A 9-Hour Go Course for Beginners
⭐️ Contents ⭐️
(0:00:00) Intro
(0:03:17) Ch 1. Why write Go?
(0:27:39) Ch 2. Variables
(0:51:11) Ch 3. Functions
(1:16:58) Ch 4. Structs
(1:34:36) Ch 5. Interfaces
(2:00:26) Ch 6. Errors
(2:22:01) Ch 7. Loops
(2:48:21) Ch 8. Slices
(3:39:54) Ch 9. Maps
(4:06:19) Ch 10. Advanced functions
(4:31:03) Ch 11. Pointers
(4:48:02) Ch 12. Local development
(5:31:43) Ch 13. Channels & concurrency
(6:07:38) Ch 14. Mutexes
(6:30:56) Ch 15. Generics
(6:38:38) Ch 16. Quiz
(6:43:13) P1. RSS aggregator project
(6:53:43) P2. Chi router
(7:11:37) P3. Postgres database
(7:39:10) P4. Authentication w/ API keys
(8:18:28) P5. Many to many relationships
(8:39:13) P6. Aggregation worker
(9:05:28) P7. Viewing blog posts
تبدیل عدد به حروف
به طور قطع توابع و کلاسهای تبدیل عدد به حروف، در جعبه ابزار توابع کمکی شما هم پیدا میشوند. روز قبل سعی کردم جهت آزمایش، عدد 3000,000,000,000,000 ریال را با کلاسی که دارم تست کنم و نتیجه overflow یا اصطلاحا ترکیدن سیستم بود! البته اگر مطالب این سایت را دنبال کرده باشید پیشتر در همین راستا مطلبی در مورد نحوهی صحیح بکارگیری توابع تجمعی SQL در این سایت منتشر شده است و جزو الزامات هر سیستمی است (تفاوتی هم نمیکند که به چه زبانی تهیه شده باشد). اگر آنرا رعایت نکردهاید، سیستم شما «روزی» دچار overflow خواهد شد.
در کل این کلاس تبدیل عدد به حروف را به صورت ذیل اصلاح کردم و همچنین دو زبانه است؛ چیزی که کمتر در پیاده سازیهای عمومی به آن توجه شده است:
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
namespace NumberToWordsLib
{
/// <summary>
/// Number to word languages
/// </summary>
public enum Language
{
/// <summary>
/// English Language
/// </summary>
English,
/// <summary>
/// Persian Language
/// </summary>
Persian
}
/// <summary>
/// Digit's groups
/// </summary>
public enum DigitGroup
{
/// <summary>
/// Ones group
/// </summary>
Ones,
/// <summary>
/// Teens group
/// </summary>
Teens,
/// <summary>
/// Tens group
/// </summary>
Tens,
/// <summary>
/// Hundreds group
/// </summary>
Hundreds,
/// <summary>
/// Thousands group
/// </summary>
Thousands
}
/// <summary>
/// Equivalent names of a group
/// </summary>
public class NumberWord
{
/// <summary>
/// Digit's group
/// </summary>
public DigitGroup Group { set; get; }
/// <summary>
/// Number to word language
/// </summary>
public Language Language { set; get; }
/// <summary>
/// Equivalent names
/// </summary>
public IList<string> Names { set; get; }
}
/// <summary>
/// Convert a number into words
/// </summary>
public static class HumanReadableInteger
{
#region Fields (4)
private static readonly IDictionary<Language, string> And = new Dictionary<Language, string>
{
{ Language.English, " " },
{ Language.Persian, " و " }
};
private static readonly IList<NumberWord> NumberWords = new List<NumberWord>
{
new NumberWord { Group= DigitGroup.Ones, Language= Language.English, Names=
new List<string> { string.Empty, "One", "Two", "Three", "Four", "Five", "Six", "Seven", "Eight", "Nine" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Ones, Language= Language.Persian, Names=
new List<string> { string.Empty, "یک", "دو", "سه", "چهار", "پنج", "شش", "هفت", "هشت", "نه" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Teens, Language= Language.English, Names=
new List<string> { "Ten", "Eleven", "Twelve", "Thirteen", "Fourteen", "Fifteen", "Sixteen", "Seventeen", "Eighteen", "Nineteen" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Teens, Language= Language.Persian, Names=
new List<string> { "ده", "یازده", "دوازده", "سیزده", "چهارده", "پانزده", "شانزده", "هفده", "هجده", "نوزده" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Tens, Language= Language.English, Names=
new List<string> { "Twenty", "Thirty", "Forty", "Fifty", "Sixty", "Seventy", "Eighty", "Ninety" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Tens, Language= Language.Persian, Names=
new List<string> { "بیست", "سی", "چهل", "پنجاه", "شصت", "هفتاد", "هشتاد", "نود" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Hundreds, Language= Language.English, Names=
new List<string> {string.Empty, "One Hundred", "Two Hundred", "Three Hundred", "Four Hundred",
"Five Hundred", "Six Hundred", "Seven Hundred", "Eight Hundred", "Nine Hundred" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Hundreds, Language= Language.Persian, Names=
new List<string> {string.Empty, "یکصد", "دویست", "سیصد", "چهارصد", "پانصد", "ششصد", "هفتصد", "هشتصد" , "نهصد" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Thousands, Language= Language.English, Names=
new List<string> { string.Empty, " Thousand", " Million", " Billion"," Trillion", " Quadrillion", " Quintillion", " Sextillian",
" Septillion", " Octillion", " Nonillion", " Decillion", " Undecillion", " Duodecillion", " Tredecillion",
" Quattuordecillion", " Quindecillion", " Sexdecillion", " Septendecillion", " Octodecillion", " Novemdecillion",
" Vigintillion", " Unvigintillion", " Duovigintillion", " 10^72", " 10^75", " 10^78", " 10^81", " 10^84", " 10^87",
" Vigintinonillion", " 10^93", " 10^96", " Duotrigintillion", " Trestrigintillion" }},
new NumberWord { Group= DigitGroup.Thousands, Language= Language.Persian, Names=
new List<string> { string.Empty, " هزار", " میلیون", " میلیارد"," تریلیون", " Quadrillion", " Quintillion", " Sextillian",
" Septillion", " Octillion", " Nonillion", " Decillion", " Undecillion", " Duodecillion", " Tredecillion",
" Quattuordecillion", " Quindecillion", " Sexdecillion", " Septendecillion", " Octodecillion", " Novemdecillion",
" Vigintillion", " Unvigintillion", " Duovigintillion", " 10^72", " 10^75", " 10^78", " 10^81", " 10^84", " 10^87",
" Vigintinonillion", " 10^93", " 10^96", " Duotrigintillion", " Trestrigintillion" }},
};
private static readonly IDictionary<Language, string> Negative = new Dictionary<Language, string>
{
{ Language.English, "Negative " },
{ Language.Persian, "منهای " }
};
private static readonly IDictionary<Language, string> Zero = new Dictionary<Language, string>
{
{ Language.English, "Zero" },
{ Language.Persian, "صفر" }
};
#endregion Fields
#region Methods (7)
// Public Methods (5)
/// <summary>
/// display a numeric value using the equivalent text
/// </summary>
/// <param name="number">input number</param>
/// <param name="language">local language</param>
/// <returns>the equivalent text</returns>
public static string NumberToText(this int number, Language language)
{
return NumberToText((long)number, language);
}
/// <summary>
/// display a numeric value using the equivalent text
/// </summary>
/// <param name="number">input number</param>
/// <param name="language">local language</param>
/// <returns>the equivalent text</returns>
public static string NumberToText(this uint number, Language language)
{
return NumberToText((long)number, language);
}
/// <summary>
/// display a numeric value using the equivalent text
/// </summary>
/// <param name="number">input number</param>
/// <param name="language">local language</param>
/// <returns>the equivalent text</returns>
public static string NumberToText(this byte number, Language language)
{
return NumberToText((long)number, language);
}
/// <summary>
/// display a numeric value using the equivalent text
/// </summary>
/// <param name="number">input number</param>
/// <param name="language">local language</param>
/// <returns>the equivalent text</returns>
public static string NumberToText(this decimal number, Language language)
{
return NumberToText((long)number, language);
}
/// <summary>
/// display a numeric value using the equivalent text
/// </summary>
/// <param name="number">input number</param>
/// <param name="language">local language</param>
/// <returns>the equivalent text</returns>
public static string NumberToText(this double number, Language language)
{
return NumberToText((long)number, language);
}
/// <summary>
/// display a numeric value using the equivalent text
/// </summary>
/// <param name="number">input number</param>
/// <param name="language">local language</param>
/// <returns>the equivalent text</returns>
public static string NumberToText(this long number, Language language)
{
if (number == 0)
{
return Zero[language];
}
if (number < 0)
{
return Negative[language] + NumberToText(-number, language);
}
return wordify(number, language, string.Empty, 0);
}
// Private Methods (2)
private static string getName(int idx, Language language, DigitGroup group)
{
return NumberWords.Where(x => x.Group == group && x.Language == language).First().Names[idx];
}
private static string wordify(long number, Language language, string leftDigitsText, int thousands)
{
if (number == 0)
{
return leftDigitsText;
}
var wordValue = leftDigitsText;
if (wordValue.Length > 0)
{
wordValue += And[language];
}
if (number < 10)
{
wordValue += getName((int)number, language, DigitGroup.Ones);
}
else if (number < 20)
{
wordValue += getName((int)(number - 10), language, DigitGroup.Teens);
}
else if (number < 100)
{
wordValue += wordify(number % 10, language, getName((int)(number / 10 - 2), language, DigitGroup.Tens), 0);
}
else if (number < 1000)
{
wordValue += wordify(number % 100, language, getName((int)(number / 100), language, DigitGroup.Hundreds), 0);
}
else
{
wordValue += wordify(number % 1000, language, wordify(number / 1000, language, string.Empty, thousands + 1), 0);
}
if (number % 1000 == 0) return wordValue;
return wordValue + getName(thousands, language, DigitGroup.Thousands);
}
#endregion Methods
}
}
دریافت پروژه کامل به همراه Unit tests مرتبط
string data = null; var result = data ?? "value";
if (data == null) { data = "value"; } var result = data;
برای مثال بسیاری از نتایج بازگشتی از متدها، چند سطحی هستند:
class Response { public string Result { set; get; } public int Code { set; get; } } class WebRequest { public Response GetDataFromWeb(string url) { // ... return new Response { Result = null }; } }
var webData = new WebRequest().GetDataFromWeb("https://www.dntips.ir/"); if (webData != null && webData.Result != null) { Console.WriteLine(webData.Result); }
در این حالت اگر اشارهگر را به محل && انتقال دهیم، افزونهی ReSharper پیشنهاد یکی کردن این بررسیها را ارائه میدهد:
به این ترتیب تمام چند سطح بررسی نال، به یک عبارت بررسی .? دار، خلاصه خواهد شد:
if (webData?.Result != null) { Console.WriteLine(webData.Result); }
البته باید دقت داشت که برای تمام سطوح باید از .? استفاده کرد (برای مثال response?.Results?.Status)؛ در غیر اینصورت همانند سابق در صورت استفادهی از دات معمولی، به یک null reference exception میرسیم.
کار با متدها و Delegates
این عملگر جدید مقایسهی با نال را بر روی متدها (علاوه بر خواص و فیلدها) نیز میتوان بکار برد. برای مثال خلاصه شدهی فراخوانی ذیل:
if (x != null) { x.Dispose(); }
x?.Dispose();
و یا بکار گیری آن بر روی delegates (روش قدیمی):
var copy = OnMyEvent; if (copy != null) { copy(this, new EventArgs()); }
OnMyEvent?.Invoke(this, new EventArgs());
استفاده از Null Conditional Operator بر روی Value types
الف) مقایسه با نال
کد ذیل را درنظر بگیرید:
var code = webData?.Code;
if (webData?.Code > 0) { }
ب) بازگشت مقدار پیش فرض دیگری بجای نال
اگر نیاز بود بجای null مقدار پیش فرض دیگری را بازگشت دهیم، میتوان از null-coalescing operator سابق استفاده کرد:
int count = response?.Results?.Count ?? 0;
ج) دسترسی به مقدار Value یک متغیر nullable
نمونهی دیگر آن قطعه کد ذیل است:
int? x = 10; //var value = x?.Value; // invalid Console.WriteLine(x?.ToString());
کار با indexer property و بررسی نال
اگر به عنوان بحث دقت کرده باشید، یک s جمع در انتهای Null-conditional operators ذکر شدهاست. به این معنا که این عملگر مقایسهی با نال، صرفا یک شکل و فرم .? را ندارد. مثال ذیل در حین کار با آرایهها و لیستها بسیار مشاهده میشود:
if (response != null && response.Results != null && response.Results.Addresses != null && response.Results.Addresses[0] != null && response.Results.Addresses[0].Zip == "63368") { }
if(response?.Results?.Addresses?[0]?.Zip == "63368") { }
موارد استفادهی ناصحیح از عملگرهای مقایسهی با نال
خوب، عملگر .? کار مقایسهی با نال را خصوصا در دسترسیهای چند سطحی به خواص و متدها بسیار ساده میکند. اما آیا باید در همه جا از آن استفاده کرد؟ آیا باید از این پس کلا استفاده از دات را فراموش کرد و بجای آن از .? در همه جا استفاده کرد؟
مثال ذیل را درنظر بگیرید:
public void DoSomething(Customer customer) { string address = customer?.Employees ?.SingleOrDefault(x => x.IsAdmin)?.Address?.ToString(); SendPackage(address); }
روش بهتر انجام اینکار، بررسی وضعیت customer و انتقال مابقی زنجیرهی LINQ به یک متد مجزای دیگر است:
public void DoSomething(Customer customer) { Contract.Requires(customer != null); string address = customer.GetAdminAddress(); SendPackage(address); }
نحوهی فعالسازی Batching در EF Core
Batching به صورت پیش فرض در EF Core بدون نیاز به هیچگونه تنظیم اضافهتری فعال است. اما اگر خواستید برای مثال، حالت پیش فرض EF 6.x را توسط آن شبیه سازی کنید، میتوانید مقدار MaxBatchSize را به عدد 1 تنظیم نمائید (تا غیرفعال شود):
optionsBuilder.UseSqlServer( @"Server=(localdb)\mssqllocaldb;Database=Demo.Batching;Trusted_Connection=True;", options => options.MaxBatchSize(1) );
مقدار پیش فرض MaxBatchSize را در کلاس SqlServerModificationCommandBatch میتوانید مشاهده کنید:
public class SqlServerModificationCommandBatch : AffectedCountModificationCommandBatch { private const int DefaultNetworkPacketSizeBytes = 4096; private const int MaxScriptLength = 65536 * DefaultNetworkPacketSizeBytes / 2; private const int MaxParameterCount = 2100; private const int MaxRowCount = 1000;
آیا محدودیتی هم در مورد عملیات Batching وجود دارد؟
SQL Server به ازای هر batch تنها 2100 پارامتر را پشتیبانی میکند. در این حالت EF Core به صورت خودکار یک چنین کوئریهای حجیمی را به چند Batch جهت تنظیم این محدودیت تقسیم خواهد کرد و در نهایت برنامه به مشکلی بر نمیخورد.
یک آزمایش: Batching پیش فرض به چه صورتی کار میکند و چه اثری را دارد؟
کدهای کامل این آزمایش را از اینجا میتوانید دریافت کنید: Batching.zip
در اینجا کلاس Blog را به همراه Context متناظر با آن مشاهده میکنید:
public class Blog { public int BlogId { get; set; } public string Name { get; set; } public string Url { get; set; } } public class BloggingContext : DbContext { public DbSet<Blog> Blogs { get; set; } protected override void OnConfiguring(DbContextOptionsBuilder optionsBuilder) { optionsBuilder.UseSqlServer( @"Server=(localdb)\mssqllocaldb;Database=Demo.Batching;Trusted_Connection=True;"/*, options => options.MaxBatchSize(2)*/ ); optionsBuilder.EnableSensitiveDataLogging(); } }
در این حالت اگر به روز رسانیها (2 مورد) و ثبتهای ذیل (6 مورد) را انجام دهیم:
using (var db = new BloggingContext()) { db.GetService<ILoggerFactory>().AddProvider(new MyLoggerProvider()); // Modify some existing blogs var existing = db.Blogs.ToArray(); existing[0].Url = "http://sample.com/blogs/dogs"; existing[1].Url = "http://sample.com/blogs/cats"; // Insert some new blogs db.Blogs.Add(new Blog { Name = "The Horse Blog", Url = "http://sample.com/blogs/horses" }); db.Blogs.Add(new Blog { Name = "The Snake Blog", Url = "http://sample.com/blogs/snakes" }); db.Blogs.Add(new Blog { Name = "The Fish Blog", Url = "http://sample.com/blogs/fish" }); db.Blogs.Add(new Blog { Name = "The Koala Blog", Url = "http://sample.com/blogs/koalas" }); db.Blogs.Add(new Blog { Name = "The Parrot Blog", Url = "http://sample.com/blogs/parrots" }); db.Blogs.Add(new Blog { Name = "The Kangaroo Blog", Url = "http://sample.com/blogs/kangaroos" }); db.SaveChanges(); }
Executed DbCommand (41ms) [Parameters=[@p1='57', @p0='http://sample.com/blogs/dogs' (Size = 4000), @p3='58', @p2='http://sample.com/blogs/cats' (Size = 4000), @p4='The Horse Blog' (Size = 4000), @p5='http://sample.com/blogs/horses' (Size = 4000), @p6='The Snake Blog' (Size = 4000), @p7='http://sample.com/blogs/snakes' (Size = 4000), @p8='The Fish Blog' (Size = 4000), @p9='http://sample.com/blogs/fish' (Size = 4000), @p10='The Koala Blog' (Size = 4000), @p11='http://sample.com/blogs/koalas' (Size = 4000), @p12='The Parrot Blog' (Size = 4000), @p13='http://sample.com/blogs/parrots' (Size = 4000), @p14='The Kangaroo Blog' (Size = 4000), @p15='http://sample.com/blogs/kangaroos' (Size = 4000)], CommandType='Text', CommandTimeout='30'] SET NOCOUNT ON; UPDATE [Blogs] SET [Url] = @p0 WHERE [BlogId] = @p1; SELECT @@ROWCOUNT; UPDATE [Blogs] SET [Url] = @p2 WHERE [BlogId] = @p3; SELECT @@ROWCOUNT; DECLARE @inserted2 TABLE ([BlogId] int, [_Position] [int]); MERGE [Blogs] USING ( VALUES (@p4, @p5, 0), (@p6, @p7, 1), (@p8, @p9, 2), (@p10, @p11, 3), (@p12, @p13, 4), (@p14, @p15, 5)) AS i ([Name], [Url], _Position) ON 1=0 WHEN NOT MATCHED THEN INSERT ([Name], [Url]) VALUES (i.[Name], i.[Url]) OUTPUT INSERTED.[BlogId], i._Position INTO @inserted2; SELECT [t].[BlogId] FROM [Blogs] t INNER JOIN @inserted2 i ON ([t].[BlogId] = [i].[BlogId]) ORDER BY [i].[_Position];
- فقط یکبار Executed DbCommand مشاهده میشود.
- کل دستورات update و insert در طی یک درخواست و یک تراکنش به سمت بانک اطلاعاتی ارسال شدهاند.
- ثبت دستهای توسط merge using انجام شدهاست.
- در آخر نیز طبق معمول کار EF، شماره Idهای رکوردهای ثبت شده به سمت کلاینت بازگشت داده میشود.
در ادامه MaxBatchSize را به عدد 2 تنظیم میکنیم:
protected override void OnConfiguring(DbContextOptionsBuilder optionsBuilder) { optionsBuilder.UseSqlServer( @"Server=(localdb)\mssqllocaldb;Database=Demo.Batching;Trusted_Connection=True;", options => options.MaxBatchSize(2) ); optionsBuilder.EnableSensitiveDataLogging(); }
Executed DbCommand (17ms) [Parameters=[@p1='65', @p0='http://sample.com/blogs/dogs' (Size = 4000), @p3='66', @p2='http://sample.com/blogs/cats' (Size = 4000)], CommandType='Text', CommandTimeout='30'] SET NOCOUNT ON; UPDATE [Blogs] SET [Url] = @p0 WHERE [BlogId] = @p1; SELECT @@ROWCOUNT; UPDATE [Blogs] SET [Url] = @p2 WHERE [BlogId] = @p3; SELECT @@ROWCOUNT; Executed DbCommand (18ms) [Parameters=[@p0='The Horse Blog' (Size = 4000), @p1='http://sample.com/blogs/horses' (Size = 4000), @p2='The Snake Blog' (Size = 4000), @p3='http://sample.com/blogs/snakes' (Size = 4000)], CommandType='Text', CommandTimeout='30'] SET NOCOUNT ON; DECLARE @inserted0 TABLE ([BlogId] int, [_Position] [int]); MERGE [Blogs] USING ( VALUES (@p0, @p1, 0), (@p2, @p3, 1)) AS i ([Name], [Url], _Position) ON 1=0 WHEN NOT MATCHED THEN INSERT ([Name], [Url]) VALUES (i.[Name], i.[Url]) OUTPUT INSERTED.[BlogId], i._Position INTO @inserted0; SELECT [t].[BlogId] FROM [Blogs] t INNER JOIN @inserted0 i ON ([t].[BlogId] = [i].[BlogId]) ORDER BY [i].[_Position]; Executed DbCommand (34ms) [Parameters=[@p0='The Fish Blog' (Size = 4000), @p1='http://sample.com/blogs/fish' (Size = 4000), @p2='The Koala Blog' (Size = 4000), @p3='http://sample.com/blogs/koalas' (Size = 4000)], CommandType='Text', CommandTimeout='30'] SET NOCOUNT ON; DECLARE @inserted0 TABLE ([BlogId] int, [_Position] [int]); MERGE [Blogs] USING ( VALUES (@p0, @p1, 0), (@p2, @p3, 1)) AS i ([Name], [Url], _Position) ON 1=0 WHEN NOT MATCHED THEN INSERT ([Name], [Url]) VALUES (i.[Name], i.[Url]) OUTPUT INSERTED.[BlogId], i._Position INTO @inserted0; SELECT [t].[BlogId] FROM [Blogs] t INNER JOIN @inserted0 i ON ([t].[BlogId] = [i].[BlogId]) ORDER BY [i].[_Position]; Executed DbCommand (15ms) [Parameters=[@p0='The Parrot Blog' (Size = 4000), @p1='http://sample.com/blogs/parrots' (Size = 4000), @p2='The Kangaroo Blog' (Size = 4000), @p3='http://sample.com/blogs/kangaroos' (Size = 4000)], CommandType='Text', CommandTimeout='30'] SET NOCOUNT ON; DECLARE @inserted0 TABLE ([BlogId] int, [_Position] [int]); MERGE [Blogs] USING ( VALUES (@p0, @p1, 0), (@p2, @p3, 1)) AS i ([Name], [Url], _Position) ON 1=0 WHEN NOT MATCHED THEN INSERT ([Name], [Url]) VALUES (i.[Name], i.[Url]) OUTPUT INSERTED.[BlogId], i._Position INTO @inserted0; SELECT [t].[BlogId] FROM [Blogs] t INNER JOIN @inserted0 i ON ([t].[BlogId] = [i].[BlogId]) ORDER BY [i].[_Position];
- اینبار تعداد 4 دستور Executed DbCommand مشاهده میشود ( برای انجام 2 به روز رسانی و 6 ثبت).
- هر batch بر اساس تنظیم MaxBatchSize به 2 دستور T-SQL محدود شدهاست که البته در انتها در حالتهای insert، یک select هم برای بازگشت Idها به سمت کلاینت وجود دارد.
بنابراین اینبار بجای یکبار رفت و برگشت حالت قبل (استفاده از مقدار پیش فرض 1000 برای MaxBatchSize)، 4 بار رفت و برگشت به سمت بانک اطلاعاتی صورت گرفتهاست.
زمان کل انجام عملیات در حالت اول 41 میلی ثانیه و در حالت دوم 84 میلی ثانیه است که سرعت آن 51 درصد نسبت به حالت اول کاهش یافتهاست.
داستانی از Unicode
<html> <body> <style type="text/css">p {float: left; padding: 0 15px; margin: 0;}</style> <script type="text/javascript"> for (var i=0; i<128; i++) document.writeln ((i%32?'':'<p>') + i + ': ' + String.fromCharCode (i) + '<br>'); </script> </body> </html>
private String ISO = "ISO-8859-"; protected void Page_Load(object sender, EventArgs e) { if (!IsPostBack) { for (int i = 1; i < 16; i++) { ListItem item = new ListItem(); item.Text = ISO + i.ToString(); item.Value = i.ToString(); DropDownList1.Items.Add(item); } ShowCodes(1); } } protected void DropDownList1_SelectedIndexChanged(object sender, EventArgs e) { if (DropDownList1.SelectedItem != null) { int value = int.Parse(DropDownList1.SelectedValue); ShowCodes(value); } } private void ShowCodes(int value) { Response.Charset = ISO + value; string s = ""; for (int i = 0; i < 256; i++) { char ch = (char)i; s += i + "-" + ch; s += "<br/>";//br tag } Label1.Text = s; }
کد زیر در جاوااسکریپت کاراکترهای یونیکد را در مرز معینی که برایش مشخص کردهایم نشان میدهد:
<html> <body> <style type="text/css">p {float: left; padding: 0 15px; margin: 0;}</style> <script type="text/javascript"> for (var i=0; i<2096; i++) document.writeln ((i%256?'':'<p>') + i + ': ' + String.fromCharCode (i) + '<br>'); </script> </body> </html>
CSS & Unicode
/* cyrillic */ @font-face { font-style: normal; src: local('Roboto Regular'), local('Roboto-Regular'), url(http://fonts.gstatic.com/s/roboto/v14/mErvLBYg_cXG3rLvUsKT_fesZW2xOQ-xsNqO47m55DA.woff2) format('woff2'); unicode-range: U+0400-045F, U+0490-0491, U+04B0-04B1, U+2116; } /* greek-ext */ @font-face { font-style: normal; src: local('Roboto Regular'), local('Roboto-Regular'), url(http://fonts.gstatic.com/s/roboto/v14/-2n2p-_Y08sg57CNWQfKNvesZW2xOQ-xsNqO47m55DA.woff2) format('woff2'); unicode-range: U+1F00-1FFF; } /* greek */ @font-face { font-style: normal; src: local('Roboto Regular'), local('Roboto-Regular'), url(http://fonts.gstatic.com/s/roboto/v14/u0TOpm082MNkS5K0Q4rhqvesZW2xOQ-xsNqO47m55DA.woff2) format('woff2'); unicode-range: U+0370-03FF; } /* vietnamese */ @font-face { font-style: normal; src: local('Roboto Regular'), local('Roboto-Regular'), url(http://fonts.gstatic.com/s/roboto/v14/NdF9MtnOpLzo-noMoG0miPesZW2xOQ-xsNqO47m55DA.woff2) format('woff2'); unicode-range: U+0102-0103, U+1EA0-1EF1, U+20AB; } /* latin-ext */ @font-face { font-style: normal; src: local('Roboto Regular'), local('Roboto-Regular'), url(http://fonts.gstatic.com/s/roboto/v14/Fcx7Wwv8OzT71A3E1XOAjvesZW2xOQ-xsNqO47m55DA.woff2) format('woff2'); unicode-range: U+0100-024F, U+1E00-1EFF, U+20A0-20AB, U+20AD-20CF, U+2C60-2C7F, U+A720-A7FF; }
UTF-8 نجات بخش میشود
- بسیاری از نرم افزارها و پروتکلها هنوز 8 بیتی کار میکنند.
- اگر یک متن انگلیسی ارسال کنید، 8 بیت هم کافی است ولی در این حالت 32 بیت جابجا میشود؛ یعنی 4 برابر و در ارسال و دریافت و پهنای باند برایمان مشکل ایجاد میکند.
مقایسهای بین نسخههای مختلف :
همانطور که میبینید UTF-8 برای کاراکترهای اسکی، از یک بایت و برای دیگر حروف از دوبایت و برای بقیه BMPها از سه بایت استفاده میکند و در صورتی که کاراکتری در ناحیه مکمل supplementary باشد، از چهار بایت استفاده خواهد کرد. UTF-16 از دو بایت برای نمایش کاراکترهای BMP و از 4 بایت برای نمایش کاراکترهای مکمل استفاده میکند و در UTF-32 از 4 بایت برای همه کاراکترها یا کد پوینتها استفاده میشود.
توابع(Function)
let add x y = x + y let result = add 4 5 printfn "(add 4 5) = %i" result
let add x y = x + y let result1 = add 4 5 let result2 = add 6 7 let finalResult = add result1 result2
let add x y = x + y let result =add (add 4 5) (add 6 7)
خروجی توابع
کامپایلر #F آخرین مقداری که در تابع، تعریف و استفاده میشود را به عنوان مقدار بازگشتی و نوع آن را نوع بازگشتی میشناسد.
let cylinderVolume radius length : float = let pi = 3.14159 length * pi * radius * radius
یک مثال دیگر:
let sign num = if num > 0 then "positive" elif num < 0 then "negative" else "zero"
تعریف پارامترهای تابع با ذکر نوع به صورت صریح
اگر هنگام تعریف توابع مایل باشید که نوع پارامترها را به صورت صریح تعیین کنید از روش زیر استفاده میکنیم.
let replace(str: string) = str.Replace("A", "a")
let addu1 (x : uint32) y = x + y
Pipe-Forward Operator
در #F روشی دیگری برای تعریف توابع وجود دارد که به pipe-Forward معروف است. فقط کافیست از اپراتور (<|) به صورت زیر استفاده کنید.
let (|>) x f = f x
let result = 0.5 |> System.Math.Cos
let add x y = x + y let result = add 6 7 |> add 4 |> add 5
Partial Fucntion Or Application
partial function به این معنی است که در هنگام فراخوانی یک تابع نیاز نیست که به تمام آرگومانهای مورد نیاز مقدار اختصاص دهیم. برای نمونه در مثال بالا تابع add نیاز به 2 آرگومان ورودی داشت در حالی که فقط یک مقدار به آن پاس داده شد.
let result = add 6 7 |> add 4
let sub (a, b) = a - b let subFour = sub 4
prog.fs(15,19): error: FS0001: This expression has type int but is here used with type 'a * 'b
در مورد ماهیت توابع بازگشتی نیاز به توضیح نیست فقط در مورد نوع پیاده سازی اون در #F توضیح خواهم داد. برای تعریف توابع به صورت بازگشتی کافیست از کلمه rec بعد از let استفاده کنیم(زمانی که قصد فراخوانی تابع رو در خود تابع داشته باشیم). مثال پایین به خوبی مسئله را روشن خواهد کرد.(پیاده سازی تابع فیبو ناچی)
let rec fib x = match x with | 1 -> 1 | 2 -> 1 | x -> fib (x - 1) + fib (x - 2)
printfn "(fib 2) = %i" (fib 2) printfn "(fib 6) = %i" (fib 6) printfn "(fib 11) = %i" (fib 11)
خروجی برای مثال بالا به صورت خواهد شد.
(fib 2) = 1 (fib 6) = 8 (fib 11) = 89
گاهی اوقات توابع به صورت دوطرفه بازگشتی میشوند. یعنی فراخوانی توابع به صورت چرخشی انجام میشود. (فراخوانی یک تابع در تابع دیگر و بالعکس). به مثال زیر دقت کنید.
let rec Even x = if x = 0 then true else Odd (x - 1) and Odd x = if x = 1 then true else Even (x - 1)
ترکیب توابع
let firstFunction x = x + 1 let secondFunction x = x * 2 let newFunction = firstFunction >> secondFunction let result = newFunction 100
توابع تودرتو
در #F امکان تعریف توابع تودرتو وجود دارد. بعنی میتونیم یک تابع را در یک تابع دیگر تعریف کنیم. فقط نکته مهم در امر استفاده از توابع به این شکل این است که توابع تودرتو فقط در همون تابعی که تعریف میشوند قایل استفاده هستند و محدوده این توابع در خود همون تابع است.
let sumOfDivisors n = let rec loop current max acc =
//شروع تابع داخلی
if current > max then acc else if n % current = 0 then loop (current + 1) max (acc + current) else loop (current + 1) max acc
//ادامه بدنه تابع اصلی
let start = 2 let max = n / 2 (* largest factor, apart from n, cannot be > n / 2 *) let minSum = 1 + n (* 1 and n are already factors of n *) loop start max minSum printfn "%d" (sumOfDivisors 10)
if current > max then acc else if n % current = 0 then loop (current + 1) max (acc + current) else loop (current + 1) max acc
آیا میتوان توابع را Overload کرد؟
در #F امکان overloading برای یک تابع وجود ندارد. ولی متدها را میتوان overload کرد.(متدها در فصل شی گرایی توضیح داده میشود).
do keyword
زمانی که قصد اجرای یک کد را بدون تعریف یک تابع داشته باشیم باید از do استفاده کنیم. همچنین از do در انجام برخی عملیات پیش فرض در کلاسها زیاد استفاده میکنیم.(در فصل شی گرایی با این مورد آشنا خواهید شد).
open System open System.Windows.Forms let form1 = new Form() form1.Text <- "XYZ" [<STAThread>] do Application.Run(form1)
فرض کنید جدولی دارید با چند ستون محدود که نتیجهی نهایی گزارش آن مثلا 100 صفحه است. جهت صرفه جویی در کاغذ مصرفی شاید بهتر باشد که این جدول را به صورت چند ستونی مثلا 5 ستون در یک صفحه نمایش داد؛ چیزی شبیه به شکل زیر:
روش انجام اینکار به کمک iTextSharp به صورت زیر است:
using System;
using System.IO;
using iTextSharp.text;
using iTextSharp.text.pdf;
using System.Diagnostics;
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
using (var pdfDoc = new Document(PageSize.A4))
{
var pdfWriter = PdfWriter.GetInstance(pdfDoc, new FileStream("Test.pdf", FileMode.Create));
pdfDoc.Open();
var table1 = new PdfPTable(1);
table1.WidthPercentage = 100f;
table1.HeaderRows = 2;
table1.FooterRows = 1;
//header row
var headerCell = new PdfPCell(new Phrase("header"));
table1.AddCell(headerCell);
//footer row
var footerCell = new PdfPCell(new Phrase(" "));
table1.AddCell(footerCell);
//adding some rows
for (int i = 0; i < 400; i++)
{
var rowCell = new PdfPCell(new Phrase(i.ToString()));
table1.AddCell(rowCell);
}
// wrapping table1 in multiple columns
ColumnText ct = new ColumnText(pdfWriter.DirectContent);
ct.RunDirection = PdfWriter.RUN_DIRECTION_RTL;
ct.AddElement(table1);
int status = 0;
int count = 0;
int l = 0;
int columnsWidth = 100;
int columnsMargin = 7;
int columnsPerPage = 4;
int r = columnsWidth;
bool isRtl = true;
// render the column as long as it has content
while (ColumnText.HasMoreText(status))
{
if (isRtl)
{
ct.SetSimpleColumn(
pdfDoc.Right - l, pdfDoc.Bottom,
pdfDoc.Right - r, pdfDoc.Top
);
}
else
{
ct.SetSimpleColumn(
pdfDoc.Left + l, pdfDoc.Bottom,
pdfDoc.Left + r, pdfDoc.Top
);
}
var delta = columnsWidth + columnsMargin;
l += delta;
r += delta;
// render as much content as possible
status = ct.Go();
// go to a new page if you've reached the last column
if (++count > columnsPerPage)
{
count = 0;
l = 0;
r = columnsWidth;
pdfDoc.NewPage();
}
}
}
//open the final file with adobe reader for instance.
Process.Start("Test.pdf");
}
}
توضیحات:
تا قسمت تعریف جدول و اضافه کردن سطرها و ستونهای مورد نظر، همان بحث «تکرار خودکار سرستونهای یک جدول در صفحات مختلف، توسط iTextSharp» میباشد.
اصل مطلب از قسمت ColumnText شروع میشود. با استفاده از شیء ColumnText میتوان محتوای خاصی را در طی چند ستون در صفحه نمایش داد. عرض این ستونها هم توسط متد SetSimpleColumn مشخص میشود و همچنین محل دقیق قرارگیری آنها در صفحه. در اینجا دو حالت راست به چپ و چپ به راست در نظر گرفته شده است.
اگر حالت راست به چپ را در نظر بگیریم، محل قرارگیری اولین ستون از سمت راست صفحه (pdfDoc.Right) باید تعیین شود. سپس هربار به اندازهی عرضی که مد نظر است باید محل شروع ستون را مشخص کرد (pdfDoc.Right - l). هر زمانیکه ct.Go فراخوانی میشود، تاجایی که میسر باشد، اطلاعات جدول 1 در یک ستون درج میشود. سپس بررسی میشود که تا این لحظه چند ستون در صفحه نمایش داده شده است. اگر تعداد مورد نظر ما (columnsPerPage) تامین شده باشد، کار را در صفحهی بعد ادامه خواهیم داد (pdfDoc.NewPage)، در غیراینصورت مجددا مکان یک ستون دیگر در همان صفحه تعیین شده و کار افزودن اطلاعات به آن آغاز خواهد شد و این حلقه تا جایی که تمام محتوای جدول 1 را درج کند، ادامه خواهد یافت.
using System; using System.Collections.Generic; using System.IO; using System.Linq; using System.Security.Cryptography; using System.Text; using Microsoft.Win32; using System.Management; namespace ConsoleApplication1 { class Program { private static string GetSystemCode_int1(byte[] byte_0) { if (byte_0 != null) { return Convert.ToBase64String((new MD5CryptoServiceProvider()).ComputeHash(byte_0)); } else { return string.Empty; } } private static string GetSystemCode_int0(string string_2) { if (!string.IsNullOrEmpty(string_2)) { return GetSystemCode_int1(Encoding.UTF8.GetBytes(string_2)); } else { return string.Empty; } } public static string GetSystemCode() { string key = null; if (key == null) { string empty = string.Empty; try { ManagementClass managementClass = new ManagementClass("win32_processor"); ManagementObjectCollection instances = managementClass.GetInstances(); foreach (ManagementBaseObject instance in instances) { try { empty = string.Concat(empty, instance.Properties["processorID"].Value.ToString()); break; } catch { } } } catch { try { ManagementObjectSearcher managementObjectSearcher = new ManagementObjectSearcher("Select * From Win32_BaseBoard"); foreach (ManagementBaseObject managementBaseObject in managementObjectSearcher.Get()) { empty = string.Concat(empty, managementBaseObject["SerialNumber"].ToString().Trim()); } } catch { } } try { ManagementObject managementObject = new ManagementObject("win32_logicaldisk.deviceid=\"C:\""); managementObject.Get(); empty = string.Concat(empty, managementObject["VolumeSerialNumber"].ToString()); } catch { } if (string.IsNullOrWhiteSpace(empty)) { empty = Environment.MachineName; } key = GetSystemCode_int0(empty); } return key; } static void Main(string[] args) { Console.WriteLine(GetSystemCode()); Console.ReadKey(); } } }
در قسمت قبلی بروز رسانی موجودیتهای منفصل با WCF را بررسی کردیم. در این قسمت خواهیم دید چگونه میتوان تغییرات موجودیتها را تشخیص داد و عملیات CRUD را روی یک Object Graph اجرا کرد.
تشخیص تغییرات با Web API
فرض کنید میخواهیم از سرویسهای Web API برای انجام عملیات CRUD استفاده کنیم، اما بدون آنکه برای هر موجودیت متدهایی مجزا تعریف کنیم. به بیان دیگر میخواهیم عملیات مذکور را روی یک Object Graph انجام دهیم. مدیریت دادهها هم با مدل Code-First پیاده سازی میشود. در مثال جاری یک اپلیکیشن کنسول خواهیم داشت که بعنوان یک کلاینت سرویس را فراخوانی میکند. هر پروژه نیز در Solution مجزایی قرار دارد، تا یک محیط n-Tier را شبیه سازی کنیم.
مدل زیر را در نظر بگیرید.
همانطور که میبینید مدل ما آژانسهای مسافرتی و رزرواسیون آنها را ارائه میکند. میخواهیم مدل و کد دسترسی دادهها را در یک سرویس Web API پیاده سازی کنیم تا هر کلاینتی که به HTTP دسترسی دارد بتواند عملیات CRUD را انجام دهد. برای ساختن سرویس مورد نظر مراحل زیر را دنبال کنید:
- در ویژوال استودیو پروژه جدیدی از نوع ASP.NET Web Application بسازید و قالب پروژه را Web API انتخاب کنید. نام پروژه را به Recipe3.Service تغییر دهید.
- کنترلر جدیدی بنام TravelAgentController به پروژه اضافه کنید.
- دو کلاس جدید با نامهای TravelAgent و Booking بسازید و کد آنها را مطابق لیست زیر تغییر دهید.
public class TravelAgent { public TravelAgent() { this.Bookings = new HashSet<Booking>(); } public int AgentId { get; set; } public string Name { get; set; } public virtual ICollection<Booking> Bookings { get; set; } } public class Booking { public int BookingId { get; set; } public int AgentId { get; set; } public string Customer { get; set; } public DateTime BookingDate { get; set; } public bool Paid { get; set; } public virtual TravelAgent TravelAgent { get; set; } }
- با استفاده از NuGet Package Manager کتابخانه Entity Framework 6 را به پروژه اضافه کنید.
- کلاس جدیدی بنام Recipe3Context بسازید و کد آن را مطابق لیست زیر تغییر دهید.
public class Recipe3Context : DbContext { public Recipe3Context() : base("Recipe3ConnectionString") { } public DbSet<TravelAgent> TravelAgents { get; set; } public DbSet<Booking> Bookings { get; set; } protected override void OnModelCreating(DbModelBuilder modelBuilder) { modelBuilder.Entity<TravelAgent>().HasKey(x => x.AgentId); modelBuilder.Entity<TravelAgent>().ToTable("TravelAgents"); modelBuilder.Entity<Booking>().ToTable("Bookings"); } }
- فایل Web.config پروژه را باز کنید و رشته اتصال زیر را به قسمت ConnectionStrings اضافه کنید.
<connectionStrings> <add name="Recipe3ConnectionString" connectionString="Data Source=.; Initial Catalog=EFRecipes; Integrated Security=True; MultipleActiveResultSets=True" providerName="System.Data.SqlClient" /> </connectionStrings>
- فایل Global.asax را باز کنید و کد زیر را به متد Application_Start اضافه نمایید. این کد بررسی Model Compatibility در EF را غیرفعال میکند. همچنین به JSON serializer میگوییم که self-referencing loop خاصیتهای پیمایشی را نادیده بگیرد. این حلقه بدلیل ارتباط bidirectional بین موجودیتها بوجود میآید.
protected void Application_Start() { // Disable Entity Framework Model Compatibilty Database.SetInitializer<Recipe1Context>(null); // The bidirectional navigation properties between related entities // create a self-referencing loop that breaks Web API's effort to // serialize the objects as JSON. By default, Json.NET is configured // to error when a reference loop is detected. To resolve problem, // simply configure JSON serializer to ignore self-referencing loops. GlobalConfiguration.Configuration.Formatters.JsonFormatter .SerializerSettings.ReferenceLoopHandling = Newtonsoft.Json.ReferenceLoopHandling.Ignore; ... }
- فایل RouteConfig.cs را باز کنید و قوانین مسیریابی را مانند لیست زیر تغییر دهید.
public static void Register(HttpConfiguration config) { config.Routes.MapHttpRoute( name: "ActionMethodSave", routeTemplate: "api/{controller}/{action}/{id}", defaults: new { id = RouteParameter.Optional }); }
- در آخر کنترلر TravelAgent را باز کنید و کد آن را مطابق لیست زیر بروز رسانی کنید.
public class TravelAgentController : ApiController { // GET api/travelagent [HttpGet] public IEnumerable<TravelAgent> Retrieve() { using (var context = new Recipe3Context()) { return context.TravelAgents.Include(x => x.Bookings).ToList(); } } /// <summary> /// Update changes to TravelAgent, implementing Action-Based Routing in Web API /// </summary> public HttpResponseMessage Update(TravelAgent travelAgent) { using (var context = new Recipe3Context()) { var newParentEntity = true; // adding the object graph makes the context aware of entire // object graph (parent and child entities) and assigns a state // of added to each entity. context.TravelAgents.Add(travelAgent); if (travelAgent.AgentId > 0) { // as the Id property has a value greater than 0, we assume // that travel agent already exists and set entity state to // be updated. context.Entry(travelAgent).State = EntityState.Modified; newParentEntity = false; } // iterate through child entities, assigning correct state. foreach (var booking in travelAgent.Bookings) { if (booking.BookingId > 0) // assume booking already exists if ID is greater than zero. // set entity to be updated. context.Entry(booking).State = EntityState.Modified; } context.SaveChanges(); HttpResponseMessage response; // set Http Status code based on operation type response = Request.CreateResponse(newParentEntity ? HttpStatusCode.Created : HttpStatusCode.OK, travelAgent); return response; } } [HttpDelete] public HttpResponseMessage Cleanup() { using (var context = new Recipe3Context()) { context.Database.ExecuteSqlCommand("delete from [bookings]"); context.Database.ExecuteSqlCommand("delete from [travelagents]"); } return Request.CreateResponse(HttpStatusCode.OK); } }
- در ویژوال استودیو پروژه جدیدی از نوع Console application بسازید و نام آن را به Recipe3.Client تغییر دهید.
- فایل program.cs را باز کنید و کد آن را مطابق لیست زیر بروز رسانی کنید.
internal class Program { private HttpClient _client; private TravelAgent _agent1, _agent2; private Booking _booking1, _booking2, _booking3; private HttpResponseMessage _response; private static void Main() { Task t = Run(); t.Wait(); Console.WriteLine("\nPress <enter> to continue..."); Console.ReadLine(); } private static async Task Run() { var program = new Program(); program.ServiceSetup(); // do not proceed until clean-up is completed await program.CleanupAsync(); program.CreateFirstAgent(); // do not proceed until agent is created await program.AddAgentAsync(); program.CreateSecondAgent(); // do not proceed until agent is created await program.AddSecondAgentAsync(); program.ModifyAgent(); // do not proceed until agent is updated await program.UpdateAgentAsync(); // do not proceed until agents are fetched await program.FetchAgentsAsync(); } private void ServiceSetup() { // set up infrastructure for Web API call _client = new HttpClient {BaseAddress = new Uri("http://localhost:6687/")}; // add Accept Header to request Web API content negotiation to return resource in JSON format _client.DefaultRequestHeaders.Accept.Add(new MediaTypeWithQualityHeaderValue("application/json")); } private async Task CleanupAsync() { // call cleanup method in service _response = await _client.DeleteAsync("api/travelagent/cleanup/"); } private void CreateFirstAgent() { // create new Travel Agent and booking _agent1 = new TravelAgent {Name = "John Tate"}; _booking1 = new Booking { Customer = "Karen Stevens", Paid = false, BookingDate = DateTime.Parse("2/2/2010") }; _booking2 = new Booking { Customer = "Dolly Parton", Paid = true, BookingDate = DateTime.Parse("3/10/2010") }; _agent1.Bookings.Add(_booking1); _agent1.Bookings.Add(_booking2); } private async Task AddAgentAsync() { // call generic update method in Web API service to add agent and bookings _response = await _client.PostAsync("api/travelagent/update/", _agent1, new JsonMediaTypeFormatter()); if (_response.IsSuccessStatusCode) { // capture newly created travel agent from service, which will include // database-generated Ids for each entity _agent1 = await _response.Content.ReadAsAsync<TravelAgent>(); _booking1 = _agent1.Bookings.FirstOrDefault(x => x.Customer == "Karen Stevens"); _booking2 = _agent1.Bookings.FirstOrDefault(x => x.Customer == "Dolly Parton"); Console.WriteLine("Successfully created Travel Agent {0} and {1} Booking(s)", _agent1.Name, _agent1.Bookings.Count); } else Console.WriteLine("{0} ({1})", (int) _response.StatusCode, _response.ReasonPhrase); } private void CreateSecondAgent() { // add new agent and booking _agent2 = new TravelAgent {Name = "Perry Como"}; _booking3 = new Booking { Customer = "Loretta Lynn", Paid = true, BookingDate = DateTime.Parse("3/15/2010")}; _agent2.Bookings.Add(_booking3); } private async Task AddSecondAgentAsync() { // call generic update method in Web API service to add agent and booking _response = await _client.PostAsync("api/travelagent/update/", _agent2, new JsonMediaTypeFormatter()); if (_response.IsSuccessStatusCode) { // capture newly created travel agent from service _agent2 = await _response.Content.ReadAsAsync<TravelAgent>(); _booking3 = _agent2.Bookings.FirstOrDefault(x => x.Customer == "Loretta Lynn"); Console.WriteLine("Successfully created Travel Agent {0} and {1} Booking(s)", _agent2.Name, _agent2.Bookings.Count); } else Console.WriteLine("{0} ({1})", (int) _response.StatusCode, _response.ReasonPhrase); } private void ModifyAgent() { // modify agent 2 by changing agent name and assigning booking 1 to him from agent 1 _agent2.Name = "Perry Como, Jr."; _agent2.Bookings.Add(_booking1); } private async Task UpdateAgentAsync() { // call generic update method in Web API service to update agent 2 _response = await _client.PostAsync("api/travelagent/update/", _agent2, new JsonMediaTypeFormatter()); if (_response.IsSuccessStatusCode) { // capture newly created travel agent from service, which will include Ids _agent1 = _response.Content.ReadAsAsync<TravelAgent>().Result; Console.WriteLine("Successfully updated Travel Agent {0} and {1} Booking(s)", _agent1.Name, _agent1.Bookings.Count); } else Console.WriteLine("{0} ({1})", (int) _response.StatusCode, _response.ReasonPhrase); } private async Task FetchAgentsAsync() { // call Get method on service to fetch all Travel Agents and Bookings _response = _client.GetAsync("api/travelagent/retrieve").Result; if (_response.IsSuccessStatusCode) { // capture newly created travel agent from service, which will include Ids var agents = await _response.Content.ReadAsAsync<IEnumerable<TravelAgent>>(); foreach (var agent in agents) { Console.WriteLine("Travel Agent {0} has {1} Booking(s)", agent.Name, agent.Bookings.Count()); } } else Console.WriteLine("{0} ({1})", (int) _response.StatusCode, _response.ReasonPhrase); } }
- در آخر کلاسهای TravelAgent و Booking را به پروژه کلاینت اضافه کنید. اینگونه کدها بهتر است در لایه مجزایی قرار گیرند و بین پروژهها به اشتراک گذاشته شوند.
اگر اپلیکیشن کنسول (کلاینت) را اجرا کنید با خروجی زیر مواجه خواهید شد.
(Successfully created Travel Agent John Tate and 2 Booking(s
(Successfully created Travel Agent Perry Como and 1 Booking(s
(Successfully updated Travel Agent Perry Como, Jr. and 2 Booking(s
(Travel Agent John Tate has 1 Booking(s
(Travel Agent Perry Como, Jr. has 2 Booking(s
شرح مثال جاری
با اجرای اپلیکیشن Web API شروع کنید. این اپلیکیشن یک کنترلر MVC Web Controller دارد که پس از اجرا شما را به صفحه خانه هدایت میکند. در این مرحله سایت در حال اجرا است و سرویسها قابل دسترسی هستند.
سپس اپلیکیشن کنسول را باز کنید، روی خط اول کد فایل program.cs یک breakpoint قرار دهید و آن را اجرا کنید. ابتدا آدرس سرویس Web API را نگاشت میکنیم و با تنظیم مقدار خاصیت Accept Header از سرویس درخواست میکنیم که اطلاعات را با فرمت JSON بازگرداند.
بعد از آن با استفاده از آبجکت HttpClient متد DeleteAsync را فراخوانی میکنیم که روی کنترلر TravelAgent تعریف شده است. این متد تمام دادههای پیشین را حذف میکند.
در قدم بعدی سه آبجکت جدید میسازیم: یک آژانس مسافرتی و دو رزرواسیون. سپس این آبجکتها را با فراخوانی متد PostAsync روی آبجکت HttpClient به سرویس ارسال میکنیم. اگر به متد Update در کنترلر TravelAgent یک breakpoint اضافه کنید، خواهید دید که این متد آبجکت آژانس مسافرتی را بعنوان یک پارامتر دریافت میکند و آن را به موجودیت TravelAgents در Context جاری اضافه مینماید. این کار آبجکت آژانس مسافرتی و تمام آبجکتهای فرزند آن را در حالت Added اضافه میکند و باعث میشود که context جاری شروع به ردیابی (tracking) آنها کند.
نکته: قابل ذکر است که اگر موجودیتهای متعددی با مقداری یکسان در خاصیت کلید اصلی (Primary-key value) دارید باید مجموعه آبجکتهای خود را Add کنید و نه Attach. در مثال جاری چند آبجکت Booking داریم که مقدار کلید اصلی آنها صفر است (Bookings with Id = 0). اگر از Attach استفاده کنید EF پیغام خطایی صادر میکند چرا که چند موجودیت با مقادیر کلید اصلی یکسان به context جاری اضافه کرده اید.
بعد از آن بر اساس مقدار خاصیت Id مشخص میکنیم که موجودیتها باید بروز رسانی شوند یا خیر. اگر مقدار این فیلد بزرگتر از صفر باشد، فرض بر این است که این موجودیت در دیتابیس وجود دارد بنابراین خاصیت EntityState را به Modified تغییر میدهیم. علاوه بر این فیلدی هم با نام newParentEntity تعریف کرده ایم که توسط آن بتوانیم کد وضعیت مناسبی به کلاینت بازگردانیم. در صورتی که مقدار فیلد Id در موجودیت TravelAgent برابر با یک باشد، مقدار خاصیت EntityState را به همان Added رها میکنیم.
سپس تمام آبجکتهای فرزند آژانس مسافرتی (رزرواسیون ها) را بررسی میکنیم و همین منطق را روی آنها اعمال میکنیم. یعنی در صورتی که مقدار فیلد Id آنها بزرگتر از 0 باشد وضعیت EntityState را به Modified تغییر میدهیم. در نهایت متد SaveChanges را فراخوانی میکنیم. در این مرحله برای موجودیتهای جدید اسکریپتهای Insert و برای موجودیتهای تغییر کرده اسکریپتهای Update تولید میشود. سپس کد وضعیت مناسب را به کلاینت بر میگردانیم. برای موجودیتهای اضافه شده کد وضعیت 201 (Created) و برای موجودیتهای بروز رسانی شده کد وضعیت 200 (OK) باز میگردد. کد 201 به کلاینت اطلاع میدهد که رکورد جدید با موفقیت ثبت شده است، و کد 200 از بروز رسانی موفقیت آمیز خبر میدهد. هنگام تولید سرویسهای REST-based بهتر است همیشه کد وضعیت مناسبی تولید کنید.
پس از این مراحل، آژانس مسافرتی و رزرواسیون جدیدی میسازیم و آنها را به سرویس ارسال میکنیم. سپس نام آژانس مسافرتی دوم را تغییر میدهیم، و یکی از رزرواسیونها را از آژانس اولی به آژانس دومی منتقل میکنیم. اینبار هنگام فراخوانی متد Update تمام موجودیتها شناسه ای بزرگتر از 1 دارند، بنابراین وضعیت EntityState آنها را به Modified تغییر میدهیم تا هنگام ثبت تغییرات دستورات بروز رسانی مناسب تولید و اجرا شوند.
در آخر کلاینت ما متد Retreive را روی سرویس فراخوانی میکند. این فراخوانی با کمک متد GetAsync انجام میشود که روی آبجکت HttpClient تعریف شده است. فراخوانی این متد تمام آژانسهای مسافرتی بهمراه رزرواسیونهای متناظرشان را دریافت میکند. در اینجا با استفاده از متد Include تمام رکوردهای فرزند را بهمراه تمام خاصیت هایشان (properties) بارگذاری میکنیم.
دقت کنید که مرتب کننده JSON تمام خواص عمومی (public properties) را باز میگرداند، حتی اگر در کد خود تعداد مشخصی از آنها را انتخاب کرده باشید.
نکته دیگر آنکه در مثال جاری از قراردادهای توکار Web API برای نگاشت درخواستهای HTTP به اکشن متدها استفاده نکرده ایم. مثلا بصورت پیش فرض درخواستهای POST به متدهایی نگاشت میشوند که نام آنها با "Post" شروع میشود. در مثال جاری قواعد مسیریابی را تغییر داده ایم و رویکرد مسیریابی RPC-based را در پیش گرفته ایم. در اپلیکیشنهای واقعی بهتر است از قواعد پیش فرض استفاده کنید چرا که هدف Web API ارائه سرویسهای REST-based است. بنابراین بعنوان یک قاعده کلی بهتر است متدهای سرویس شما به درخواستهای متناظر HTTP نگاشت شوند. و در آخر آنکه بهتر است لایه مجزایی برای میزبانی کدهای دسترسی داده ایجاد کنید و آنها را از سرویس Web API تفکیک نمایید.
public class Result { public bool Success { get; private set; } public string Error { get; private set; } public bool Failure { /* … */ } protected Result(bool success, string error) { /* … */ } public static Result Fail(string message) { /* … */ } public static Result<T> Ok<T>(T value) { /* … */ } } public class Result<T> : Result { public T Value { get; set; } protected internal Result(T value, bool success, string error) : base(success, error) { /* … */ } }