مطالب
شروع به کار با DNTFrameworkCore - قسمت 2 - طراحی موجودیت‌های سیستم
در قسمت قبل، امکانات این زیرساخت را ملاحظه کردیم. در این مطلب و مطالب آینده، روش طراحی بخش‌های مختلف یکسری سیستم فرضی را با استفاده از امکانات مذکور و با جزئیات بیشتر، بررسی خواهیم کرد.
به منظور اعمال خودکار یکسری مفاهیم توسط زیرساخت، نیاز است موجودیت‌های شما قراردادهای مورد نظر را پیاده سازی کرده باشند یا اینکه از موجودیت‌های پایه که آن قراردادها را پیاده سازی کرده‌اند، به عنوان میانبر، از آنها ارث بری کنید. برای دسترسی به این موجودیت‌های پایه و یکسری واسط که به عنوان قراردادهایی در بخش‌های مختلف این زیرساخت استفاده می‌شوند، نیاز است تا ابتدا بسته نیوگت زیر را نصب کنید:
PM> Install-Package DNTFrameworkCore -Version 1.0.0

مثال اول: یک موجودیت ساده بدون نیاز به مباحث ردیابی تغییرات

public class MeasurementUnit : Entity<int>, IAggregateRoot
{
   public const int MaxTitleLength = 50;
   public const int MaxSymbolLength = 50;

    public string Title { get; set; }
    public string NormalizedTitle { get; set; }
    public string Symbol { get; set; }
    public byte[] RowVersion { get; set; }
}

‎کلاس جنریک Entity، در برگیرنده یکسری اعضای مشترک بین سایر موجودیت‌های سیستم از جمله Id و TrackingState (به منظور سناریوهای Master-Detail)، می‌باشد. 

‎نکته: در این زیرساخت برای پیاده سازی CrudService برای یک موجودیت خاص، نیاز است تا واسط IAggregateRoot را نیز پیاده سازی کرده باشد. برای پیاده سازی واسط مذکور نیاز است تا خصوصیت RowVersion را به منظور مدیریت Optimistic مباحث همزمانی، به کلاس بالا اضافه کنیم. این موضوع برای موجودیت‌های وابسته به یک Aggregate ضروری نیست، چرا که آنها با AggregateRoot ذخیره خواهند شد و تراکنش جدایی برای ثبت، ویرایش و یا حذف آنها وجود ندارد.

مثال دوم: یک موجودیت به همراه مباحث ردیابی تغییرات ثبت و آخرین ویرایش

public class Blog : TrackableEntity<long>, IAggregateRoot
{
    public const int MaxTitleLength = 50;
    public const int MaxUrlLength = 50;

    public string Title { get; set; }
    public string NormalizedTitle { get; set; }
    public string Url { get; set; }
    public byte[] RowVersion { get; set; }
}

کلاس جنریک TrackableEntity علاوه بر خصوصیات Id و TrackingState، یکسری خصوصیت دیگر از جمله زمان ثبت، زمان آخرین ویرایش، شناسه کاربر ثبت کننده، شناسه آخرین کاربر ویرایش کننده، اطلاعات مرورگرهای آنها و ... را نیز دارا می‌باشد. این خصوصیات به صورت خودکار توسط زیرساخت مقداردهی خواهند شد.


مثال سوم: یک موجودیت به همراه مباحث ردیابی تغییرات ثبت، آخرین ویرایش و حذف نرم

public class Blog : FullTrackableEntity<long>, IAggregateRoot
{
    public const int MaxTitleLength = 50;
    public const int MaxUrlLength = 50;

    public string Title { get; set; }
    public string NormalizedTitle { get; set; }
    public string Url { get; set; }
    public byte[] RowVersion { get; set; }
}

کلاس جنریک FullTrackableEntity علاوه بر خصوصیات ذکر شده در مثال دوم، یکسری خصوصیت دیگر از جمله IsDeleted، شناسه کاربر حذف کننده، زمان حذف و ... را نیز دارا می‌باشد. همچنین مباحث فیلتر خودکار رکوردهای حذف شده، به صورت خودکار توسط زیرساخت انجام می‌گیرد که امکان غیرفعال کردن آن در شرایط مورد نیاز نیز وجود دارد.

مثال چهارم: یک موجودیت با پشتیبانی از چند مستاجری

public class Blog : Entity<long>, IAggregateRoot, ITenantEntity
{
    public const int MaxTitleLength = 50;
    public const int MaxUrlLength = 50;
    public string Title { get; set; }
    public string NormalizedTitle { get; set; }
    public string Url { get; set; }
    public byte[] RowVersion { get; set; }
    public long TenantId { get; set; }
}

با پیاده سازی واسط ITenantEntity، به صورت خودکار خصوصیت TenantId آن با توجه به اطلاعات مستاجر جاری سیستم مقداردهی خواهد شد و همچنین فیلتر خودکار بر روی رکوردهای مستاجرهای مختلف، توسط زیرساخت انجام می‌شود که این مکانیزم هم قابلیت غیرفعال شدن در شرایط خاص را دارد.

مثال پنجم: یک موجودیت به همراه تعدادی موجودیت جزئی (سناریوهای Master-Detail)

public class Invoice : TrackableEntity<long>, IAggregateRoot
{
    public InvoiceStatus Status { get; set; }
    public decimal TotalNet { get; set; }
    public decimal Total { get; set; }
    public decimal PayableTotal { get; set; }
    public decimal Debit { get; set; }
    public decimal Credit { get; set; }
    public decimal Gratuity { get; set; }
    public byte[] RowVersion { get; set; }

    public ICollection<InvoiceItem> Items { get; set; }
}

public class InvoiceItem : TrackableEntity
{
    public int Quantity { get; set; }
    public decimal UnitPrice { get; set; }
    public decimal Price { get; set; }
    public decimal UnitPriceDiscount { get; set; }

    public long ItemId { get; set; }
    public Item Item { get; set; }
    public long InvoiceId { get; set; }
    public Invoice Invoice { get; set; }
}

همانطور که مشخص می‌باشد، موجودیت وابسته یا همان Detail، نیاز به پیاده سازی IAggregateRoot را نخواهد داشت. همانطور که اشاره شد، تراکنش مجزایی برای این موجودیت‌ها نخواهیم داشت و درون تراکنش AggregateRoot، عملیات CRUD آنها انجام خواهد شد و برای انجام عملیات ویرایش، به همراه Root متناظر با خود، واکشی خواهند شد. این موضوع یکی از نقاط قوت زیرساخت محسوب می‌شود که در مقالات آینده و در قسمت طراحی سرویس‌های متناظر با موجودیت‌های سیستم، با جزئیات بیشتری بررسی خواهد شد.

مثال ششم: یک موجودیت با امکان شماره گذاری خودکار

public class Task : TrackableEntity, IAggregateRoot, INumberedEntity
{
    public const int MaxTitleLength = 256;
    public const int MaxDescriptionLength = 1024;

    public string Title { get; set; }
    public string NormalizedTitle { get; set; }
    public string Number { get; set; }
    public string Description { get; set; }
    public TaskState State { get; set; } = TaskState.Todo;
    public byte[] RowVersion { get; set; }
}

همانطور که در مطلب «طراحی و پیاده سازی زیرساختی برای تولید خودکار کد منحصر به فرد در زمان ثبت رکورد جدید» ملاحظه کردید، نیاز است تا موجودیت مورد نظر، پیاده ساز واسط INumberedEntity نیز باشد. این واسط دارای خصوصیت رشته‌ای Number می‌باشد و همچنین زیرساخت به صورت خودکار در زمان ثبت، این خصوصیت را برای موجودیت‌هایی از این نوع، با رعایت مباحث همزمانی مقداردهی می‌کند.

مثال هفتم: یک موجودیت با امکان ذخیره سازی اطلاعات اضافی در قالب فیلد JSON

public class Task : TrackableEntity, IAggregateRoot, INumberedEntity, IExtendableEntity
{
    public const int MaxTitleLength = 256;
    public const int MaxDescriptionLength = 1024;

    public string Title { get; set; }
    public string NormalizedTitle { get; set; }
    public string Number { get; set; }
    public string Description { get; set; }
    public TaskState State { get; set; } = TaskState.Todo;
    public byte[] RowVersion { get; set; }

    public string ExtensionJson { get; set; }
}

با پیاده سازی واسط IExtendableEntity، یکسری متد الحاقی برروی اشیاء موجودیت مورد نظر فعال خواهند شد که امکان مقداردهی یا خواندن این اطلاعات اضافی را خواهید داشت. به عنوان مثال:

var task = new Task();
task.SetExtensionValue("Name","Value");
var value = task.ReadExtensionValue("Name");
//or any complex object as string json

با دو متد الحاقی استفاده شده در بالا، امکان مقداردهی، تغییر و خواندن مقدار خصوصیت‌های اضافی را خواهیم داشت که نیاز است موجودیت مورد نظر در دل خود نگهداری کند ولی ارزش و اهمیت زیادی در Domain ندارند.


مثال هشتم: طراحی یک نوع شمارشی (Enum)

public class OrderStatus : Enumeration
{
    public static OrderStatus Submitted = new OrderStatus(1, nameof(Submitted).ToLowerInvariant());
    public static OrderStatus AwaitingValidation = new OrderStatus(2, nameof(AwaitingValidation).ToLowerInvariant());
    public static OrderStatus StockConfirmed = new OrderStatus(3, nameof(StockConfirmed).ToLowerInvariant());
    public static OrderStatus Paid = new OrderStatus(4, nameof(Paid).ToLowerInvariant());
    public static OrderStatus Shipped = new OrderStatus(5, nameof(Shipped).ToLowerInvariant());
    public static OrderStatus Cancelled = new OrderStatus(6, nameof(Cancelled).ToLowerInvariant());

    protected OrderStatus()
    {
    }

    public OrderStatus(int id, string name)
        : base(id, name)
    {
    }
}

برای سناریوهایی که صرفا قصد انتخاب یک یا چند (حالت enum flags) مورد از بین یک لیست مشخص و سپس ذخیره سازی آنها را دارید، استفاده از نوع داده enum کفایت می‌کند؛ ولی اگر قصد استفاده از آنها برای flow control را دارید، در این صورت به طراحی شکننده‌ای خواهید رسید که پر شده است از if/else هایی که مقادیر مختلف enum مورد نظر را بررسی می‌کنند. با استفاده از کلاس Enumeration امکان مدل کردن انوع شمارشی که مرتبط هستند با منطق تجاری سیستم را با راه حل شیء گرا خواهید داشت. در این صورت رفتارهای متناظر با هریک از فیلدهای یک نوع شمارشی می‌تواند به عنوان رفتاری در دل خود کپسوله شده باشد و اینبار داده و رفتار کنار هم خواهند بود. 

نکته: برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مطالب ^ و ^ مراجعه کنید.

در نهایت می‌توانید برای سناریوهای خاص خودتان از سایر واسط های موجود در زیرساخت، نیز به شکل زیر استفاده کنید:

نیاز به حذف نرم بدون نگهداری اطلاعات ردیابی تغییرات

public interface ISoftDeleteEntity
{
    bool IsDeleted { get; set; }
}

.با پیاده سازی واسط بالا این امکان را خواهید داشت که صرفا از مکانیزم حذف نرم استفاده کنید؛ بدون نیاز به نگهداری سایر اطلاعات

نیاز به مقداردهی خودکار زمان ثبت یک موجودیت خاص 

این امر با پیاده سازی واسط زیر امکان پذیر خواهد بود.

public interface IHasCreationDateTime
{
    DateTimeOffset CreationDateTime { get; set; }
}

با توجه به اعمال اصل ISP در مباحث مطرح شده در مطلب جاری، بنا به نیاز خود از این واسط‌ها و کلاس‌های پایه پیاده ساز آنها می‌توانید استفاده کنید.

نظرات مطالب
سفارشی سازی ASP.NET Core Identity - قسمت اول - موجودیت‌های پایه و DbContext برنامه
دلیل اینکه این کد‌های رو به این شکل نوشتید چیه ؟
public static readonly Func<object, string> EFPropertyCreatedByIp =
                                entity => EF.Property<string>(entity, CreatedByIp);
        public static readonly string CreatedByIp = nameof(CreatedByIp);
این قسمت‌ها رو اگر ممکنه یه توضیحی بدید چرا ین شکلی نوشتید . مثلا چرا برای IP به بار EFPropertyCreatedByIp  و یه بار هم اینو CreatedByIp  نوشتید ؟

این nameof کاربردش چیه ؟
مطالب
به روز رسانی اطلاعات Master-Detail یا Master-Detail-DetailOfDetail با استفاده از EF Core

یکی از چالش‌هایی که در طراحی زیرساخت برای Domain هایی که تعداد زیادی عملیات CRUD را در back office سیستم خود دارند، داشتن مکانیزمی برای ذخیره سازی اطلاعات Master-Detail یا چه بسا Master-Detail-DetailOfDetail می‌باشد. در ادامه نحوه برخورد با چنین سناریوهایی را در EF Core و همچنین با استفاده از AutoMapper و FluentValidation بررسی خواهیم کرد.


موجودیت‌های فرضی

public abstract class Entity : IHaveTrackingState
{
    public long Id { get; set; }
    [NotMapped] public TrackingState TrackingState { get; set; }
}

public class Master : Entity
{
    public string Title { get; set; }
    public ICollection<Detail> Details { get; set; }
}

public class Detail : Entity
{
    public string Title { get; set; }

    public ICollection<DetailOfDetail> Details { get; set; }
    public Master Master { get; set; }
    public long MasterId { get; set; }
}

public class DetailOfDetail : Entity
{
    public string Title { get; set; }
    public Detail Detail { get; set; }
    public long DetailId { get; set; }
}

DbContext برنامه

public class ProjectDbContext : DbContext
{
    public DbSet<Master> Masters { get; set; }

    protected override void OnConfiguring(DbContextOptionsBuilder optionsBuilder)
    {
        base.OnConfiguring(optionsBuilder);

        optionsBuilder.UseInMemoryDatabase("SharedDatabaseName");
    }
}

واسط IHaveTrackingState
public interface IHaveTrackingState
{
    TrackingState TrackingState { get; set; }
    //ICollection<string> ModifiedProperties { get; set; }
}

public enum TrackingState
{
    Unchanged = 0,
    Added = 1,
    Modified = 2,
    Deleted = 3
}

با استفاده از پراپرتی TrackingState بالا، امکان مشخص کردن صریح State رکورد ارسالی توسط کلاینت مهیا می‌شود. قبلا نیز مطلبی در راستای STE یا همان Self-Tracking Entity تهیه شده است؛ و همچنین نظرات ارسالی این مطلب نیز می‌تواند مفید واقع شود. 


DTO‌های متناظر با موجودیت‌های فرضی

public abstract class Model : IHaveTrackingState
{
    public long Id { get; set; }
    public TrackingState TrackingState { get; set; }
}

public class MasterModel : Model
{
    public string Title { get; set; }
    public ICollection<DetailModel> Details { get; set; }
}

public class DetailModel : Model
{
    public string Title { get; set; }
    public ICollection<DetailOfDetailModel> Details { get; set; }
}

public class DetailOfDetailModel : Model
{
    public string Title { get; set; }
}

تنظیمات نگاشت موجودیت‌ها و DTOها
Mapper.Initialize(expression =>
{
    expression.CreateMap<MasterModel, Master>(MemberList.None).ReverseMap();
    expression.CreateMap<DetailModel, Detail>(MemberList.None).ReverseMap();
    expression.CreateMap<DetailOfDetailModel, DetailOfDetail>(MemberList.None).ReverseMap();
});

البته بهتر است این تنظیمات در درون Profile‌های مرتبط با AutoMapper کپسوله شوند و در زمان مورد نیاز نیز برای انجام نگاشت‌ها، واسط IMapper تزریق شده و استفاده شود.


تهیه داده ارسالی فرضی توسط کلاینت

var masterModel = new MasterModel
    {
        Title = "Master-Title",
        TrackingState = TrackingState.Added,
        Details = new List<DetailModel>
        {
            new DetailModel
            {
                Title = "Detail-Title",
                TrackingState = TrackingState.Added,
                Details = new List<DetailOfDetailModel>
                {
                    new DetailOfDetailModel
                    {
                        Title = "DetailOfDetail-Title",
                        TrackingState = TrackingState.Added,
                    }
                }
            }
        }
    };

ذخیره سازی اطلاعات

در EF Core، متد جدید context.ChangeTracker.TrackGraph برای به روز رسانی وضعیت یک گراف از اشیاء مشابه به اطلاعات ارسالی ذکر شده در بالا، اضافه شده است. این مکانیزم مفهوم کاملا جدیدی در EF Core می‌باشد که امکان کنترل نهایی برروی اشیایی را که قرار است توسط Context ردیابی شوند، مهیا می‌کند. با پیمایش یک گراف، امکان اجرای عملیات مورد نظر شما را برروی تک تک اشیاء، مهیا می‌سازد. 

using (var context = new ProjectDbContext())
{
    Console.WriteLine("################ Create Master and Details and DetailsOfDetail ##################");
    Print(masterModel);

    var masterEntity = Mapper.Map<Master>(masterModel);

    context.ChangeTracker.TrackGraph(
        masterEntity,
        n =>
        {
            var entity = (IHaveTrackingState) n.Entry.Entity;
            n.Entry.State = entity.TrackingState.ToEntityState();
        });

    context.SaveChanges();
}

در تکه کد بالا، پس از انجام عملیات نگاشت، توسط متد TrackGraph به صورت صریح، وضعیت موجودیت‌ها مشخص شده است؛ این کار با تغییر State ارسالی توسط کلاینت به State قابل فهم توسط EF انجام شده‌است. برای این منظور دو متد الحاقی زیر را می‌توان در نظر گرفت:

public static class TrackingStateExtensions
{
    public static EntityState ToEntityState(this TrackingState trackingState)
    {
        switch (trackingState)
        {
            case TrackingState.Added:
                return EntityState.Added;

            case TrackingState.Modified:
                return EntityState.Modified;

            case TrackingState.Deleted:
                return EntityState.Deleted;

            case TrackingState.Unchanged:
                return EntityState.Unchanged;

            default:
                return EntityState.Unchanged;
        }
    }

    public static TrackingState ToTrackingState(this EntityState state)
    {
        switch (state)
        {
            case EntityState.Added:
                return TrackingState.Added;

            case EntityState.Modified:
                return TrackingState.Modified;

            case EntityState.Deleted:
                return TrackingState.Deleted;

            case EntityState.Unchanged:
                return TrackingState.Unchanged;

            default:
                return TrackingState.Unchanged;
        }
    }
}

شبیه سازی عملیات ویرایش
//GetForEditAsync
var masterModel = context.Masters
    .ProjectTo<MasterModel>()
    .AsNoTracking().Single(a => a.Id == 1);

//Client
var detail1 = masterModel.Details.First();
detail1.Title = "Details-EditedTitle";
detail1.TrackingState = TrackingState.Modified;

foreach (var detail in detail1.Details)
{
    detail.TrackingState = TrackingState.Deleted;
    //detail.Title = "DetailOfDetails-EditedTitle";
}

متدی تحت عنوان GetForEditAsync که یک MasterModel را بازگشت می‌دهد، در نظر بگیرید؛ کلاینت از طریق API، این Object Graph را دریافت می‌کند و تغییرات خود را اعمال کرده و همانطور که مشخص می‌باشد به دلیل اینکه تنظیمات نگاشت بین Detail و DetailModel در ابتدای بحث نیز انجام شده است، این بار دیگر نیاز به استفاده از متد Include نمی‌باشد و این عملیات توسط متد ProjectTo خودکار می‌باشد. در نهایت داده ارسالی توسط کلاینت را دریافت کرده و به شکل زیر عملیات به روز رسانی انجام می‌شود:

using (var context = new ProjectDbContext())
{
    Console.WriteLine(
        "################ Unchanged Master and Modified Details and Deleted DetailsOfDetail ##################");
    Print(masterModel);

    var masterEntity = Mapper.Map<Master>(masterModel);

    context.ChangeTracker.TrackGraph(
        masterEntity,
        n =>
        {
            var entity = (IHaveTrackingState) n.Entry.Entity;
            n.Entry.State = entity.TrackingState.ToEntityState();
        });

    context.SaveChanges();
}

با خروجی زیر:

برای بحث اعتبارسنجی هم می‌توان به شکل زیر عمل کرد:

public class MasterValidator : AbstractValidator<MasterModel>
{
    public MasterValidator()
    {
        RuleFor(a => a.Title).NotEmpty();
        RuleForEach(a => a.Details).SetValidator(new DetailValidator());
    }
}

public class DetailValidator : AbstractValidator<DetailModel>
{
    public DetailValidator()
    {
        RuleFor(a => a.Title).NotEmpty();
        RuleForEach(a => a.Details).SetValidator(new DetailOfDetailValidator());
    }
}

public class DetailOfDetailValidator : AbstractValidator<DetailOfDetailModel>
{
    public DetailOfDetailValidator()
    {
        RuleFor(a => a.Title).NotEmpty();
    }
}

با استفاده از متد RuleForEach و SetValidator موجود در کتابخانه FluentValidation، امکان مشخص کردن اعتبارسنج برای Detail موجود در شیء Master را خواهیم داشت.

همچنین با توجه به این که برای عملیات Create و Edit از یک مدل (DTO) استفاده خواهیم کرد، شاید لازم باشد اعتبارسنجی خاصی را فقط در زمان ویرایش لازم داشته باشیم، که در این صورت می‌توان از امکانات RuleSet استفاده کنید. در مطلب «طراحی و پیاده سازی ServiceLayer به همراه خودکارسازی Business Validationها» با استفاده ValidateWithRuleAttribute امکان مشخص کردن RuleSet مورد نظر برای اعتبارسنجی ورودی متد سرویس نیز در نظر گرفته شده است.


منابع تکمیلی

کتابخانه کمکی

کدهای کامل مطلب جاری را  از اینجا می‌توانید دریافت کنید.
نظرات اشتراک‌ها
فریم‌ورک AMP چیست؟
در این سایت می توانید با نحوه پیاده سازی Amp در MVC آشنا شوید.
 public class UseAmpImageAttribute : ActionFilterAttribute
    {
        private HtmlTextWriter _htmlTextWriter;
        private StringWriter _stringWriter;
        private StringBuilder _stringBuilder;
        private HttpWriter _output;

        public override void OnActionExecuting(ActionExecutingContext filterContext)
        {
            _stringBuilder = new StringBuilder();
            _stringWriter = new StringWriter(_stringBuilder);
            _htmlTextWriter = new HtmlTextWriter(_stringWriter);
            _output = (HttpWriter)filterContext.RequestContext.HttpContext.Response.Output;
            filterContext.RequestContext.HttpContext.Response.Output = _htmlTextWriter;
        }

        public override void OnResultExecuted(ResultExecutedContext filterContext)
        {
            var response = _stringBuilder.ToString();

            // Change images to Amp-specific images
            response = UpdateAmpImages(response);

            // For AMP pages, change Script content to a link.
            response = ReplaceWithLink("script", response);

            // For AMP pages, change iFrame content to a link.
            response = ReplaceWithLink("iframe", response);

            _output.Write(response);
        }

        private string ReplaceWithLink(string tag, string response)
        {
            var doc = GetHtmlDocument(response);
            var elements = doc.DocumentNode.Descendants(tag);
            foreach (var htmlNode in elements)
            {
                if (htmlNode.Attributes["data-link"] == null) continue;

                var dataLink = htmlNode.Attributes["data-link"].Value;
                var paragraph = doc.CreateElement("p");

                var text = String.Format("[Embedded Link] {0}", dataLink);

                var anchor = doc.CreateElement("a");
                anchor.InnerHtml = text;
                anchor.Attributes.Add("href", dataLink);
                anchor.Attributes.Add("title", text);
                paragraph.InnerHtml = anchor.OuterHtml;

                var original = htmlNode.OuterHtml;
                var replacement = paragraph.OuterHtml;

                response = response.Replace(original, replacement);
            }

            return response;
        }

        private string UpdateAmpImages(string response)
        {
            // Use HtmlAgilityPack (install-package HtmlAgilityPack)
            var doc = GetHtmlDocument(response);
            var imageList = doc.DocumentNode.Descendants("img");

            const string ampImage = "amp-img";

            if (!imageList.Any()) return response;

            if (!HtmlNode.ElementsFlags.ContainsKey("amp-img"))
            {
                HtmlNode.ElementsFlags.Add("amp-img", HtmlElementFlag.Closed);
            }

            foreach (var imgTag in imageList)
            {
                var original = imgTag.OuterHtml;
                var replacement = imgTag.Clone();
                replacement.Name = ampImage;
                replacement.Attributes.Remove("caption");
                response = response.Replace(original, replacement.OuterHtml);
            }

            return response;
        }

        private HtmlDocument GetHtmlDocument(string htmlContent)
        {
            var doc = new HtmlDocument
            {
                OptionOutputAsXml = true,
                OptionDefaultStreamEncoding = Encoding.UTF8
            };
            doc.LoadHtml(htmlContent);

            return doc;
        }
    }

مطالب
توسعه سیستم مدیریت محتوای DNTCms - قسمت سوم

در این قسمت به پیاده سازی و توضیح مدل‌های انجمن خواهیم پرداخت. قبل از شروع پیشنهاد می‌کنم مقالات قبلی را مطالعه کنید.
همکاران این قسمت:
سلمان معروفی 
سید مجتبی حسینی 
پیشنیاز این قسمت:
مقالات SQL Antipattern 

سعی کردیم چندین پروژه‌ی سورس باز را هم بررسی کنیم و در نهایت کاملترین و بهترین روش را پیاده سازی کنیم. NForum ، MyBB ، MVCForum ، بخش CMS مربوط به SmartStore و ساختار دیتابیس StackOverFlow ازجمله‌ی آنها هستند.

ساختار انجمن‌ها اغلب به شکل سلسله مراتبی می‌باشد و این مورد در دسته بندی آنها خیلی مفید خواهد بود. صرف اینکه بتوان برای این مورد یک مدل خود ارجاع در نظر گرفت کاری خاصی ندارد. ولی مشکل از آنجا شروع می‌شود که بخواهیم برای انجمن هایمان مدیرانی هم تعیین کنیم یا فقط تا عمق مشخصی را واکشی کنیم و خیلی چالش برانگیزتر از اینها، اگر لازم باشد دسترسی‌های مدیران یک انجمن قابلیت اعمال بر زیرشاخه‌ها را داشته باشد و در مقابل زیرشاخه‌ها هم بتوانند از این ارث بری ممانعت کنند و از این نوع چالش‌های شیرین دیگر.
مدل انجمن
  /// <summary>
    /// Represents the Forum
    /// </summary>
    public class Forum
    {

        #region Properties
        /// <summary>
        /// gets or sets Id that Identify Forum
        /// </summary>
        public virtual long Id { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets Forum's title
        /// </summary>
        public virtual string Title { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets Description of forum
        /// </summary>
        public virtual string Description { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets value indicating Custom Slug
        /// </summary>
        public virtual string SlugUrl { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets order for display forum
        /// </summary>
        public virtual long DisplayOrder { get; set; }
        /// <summary>
        /// Indicating This Forum is Active or Not
        /// </summary>
        public virtual bool IsActive { get; set; }
        /// <summary>
        /// Indicating This Forum is Close or Not
        /// </summary>
        public virtual bool IsClose { get; set; }
        /// <summary>
        /// Indicating This Forum is Private or Not
        /// </summary>
        public virtual bool IsPrivate { get; set; }
        /// <summary>
        /// sets or gets password for login to Private forums
        /// </summary>
        public virtual string PasswordHash { get; set; }
        /// <summary>
        /// sets or gets depth of forum in tree structure of forums
        /// </summary>
        public virtual int Depth { get; set; }
        /// <summary>
        /// sets or gets Count of  posts That they are Approved
        /// </summary>
        public virtual long ApprovedPostsCount { get; set; }
        /// <summary>
        /// sets or gets Count of  topics That they are Approved
        /// </summary>
        public virtual long ApprovedTopicsCount { get; set; }
        /// <summary>
        /// Gets or sets the id of last topic
        /// </summary>
        public virtual long LastTopicId { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets date of creation of last topic
        /// </summary>
        public virtual DateTime? LastTopicCreatedOn { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets title of last topic
        /// </summary>
        public virtual string LastTopicTitle { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets creator of last topic
        /// </summary>
        public virtual string LastTopicCreator { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets id of creator that create last topic
        /// </summary>
        public virtual long LastTopicCreatorId { get; set; }
        /// <summary>
        /// Indicate in this Forum Moderate Topics Before Display 
        /// </summary>
        public virtual bool ModerateTopics { get; set; }
        /// <summary>
        /// Indicate in this Forum Moderate Posts Before Dipslay
        /// </summary>
        public virtual bool ModeratePosts { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets Count of posts that they are UnApproved
        /// </summary>
        public virtual long UnApprovedPostsCount { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets Count of topics that they are UnApproved
        /// </summary>
        public virtual long UnApprovedTopicsCount { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets Rowversion
        /// </summary>
        public virtual byte[] RowVersion { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets icon name with size 200*200 px for snippet 
        /// </summary>
        public virtual string SocialSnippetIconName { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets title for snippet
        /// </summary>
        public virtual string SocialSnippetTitle { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets description for snippet
        /// </summary>
        public virtual string SocialSnippetDescription { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets path for tree structure antipattern (1/3/4/23)
        /// </summary>
        public virtual string Path { get; set; }
        /// <summary>
        /// Indicate this forum inherit moderators from parent forum
        /// </summary>
        public virtual bool IsModeratorsInherited { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or set datetime that Last Post is Created In this forum. used for ForumTracking 
        /// </summary>
        public virtual DateTime? LastPostCreatedOn { get; set; }
        #endregion

        #region NavigationProperties
        /// <summary>
        /// sets or gets identifier forum's parent
        /// </summary>
        public virtual long? ParentId { get; set; }
        /// <summary>
        /// sets or gets forum's parent
        /// </summary>
        public virtual Forum Parent { get; set; }
        /// <summary>
        /// sets or gets sub forums of forum
        /// </summary>
        public virtual ICollection<Forum> Children { get; set; }
        /// <summary>
        /// set or get topics of forum
        /// </summary>
        public virtual ICollection<ForumTopic> Topics { get; set; }
        /// <summary>
        /// get or set moderators of this forum
        /// </summary>
        public virtual ICollection<ForumModerator> Moderators { get; set; }
        /// <summary>
        /// get or set Subscriptions List 
        /// </summary>
        public virtual ICollection<User> Subscribers { get; set; }
        /// <summary>
        /// get or set Announcements Collection of this Forum
        /// </summary>
        public virtual ICollection<ForumAnnouncement> Announcements { get; set; }
        /// <summary>
        /// get or set Trackers List Of this Forum
        /// </summary>
        public virtual ICollection<ForumTracker> Trackers  { get; set; }
        /// <summary>
        /// get or set Posts List that Posted in this forum for increase Performance for get Posts Count 
        /// </summary>
        public virtual ICollection<ForumPost> Posts  { get; set; }
        /// <summary>
        /// get or set 
        /// </summary>
        public virtual ICollection<ForumTopicTracker> TopicTrackers  { get; set; }
        #endregion
مدل بالا نشان دهنده‌ی ساختار انجمن‌های ما می‌باشد. خصوصیت هایی که نیاز به توضیح دارند به شکل زیر می‌باشند:
  1. IsActive : مشخص کننده‌ی این است که در این انجمن امکان ارسال تاپیک و پست وجود دارد و در صورت false بودن این خصوصیت، بر تمام زیر انجمن‌ها هم اعمال خواهد شد و برای زمانی مفید است که میخواهیم برای مدتی به هر دلیل خاصی امکان ارسال تاپیک و پست را برای انجمن خاصی، ندهیم. 
  2. IsColsed : خصوصت اولی که مطرح شد اگر مقدار false بگیرد، همچنان کاربران می‌توانند تایپک‌ها و پست‌های قبلی را مشاهده و مطالعه کنند. ولی با مقدار دهی این خصوصیت با مقدار false، امکان کلیه‌ی فعالیت‌ها و مشاهده‌ای را از محتوای این انجمن و زیر انجمن‌های آن نخواهیم داشت.
  3. IsPrivate : برای مواقعی که لازم است برای انجمن خاصی کلمه‌ی عبور در نظر بگیریم تا افراد خاص که کلمه‌ی عبور آن را دارند بتوانند در آن انجمن فعالیت کنند، در نظر گرفته شده است.
  4. ApprovedPostsCount , UnApprovedPostsCount,ApprovedTopicsCount,UnApprovedTopicsCount : برای بالا بردن کارآیی سیستم به مانند مدل‌های قبل در نظر گرفته شده‌اند.
  5. LastTopicId, LastTopicTitle , LastTopicCreator , LastTopicCreatorId , LastTopicCreatedOn: همچنین برای افزایش کارآیی سیستم و نمایش به عنوان قسمتی از مشخصات قابل مشاهده از هر انجمن، در نظر گرفته شده‌اند.
  6. Depth : برای نشان دادن عمق گره در درخت استفاده می‌شود که هنگام درج انجمن، این مورد از نتیجه‌ی جمع عمق پدر انتخاب شده و یک، به دست خواهد آمد. این مورد هنگام واکشی برای مثال 4 سطح اول برای نمایش آنها در صفحه‌ی اول انجمن به صورت سلسله مراتبی خیلی مفید خواهد بود.
  7. Path : برای استفاده از SQL Antipattern شمارش مسیر در نظر گرفته شده است. این مورد جزء Best Practice‌‌ها می‌تواند باشد. چون هم با استفاده از ساختار خود ارجاع، درخت خود را داریم و با این Antipattern کوئری‌های مربوط به درخت خیلی راحت خواهد بود.
  8. IsModeratorsInherited : اگر لازم است مدیران انجمن، پدر را به عنوان مدیر خود قبول کنند، این خصوصیت مقدار true خواهد گرفت.
  9. Subscribers : هر انجمنی می‌تواند یکسری مشترک نیز داشته باشد (به منظور اطلاع رسانی با درج یک تاپیک جدید در خود انجمن یا زیر انجمن‌های آن) .
  10. Posts : به منظور افزایش کارایی هنگام محاسبه تعداد پست‌های ارسالی در یک انجمن  ، در نظر گرفته شده است.
  11. TopicTrackers : در مقاله بعد توضیح داده خواهد شد.
  12. LastPostCreatedOn : به منظور استفاده از آن برای سیستم Tracking انجمن‌ها استفاده خواهد شد . 
ساختار درختی آن هم قابل مشاهده بوده  و نیاز به توضیح خاضی ندارد. در هر انجمن ما، یکسری تاپیک مطرح خواهد شد و برای این منظور لیستی از ForumTopic را در این کلاس معرفی کرده‌ایم. 
علاوه بر اینها انجمن‌های ما مدیرانی هم خواهند داشت که برای این منظور نیز لیستی از ForumModerator را در مدل بالا تعریف کرده‌ایم. همچنین تصمیم گرفتیم امکانی را برای سیستم انجمن در نظر بگیرم تا اگر لازم بود یک سری اعلان در بالای انجمن‌ها نشان داده شوند و در بخش مدیریت بتوان این امکان را هندل کرد؛ که لیستی  است از ForumAnnouncement‌های مدل بالا.

مدل مدیران انجمن
 /// <summary>
    /// Represents The Moderator For Forum
    /// </summary>
    public class ForumModerator
    {
        #region NavigationProperties
        /// <summary>
        /// gets or sets Forum
        /// </summary>
        public virtual Forum Forum { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets identifier of forum
        /// </summary>
        public virtual long ForumId { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets user that moderate forum
        /// </summary>
        public virtual User Moderator { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets id of user that moderate forum
        /// </summary>
        public virtual long ModeratorId { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets permission of user that moderate forum
        /// </summary>
        public virtual ForumModeratorPermissions Permissions { get; set; }
        /// <summary>
        /// indicate moderator's permissions in this forum apply with
        /// </summary>
        public virtual bool ApplyChildren { get; set; }
        #endregion
    }

    [Flags]
    public enum  ForumModeratorPermissions
    {
        CanEditPosts=1,
        CanDeletePosts=2,
        CanManageTopics=4,
        CanOpenCloseTopics=8,
       ...
    }
این مدل نشان می‌دهد که کاربر x به عنوان مدیر انجمن y می‌باشد و یکسری دسترسی‌ها را نیز در این انجمن خواهد داشت.
  1. ApplyChildren : برای اعمال دسترسی‌های مدیریتی کاربر x به زیر انجمن‌های انجمن y البته اگر خصوصیت IsModeratorsInherited زیر انجمن‌های مورد نظر با مقدار true مقدار دهی شده باشد.
  2. Permissions : از نوع ForumModeratorPermissions و نگهدارنده دسترسی‌های کاربر x به عنوان مدیر انجمن y، می‌باشد.
  3. نکته : برای این مدل آی دی در نظر گرفته نشده است و از کلید مرکب متشکل از ForumId و ModeratorId استفاده خواهیم کرد. 
مدل اعلان‌های انجمن
    /// <summary>
    /// Represents the Announcement that shown Top Of Forums
    /// </summary>
    public class ForumAnnouncement
    {
        #region Ctor
        /// <summary>
        /// create one instance of <see cref="ForumAnnouncement"/>
        /// </summary>
        public ForumAnnouncement()
        {
            Id = SequentialGuidGenerator.NewSequentialGuid();
           CreatedOn = DateTime.Now;
        }
        #endregion

        #region Properties
        /// <summary>
        /// gets or sets Identifier 
        /// </summary>
        public virtual Guid Id { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets DateTime That this Announcement Will be Shown
        /// </summary>
        public virtual DateTime StartOn { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets DateTime That this Announcement Will be Finished 
        /// </summary>
        public virtual DateTime? ExpireOn { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets Content of this Announcement
        /// </summary>
        public virtual string Message { get; set; }
        /// <summary>
        /// Indicate this Announcement Will be shown on Children Forums
        /// </summary>
        public virtual bool ApplyChildren { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets datetime that this record created
        /// </summary>
        public virtual DateTime CreatedOn { get; set; }
        #endregion

        #region NavigationProperties
        /// <summary>
        /// gets or sets Forum that associated With this Announcement
        /// </summary>
        public virtual Forum Forum { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets Identifier of Forum that associated With this Announcement
        /// </summary>
        public virtual long ForumId { get; set; }
        #endregion
    }
مدل بالا نشان دهنده‌ی اعلان‌هایی است که می‌توان با امکان تنظیم زمان آغاز و اتمام، آنها را در صفحات انجمن‌ها نمایش داد. این امکان هم از لحاظ مدیریتی می‌تواند مفید باشد و هم اگر لازم شد، تبلیغی انجام شود. برای اعمال رابطه‌ی یک به چند، یک خصوصیت از نوع Forum با همراه ForumId را در مدل بالا تعریف کرده‌ایم.
  1. ApplyChildren : برای مشخص کردین نمایش این اعلان در زیر انجمن‌های انجمن مورد نظر
  2. ExpireOn : به این دلیل نال پذیر در نظر گرفته شده است که اگر لازم بود، در زمان مشخصی به پایان نرسد و با null مقدار دهی شود.
کلاس پایه AuditBaseEntity 
 /// <summary>
    /// Represents a base class for AuditLog
    /// </summary>
    public abstract class AuditBaseEntity
    {
        #region Properties
        /// <summary>
        /// sets or gets identifier
        /// </summary>
        public virtual long Id { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets datetime that is created
        /// </summary>
        public  virtual DateTime CreatedOn { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets datetime that is modified
        /// </summary>
        public virtual DateTime? LastModifiedOn { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets reason of Last Update for increase performance
        /// </summary>
        public virtual string LastModifyReason { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets displayName of Last Modifier  for increase performance
        /// </summary>
        public virtual string LastModifier{ get; set; }
        /// <summary>
        /// indicate this entity is Locked for Modify
        /// </summary>
        public virtual bool ModifyLocked { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets rowversion for synchronization problem
        /// </summary>
        public virtual byte[] RowVersion { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets count of this content's Updates
        /// </summary>
        public virtual int ModifyCount { get; set; }
        #endregion

        #region NavigationProperties
        /// <summary>
        /// gets or sets creator of this record
        /// </summary>
        public virtual User Creator { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets creator's Id of this record
        /// </summary>
        public virtual long CreatorId { get; set; }
        #endregion
    }
این کلاس به منظور کپسوله کردن یکسری فیلد تکراری برای مدل‌هایی که نیاز است آخرین تغییر دهنده و زمان آن را ذخیره کنند، در نظر گرفته شده است و هدف از آن هیچ گونه اعمال ارث بری TPH یا TPT هم نیست.
ModifyLocked : برای زمانی مفید است که مدیریت امکان ویرایش یک مطلب را به صورت دستی غیرفعال میکند.
مدل تاپیک ها
  /// <summary>
    /// Represents the Topic in the Forums
    /// </summary>
    public class ForumTopic 
    {
        #region Ctor
        /// <summary>
        /// create one instance of <see cref="ForumTopic"/>
        /// </summary>
        public ForumTopic()
        {
            CreatedOn = DateTime.Now;
        }
        #endregion

        #region Properties
        /// <summary>
        /// sets or gets identifier
        /// </summary>
        public virtual long Id { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets datetime that is created
        /// </summary>
        public virtual DateTime CreatedOn { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets Title Of this topic
        /// </summary>
        public virtual string Title { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets name of tags that assosiated with 
        /// this content fo increase performance
        /// </summary>
        public virtual string TagNames { get; set; }
        /// <summary>
        /// indicate this topic is Sticky and will be shown top of forum
        /// </summary>
        public virtual bool IsSticky { get; set; }
        /// <summary>
        /// indicate this topic is closed
        /// </summary>
        public virtual bool IsClosed { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets identifier of  last post in this topic
        /// </summary>
        public virtual long LastPostId { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets identifier of Last user that post in this topic
        /// </summary>
        public virtual long LastPosterId { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets title of last Post in this topic
        /// </summary>
        public virtual string LastPostTitle { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets displayName of user that create lastpost in this topic
        /// </summary>
        public virtual string LastPoster { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets datetime that last post posted in this topic
        /// </summary>
        public virtual DateTime? LastPostCreatedOn { get; set; }
        /// <summary>
        /// indicate this topic is approved
        /// </summary>
        public virtual bool IsApproved { get; set; }
        /// <summary>
        /// indicate this topic is type of Announcements and shown in Annoucements sections
        /// </summary>
        public virtual bool IsAnnouncement { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets viewed count 
        /// </summary>
        public virtual long ViewCount { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets count of posts that they are approved
        /// </summary>
        public virtual int ApprovedPostsCount { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets count of posts that they are Unapproved
        /// </summary>
        public virtual int UnApprovedPostsCount { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets specifications of this topic's rating
        /// </summary>
        public virtual Rating Rating { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets datetime that this topic closed
        /// </summary>
        public virtual DateTime? ClosedOn { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets reason that this topic colsed
        /// </summary>
        public virtual string ClosedReason { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets count of reports
        /// </summary>
        public virtual int ReportsCount { get; set; }
        /// <summary>
        /// indicate the posts of this topic should be Moderate Before Dipslay
        /// </summary>
        public virtual bool ModeratePosts { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets Level of this topic
        /// </summary>
        public virtual ForumTopicLevel Level { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets type of this topic
        /// </summary>
        public virtual ForumTopicType Type { get; set; }
        #endregion

        #region NavigationProperties
        /// <summary>
        /// gets or sets Collection of tags that associated with this topic
        /// </summary>
        public virtual ICollection<Tag> Tags { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets forum
        /// </summary>
        public virtual Forum Forum { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets identifier of Forum
        /// </summary>
        public virtual long ForumId { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets Posts Of this topic
        /// </summary>
        public virtual ICollection<ForumPost> Posts { get; set; }
        /// <summary>
        /// get or set Subscriptions List 
        /// </summary>
        public virtual ICollection<User> Subscribers { get; set; }
        /// <summary>
        /// get or set Trackkers list of this Topic
        /// </summary>
        public virtual ICollection<ForumTopicTracker> Trackers { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets creator of this record
        /// </summary>
        public virtual User Creator { get; set; }
        /// <summary>
        /// gets or sets creator's Id of this record
        /// </summary>
        public virtual long CreatorId { get; set; }
        #endregion
    }

 public enum ForumTopicType
    {
        Non,
        Tutorial,
        Conversation,
        Question,
        News,
        Article
    }

    public enum ForumTopicLevel
    {
        Professional,
        Intermediate,
        Beginner
    }
مدل بالا مشخص کننده‌ی تاپیک‌های انجمن می‌باشد. خصوصیاتی که نیاز به توضیح دارند:
  1. LastPostId , LastPosterId, LastPoster  , LastPostTitle  ,LastPostCreatedOn: برای افزایش کارآیی سیستم در نظر گرفته شده‌اند.
  2. ModeratePosts : اگر لازم است پست‌های یک تاپیک خاص، قبل از نمایش مدیریت شوند، با true مقدار دهی خواهد شد.
  3. Tags : لیستی از برچسب‌ها که برای اعمال رابطه‌ی چند به چند با مدل برچسب‌های معرفی شده‌ی در مقاله اول، در نظر گرفته شده است.
  4. Posts : در هر تاپیکی یک سری پست به عنوان جواب‌های آن ارسال خواهد شد.
  5. Subscribers  : به مانند انجمن‌ها، تاپیک‌های ما هم می‌توانند یک سری مشترک داشته باشند، تا از تغییرات این تاپیک مطلع شوند .
  6. Trackers : مربوط به سیستم Tracking تاپیک میباشد. و در مقاله بعد توضیح داده خواهد شد.

 حتما لازم خواهد بود تاریخچه‌ی تغییرات برای  پست‌های ارسالی ذخیره شوند؛ در مقاله‌ی بعدی به این موضوع هم خواهیم پرداخت.
نتیجه این قسمت

نظرات مطالب
اثبات قانون مشاهده‌گر در برنامه نویسی
من نیاز مسئله شما را به صورت زیر نوشتم و برای هر شی Person یک مقدار متفاوت دارم.
class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            var lst = new List<Person>();
            Random rnd = new Random();
            for (int i = 0; i < 50; i++)
            {
                lst.Add(new Person(rnd));
            }


            foreach (var item in lst)
            {
                Console.WriteLine(item.PersonId);
            }

            Console.ReadKey();
        }
    }

    public class Person
    {
        public Person(Random rnd)
        {
            PersonId = this.GetType().Name + rnd.Next(1, int.MaxValue);          
        }

        public string PersonId { get; set; }
    }
البته من فکر میکنم اگر شما نیاز به یک ای دی منحصر به فرد دارید راه بهتر استفاده از GUID باشد.
مطالب
تشخیص تعداد تخصیص‌های حافظه‌ی یک برنامه
یکی از مواردی که فشاری بر روی garbage collector را بالا می‌برد، تخصیص‌های حافظه‌ی مخفی یا Hidden allocations هستند که سبب تخصیص‌های حافظه‌ی کوچک و عموما پر تعدادی بر روی heap می‌شوند. برای نمونه به مثال ذیل دقت کنید و سعی کنید تعداد تخصیص‌های حافظه‌ی آن را حدس بزنید:
public static void PrintSum(int a, int b)
{
    Console.WriteLine("Sum of a {0} b {1} is {2}", a, b, a + b);
}
در این مثال ... سه تخصیص حافظه‌ی کوچک رخ می‌دهد. از این جهت که متد Console.WriteLine ایی که در اینجا استفاده می‌شود، در نهایت به یک چنین کدی کامپایل خواهد شد:
 Console::WriteLine(string, object, object, object)
در این مثال بر روی تمام پارامترهای int دریافتی، عملیات boxing (تبدیل یا cast) به object صورت می‌گیرد و عملیات boxing، یک نوع allocation است که نتیجه‌ی آن بر روی heap ذخیره می‌گردد.


روشی برای نمایان ساختن تخصیص‌های حافظه‌ی نهان در ویژوال استودیو

اگر از ReSharper استفاده می‌کنید، افزونه‌ی «Heap Allocations Viewer» آن و یا اگر از VS 2015 و Roslyn استفاده کنید، افزونه‌ی «Roslyn Clr Heap Allocation Analyzer» آن، سبب نمایان شدن allocation‌های مخفی می‌شوند. برای مثال قطعه کد فوق یک چنین نمایشی را پیدا می‌کند:


در اینجا در ذیل هر سه موردی که عملیات boxing allocation رخ داده، یک خط قرمز کشیده است. یکی از روش‌هایی که می‌تواند boxing allocation فوق را حذف کند، بکار گیری متد ToString بر روی مقادیر int است:


همانطور که مشاهده می‌کنید، اینبار دیگر خبری از خطوط قرمز، ذیل پارامترهای متد Console.WriteLine نیست. باید دقت داشت که ToString نیز سبب تخصیص حافظه می‌شود، اما اینبار دیگر int32 آن بر روی heap ذخیره نمی‌گردد. به عبارتی هر دو حالت سبب تخصیص حافظه‌ی یک رشته‌ی جدید می‌شوند؛ اما در حالت اول علاوه بر این شیء جدید، شیء int32 نیز بر روی heap ذخیره می‌گردد.


تشخیص تخصیص اشیاء مخفی با افزونه‌های Heap Allocations Viewer

نمونه‌ی دیگر پر کاربرد این نوع بهینه سازی‌ها را در مثال ذیل می‌توان مشاهده کرد:
public static void PrintA(int a)
{
   Console.WriteLine("a is " + a);
}
این مثال، یک چنین نمایش بصری دارد:


اینبار یک خط زرد رنگ ظاهر شده به همراه یک خط قرمز رنگ. خط قرمز رنگ را پیشتر بررسی کردیم و علت وجودی آن Boxing allocation ایی است که رخ می‌دهد. خط زرد رنگ در ذیل + ظاهر شده‌است و عنوان می‌کند که عملیات جمع زدن رشته‌ها، سبب تخصیص حافظه‌ی یک شیء جدید می‌شود. رشته‌ها در دات نت immutable هستند. به همین جهت هر تغییری در آن‌ها، سبب تخصیص یک شیء جدید می‌شود. بنابراین در همین مثال ساده، دو تخصیص حافظه‌ی مخفی وجود دارند. مورد جمع زدن را با بکارگیری string.Format و مشکل boxing را با ToString می‌توان برطرف کرد:
public static void PrintA(int a)
{
   Console.WriteLine("a is {0}", a.ToString());
}



منابع دیگری که سبب تخصیص‌های حافظه‌ی مخفی می‌شوند

تا  اینجا دو مورد از منابع متداول تخصیص‌های حافظه‌ی مخفی را بررسی کردیم. اما این لیست شامل موارد ذیل نیز می‌شود:
1) فراخوانی متدهایی با پارامترهایی از نوع param همیشه سبب تخصیص حافظه‌‌ای جهت تشکیل یک آرایه‌ی در برگیرنده‌ی پارامترهای ارسالی می‌شود.
2) متدهایی که پارامتر از نوع IEnumerable دارند:
        public static int Sum(IEnumerable<int> list)
        {
            var sum = 0;
            foreach (var number in list)
            {
                sum += number;
            }
            return sum;
        }
در این مثال هربار که متد Sum فراخوانی شود، یکبار دیگر IEnumerable آن تخصیص خواهد یافت که در تصویر ذیل با enumerator allocation مشخص شده‌است:


برای حل این مشکل فقط کافی است IEnumerable را با List تعویض کنید.
3)  کار با LINQ نیز سبب تخصیص‌های حافظه‌ی قابل توجهی است. برای مثال در کد پایه‌ی Roslyn، برای رسیدن به حداکثر کارآیی، بسیاری از الگوریتم‌ها را با روش‌های غیر LINQ پیاده سازی کرده‌اند. البته برای تیمی مانند Roslyn رسیدن به یک چنین کارآیی جهت رقابت با سایر محصولات مشابه ضروری بوده‌است و گرنه در بسیاری از کارهای متداول، استفاده از LINQ به خوانایی هر چه بیشتر کدها کمک شایانی می‌کند.


برای مطالعه‌ی بیشتر

Roslyn code base – performance lessons - part 2
Unusual Ways of Boosting Up App Performance. Boxing and Collections
On performance in .NET
مطالب
آموزش Cache در ASP.NET Core - (قسمت اول : مفاهیم اولیه)
امروزه در وب‌سایت‌های شخصی و تجاری، یکی از مهم‌ترین پارامتر‌ها، سرعت پاسخگویی درخواست‌ها به وب‌سایت است. طبق آمار، کاربران آنلاین کنونی که ما با آن‌ها طرفیم، سطح تحملشان به سه ثانیه در یک صفحه میرسد؛ پس ما باید بتوانیم سرعت وب‌سایت‌های خودمان را تا حد ممکن بهبود بخشیم. از طرفی پارامتر سرعت، روی سئو گوگل هم تاثیر بسزایی دارد و Ranking وب‌سایت شمارا تا حد زیادی افزایش می‌دهد. قطعا همه می‌دانید که سرعت وبسایت و برنامه چقدر مهم هست؛ پس زیاده گویی نمی‌کنیم و می‌رویم سراغ اصل مطلب.
یکی از کارهایی که میتوانیم برای افزایش سرعت برنامه انجام دهیم، استفاده از Cache هست. بطور خیلی ساده، Cache یعنی قرار دادن دیتای پرکاربرد، در یک حافظه‌ی نزدیک‌تر از دیتابیس که هروقت به آن نیاز داشتیم، به آن دسترسی سریعی داشته باشیم و سرعت واکشی اطلاعات، از سرعتی که دیتابیس به ما می‌دهد، بیشتر باشد تا درخواست‌های ما با پاسخ سریع‌تری همراه شوند.
این حافظه، Ram هست و عمل Caching به اینصورت خواهد بود که هر وقت دیتای مورد نظر یکبار از دیتابیس واکشی شود، از دفعات بعد، آن دیتا را در Ram ذخیره میکند و برای درخواست‌های بعدی به دیتابیس Query نمیزند و دیتای مورد نیازش را از Ram میگیرد.
این امر در کنار مزایایی که دارد ، حساسیت بالایی هم بهمراه خواهد داشت؛ چرا که حافظه مورد استفاده Ram، یک حافظه محدود هست همچنین میتواند برای هر سخت افزاری متفاوت باشد. پس پیاده سازی این سیستم نیاز به دو دو تا چهارتا و ساختار درست دارد؛ در غیر اینصورت Cache کردن دیتای غلط میتواند به تنهایی وب‌سایتتان را Down کند؛ پس خیلی باید به این موضوع دقت داشت.

چه زمانی بهتر است از کش استفاده کنیم؟
  • وقتی دیتایی داریم که به تکرار از آن در برنامه استفاده میکنیم.
  • وقتی بعد از گرفتن دیتایی از دیتابیس، محاسباتی بر روی آن انجام میدهیم و پاسخ نهایی محاسبه را به کاربر نمایش میدهیم، میتوانیم یکبار پاسخ را کش کنیم تا از محاسبه‌ی هر باره‌ی آن جلوگیری شود.

آیا تمام اطلاعات را میتوان کش کرد؟
خیر.
  • سخت افزاری که برای کش استفاده میکنیم یعنی Ram، بسیار گران‌تر از دیتابیس برای ما تمام میشود؛ چرا که محدود است.
  • اگر همه دیتاهارا کش کنید، عمل سرچ میان آن زمان بیشتری خواهد برد.
پس اکنون میدانید که میتوانیم داده‌های بی نهایتی را در دیتابیس ذخیره کنیم و فقط با ارزش‌ترین‌ها و پر مصرف‌ترین هارا در حافظه کش، ذخیره میکنیم.

عملیات Cache در Asp.Net Core توسط اینترفیس‌های IMemoryCache و IDistributedCache مدیریت میشود و میتوانید با تزریق این اینترفیس‌ها براحتی از متدهایشان استفاده کنید؛ اما قبل از استفاده لازم است با عملکرد هر یک از آن‌ها آشنا شویم.

روش اول : In-memory Caching (Local Caching)
معمول‌ترین و ابتدایی‌ترین روش برای کش کردن اطلاعات، روش Local Caching و بصورت In-Memory است که اطلاعات را در حافظه Ram همان سروری که برنامه در آن اجرا میشود، کش میکند.

این روش تا زمانیکه برنامه‌ی ما برای اجرا شدن، تنها از یک سرور استفاده کند، بهترین انتخاب خواهد بود؛ چرا که به دلیل نزدیک بودن، سریع‌ترین بازخورد را نیز به درخواست‌ها ارائه میدهد.


اما شرایطی را فرض کنید که برنامه از چندین سرور برای اجرا شدن استفاده میکند و به طبع هر سرور درخواست‌های خودش را داراست که ما باید برای هر یک بصورت جداگانه‌ای یک کش In-Memory را در حافظه Ram هرکدام ایجاد کنیم. 

فرض کنید دیتای ما 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , 10 باشد. بخشی از دیتا در Server 1 کش میشود (1 , 3 , 5 , 9) و بخشی دیگر در Server 2 کش خواهد شد (2 , 4 , 6 ,7 , 8 , 10).


در اینجا مشکلات و ضعف هایی به وجود خواهد آمد :


  • برای مثال اگر Server 1 به هر دلیلی از بین برود یا Down شود، اطلاعات کش درون آن نیز پاک خواهد شد و بعد از راه اندازی باید همه آن را دوباره از دیتابیس بخواند.
  • هر کدام از سرور‌ها کش‌های جدایی دارند و باهم Sync نیستند و امکان وجود یک داده‌ی حیاتی در یکی و عدم وجود آن در دیگری، بالاست. فرض کنید برنامه برای هر درخواست، نیاز به اطلاعات دسترسی کاربری را دارد. دسترسی‌های کاربر، در Server 1 کش شده، اما در Server 2 موجود نیست. در Server 2 به دلیل عدم وجود این کش، برنامه برای درخواست‌های معمول خود و چک کردن دسترسی کاربر یا باید هربار به دیتابیس درخواستی را ارسال کند که این برخلاف خواسته ماست و یا باید دیتای مربوط به دسترسی‌های کاربر را بعد از یکبار درخواست، از دیتابیس در خودش کش کند که این‌هم دوباره کاری به حساب میاید و دوبار کش کردن یک دیتا، امر مطلوبی نخواهد بود.

روش هایی وجود دارد که بتوان از سیستم Local Caching در حالت چند سروری هم استفاده کرد و این مشکلات را از بین برد، اما روش استاندارد در حالت چند سروری، استفاده از Distributed Cache‌ها است.


روش دوم : Distributed Caching

در این روش برنامه‌ی ما برای اجرا شدن از چندین سرور شبکه شده به هم، در حال استفاده هست و Cache برنامه، توسط سرورها به اشتراک گذاشته شده. 

در این حالت سرور‌های ما از یک کش عمومی استفاده میکنند که مزایای آن شامل :

■ درخواست‌ها به چندین سرور مختلف از هم ارسال شده، اما دیتای کش بصورت منسجم در هریک وجود خواهد داشت.

■ با خراب شدن یا Down شدن یک سرور، کش موجود در سرور‌های دیگر پاک نمیشود و کماکان قابل استفاده است.

■ به حافظه Ram یک سرور محدود نیست و مشکلات زیادی همچون کمبود سخت افزاری و محدودیت‌های حافظه‌ی Ram را تا حد معقولی کاهش میدهد.


طریقه استفاده از Cache در Asp.Net Core :

  • بر خلاف ASP.NET web forms و ASP.NET MVC در نسخه‌های Core به بعد، Cache بصورت از پیش ثبت شده، وجود ندارد. کش در Asp.Net Core با فراخوانی سرویس‌های مربوطه‌ی آن قابل استفاده است و نیاز است قبل از استفاده، سرویس آن را در کلاس Startup برنامه فراخوانی کنید. 
public void ConfigureServices(IServiceCollection services)
{
    services.AddMvc();
    services.AddMemoryCache();
}

  • اینترفیس IMemoryCache از سیستم تزریق وابستگی‌ها در Core استفاده میکند و برای استفاده از اینترفیس آن، پس از اضافه کردن MemoryCache به Startup ، باید در کنترلر، عمل تزریق وابستگی (DI) را انجام دهید؛ سپس متد‌های مورد نیاز برای کش، در دسترس خواهد بود. 
public class HomeController : Controller
{
    private readonly IMemoryCache  _cache;
    public HomeController(IMemoryCache  cache)
    {
        _cache = cache;
    }
    ....
}

  • برای ذخیره‌ی کش میتوانید از متد Set موجود در این اینترفیس استفاده کنید. 
public IActionResult Set()
{
  _cache.Set("CacheKey", data , TimeSpan.FromDays(1));
  return View();
}

در پارامتر اول این متد (CacheKey)، یک کلید، برای اطلاعاتی که میخواهیم کش کنیم قرار میدهیم. دقت کنید که این کلید، شناسه‌ی دیتای شماست و باید طوری آن را در نظر گرفت که با صدا زدن این کلید از سرویس کش، همان دیتای مورد نظر را برگشت دهد (هر Object دیتا، باید کلید Unique خود را داشته باشد).


در پارامتر دوم، دیتای مورد نظر را که میخواهیم کش کنیم، به متد میدهیم و در پارامتر سوم نیز زمان اعتبار و تاریخ انقضای دیتای کش شده را وارد میکنیم؛ به این معنا که دیتای کش شده، بعد از مدت زمان گفته شده، از حافظه کش(Ram) حذف شود و برای دسترسی دوباره و کش کردن دوباره اطلاعات، نیاز به خواندن مجدد از دیتابیس باشد.


  • برای دسترسی به اطلاعات کش شده میتوانید از متد Get استفاده کنید. 
public IActionResult Get()
{
  string data = _cache.Get("CacheKey");
  return View(data);
}

تنها پارامتر ورودی این متد، کلید از قبل نسبت داده شده به اطلاعات کش هست که با استفاده از یکسان بودن کلید در ورودی این متد و کلید Set شده از قبل در حافظه Ram، دیتا مربوط به آن را برگشت میدهد.


  • متد TryGetValue برای بررسی وجود یا عدم وجود یک کلید در حافظه کش هست و یک Boolean را خروجی میدهد. 
public IActionResult Set()
  {
        DateTime data;
       // Look for cache key.
       if (!_cache.TryGetValue( "CacheKey" , out data))
       {
              // Key not in cache, so get data.
              data= DateTime.Now;

            // Save data in cache and set the relative expiration time to one day
             _cache.Set( "CacheKey" , data, TimeSpan.FromDays(1));
        }
        return View(data);
  }

این متد ابتدا بررسی میکند که کلیدی با نام "CacheKey" وجود دارد یا خیر؟ در صورت عدم وجود، آن را میسازد و دیتای مورد نظر را به آن نسبت میدهد.


  • با استفاده از متد GetOrCreate میتوانید کار متد‌های Get و Set را باهم انجام دهید و در یک متد، وجود یا عدم وجود کش را بررسی و در صورت وجود، مقداری را return و در صورت عدم وجود، ابتدا ایجاد کش و بعد return مقدار کش شده را انجام دهید. 
 public IActionResult GetOrCreate()
{
         var data = _cache.GetOrCreate( "CacheKey" , entry =>
         entry.SlidingExpiration = TimeSpan.FromSeconds(3);
         return View(data);
});
    return View(data);
}

  • برای مدیریت حافظه‌ی Ram شما باید یک Expiration Time را برای کش‌های خود مشخص کنید؛ تا هم حافظه Ram را حجیم نکنید و هم در هر بازه‌ی زمانی، دیتای بروز را از دیتابیس بخوانید. برای این کار option‌های متفاوتی از جمله absolute expiration و sliding expiration وجود دارند.

در اینجا absolute expiration به این معنا است که یک زمان قطعی را برای منقضی شدن کش‌ها مشخص میکند؛ به عبارتی میگوییم کش با کلید فلان، در تاریخ و ساعت فلان حذف شود. اما در sliding expiration یک بازه زمانی برای منقضی شدن کش‌ها مشخص میکنیم؛ یعنی میگوییم بعد از گذشت فلان دقیقه از ایجاد کش، آن را حذف کن و اگر در طی این مدت مجددا خوانده شد، طول مدت زمان آن تمدید خواهد شد.

این تنظیمات را میتوانید در قالب یک option زمان Set کردن یک کش، به آن بدهید. 

MemoryCacheEntryOptions options = new MemoryCacheEntryOptions();
options.AbsoluteExpiration = DateTime.Now.AddMinutes(1);
options.SlidingExpiration = TimeSpan.FromMinutes(1);
_cache.Set("CacheKey", data, options );

در مثال بالا هردو option اضافه شده یک کار را انجام میدهند؛ با این تفاوت که absolute expiration تاریخ now را گرفته و یک دقیقه بعد را به آن اضافه کرده و تاریخ انقضای کش را با آن تاریخ set میکند. اما sliding expiration از حالا بمدت یک دقیقه اعتبار دارد.


  • یکی از روش‌های مدیریت حافظه Ram در کش‌ها این است که برای حذف شدن کش‌ها از حافظه، اولویت بندی‌هایی را تعریف کنید. اولویت‌ها در چهار سطح قابل دسترسی است: 

  1.  NeverRemove = 3
  2.  High = 2
  3. Normal = 1
  4.  Low = 0 

این اولویت بندی‌ها زمانی کاربرد خواهند داشت که حافظه اختصاصی Ram، برای کش‌ها پر شده باشد و در این حالت سیستم کشینگ بصورت خودمختار، کش‌های با الویت پایین را از حافظه حذف میکند و کش‌های با الویت بیشتر، در حافظه باقی میمانند. این با شماست که الویت را برای دیتا‌های خود تعیین کنید؛ پس باید با دقت و فکر شده این کار را انجام دهید. 

MemoryCacheEntryOptions options = new MemoryCacheEntryOptions();
// Low / Normal / High / NeverRemove
options.Priority = CacheItemPriority.High;
cache.Set("CacheKey", data, options);

به این صورت میتوانید الویت‌های متفاوت را در قالب option به کش‌های خود اختصاص دهید. 

در این مقاله سعی شد مفاهیم اولیه Cache، طوری گفته شود، تا برای افرادی که میخواهند به تازگی این سیستم را بیاموزند و در پروژه‌های خود استفاده کنند، کاربردی باشد و درک نسبی را نسبت به مزایا و محدودیت‌های این سیستم بدست آورند.


در قسمت دوم همین مقاله بطور تخصصی‌تر به این مبحث میپردازیم و یک پکیج آماده را معرفی میکنیم که خیلی راحت‌تر و اصولی‌تر کش را برای ما پیاده سازی میکند.

نظرات مطالب
صفحه بندی پویا در Entity Framework
سلام
من یک برنامه تولید لایه business نوشتم از کد شما هم استفاده کردم با اجازتون یه تغییر کوچیک دادم توش خواستم اینجا هم بذارم که اگر کسی خواست استفاده کنه

        private static IQueryable<T> PagedResult<T, TResult>(IQueryable<T> query, int pageNum, int pageSize,
                                                            Expression<Func<T, TResult>> orderByProperty,
                                                            bool isAscendingOrder, out int rowsCount,
                                                            Expression<Func<T, bool>> whereClause = null)
        {
            if (pageSize <= 0) pageSize = 20;

            //مجموع ردیف‌های به دست آمده
            rowsCount = query.Count();

            // اگر شماره صفحه کوچکتر از 0 بود صفحه اول نشان داده شود
            if (rowsCount <= pageSize || pageNum <= 0) pageNum = 1;

            // محاسبه ردیف هایی که نسبت به سایز صفحه باید از آنها گذشت
            int excludedRows = (pageNum - 1) * pageSize;

            query = isAscendingOrder ? query.OrderBy(orderByProperty) : query.OrderByDescending(orderByProperty);

            //جستجو را در صورت لزوم انجام می‌دهد

            query = whereClause == null ? query : query.Where(whereClause);


            // ردشدن از ردیف‌های اضافی و دریافت ردیف‌های مورد نظر برای صفحه مربوطه
            return query.Skip(excludedRows).Take(pageSize);
        }

و برای فراخوانی هم اینطور استفاده کردم

        public static List<t_Prodcts> GetPaging(int currentPage, int pageSize, out int count,
                                                Expression<Func<t_Prodcts, bool>> search = null)
        {
            using (var db = new asusIranDBConnection())
            {
                return PagedResult(db.t_Prodcts, currentPage, pageSize, o => true, false, out count, search).ToList();

            }
        }
بازخوردهای پروژه‌ها
اضافه کردن چند متد الحاقی
با سلام من توی پروژه هام چند تا متد استفاده می‌کنم. خوشحال می‌شم نظر شمارو هم بدونم و به پروژه اتون اضافه اش کنید.

این متد برای محاسبه اختلاف دو تاریخ استفاده میشه، البته منبعش یادم نیست این متد از کجا گرفتم:
/// <summary>
        /// DateDiff in SQL style.
        /// Datepart implemented:
        ///     "year" (abbr. "yy", "yyyy"),
        ///     "quarter" (abbr. "qq", "q"),
        ///     "month" (abbr. "mm", "m"),
        ///     "day" (abbr. "dd", "d"),
        ///     "week" (abbr. "wk", "ww"),
        ///     "hour" (abbr. "hh"),
        ///     "minute" (abbr. "mi", "n"),
        ///     "second" (abbr. "ss", "s"),
        ///     "millisecond" (abbr. "ms").
        /// </summary>
        /// <param name="startDate"></param>
        /// <param name="datePart"></param>
        /// <param name="endDate"></param>
        /// <returns></returns>
        public static Int64 DateDiff(this DateTime startDate, String datePart, DateTime endDate)
        {
            Int64 dateDiffVal;
            System.Globalization.Calendar cal = System.Threading.Thread.CurrentThread.CurrentCulture.Calendar;
            TimeSpan ts = new TimeSpan(endDate.Ticks - startDate.Ticks);
            switch (datePart.ToLower().Trim())
            {
                #region year

                case "year":
                case "yy":
                case "yyyy":
                    dateDiffVal = cal.GetYear(endDate) - cal.GetYear(startDate);
                    break;

                #endregion

                #region quarter

                case "quarter":
                case "qq":
                case "q":
                    dateDiffVal = (((cal.GetYear(endDate) - cal.GetYear(startDate)) * 4) + ((cal.GetMonth(endDate) - 1) / 3)) - ((cal.GetMonth(startDate) - 1) / 3);
                    break;

                #endregion

                #region month

                case "month":
                case "mm":
                case "m":
                    dateDiffVal = ((cal.GetYear(endDate) - cal.GetYear(startDate)) * 12 + cal.GetMonth(endDate)) - cal.GetMonth(startDate);
                    break;

                #endregion

                #region day

                case "day":
                case "d":
                case "dd":
                    dateDiffVal = (Int64)ts.TotalDays;
                    break;

                #endregion

                #region week

                case "week":
                case "wk":
                case "ww":
                    dateDiffVal = (Int64)(ts.TotalDays / 7);
                    break;

                #endregion

                #region hour

                case "hour":
                case "hh":
                    dateDiffVal = (Int64)ts.TotalHours;
                    break;

                #endregion

                #region minute

                case "minute":
                case "mi":
                case "n":
                    dateDiffVal = (Int64)ts.TotalMinutes;
                    break;

                #endregion

                #region second

                case "second":
                case "ss":
                case "s":
                    dateDiffVal = (Int64)ts.TotalSeconds;
                    break;

                #endregion

                #region millisecond

                case "millisecond":
                case "ms":
                    dateDiffVal = (Int64)ts.TotalMilliseconds;
                    break;

                #endregion

                default:
                    throw new Exception(String.Format("DatePart \"{0}\" is unknown", datePart));
            }
            return dateDiffVal;
        }

بررسی اینکه آیا رشته ورودی به الگوی مورد نظر مطابقت دارد یا خیر؟
/// <summary>
        /// بررسی اینکه رشته وارد شده با قالب مورد نظر مطابقت دارد یا خیر
        /// </summary>
        /// <param name="source">متن وارد شده</param>
        /// <param name="regexTemplate">قالب مورد نظر</param>
        /// <returns></returns>
        public static Boolean IsMatchTemplate(this String source, String regexTemplate)
        {
            var regex = new Regex(regexTemplate);
            return regex.IsMatch(source);
        }
البته متدهای زیادی دارم می‌ترسم وجهه خوبی نداشته باشه همش اینجا بذارم، با اجازه مدیریت سایت در صورت تمایل ایمیلتون بهم پیام خصوصی بدین، که متد هارو براتون ارسال کنم.