تعامل MATLAB (متلب) با دات نت - قسمت دوم
در فایل ProductController.ts کدهای زیر را کپی نمایید:
module Product { export interface Scope { message: string; } export class Controller { constructor($scope: Scope) { $scope.message = "Hello from Masoud"; } } }
ابتدا یک ماژول به نام Product ایجاد میکنیم. سپس یک اینترفیس برای پیاده سازی آبجکت Scope که جهت مقید سازی عناصر DOM به آبجکتهای کنترلر مورد استفاده قرار میگیرد، ایجاد میکنیم. در داخل این اینترفیس متغیری به نام message از نوع string داریم. قصد داریم این متغیر را به یک عنصر مقید کنیم. حال یک کلاس به نام کنترلر ایجاد میکنیم که در تابع سازنده آن تزریق وابستگی برای scope$ از نوع اینترفیس Scope تعیین شده است. در نتیجه در بدنه سازنده میتوانیم به متغیر message مقدار مورد نظر را نسبت دهیم .
کلمه کلیدی
export برای تعریف عمومی کلاس استفاده شده است .
یک View ایجاد و کدهای
زیر را در آن کپی کنید :
<script type="text/javascript" src="~/scripts/app/ProductController.js"></script> <div ng-app> <div ng-controller="Product.Controller"> <p>{{message}}</p> </div> </div>
اولین نکته در تگ script است که فراخوانی فایل TypeScript باید با پسوند js. انجام گیرد. به دلیل اینکه فایلهای TypeScript بعد از کامپایل تبدیل به فایلهای JavaScript خواهند شد؛ در نتیجه پسوند آن نیز js. است. دومین نکته در فراخوانی کنترلر مورد نظر است که از ترکیب نام ماژول و نام کلاس است. بعد از اجرای پروژه خروجی به صورت زیر خواهد بود :
No Authentication
اگر گزینه No Authentication را انتخاب کنید، پروژه ایجاد شده صفحاتی را برای ورود به سایت نخواهد ساخت. همچنین رابط کاربری ای برای نمایش کاربر فعلی، کلاسهای موجودیتها برای یک دیتابیس عضویت و رشتههای اتصالی نیز وجود نخواهند داشت.
- سیستم عضویت جدید بجای استفاده از ماژول ASP.NET Forms Authentication بر پایه OWIN نوشته شده است. این بدین معنا است که از یک مکانیزم احراز هویت واحد میتوانید در اپلیکیشنهای ASP.NET Web Forms, MVC, Web API و SignalR استفاده کنید.
- سیستم عضویت جدید توسط Entity Framework Code First مدیریت میشود و شامل تمامی کلاسهایی است که نماینده جداول و موجودیتها هستند. این بدین معنا است که روی الگوی دیتابیس کنترل کامل دارید. سفارشی سازی و تغییر اطلاعات کاربران و پروفایل هایشان بسیار سادهتر است، تنها لازم است برای اعمال تغییرات از Code First Migrations استفاده کنید.
- asp.net/identity
- Create an ASP.NET MVC 5 App with Facebook and Google OAuth2 and OpenID Sign-on
- Web API - External Authentication Services
- Adding External Logins to your ASP.NET application in Visual Studio 2013
اگر گزینه Organizational Accounts را انتخاب کنید پروژه ایجاد شده برای استفاده از (Windows Identity Foundation (WIF پیکربندی خواهد شد. این فریم ورک برای احراز هویت کاربران از (Windows Azure Active Directory (WAAD استفاده میکند که شامل Office 365 نیز میشود.
از این گزینه برای احراز هویت کاربرانی استفاده کنید که در قالب یک OWIN Tenant تعریف میشوند. برای مثال سایتی با نام Company.com داریم که برای کارمندان این سازمان از طریق company.onmicrosoft.com قابل دسترسی خواهد بود. نمیتوانید WAAD را طوری پیکربندی کنید که کاربران tenantهای دیگر نیز به اپلیکیشن شما دسترسی داشته باشند.
Domain
نام دامنهای در WAAD که میخواهید اپلیکیشن را برای آن پیکربندی کنید، مثلا company.onmicrosoft.com. اگر از custom domain ها استفاده میکنید مانند company.com بجای company.onmicrosoft.com میتوانید این اطلاعات را اینجا وارد کنید.
سطح دسترسی
اگر اپلیکیشن نیاز به کوئری گرفتن یا بروز رسانی اطلاعات پوشهها (directory information) را توسط Graph API دارد، از گزینههای Single Sign-On, Read Directory Data و یا Single Sign-On, Read and Write Directory Data استفاده کنید. در غیر اینصورت گزینه Single Sign-On را رها کنید. برای اطلاعات بیشتر به Application Access Levels و Using the Graph API to Query Windows Azure AD مراجعه کنید.
Application ID URI
بصورت پیش فرض، قالب پروژه یک شناسه application ID URI برای شما تولید میکند، که این کار با الحاق نام پروژه شما به نام دامنه WAAD صورت میگیرد. برای مثال، اگر نام پروژه Example باشد و نام دامنه contoso.onmicrosoft.com، شناسه خروجی https://contoso.onmicrosoft.com/Example میشود. اگر میخواهید بصورت دستی این فیلد را مقدار دهی کنید، گزینه More Options را انتخاب کنید. این شناسه باید با //:https شروع شود.
بصورت پیش فرض، اگر اپلیکیشنی که در WAAD تهیه و تدارک دیده شده است، شناسهای یکسان با شناسه موجود در پروژه Visual Studio داشته باشد، پروژه شما به اپلیکیشن موجود در WAAD متصل خواهد شد. اگر میخواهید تدارکات جدیدی ببینید تیک گزینه Overwrite the application entry if one with the same ID already exists را حذف کنید.
اگر تیک این گزینه حذف شده باشد، و ویژوال استودیو اپلیکیشنی با شناسهای یکسان را پیدا کند، عددی به آخر URI اضافه خواهد شد. مثلا فرض کنید نام پروژه Example است و اپلیکیشنی نیز با شناسه https://contoso.onmicrosoft.com/Example در WAAD وجود دارد. در این صورت اپلیکیشن جدیدی با شناسه ای مانند https://contoso.onmicrosoft.com/Example_ 20130619330903 ایجاد میشود.
تهیه و تدارک اپلیکیشن در WAAD
برای آنکه یک اپلیکیشن WAAD ایجاد کنید و یا پروژه را به یک اپلیکیشن موجود متصل کنید، ویژوال استودیو به اطلاعات ورود یک مدیر کل برای دامنه مورد نظر، نیاز دارد. هنگامی که در دیالوگ Configure Authentication روی OK کلیک میکنید، اطلاعات ورود یک مدیر کل از شما درخواست میشود و نهایتا هنگامیکه روی Create Project کلیک میکنید، ویژوال استودیو اپلیکیشن شما را در WAAD پیکربندی میکند.
برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه استفاده از مدل احراز هویت Cloud - Single Organization به لینکهای زیر مراجعه فرمایید:
- Windows Azure Authentication
- Adding Sign-On to Your Web Application Using Windows Azure AD
- Developing ASP.NET Apps with Windows Azure Active Directory
از این گزینه برای احراز هویت کاربرانی استفاده کنید که در WAAD tenantهای متعددی تعریف شدهاند. برای مثال، نام سایت contoso.com است و برای کارمندان دو سازمان از طریق آدرسهای contoso.onmicrosoft.com و fabrikam.onmicrosoft.com قابل دسترسی خواهد بود. نحوه پیکربندی این مدل نیز مانند قسمت قبلی است.
برای اطلاعات بیشتر درباره احراز هویت Cloud - Multi Organization به لینکهای زیر مراجعه کنید:
- Easy Web App Integration with Windows Azure Active Directory, ASP.NET & Visual Studio
- Developing Multi-Tenant Web Applications with Windows Azure AD
این گزینه را هنگامی انتخاب کنید که کاربران در (Windows Server Active Directory (AD تعریف شده اند و نمیخواهید از WAAD استفاده کنید. از این مدل برای ایجاد وب سایتهای اینترنت و اینترانت میتوانید استفاده کنید. برای یک وب سایت اینترنتی از (Active Directory Federation Services (ADFS استفاده کنید.
برای یک وب سایت اینترانتی، میتوانید کلا این گزینه را رها کنید و از Windows Authentication استفاده کنید. در صورت استفاده از گزینه Windows Authentication لازم نیست تا آدرس سند متادیتا (metadata document URL) را فراهم کنید، همچنین توجه داشته باشید که Windows Authentication امکان کوئری گرفتن از پوشهها و کنترل سطوح دسترسی در Active Directory را ندارد.
On-Premises Authority
آدرس سند متادیتا. این سند اطلاعاتی درباره مختصات Authority دارد که اپلیکیشن از آنها برای به پیش بردن روند احراز هویت و ورود به سایت استفاده میکند.
Application ID URI
یک شناسه منحصر به فرد که AD از آن برای شناسایی اپلیکیشن استفاده میکند. میتوانید این فیلد را خالی رها کنید تا ویژوال استودیو بصورت خودکار اپلیکیشنی بدین منظور بسازد.
قدمهای بعدی
در این مقاله با مدلهای مختلف احراز هویت در اپلیکیشنهای Visual Studio 2013 آشنا شدید و برخی تغییرات و امکانات جدید نیز بررسی شدند. برای اطلاعات تکمیلی به ASP.NET and Web Tools for Visual Studio 2013 Release Notes مراجعه کنید.
- برنامههای وب نیازی به نصب بر روی تک تک کلاینتها و همچنین به روز رسانی مداوم کلاینتها را ندارند. به این صورت مدیریت چند صد کاربر در یک سازمان سادهتر از قبل خواهد بود. دیگر نگران این نخواهید بود که آیا فلان کاربر آخرین به روز رسانیها را نصب کرده (دریافت کرده) یا خیر.
- امکان دسترسی از راه دور، برای مثال از طریق اینترنت یا VPN یا RRAS و خطوط دایال آپ (برای مثال دسترسی سادهتر دفاتر مختلف یک سازمان به اطلاعات یکدیگر یا امکان داشتن کارکنانی که از راه دور برای شما کار میکنند).
- امکان ذخیره سازی دادهها در سازمانی دیگر (هاست کردن این برنامهها در محیطهای ابری(!) (cloud computing) هزینههای تهیه و نگهداری سخت افزارهای یک سازمان را نیز کاهش میدهند).
- کاهش هزینههای سازمان با توجه به اینکه اگر از سرورهای قدرتمندی استفاده شود؛ از یک برنامهی وب چندین هزار یا چند میلیون کاربر میتوانند استفاده کنند بدون اینکه نگران تامین هزینه مجوز استفاده از برنامهی تهیه شده به ازای هر کاربر باشید.
- امکان دسترسی به برنامهی وب تهیه شده در انواع و اقسام سیستم عاملهایی که تنها مجهز به یک مرورگر وب هستند (نتیجه نهایی قابل استفاده مستقل از سکو است). برای مثال این روزها به کمک Adobe AIR ، Silverlight و یا کتابخانههای اسکریپتی مانند jQuery و ASP.Net Ajax، بسیاری از تواناییهای نمایشی برنامههای دسکتاپ را در وب نیز میتوان شاهد بود با این خصوصیت که نتیجهی نهایی مستقل از سکو است.
- در این حالت کلاینتها نیازی به داشتن سخت افزارهای قوی ندارند (که در کاهش هزینههای یک سازمان مؤثر است). همچنین این برنامهها مشکلات ناسازگاری با سخت افزارها و نگارشهای مختلف سیستم عاملها را نیز ندارند. بنابراین یک سازمان میتواند بودجهی خود را صرف تهیهی سرورهای بهتری کند.
- کلاینتها با توجه به محدود بودن دسترسیهای امنیتی اعمالی توسط مرورگرها، امنیت بیشتری خواهند داشت. به همین ترتیب کاربران برای استفاده از این برنامهها نیز نیازی به دسترسی بالا در یک سازمان برای اجرای مرورگر خود نخواهند داشت (کمتر جملهی "من دسترسی ادمین میخواهم" را خواهید شنید).
- امکان مونیتور کردن سادهتر فعالیت کاربران در برنامه.
- در صورت محافظت از سرور، کدهای شما از خطر دزدیده شدن مصون(تر) هستند.
- مدیریت سادهتر و مجتمع اطلاعات تولیدی با توجه به اینکه همه چیز باید بر روی سرور ذخیره شود. به این صورت مدیریت نقل مکان کاربران از یک کامپیوتر به کامپیوتری دیگر نیز سادهتر می شود؛ زیرا چیزی را قرار نیست جابجا کنند (نه اطلاعات و نه برنامه را). اگر یکی از کامپیوترهای کلاینتها قابل استفاده نباشد، به سادگی میتواند از کامپیوتری دیگر در شبکه استفاده کند، بدون اینکه معطل تیم فنی شود تا برنامهای را برای او نصب و راه اندازی کنند. به علاوه تهیه پشتیبان از اطلاعات سرورها نیز همیشه سادهتر است از تهیه پشتیبان از 100 ها کامپیوتر موجود در شبکه.
- اگر خروجی برنامهی وب شما تنها از صفحات وب و جاوا اسکریپت تشکیل شده باشد، امکان دسترسی آن در دستگاههای موبایل به سادگی میسر است.
به همین جهت اگر میخواهید رزومهی غنیتری را ارائه دهید، فراگیری React میتواند موقعیتهای شغلی بیشتری را نصیب شما کند.
ساختار کلی یک برنامهی React
کامپوننتها (جزئی از یک رابط کاربری) قلب هر برنامهی React ای را تشکیل میدهند. برای ساخت یک برنامهی React، تعدادی کامپوننت مستقل را تهیه و با هم ترکیب میکنیم تا به رابط کاربری نهایی برسیم.
هر برنامهی React، حداقل از یک کامپوننت تشکیل میشود که به آن Root component هم میگویند. این کامپوننت بیانگر کل برنامهاست و دربرگیرندهی مابقی Child components برنامه است. بنابراین ساختار هر برنامهی React، شبیه به درختی از کامپوننتها است. اگر با Angular 2 به بعد کار کرده باشید، این مفهوم برای شما آشنا است.
یک مثال: فرض کنید میخواهیم UI برنامهای را به مانند رابط کاربری Twitter، ایجاد کنیم. هر قسمت یک صفحهی توئیتر، به کامپوننتهایی شکسته میشود؛ مانند منوی راهبری، نمایش پروفایل شخص، نمایش لیست آخرین اخبار مورد علاقهی شخص و نمایش فید. اگر بخواهیم این ساختار را توسط یک برنامهی React شبیه سازی کنیم، در بالاترین سطح، کامپوننت root را خواهیم داشت که کار ترکیب و نمایش سایر کامپوننتهای برنامه مانند nav bar ، trends ، profile و feed را انجام میدهد. اکنون در این ساختار ایجاد شده، برای مثال کامپوننت feed نیز میتواند از چندین کامپوننت مجزا تشکیل شود؛ مانند کامپوننتهای tweet و like.
بنابراین هر کامپوننت، قسمتی از UI را تشکیل میدهد. هر کدام از آنها به صورت مجزای از دیگری ساخته شده و سپس در کنار هم قرار میگیرند تا UI نهایی را شکل دهند:
هر کامپوننت در React به صورت یک کلاس ES6، با ساختاری که دارای یک شیء state و متد render است، تشکیل میشود:
class Tweet { state = {}; render() { } }
مزیت کارکردن با Virtual DOM، سادگی ایجاد، تغییر و به روز رسانی آن در مقایسه با DOM واقعی است که در نهایت کار رندر عناصر UI را در مرورگر انجام میدهد. زمانیکه در state کامپوننتی تغییری رخ میدهد، یک React Element جدید تولید میشود. سپس React این شیء جدید را با نمونهی قبلی آن مقایسه کرده و تغییرات رخداده را محاسبه میکند. در آخر این تغییرات را به DOM واقعی اعمال میکند تا با Virtual DOM موجود هماهنگ شود.
بنابراین در حین کار با React، دیگر همانند کار با جاوا اسکریپت خالص و یا jQuery، مستقیما عناصر UI و DOM واقعی را تغییر نمیدهیم. در اینجا فقط state یک کامپوننت را تغییر میدهیم و سپس React، کار ایجاد شیء UI درون حافظهای متناظر با آن و سپس اعمال آنرا به UI نهایی قابل مشاهدهی در مرورگر، انجام میدهد. به همین جهت به این کتابخانه React میگویند! چون به تغییرات state کامپوننتها واکنش نشان میدهد و سپس DOM واقعی را به روز میکند.
Angular یا React؟!
هر دوی React و Angular از لحاظ طراحی کامپوننتها بسیار شبیه به هم هستند؛ اما Angular یک فریمورک است و React تنها یک کتابخانه. تنها کاری را که React انجام میدهد، رندر View است و هماهنگ نگه داشتن آن با state کامپوننتها. این تمام کاری است که React انجام میدهد؛ نه بیشتر و نه کمتر! بنابراین یادگیری React، بسیار سریعتر و سادهتر از Angular است. بدیهی است یک برنامهی تک صفحهای وب، از اجزای دیگری مانند مسیریابی و یا کار با سرویسهای HTTP نیز تشکیل میشود. در React شما مختار هستید که کتابخانههای جانبی فراهم شدهی برای آنرا خودتان انتخاب کرده و استفاده کنید؛ برخلاف روشی که در Angular مرسوم است و به صورت مشخص و ثابتی به همراه این فریمورک ارائه میشوند.
برپایی محیط توسعهی React
اولین برنامهای را که برای کار با React باید نصب کنید، node.js است. البته ما در این سری قرار نیست با node.js کار کنیم؛ اما از یکی از اجزای آن به نام node package manager یا npm، برای نصب کتابخانهی جاوا اسکریپتی ثالث، زیاد استفاده خواهیم کرد. پس از نصب آن، به خط فرمان مراجعه کرد و دستور زیر را صادر کنید:
> npm install -g npm@latest
اگر هم خیلی پیشترها node.js را نصب کردهاید (برای مثال چند سال قبل!)، نصب نگارش جدید آن احتمالا کار نخواهد کرد. حتی عزل و نصب مجدد آن نیز کارساز نیست. در این حالت باید پس از عزل آن، پوشههای قدیمی آنرا یکی یکی یافته و دستی حذف کنید . سپس مجددا آنرا نصب کنید.
در ادامه در خط فرمان و توسط npm، قالب create-react-app را نصب خواهیم کرد:
> npm i -g create-react-app
ابزار دیگری که در این سری از آن استفاده خواهیم کرد، ادیتور بسیار معروف و محبوب VSCode است. پس از دریافت و نصب آن، چند افزونهی زیر را نیز به آن اضافه خواهیم کرد:
برای نصب آنها، پنل extensions را در VSCode، از نوار ابزار کنار صفحهی آن، انتخاب کرده و نامهای فوق را در آن جستجو و سپس نصب کنید.
و یا میتوانید این فایل را اجرا کرده و تعدادی از افزونههای مفید VSCode را یکجا نصب کنید: install-addons.zip
همچنین قابلیت فرمتکردن پس از Save را نیز در VSCode فعال کنید تا پس از هربار Save، اعمال این افزونهها به صورت خودکار صورت گیرد. برای این منظور گزینهی file->preferences->settings را در VSCode انتخاب کرده و سپس save را جستجو کرده و Format On Save را انتخاب کنید:
علاوه بر اینها، جهت کار بهتر با VSCode، بهتر است بررسی کنندههای کدهای جاوا اسکریپتی (static code analyzers) را نیز با اجرای دستور زیر نصب کنید:
> npm i -g typescript eslint tslint eslint-plugin-react-hooks
پس از این تغییرات، نیاز است یکبار VSCode را بسته و مجددا باز کنید. سپس مجددا گزینهی file->preferences->settings را در VSCode انتخاب کرده و ابتدا eslint را در اینجا جستجو کنید. در صفحهی نمایش تنظیمات آن، گزینهی Auto fix on save آنرا انتخاب نمائید. در آخر در همین قسمت settings، عبارت prettier را انتخاب کنید. در اینجا اگر گزینهی قدیمی یکپارچگی با eslint آن هنوز وجود دارد، آنرا از حالت انتخاب شده خارج کنید (به صورت قرمز و deprecated نمایش داده میشود) تا افزونهی prettier بدون مشکل و خطا کار کند (disable Prettier ESLint integration).
ایجاد قالب اولین برنامهی React
در ادامه برای ایجاد اولین برنامهی React، از بستهی create-react-app که پیشتر آنرا نصب کردیم، استفاده میکنیم. برای این منظور در خط فرمان دستور زیر را صادر کنید:
> create-react-app sample-01
این قالب نه تنها React را نصب میکند، بلکه یک development server را برای اجرا و مشاهدهی سریع برنامه، webpack را برای یکی کردن فایلها (bundling & minification)، Babel را برای کامپایل کدهای فایلهای JSX و ... نیز نصب میکند. بنابراین به این ترتیب، یک پروژهی تنظیم شده و آمادهی استفاده و توسعه را شاهد خواهیم بود که نیازی به تنظیمات اولیهی آن نیست.
پس ایجاد برنامه، وارد پوشهی sample-01 شده و دستور npm start را صادر کنید:
> cd sample-01 > npm start
development server آن، تغییرات فایلهای برنامه را تحت نظر قرار میدهد و با هر تغییری، به صورت خودکار برنامه را در مرورگر بارگذاری مجدد خواهد کرد.
بررسی ساختار اولین پروژهی React ایجاد شده
ساختار پوشهها و فایلهای مثال اولیهی ایجاد شده توسط قالب create-react-app به صورت زیر است:
البته شما در این تصویر پوشهی node_modules را که در کنار این پوشهها قرار دارد، مشاهده نمیکنید. وجود یک چنین پوشهی سنگینی با هزاران فایل داخل آن، کار نمایشی IDEها را با مشکل مواجه میکند (مصرف حافظهی بالا، به همراه کند شدن شدید آن). اگر نمیخواهید این پوشه نمایش داده شود، در مسیر file->preferences->settings، عبارت npm را جستجو کرده و سپس در قسمت npm: exclude آن، بر روی لینک edit in settings.json کلیک کنید:
و سپس در فایل باز شده، یک چنین تنظیمی را میتوانید اضافه و یا ویرایش و تکمیل کنید:
"files.exclude": { "**/.git": true, "**/.svn": true, "**/.hg": true, "**/CVS": true, "**/.DS_Store": true, "**/node_modules": true, "**/wwwroot": true, "**/bower_components": true, "**/**/bin": true, "**/**/obj": true, "**/packages": true },
در ادامه پوشهی public این پروژه را مشاهده میکنید. تمام فایلهایی که قرار است به صورت عمومی توسط برنامه ارائه شوند، مانند favicon.ico و غیره، در این پوشه قرار میگیرند.
در این پوشه بر روی فایل index.html آن کلیک کنید تا بتوان محتوای آنرا بهتر بررسی کرد. برای مثال در ابتدای آن، درج تعدادی متادیتا را که یکی از آنها ذکر manifest.json است، مشاهده میکنید. کار فایل manifest.json، ارائهی یک سری متادیتای خاص مخصوص دستگاههای موبایل است که در آنها بجای favicon.ico، میتوان از تصاویر و یا آیکنهای بزرگتری مانند فایلهای png موجود در پوشهی public، استفاده کرد. در ادامهی این فایل، به تنظیم زیر میرسیم:
<body> <noscript>You need to enable JavaScript to run this app.</noscript> <div id="root"></div>
در پوشهی src و فایل App.js آن، شاهد یک کامپوننت ابتدایی هستید که کار رندر صفحهی مشکی پیشفرض این قالب را انجام میدهد. در این فایل، شاهد بازگشت یک چنین تگهایی هستیم:
return ( <div className="App"> <header className="App-header"> ... </header> </div> );
برای درک بهتر آن به آدرس https://babeljs.io/repl مراجعه کنید. سپس در سمت چپ صفحه، یک قطعه کد jsx را به یک ثابت انتساب دهید:
const element = <h1>Hello World!</h1>;
همانطور که مشاهده میکنید، این قطعه کد jsx (که یک رشتهی معمولی نیست)، توسط Babel به یک قطعه کد کاملا جاوا اسکریپتی قابل درک برای مرورگر تبدیل شدهاست:
"use strict"; var element = React.createElement("h1", null, "Hello World!");
بدیهی است نوشتن کدهای jsx، سادهتر از نوشتن قطعه کد فوق است و درک آن نیز به علت شباهت آن به HTML، آسانتر است. به همین جهت در کدهای React، ما از jsx استفاده میکنیم و تفسیر آنرا به Babel واگذار خواهیم کرد.
در پوشهی src، فایل مهم دیگری که وجود دارد، index.js است. این فایل نقطهی آغازین برنامه را مشخص میکند. در قسمتهای بعدی، محتویات این فایل را بیشتر بررسی خواهیم کرد.
در اینجا فایل serviceWorker.js را نیز مشاهده میکنید. این فایل به صورت خودکار توسط قالب create-react-app ایجاد شدهاست و کار آن کمک به ارائهی محلی برنامه، توسط development server آن است. بنابراین ما کاری با این فایل نخواهیم داشت.
نوشتن اولین برنامهی React
به پوشهی src ایجاد شده مراجعه کرده و تمام فایلهای موجود و پیشفرض آنرا حذف کنید. در ادامه خودمان آنها را از صفر ایجاد خواهیم کرد. برای این منظور فایل جدید و خالی src\index.js را ایجاد میکنیم. در ابتدای کار نیاز است تعدادی ماژول React را import کنیم.
import React from "react"; const element = <h1>Hello World!</h1>; console.log(element);
اگر هنوز برنامه توسط دستور npm start در حال اجرا است، هر بار که فایل index.js را ذخیره میکنیم، خروجی نهایی را در مرورگر نمایش میدهد (اگر هم آنرا بستهاید، یکبار از طریق خط فرمان، دستور npm start را در ریشهی پروژه، صادر کنید). به این قابلیت hot module reloading هم گفته میشود.
در این حالت اگر به مرورگر مراجعه کنید، یک صفحهی سفید را مشاهده خواهید کرد. اکنون دکمهی F12 را فشرده (و یا ctrl+shift+i) و developer console مرورگر را باز کنید.
شیءای را که در اینجا مشاهده میکنید، همان حاصل console.log کدهای فوق است؛ به عبارتی Babel، عبارت jsx ما را تبدیل به یک شیء جاوا اسکریپتی قابل فهم برای مرورگر کردهاست که از دیدگاه React، جزئی از همان Virtual DOM ای است که پیشتر معرفی شد (نمایش درون حافظهای DOM مختص React، جهت محاسبهی تغییرات، با تغییر state هر کامپوننت و سپس اعمال آنها به DOM اصلی در مرورگر).
اکنون میخواهیم این المان را در DOM اصلی، رندر کرده و نمایش دهیم:
import React from "react"; import ReactDOM from "react-dom"; const element = <h1>Hello World!</h1>; console.log(element); ReactDOM.render(element, document.getElementById("root"));
اکنون پس از ذخیره سازی فایل index.js، اگر به مرورگر مراجعه کنید، عبارت Hello World! را مشاهده خواهید کرد:
همانطور که در این تصویر نیز مشخص است، المان h1 ما را داخل div ای با id مساوی root، درج کردهاست.
هدف از این مثال ساده، نمایش نحوهی کارکرد React، در پشت صحنه بود. در یک برنامهی واقعی، بجای رندر یک المان ساده در DOM، کار رندر App component را انجام خواهیم داد. کامپوننت App، کامپوننت ریشهای برنامه بوده و میتواند شامل درختی از کامپوننتها که UI نهایی را تشکیل میدهند، شود.
نگاهی به تنظیمات پروژهی ایجاد شده
اگر فایل package.json پروژه را باز کنید، یک چنین بستههایی در آن درج شدهاست:
{ "name": "sample-01", "version": "0.1.0", "private": true, "dependencies": { "react": "^16.11.0", "react-dom": "^16.11.0", "react-scripts": "3.2.0" }, "scripts": { "start": "react-scripts start", "build": "react-scripts build", "test": "react-scripts test", "eject": "react-scripts eject" }, "eslintConfig": { "extends": "react-app" }, "browserslist": { "production": [ ">0.2%", "not dead", "not op_mini all" ], "development": [ "last 1 chrome version", "last 1 firefox version", "last 1 safari version" ] } }
بستهی react-scripts است که کار مدیریت چهار جزء قسمت scripts این فایل را انجام میدهد. برای نمونه دستور npm start ای که در اینجا تعریف شده، سبب اجرای react-scripts start میشود. در ادامه اگر دستور npm run build را اجرا کنیم، یک بستهی نهایی بهینه سازی شده را تولید میکند.
آخرین دستور آن eject است. اگر دستور npm run eject را اجرا کنید، امکان سفارشی سازی پشت صحنهی create-react-app را خواهید داشت؛ اما در نهایت به یک فایل package.json بسیار شلوغ خواهیم رسید (اینبار ارجاعات به Babel، Webpack و تمام ابزارهای دیگر نیز ظاهر میشوند). همچنین این عملیات نیز یک طرفهاست. یعنی از این پس قرار است کنترل تمام این پشت صحنه، در اختیار ما باشد و به روز رسانیهای بعدی create-react-app را با مشکل مواجه میکند. این گزینه صرفا مختص توسعه دهندگان پیشرفتهی React است.
کدهای کامل این قسمت را از اینجا میتوانید دریافت کنید: sample-01.zip
در قسمت بعد، پیشنیازهای جاوا اسکریپتی شروع به کار با React را بررسی میکنیم.
ابتدا از طریق فرمت protocol buffer، فایلهای خود را که قرار است انتقال داده شوند، مینویسیم.
سپس بصورت خودکار برای زبان برنامه نویسی مطبوع خود آن را generate میکنیم.
کدهای تولید شده بصورت خودکار و کاملا آماده هستند و ضمن اینکه encode/decode شدن بصورت خودکار توسط فریم ورک انجام شده و قابلیت تعامل بین زبانهای مختلف برنامه نویسی یا سرویسهای مختلف برقرار است.
نکته:
- بعضی از دیتابیسها از فرمت protocol buffers پشتیبانی میکنند.
- اکثر فریم ورکهای RPC شامل gRPC از پروتکل بافر برای تبادل دیتا استفاده میکنند.
- گوگل برای تمام سرویسهای داخلی خود از آن استفاده میکند.
- بعضی از پروژههای خیلی بزرگ مثل etcd از پروتکل بافر برای تبادل دیتا استفاده میکنند.
- ما در این مقاله از ورژن 3 پروتکل بافر استفاده میکنیم.
نصب Code generator
برای اینکه بتوانیم از طریق فایلهایی که میسازیم کدهای generate شده را تولید کنیم، احتیاج به کامپایلر مربوطه را داریم.
اگر از MacOSX استفاده میکنید، به راحتی با استفاده از دستور زیر میتوانید آن را نصب کنید:
brew install protobuf
اگر هم از ویندوز استفاده میکنید، از این طریق میتوانید نسخهی مورد نظر را به راحتی دانلود و مورد استفاده قرار بدهید:
https://github.com/google/protobuf/releases https://github.com/google/protobuf/releases/download/v3.5.1/protoc-3.5.1-win32.zip
حالا میخواهیم اولین فایل خود را با این فرمت بسازیم.
اول از همه با هم نگاهی به ساختار فایل مربوطه میاندازیم:
همانطور که در تصویر فوق میبینید، همه چیز به سادگی مشخص است؛ ورژن 3 که آخرین ورژن پروتکل بافر میباشد، آیتمی به نام MyMessage با پراپرتیهایی مشخص شده از Type بخصوص، تعریف شدهاند، تگها هم باید به ترتیب وارد شده باشند.
حالا میخواهیم بصورت واقعی protocol buffer خود را طراحی کرده و سپس از روی آن کدهای مربوطه را generate نماییم؛ به نام sample.proto بصورت زیر:
syntax = "proto3"; package helloworld; service Greeter { rpc SayHello (HelloRequest) returns (HelloReply) {} } message HelloRequest { string name = 1; } message HelloReply { string message = 1; }
در فایل فوق علاوه بر تعریفهای اولیه، یک سرویس را هم اضافه کردهایم و همچنین متدی را با ورودی و خروجیهای مشخصی ایجاد کردهایم (امکانات پروتکل بافر خیلی بیشتر از این موارد است؛ از جمله فرمتهای آرایه و غیره را نیز پشتیبانی میکند، همچنین از روشی برای versioning استفاده میکند که obsolete کردن پراپرتیها و نسخه بندی را بسیار راحت میکند و ...). به سادگی قابلیت طراحی و پیاده سازی سرور و کلاینت مربوط به این آیتم ایجاد شده با استفاده از زبانهای برنامه نویسی مختلف فراهم میباشد. حال کافیاست که پروتکل بافر خود را با زبان دلخواه خود generate کنیم. در قسمت زیر برای زبانهای برنامه نویسی Go و #C، کدها را تولید میکنیم.
protoc sample.proto --go_out=plugins=grpc:.
protoc sample.proto --csharp_out=.
بعد از تولید شدن کدها با استفاده از زبان برنامه نویسی دلخواه خود میتوانید مشاهد کنید سرویس ها، تایپها و غیره همگی ساخته شدهاند و کاملا آمادهی استفاده هستند.
در مقالهی بعدی به آشنایی با gRPC میپردازیم و ضمن اینکه یک سرور با #C و یک کلاینت با زبان برنامه نویسی Go را نوشته که از طریق پروتکل بافر با هم به تبادل اطلاعات میپردازند!