اشتراک‌ها
net SmokeTest. ابزاری برای تست اسمبلی‌های دات‌نت
اگر یک اسمبلی دات‌نت بدون سورس کد داشته باشید و بخواهید توابعی از اون رو فراخوانی کنید، چه خواهید کرد؟
می‌توانید از net SmokeTest. برای این منظور بدون نوشتن حتی یک خط کد استفاده کنید.


نکته جالب اینکه این ابزار به شکل افزونه برای NET Reflector. نیز فراهم شده است.


net SmokeTest. ابزاری برای تست اسمبلی‌های دات‌نت
مطالب
بررسی بهبودهای پروسه‌ی Build در دات‌نت 8

در نگارش‌های اخیر دات‌نت، NET CLI. به همراه تغییرات قابل توجهی بوده‌است که در این مطلب و نظرات آن، موارد مهم این تغییرات را بررسی خواهیم کرد.

console logger بهبود یافته‌ی دات‌نت 8

یکی از تغییرات بسیار جالب توجه و مفید NET CLI. در دات‌نت 8، امکان دسترسی به خروجی لاگ‌های ساختار یافته‌ی اعمال خط فرمان آن است:

اگر پروژه‌ی خود را با استفاده از دستور dotnet build، کامپایل می‌کنید، خروجی پیش‌فرض این دستور خط فرمان، کلی و بدون ارائه‌ی جزئیات است؛ اما می‌توان آن‌را در دات‌نت 8، به شکل تصویر فوق، تغییر داد و به این مزایا رسید:

  • امکان مشاهده‌ی زمان کامپایل هر قسمت به صورت جداگانه
  • امکان مشاهده‌ی پویای درصد انجام عملیات
  • امکان مشاهده‌ی جزئیات کامپایل هر target framework به صورت مجزا
  • دسترسی به یک خروجی رنگی و زیباتر

این خروجی را که به صورت پیش‌فرض فعال نیست، می‌توان به دو صورت:

الف) سراسری و با اجرای دستور PowerShell زیر:

[Environment]::SetEnvironmentVariable("MSBUILDTERMINALLOGGER", "auto", "User")

که متغیر محیطی MSBUILDTERMINALLOGGER را به auto تنظیم می‌کند،

ب) و یا با استفاده از سوئیچ tl-- به ازای هر دستور dotnet build، به صورت جداگانه‌ای فعال کرد:

dotnet build --tl

یک نکته: این قابلیت جالب و مهم، در دات نت 9، به صورت پیش‌فرض فعال است و نیازی به تنظیم خاصی ندارد.

مطالب
intern pool جدول نگهداری رشته‌ها در دات‌نت
کد زیر را در نظر بگیرید :
object text1 = "test";
object text2 = "test";

object num1 = 1;
object num2 = 1;

Console.WriteLine("text1 == text2 : " + (text1 == text2));
Console.WriteLine("num1 == num2 : " + (num1 == num2));

به نظر شما چه چیزی در خروجی نمایش داده میشود؟

هر چهار متغییر text1  و text2 و num1 و num2 از نوع object هستند. با اینکه مقدار text1 و text2 یکی و مقدار num1 و num2 هم یکی است، نتیجه text1==text2 برابر true است اما num1==num2 برابر false.

خطی که text2 تعریف شده است را تغییر میدهیم :
object text2 = "test".ToLower();

اینبار با این که باز مقدار text1 و text2 یکی و هر دو "test" است، اما نتیجه text1==text2 برابر false است. انتظار ما هم همین است. دو object ایجاد شده است و یکی نیستند. تنها در صورتی باید نتیجه == آنها true باشد که هر دو به یک object اشاره کنند.

اما چرا در کد اولی اینگونه نبود؟

دلیل این کار برمیگردد به رفتار دات‌نت نسبت به رشتههایی که به صورت صریح در برنامه تعریف میشوند. CLR یک جدول برای ذخیره رشتهها به نام intern pool برای برنامه میسازد. هر رشتهای تعریف میشود، اگر در intern pool رشتهای با همان مقدار وجود نداشته باشد، یک رشته جدید ایجاد و به جدول اضافه میشود، و اگر موجود باشد متغییر جدید فقط به آن اشاره میکند. در واقع اگر 100 جای برنامه حتی در کلاسهای مختلف، رشتههایی با مقادیر یکسان وجود داشته باشند، برای همه آنها یک نمونه وجود دارد.

بنابراین text1 و text2 در کد اولی واقعا یکی هستند و یک نمونه برای آنها ایجاد شده است.

البته چند نکته در اینجا هست :
اگر text1 و text2 به صورت string تعریف شوند، نتیجه text1==text2 در هر دو حالت فوق برابر true است. چون عملگر == در کلاس string یکبار دیگر overload شده است:
public sealed class String : ...
{
    ...
    public static bool operator ==(string a, string b)
    {
      return string.Equals(a, b);
    }
   ...
}

این که کدام یک از overload‌ها اجرا شوند (کلاس پایه، کلاس اصلی، ...) به نوع دو متغییر اطراف == بستگی دارد. مثلا در کد زیر :
string text1 = "test";
string text2 = "test".ToLower();

Console.WriteLine("text1 == text2 (string) : " + (text1 == text2));
Console.WriteLine("text1 == text2 (object) : " + ((object)text1 == (object)text2));

اولین نتیجه true و دومی false است. چون در اولی عملگر == تعریف شده در کلاس string مورد استفاده قرار می‏‏گیرد اما در دومی عملگر == تعریف شده در کلاس object.

اگر دقت نشود این رفتار مشکلزا میشود. مثلا حالتی را در نظر بگیرید که text1 ورودی کاربر است و text2 از بانک اطلاعاتی خوانده شده است و با اینکه مقادیر یکسان دارند نتیجه == آنها false است. اگر تعریف عملگرها در کلاس object به صورت virtual بود و در کلاس‌های دیگر override می‌شد، این تغییر نوع‌ها تاثیری نداشت. اما عملگرها به صورت static تعریف می‌شوند و امکان override شدن ندارند. به همین خاطر کلاس object متدی به اسم Equals در اختیار گذاشته که کلاس‌ها آنرا override می‌کنند و معمولا از این متد برای سنجش برابری دو کلاس استفاده می‌شود :
object text1 = "test";
object text2 = "test".ToLower();

Console.WriteLine("text1 Equals text2 : " + text1.Equals(text2));
Console.WriteLine("text1 Equals text2 : " + object.Equals(text1, text2));

البته یادآور می‌شوم که فقط رشته‌هایی که به صورت صریح در برنامه تعریف شده‌اند، در intern pool قرار می‌گیرند و این فهرست شامل رشته‌هایی که از فایل یا بانک اطلاعاتی خوانده می‌شوند یا در برنامه تولید می‌شوند، نیست. این کار منطقی است وگرنه حافظه زیادی مصرف خواهد شد.

با استفاده از متد string.Intern می‌توان یک رشته را که در intern pool وجود ندارد، به فهرست آن افزود. اگر رشته در intern pool وجود داشته باشد، reference آنرا بر می‌گرداند در غیر اینصورت یک reference به رشته جدید به intern pool اضافه می‌کند و آنرا برمی‌گرداند.

یک مورد استفاده آن هنگام lock روی رشته‌هاست. برای مثال در کد زیر DeviceId یک رشته است که از بانک اطلاعاتی خوانده می‌شود و باعث می‌شود که چند job همزمان به یک دستگاه وصل نشوند :
lock (job.DeviceId)
{
    job.Execute();
}

اگر یک job با DeviceId برابر COM1 در حال اجرا باشد، این lock جلوی اجرای همزمان job دیگری با همین DeviceId را نمی‌گیرد. زیرا هر چند مقدار DeviceId دو job یکی است ولی به یک نمونه اشاره نمی‌کنند.

می‌توان lock را اینگونه اصلاح کرد :
lock (string.Intern(job.DeviceId))
{
    job.Execute();
}

اشتراک‌ها
استفاده از کتابخانه Puppeteer-Sharp برای خودکارسازی مرورگر در دات‌نت
Puppeteer-Sharp کتابخانه ای برای محیط دات‌نت است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از Puppeteer، ابزار خودکارسازی مرورگر برای Node.js، در پروژه‌های خود استفاده کنند. این کتابخانه به‌ویژه برای رندر کردن صفحات وب، استخراج داده‌ها، و انجام تست‌های خودکار کاربرد دارد. با ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از JavaScript، امکان گرفتن اسکرین‌شات و تبدیل به PDF، و قابلیت مدیریت جلسات و کوکی‌ها، Puppeteer-Sharp ابزاری قدرتمند برای خودکارسازی و تست وب به شمار می‌رود.
استفاده از کتابخانه Puppeteer-Sharp برای خودکارسازی مرورگر در دات‌نت
اشتراک‌ها
دلیل محبوبیت بیشتر ری اکت نسبت به آنگولار چیست؟

In September of 2014, at the ng-Europe conference, the Angular team announced what would be known as Angular 2.Is was a drastic change that left many developers angry. One of the main sources of complaint was the lack of a migration path.

 در سال 2014 و با معرفی آنگولار 2،  که یک rewrite  کامل از فریم ورک آنگولار بود، بسیاری از توسعه دهندگان بخاطر تغییرات اساسی به سمت فریم ورک‌های دیگر از جمله کتابخانه‌ی ری اکت کوچ کردند.
دلیل محبوبیت بیشتر ری اکت نسبت به آنگولار چیست؟