اشتراک‌ها
مقایسه کارآیی #C در مقابل Rust و Go

From this benchmark, we are able to understand that Rust has consistent performance and is almost always faster than C# and Go. But that is to be expected as Rust runs on the metal. Between C# and Go the performance seems to be nuanced. As C# and Go seems to outperform each other in difference scenarios. 

مقایسه کارآیی #C در مقابل Rust و Go
اشتراک‌ها
شروع به استفاده از Rust در کرنل ویندوز

Microsoft is working on integrating Rust, a programming language that emphasizes performance, type safety, and concurrency, into the Windows 11 kernel. According to David Weston, Vice President, Enterprise and OS Security at Microsoft, the company plans to boot Windows 11 with Rust code inside in the near future. 

شروع به استفاده از Rust در کرنل ویندوز
اشتراک‌ها
Entity Framework Core 3.0 RC1 منتشر شد

Here are a couple of the most relevant improvements you may want to verify:

  • Work on the EF Core in-memory provider was finished and most query features should now be working (the majority of it went into RC1)
  • EF Core’s compilation performance was improved significantly for complex queries 
Entity Framework Core 3.0 RC1 منتشر شد
اشتراک‌ها
دوره پیاده سازی minimal API با دات نت 7

.NET 7 minimal API from scratch | FULL COURSE | clean architecture, repository pattern, CQRS MediatR

In this course I want to provide you a project structure and code organization to get you started with real .NET 7 minimal API projects. It's a full course on this topic where I start from creating and explaining the project structure, setting up different layers using EF Core, repository pattern, CQRS and MediatR. The biggest part of the video is however around the .NET 7 minimal API, taking you from the initial setup, explaining route handlers, implementing all CRUD operations and so on. Last but not least, this course walks you through the process of refactoring the .NET 7 minimal API so that it becomes readable, maintainable and scalable. At the end, you'll have a full project structure organized according to modern architectural patterns that you can take as a template for your own projects.

Contents
1. Intro: 00:00
2. Structuring the solution: 01:00
3. Coding the domain layer: 05:25
4. Coding the data access layer: 08:22
5. Creating repositories: 11:17
6. Adding migrations and database update: 22:30
7. CQRS with MediatR: 29:07
8. Route and rout handlers: 52:06
9. Dependency injection: 55:52
10. Implementing GET by ID : 57:40
11. Implementing POST route: 01:00:26
12. Implementing GET all route: 01:03:41
13. Implement PUT and DELETE: 01:04:57
14. Testing with Postman: 01:09:01
15. Is there a problem? 01:12:41
16. Refactoring service registrations: 01:15:49
17. Refactoring route registrations: 01:20:01
18. Automatic registration of endpoints: 01:26:28
19. Introducing route groups:  01:31:43
20. Extract lambdas into instance methods: 01:34:31
21: Model validation with endpoint filters: 01:45:58
22. Global exception handling: 01:55:10
23. Conclusions: 01:59:49 

دوره پیاده سازی minimal API با دات نت 7
اشتراک‌ها
Open-XML-SDK؛ کتابخانه‌ای برای کار با اسناد آفیس

The Open XML SDK provides tools for working with Office Word, Excel, and PowerPoint documents. It supports scenarios such as:

  • High-performance generation of word-processing documents, spreadsheets, and presentations.
  • Document modification, such as adding, updating, and removing content and metadata.
  • Search and replace content using regular expressions.
  • Splitting up (shredding) a file into multiple files, and combining multiple files into a single file.
  • Updating cached data and embedded spreadsheets for charts in Word/PowerPoint. 
Open-XML-SDK؛ کتابخانه‌ای برای کار با اسناد آفیس
مطالب
مدیریت هماهنگ شماره نگارش اسمبلی در چندین پروژه‌ی ویژوال استودیو
عموما برای نگهداری ساده‌تر قسمت‌های مختلف یک پروژه، اجزای آن به اسمبلی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام در یک پروژه‌ی مجزای ویژوال استودیو قرار خواهند گرفت. یکی از نیازهای مهم این نوع پروژه‌ها، داشتن شماره نگارش یکسانی بین اسمبلی‌های آن است. به این ترتیب توزیع نهایی ساده‌تر شده و همچنین پشتیبانی از آن‌ها در دراز مدت، بر اساس این شماره نگارش بهتر صورت خواهد گرفت. برای مثال در لاگ‌های خطای برنامه با بررسی شماره نگارش اسمبلی مرتبط، حداقل می‌توان متوجه شد که آیا کاربر از آخرین نسخه‌ی برنامه استفاده می‌کند یا خیر.
روش معمول انجام این‌کار، به روز رسانی دستی تمام فایل‌های AssemblyInfo.cs یک Solution است و همچنین اطمینان حاصل کردن از همگام بودن آن‌ها. در ادامه قصد داریم با استفاده از فایل‌های T4، یک فایل SharedAssemblyInfo.tt را جهت تولید اطلاعات مشترک Build بین اسمبلی‌های مختلف یک پروژه، تولید کنیم.


ایجاد پروژه‌ی SharedMetaData

برای نگهداری فایل مشترک SharedAssemblyInfo.cs نهایی و همچنین اطمینان از تولید مجدد آن به ازای هر Build، یک پروژه‌ی class library جدید را به نام SharedMetaData به Solution جاری اضافه کنید.



سپس نیاز است یک فایل text template جدید را به نام SharedAssemblyInfo.tt، به این پروژه اضافه کنید.


به خواص فایل SharedAssemblyInfo.tt مراجعه کرده و Transform on build آن‌را true کنید. به این ترتیب مطمئن خواهیم شد این فایل به ازای هر build جدید، مجددا تولید می‌گردد.



اکنون محتوای این فایل را به نحو ذیل تغییر دهید:
 <#@ template debug="false" hostspecific="false" language="C#" #>
//
// This code was generated by a tool. Any changes made manually will be lost
// the next time this code is regenerated.
//
using System.Reflection;
using System.Resources;
using System.Runtime.CompilerServices;
using System.Runtime.InteropServices;

[assembly: AssemblyCompany("some name")]
[assembly: AssemblyCulture("")]
[assembly: NeutralResourcesLanguageAttribute("en")]

[assembly: AssemblyProduct("product name")]
[assembly: AssemblyCopyright("Copyright VahidN 2014")]
[assembly: AssemblyTrademark("some name")]

#if DEBUG
[assembly: AssemblyConfiguration("Debug")]
#else
[assembly: AssemblyConfiguration("Release")]
#endif

// Assembly Versions are incremented manually when branching the code for a release.
[assembly: AssemblyVersion("<#= this.MajorVersion #>.<#= this.MinorVersion #>.<#= this.BuildNumber #>.<#= this.RevisionNumber #>")]
// Assembly File Version should be incremented automatically as part of the build process.
[assembly: AssemblyFileVersion("<#= this.MajorVersion #>.<#= this.MinorVersion #>.<#= this.BuildNumber #>.<#= this.RevisionNumber #>")]

<#+
// Manually incremented for major releases, such as adding many new features to the solution or introducing breaking changes.
int MajorVersion = 1;
// Manually incremented for minor releases, such as introducing small changes to existing features or adding new features.
int MinorVersion = 0;
// Typically incremented automatically as part of every build performed on the Build Server.
int BuildNumber = (int)(DateTime.UtcNow - new DateTime(2013,1,1)).TotalDays;
// Incremented for QFEs (a.k.a. “hotfixes” or patches) to builds released into the Production environment.
// This is set to zero for the initial release of any major/minor version of the solution.
int RevisionNumber = 0;
#>
در این فایل اجزای شماره نگارش برنامه به صورت متغیر تعریف شده‌اند. هر بار که نیاز است یک نگارش جدید ارائه شود، می‌توان این اعداد را تغییر داد.
MajorVersion با افزودن تعداد زیادی قابلیت به برنامه، به صورت دستی تغییر می‌کند. همچنین اگر یک breaking change در برنامه یا کتابخانه وجود داشته باشد نیز این شماره باید تغییر نماید.
MinorVersion با افزودن ویژگی‌های کوچکی به نگارش فعلی برنامه تغییر می‌کند.
BuildNumber به صورت خودکار بر اساس هر Build انجام شده باید تغییر یابد. در اینجا این عدد به صورت خودکار به ازای هر روز، یک واحد افزایش پیدا می‌کند. ابتدای مبداء آن در این مثال، 2013 قرار گرفته‌است.
RevisionNumber با ارائه یک وصله جدید برای نگارش فعلی برنامه، به صورت دستی باید تغییر کند. اگر اعداد شماره نگارش major یا minor تغییر کنند، این عدد باید به صفر تنظیم شود.

اکنون اگر این محتوای جدید را ذخیره کنید، فایل SharedAssemblyInfo.cs به صورت خودکار تولید خواهد شد.


افزودن فایل SharedAssemblyInfo.cs به صورت لینک به تمام پروژه‌ها

نحوه‌ی افزودن فایل جدید SharedAssemblyInfo.cs به پروژه‌های موجود، اندکی متفاوت است با روش معمول افزودن فایل‌های cs هر پروژه. ابتدا از منوی پروژه گزینه‌ی add existing item را انتخاب کنید. سپس فایل  SharedAssemblyInfo.cs را یافته و به صورت add as link، به تمام پروژه‌های موجود اضافه کنید.


اینکار باید در مورد تمام پروژه‌ها صورت گیرد. به این ترتیب چون فایل SharedAssemblyInfo.cs به این پروژه‌ها صرفا لینک شده‌است، اگر محتوای آن در پروژه‌ی metadata تغییر کند، به صورت خودکار و یک دست، در تمام پروژه‌های دیگر نیز منعکس خواهد شد.

در ادامه اگر بخواهید Solution را Build کنید، پیام تکراری بودن یک سری از ویژگی‌ها را یافت خواهید کرد. این مورد از این جهت رخ می‌دهد که هنوز فایل‌های AssemblyInfo.cs اصلی، در پروژه‌های برنامه موجود هستند.
این فایل‌ها را یافته و صرفا چند سطر همیشه ثابت ذیل را در آن‌ها باقی بگذارید:
 using System.Reflection;
using System.Runtime.InteropServices;

[assembly: AssemblyTitle("title")]
[assembly: AssemblyDescription("")]
[assembly: ComVisible(false)]
[assembly: Guid("9cde6054-dd73-42d5-a859-7d4b6dc9b596")]


اضافه کردن build dependency  به پروژه  MetaData

در پایان کار نیاز است اطمینان حاصل کنیم، فایل SharedAssemblyInfo.cs به صورت خودکار پیش از Build هر پروژه، تولید می‌شود. برای این منظور، از منوی Project، گزینه‌ی Project dependencies را انتخاب کنید. سپس در برگه‌ی dependencies آن، به ازای تمام پروژه‌های موجود، گزینه‌ی SharedMetadata را انتخاب نمائید.


این مساله سبب اجرای خودکار فایل SharedAssemblyInfo.tt پیش از هر Build می‌شود و به این ترتیب می‌توان از تازه بودن اطلاعات SharedAssemblyInfo.cs اطمینان حاصل کرد.
اکنون اگر پروژه را Build کنید، تمام اجزای آن شماره نگارش یکسانی را خواهند داشت:

و در دفعات آتی، تنها نیاز است تک فایل SharedAssemblyInfo.tt را برای تغییر شماره نگارش‌های اصلی، ویرایش کرد.