سوال: چگونه این فایل را در Jcenter آپلود کنیم؟
فرآیندی که در این نوشتار قصد داریم دنبال شود شامل مراحل زیر است:
ابتدا کتابخانهی خودمان را روی جی سنتر قرار داده و در صورتیکه علاقه داشته باشیم، آن را به mavenCentral هم انتقال میدهیم.
ابتدا نیاز است در سایت bintray ثبت نام کنید و با حساب جدید وارد شوید و گزینهی maven را انتخاب کنید.
سپس روی گزینهی Add New Package کلیک کنید تا یک پکیج جدید را ایجاد کنیم.
در صفحهای که باز میشود، اطلاعات مربوط به این پکیج را وارد کنید که عموما شامل نام پکیج، مجوز آن، کلمات کلیدی، لینک گزارش باگ و .. میشود. در انتخاب نام پکیج، قانون اجباری یا خاصی وجود ندارد؛ ولی توصیه میشود که از حروف کوچک و - استفاده گردد. بعد از پرکردن فیلدهای الزامی، وارد صفحهی جزئیات پکیج میشوید که در آن فیلدهای اضافهتری نیز وجود دارند که میتوانید در صورت تمایل آنها را پر کنید. همچنین در بالای صفحه لینک به صفحهی اختصاصی این پکیج نیز وجود دارد که در زیر عبارت Edit Package قرار گرفته است.
پی نوشت : اگر قصد آپلود کتابخانهی خود را در این سایت ندارید، میتوانید این سوال و مرحلهی امضای خودکار را از مراحل کاری خود حذف کنید.
سوال: چگونه این فایل را در SonaType آپلود کنیم؟
گام اول: ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید. پس به این صفحه رفته و ثبت نام کنید. سپس در یک مرحلهی غیرمنطقی باید یک issue توسط سیستم JIRA ایجاد کنید. برای همین گزینهی Creare را در بالای صفحه بزنید. اطلاعات زیر را به ترتیب پر کنید:
Project: Community Support - Open Source Project Repository Hosting Issue Type: New Project Summary: مثلا نام پروژه خودتان را بنویسید یک نام پکیج که سعی کنید کتابخانههای هم خانواده این اشتراک را داشته باشند که در یک گروه قرار بگیرند Group Id: AndroidBreadCrumb.Plus آدرس جایی که پروژه قرار دارد Project URL: https://github.com/yeganehaym/AndroidBreadCrumb //آدرس سیستم کنترل نسخه SCM url: https://github.com/yeganehaym/AndroidBreadCrumb
فعال سازی امضای خودکار در Bintray
همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، میخواهیم کتابخانهی خود را از طریق jcenter به maven ارسال کنیم. برای همین نیاز داریم که ابتدا کتابخانهی خود را امضا کنیم. برای اینکار باید از طریق GPG یک کلید بسازیم. ساخت کلید به این شیوه، قبلا در مقالهی «ساخت کلیدهای امنیتی با GnuPG» توضیح داده شد و از تکرار آن خودداری میکنیم. تنها به ذکر این نکته بسنده میکنیم که شما باید یک کلید ساخته و آن را به سرور کلیدها ارسال کنید و سپس کلید متنی عمومی و خصوصی آن را در پروفایل bintray برگهی GPG Signing درج کنید.
این تنظیم از این پس بر روی تمامی کتابخانهها اعمال میشود.
سوال : چگونه پروژهی اندرویدی خودم را کامپایل کنم؟
فایل build.gradle پروژه را باز کنید و پلاگین bintray را به آن معرفی کنید:
dependencies { classpath 'com.android.tools.build:gradle:1.2.2' classpath 'com.jfrog.bintray.gradle:gradle-bintray-plugin:1.2' classpath 'com.github.dcendents:android-maven-plugin:1.2' }
bintray.user=YOUR_BINTRAY_USERNAME bintray.apikey=YOUR_BINTRAY_API_KEY bintray.gpg.password=YOUR_GPG_PASSWORD
در مرحلهی بعدی خطوط زیر را بعد از 'Apply Plugin 'com.android.library اضافه کنید و اطلاعاتی که در bintray وارد کردهاید را در اینجا وارد کنید:
apply plugin: 'com.android.library' ext { bintrayRepo = 'maven' bintrayName = 'AndroidBreadCrumb' publishedGroupId = 'com.plus' libraryName = 'AndroidBreadCrumb' artifact = 'AndroidBreadCrumb' libraryDescription = 'create breadcrumb on android to show a path to user and let user to jump on them' siteUrl = 'https://github.com/yeganehaym/AndroidBreadCrumb' gitUrl = 'https://github.com/yeganehaym/AndroidBreadCrumb' libraryVersion = '1.0' developerId = 'yeganehaym' developerName = 'ali yeganeh.m' developerEmail = 'yeganehaym@gmail.com' licenseName = 'The Apache Software License, Version 2.0' licenseUrl = 'http://www.apache.org/licenses/LICENSE-2.0.txt' allLicenses = ["Apache-2.0"] }
apply from: 'https://raw.githubusercontent.com/nuuneoi/JCenter/master/installv1.gradle' apply from: 'https://raw.githubusercontent.com/nuuneoi/JCenter/master/bintrayv1.gradle'
compile 'com.plus:AndroidBreadCrumb:1.0'
آپلود فایلها به مخزن
برای آپلود فایلهای ماژول به مخزن، ابتدا ترمینال اندروید استودیو را باز کنید و گامهای زیر را به ترتیب انجام بدهید:
گام اول: با ارسال دستور زیر از صحت کدها و منابع مطمئن میشویم:
gradlew install
BUILD SUCCESSFUL
gradlew bintrayUpload
SUCCESSFUL
حال صفحهی اختصاصی پکیجتان را چک کنید. میبینید که قسمتهایی از آن تغییر کردهاست و قسمت نسخه، به روز شده است:
و قسمت فایلها هم دیگر خالی نیست:
با اینکه کتابخانهی ما روی maven قرار گرفت، ولی هنوز نمیتوان آن را توسط jcenter استفاده کرد و باید bintray maven را با jcenter هماهنگ نماییم. در حال حاضر استفاده از این کتابخانه بدون سینک به شکل زیر است:
گریدل پروژه maven{ url 'https://dl.bintray.com/yeganehaym/maven' } گریدل ماژول dependencies { compile 'com.plus:AndroidbreadCrumb:1.0' }
برای افزودن کتابخانهی خود به سیستم jcenter با کلیک بر روی گزینهی Add to jcenter میتوانید به تیم jcenter درخواست دهید که آن را تایید کنند که بعد از درخواست حدود سه ساعت طول میکشد تا پاسخ شما را بدهند.
به این ترتیب دیگر نیازی به تعریف یک url به maven نخواهد بود.
برای دیدن این کتابخانه در صفحه jcenter به ترتیب شناسههای Group_ID.Artifact.version را دنبال کنید، یعنی برای ما میشود:
com/plus/androidbreadcrumb/1.0
نکته دوم: در صورتی که پکیج خودتان را حذف کنید، چیزی از روی jcenter حذف نمیشود. فقط به یاد داشته باشید که برای حذف آن باید ابتدا نسخههای مختلف آپلود شده را حذف کنید تا پکیج از جی سنتر هم حذف شود.
در این مرحله قصد داریم که این کتابخانه را بر روی mavenCentral هم داشته باشیم. اگر قصدش را ندارید از اینجا به بعد را نیازی نیست انجام بدهید و برای اینکار لازم است همهی مراحل بالا انجام گرفته باشد.
قبل از اینکه این عمل ارسال انجام گیرد، باید دو عمل زیر از قبل صورت گرفته باشند:
- پکیج شما در jcenter تایید شده باشد.
- با مخزن شما در sonatype موافقت شده باشد.
در صورتیکه دو مرحلهی بالا صورت گرفته باشند، در صفحهی پکیج اختصاصی، بر روی گزینهی mavenCentral کلیک کنید:
پس از آن باید نام کاربری و کلمهی عبورتان را در SonaType، وارد کنید و گزینهی sync را بفشارید:
در صورتیکه پیام موفقیت در سینک را بدهد، پکیج شما منتقل شدهاست. در غیر این صورت خطای آن را اعلام میکند و باید برای رفع آن تلاش کنید تا خطاها از بین بروند. برای اینکه بتوانید این پکیج را در لیست mavenCentral ببینید، مثل همان چیزی که در بالاتر گفته شد، شناسهی گریدل را دنبال کنید.
//برای ذخیره مقادیر از ساختار نام و مقدار استفاده میکنیم که نامها را اینجا ثبت کرده ام var Variables={ posts:"posts", postsComments:"postsComments", shares:"shares", sharesComments:"sharesComments", } //برای ذخیره زمان آخرین تغییر سایت برای هر یک از مطالب به صورت جداگانه نیاز به یک ساختار نام و مقدار است که نامها را در اینجا ذخیره کرده ام var DateContainer={ posts:"dtposts", postsComments:"dtpostsComments", shares:"dtshares", sharesComments:"dtsharesComments", interval:"interval" } //برای نمایش پیامها به کاربر var Messages={ SettingsSaved:"تنظیمات ذخیره شد", SiteUpdated:"سایت به روز شد", PostsUpdated:"مطلب ارسالی جدید به سایت اضافه شد", CommentsUpdated:"نظری جدیدی در مورد مطالب سایت ارسال شد", SharesUpdated:"اشتراک جدید به سایت ارسال شد", SharesCommentsUpdated:"نظری برای اشتراکهای سایت اضافه شد" } //لینکهای فید سایت var Links={ postUrl:"https://www.dntips.ir/feeds/posts", posts_commentsUrl:"https://www.dntips.ir/feeds/comments", sharesUrl:"https://www.dntips.ir/feed/news", shares_CommentsUrl:"https://www.dntips.ir/feed/newscomments" } //لینک صفحات سایت var WebLinks={ Home:"https://www.dntips.ir", postUrl:"https://www.dntips.ir/postsarchive", posts_commentsUrl:"https://www.dntips.ir/commentsarchive", sharesUrl:"https://www.dntips.ir/newsarchive", shares_CommentsUrl:"https://www.dntips.ir/newsarchive/comments" }
chrome.runtime.onInstalled.addListener(function(details) { var now=String(new Date()); var params={}; params[Variables.posts]=true; params[Variables.postsComments]=false; params[Variables.shares]=false; params[Variables.sharesComments]=false; params[DateContainer.interval]=1; params[DateContainer.posts]=now; params[DateContainer.postsComments]=now; params[DateContainer.shares]=now; params[DateContainer.sharesComments]=now; chrome.storage.local.set(params, function() { if(chrome.runtime.lastError) { /* error */ console.log(chrome.runtime.lastError.message); return; } }); });
chrome.storage.local.set('mykey':myvalue,....
chrome.storage.local.set(mykey:myvalue,...
"background": { "scripts": ["const.js","init.js"] }
نکته:نمی توان در تعریف بک گراند هم فایل اسکریپت معرفی کرد و هم فایل html
"background": { "page": "background.htm" }
<html> <head> <script type="text/javascript" src="const.js"></script> <script type="text/javascript" src="https://www.google.com/jsapi"></script> <script type="text/javascript" src="init.js"></script> <script type="text/javascript" src="omnibox.js"></script> <script type="text/javascript" src="rssreader.js"></script> <script type="text/javascript" src="contextmenus.js"></script> </head> <body> </body> </html>
- کدنویسی راحتتر و خلاصهتر برای خواندن RSS
- استفاده اجباری از یک پروکسی به خاطر Content Security Policy و حتی CORS
"content_security_policy": "script-src 'self' https://*.google.com; object-src 'self'"
<script type="text/javascript" src="https://www.google.com/jsapi"></script>
استفاده از این Api در rssreader.js
google.load("feeds", "1"); google.setOnLoadCallback(alarmManager);
function alarmManager() { chrome.storage.local.get(DateContainer.interval,function ( items) { period_time==items[DateContainer.interval]; chrome.alarms.create('RssInterval', {periodInMinutes: period_time}); }); chrome.alarms.onAlarm.addListener(function (alarm) { console.log(alarm); if (alarm.name == 'RssInterval') { var boolposts,boolpostsComments,boolshares,boolsharesComments; chrome.storage.local.get([Variables.posts,Variables.postsComments,Variables.shares,Variables.sharesComments],function ( items) { boolposts=items[Variables.posts]; boolpostsComments=items[Variables.postsComments]; boolshares=items[Variables.shares]; boolsharesComments=items[Variables.sharesComments]; chrome.storage.local.get([DateContainer.posts,DateContainer.postsComments,DateContainer.shares,DateContainer.sharesComments],function ( items) { var Vposts=new Date(items[DateContainer.posts]); var VpostsComments=new Date(items[DateContainer.postsComments]); var Vshares=new Date(items[DateContainer.shares]); var VsharesComments=new Date(items[DateContainer.sharesComments]); if(boolposts){var result=RssReader(Links.postUrl,Vposts,DateContainer.posts,Messages.PostsUpdated);} if(boolpostsComments){var result=RssReader(Links.posts_commentsUrl,VpostsComments,DateContainer.postsComments,Messages.CommentsUpdated); } if(boolshares){var result=RssReader(Links.sharesUrl,Vshares,DateContainer.shares,Messages.SharesUpdated);} if(boolsharesComments){var result=RssReader(Links.shares_CommentsUrl,VsharesComments,DateContainer.sharesComments,Messages.SharesCommentsUpdated);} }); }); } }); }
- آدرس فیدی که قرار است از روی آن بخواند
- آخرین به روزسانی که از سایت داشته متعلق به چه تاریخی است.
- نام کلید ذخیره سازی تاریخ آخرین تغییر سایت که اگر بررسی شد و مشخص شد سایت به روز شده است، تاریخ جدید را روی آن ذخیره کنیم.
- در صورتی که سایت به روز شده باشد نیاز است پیامی را برای کاربر نمایش دهیم که این پیام را در اینجا قرار میدهیم.
function RssReader(URL,lastupdate,datecontainer,Message) { var feed = new google.feeds.Feed(URL); feed.setResultFormat(google.feeds.Feed.XML_FORMAT); feed.load(function (result) { if(result!=null) { var strRssUpdate = result.xmlDocument.firstChild.firstChild.childNodes[5].textContent; var RssUpdate=new Date(strRssUpdate); if(RssUpdate>lastupdate) { SaveDateAndShowMessage(datecontainer,strRssUpdate,Message) } } }); }
var strRssUpdate = result.xmlDocument.firstChild.firstChild.childNodes[5].textContent;
function SaveDateAndShowMessage(DateField,DateValue,Message) { var params={ } params[DateField]=DateValue; chrome.storage.local.set( params,function(){ var options={ type: "basic", title: Messages.SiteUpdated, message: Message, iconUrl: "icon.png" } chrome.notifications.create("",options,function(){ chrome.notifications.onClicked.addListener(function(){ chrome.tabs.create({'url': WebLinks.Home}, function(tab) { }); }); }); }); }
"permissions": [ "storage", "tabs", "alarms", "notifications" ]
chrome.notifications.create("",options,function(){ chrome.notifications.onClicked.addListener(function(){ chrome.tabs.create({'url': WebLinks.Home}, function(tab) { });}); });
"web_accessible_resources": [ "icon.png" ]
خوب؛ کار افزونه تمام شده است ولی اجازه دهید این بار امکانات افزونه را بسط دهیم:
"options_page": "popup.html"
جایزگزینی صفحات یا Override Pages
"chrome_url_overrides": { "newtab": "newtab.htm" }
ایجاد یک تب اختصاصی در Developer Tools
"devtools_page": "devtools.htm"
<script src="devtools.js"></script>
chrome.devtools.panels.create( "Dotnettips Updater Tools", "icon.png", "devtoolsui.htm", function(panel) { } );
- One-Time Requests یا درخواستهای تک مرتبهای
- Long-Lived Connections یا اتصالات بلند مدت یا مصر
درخواستهای تک مرتبه ای
window.addEventListener("load", function() { chrome.extension.sendMessage({ type: "dom-loaded", data: { myProperty : "value" } }); }, true);
chrome.extension.onMessage.addListener(function(request, sender, sendResponse) { switch(request.type) { case "dom-loaded": alert(request.data.myProperty ); break; } return true; });
var port = chrome.runtime.connect({name: "my-channel"}); port.postMessage({myProperty: "value"}); port.onMessage.addListener(function(msg) { // do some stuff here });
chrome.runtime.onConnect.addListener(function(port) { if(port.name == "my-channel"){ port.onMessage.addListener(function(msg) { // do some stuff here }); } });
نمونه کد
آپلود نهایی کار در Google web store
برای آپلود نهایی کار به google web store که در آن تمامی برنامهها و افزونههای کروم قرار دارند بروید. سمت راست آیکن تنظیمات را بزنید و گزینه developer dashboard را انتخاب کنید تا صفحهی آپلود کار برای شما باز شود. دایرکتوری محتویات اکستنشن را zip کرده و آپلود نمایید. توجه داشته باشید که محتویات و سورس خود را باید آپلود کنید نه فایل crx را. بعد از آپلود موفقیت آمیز، صفحهای ظاهر میشود که از شما آیکن افزونه را در اندازه 128 پیکسل میخواهد بعلاوه توضیحاتی در مورد افزونه، قیمت گذاری که به طور پیش فرض به صورت رایگان تنظیم شده است، لینک وب سایت مرتبط، لینک محل پرسش و پاسخ برای افزونه، اگر لینک یوتیوبی در مورد افزونه دارید، یک شات تصویری از افزونه و همینطور چند تصویر برای اسلایدشو سازی که در همان صفحه استاندارد آنها را توضیح میدهد و در نهایت گزینهی جالبتر هم اینکه اکستنشن شما برای چه مناطقی تهیه شده است که متاسفانه ایران را ندیدم که میتوان همه موارد را انتخاب کرد. به خصوص در مورد ایران که آی پیها هم صحیح نیست، انتخاب ایران چنان تاثیری ندارد و در نهایت گزینهی publish را میزنید که متاسفانه بعد از این صفحه درخواست میکند برای اولین بار باید 5 دلار آمریکا پرداخت شود که برای بسیاری از ما این گزینه ممکن نیست.
سورس پروژه را میتوانید از اینجا ببینید و خود افزونه را از اینجا دریافت کنید.
آیا «بازی» هم مینویسید؟
AngularJS #1
پیش نیاز ورود به دنیای داده کاوی
علم داده کاوی از علوم مختلفی از جمله علم آمار، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، شناسائی الگو و پایگاه داده نشات گرفته است و این علوم ریشههای علم داده کاوی هستند. برای مثال الگوریتم هایی که یک مدل را یاد میگیرند یا الگویی را شناسائی میکنند؛ معمولا وجه مشترک یادگیری ماشین و شناسائی الگو با داده کاوی هستند.
در این قسمت پیش از درگیر شدن با جزئیات هر الگوریتم تمایل دارم خوانندگان محترم را با مطالبی که شاید کمتر در دنیای IT با آن درگیر بوده اند؛ آشنا کنم. این کار به این دلیل انجام میشود که برای مثال در کشف قوانین انجمنی یا دسته بند مبتنی بر قانون (مثال متداول آن تحلیل سبد خرید مشتری در هایپر مارکت است) خروجی به شکل مجموعه ای قانون «اگر الف؛ آنگاه ب» و ... بدست میآید. بنابراین برای تفسیر صحیح این مدلها علاوه بر آشنائی با کسب وکار مربوطه؛ نیازی نسبی به آشنائی با سایر علوم نیز میباشد و بدین ترتیب از اتلاف انرژی و زمان و همچنین از بروز خطا در استدلالمان جلوگیری میکنیم. جمله معروفی با این مضمون در سایر فرهنگها وجود دارد که اعداد دروغ نمیگویند؛ ولی فردی دروغگو میتواند از اعداد سوء استفاده کند. بنابراین زمان مناسبی است که با بعضی مغالطات آشنا شویم.
اساس کار علمی به بیان ساده عبارت است از: به پرسش گرفتن همه چیز و دنبال کردن مدارک و شواهد به هر کجا که ما را رهنمون سازد؛ اینکار بوسیله آزمودن هر نظر و ایده ای، با انجام آزمایش روی آنها و مشاهده نتایج بدست آمده و سپس توسعه دادن مواردی که از آزمایشات موفق بیرون آمده اند و رد کردن آنهایی که در آزمون شکست خورده اند، انجام میگیرد. روش علمی آنچنان قدرتمند است که در طی چهار قرن گذشته (قرن 16 میلادی) ما را از نخستین نگاهی که گالیله از درون تلسکوپ به دنیای دیگر انداخت، به گام گذاشتن بر روی ماه رسانده است و به ما اجازه داده تا به پهنه فضا و زمان بنگریم تا کشف کنیم که در کجا و در چه زمانی از عالم قرار داریم.
اجداد ما ستاره شناسان خانه به دوشی بودند که در گروههای کوچک زندگی میکردند، آسمان تقویم و راهنمای زندگی آنها بود، بقای شان به این وابسته بود که بدانند چگونه ستارهها را بخوانند و بدین ترتیب بتوانند فرا رسیدن زمستان را پیش بینی کنند و زمان کوچ کردن را بدست آورند. در واقع نعمت تشخیص الگو باعث شانس بیشتر زنده ماندن و تولید مثل آنها بود و بدین ترتیب ژنهای تشخیص الگو را به نسلهای آینده منتقل میکردند. آنها وقتی که ارتباط مستقیمی بین حرکت ستارگان و گردش فصلی حیات روی زمین پیدا کردند، نتیجه گرفتند که اتفاقاتی که آن بالا میافتد به ما در پائین مربوط میشود و آنرا به خود میگرفتند!؟ آنها توضیح منطقی دیگری برای اتفاق پیش آمده نداشتند. کلمه یونانی Dis-aster به معنی "ستاره شوم" حتی برای اقوام مختلف به معنای جنگ، قحطی، مریضی و ... تعبیر میشد. (در فرهنگ ما نیز جملاتی با این مضمون کم وجود ندارد، برای مثال:" قمر در عقرب است"، پس اتفاق بدی خواهد افتاد!. البته منظور قرار گرفتن ماه در برج عقرب است و ...).
می توان گفت استعداد انسان در تشخیص الگو شمشیری دو لبه است، ما انسانها قادریم در تشخیص الگوهائی که اصلاً وجود ندارند نیز خیلی خوب عمل کنیم!، چیزی که به معنای "تشخیص الگوی اشتباه" است. ما عاشق خاص بودن هستیم و با داشتن این هدف همواره در تلاش برای فریب خود و دیگران هستیم. علم در مرز میان دانایی و جهالت گام بر میدارد، از نظر یک محقق هیچ شرمساری در ندانستن وجود ندارد، تنها شرمساری در آن است که تظاهر کنیم همه جوابها را میدانیم. علم راهی است که انسان را از فریب خود و دیگران باز میدارد و امروزه به نیکی میدانیم هر چه علم بیشتر در اختیار ابنای بشر قرار گیرد، امکان سوء استفاده از آن کمتر خواهد شد. بدین ترتیب با دانستن ارزشهای علمی تقاضا برای جهالت و تعصب کم خواهد شد. ارزشهای علمی مختصراً به شرح زیر هستند: قدرت سوال کردن، وقتی موضوعی را بررسی میکنید تنها چیزی که باید از خودتان بپرسید این است که واقعیتها در این موضوع (فلسفه) چه هست و چه حقایقی در آن نهفته است. هیچگاه به خودتان اجازه ندهید که آنچه را دوست دارید، حقیقت داشته باشد (اگر یک ایده دلخواه در یک آزمایش خوب مردود شد، پس اشتباه است و از آن عبور کنید)، همچنین آنچه را که فکر میکنید حقیقت بودنش برای بشر سودمند است شما را منحرف نکند (برای خودتان فکر کنید و از خودتان بپرسید)، فقط و تنها به این که واقعیت چه هست بنگرید، در ضمن اگر مدرکی ندارید؛ قضاوت نکنید و مهمترین قانون؛ به یاد داشته باشید که شما انسان هستید و میتوانید اشتباه کنید، همانطور که مهمترین دانشمندان در مواردی اشتباهاتی داشته اند.
منطق ابزاری علمی است که بکارگیری آن ذهن انسان را از خطای در تفکر باز میدارد، مبارزه با مغالطات و لغزشهای اندیشه هدف علم منطق است. مغالطه منحصر به استدلال نیست، به بیان دقیقتر شکل هایی از استدلال است که نتیجه تابع مقدمه یا مقدمه هایش نیست. مغالطه ای که عمدی یعنی با آگاهی از عدم اعتبار انجام میشود اما به ظاهر معتبر و مجاب کننده و در واقع فریب دهنده مخاطب است سفسطه نامیده میشود. عدم اعتبار یک استدلال ممکن است به دلایل زیر باشد: ناشی از نادرستی یکی از مقدمات استدلال باشد و یا علی رغم درستی مقدمات؛ نظم و صورت استدلال نادرست باشد. برای آشنایی ذهن خواننده به معرفی نمونه ای از این مغالطات اشاره میشود؛ برای مثال این مغالطه بر این پیش فرض استوار است که هر زمان دو حادثه با یکدیگر اتفاق افتاد؛ میتوان یکی را علت و دیگری را معلول آن به حساب آورد. برای مثال در تحقیقی به ارتباط مستقیم میان وجود داشتن چتر در ماشین به هنگام تصادفات رانندگی پرداخته شده و به این نتیجه رسیده اند زمانی که تصادفی رخ میدهد با احتمال بسیار بالاتری چتر در ماشین وجود دارد به نسبت حالتی که چتر در ماشین وجود ندارد؛ به همین دلیل چتر عامل تصادف است! برای اجتناب از این مغالطات باید قادر به تفکیک اصل علیت (Causality) و همبستگی (Correlation) باشیم. (در توضیح مثال فوق لغزندگی جاده عامل تصادف در روزی بارانی است نه چتر!).
همچنین استفاده از آمار و اطلاعات آماری علی رغم فوائد زیاد در اطلاع رسانی، میتواند لغزشگاهی باشد که زمینه ارتکاب برخی مغالطات را نیز فراهم کند در ادامه به معرفی تعدادی از این مغالطات آماری (Statistical Fallacies) میپردازیم:
مغالطه متوسط که میتواند با سوء استفاده از برخی اصطلاحات آماری مطابق با اهداف و اغراضی که موسسات ارائه دهنده اطلاعات آماری دنبال میکنند، متوسط یک مجموعه را کم یا زیاد اعلام کنند! به بیان دیگر کلمه متوسط در نوبتهای مختلف به معانی متداولی استعمال میشود که عبارتند از:
میانگین (Average) یا معدل که برای چند عدد برابر است با مجموع آنها تقسیم بر تعدادشان.
میانه (Median) که یک مجموعه عددی را به دو نیم تقسیم میکند؛ نیمی که هر یک از اعداد آن بیشتر از میانه و نیمی که کمتر از میانه است.
نما (Mode) که در یک مجموعه؛ عددی است که بیش از دیگر اعداد تکرار شده است.
پس میتوان نتیجه گرفت وقتی اعلام میشود که در یک جامعه آماری فلان عدد یک متوسط است هنوز اطلاع دقیقی داده نشده و باید صراحتا مشخص کنند کدامیک از معانی متوسط مورد نظر است.
باید در نظر داشته باشید این مغالطه زمانی استفاده میشود که دامنه تغییرات در میان جامعه آماری بسیار زیاد است، چنانچه دامنه تغییرات حداقل و حداکثر نسبت به تعداد افراد جامعه زیاد نباشد، مقادیر میانگین؛ میانه و نما تقریبا منطبق بر هم خواهند شد (برای مثال در محاسبه متوسط طول قد افراد یک کشور). اما در مواردی که تغییرات مذکور زیاد باشد باید با هوشیاری از وقوع این مغالطه جلوگیری نمود (از مصادیق و زمینههای بارز و مهم ارتکاب این مغالطه محاسبه متوسط حقوق و درآمد افراد است).
مغالطه نمودارهای گمراه کننده (Misleading Graph) استفاده از نمودار میتواند وسیله ای موثر در بیان مغالطه آمیز بودن اطلاعات آماری باشد. برای مثال نمودار رشد سود خالص شرکتی را در نظر بگیرید که در محور افقی آن بعد زمان و در محور عمودی مقادیر مالی درج شده است. با رسم نمودار مذکور سود خالص هر ماه به صورت واضح و آشکار مثلاْ رشدی ده درصدی را نمایش میدهد چنانچه شرکت مذکور اصول اخلاقی را رعایت نکند و برای جذابیت بیشتر و جذب سرمایههای بیشتر؛ قسمت هایی از نمودار را به گونه ای حذف کند که حاصل کار این شود که خواننده احساس کند سود خالص شرکت در عرض دوازده ماه به بالای کاغذ رسیده (یعنی به طور ضمنی افزایشی معادل صد در صد) و یا نسبت بین خطوط افقی و عمودی را بگونه ای تغییر دهد تا رشد ده درصدی را بسیار بزرگتر نشان داده شود (می تواند با تقلیل مقیاس واحد مالی به یک دهم به این هدف برسد) بدین ترتیب نمودار حاصل چنان جذاب میشود که هر کس با تماشای آن رگههای موفقیت و پیشرفت را در شرکت متقلب بوضوح مشاهده میکند.
مغالطه تصاویر یک بعدی (One Dimensional Pictures) از روشهای تقلب دیگر میتواند باشد که باید توجه کرد آیا نسبت القا شده بوسیله تصاویر با نسبت اعداد مطابقت دارد یا خیر.
می دانیم آنچه پایه و اساس آمار استنباطی را تشکیل میدهد روشهای نمونه گیری است که اتفاقاْ این روشها منشاء برخی مغالطات و ترفندهای آماری نیز هست در این قسمت به معرفی تعدادی از این موارد میپردازیم:
نمونه ناکافی (Deficient Examples) چنانچه در روش نمونه گیری مقدار و نسبت «نمونه» به «جامعه آماری» به اندازه کافی بزرگ باشد و به طرز صحیحی انتخاب شده باشد؛ غالبا میتواند معرف خوبی برای جامعه آماری باشد. اما چنانچه نمونه به اندازه کافی بزرگ نباشد؛ گرچه اطلاعاتی را در خصوص جامعه آماری در اختیارمان قرار میدهد ولیکن احتمال وقوع خطا در چنین حالتی بسیار زیاد است که این مغالطه دارای این شرایط است؛ البته باید توجه داشت که کافی یا ناکافی بودن تعداد نمونهها نسبت به جامعه آماری امری نسبی است. بنابراین جهت اجتناب از بروز این مغالطه باید همواره در نظر داشت آیا تعداد نمونهها در مقایسه با کل جامعه آماری راضی کننده و کافی است یا خیر.
نمونه غیر تصادفی (Deliberate Examples) برای بدست آوردن اطلاعات آماری در روش نمونه برداری؛ کافی بودن نمونهها شرط لازم است و کافی نیست؛ یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار داد تصادفی بودن نمونهها میباشد. به بیان دیگر تنها کافی بودن نمونهها یا فراوانی آنها برای تعمیم دادن حکمی به کل آن جامعه آماری کفایت نمیکند. تصادفی بودن نمونهها بدین معناست که نمونهها نباید نماینده و بیانگر دسته و گروه خاصی از جامعه آماری باشند. همچنین در روش نمونه برداری افراد جامعه آماری باید از شانس یکسانی برای انتخاب شدن در نمونه برداری برخوردار باشند از راههای تحقق این هدف تقسیم افراد جامعه آماری به دستهها و طبقات مختلف و تعیین کردن درصد و نسبت هر یک از آنها به کل مجموعه میباشد بدین ترتیب در نمونه برداری نیز سعی میشود این نسبت لحاظ گردد؛ این روش اصطلاحا روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نامیده میشود روشهای دیگری نیز به منظور اینکه کلیه افراد جامعه آماری از شانسی یکسان برای انتخاب شدن در نمونه برخوردار باشند وجود دارد مانند روشهای نمونه گیری تصادفی ساده؛ نمونه گیری تصادفی خوشه ای و نمونه گیری تصادفی سیستماتیک.
عدم واقع نمائی نمونهها (Unrealistic Examples ) در نمونه برداری به صورت پرسشهای شفاهی از جامعه آماری انسانی مسئله عدم واقع نمائی نمونهها رخ میدهد بدین ترتیب همواره موجب بروز خطاهای جدی در بدست آوردن اطلاعات آماری دقیق است. این مشکل عملا به روش جمع آوری دادهها از طریق مصاحبه بر میگردد خواه به صورت نمونه ای یا سرشماری باشد.
قبل از اینکه صحبت را آغاز کنیم باید این نکته اشاره کنیم که انواع هاست چیست؟
انواع هاست
هاستها بر سه نوع تقسیم میشوند:
- هاست اشتراکی
- سرورهای مجازی
- سرور اختصاصی
هاست اشتراکی
در این حالت شرکت میزبان یک سرور را به چند سایت تقسیم کرده و به هر وب سایت، با توجه به پلنی که مشتری انتخاب کرده، مقداری از منابع را اختصاص میدهد که عموما این تخصیص منابع در زمان خرید توسط WHMCS به طور خودکار صورت میگیرد. در این حالت ممکن است بر روی یک سرور بیش از یکصد وب سایت در حال سرویس گرفتن باشند. مزیت این هاستها قیمت ارزان آنها میباشد . عموما وب سایتهای با بازدید کم و نیاز به منابع کمتر، از این دست هاستها استفاده میکنند. در این نوع هاستها در صورتیکه استفادهی از منابع به نهایت مقداری که برای آن مشخص شده است برسد، از قبیل ترافیک (که بیشتر مسئله مربوط به آن است) یا دیسک سخت و ... به حد مشخص شده برسند، سایت را متوقف یا suspend میکنند. پرداخت این نوع هاستها به خاطر قیمت پایین به صورت یکساله دریافت میشود. قیمست سالیانه آنها در بعضی جاها از 50 هزار تومان تا صدهزار تومان به عنوان مبلغ آغازین شروع میشود.
سرورهای مجازی VPS یا Virtual Private Server
اینها هم تقریبا مثل هاستهای اشتراکی هستند با این تفاوت که منابع بیشتر و دسترسی بیشتری به شما داده میشوند؛ به طوری که احساس میکنید به شما یک سرور واقعی را دادهاند و عموما تعداد سایت هایی که روی آن سرویس میگیرند، به مراتب کمتر از هاست اشتراکی است. اکثر وب سایتهایی که توانایی استفاده از هاستهای اشتراکی را ندارند، از این نوع هاستینگ بهره میبرند. قیمتش بالاتر از یک هاست اشتراکی است ولی به مراتب پایینتر از یک سرور اختصاصی است. پرداخت این نوع هاست عموما به دو صورت ماهیانه و یا سالانه است که احتمال زیادی دارد پرداخت سالیانه تخفیف خوبی را شامل شود. در صورت رسیدن به حد نهایت منابع همانند هاست اشتراکی با شما رفتار خواهد شد. این سرورهای مجازی در ایران عموما از مبلغ ماهیانه 20 هزار تومان به بالا آغاز میشوند.
سروهای اختصاصی یا Dedicate
اینها دیگر سروهای واقعی هستند و صاحب اول و آخرشان شمایید و دسترسی کامل به همه اجزا و منابع آن را دارید. این سرورهای عموما برای فعالیتهای بزرگ تجاری و بازدیدهای همزمان به شدت بالا استفاده میشوند. قیمت، بسته به مشخصات آن متفاوت است و ممکن است یکی ماهیانه 200 هزار تومان، یکی ماهیانه 500 هزار تومان و .. آغاز شود.
نکته ای در مورد سرورهای اختصاصی و حتی گاها VPSها هست اینکه عموما پشتیبانی اینها توسط شما تامین میشود و یا باید یک مدیر سرور با حق ماهیانه اختیار کنید یا در صورت بروز مشکل به صورت ساعتی حق حل مشکل را بدهید. بهتر هست این مورد را از قبل توسط میزبان جویا شوید.
سرورهای ابری
اگر قصد انجام عملیات رایانش برای را دارید بهتر هست که دنبال چنین سرورهایی باشید که مورد بحث این مقاله نیست و صرفا جهت تکمیل معرفی انواع هاستها آمده است.
چک لیست
فضای دیسک و پهنای باند (ترافیک)
اولین نکاتی که همیشه توسط میزبانها و خریداران مورد توجه قرار میگیرند، این دو مورد هست. در صورتیکه سایت شما اجازه آپلودی به کاربران نمیدهد، یا خودتان هم آپلود چندانی ندارید، میتوانید فضای دیسک سخت پایینتری را انتخاب کنید. مثلا اگر شما تعدادی تصویر دارید و مقدار زیادی فایل متنی و ... به نظر یک گیگ کفایت میکند و در صورتیکه بعدها دیدید این فضا رو به اتمام است، میتوانید به میزبان درخواست افزایش و ارتقاء آن را بدهید؛ اما برای بار اول یک گیگ به خوبی کفایت میکند. ولی اگر چنانچه با فایلهای حجیم سرو کله میزنید و یا تعداد فایلهایی چون تصاویر، صوت و ویدیو در آن زیاد دیده میشود، بهتر است به فکر فضایی بیشتر و حتی گاها unlimited باشید. برای سایتهایی که حجم به شدت بالایی دارند و یا مثلا نیاز به راه اندازی بخش دانلود دارند، بهتر هست از یک هاستینگ به نام هاست دانلود استفاده کنند. این نوع هاستها به شما اجازه میزبانی فایلهای وب سایتهایی چون aspx,mvc,php را نمیدهند و بیشتر پهنای باند و فضای دیسک سخت آن مدنظر است. در این حالت سایت خود را روی یک هاست معمولی به اشتراک میگذارید و فایلهای خود را روی هاست دانلود قرار میدهید و ارتباط آنها را لینک میکنید.
در مورد پهنای باند باید تعداد کاربر و همچنین نوع اطلاعاتی که جابجا میشوند را مورد بررسی قرار دهید. اگر تعداد کاربران پایین است عموما این مقدار کم است و یا اگر اطلاعات متنی فقط جابجا میشود این مقدار کمتر هم میشود.
در سناریوی اول یک انجمن VB را بررسی میکنیم: عموم انجمنها در زمینهی چند رسانهای مثل تصاویر و ...، چیزی جز تصاویر پوسته خود (که کش هم میشوند) را انتقال نمیدهند. به این دلیل که اجازهی آپلود را به کار نمیدهند و کاربرها بیشتر از سرویسهای ثالث برای تصاویر بهره میبرند و به غیر از پوستهی، سایت متون انجمن هستند که متن هم ترافیک پایینی را مصرف میکند. پس در این حالت ترافیک ماهیانهی 10 گیگ میتواند برای شروع کار تا مدتی که سایت بازدیدکنندههای خودش را پیدا کند، مناسب باشد. از نظر دیسک سخت هم به نظر من اگر شما نیاز به قرار دادن تصاویری چون اسلایدشوها و ... را دارید، به انضمام آواتار کاربران، 500 مگابایت میتواند کافی باشد. حجم آواتار کاربران در قسمت مدیریت، کنترل شده است و تنظیم دستی آن میتواند این مقدار حجم آواتارها را افزایش دهد.
در سناریوی دوم ما یک وب سرویس مثلا برای یک برنامهی اندرویدی را مثال میزنیم: عموما وب سرویسها چیزی جز یک فایل متنی را انتقال نمیدهند؛ مگر اینکه از تصاویر، صورت و ویدیو هم بهره برده باشید. در صورتیکه بیشتر همان متن را بخواهید انتقال دهید، ترافیکی جز همان متن مصرف نمیشود و حتی از یک انجمن هم مصرف پایینتری دارد و میتواند ماهیانه 10 گیگ یا حتی کمتر هم مورد استفاده قرار بگیرد. در صورت اضافه شدن تصویر و دیگر موارد چندرسانهای و کاربران در حال افزایش، این مقدار هم به همان تناسب بالا میرود.
سرعت Speed و توان سرویس دهی(Uptime)
بعد از ارزیابی موارد بالا نوبت به این دو مورد میرسد. اینکه هاست شما به قولی چقدر دوام و ایستادگی دارد، بسیار مهم است و در صورتیکه این امر محقق نگردد، میتواند موجب از دست دادن و شنیدن اعتراض کاربرها باشید. uptime به معنی این است که در یک دورهی زمانی چقدر وب سایت شما در دسترس بوده است؛ درست شنیدید! حتما پیش خودتان میگویید خوب، یک وب سایت همیشه در دسترس است. ولی واقعیت را بخواهید خیر، اینگونه نیست. اگر سرویس دهندهی خوبی را انتخاب نکنید، ممکن است در روز یا هفته یا در هرمقطع زمانی، با در دسترس نبودن وب سایت روبرو شوید؛ تقریبا مشابه زمانیکه adsl شما قطع میشود، چند لحظهای (طولانیتر از زمان عادی) مرورگر شما سعی کرده و میبیند که زورش نمیرسد و یک پیام عدم دسترسی را به شما نمایش میدهد.
به خوبی به یاد دارم که یک میزبان، هاستهای ارزان قیمتی را ارائه میکرد، ولی گاها در روز دو الی سه بار پنج دقیقهای سرور از دسترس خارج میشد و میگفتیم این هاست برای کسانی است که پول کافی ندارند و یا خیلی نمیخواهند خرج کنند و حالا پنج دقیقهای هم در روز در دسترس نباشد اهمیتی ندارد. در سایتها بیشتر این مورد را با اعدادی شبیه 99.9% مشخص میکنند و پیشنهاد میکنم هاستی را بخرید که این عدد را به شما نشان میدهد، یا حداقل دیگر 99.5% کمتر نباشد. البته تمامی هاستها همین را مینویسند، ولی واقعیت چیز دیگری است و بهتر از از دوستان و آشنایان و جستجوی در اینترنت و انجمنها به این مورد برسید.
فاکتور بعدی سرعت سرور است و کاربران به این مورد هم اهمیت ویژهای میدهند. به خوبی به یاد دارم، اولین هاستی که در کارم استفاده کردم و به پیشنهاد دوستم که در آن کار میکرد این هاست را خریداری کردم، اوایل خوب بود، ولی مشکل سرعت بعدها اضافه شد که حتی ورود به پنل مدیریتی چند دقیقهای طول میکشید. یا اینکه چند وقت پیش وب سایتی را مطالعه میکردم که فقط متن جابجا میکرد، ولی به طوری که کندتر از زمان اجرای یک سایت با گرافیک متوسط طول میکشید. (البته این نکته حائز اهمیت است خود وب سایت هم باید از این لحاظ مورد بررسی قرار گیرد و مشکل را سریعا گردن سرویس دهنده نیندازیم).
برای اینکه بدانیم که سرعت یک هاست چگونه باید ارزیابی شود باید سه مورد را بررسی کنیم :
- دیتاسنتر
- سرور
- نزدیکی سرور به محل زندگی کاربران هدف
مورد سوم نزدیکی سرور به کاربران هدف است. هر چقدر traceroute و پینگ زمانی کمتری به سرور داشته باشید، دسترسی به اطلاعات آن سریعتر میشود. در ایران عموما از کشورهایی چون آمریکا، کانادا ، انگلیس ، آلمان و استرالیا سرور خریده میشود و به مدت چندسالی است که در ایران هم این امکان فراهم شده است ولی خب مسائلی که این سرورها در ایران دارند باعث میشوند عدهی زیادی دور آنها را که هیچ روی آنها را هم خط بکشند.
مشکلاتی که این سرورها دارند بیشتر به سه مورد زیر بر میگردد:
هزینهی سنگین ترافیک : این مورد آن قدر به وضوح پیداست که شما را به کل برای هر نوع خریدی پشیمان میکند؛ مگر اینکه پولتان از جایی تامین میشود. ادارات دولتی عموما این نوع هاست را بر میدارند و یا سایتهای اشتراکی که منابع زیادی را مصرف نمیکنند و یا شرکتها یا اشخاصی که پول تامین را دارند.
عدم دسترسی به شبکههای اجتماعی یا هرسرویس دهندهی مسدود شده : من این را تست نکردم ولی با دو دوتا چهارتا کردن این حساب دستم آمد که وقتی سایتی مثل فیس بوک و توئیتر در ایران مسدود باشند، باید روی این سرورها هم مسدود باشند. در نتیجه اگر سایت شما مطالبش را در این سایتها معرفی میکند و میخواهید پست و توئیتی روی آنها داشته باشید، احتمالا توانایی این کار را نخواهید داشت. مگه اینکه خودتان دستی بروید در سایت مربوطه و اضافه کنید.
جایگاه پایینتر SEO : گفتیم که یکی از عوامل سرعت، نزدیک بودن سرور به کاربر هدف است. این مورد برای سرور موتورهای جستجویی مثل گوگل که در ایران سروری ندارند هم اتفاق میافتد و در نتیجه گوگل از لحاظ امتیاز بندی سرعت، امتیاز شما را کم میکند ولی این مورد همیشه چندان صدق نمیکند و مبحث ترافیک سایت بیشتر مورد ارزیابی قرار میگیرد.
امنیت
این مورد شامل دو بخش میشود یکی امنیت دسترسی به سرور و دیگر امنیت نگهداری اطلاعات. نصب فایروالها روی سرور و نظارت 24 ساعته روی سرورهای شرکت (که شامل بخش پشتیبانی میشود) میتواند این موردها را پوشش دهد. هر چند این مورد را زیاد نمیتوانید محک بزنید، ولی اگر اخباری چون «همکاری با یک شرکت امنیتی جهت تست سرور و همکاری با تعدادی هکر جهت تست سرور» و ... را شنیدید، میتوانید این اطمینان را کسب کنید که آنها به این مورد اهمیت میدهند.
امنیت اطلاعات چون پشتیبانهای روزانه و نگهداری اطلاعات تا مدتی معین پس از اتمام قرارداد و موارد این چنینی، میتواند شما را مطمئن سازد. در مورد یکی از مشتریانم به خاطر دارم که فراموش کرده بود هاست را تمدید کند و یک روز بعد از انقضاء ما درخواست دیتابیس را داشتیم که برای ما ارسال کنند و به گفتهی خودشان ما مسئولیتی در قبال نگه داری اطلاعات نداریم، ولی تا 5 روز نگه میداریم که البته گفتند هر چه به دنبال دیتابیس گشتند، چیزی پیدا نکردند که البته این مشکل را از راهکار دیگری حل کردیم و ماجرا به خوشی تمام شد. ولی جالب این بود که اینقدر که من حرص خوردم، چطوری به مدیر اینها بگوئیم که اطلاعات تیمشان پریده و اینها حرص نخوردند و بی خیال.
کنترل پنل
میگویند کنترل پنل هم چیز مهمی است ولی در اکثر اوقات اکثر هاستینگها از همان پنلهای معروف استفاده میکنند. برای مثال در لینوکس "سی پنل" و در ویندوز "وب سایت پنل" و "پلسک" میباشد . تا آخرین باری که من با آنها کار کردم، وب سایت پنل، یک پنل سبک بود که برای انجام عملیات ساده تا متوسط در زمینه کاری پنلها میباشد و پلسک نسبت به آن امکانات خیلی زیادتری دارد. اکثرا آنها حاوی امکانی چون نصب یک کلیکی CMS هایی چون وردپرس و جوملا و ... هستند.
اگر از یک سرور اختصاصی بهره ببرید خودتان مختار نصب هر نوع چیزی روی آن هستید و در مورد کنترل پنل هم صدق میکند ولی عموما شرکتها یک سری الگوهای پیش فرضی را برای سرویسهای خود دارند که در صورت تغییر باید به آنها، تغییرات را طلاع دهید.
موردی را تصور کنید که ساعت 2 شب هست و سایت شما هم که در زمینهی مهم و حساسی فعالیت میکند، یک دفعه سرویس آن قطع میشود و برای سرور مشکلی پیش میآید. در این موقع چکاری را انجام میدهید؟ صبر میکنید تا صبح شود و سرویس شما راه بیفتد و کاربران هم از سایت شما نا امید شوند؟ اگر این مشکل به دفعات رخ بدهد چه؟ اگر چند روز پشت سرهم تعطیلی باشد چه؟
همهی این موارد مربوط به پشتیبانی میشود. این پشتیبانیها عموما به صورت چت و تلفنی (بیشتر مربوط به ساعات اداری) و ارسال تیکت در سامانه پشتیبانی میشود. البته تجربهی من میگوید در ایران زیاد به متون نوشتهی روی سایت میزبان توجهی نکنید و این را هم به موضوع تحقیق خود اضافه کنید. بعضیها میگویند 24 ساعته پشتیبانی تلفنی دارند ولی هر بار زنگ میزنی کسی پاسخی نمیدهد. یا تیکت میزنید و بارها و بارها پشت سر هم تیکت "چی شد؟" را برای جویا شدن ارسال میکنید. (البته انصاف هم داشته باشید و پنج دقیقه پنج دقیقه این تیکت را نفرستید).
پشتیبانی هر نوع سرور را مطلع شوید. بعضیها واقعا پشتیبانی دارند!؟ ولی وقتی زنگ میزنید میگویند این پشتیبانی مربوط به لینوکس است و بچههای ویندوز فقط ساعات اداری هستند. خلاصه حواستان را جمع کنید که بچههای آن بخش همیشه باشند.
بنابراین مطمئن شوید که یک پشتیبانی 24/7 واقعی داشته باشند.
امکانات اضافه
در کنار خود هاست یک سری ویژگیهایی چون FTP و تعدادی دامنههای پشتیبانی شده و زیر دامنهها و تعداد دیتابیسها و ایمیل و ... هم هستند که در قدیم یادم هست محدودیتهایی در این رابطه ایجاد کرده بودند که امروزه از این نظر در اکثر هاستها آن طور که دیدم این محدودیتها رفع شده است که البته خیلی هم خوب هست و این محدودیتها بیشتر شبیه سودجویی بود تا چیز دیگر.
هزینه
با همهی حرفهای بالا به نظر میرسد که هزینه، همه این معادلات را به هم میریزد. هاستینگهای مختلف و قیمتهای مختلف، تصمیم گیرنده شما هستید که چقدر به عوامل بالا اهمیت میدهید و چگونه آنها را در راستای قیمت اولویت بندی میکنید. اگر محدودیتی ندارید سعی کنید همهی عوامل را بررسی کنید. نکته اینکه اکثر هاستها طرحی به نام ضمانت برگشت پول را در هفت روز یا گاها یک ماه، دارند و در صورتیکه از سرویس خریداری شده راضی نبودید میتوانید پول خود را پس گرفته و سرویس معلق شود.
کل مطالب گفته شده در چک لیست به طور خلاصه : اول از همه بررسی فضای ذخیره سازی و پهنای باند، بعد از آن بررسی توانایی سرویس دهی و سرعت سرورها، داشتن محیط امن و پشتیبانی مناسب بود.
هاستینگ در قرارداد
هنگام عقد قرارداد با مشتری، در قرارداد در مورد هاستینگ که خودش تهیه میکند، این نکته ذکر شود که شما در مورد مسائلی که مربوط به هاست و دامنه میشود هیچ مسئولیتی ندارید و باید مشکلات را با مسئولان آن در میان بگذارد.
همچنین این نکته هم ذکر شود در مورد مسائلی چون عدم پشتیبانی مناسب هاست، از محصول یا سرویس شما، شما هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارید و یا باید این مورد توسط شما دنبال شود یا خرید ایشان با مشاوره و تایید شما از هاست مربوطه باشد.
در صورتی که مشتری نمیتواند شخصا خرید هاستینگ را انجام دهد یا در شرکت مسئولین IT ندارند که این کار را انجام دهند و این مورد به شما محول میشود، در قرارداد ذکر شود که شما هیچ گونه مسئولیتی در قبال مشکلاتی که برای هاست و دامنه رخ میدهد ندارید و تنها میتوانید به عنوان یک واسط یا وکیل در ازای مبلغ توافق شدهای مشکل را با مسئولین هاست و دامنه در میان گذاشته و ماجرا را برای حل مشکل ایجاد شده دنبال کنید یا این کار را به عنوان هدیه ای از طرف خدمات طلایی شما به مشتریان به صورت رایگان انجام دهید.
تبدیل عدد به حروف
- در مورد کاربرد بیشتر تبدیل اعداد صحیح موافقم، ولی در سیستم های آکادمیک (حیطه کاری من)، همانند: سیستم های پژوهشی، آموزشی، و ... معمولا حالت ممیز شناور نیز دارای کاربردهای زیادیه. (امتیاز، گرنت، معدل، و ...)- در مورد سایر زبان ها حق با شماست و هر زبونی برای خودش یه داستانی داره!!
- منظور من از خواندن از فایل بیشتر برای مقدار دهی اولیه بود (استفاده از الگوی singleton) و جدا کردن دادگان از الگوریتم بود. چون بعیده که کسی بخواد مقادیر رو در زمان اجرا عوض کنه. مسلما سرعت در درجه بالایی از اهمیته و مقیم بودن همیشگی در حافظه یک راه حل مناسبه.
Cookie - قسمت اول
مقدمه
GET /index.html HTTP/1.1 Host: www.dotnettips.info |
GET https://www.dntips.ir/ HTTP/1.1 Host: www.dotnettips.info Connection: keep-alive Accept: text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8 User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1) AppleWebKit/537.17 (KHTML, like Gecko) Chrome/24.0.1312.56 Safari/537.17 Accept-Encoding: gzip,deflate,sdch Accept-Language: en-US,en;q=0.8 Accept-Charset: ISO-8859-1,utf-8;q=0.7,*;q=0.3 Cookie: BlogPost-1175=NLOpR%2fgHcUGqPL8dZYv3BDDqgd4xOtiiNxHIp1rD%2bAQ%3d; BlogComment-5002=WlS1iaIsiBnQN1UDD4p%2fHFvuoxC3b8ckbw78mAWXZOSWMpxPlLo65%2bA40%2flFVR54; ReaderEmail=DP%2bx4TEtMT2LyhNQ5QqsArka%2fWALP5LYX8Y
HTTP/1.1 200 OK Content-type: text/html Set-Cookie: cookieName=cookieValue Set-Cookie: cookieName2=cookieValue2; Expires=Thr, 10-Jun-2021 10:18:14 GMT ... |
HTTP/1.1 200 OK Date: Wed, 30 Jan 2013 20:25:15 GMT Server: Microsoft-IIS/6.0 X-Powered-By: ASP.NET X-Compressed-By: HttpCompress Set-Cookie: .ASPXROLES=NzZ9qIRpCWHofryYglbsQFv_SSGPn7ivo0zKFoS94gcODVdIKQAe_IBwuc-TQ-03jGeIkZabTuxA0A3k2-nChy7iAWw9rPMYXSkqzMkizRFkDC0k3gQTkdLqLmmeIfnL9UjfMNWO8iVkYQrSv24ecbpFDSQCH827V2kEj8k2oCm_5sKRSmFpifh4N7kinEi0vomG1vW4Rbg9JWMhCgcvndvsFsXxpj-NiEikC1RqHpiLArIyalEMEN-cIuVtRe7uoo938u9l-7OXb8yzXucVl4bdqPy2DXM3ddWzb3OH1jSFM6gxwJ8qRZDlSGmEEbhji7rA-efI4aYGTKx6heWfUsY6E2k73jJLbuZ3RB4oNwRYmz8FRB0-vm1pO7rhF1JIoi1YB17ez-Ox5chNEFkPVREanHVU9DxboJ5dKgN-2B5udUFPunnshbN8EBhixbFQOpqRiiOK4uWWaWy3rVEJYpCCDBRctKCfEyYD1URFYeajB0AXmiMUTcGeuUtwb-XFjbQZnbylmMF3EJgG16bcc1IEkTAUv1JfKjaql0XGWJI1; path=/; HttpOnly Cache-Control: private Content-Type: text/html; charset=utf-8 Content-Length: 106727 <!DOCTYPE html> <html> ...
GET /index2.html HTTP/1.1 Host: www.example.org Cookie: cookieName=cookieValue; cookieName2=cookieValue2 Accept: */* |