;
} 

public void Insert(int index, T item)
{
    if (index > this.count || index < 0)
    {
        throw new IndexOutOfRangeException(
            "Invalid index: " + index);
    }
    GrowIfArrIsFull();
    Array.Copy(this.arr, index,
        this.arr, index + 1, this.count - index);
    this.arr[index] = item;
    this.count++;
} 

private void GrowIfArrIsFull()
{
    if (this.count + 1 > this.arr.Length)
    {
        T[] extendedArr = new T[this.arr.Length * 2];
        Array.Copy(this.arr, extendedArr, this.count);
        this.arr = extendedArr;
    }
}
 
public void Clear()
{
    this.arr = new T[INITIAL_CAPACITY];
    this.count = 0;
}
در متد Add خط اول با تابع GrowIfArrIsFull بررسی می‌کند آیا خانه‌های آرایه کم آمده است یا خیر؟ اگر جواب مثبت باشد، طول آرایه را دو برابر طول فعلی‌اش افزایش می‌دهد و خط دوم المان جدیدی را در اولین خانه‌ی جدید اضافه شده قرار می‌دهد. همانطور که می‌دانید مقدار count همیشه یکی بیشتر از آخرین اندیس است. پس به این ترتیب مقدار count همیشه به  خانه‌ی بعدی اشاره می‌کند و سپس مقدار count به روز میشود. متد دیگری که در کد بالا وجود دارد insert است که المان جدیدی را در اندیس داده شده قرار می‌دهد. جهت این کار از سومین سازنده‌ی array.copy استفاده می‌کنیم. برای این کار آرایه مبدا و مقصد را یکی در نظر می‌گیریم و از اندیس داده شده به بعد در آرایه فعلی، یک کپی تهیه کرده و در خانه‌ی بعد اندیس داده شده به بعد قرار می‌دهیم. با این کار آرایه ما یک واحد از اندیس داده شده یک خانه، به سمت جلو حرکت می‌کند و الان خانه index و index+1 دارای یک مقدار هستند که در خط بعدی مقدار جدید را داخل آن قرار می‌دهیم و متغیر count را به روز می‌کنیم. باقی موارد را چون پردازش‌های جست و جو، پیدا کردن اندیس یک المان و گزینه‌های حذف، به خودتان واگذار می‌کنم.

لیست‌های پیوندی Linked List - پیاده سازی پویا
همانطور که دیدید لیست‌های ایستا دارای مشکل بزرگی هستند و آن هم این است که با انجام هر عملی بر روی آرایه‌ها مانند افزودن، درج در مکانی خاص و همچنین حذف (خانه ای در آرایه خالی خواهد شد و خانه‌های جلوترش باید یک گام به عقب برگردند) نیاز است که خانه‌های آرایه دوباره مرتب شوند که هر چقدر میزان داده‌ها بیشتر باشد این مشکل بزرگتر شده و ناکارآمدی برنامه را افزایش خواهد داد.
این مشکل با لیست‌های پیوندی حل می‌گردد. در این ساختار هر المان حاوی اطلاعاتی از المان بعدی است و در لیست‌های پیوندی دوطرفه حاوی المان قبلی است. شکل زیر نمایش یک لیست پیوندی در حافظه است:

برای پیاده سازی آن به دو کلاس نیاز داریم. کلاس ListNode برای نگهداری هر المان و اطلاعات المان بعدی به کار می‌رود که از این به بعد به آن Node یا گره می‌گوییم و دیگری کلاس <DynamicList<T برای نگهداری دنباله ای از گره‌ها و متدهای پردازشی آن.

public class DynamicList<T>
{
    private class ListNode
    {
        public T Element { get; set; }
        public ListNode NextNode { get; set; }
 
        public ListNode(T element)
        {
            this.Element = element;
            NextNode = null;
        }
 
        public ListNode(T element, ListNode prevNode)
        {
            this.Element = element;
            prevNode.NextNode = this;
        }
    }
 
    private ListNode head;
    private ListNode tail;
    private int count;
 
    // …
}

از آن جا که نیازی نیست کاربر با کلاس ListNode آشنایی داشته باشد و با آن سر و کله بزند، آن را داخل همان کلاس اصلی به صورت خصوصی استفاده می‌کنیم. این کلاس دو خاصیت دارد؛ یکی برای المان اصلی و دیگر گره بعدی. این کلاس دارای دو سازنده است که اولی تنها برای عنصر اول به کار می‌رود. چون اولین بار است که یک گره ایجاد می‌شود، پس باید خاصیت NextNode یعنی گره بعدی در آن Null باشد و سازنده‌ی دوم برای گره‌های شماره 2 به بعد به کار می‌رود که همراه المان داده شده، گره قبلی را هم ارسال می‌کنیم تا خاصیت NextNode آن را به گره جدیدی که می‌سازیم مرتبط سازد. سه خاصیت کلاس اصلی به نام‌های Count,Tail,Head به ترتیب برای اشاره به اولین گره، آخرین گره و تعداد گره‌ها، به کار می‌روند که در ادامه کد آن‌را در زیر می‌بینیم:

public DynamicList()
{
    this.head = null;
    this.tail = null;
    this.count = 0;
}

public void Add(T item)
{
    if (this.head == null)
    {
        this.head = new ListNode(item);
        this.tail = this.head;
    }
    else
    {
        ListNode newNode = new ListNode(item, this.tail);
        this.tail = newNode;
    }
    this.count++;
}

سازنده مقدار دهی پیش فرض را انجام می‌دهد. در متد Add المان جدیدی باید افزوده شود؛ پس چک می‌کند این المان ارسالی قرار است اولین گره باشد یا خیر؟ اگر head که به اولین گره اشاره دارد Null باشد، به این معنی است که این اولین گره است. پس اولین سازنده‌ی کلاس ListNode را صدا می‌زنیم و آن را در متغیر Head قرار می‌دهیم و چون فقط همین گره را داریم، پس آخرین گره هم شناخته می‌شود که در tail نیز قرار می‌گیرد. حال اگر فرض کنیم المان بعدی را به آن بدهیم، اینبار دیگر Head برابر Null نخواهد بود. پس دومین سازنده‌ی ListNode صدا زده می‌شود که به غیر از المان جدید، باید آخرین گره قبلی هم با آن ارسال شود و گره جدیدی که ایجاد می‌شود در خاصیت NextNode آن نیز قرار بگیرد و در نهایت گره ایجاد شده به عنوان آخرین گره لیست در متغیر Tail نیز قرار می‌گیرد. در خط پایانی هم به هر مدلی که المان جدید به لیست اضافه شده باشد متغیر Count به روز می‌شود.

public T RemoveAt(int index)
{
    if (index >= count || index < 0)
    {
        throw new ArgumentOutOfRangeException(
            "Invalid index: " + index);
    }
 
    int currentIndex = 0;
    ListNode currentNode = this.head;
    ListNode prevNode = null;
    while (currentIndex < index)
    {
        prevNode = currentNode;
        currentNode = currentNode.NextNode;
        currentIndex++;
    }
 

    RemoveListNode(currentNode, prevNode);
 
    return currentNode.Element;
}

private void RemoveListNode(ListNode node, ListNode prevNode)
{
    count--;
    if (count == 0)
    {
        this.head = null;
        this.tail = null;
    }
    else if (prevNode == null)
    {
        this.head = node.NextNode;
    }
    else
    {
        prevNode.NextNode = node.NextNode;
    }

    if (object.ReferenceEquals(this.tail, node))
    {
        this.tail = prevNode;
    }
}

برای حذف یک گره شماره اندیس آن گره را دریافت می‌کنیم و از Head، گره را بیرون کشیده و با خاصیت nextNode آنقدر به سمت جلو حرکت می‌کنیم تا متغیر currentIndex یا اندیس داده شده برابر شود و سپس گره دریافتی و گره قبلی آن را به سمت تابع RemoveListNode ارسال می‌کنیم. کاری که این تابع انجام می‌دهد این است که مقدار NextNode گره فعلی که قصد حذفش را داریم به خاصیت Next Node گره قبلی انتساب می‌دهد. پس به این ترتیب پیوند این گره از لیست از دست می‌رود و گره قبلی به جای اشاره به این گره، به گره بعد از آن اشاره می‌کند. مابقی کد از قبیل جست و برگردان اندیس یک عنصر و ... را به خودتان وگذار می‌کنم.

در روش‌های بالا ما خودمان 2 عدد ADT را پیاده سازی کردیم و متوجه شدیم برای دخیره داده‌ها در حافظه روش‌های متفاوتی وجود دارند که بیشتر تفاوت آن در مورد استفاده از حافظه و کارآیی این روش هاست.


لیست‌های پیوندی دو طرفه Doubly Linked_List

لیست‌های پیوندی بالا یک طرفه بودند و اگر ما یک گره را داشتیم و می‌خواستیم به گره قبلی آن رجوع کنیم، اینکار ممکن نبود و مجبور بودیم برای رسیدن به آن از ابتدای گره حرکت را آغاز کنیم تا به آن برسیم. به همین منظور مبحث لیست‌های پیوندی دو طرفه آغاز شد. به این ترتیب هر گره به جز حفظ ارتباط با گره بعدی از طریق خاصیت NextNode، ارتباطش را با گره قبلی از طریق خاصیت PrevNode نیز حفظ می‌کند.

این مبحث را در اینجا می‌بندیم و در قسمت بعدی آن را ادامه می‌دهیم.

بازخوردهای پروژه‌ها
تحلیل قسمت دسترسی ها
در مورد دسترسی‌های داینامیک تعداد اندکی مقاله در نت موجود است . بنده هم آنها را مطالعه کرده ام . 
ابتدا سورس SmartStore را بررسی کردم و پیاده هم کردم .. ولی روشی استاتیک داشت و با افزودن هر اکش و کنترلر باید به صورت دستی آنها را در قسمت مربوطه اضافه میکردید. خب به هر حال دید خیلی خوبی برای ادامه آموزشساخت برنامه ای با  قابلیت پلاگین پذیری  ، به بنده داد(حتما وصله ای برای آن ارائه خواهم کرد).
در پروژه IRISMembership به این سلسله مراتبی در نظر گرفته شده بود هر دو جدول مدل Permission و Role ، 
به این روش هم پیاده کردم ولی همان اواسط کار منصرف شدم از این کار.
دلایل: 
1-نهایت عمق درخت مربوط به Permission‌ها 1 خواهد بود ، چرا که اگر کنترلر را پدری برای Action‌ها در نظر بگیریم  همینجا درخت ما با برگ هایی از نوع Action‌های ما به نهایت عمق خود خواهد رسید.بس دلیلی نداد خود را درگیر مباحث مربوط به مدل‌های خود ارجاع کنیم.
2-منطقی است که Role‌ها یا همان گروه‌های کاربری مد نظر ما در پروژه به صورت چند سطحی باشد ولی با این حال بنده در این پروژه همچین قصدی ندارم.
روشی که آن را پیاده کردم در نهایت :
مدل‌های Permission ، Role و User هر سه با هم به صورت چند به چند مرتبط شده اند.ارتباط Permission و Role طبیعی است. من تصمیم گرفتم که این امکان هم باشد تا به صورت مستقیم ، یک دسترسی را به کاربری نسبت دهیم ، لذا ارتباط چند به چند مابین User و Permission به این دلیل است.
در ابتدای کار تمام کنترلر هایی را که مزین به [MVCAuthorize] و [DisplayName] هستند را واکشی کرده و سپس Action‌های مربوط به آنها را همینطور.
دسترسی‌های ما همان Action‌های موجود خواهد بود. مسئله ای که در تمام مقالات هم که به صورت داینامیک ارائه شده اشاره نشده است این بود:
برخی از اکش‌ها وابسته به اکشن‌های  دیگر هستند. مثلا اکشن CheckUserName را در نظر بگیرید ، این اکشن هم در ثبت کاربر هم در ویرایش آن نقش ایفا میکند. اولین چیزی که به ذهن خودم هم رسید این بود که همان روش سلسله مراتبی .. اما تصمیم گرفتم به پراپرتی تحت عنوان DependeciesActionNames در فیلتر شخصی سازی شده پروژه قرار دهم .  این پراپرتی در واقع برای Action هایی که  توسط سایر اکشن‌ها مورد استفاده قرار میگیرند ، مقدار دهی خواهد شد. مثلا اکش مربوط به CheckUserName به صورت زیر خواهد بود.
       [MvcAuthorize(DependencyActionNames = "Edit,Create")]
        [OutputCache(NoStore = true, Duration = 0, VaryByParam = "*")]
        public virtual JsonResult UserNameExist(string userName, int? id)
ولی بقیه اکشن‌ها به این فیلتر مزین نیستند و فقط کنترلر مربوطه مزین است ، چون آنها به عنوان Permission در سیستم ثبت شده اند. زمانی که درخواستی به این اکشن UserNameExist میرسد ، در فیلتر MVCAuthorizeAttribute چک خواهد شد که آیا این کاربر به DependencyActionNames ‌ها آن دسترسی دارد یا خیر..

آیا ایده دیگری دارند دوستان؟ یا مشکلی در این تحلیل است لطفا نظر بدید. 
مطالب
Angular Material 6x - قسمت هشتم - جستجوی کاربران توسط AutoComplete
در مطلب «کنترل نرخ ورود اطلاعات در برنامه‌های Angular» جزئیات پیاده سازی جستجوی همزمان با تایپ کاربر، بررسی شدند. در اینجا می‌خواهیم از اطلاعات آن مطلب جهت پیاده سازی یک  AutoComplete جستجوی نام کاربران که اطلاعات آن از سرور تامین می‌شوند، استفاده کنیم:




استفاده از کامپوننت AutoComplete کتابخانه‌ی Angular Material

کتابخانه‌ی Angular Material به همراه یک کامپوننت Auto Complete نیز هست. در اینجا قصد داریم آن‌را در یک صفحه‌ی دیالوگ جدید نمایش دهیم و با انتخاب کاربری از لیست توصیه‌های آن و کلیک بر روی دکمه‌ی نمایش آن کاربر، جزئیات کاربر یافت شده را نمایش دهیم.


به همین جهت ابتدا کامپوننت جدید search-auto-complete را به صورت زیر به مجموعه‌ی کامپوننت‌های تعریف شده اضافه می‌کنیم:
 ng g c contact-manager/components/search-auto-complete --no-spec
همچنین چون قصد داریم آن‌را درون یک popup نمایش دهیم، نیاز است به ماژول contact-manager\contact-manager.module.ts مراجعه کرده و آن‌را به لیست entryComponents نیز اضافه کنیم:
import { SearchAutoCompleteComponent } from "./components/search-auto-complete/search-auto-complete.component";

@NgModule({
  entryComponents: [
    SearchAutoCompleteComponent
  ]
})
export class ContactManagerModule { }

در ادامه برای نمایش این کامپوننت به صورت popup، دکمه‌ی جدید جستجو را به toolbar اضافه می‌کنیم:


برای این منظور به فایل toolbar\toolbar.component.html مراجعه کرده و دکمه‌ی جستجو را پیش از دکمه‌ی نمایش منو، قرار می‌دهیم:
  <span fxFlex="1 1 auto"></span>
  <button mat-button (click)="openSearchDialog()">
    <mat-icon>search</mat-icon>
  </button>
  <button mat-button [matMenuTriggerFor]="menu">
    <mat-icon>more_vert</mat-icon>
  </button>
با این کدها برای مدیریت متد openSearchDialog در فایل toolbar\toolbar.component.ts
@Component()
export class ToolbarComponent {
  constructor(
    private dialog: MatDialog,
    private router: Router) { }

  openSearchDialog() {
    const dialogRef = this.dialog.open(SearchAutoCompleteComponent, { width: "650px" });
    dialogRef.afterClosed().subscribe((result: User) => {
      console.log("The SearchAutoComplete dialog was closed", result);
      if (result) {
        this.router.navigate(["/contactmanager", result.id]);
      }
    });
  }
}
در اینجا توسط سرویس MatDialog، کامپوننت SearchAutoCompleteComponent به صورت پویا بارگذاری شده و به صورت یک popup نمایش داده می‌شود. سپس مشترک رخ‌داد بسته شدن آن شده و بر اساس اطلاعات کاربری که توسط آن بازگشت داده می‌شود، سبب هدایت صفحه‌ی جاری به صفحه‌ی جزئیات این کاربر یافت شده، خواهیم شد.


کنترلر جستجوی سمت سرور و سرویس سمت کلاینت استفاده کننده‌ی از آن

در اینجا کنترلر و اکشن متدی را جهت جستجوی قسمتی از نام کاربران را مشاهده می‌کنید:
namespace MaterialAspNetCoreBackend.WebApp.Controllers
{
    [Route("api/[controller]")]
    public class TypeaheadController : Controller
    {
        private readonly IUsersService _usersService;

        public TypeaheadController(IUsersService usersService)
        {
            _usersService = usersService ?? throw new ArgumentNullException(nameof(usersService));
        }

        [HttpGet("[action]")]
        public async Task<IActionResult> SearchUsers(string term)
        {
            return Ok(await _usersService.SearchUsersAsync(term));
        }
    }
}
کدهای کامل متد SearchUsersAsync در مخزن کد این سری موجود هستند.

از این کنترلر به نحو ذیل در برنامه‌ی Angular برای ارسال اطلاعات و انجام جستجو استفاده می‌شود:
import { HttpClient, HttpErrorResponse } from "@angular/common/http";
import { Injectable } from "@angular/core";
import { Observable, throwError } from "rxjs";
import { catchError, map } from "rxjs/operators";

import { User } from "../models/user";

@Injectable({
  providedIn: "root"
})
export class UserService {

  constructor(private http: HttpClient) { }

  searchUsers(term: string): Observable<User[]> {
    return this.http
      .get<User[]>(`/api/Typeahead/SearchUsers?term=${encodeURIComponent(term)}`)
      .pipe(
        map(response => response || []),
        catchError((error: HttpErrorResponse) => throwError(error))
      );
  }
}
در اینجا از اپراتور pipe مخصوص RxJS 6x استفاده شده‌است.


تکمیل کامپوننت جستجوی کاربران توسط یک AutoComplete

پس از این مقدمات که شامل تکمیل سرویس‌های سمت سرور و کلاینت دریافت اطلاعات کاربران جستجو شده و نمایش صفحه‌ی جستجو به صورت یک popup است، اکنون می‌خواهیم محتوای این popup را تکمیل کنیم. البته در اینجا فرض بر این است که مطلب «کنترل نرخ ورود اطلاعات در برنامه‌های Angular» را پیشتر مطالعه کرده‌اید و با جزئیات آن آشنایی دارید.

تکمیل قالب search-auto-complete.component.html
<h2 mat-dialog-title>Search</h2>
<mat-dialog-content>
  <div fxLayout="column">
    <mat-form-field class="example-full-width">
      <input matInput placeholder="Choose a user" [matAutocomplete]="auto1" 
                (input)="onSearchChange($event.target.value)">
    </mat-form-field>
    <mat-autocomplete #auto1="matAutocomplete" [displayWith]="displayFn" 
                                 (optionSelected)="onOptionSelected($event)">
      <mat-option *ngIf="isLoading" class="is-loading">
        <mat-spinner diameter="50"></mat-spinner>
      </mat-option>
      <ng-container *ngIf="!isLoading">
        <mat-option *ngFor="let user of filteredUsers" [value]="user">
          <span>{{ user.name }}</span>
          <small> | ID: {{user.id}}</small>
        </mat-option>
      </ng-container>
    </mat-autocomplete>
  </div>
</mat-dialog-content>
<mat-dialog-actions>
  <button mat-button color="primary" (click)="showUser()">
    <mat-icon>search</mat-icon> Show User
  </button>
  <button mat-button color="primary" [mat-dialog-close]="true">
    <mat-icon>cancel</mat-icon> Close
  </button>
</mat-dialog-actions>
در این مثال چون کامپوننت search-auto-complete به صورت یک popup ظاهر خواهد شد، ساختار عنوان، محتوا و دکمه‌های دیالوگ در آن پیاده سازی شده‌اند.
سپس نحوه‌ی اتصال یک Input box معمولی را به کامپوننت mat-autocomplete مشاهده می‌کنید که شامل این موارد است:
- جعبه متنی که قرار است به یک mat-autocomplete متصل شود، توسط دایرکتیو matAutocomplete به template reference variable تعریف شده‌ی در آن autocomplete اشاره می‌کند. برای مثال در اینجا این متغیر auto1 است.
- برای انتقال دکمه‌های فشرده شده‌ی در input box به کامپوننت، از رخداد input استفاده شده‌است. این روش با هر دو نوع حالت مدیریت فرم‌های Angular سازگاری دارد و کدهای آن یکی است.

در کامپوننت mat-autocomplete این تنظیمات صورت گرفته‌اند:
- در لیست ظاهر شده‌ی توسط یک autocomplete، هر نوع ظاهری را می‌توان طراحی کرد. برای مثال در اینجا نام و id کاربر نمایش داده می‌شوند. اما برای تعیین اینکه پس از انتخاب یک آیتم از لیست، چه گزینه‌ای در input box ظاهر شود، از خاصیت displayWith که در اینجا به متد displayFn کامپوننت متصل شده‌است، کمک گرفته خواهد شد.
- از رخ‌داد optionSelected برای دریافت آیتم انتخاب شده، در کدهای کامپوننت استفاده می‌شود.
- در آخر کار نمایش لیستی از کاربران توسط mat-optionها انجام می‌شود. در اینجا برای اینکه بتوان تاخیر دریافت اطلاعات از سرور را توسط یک mat-spinner نمایش داد، از خاصیت isLoading تعریف شده‌ی در کامپوننت استفاده خواهد شد.


تکمیل کامپوننت search-auto-complete.component.ts

کدهای کامل این کامپوننت را در ادامه مشاهده می‌کنید:
import { Component, OnDestroy, OnInit } from "@angular/core";
import { MatAutocompleteSelectedEvent, MatDialogRef } from "@angular/material";
import { Subject, Subscription } from "rxjs";
import { debounceTime, distinctUntilChanged, finalize, switchMap, tap } from "rxjs/operators";

import { User } from "../../models/user";
import { UserService } from "../../services/user.service";

@Component({
  selector: "app-search-auto-complete",
  templateUrl: "./search-auto-complete.component.html",
  styleUrls: ["./search-auto-complete.component.css"]
})
export class SearchAutoCompleteComponent implements OnInit, OnDestroy {

  private modelChanged: Subject<string> = new Subject<string>();
  private dueTime = 300;
  private modelChangeSubscription: Subscription;
  private selectedUser: User = null;

  filteredUsers: User[] = [];
  isLoading = false;

  constructor(
    private userService: UserService,
    private dialogRef: MatDialogRef<SearchAutoCompleteComponent>) { }

  ngOnInit() {
    this.modelChangeSubscription = this.modelChanged
      .pipe(
        debounceTime(this.dueTime),
        distinctUntilChanged(),
        tap(() => this.isLoading = true),
        switchMap(inputValue =>
          this.userService.searchUsers(inputValue).pipe(
            finalize(() => this.isLoading = false)
          )
        )
      )
      .subscribe(users => {
        this.filteredUsers = users;
      });
  }

  ngOnDestroy() {
    if (this.modelChangeSubscription) {
      this.modelChangeSubscription.unsubscribe();
    }
  }

  onSearchChange(value: string) {
    this.modelChanged.next(value);
  }

  displayFn(user: User) {
    if (user) {
      return user.name;
    }
  }

  onOptionSelected(event: MatAutocompleteSelectedEvent) {
    console.log("Selected user", event.option.value);
    this.selectedUser = event.option.value as User;
  }

  showUser() {
    if (this.selectedUser) {
      this.dialogRef.close(this.selectedUser);
    }
  }
}
- در ابتدای کار کامپوننت، یک modelChanged از نوع Subject اضافه شده‌است. در این حالت با فراخوانی متد next آن در onSearchChange که به رخ‌داد input جعبه‌ی متنی دریافت اطلاعات متصل است، کار انتقال این تغییرات به اشتراک ایجاد شده‌ی به آن در ngOnInit انجام می‌شود. در اینجا بر اساس نکات مطلب «کنترل نرخ ورود اطلاعات در برنامه‌های Angular»، عبارات وارد شده، به سمت سرور ارسال و در نهایت نتیجه‌ی آن به خاصیت عمومی filteredUsers که به حلقه‌ی نمایش اطلاعات mat-autocomplete متصل است، انتساب داده می‌شود. در ابتدای اتصال به سرور، خاصیت isLoading به true و در پایان عملیات به false تنظیم خواهد شد تا mat-spinner را نمایش داده و یا مخفی کند.
- توسط متد displayFn، عبارتی که در نهایت پس از انتخاب از لیست نمایش داده شده در input box قرار می‌گیرد، مشخص خواهد شد.
- در متد onOptionSelected، می‌توان به شیء انتخاب شده‌ی توسط کاربر از لیست mat-autocomplete دسترسی داشت.
- این شیء انتخاب شده را در متد showUser و توسط سرویس MatDialogRef به کامپوننت toolbar که در حال گوش فرادادن به رخ‌داد بسته شدن کامپوننت جاری است، ارسال می‌کنیم. به این صورت است که کامپوننت toolbar می‌تواند کار هدایت به جزئیات این کاربر را انجام دهد.



کدهای کامل این قسمت را از اینجا می‌توانید دریافت کنید.
برای اجرای آن:
الف) ابتدا به پوشه‌ی src\MaterialAngularClient وارد شده و فایل‌های restore.bat و ng-build-dev.bat را اجرا کنید.
ب) سپس به پوشه‌ی src\MaterialAspNetCoreBackend\MaterialAspNetCoreBackend.WebApp وارد شده و فایل‌های restore.bat و dotnet_run.bat را اجرا کنید.
اکنون برنامه در آدرس https://localhost:5001 قابل دسترسی است.
نظرسنجی‌ها
به روز رسانی‌های برنامه‌های خود را چگونه ارائه می‌کنید؟
به روز رسانی خودکار برنامه توسط خود آن (self-update) با بررسی اطلاعات آخرین به روز رسانی، از وب‌سایت ما.
کاربر نگارش‌های جدید دریافتی را (از طریق ایمیل و یا وب سایت ما) بر روی نگارش‌های فعلی کپی می‌کند.
کاربر یک برنامه‌‌ی به روز رسانی نصاب مانند را اجرا می‌کند.
کاربران به علت پیچیدگی برنامه نمی‌توانند برنامه را به روز رسانی کنند؛ ما برای آن‌ها اینکار را انجام می‌دهیم.
از ClickOnce استفاده می‌کنیم.
توسط سیستم به روز رسانی App Storeها.
از Docker استفاده می‌کنیم.
نظرات مطالب
بررسی مشکلات AngularJS 1.x
مسلما واکشی اطلاعات از صفحات وب انکارناپذیر است ولی وقتی که کل وب سایت با WebApi پیاده سازی می‌شود و از فریم ورک‌های تحت کلاینت استفاده شود، افراد دیگر به اطلاعات با ساختار دست پیدا می‌کنند و خیلی راحت‌تر از وب سایت‌های دیگر امکان واکشی اطلاعات وجود دارد.
راه حلی برای این موضوع وجود دارد؟
مطالب
ساخت DropDownList های مرتبط به کمک jQuery Ajax در MVC
در پروژه‌های زیادی با مواردی مواجه می‌شویم که دو انتخاب داریم ، و یک انتخاب زیر مجموعه انتخاب دیگر است ، مثلا رابطه بین استان‌ها و شهر‌ها ، در انتخاب اول استان انتخاب می‌شود و مقادیر DropDownList  شهر‌ها حاوی ، شهر‌های آن استان می‌شود.
در پروژه‌های WebForm  این کار به کمک Update Panel  انجام می‌شد ، ولی در پروژه‌های MVC  ما این امکان را نداریم و خودمان باید به کمک موارد دیگر این درخواست را پیاده سازی کنیم.
در پروژه ای که فعلا مشغول آن هستم ، با این مورد مواجه شدم ، و دیدم شاید بد نباشد راهکار خودم را با شما در میان بگذارم.
صورت مسئله :
کاربری نیاز به وارد کردن اطلاعات یک شیرالات بهداشتی  (Tap) را دارد ، از DropDownList   اول نوع آن شیر (Type)  را انتخاب می‌کند ، و از DropDownList  دوم ، که شامل گروه‌های آن نوع است ، گروه(Category) مورد نظر را انتخاب می‌کند. (در انتهای همین مطلب ببینید )
ساختار Table‌های دیتابیس به این صورت است: 

رابطه ای از جدول Type به جدول Category.

به کمک Scaffolding یک کنترلر برای کلاس Tap (شیر آب) می‌سازیم ، به طور عادی در فایل Create.chtml مقدار گروه را به صورت DropDown  نمایش می‌دهد، حال ما نیاز داریم که خودمان  DropDown را برای Type  ایجاد کنیم و بعد ارتباط این‌ها را بر قرار کنیم.

تابع اولی Create را این طوری ویرایش می‌کنیم :

        public ActionResult Create()
        {
            ViewBag.Type = new SelectList(db.Types, "Id", "Title");
            ViewBag.Category = new SelectList(db.Categories, "Id", "Title");
            return View();
        }

همان طور که مشخص است ، علاوه بر مقادیر Category  که خودش ارسال می‌کند ، ما نیز مقادیر نوع‌ها را به View  مورد نظر ارسال می‌کنیم.

برای نمایش دادن هر دو DropDownList ویو مورد نظر را به این صورت ویرایش می‌کنیم :

        <div>
            نوع
        </div>
        <div>
            @Html.DropDownList("Type", (SelectList)ViewBag.Type, "-- انتخاب ---", new { id = "rdbTyoe" })
            @Html.ValidationMessageFor(model => model.Category)
        </div>

        <div>
            دسته بندی
        </div>
        <div>
            @Html.DropDownList("Category", (SelectList)ViewBag.Category, "-- انتخاب ---", new { id = "rdbCategory"})
            @Html.ValidationMessageFor(model => model.Category)
        </div>

همان طور که مشاهده می‌کنید ، در اینجا  DropDownList  مربوط به Type که خودمان سمت سرور ،مقادیر آن را پر کرده بودیم نمایش می‌دهیم.

خب شاید تا اینجای کار ، ساده بود ولی میرسیم به اصل مطلب و ارتباط بین این دو DropDownList. (قبل از این قسمت حتما نگاهی به ساختار DropDownList یا همان تگ select بیندازید ، اطلاعات جی کوئری شما در این قسمت خیلی کمک حال شما است)

برای این کار ما از jQuery  استفادی می‌کنیم ، کار به این صورت است که هنگامی که مقدار DropDownList  اول تغییر کرد :

  •  ما Id  آن را به سرور ارسال می‌کنیم.
  •  در آنجا Category  هایی که دارای Type با Id  مورد نظر هستند را جدا می‌کنیم
  • فیلد‌های مورد نیاز یعنی Id  و Title را می‌گیریم
  • و بعد به کمک Json مقادیر را بر می‌گردانیم 
  • و مقادیر ارسالی از سرور را در option‌های DropDownList  دوم (گروه‌ها ) قرار می‌دهم 
در ابتدا متدی در سرور می‌نویسیم ، کار این متد (همان طور که گفته شد) گرفتن Id از نوع Type استو برگرداندن Category‌های مورد نظر. به این صورت :
        public ActionResult SelectCategory(int id)
        {
            var categoris = db.Categories.Where(m => m.Type1.Id == id).Select(c => new { c.Id, c.Title });
            return Json(categoris, JsonRequestBehavior.AllowGet);
        }
ابتدا به کمک Where مقادیر مورد نظر را پیدا می‌کنیم و بعد به کمک Select فیلد هایی مورد استفاده را جدا می‌کنیم و به کمک Json اطلاعات را بر می‌گردانیم. توجه داشته باشید که مقادیری که در categoris  قرار می‌گیرد ، شبیه به مقادیر json  هستند و ما می‌تانیم مستیما از این مقادیر در javascript استفاده کنیم. 
در کلایت (همان طور که گفته شد ) به این نیاز داریم که هنگاهی که مقدار در لیست اول تغییر کرد ، ای دی آن را به تابع بالا بفرستیم و مقادیر بازگشتی را در  DropDownList  دوم قرار دهیم : به این صورت :
            $('#rdbTyoe').change(function () {
                jQuery.getJSON('@Url.Action("SelectCategory")', { id: $(this).attr('value') }, function (data) {
                    $('#rdbCategory').empty();
                    jQuery.each(data, function (i) {
                        var option = $('<option></option>').attr("value", data[i].Id).text(data[i].Title);
                        $("#rdbCategory").append(option);
                    });
                });
            });
توضیح کد :
با کمک تابع .change() از تغییر مقدار آگاه می‌شویم ، و حالا می‌توانیم مراحل کار را انجام دهیم. حالا وقت ارسال اطلاعات ( Id مورد گزینه انتخاب شده در تغییر مقدار ) به سرور است که ما این کار را به کمک jQuery.getJSON انجام می‌دهیم ، در تابع callback باید کار مقدار دهی انجام شود.
به ازای رکورد هایی که برگشت شده است که حالا در data قرار دارد به کمک تابع each لوپ می‌رنیم و هربار این کار را تکرار می‌کنیم.
  • ابتدا یک تگ option می‌سازیم 
  • مقادیر مربوطه شامل Id که باید در attribute مورد نظر value قرار گیرد و متن آن که باید به عنوان text باشد را مقدار دهی می‌کنیم
  • option آماده شده را به DropDownList دومی (Category ) اضافه می‌کنیم.
توجه داشته باشید که هنگامی که کار دریافت اطلاعات با موفقیت انجام شد ، مقادیر داخل DropDownList  دومی ، مربوط به Category را به منظور بازیابی دوباره در  
$('#rdbCategory').empty(); 
خالی می‌کنیم.
نتیجه کار برای من می‌شود این :
قبل از انتخاب :

بعد از انتخاب :

موفق و پیروز باشید
مطالب
ممنوعیت استفاده از کوکی‌های ثالث توسط مرورگرها و تاثیر آن بر روی اعتبارسنجی برنامه‌ها

کوکی‌ها به اندازه‌ی خود اینترنت قدیمی هستند و تا سال‌ها، تنها گزینه‌ی شخصی سازی تجربه‌ی کاربری در وب و انتقال آن از یک صفحه به صفحه‌ی دیگری به‌شمار می‌آمدند؛ به این نوع کوکی‌ها، First-party cookies هم می‌گویند و توسط خود سایت ارائه دهنده‌ی محتوا و برنامه‌ها، تنظیم می‌شوند. در مقابل آن، third-party cookies یا کوکی‌های ثالث هم وجود دارند که از طریق دومین دیگری بجز دومین اصلی برنامه، ارائه و تنظیم می‌شوند؛ به همین جهت به آن‌ها Cross-site cookies هم می‌گویند. یکی از اهداف کوکی‌های ثالث، ردیابی فعالیت کاربران در بین سایت‌های مختلف است و این روزها به علت سوء استفاده‌های زیادی که از آن‌ها می‌شوند،‌ یکی از وسایل به اشتراک‌گذاری و جمع آوری اطلاعات خصوصی کاربران شده‌اند.

البته کوکی‌های ثالث، کاربردهای مفیدی هم دارند؛ مانند امکان پیاده سازی لاگین و اعتبارسنجی یکپارچه‌ی بین چندین برنامه که به آن SSO یا Single Sign On هم گفته می‌شود؛ نمونه‌ی آن، استفاده از Identity server و یا OpenId dict در دنیای دات‌نت است.

اما ... در کل به علت مشکلات یاد شده، اکثر مرورگرها تصمیم به عدم پذیرش و پردازش آن‌ها گرفته‌اند. برای مثال مرورگر Safari سال‌ها است که اینگونه کوکی‌ها را بلاک می‌کند و یا مرورگر فایرفاکس، کوکی‌های ثالث ردیاب‌ها را بلاک می‌کند و ... مرورگر کروم نیز تصمیم گرفته‌است، تا پایان سال 2024، به این جمع محلق شود. هرچند اخیرا اعلام کرده‌اند، بجای اینکه مرورگر کروم، راسا این کار را انجام دهد، قرار است امکان انتخاب این گزینه به خود کاربر واگذار شود (چون ... خود گوگل از این نوع کوکی‌ها منتفع است!). البته این تصمیم، به‌نظر W3C خوش نیامده و اعلام کرده‌اند که این نوع کوکی‌ها باید بروند!

روش آزمایش برنامه‌ها برای بررسی تاثیر ممنوعیت کوکی‌های ثالث

برای اینکه پیش از موعد، امکان آزمایش برنامه‌ی خود را داشته باشید و بتوانید تاثیر ممنوعیت بکارگیری کوکی‌های ثالث را بررسی کنید، در مرورگر کروم به آدرس زیر مراجعه کرده:

chrome://flags/#test-third-party-cookie-phaseout

و سپس این گزینه را فعال کنید و یا روش دوم فعالسازی آن، اجرای مرورگر کروم با سوئیچ test-third-party-cookie-phaseout-- از طریق خط فرمان است.

کدام برنامه‌ها با ممنوعیت کوکی‌های ثالث مشکل پیدا می‌کنند؟

اگر برنامه‌ی SSO شما، مبتنی بر اعتبارسنجی یکپارچه‌ی از نوع implicit flow است، حتما مشکل پیدا می‌کنید. در این حالت بهتر است به نوع امن‌تر authorization flow + PKCE‌ مهاجرت کنید.

علت مسدود شدن نوع اعتبارسنجی و احراز هویت implicit flow که در برنامه‌های تک صفحه‌ای وب (SPA/single-page apps) مرسوم است، شباهت بسیار زیاد آن به کاری است که ردیاب‌های اینترنتی انجام می‌دهند. در این‌حالت، سایت‌های ثالث، یک iframe مخفی را در پشت صحنه، درون سایت جاری باز کرده و توسط آن شروع به استفاده‌ی از امکانات مرتبط با کوکی‌ها می‌کنند. این الگو دقیقا همان کاری است که توسط implicit flow هم انجام می‌شود. بنابراین مرورگری که کوکی‌های ثالث از این دست را مسدود می‌کند، قابلیت اعتبارسنجی یکپارچه‌ی برنامه‌های SPA را هم غیرفعال خواهد کرد.

مطالب
نگاهی به تغییرات فایل Program.cs در نگارش‌های مختلف ASP.NET Core تا نگارش 6
در طی سال‌های قبل، نحوه‌ی آغاز برنامه‌های ASP.NET Core دچار تغییرات زیادی شده‌است که حداقل سه مورد مهم آن‌ها به صورت زیر است:
- استفاده از WebHost.CreateDefaultBuilder: این روش جهت تنظیم شروع به کار یک برنامه‌ی ASP.NET Core 2x مورد استفاده قرار می‌گرفت.
- استفاده از Host.CreateDefaultBuilder: روش پیش‌فرض آغاز برنامه‌های وب NET Core 3x. و NET 5x. که با معرفی generic host، امکان تهیه‌ی Worker services را میسر کردند.
- استفاده از WebApplication.CreateBuilder: روش جدید شروع به کار با برنامه‌های وب مبتنی بر NET 6.


استفاده از WebHost.CreateDefaultBuilder در ASP.NET Core 2.x

در نگارش اول ASP.NET Core، مفهومی به نام هاست پیش‌فرض (default host) وجود نداشت. یکی از مهم‌ترین نکات درنظر گرفته شده در طراحی ASP.NET Core، مفهوم «هزینه کردن به ازای احتیاج» است. یعنی اگر نیاز به قابلیتی نیست، نباید وجود داشته باشد. به این ترتیب یک قالب آغازین نباید به همراه تعداد زیادی بسته‌‌های NuGet و مقدار زیادی کد برای تنظیم باشد؛ زمانیکه واقعا قرار نیست از تمام آن‌ها استفاده شود. به همین جهت از نگارش 2، شروع به ساده‌کردن این قالب اولیه کردند و در این زمان، WebHost.CreateDefaultBuilder ارائه شد. این تنظیم به ظاهر ساده، کدهای پیش‌فرض مورد نیاز قابل توجهی را جهت ساخت ساده‌ی IWebHostBuilder و IWebHost به همراه دارد. در قالب به همراه آن، بین مفاهیم تنظیمات application و host تفاوت قائل شده‌اند؛ یعنی دو فایل Program.cs را برای تنظیمات application و فایل Startup.cs را برای ارائه‌ی تنظیمات هاست، تدارک دیدند.
در این طراحی، بین میدان دید Program و Startup تفاوت وجود دارد. هدف از Program، ارائه‌ی تنظیمات زیرساختی برنامه، مانند تنظیمات HTTP Server، یکپارچگی با IIS و امثال آن شد و عموما در طول عمر برنامه ثابت است. اما برای تغییر رفتار برنامه، بیشتر تغییرات و تنظیمات، به Startup محول شدند؛ مانند تنظیمات تزریق وابستگی‌ها، تنظیمات میان‌افزارها، مسیریابی‌ها و غیره.
public class Program
{
    public static void Main(string[] args)
    {
        BuildWebHost(args).Run();
    }

     public static IWebHost BuildWebHost(string[] args) =>
        WebHost.CreateDefaultBuilder(args)
            .UseStartup<Startup>()
            .Build();
}
نمونه‌ا‌ی از فایل Program.cs برنامه‌های ASP.NET Core 2x را در اینجا ملاحظه می‌کنید این تنظیم ساده، کار خواندن فایل appsettings.json و برپایی تنظیمات برنامه، تنظیمات logging و همچنین تنظیمات یکپارچگی با Kestrel/IIS را در پشت صحنه انجام می‌دهد. همچنین ارجاعی را نیز به کلاس Startup برنامه دارد. متد UseStartup به صورت خودکار به دنبال متدهای ویژه‌ی ConfigureServices و Configure در کلاس آغازین برنامه گشته و آن‌ها را فراخوانی می‌کند تا تنظیمات تزریق وابستگی‌ها، مسیریابی‌ها و میان‌افزارها صورت گیرند.


معرفی Generic Host در ASP.NET Core 3.x/5

ASP.NET Core 3.x به همراه تغییرات بزرگی در کدهای آغازین برنامه‌های ASP.NET Core بود. تا پیش از آن، امکانات پایه‌ی ASP.NET Core تنها برای مقاصد وب قابل استفاده بود. اما در نگارش‌های 3x، با ارائه‌ی یک هاست عمومی، امکان پشتیبانی از سایر برنامه‌ها، مانند worker services را نیز میسر کرد؛ برای مثال پیشتیبانی از کارهای طولانی پس زمینه، هاست سرویس‌های gRPC، هاست سرویس‌های ویندوز و غیره. هدف اصلی از این تغییرات، به اشتراک گذاری فریم‌ورک پایه‌ی ASP.NET Core که تنها برای برنامه‌های وب ساخته شده بود و به همراه امکاناتی مانند تنظیمات، ثبت وقایع، تزریق وابستگی‌ها و غیره بود، با سایر انواع برنامه‌های یاد شده است. برای رسیدن به این هدف، Web Host نگارش 2x، به Generic Host نگارش 3x تغییر کرد و سپس ASP.NET Core برفراز آن بنا شد. اینبار بجای IWebHostBuilder، نمونه‌ی جدید IHostBuilder را داریم:
public class Program
{
    public static void Main(string[] args)
    {
        CreateHostBuilder(args).Build().Run();
    }

    public static IHostBuilder CreateHostBuilder(string[] args) =>
        Host.CreateDefaultBuilder(args)
            .ConfigureWebHostDefaults(webBuilder =>
            {
                webBuilder.UseStartup<Startup>();
            }; 
    }
}
در اینجا نمونه‌ا‌ی از فایل Program.cs برنامه‌های ASP.NET Core 3x را ملاحظه می‌کنید. با توجه به عمومی بودن این روش، قسمت ConfigureWebHostDefaults آن، همان کار WebHost.CreateDefaultBuilder نگارش 2 ASP.NET Core را انجام می‌دهد.
ASP.NET Core 5 به همراه تغییرات مهمی در این زمینه نبود و تنها با تغییر target framework در فایل csproj و به روز رسانی بسته‌های نیوگت مرتبط، کار ارتقاء به نگارش جدید در آن صورت می‌گرفت.


معرفی  WebApplicationBuilder در ASP.NET Core 6x  

در دات نت 6، روش آغاز برنامه‌های وب بطور کامل تغییر کرده‌است. در تمام نگارش‌های پیشین ASP.NET Core، همواره شاهد دو فایل Program.cs و Startup.cs بودیم؛ اما در اینجا فقط یک فایل Program.cs بیشتر وجود ندارد. هر چند همانطور که در مطلب «ارتقاء فایل‌های آغازین برنامه‌های ASP.NET Core 5x به 6x» نیز عنوان شد، می‌توان همان سبک و سیاق پیشین را نیز برگرداند و از این لحاظ محدودیتی وجود ندارد.
var builder = WebApplication.CreateBuilder(args);
builder.Services.AddRazorPages();
var app = builder.Build();
if (app.Environment.IsDevelopment())
{
   app.UseDeveloperExceptionPage();
}
app.UseStaticFiles();
app.MapGet("/", () => "Hello World!");
app.MapRazorPages();
app.Run();
در اینجا نمونه‌ای از فایل Program.cs برنامه‌های دات نت 6 را مشاهده می‌کنید که تغییرات قابل ملاحظه‌ای داشته‌است:
- استفاده از top level statements
- استفاده از usingهای سراسری و سایر قابلیت‌های C# 10.0
- حذف کامل کلاس Startup؛ اینبار همه چیز فقط یک فایل است.

دیدگاهی را که در اینجا بکار گرفته‌اند شامل این موارد است و بیشتر تازه‌واردان را مدنظر دارند:
- برای شروع به کار، using statements اضافی هستند؛ پس حذف شده‌اند!
- برای شروع به کار، namespaces اضافی هستند؛ پس حذف شده‌اند!
- برای شروع به کار، Program.Main ... هم اضافی است!
- تنظیمات بین دو فایل Program.cs و Startup.cs تقیسم نشده‌اند و همه‌چیز یکجا است و این هم نیازی به توضیح اضافی به تازه‌واردان، ندارد.
- همچنین همانطور که عنوان شد، « ... متد UseStartup به صورت خودکار به دنبال متدهای ویژه‌ی ConfigureServices و Configure در کلاس آغازین برنامه گشته و آن‌ها را فراخوانی می‌کند تا تنظیمات تزریق وابستگی‌ها، مسیریابی‌ها و میان‌افزارها صورت گیرند ...»
نکته‌ی مهم این توضیح، این است که کلاس Startup، هیچ اینترفیسی را پیاده سازی نمی‌کند. یعنی نام این متدها، دقیقا باید به همین صورت باشند (بدون اینکه قرار دادی توسط یک اینترفیس برای آن‌ها وضع شده باشد) و ... چرا واقعا باید به این صورت باشد؟! به همین جهت این‌ها هم حذف شده‌اند!
- در اینجا WebApplication هم مشاهده می‌شود؛ اما آیا واقعا نیازی به آن است؟
پاسخ: خیر! WebApplication.CreateBuilder ای که در اینجا ملاحظه می‌کنید در حقیقت ساده شده‌ی قطعه کد زیر از کدهای ASP.NET Core 3x/5x است:
var hostBuilder = Host.CreateDefaultBuilder(args)
    .ConfigureServices(services => 
    {
        services.AddRazorPages();
    })
    .ConfigureWebHostDefaults(webBuilder =>
    {
        webBuilder.Configure((ctx, app) => 
        {
            if (ctx.HostingEnvironment.IsDevelopment())
            {
                app.UseDeveloperExceptionPage();
            }
            app.UseStaticFiles();
            app.UseRouting();
            app.UseEndpoints(endpoints =>
            {
                endpoints.MapGet("/", () => "Hello World!");
                endpoints.MapRazorPages();
            });
        });
    }); 
hostBuilder.Build().Run();
که ... WebApplication.CreateBuilder بدون شک ساده‌تر از قطعه کد فوق است. همچنین پس از یک سطر زیر:
 var builder = WebApplication.CreateBuilder(args);
با استفاده از خاصیت builder.Configuration، می‌توان به تنظیمات برنامه دسترسی یافت و یا با استفاده از builder.Services می‌توان سرویس‌های جدیدی را ثبت کرد:
builder.Services.AddRazorPages();
builder.Services.AddSingleton<MyThingy>();
و یا با استفاده از خاصیت builder.Logging می‌توان تنظیمات ثبت وقایع برنامه را تغییر داد:
builder.Logging.AddFile();
همچنین در اینجا زمانیکه کار تنظیمات به پایان رسید، نمونه‌ای از WebApplication را به صورت زیر تولید کرده:
var app = builder.Build();
و اکنون می‌توان تنظیمات میان‌افزارها و یا مسیریابی‌ها را انجام داد:
app.UseStaticFiles();
app.MapRazorPages();
که در مقایسه با نگارش‌های قبلی، بسیار ساده‌تر شده‌، هرچند مرز بین این‌ها و ترتیب آن‌ها اندکی کم‌رنگ‌تر شده‌است.