همیشه فرض بر این است که مدیر سیستم، فردی است امین و درستکار. این شخص/اشخاص کارهای شبکه، پشتیبانگیری، نگهداری و امثال آنرا انجام داده و از سیستمها محافظت میکنند. اکنون این سناریوهای واقعی را درنظر بگیرید:
- پس از خداحافظی با شرکتی که در آن کار میکردی، شخصی با پوزخند به شما میگوید که «میدونستی در برنامهی حق و دستمزد شما، بچههای ادمین شبکه، دیتابیس برنامه رو مستقیما دستکاری میکردند و تعداد ساعات کاری بیشتری رو وارد میکردند»؟!
- مسئول فروشی/مسئول پذیرشی که یاد گرفته چطور به صورت مستقیم به بانک اطلاعاتی دسترسی پیدا کند و آمار فروش/پذیرش روز خودش را در بانک اطلاعاتی، با دستکاری مستقیم و خارج از برنامه، کمتر از مقدار واقعی نمایش دهد.
- باز هم مدیر سیستمی/شبکهای که دسترسی مستقیم به بانک اطلاعاتی دارد، در ساعاتی مشخص، کلمهی عبور هش شدهی خودش را مستقیما، بجای کلمهی عبور ادمین برنامه در بانک اطلاعاتی وارد کرده و پس از آن ...
این موارد متاسفانه واقعی هستند! اکنون سؤال اینجا است که آیا برنامهی شما قادر است تشخیص دهد رکوردهایی که هم اکنون در بانک اطلاعاتی ثبت شدهاند، واقعا توسط برنامه و تمام سطوح دسترسی که برای آن طراحی کردهاید، به این شکل درآمدهاند، یا اینکه توسط اشخاصی به صورت مستقیم و با دور زدن کامل برنامه، از طریق management studioهای مختلف، در سیستم وارد و دستکاری شدهاند؟! در ادامه راه حلی را برای بررسی این مشکل مهم، مرور خواهیم کرد.
چگونه تغییرات رکوردها را در بانکهای اطلاعاتی ردیابی کنیم؟
روش متداولی که برای بررسی تغییرات رکوردها مورد استفاده قرار میگیرد، هش کردن تمام اطلاعات یک ردیف از جدول است و سپس مقایسهی این هشها با هم. علت استفادهی از الگوریتمهای هش نیز، حداقل به دو علت است:
- با تغییر حتی یک بیت از اطلاعات، مقدار هش تولید شده تغییر میکند.
- طول نهایی مقدار هش شدهی اطلاعاتی حجیم، بسیار کم است و به راحتی توسط بانکهای اطلاعاتی، قابل مدیریت و جستجو است.
اگر از SQL Server استفاده میکنید، یک چنین قابلیتی را به صورت توکار به همراه دارد:
با این خروجی
کاری که این کوئری انجام میدهد شامل دو مرحله است:
الف) کوئری "SELECT top 1 * FROM [AppUsers] FOR XML auto" کاری شبیه به serialization را انجام میدهد. همانطور که مشاهده میکنید، نام و مقادیر تمام فیلدهای یک ردیف را به صورت یک خروجی XML در میآورد. بنابراین دیگر نیازی نیست تا کار تبدیل مقادیر تمام ستونهای یک ردیف را به عبارتی قابل هش، به صورت دستی انجام دهیم؛ رشتهی XML ای آن هم اکنون آمادهاست.
ب) متد HASHBYTES، این خروجی serialized را با الگوریتم SHA2_256، هش میکند. الگوریتمهای SHA2_256 و همچنین SHA2_512، از سال 2012 به بعد به SQL Server اضافه شدهاند.
اکنون اگر این هش را به نحوی ذخیره کنیم (برنامه باید این هش را ذخیره و یا به روز رسانی کند) و سپس شخصی به صورت مستقیم ردیف فوق را در بانک اطلاعاتی تغییر دهد، هش جدید این ردیف، با هش قبلی ذخیره شدهی توسط برنامه، یکی نخواهد بود که بیانگر دستکاری مستقیم این ردیف، خارج از برنامه و با دور زدن کامل تمام سطوح دسترسی آن است.
چگونه تغییرات رکوردها را در بانکهای اطلاعاتی، توسط EF Core ردیابی کنیم؟
مزیت روش فوق، توکار بودن آن است که کارآیی فوق العادهای را نیز به همراه دارد. اما چون در ادامه قصد داریم از یک ORM استفاده کنیم و ORMها نیز قرار است توانایی کار کردن با انواع و اقسام بانکهای اطلاعاتی را داشته باشند، دو مرحلهی serialization و هش کردن را در کدهای برنامه و با مدیریت EF Core، مستقل از بانک اطلاعاتی خاصی، انجام خواهیم داد.
معرفی موجودیتهای برنامه
در مثالی که بررسی خواهیم کرد، دو موجودیت Blog و Post تعریف شدهاند:
- در اینجا اینترفیس IAuditableEntity را نیز مشاهده میکنید که دارای یک خاصیت Hash است. تمام موجودیتهایی که قرار است دارای فیلد هش باشند، نیاز است این اینترفیس را پیاده سازی کنند؛ مانند دو موجودیت Blog و Post. در ادامه مقدار خاصیت هش را به صورت خودکار توسط سیستم Tracking، محاسبه و به روز رسانی میکنیم.
- به علاوه جهت تکمیل بحث، دو خاصیت سایهای نیز تعریف شدهاند تا بررسی کنیم که آیا هش اینها نیز درست محاسبه میشود یا خیر.
- علت اینکه خاصیت Hash، سایهای تعریف نشد، سهولت دسترسی و بالا بردن کارآیی آن بود.
معرفی ظرفی برای نگهداری نام خواص و مقادیر متناظر با یک موجودیت
در ادامه دو کلاس AuditEntry و AuditProperty را مشاهده میکنید:
زمانیکه توسط سیستم Tracking، موجودیتهای اضافه شده و یا ویرایش شده را استخراج میکنیم، AuditEntry همان موجودیت در حال بررسی است که دارای تعدادی خاصیت یا AuditProperty میباشد. اینها را توسط دو کلاس فوق برای عملیات بعدی، ذخیره و نگهداری میکنیم.
معرفی روشی برای هش کردن مقادیر یک شیء
زمانیکه توسط سیستم Tracking، در حال کاربر بر روی موجودیتهای اضافه شده و یا ویرایش شده هستیم، میخواهیم فیلد هش آنها را نیز به صورت خودکار ویرایش و مقدار دهی کنیم. کلاس زیر، منطق ارائه دهندهی این مقدار هش را بیان میکند:
- در اینجا توسط متد JsonConvert.SerializeObject کتابخانهی Newtonsoft.Json، شیء موجودیت را تبدیل به یک رشتهی JSON کرده و توسط الگوریتم SHA256 هش میکنیم. در آخر هم این مقدار را به صورت Base64 ارائه میدهیم.
- نکتهی مهم: ما نمیخواهیم تمام خواص یک موجودیت را هش کنیم. برای مثال اگر موجودیتی دارای چندین رابطه با جداول دیگری بود، ما مقادیر اینها را هش نمیکنیم (چون رکوردهای متناظر با آنها در جداول خودشان میتوانند دارای فیلد هش مخصوصی باشند). بنابراین یک Dictionary را از خواص و مقادیر متناظر با آنها تشکیل داده و این Dictionary را تبدیل به JSON میکنیم.
- همچنین در این بین، مقدار خود فیلد Hash یک شیء نیز نباید در هش محاسبه شده، حضور داشته باشد. به همین جهت پارامتر propertyToIgnore را مشاهده میکنید.
معرفی Context برنامه که کار هش کردن خودکار موجودیتها را انجام میدهد
اکنون نوبت استفاده از تنظیمات انجام شدهی تا این مرحلهاست:
در اینجا اصل کار، در متد بازنویسی شدهی SaveChanges انجام میشود:
در متد OnBeforeSaveChanges، تمام موجودیتهای تغییر کردهی از نوع IAuditableEntity را که دارای فیلد هش هستند، یافته و نام خاصیت و مقدار متناظر با آنها را در ظرفهای AuditEntry که پیشتر معرفی شدند، ذخیره میکنیم. هنوز در این مرحله کار هش کردن را انجام نخواهیم داد. علت را میتوانید در بررسی خواص موقتی مشاهده کنید:
خواص موقتی، عموما تولید شدهی توسط دیتابیس هستند. برای مثال زمانیکه یک Id عددی خود افزاینده را به عنوان کلید اصلی جدول معرفی میکنید، مقدار آن پس از فراخوانی متد base.SaveChanges، از بانک اطلاعاتی دریافت شده و در اختیار برنامه قرار میگیرد. به همین جهت است که نیاز داریم لیست این خواص و مقادیر را یکبار پیش از base.SaveChanges ذخیره کنیم و پس از آن، خواص موقتی را که اکنون دارای مقدار هستند، مقدار دهی کرده و سپس هش نهایی شیء را محاسبه کنیم. اگر پیش از base.SaveChanges این هش را محاسبه کنیم، برای مثال حاوی مقدار Id شیء، نخواهد بود.
همین مقدار تنظیم، برای محاسبه و به روز رسانی خودکار فیلد هش، کفایت میکند.
روش بررسی اصالت یک موجودیت
در متد زیر، روش محاسبهی هش واقعی یک موجودیت دریافت شدهی از بانک اطلاعاتی را توسط متد الحاقی GenerateEntityHash مشاهده میکنید. اگر این هش واقعی (بر اساس مقادیر فعلی این ردیف که حتی ممکن است به صورت دستی و خارج از برنامه تغییر کرده باشد)، با مقدار Hash ثبت شدهی پیشین در آن ردیف یکی بود، اصالت این ردیف تائید خواهد شد:
یک نمونه خروجی آن به صورت زیر است:
اکنون بانک اطلاعاتی را خارج از برنامه، مستقیما دستکاری میکنیم و برای مثال Url اولین ردیف را تغییر میدهیم:
در ادامه یکبار دیگر برنامه را اجرا خواهیم کرد:
همانطور که مشاهده میکنید، هش واقعی جدید، با هش ثبت شدهی در ردیف، یکی نیست؛ که بیانگر ویرایش مستقیم این ردیف میباشد.
به علاوه باید درنظر داشت، محاسبهی این هش بدون خود برنامه، کار سادهای نیست. به همین جهت به روز رسانی دستی آن تقریبا غیرممکن است؛ خصوصا اگر متد GenerateObjectHash، کمی با پیچ و تاب بیشتری نیز تهیه شود.
چگونه وضعیت اصالت تعدادی ردیف را بررسی کنیم؟
مثال قبل، در مورد روش بررسی اصالت یک تک ردیف بود. کوئری زیر روش محاسبهی فیلد جدید IsAuthentic را در بین لیستی از ردیفها نمایش میدهد:
کدهای کامل این مثال را از اینجا میتوانید دریافت کنید: EFCoreRowIntegrity.zip
- پس از خداحافظی با شرکتی که در آن کار میکردی، شخصی با پوزخند به شما میگوید که «میدونستی در برنامهی حق و دستمزد شما، بچههای ادمین شبکه، دیتابیس برنامه رو مستقیما دستکاری میکردند و تعداد ساعات کاری بیشتری رو وارد میکردند»؟!
- مسئول فروشی/مسئول پذیرشی که یاد گرفته چطور به صورت مستقیم به بانک اطلاعاتی دسترسی پیدا کند و آمار فروش/پذیرش روز خودش را در بانک اطلاعاتی، با دستکاری مستقیم و خارج از برنامه، کمتر از مقدار واقعی نمایش دهد.
- باز هم مدیر سیستمی/شبکهای که دسترسی مستقیم به بانک اطلاعاتی دارد، در ساعاتی مشخص، کلمهی عبور هش شدهی خودش را مستقیما، بجای کلمهی عبور ادمین برنامه در بانک اطلاعاتی وارد کرده و پس از آن ...
این موارد متاسفانه واقعی هستند! اکنون سؤال اینجا است که آیا برنامهی شما قادر است تشخیص دهد رکوردهایی که هم اکنون در بانک اطلاعاتی ثبت شدهاند، واقعا توسط برنامه و تمام سطوح دسترسی که برای آن طراحی کردهاید، به این شکل درآمدهاند، یا اینکه توسط اشخاصی به صورت مستقیم و با دور زدن کامل برنامه، از طریق management studioهای مختلف، در سیستم وارد و دستکاری شدهاند؟! در ادامه راه حلی را برای بررسی این مشکل مهم، مرور خواهیم کرد.
چگونه تغییرات رکوردها را در بانکهای اطلاعاتی ردیابی کنیم؟
روش متداولی که برای بررسی تغییرات رکوردها مورد استفاده قرار میگیرد، هش کردن تمام اطلاعات یک ردیف از جدول است و سپس مقایسهی این هشها با هم. علت استفادهی از الگوریتمهای هش نیز، حداقل به دو علت است:
- با تغییر حتی یک بیت از اطلاعات، مقدار هش تولید شده تغییر میکند.
- طول نهایی مقدار هش شدهی اطلاعاتی حجیم، بسیار کم است و به راحتی توسط بانکهای اطلاعاتی، قابل مدیریت و جستجو است.
اگر از SQL Server استفاده میکنید، یک چنین قابلیتی را به صورت توکار به همراه دارد:
SELECT [Id], (SELECT top 1 * FROM [AppUsers] FOR XML auto), HASHBYTES ('SHA2_256', (SELECT top 1 * FROM [AppUsers] FOR XML auto)) AS [hash] -- varbinary(n), since 2012 FROM [AppUsers]
کاری که این کوئری انجام میدهد شامل دو مرحله است:
الف) کوئری "SELECT top 1 * FROM [AppUsers] FOR XML auto" کاری شبیه به serialization را انجام میدهد. همانطور که مشاهده میکنید، نام و مقادیر تمام فیلدهای یک ردیف را به صورت یک خروجی XML در میآورد. بنابراین دیگر نیازی نیست تا کار تبدیل مقادیر تمام ستونهای یک ردیف را به عبارتی قابل هش، به صورت دستی انجام دهیم؛ رشتهی XML ای آن هم اکنون آمادهاست.
ب) متد HASHBYTES، این خروجی serialized را با الگوریتم SHA2_256، هش میکند. الگوریتمهای SHA2_256 و همچنین SHA2_512، از سال 2012 به بعد به SQL Server اضافه شدهاند.
اکنون اگر این هش را به نحوی ذخیره کنیم (برنامه باید این هش را ذخیره و یا به روز رسانی کند) و سپس شخصی به صورت مستقیم ردیف فوق را در بانک اطلاعاتی تغییر دهد، هش جدید این ردیف، با هش قبلی ذخیره شدهی توسط برنامه، یکی نخواهد بود که بیانگر دستکاری مستقیم این ردیف، خارج از برنامه و با دور زدن کامل تمام سطوح دسترسی آن است.
چگونه تغییرات رکوردها را در بانکهای اطلاعاتی، توسط EF Core ردیابی کنیم؟
مزیت روش فوق، توکار بودن آن است که کارآیی فوق العادهای را نیز به همراه دارد. اما چون در ادامه قصد داریم از یک ORM استفاده کنیم و ORMها نیز قرار است توانایی کار کردن با انواع و اقسام بانکهای اطلاعاتی را داشته باشند، دو مرحلهی serialization و هش کردن را در کدهای برنامه و با مدیریت EF Core، مستقل از بانک اطلاعاتی خاصی، انجام خواهیم داد.
معرفی موجودیتهای برنامه
در مثالی که بررسی خواهیم کرد، دو موجودیت Blog و Post تعریف شدهاند:
using System.Collections.Generic; namespace EFCoreRowIntegrity { public interface IAuditableEntity { string Hash { set; get; } } public static class AuditableShadowProperties { public static readonly string CreatedDateTime = nameof(CreatedDateTime); public static readonly string ModifiedDateTime = nameof(ModifiedDateTime); } public class Blog : IAuditableEntity { public int BlogId { get; set; } public string Url { get; set; } public List<Post> Posts { get; set; } public string Hash { get; set; } } public class Post : IAuditableEntity { public int PostId { get; set; } public string Title { get; set; } public string Content { get; set; } public int BlogId { get; set; } public Blog Blog { get; set; } public string Hash { get; set; } } }
- به علاوه جهت تکمیل بحث، دو خاصیت سایهای نیز تعریف شدهاند تا بررسی کنیم که آیا هش اینها نیز درست محاسبه میشود یا خیر.
- علت اینکه خاصیت Hash، سایهای تعریف نشد، سهولت دسترسی و بالا بردن کارآیی آن بود.
معرفی ظرفی برای نگهداری نام خواص و مقادیر متناظر با یک موجودیت
در ادامه دو کلاس AuditEntry و AuditProperty را مشاهده میکنید:
using System.Collections.Generic; using Microsoft.EntityFrameworkCore.ChangeTracking; namespace EFCoreRowIntegrity { public class AuditEntry { public EntityEntry EntityEntry { set; get; } public IList<AuditProperty> AuditProperties { set; get; } = new List<AuditProperty>(); public AuditEntry() { } public AuditEntry(EntityEntry entry) { EntityEntry = entry; } } public class AuditProperty { public string Name { set; get; } public object Value { set; get; } public bool IsTemporary { set; get; } public PropertyEntry PropertyEntry { set; get; } public AuditProperty() { } public AuditProperty(string name, object value, bool isTemporary, PropertyEntry property) { Name = name; Value = value; IsTemporary = isTemporary; PropertyEntry = property; } } }
معرفی روشی برای هش کردن مقادیر یک شیء
زمانیکه توسط سیستم Tracking، در حال کاربر بر روی موجودیتهای اضافه شده و یا ویرایش شده هستیم، میخواهیم فیلد هش آنها را نیز به صورت خودکار ویرایش و مقدار دهی کنیم. کلاس زیر، منطق ارائه دهندهی این مقدار هش را بیان میکند:
using System; using System.Collections.Generic; using System.Security.Cryptography; using System.Text; using Microsoft.EntityFrameworkCore; using Microsoft.EntityFrameworkCore.ChangeTracking; using Newtonsoft.Json; namespace EFCoreRowIntegrity { public static class HashingExtensions { public static string GenerateObjectHash(this object @object) { if (@object == null) { return string.Empty; } var jsonData = JsonConvert.SerializeObject(@object, Formatting.Indented); using (var hashAlgorithm = new SHA256CryptoServiceProvider()) { var byteValue = Encoding.UTF8.GetBytes(jsonData); var byteHash = hashAlgorithm.ComputeHash(byteValue); return Convert.ToBase64String(byteHash); } } public static string GenerateEntityEntryHash(this EntityEntry entry, string propertyToIgnore) { var auditEntry = new Dictionary<string, object>(); foreach (var property in entry.Properties) { var propertyName = property.Metadata.Name; if (propertyName == propertyToIgnore) { continue; } auditEntry[propertyName] = property.CurrentValue; } return auditEntry.GenerateObjectHash(); } public static string GenerateEntityHash<TEntity>(this DbContext context, TEntity entity, string propertyToIgnore) { return context.Entry(entity).GenerateEntityEntryHash(propertyToIgnore); } } }
- نکتهی مهم: ما نمیخواهیم تمام خواص یک موجودیت را هش کنیم. برای مثال اگر موجودیتی دارای چندین رابطه با جداول دیگری بود، ما مقادیر اینها را هش نمیکنیم (چون رکوردهای متناظر با آنها در جداول خودشان میتوانند دارای فیلد هش مخصوصی باشند). بنابراین یک Dictionary را از خواص و مقادیر متناظر با آنها تشکیل داده و این Dictionary را تبدیل به JSON میکنیم.
- همچنین در این بین، مقدار خود فیلد Hash یک شیء نیز نباید در هش محاسبه شده، حضور داشته باشد. به همین جهت پارامتر propertyToIgnore را مشاهده میکنید.
معرفی Context برنامه که کار هش کردن خودکار موجودیتها را انجام میدهد
اکنون نوبت استفاده از تنظیمات انجام شدهی تا این مرحلهاست:
using System; using System.Collections.Generic; using System.IO; using System.Linq; using Microsoft.EntityFrameworkCore; using Microsoft.EntityFrameworkCore.ChangeTracking; using Microsoft.Extensions.Logging; namespace EFCoreRowIntegrity { public class BloggingContext : DbContext { public BloggingContext() { } public BloggingContext(DbContextOptions options) : base(options) { } public DbSet<Blog> Blogs { get; set; } public DbSet<Post> Posts { get; set; } protected override void OnConfiguring(DbContextOptionsBuilder optionsBuilder) { if (!optionsBuilder.IsConfigured) { optionsBuilder.EnableSensitiveDataLogging(); var path = Path.Combine(Directory.GetCurrentDirectory(), "app_data", "EFCore.RowIntegrity.mdf"); optionsBuilder.UseSqlServer($"Server=(localdb)\\mssqllocaldb;Database=EFCore.RowIntegrity;AttachDbFilename={path};Trusted_Connection=True;"); optionsBuilder.UseLoggerFactory(new LoggerFactory().AddConsole((message, logLevel) => logLevel == LogLevel.Debug && message.StartsWith("Microsoft.EntityFrameworkCore.Database.Command"))); } } protected override void OnModelCreating(ModelBuilder modelBuilder) { base.OnModelCreating(modelBuilder); foreach (var entityType in modelBuilder.Model .GetEntityTypes() .Where(e => typeof(IAuditableEntity) .IsAssignableFrom(e.ClrType))) { modelBuilder.Entity(entityType.ClrType) .Property<DateTimeOffset?>(AuditableShadowProperties.CreatedDateTime); modelBuilder.Entity(entityType.ClrType) .Property<DateTimeOffset?>(AuditableShadowProperties.ModifiedDateTime); } } public override int SaveChanges() { var auditEntries = OnBeforeSaveChanges(); var result = base.SaveChanges(); OnAfterSaveChanges(auditEntries); return result; } private IList<AuditEntry> OnBeforeSaveChanges() { var auditEntries = new List<AuditEntry>(); foreach (var entry in ChangeTracker.Entries<IAuditableEntity>()) { if (entry.State == EntityState.Detached || entry.State == EntityState.Unchanged) { continue; } var auditEntry = new AuditEntry(entry); auditEntries.Add(auditEntry); var now = DateTimeOffset.UtcNow; foreach (var property in entry.Properties) { var propertyName = property.Metadata.Name; if (propertyName == nameof(IAuditableEntity.Hash)) { continue; } if (property.IsTemporary) { // It's an auto-generated value and should be retrieved from the DB after calling the base.SaveChanges(). auditEntry.AuditProperties.Add(new AuditProperty(propertyName, null, true, property)); continue; } switch (entry.State) { case EntityState.Added: entry.Property(AuditableShadowProperties.CreatedDateTime).CurrentValue = now; auditEntry.AuditProperties.Add(new AuditProperty(propertyName, property.CurrentValue, false, property)); break; case EntityState.Modified: auditEntry.AuditProperties.Add(new AuditProperty(propertyName, property.CurrentValue, false, property)); entry.Property(AuditableShadowProperties.ModifiedDateTime).CurrentValue = now; break; } } } return auditEntries; } private void OnAfterSaveChanges(IList<AuditEntry> auditEntries) { foreach (var auditEntry in auditEntries) { foreach (var auditProperty in auditEntry.AuditProperties.Where(x => x.IsTemporary)) { // Now we have the auto-generated value from the DB. auditProperty.Value = auditProperty.PropertyEntry.CurrentValue; auditProperty.IsTemporary = false; } auditEntry.EntityEntry.Property(nameof(IAuditableEntity.Hash)).CurrentValue = auditEntry.AuditProperties.ToDictionary(x => x.Name, x => x.Value).GenerateObjectHash(); } base.SaveChanges(); } } }
public override int SaveChanges() { var auditEntries = OnBeforeSaveChanges(); var result = base.SaveChanges(); OnAfterSaveChanges(auditEntries); return result; }
if (property.IsTemporary) { // It's an auto-generated value and should be retrieved from the DB after calling the base.SaveChanges(). auditEntry.AuditProperties.Add(new AuditProperty(propertyName, null, true, property)); continue; }
همین مقدار تنظیم، برای محاسبه و به روز رسانی خودکار فیلد هش، کفایت میکند.
روش بررسی اصالت یک موجودیت
در متد زیر، روش محاسبهی هش واقعی یک موجودیت دریافت شدهی از بانک اطلاعاتی را توسط متد الحاقی GenerateEntityHash مشاهده میکنید. اگر این هش واقعی (بر اساس مقادیر فعلی این ردیف که حتی ممکن است به صورت دستی و خارج از برنامه تغییر کرده باشد)، با مقدار Hash ثبت شدهی پیشین در آن ردیف یکی بود، اصالت این ردیف تائید خواهد شد:
private static void CheckRow1IsAuthentic() { using (var context = new BloggingContext()) { var blog1 = context.Blogs.Single(x => x.BlogId == 1); var entityHash = context.GenerateEntityHash(blog1, propertyToIgnore: nameof(IAuditableEntity.Hash)); var dbRowHash = blog1.Hash; Console.WriteLine($"entityHash: {entityHash}\ndbRowHash: {dbRowHash}"); if (entityHash == dbRowHash) { Console.WriteLine("This row is authentic!"); } else { Console.WriteLine("This row is tampered outside of the application!"); } } }
entityHash: P110cYquWpoaZuTpCWaqBn6HPSGdoQdmaAN05s1zYqo= dbRowHash: P110cYquWpoaZuTpCWaqBn6HPSGdoQdmaAN05s1zYqo= This row is authentic!
اکنون بانک اطلاعاتی را خارج از برنامه، مستقیما دستکاری میکنیم و برای مثال Url اولین ردیف را تغییر میدهیم:
در ادامه یکبار دیگر برنامه را اجرا خواهیم کرد:
entityHash: tdiZhKMJRnROGLLam1WpldA0fy/CbjJaR2Y2jNU9izk= dbRowHash: P110cYquWpoaZuTpCWaqBn6HPSGdoQdmaAN05s1zYqo= This row is tampered outside of the application!
به علاوه باید درنظر داشت، محاسبهی این هش بدون خود برنامه، کار سادهای نیست. به همین جهت به روز رسانی دستی آن تقریبا غیرممکن است؛ خصوصا اگر متد GenerateObjectHash، کمی با پیچ و تاب بیشتری نیز تهیه شود.
چگونه وضعیت اصالت تعدادی ردیف را بررسی کنیم؟
مثال قبل، در مورد روش بررسی اصالت یک تک ردیف بود. کوئری زیر روش محاسبهی فیلد جدید IsAuthentic را در بین لیستی از ردیفها نمایش میدهد:
var blogs = (from blog in context.Blogs.ToList() // Note: this `ToList()` is necessary here for having Shadow properties values, otherwise they will considered `null`. let computedHash = context.GenerateEntityHash(blog, nameof(IAuditableEntity.Hash)) select new { blog.BlogId, blog.Url, RowHash = blog.Hash, ComputedHash = computedHash, IsAuthentic = blog.Hash == computedHash }).ToList();
کدهای کامل این مثال را از اینجا میتوانید دریافت کنید: EFCoreRowIntegrity.zip
در بخش اول آشنایی با Feature Toggle، با مفهوم Feature Toggle آشنا شدیم و در بخش پایانی مقاله، به معرفی یکی از کتابخانههای نوشته شده توسط مایکروسافت پرداختیم.
فرض کنید یک قابلیت را تحت عنوان Chat پیاده سازی کرده و با توجه به تکنولوژیهایی که استفاده کردهاید، فقط با مرورگر کروم سازگار هست و شما باید این قابلیت را فقط برای کاربرانی که مروگر کروم دارند، فعال نمایید؛ در غیر اینصورت غیرفعال و در دسترس کاربران نباشد. برای این منظور فرض میکنیم کنترلر زیر مسئول تمام کارهای مربوط به قابلیت چت میباشد :
همانطور که در کد بالا قابل مشاهده میباشد ، کنترلر با یک Attribute مزین شدهاست که از Attributeهای توکار کتابخانه میباشد. با استفاده از این ویژگی میتوانیم یک کنترلر و یا اکشن متد را کلا از دسترس خارج کنیم (اگر مقدار این قابلیت در appsetting.json غیرفعال باشد).
برای حالتیکه نیاز هست اسم چندین قابلیت را به FeatureGate بدهیم، میتوانیم تعیین کنیم که آیا همهی قابلیتها باید فعال باشند تا کنترلر/ اکشن در دسترس باشد یا خیر؟ برای این منظور یک Enum توکار، به اسم RequirementType به همراه این کتابخانه وجود دارد که کار آن And/OR است:
همانطور که از توضیحات آن قابل تشخیص است، در زمان استفاده از FeatureGate میتوانیم با استفاده از این enum مشخص کنیم که اگر فقط یکی از قابلیتها فعال بود، کنترلر/اکشن موردنظر فعال و در دسترس باشد، در غیر اینصورت از دسترس خارج شود و تمامی درخواستها را با خطای 404 پاسخ دهد.
لازم به ذکر هست اینجا هم میتوان با مقداردهی خصویت requirement با یکی از مقدارهای Any و یا All، مشخص نماییم به صورت And اجرا شود یا خیر.
و سپس نیاز هست تا این هندلر را به صورت زیر ثبت نماییم :
در این مقاله به صورت کاربردیتر به استفاده از کتابخانهی مورد استفاده میپردازیم. برای ادامه نیاز هست بستهی زیر را که مخصوص برنامههای مبتنی بر ASP.NET CORE است نصب نمایید :
Install-package Microsoft.FeatureManagement.AspNetCore
[FeatureGate("chat")] public class ChatController : Controller { public IActionResult Index() { // do sth } }
اگر درخواستی به کنترلر Chat ارسال شود و قابلیت چت در فایل appsetting.json غیرفعال باشد (طبق روشهایی که در مقاله قبل توضیح داده شد) کاربر با خطای 404 مواجه خواهد شد.
میتوان به FeatuteGate اسم چندین قابلیت را داد و اگر همهی آنها فعال باشند، کنترلر/اکشن در دسترس خواهد بود؛ در غیر اینصورت خطای 404 دریافت میشود.
[FeatureGate("feature1", "feature2")] public class ChatController : Controller { public IActionResult Index() { // do sth } }
"FeatureManagement": { "feature1": true, "feature2": false },
public enum RequirementType { // // Summary: // The enabled state will be attained if any feature in the set is enabled. Any = 0, // // Summary: // The enabled state will be attained if all features in the set are enabled. All = 1 }
نمونهای از استفاده از این enum به صورت زیر است:
[FeatureGate(RequirementType.Any,"feature1", "feature2","feature3")] public class ChatController : Controller { public IActionResult Index() { // do sth } }
تگ <feature>
تا اینجا موفق شدیم یک کنترلر و یا اکشن متد را غیرفعال و از دسترس خارج نماییم. فرض کنید قابلیت چت بنا بر تنظیمات انجام شده، غیرفعال میباشد، منتها در منوی سایت همچنان لینک آن در حال نمایش است و کاربران میتوانند لینک را کیک کنند (و در نتیجه با خطای 404 مواجه میشوند). برای غیر فعال کردن المانهایی (تگ) مربوط به یک قابلیت، میتوانیم از tag helper مربوطه به صورت زیر استفاده نماییم :
@addTagHelper *, Microsoft.FeatureManagement.AspNetCore // put this line in _ViewImports <feature name="feature1,feature2,feature3"> <li> <a asp-area="" asp-controller="Chat" asp-action="index">Stay in contact</a> </li> </feature>
نوشتن Handler سفارشی
همانطور که در بالا هم بیان شد، اگر یک قابلیت به هر دلیلی غیرفعال باشد، کاربران با خطای 404 مواجه خواهند شد. اگر نیاز داشتید کاربر را به صفحهی دیگری هدایت کنید و یا Status Code بهتری را برگردانید، میتوانید اینکار را با پیاده سازی یک هندلر سفارشی که اینترفیس IDisabledFeaturesHandler را پیاده سازی میکند، انجام دهید. در زیر یک نمونه پیاده سازی شده را مشاهده میکنید:
public class RedirectDisabledFeatureHandler : IDisabledFeaturesHandler { public Task HandleDisabledFeatures(IEnumerable<string> features, ActionExecutingContext context) { context.Result = new RedirectResult("url"); return Task.CompletedTask; } }
public void ConfigureServices(IServiceCollection services) { services.AddFeatureManagement().UseDisabledFeaturesHandler(new RedirectDisabledFeatureHandler()); ; }
همه کاربران کامپیوتر در ایران به خوبی با کلمه پروکسی آشنا هستند. پروکسی به معنی نماینده یا واسط است و پروکسی واسطی است بین ما و شیء اصلی. پروکسی در شبکه به این معنی است که سیستم شما به یک سیستم واسط متصل شده است که از طریق پروکسی محدودیتهای دسترسی برای آن تعریف شود. در اینجا هم پروکسی در واقع به همین منظور استفاده میشود. در تعدادی از کامنتهای سایت خوانده بودم دوستان در مورد اصول SOLID و Refactoring بحث میکردند که آیا انجام عمل اعتبارسنجی در خود اصل متد کار درستی است یا خیر. در واقع خودم هم نمیدانم که این حرکت چقدر به این اصول پایبند است یا خیر، ولی میدانم که الگوی پروکسی کل سؤالات بالا را حذف میکند و با این الگو دیگر این سؤال اهمیتی ندارد. به عنوان مثال فرض کنید که شما یک برنامه ساده کار با فایل را دارید. ولی اگر بخواهید اعتبارسنجیهایی را برای آن تعریف کنید، بهتر است اینکار را به یک پروکسی بسپارید تا شیء گرایی بهتری را داشته باشید.
برای شروع ابتدا یک اینترفیس تعریف میکنیم:
این اینترفیس شامل سه متد نام نویسی، حذف فایل و دریافت اطلاعات یک دایرکتوری است. بعد از آن دو عدد کلاس را از آن مشتق میکنیم:
کلاس اصلی:
که تنها وظیفه اجرای فرامین را دارد و دیگری کلاس پروکسی است که وظیف تامین اعتبارسنجی و آماده سازی پیش شرطها را دارد:
کلاس پروکسی، همان کلاسی است که شما باید صدا بزنید. وظیفه کلاس پروکسی هم این است که در زمان معین و صحیح، کلاس اصلی شما را بعد از اعتبارسنجیها و انجام پیش شرطها صدا بزند. همانطور که میبیند، ما در سازنده کلاس اصلی را در حافظه قرار میدهیم. سپس در هر متد، اعتبارسنجیهای لازم را انجام میدهیم. مثلا در متد GetDirectoryInfo باید اطلاعات دایرکتوری بازگشت داده شود؛ ولی اصل عمل در واقع در کلاس اصلی است و اینجا فقط شرط گذاشتهایم اگر مسیر داده شده معتبر نبود، همان مسیر را ایجاد کن و سپس متد اصلی را صدا بزن. یا اگر فایل موجود است جهت حذف آن اقدام کن و ...
در نهایت در بدنه اصلی با تست چندین حالت مختلف، همه متدها را داریم:
و نتیجه خروجی:
برای شروع ابتدا یک اینترفیس تعریف میکنیم:
public interface IFilesService { DirectoryInfo GetDirectoryInfo(string directoryPath); void DeleteFile(string fileName); void WritePersonInFile(string fileName,string name, string lastName, byte age); }
کلاس اصلی:
class FilesServices:IFilesService { public DirectoryInfo GetDirectoryInfo(string directoryPath) { return new DirectoryInfo(directoryPath); } public void DeleteFile(string fileName) { File.Delete(fileName); Console.WriteLine("the file has been deleted"); } public void WritePersonInFile(string fileName, string name, string lastName, byte age) { var text = $"my name is {name} {lastName} with {age} years old from dotnettips.info"; File.WriteAllText(fileName,text); } }
class FilesServicesProxy:IFilesService { private readonly IFilesService _filesService; public FilesServicesProxy() { _filesService=new FilesServices(); } public DirectoryInfo GetDirectoryInfo(string directoryPath) { var existing = Directory.Exists(directoryPath); if (!existing) Directory.CreateDirectory(directoryPath); return _filesService.GetDirectoryInfo(directoryPath); } public void DeleteFile(string fileName) { if(!File.Exists(fileName)) Console.WriteLine("Please enter a valid path"); else _filesService.DeleteFile(fileName); } public void WritePersonInFile(string fileName, string name, string lastName, byte age) { if (!Directory.Exists(fileName.Remove(fileName.LastIndexOf("\\")))) { Console.WriteLine("File Path is not valid"); return; } if (name.Trim().Length == 0) { Console.WriteLine("first name must enter"); return; } if (lastName.Trim().Length == 0) { Console.WriteLine("last name must enter"); return; } if (age<18) { Console.WriteLine("your age is illegal"); return; } if (name.Trim().Length < 3) { Console.WriteLine("first name must be more than 2 letters"); return; } if (lastName.Trim().Length <5) { Console.WriteLine("last name must be more than 4 letters"); return; } _filesService.WritePersonInFile(fileName,name,lastName,age); Console.WriteLine("the file has been written"); } }
در نهایت در بدنه اصلی با تست چندین حالت مختلف، همه متدها را داریم:
static void Main(string[] args) { IFilesService filesService=new FilesServicesProxy(); filesService.WritePersonInFile("c:\\myfakepath\\a.txt","ali","yeganeh",26); var directory = filesService.GetDirectoryInfo("d:\\myrightpath\\"); var fileName = Path.Combine(directory.FullName, "dotnettips.txt"); filesService.WritePersonInFile(fileName, "al", "yeganeh", 26); filesService.WritePersonInFile(fileName, "ali", "yeganeh", 12); filesService.WritePersonInFile(fileName, "ali", "yeganeh", 26); filesService.DeleteFile("c:\\myfakefile.txt"); filesService.DeleteFile(fileName); }
File Path is not valid first name must be more than 2 letters your age is illegal the file has been written Please enter a valid path the file has been deleted
نظرات مطالب
رسم نمودار توسط Kendo Chart
با سلام و تشکر
من مشکل مرتب سازی فیلدهای از نوع عددی (int) در Kendo Chart دارم. همانند شکل زیر
کدهای نوشته شده به شکل زیر هستند (Year از جنس عدد هست)
ضمنا ViewModel هم به صورت زیر میباشد
ممنون از راهنمائی تون.
من مشکل مرتب سازی فیلدهای از نوع عددی (int) در Kendo Chart دارم. همانند شکل زیر
کدهای نوشته شده به شکل زیر هستند (Year از جنس عدد هست)
$(document).ready(function () { //چارت 4 $.ajax({ type: 'POST', url: '@Url.Action("TierStatistics4", "Dashboard", new { area = "Tier" })', dataType: 'json', data: { CostCenterId: $("#CostCenterId").val(), QueryIndex: $("#QueryIndex").val() }, success: function (data) { dataSource = new kendo.data.DataSource({ data: data, group: { field: "Series" }, sort: { field: "Year", dir: "desc" } }); $("#chart4").kendoChart({ title: { text: "آمار تعداد/هزینه(ریال) تایر مصرفی شعب به تفکیک مراکز هزینه و ماههای سال", font: "irsans", }, dataSource: dataSource, series: [{ type: "column", field: "Value", categoryField: "Year", name: "#= group.value #", }], categoryAxis: { font: "irsans", labels: { font: "irsans" } }, valueAxis: { labels: { font: "irsans", visible: true, } }, seriesDefaults: { style: "smooth", labels: { position: "Bottom", visible: false, fromat: "{0:n0}", font: "irsans", font: "irsans", format: "{0:n0}", } }, legend: { position: "top", labels: { font: "irsans" } }, tooltip: { visible: true, format: "{0:n0}", template: "#= series.name #: #= value #", font: "irsans", } }) }, error: function (ex) { alert('خطا در بازیابی اطلاعات' + ex); } }); return false; });
public class DashoardViewModel : System.Object { public DashoardThirdViewModel() { } public string Series { get; set; } // ********** public int Year { get; set; } //********** public long Value { get; set; } // ********** }
ممنون از راهنمائی تون.
مطالب دورهها
آشنایی با نحوه ایجاد یک IoC Container
قبل از اینکه وارد بحث استفاده از کتابخانههای بسیار غنی IoC Container موجود شویم، بهتر است یک نمونه ساده آنها را طراحی کنیم تا بهتر بتوان با عملکرد و ساختار درونی آنها آشنا شد.
IoC Container چیست؟
IoC Container، فریم ورکی است برای انجام تزریق وابستگیها. در این فریم ورک امکان تنظیم اولیه وابستگیهای سیستم وجود دارد. برای مثال زمانیکه برنامه از یک IoC Container، نوع اینترفیس خاصی را درخواست میکند، این فریم ورک با توجه به تنظیمات اولیهاش، کلاسی مشخص را بازگشت خواهد داد.
IoC Containerهای قدیمیتر، برای انجام تنظیمات اولیه خود از فایلهای کانفیگ استفاده میکردند. نمونههای جدیدتر آنها از روشهای Fluent interfaces برای مشخص سازی تنظیمات خود بهره میبرند.
زمانیکه از یک IOC Container در کدهای خود استفاده میکنید، مراحلی چند رخ خواهند داد:
الف) کد فراخوان، از IOC Container، یک شیء مشخص را درخواست میکند. عموما اینکار با درخواست یک اینترفیس صورت میگیرد؛ هرچند محدودیتی نیز نداشته و امکان درخواست یک کلاس از نوعی مشخص نیز وجود دارد.
ب) در ادامه IOC Container به لیست اشیاء قابل ارائه توسط خود نگاه کرده و در صورت وجود، وهله سازی شیء درخواست شده را انجام و نهایتا شیء مطلوب را بازگشت خواهد داد.
در این بین زنجیرهی وابستگیهای مورد نیاز نیز وهله سازی خواهند شد. برای مثال اگر وابستگی اول به وابستگی دوم برای وهله سازی نیاز دارد، کار وهله سازی وابستگیهای وابستگی دوم نیز به صورت خودکار انجام خواهند شد. (این موردی است که بسیاری از تازه واردان به این بحث تا یکبار آنرا امتحان نکنند باور نخواهند کرد!)
ج) سپس کد فراخوان وهله دریافتی را مورد پردازش قرار داده و سپس شروع به استفاده از متدها و خواص آن خواهد نمود.
در تصویر فوق محل قرارگیری یک IOC Container را مشاهده میکنید. یک IOC Container در مورد تمام وابستگیهای مورد نیاز، اطلاعات لازم را دارد. همچنین این فریم ورک در مورد کلاسی که قرار است از وابستگیهای سیستم استفاده نماید نیز مطلع است؛ به این ترتیب میتواند به صورت خودکار در زمان وهله سازی آن، نوعهای وابستگیهای مورد نیاز آنرا در اختیارش قرار دهد.
برای مثال در اینجا MyClass، وابستگی مشخص شده در سازنده خود را به نام IDependency از IOC Container درخواست میکند. سپس این IOC Container بر اساس تنظیمات اولیه خود، یکی از وابستگیهای A یا B را بازگشت خواهد داد.
آغاز به کار ساخت یک IOC Container نمونه
در ابتدا کدهای آغازین مثال بحث جاری را در نظر بگیرید:
در اینجا وابستگیهای کلاس خریدار از طریق سازنده آن که متداولترین روش تزریق وابستگیها است، در اختیار آن قرار خواهد گرفت. یک اینترفیس کردیت کارت تعریف شدهاست به همراه دو پیاده سازی نمونه آن مانند مسترکارت و ویزا کارت. سادهترین نوع فراخوانی آن نیز میتواند مانند کدهای ذیل باشد (تزریق وابستگیهای دستی):
در ادامه قصد داریم این فراخوانیها را اندکی هوشمندتر کنیم تا بتوان بر اساس تنظیمات برنامه، کار تزریق وابستگیها صورت گیرد و به سادگی بتوان اینترفیسهای متفاوتی را در اینجا درخواست و مورد استفاده قرار داد. اینجا است که به اولین IoC Container خود خواهیم رسید:
در اینجا کدهای کلاس Resolver یا همان IoC Container ابتدایی بحث را مشاهده میکنید. توضیحات قسمتهای مختلف آن به صورت کامنت ارائه شدهاند.
در ادامه نحوه استفاده از IoC Container ایجاد شده را مشاهده میکنید.
ابتدا کار تعاریف نگاشتهای اولیه انجام میشود. در این صورت زمانیکه متد Resolve فراخوانی میگردد، نوع درخواستی آن به همراه سازنده دارای آرگومانی از نوع ICreditCard وهله سازی شده و بازگشت داده خواهد شد. سپس با در دست داشتن یک وهله آماده، متد Charge آنرا فراخوانی خواهیم کرد.
بررسی نحوه استفاده از Microsoft Unity به عنوان یک IoC Container
Unity چیست؟
Unity یک فریم ورک IoC Container تهیه شده توسط مایکروسافت میباشد که آنرا به عنوان جزئی از Enterprise Library خود قرار داده است. بنابراین برای دریافت آن یا میتوان کل مجموعه Enterprise Library را دریافت کرد و یا به صورت مجزا به عنوان یک بسته نیوگت نیز قابل تهیه است.
برای این منظور در خط فرمان پاورشل نیوگت در VS.NET دستور ذیل را اجرا کنید:
پیاده سازی مثال خریدار توسط Unity
همان مثال قسمت قبل را درنظر بگیرید. قصد داریم اینبار بجای IoC Container دست سازی که تهیه شد، پیاده سازی آنرا به کمک MS Unity انجام دهیم.
همانطور که ملاحظه میکنید، API آن بسیار شبیه به کلاس دست سازی است که در قسمت قبل تهیه کردیم.
مطابق کدهای فوق، ابتدا تنظیمات IoC Container انجام شده است. به آن اعلام کردهایم که در صورت نیاز به ICreditCard، نوع MasterCard را یافته و وهله سازی کن. با این تفاوت که Unity هوشمندتر بوده و سطر مربوط به ثبت کلاس Shoper ایی را که در قسمت قبل انجام دادیم، در اینجا حذف شده است.
سپس به این IoC Container اعلام کردهایم که نیاز به یک وهله از کلاس خریدار داریم. در اینجا Unity کار وهله سازیهای خودکار وابستگیها و تزریق آنها را در سازنده کلاس خریدار انجام داده و نهایتا یک وهله قابل استفاده را در اختیار ادامه برنامه قرار خواهد داد.
یک نکته:
به صورت پیش فرض کار تزریق وابستگیها در سازنده کلاسها به صورت خودکار انجام میشود. اگر نیاز به Setter injection و مقدار دهی خواص کلاس وجود داشت میتوان به نحو ذیل عمل کرد:
نام خاصیت و مقدار مورد نظر به عنوان پارامتر متد RegisterType باید تعریف شوند.
مدیریت طول عمر اشیاء در Unity
توسط یک IoC Container میتوان یک وهله معمولی از شیءایی را درخواست کرد و یا حتی طول عمر این وهله را به صورت Singleton معرفی نمود (یک وهله در طول عمر کل برنامه). در Unity اگر تنظیم خاصی اعمال نشود، هربار که متد Resolve فراخوانی میگردد، یک وهله جدید را در اختیار ما قرار خواهد داد. اما اگر پارامتر متد RegisterType را با وهلهای از ContainerControlledLifetimeManager مقدار دهی کنیم:
از این پس با هربار فراخوانی متد Resolve، در صورت نیاز به وابستگی از نوع ICreditCard، تنها یک وهله مشترک از MasterCard ارائه خواهد شد.
حالت پیش فرض مورد استفاده، بدون ذکر پارامتر متد RegisterType، مقدار TransientLifetimeManager میباشد.
IoC Container چیست؟
IoC Container، فریم ورکی است برای انجام تزریق وابستگیها. در این فریم ورک امکان تنظیم اولیه وابستگیهای سیستم وجود دارد. برای مثال زمانیکه برنامه از یک IoC Container، نوع اینترفیس خاصی را درخواست میکند، این فریم ورک با توجه به تنظیمات اولیهاش، کلاسی مشخص را بازگشت خواهد داد.
IoC Containerهای قدیمیتر، برای انجام تنظیمات اولیه خود از فایلهای کانفیگ استفاده میکردند. نمونههای جدیدتر آنها از روشهای Fluent interfaces برای مشخص سازی تنظیمات خود بهره میبرند.
زمانیکه از یک IOC Container در کدهای خود استفاده میکنید، مراحلی چند رخ خواهند داد:
الف) کد فراخوان، از IOC Container، یک شیء مشخص را درخواست میکند. عموما اینکار با درخواست یک اینترفیس صورت میگیرد؛ هرچند محدودیتی نیز نداشته و امکان درخواست یک کلاس از نوعی مشخص نیز وجود دارد.
ب) در ادامه IOC Container به لیست اشیاء قابل ارائه توسط خود نگاه کرده و در صورت وجود، وهله سازی شیء درخواست شده را انجام و نهایتا شیء مطلوب را بازگشت خواهد داد.
در این بین زنجیرهی وابستگیهای مورد نیاز نیز وهله سازی خواهند شد. برای مثال اگر وابستگی اول به وابستگی دوم برای وهله سازی نیاز دارد، کار وهله سازی وابستگیهای وابستگی دوم نیز به صورت خودکار انجام خواهند شد. (این موردی است که بسیاری از تازه واردان به این بحث تا یکبار آنرا امتحان نکنند باور نخواهند کرد!)
ج) سپس کد فراخوان وهله دریافتی را مورد پردازش قرار داده و سپس شروع به استفاده از متدها و خواص آن خواهد نمود.
در تصویر فوق محل قرارگیری یک IOC Container را مشاهده میکنید. یک IOC Container در مورد تمام وابستگیهای مورد نیاز، اطلاعات لازم را دارد. همچنین این فریم ورک در مورد کلاسی که قرار است از وابستگیهای سیستم استفاده نماید نیز مطلع است؛ به این ترتیب میتواند به صورت خودکار در زمان وهله سازی آن، نوعهای وابستگیهای مورد نیاز آنرا در اختیارش قرار دهد.
برای مثال در اینجا MyClass، وابستگی مشخص شده در سازنده خود را به نام IDependency از IOC Container درخواست میکند. سپس این IOC Container بر اساس تنظیمات اولیه خود، یکی از وابستگیهای A یا B را بازگشت خواهد داد.
آغاز به کار ساخت یک IOC Container نمونه
در ابتدا کدهای آغازین مثال بحث جاری را در نظر بگیرید:
using System; namespace DI01 { public interface ICreditCard { string Charge(); } public class Visa : ICreditCard { public string Charge() { return "Charging with the Visa!"; } } public class MasterCard : ICreditCard { public string Charge() { return "Swiping the MasterCard!"; } } public class Shopper { private readonly ICreditCard creditCard; public Shopper(ICreditCard creditCard) { this.creditCard = creditCard; } public void Charge() { var chargeMessage = creditCard.Charge(); Console.WriteLine(chargeMessage); } } }
var shopper = new Shopper(new Visa()); shopper.Charge();
using System; using System.Collections.Generic; using System.Linq; namespace DI01 { public class Resolver { //کار ذخیره سازی و نگاشت از یک نوع به نوعی دیگر در اینجا توسط این دیکشنری انجام خواهد شد private Dictionary<Type, Type> dependencyMap = new Dictionary<Type, Type>(); /// <summary> /// یک نوع خاص از آن درخواست شده و سپس بر اساس تنظیمات برنامه، کار وهله سازی /// نمونه معادل آن صورت خواهد گرفت /// </summary> public T Resolve<T>() { return (T)Resolve(typeof(T)); } private object Resolve(Type typeToResolve) { Type resolvedType; // ابتدا بررسی میشود که آیا در تنظیمات برنامه نگاشت متناظری برای نوع درخواستی وجود دارد؟ if (!dependencyMap.TryGetValue(typeToResolve, out resolvedType)) { //اگر خیر، کار متوقف خواهد شد throw new Exception(string.Format("Could not resolve type {0}", typeToResolve.FullName)); } var firstConstructor = resolvedType.GetConstructors().First(); var constructorParameters = firstConstructor.GetParameters(); // در ادامه اگر این نوع، دارای سازندهی بدون پارامتری است // بلافاصله وهله سازی خواهد شد if (!constructorParameters.Any()) return Activator.CreateInstance(resolvedType); var parameters = new List<object>(); foreach (var parameterToResolve in constructorParameters) { // در اینجا یک فراخوانی بازگشتی صورت گرفته است برای وهله سازی // خودکار پارامترهای مختلف سازنده یک کلاس parameters.Add(Resolve(parameterToResolve.ParameterType)); } return firstConstructor.Invoke(parameters.ToArray()); } public void Register<TFrom, TTo>() { dependencyMap.Add(typeof(TFrom), typeof(TTo)); } } }
var resolver = new Resolver(); //تنظیمات اولیه resolver.Register<Shopper, Shopper>(); resolver.Register<ICreditCard, Visa>(); //تزریق وابستگیها و وهله سازی var shopper = resolver.Resolve<Shopper>(); shopper.Charge();
ابتدا کار تعاریف نگاشتهای اولیه انجام میشود. در این صورت زمانیکه متد Resolve فراخوانی میگردد، نوع درخواستی آن به همراه سازنده دارای آرگومانی از نوع ICreditCard وهله سازی شده و بازگشت داده خواهد شد. سپس با در دست داشتن یک وهله آماده، متد Charge آنرا فراخوانی خواهیم کرد.
بررسی نحوه استفاده از Microsoft Unity به عنوان یک IoC Container
Unity چیست؟
Unity یک فریم ورک IoC Container تهیه شده توسط مایکروسافت میباشد که آنرا به عنوان جزئی از Enterprise Library خود قرار داده است. بنابراین برای دریافت آن یا میتوان کل مجموعه Enterprise Library را دریافت کرد و یا به صورت مجزا به عنوان یک بسته نیوگت نیز قابل تهیه است.
برای این منظور در خط فرمان پاورشل نیوگت در VS.NET دستور ذیل را اجرا کنید:
PM> Install-Package Unity
پیاده سازی مثال خریدار توسط Unity
همان مثال قسمت قبل را درنظر بگیرید. قصد داریم اینبار بجای IoC Container دست سازی که تهیه شد، پیاده سازی آنرا به کمک MS Unity انجام دهیم.
using Microsoft.Practices.Unity; namespace DI02 { class Program { static void Main(string[] args) { var container = new UnityContainer(); container.RegisterType<ICreditCard, MasterCard>(); var shopper = container.Resolve<Shopper>(); shopper.Charge(); } } }
مطابق کدهای فوق، ابتدا تنظیمات IoC Container انجام شده است. به آن اعلام کردهایم که در صورت نیاز به ICreditCard، نوع MasterCard را یافته و وهله سازی کن. با این تفاوت که Unity هوشمندتر بوده و سطر مربوط به ثبت کلاس Shoper ایی را که در قسمت قبل انجام دادیم، در اینجا حذف شده است.
سپس به این IoC Container اعلام کردهایم که نیاز به یک وهله از کلاس خریدار داریم. در اینجا Unity کار وهله سازیهای خودکار وابستگیها و تزریق آنها را در سازنده کلاس خریدار انجام داده و نهایتا یک وهله قابل استفاده را در اختیار ادامه برنامه قرار خواهد داد.
یک نکته:
به صورت پیش فرض کار تزریق وابستگیها در سازنده کلاسها به صورت خودکار انجام میشود. اگر نیاز به Setter injection و مقدار دهی خواص کلاس وجود داشت میتوان به نحو ذیل عمل کرد:
container.RegisterType<ICreditCard, MasterCard>(new InjectionProperty("propertyName", 5));
مدیریت طول عمر اشیاء در Unity
توسط یک IoC Container میتوان یک وهله معمولی از شیءایی را درخواست کرد و یا حتی طول عمر این وهله را به صورت Singleton معرفی نمود (یک وهله در طول عمر کل برنامه). در Unity اگر تنظیم خاصی اعمال نشود، هربار که متد Resolve فراخوانی میگردد، یک وهله جدید را در اختیار ما قرار خواهد داد. اما اگر پارامتر متد RegisterType را با وهلهای از ContainerControlledLifetimeManager مقدار دهی کنیم:
container.RegisterType<ICreditCard, MasterCard>(new ContainerControlledLifetimeManager());
حالت پیش فرض مورد استفاده، بدون ذکر پارامتر متد RegisterType، مقدار TransientLifetimeManager میباشد.
در ابتدا مثالهای زیر را در نظر بگیرید:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
namespace testWinForms87
{
public class Data
{
public int id { get; set; }
public string name { get; set; }
}
class CLinqTests
{
public static int TestGetListMin1()
{
var lst = new List<Data>
{
new Data{ id=1, name="id1"},
new Data{ id=2, name="id2"},
new Data{ id=3, name="name3"}
};
return (from c in lst
where c.name.Contains("id")
select c.id).Min();
}
public static int TestGetListMin2()
{
var lst = new List<Data>();
return (from c in lst
where c.name.Contains("id")
select c.id).Min();
}
}
}
محاسبات آن کار میکند و مشکلی هم ندارد. اما همیشه در دنیای واقعی همه چیز قرار نیست به این خوبی پیش برود. ممکن است همانند متد TestGetListMin2 ، لیست ما خالی باشد (برای مثال از دیتابیس، رکوردی مطابق شرایط کوئریهای قبلی بازگشت داده نشده باشد). در این حالت هنگام فراخوانی متد Min ، استثنای Sequence contains no elements رخ خواهد داد و همانطور که در مباحث defensive programming عنوان شد، وظیفهی ما این نیست که خودرو را به دیوار کوبیده (یا منتظر شویم تا کوبیده شود) و سپس به فکر چاره بیفتیم که خوب، عجب! مشکلی رخ داده است!
اکنون چه باید کرد؟ حداقل یک مرحله بررسی اینکه آیا کوئری ما حاوی رکوردی میباشد یا خیر باید به این متد اضافه شود (به صورت زیر):
public static int TestGetListMin3()
{
var lst = new List<Data>();
var query = from c in lst
where c.name.Contains("id")
select c.id;
if (query.Any())
return query.Min();
else
return -1;
}
شبیه به این مورد در هنگام استفاده از تابع Single مربوط به LINQ نیز ممکن است رخ دهد (تولید استثنای ذکر شده) اما در اینجا مایکروسافت تابع SingleOrDefault را نیز پیش بینی کرده است. در این حالت اگر کوئری ما رکوردی را برنگرداند، SingleOrDefault مقدار نال را برگشت داده و استثنایی رخ نخواهد داد (نمونهی دیگر آن متدهای First و FirstOrDefault هستند).
در مورد متدهای Min و Max ، متدهای MinOrDefault یا MaxOrDefault در دات نت فریم ورک وجود ندارند. میتوان این نقیصه را با استفاده از extension methods برطرف کرد.
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
public static class LinqExtensions
{
public static T MinOrDefault<T>(this IEnumerable<T> source, T defaultValue)
{
if (source.Any<T>())
return source.Min<T>();
return defaultValue;
}
public static T MaxOrDefault<T>(this IEnumerable<T> source, T defaultValue)
{
if (source.Any<T>())
return source.Max<T>();
return defaultValue;
}
}
public static int TestGetListMin4()
{
var lst = new List<Data>();
return (from c in lst
where c.name.Contains("id")
select c.id).MinOrDefault(-1);
}
در قسمت قبلی این مقاله، با مفاهیم تئوری برنامه نویسی تابعی آشنا شدیم. در این مطلب قصد دارم بیشتر وارد کد نویسی شویم و الگوها و ایدههای پیاده سازی برنامه نویسی تابعی را در #C مورد بررسی قرار دهیم.
Immutable Types
هنگام ایجاد یک Type جدید باید سعی کنیم دیتای داخلی Type را تا حد ممکن Immutable کنیم. حتی اگر نیاز داریم یک شیء را برگردانیم، بهتر است که یک instance جدید را برگردانیم، نه اینکه همان شیء موجود را تغییر دهیم. نتیحه این کار نهایتا به شفافیت بیشتر و Thread-Safe بودن منجر خواهد شد.
مثال:
در این مثال، Property های کلاس، از بیرون قابل Set شدن میباشند و کسی که این کلاس را فراخوانی میکند، هیچ ایدهای را دربارهی مقادیر قابل قبول آنها ندارد. بعد از تغییر بهتر است وظیفهی ایجاد آبجکت خروجی به عهده تابع باشد، تا از شرایط ناخواسته جلوگیری شود:
با این تغییر در ساختار کد، کسی که یک شیء از کلاس ImmutableRectangle را ایجاد میکند، باید مقادیر را وارد کند و مقادیر Property ها به صورت فقط خواندنی از بیرون کلاس در دسترس هستند. همچنین در متد Grow، یک شیء جدید از کلاس برگردانده میشود که هیچ ارتباطی با کلاس فعلی ندارد.
استفاده از Expression بجای Statement
یکی از موارد با اهمیت در سبک کد نویسی تابعی را در مثال زیر ببینید:
به خطهای کامنت شده دقت کنید؛ میبینیم که یک متغیر، تعریف شده که نگه دارندهای برای خروجی خواهد بود. در واقع به اصطلاح آن را mutate میکند؛ در صورتیکه نیازی به آن نیست. ما میتوانیم این کد را به صورت یک عبارت (Expression) در آوریم که خوانایی بیشتری دارد و کوتاهتر است.
در قسمت قبلی درباره توابع HOF صحبت کردیم. به طور خلاصه توابعی که یک تابع را به عنوان ورودی میگیرند و یک تابع را به عنوان خروجی برمیگردانند. به مثال زیر توجه کنید:
این قطعه کد، مربوط به متد Count کتابخانهی Linq میباشد. در واقع این متد تعدادی از چیزها را تحت شرایط خاصی میشمارد. ما دو راهکار داریم، برای هر شرایط خاص، پیاده سازی نحوهی شمردن را انجام دهیم و یا یک تابع بنویسیم که شرط شمردن را به عنوان ورودی دریافت کند و تعدادی را برگرداند.
ترکیب توابع
ترکیب توابع به عمل پیوند دادن چند تابع ساده، برای ایجاد توابعی پیچیده گفته میشود. دقیقا مانند عملی که در ریاضیات انجام میشود. خروجی هر تابع به عنوان ورودی تابع بعدی مورد استفاده قرار میگیرد و در آخر ما خروجی آخرین فراخوانی را به عنوان نتیجه دریافت میکنیم. ما میتوانیم در #C به روش برنامه نویسی تابعی، توابع را با یکدیگر ترکیب کنیم. به مثال زیر توجه کنید:
در مثال بالا ما سه تابع جدا داریم که میخواهیم نتیجهی آنها را به صورت پشت سر هم داشته باشیم. ما میتوانستیم هر کدام از این توابع را به صورت تو در تو بنویسیم؛ ولی خوانایی آن به شدت کاهش خواهد یافت. بنابراین ما از یک Extension Method استفاده کردیم.
Chaining / Pipe-Lining و اکستنشنها
یکی از روشهای مهم در سبک برنامه نویسی تابعی، فراخوانی متدها به صورت زنجیرهای و پاس دادن خروجی یک متد به متد بعدی، به عنوان ورودی است. به عنوان مثال کلاس String Builder یک مثال خوب از این نوع پیاده سازی است. کلاس StringBuilder از پترن Fluent Builder استفاده میکند. ما میتوانیم با اکستنشن متد هم به همین نتیجه برسیم. نکته مهم در مورد کلاس StringBuilder این است که این کلاس، شیء string را mutate نمیکند؛ به این معنا که هر متد، تغییری در object ورودی نمیدهد و یک خروجی جدید را بر میگرداند.
در این مثال ما کلاس StringBuilder را توسط یک اکستنشن متد توسعه دادهایم:
نوعهای اضافی درست نکنید ، به جای آن از کلمهی کلیدی yield استفاده کنید!
گاهی ما نیاز داریم لیستی از آیتمها را به عنوان خروجی یک متد برگردانیم. اولین انتخاب معمولا ایجاد یک شیء از جنس List یا به طور کلیتر Collection و سپس استفاده از آن به عنوان نوع خروجی است:
همانطور که مشاهده میکنید در مثال اول، ما از یک لیست موقت استفاده کردهایم تا آیتمها را نگه دارد. اما میتوانیم از این مورد با استفاده از کلمه کلیدی yield اجتناب کنیم. این الگوی iterate بر روی آبجکتها در برنامه نویسی تابعی، خیلی به چشم میخورد.
برنامه نویسی declarative به جای imperative با استفاده از Linq
در قسمت قبلی به طور کلی درباره برنامه نویسی Imperative صحبت کردیم. در مثال زیر یک نمونه از تبدیل یک متد که با استایل Imperative نوشته شده به declarative را میبینید. شما میتوانید ببینید که چقدر کوتاهتر و خواناتر شده:
Immutable Collection
در مورد اهمیت immutable قبلا صحبت کردیم؛ Immutable Collection ها، کالکشنهایی هستند که به جز زمانیکه ایجاد میشنود، اعضای آنها نمیتوانند تغییر کنند. زمانیکه یک آیتم به آن اضافه یا کم شود، یک لیست جدید، برگردانده خواهد شد. شما میتوانید انواع این کالکشنها را در این لینک ببینید.
به نظر میرسد که ایجاد یک کالکشن جدید میتواند سربار اضافی بر روی استفاده از حافظه داشته باشد، اما همیشه الزاما به این صورت نیست. به طور مثال اگر شما f(x)=y را داشته باشید، مقادیر x و y به احتمال زیاد یکسان هستند. در این صورت متغیر x و y، حافظه را به صورت مشترک استفاده میکنند. به این دلیل که هیچ کدام از آنها Mutable نیستند. اگر به دنبال جزییات بیشتری هستید این مقاله به صورت خیلی جزییتر در مورد نحوه پیاده سازی این نوع کالکشنها صحبت میکند. اریک لپرت یک سری مقاله در مورد Immutable ها در #C دارد که میتوانید آن هار در اینجا پیدا کنید.
Thread-Safe Collections
این کلاسها در واقع همه مشکلات ما را حل نخواهند کرد؛ اما بهتر است که در ذهن خود داشته باشیم که بتوانیم به موقع و در جای درست از آنها استفاده کنیم.
در این قسمت از مقاله سعی شد با روشهای خیلی ساده، با مفاهیم اولیه برنامه نویسی تابعی درگیر شویم. در ادامه مثالهای بیشتری از الگوهایی که میتوانند به ما کمک کنند، خواهیم داشت.
هنگام ایجاد یک Type جدید باید سعی کنیم دیتای داخلی Type را تا حد ممکن Immutable کنیم. حتی اگر نیاز داریم یک شیء را برگردانیم، بهتر است که یک instance جدید را برگردانیم، نه اینکه همان شیء موجود را تغییر دهیم. نتیحه این کار نهایتا به شفافیت بیشتر و Thread-Safe بودن منجر خواهد شد.
مثال:
public class Rectangle { public int Length { get; set; } public int Height { get; set; } public void Grow(int length, int height) { Length += length; Height += height; } } Rectangle r = new Rectangle(); r.Length = 5; r.Height = 10; r.Grow(10, 10);// r.Length is 15, r.Height is 20, same instance of r
// After public class ImmutableRectangle { int Length { get; } int Height { get; } public ImmutableRectangle(int length, int height) { Length = length; Height = height; } public ImmutableRectangle Grow(int length, int height) => new ImmutableRectangle(Length + length, Height + height); } ImmutableRectangle r = new ImmutableRectangle(5, 10); r = r.Grow(10, 10);// r.Length is 15, r.Height is 20, is a new instance of r
یکی از موارد با اهمیت در سبک کد نویسی تابعی را در مثال زیر ببینید:
public static void Main() { Console.WriteLine(GetSalutation(DateTime.Now.Hour)); } // imparitive, mutates state to produce a result /*public static string GetSalutation(int hour) { string salutation; // placeholder value if (hour < 12) salutation = "Good Morning"; else salutation = "Good Afternoon"; return salutation; // return mutated variable }*/ public static string GetSalutation(int hour) => hour < 12 ? "Good Morning" : "Good Afternoon";
استفاده از High-Order Function ها برای ایجاد کارایی بیشتر
در قسمت قبلی درباره توابع HOF صحبت کردیم. به طور خلاصه توابعی که یک تابع را به عنوان ورودی میگیرند و یک تابع را به عنوان خروجی برمیگردانند. به مثال زیر توجه کنید:
public static int Count<TSource>(this IEnumerable<TSource> source, Func<TSource, bool> predicate) { int count = 0; foreach (TSource element in source) { checked { if (predicate(element)) { count++; } } } return count; }
ترکیب توابع به عمل پیوند دادن چند تابع ساده، برای ایجاد توابعی پیچیده گفته میشود. دقیقا مانند عملی که در ریاضیات انجام میشود. خروجی هر تابع به عنوان ورودی تابع بعدی مورد استفاده قرار میگیرد و در آخر ما خروجی آخرین فراخوانی را به عنوان نتیجه دریافت میکنیم. ما میتوانیم در #C به روش برنامه نویسی تابعی، توابع را با یکدیگر ترکیب کنیم. به مثال زیر توجه کنید:
public static class Extensions { public static Func<T, TReturn2> Compose<T, TReturn1, TReturn2>(this Func<TReturn1, TReturn2> func1, Func<T, TReturn1> func2) { return x => func1(func2(x)); } } public class Program { public static void Main(string[] args) { Func<int, int> square = (x) => x * x; Func<int, int> negate = x => x * -1; Func<int, string> toString = s => s.ToString(); Func<int, string> squareNegateThenToString = toString.Compose(negate).Compose(square); Console.WriteLine(squareNegateThenToString(2)); } }
یکی از روشهای مهم در سبک برنامه نویسی تابعی، فراخوانی متدها به صورت زنجیرهای و پاس دادن خروجی یک متد به متد بعدی، به عنوان ورودی است. به عنوان مثال کلاس String Builder یک مثال خوب از این نوع پیاده سازی است. کلاس StringBuilder از پترن Fluent Builder استفاده میکند. ما میتوانیم با اکستنشن متد هم به همین نتیجه برسیم. نکته مهم در مورد کلاس StringBuilder این است که این کلاس، شیء string را mutate نمیکند؛ به این معنا که هر متد، تغییری در object ورودی نمیدهد و یک خروجی جدید را بر میگرداند.
string str = new StringBuilder() .Append("Hello ") .Append("World ") .ToString() .TrimEnd() .ToUpper();
public static class Extensions { public static StringBuilder AppendWhen(this StringBuilder sb, string value, bool predicate) => predicate ? sb.Append(value) : sb; } public class Program { public static void Main(string[] args) { // Extends the StringBuilder class to accept a predicate string htmlButton = new StringBuilder().Append("<button").AppendWhen(" disabled", false).Append(">Click me</button>").ToString(); } }
نوعهای اضافی درست نکنید ، به جای آن از کلمهی کلیدی yield استفاده کنید!
گاهی ما نیاز داریم لیستی از آیتمها را به عنوان خروجی یک متد برگردانیم. اولین انتخاب معمولا ایجاد یک شیء از جنس List یا به طور کلیتر Collection و سپس استفاده از آن به عنوان نوع خروجی است:
public static void Main() { int[] a = { 1, 2, 3, 4, 5 }; foreach (int n in GreaterThan(a, 3)) { Console.WriteLine(n); } } /*public static IEnumerable<int> GreaterThan(int[] arr, int gt) { List<int> temp = new List<int>(); foreach (int n in arr) { if (n > gt) temp.Add(n); } return temp; }*/ public static IEnumerable<int> GreaterThan(int[] arr, int gt) { foreach (int n in arr) { if (n > gt) yield return n; } }
در قسمت قبلی به طور کلی درباره برنامه نویسی Imperative صحبت کردیم. در مثال زیر یک نمونه از تبدیل یک متد که با استایل Imperative نوشته شده به declarative را میبینید. شما میتوانید ببینید که چقدر کوتاهتر و خواناتر شده:
List<int> collection = new List<int> { 1, 2, 3, 4, 5 }; // Imparative style of programming is verbose List<int> results = new List<int>(); foreach(var num in collection) { if (num % 2 != 0) results.Add(num); } // Declarative is terse and beautiful var results = collection.Where(num => num % 2 != 0);
Immutable Collection
در مورد اهمیت immutable قبلا صحبت کردیم؛ Immutable Collection ها، کالکشنهایی هستند که به جز زمانیکه ایجاد میشنود، اعضای آنها نمیتوانند تغییر کنند. زمانیکه یک آیتم به آن اضافه یا کم شود، یک لیست جدید، برگردانده خواهد شد. شما میتوانید انواع این کالکشنها را در این لینک ببینید.
به نظر میرسد که ایجاد یک کالکشن جدید میتواند سربار اضافی بر روی استفاده از حافظه داشته باشد، اما همیشه الزاما به این صورت نیست. به طور مثال اگر شما f(x)=y را داشته باشید، مقادیر x و y به احتمال زیاد یکسان هستند. در این صورت متغیر x و y، حافظه را به صورت مشترک استفاده میکنند. به این دلیل که هیچ کدام از آنها Mutable نیستند. اگر به دنبال جزییات بیشتری هستید این مقاله به صورت خیلی جزییتر در مورد نحوه پیاده سازی این نوع کالکشنها صحبت میکند. اریک لپرت یک سری مقاله در مورد Immutable ها در #C دارد که میتوانید آن هار در اینجا پیدا کنید.
Thread-Safe Collections
اگر ما در حال نوشتن یک برنامهی Concurrent / async باشیم، یکی از مشکلاتی که ممکن است گریبانگیر ما شود، race condition است. این حالت زمانی اتفاق میافتد که دو ترد به صورت همزمان تلاش میکنند از یک resource استفاده کنند و یا آن را تغییر دهند. برای حل این مشکل میتوانیم آبجکتهایی را که با آنها سر و کار داریم، به صورت immutable تعریف کنیم. از دات نت فریمورک نسخه 4 به بعد Concurrent Collectionها معرفی شدند. برخی از نوعهای کاربردی آنها را در لیست پایین میبینیم:
Collection | توضیحات |
ConcurrentDictionary | پیاده سازی thread safe از دیکشنری key-value |
ConcurrentQueue | پیاده سازی thread safe از صف (اولین ورودی ، اولین خروجی) |
ConcurrentStack | پیاده سازی thread safe از پشته (آخرین ورودی ، اولین خروجی) |
ConcurrentBag | پیاده سازی thread safe از لیست نامرتب |
این کلاسها در واقع همه مشکلات ما را حل نخواهند کرد؛ اما بهتر است که در ذهن خود داشته باشیم که بتوانیم به موقع و در جای درست از آنها استفاده کنیم.
در این قسمت از مقاله سعی شد با روشهای خیلی ساده، با مفاهیم اولیه برنامه نویسی تابعی درگیر شویم. در ادامه مثالهای بیشتری از الگوهایی که میتوانند به ما کمک کنند، خواهیم داشت.
قسمت اول این مطلب را در اینجا میتوانید مطالعه کنید. از سه سال قبل تا به این تاریخ، فرمت زیرنویسهای این سایت به صورت JSON تغییر پیدا کردهاست و یک چنین ساختار جدیدی را دارد:
که اگر بخواهیم کلاسهای معادل آنرا تشکیل دهیم، به ساختار زیر خواهیم رسید:
و بعد از تشکیل این ساختار که توسط منوی edit و گزینهی paste special ویژوال استودیو تشکیل شدهاست:
بارگذاری آن توسط کتابخانهی JSON.NET به صورت ذیل خواهد بود:
و پس از آن اگر حلقهای را بر روی ماژولها و سپس آیتمهای هر ماژول تشکیل دهیم، میتوان فرمت آنرا به فرمت استاندارد srt که قابلیت پخش در اکثر برنامههای video player را دارد (مانند kmplayer)، تبدیل کرد.
کدهای کامل این برنامه را از اینجا میتوانید دریافت کنید:
PluralsightJsonTranscripts.V1.0.7z
{ "userIsAuthorizedForCourseTranscripts": false, "modules": [ { "title": "Course Overview", "clips": [ { "title": "Course Overview", "playerParameters": "author=scott-allen&name=aspdotnet-core-1-0-fundamentals-m0&mode=live&clip=0&course=aspdotnet-core-1-0-fundamentals", "transcripts": [ ] } ] }, { "title": "Building Your First ASP.NET Core Application", "clips": [ { "title": "Introduction", "playerParameters": "author=scott-allen&name=aspdotnet-core-1-0-fundamentals-m1&mode=live&clip=0&course=aspdotnet-core-1-0-fundamentals", "transcripts": [ { "displayTime": 0.0, "text": "Hi! This is Scott, and this course will help you build your first application with ASP.NET Core." }, { "displayTime": 7.0, "text": "In this course, we'll be using Visual Studio and the new ASP.NET Framework to build a web application that" } ] } ] } ] }
public class PluralsightCourse { public bool UserIsAuthorizedForCourseTranscripts { get; set; } public PluralsightCourseItems[] Modules { get; set; } } public class PluralsightCourseItems { public string Title { get; set; } public PluralsightCourseClip[] Clips { get; set; } } public class PluralsightCourseClip { public string Title { get; set; } public string PlayerParameters { get; set; } public PluralsightCourseClipTranscript[] Transcripts { get; set; } } public class PluralsightCourseClipTranscript { public float DisplayTime { get; set; } public string Text { get; set; } }
بارگذاری آن توسط کتابخانهی JSON.NET به صورت ذیل خواهد بود:
public static PluralsightCourse ProcessJsonFile(string jsonData) { return JsonConvert.DeserializeObject<PluralsightCourse>(jsonData); }
کدهای کامل این برنامه را از اینجا میتوانید دریافت کنید:
PluralsightJsonTranscripts.V1.0.7z