مطالب
اجرای SSIS Package از طریق برنامه کاربردی

مقدمه

در اکثر موارد در یک Landscape عملیاتی، چنانچه به تجمیع و انتقال داده‌ها از بانک‌های اطلاعاتی مختلف نیاز باشد، از SSIS Package اختصار (SQL Server Integration Service) استفاده می‌شود و معمولاً با تعریف یک Job در سطح SQL Server به اجرای Package در زمانهای مشخص می‌پردازند. چنانچه در موقعیتی لازم باشد که از طریق برنامه کاربردی توسعه یافته، به اجرای Package مبادرت ورزیده شود و البته نخواهیم Job تعریف شده را از طریق کد برنامه، اجرا کنیم و در واقع این امکان را داشته باشیم که همانند یک رویه ذخیره شده تعریف شده در سطح بانک اطلاعاتی به اجرای عمل فوق بپردازیم، یک راه حل می‌تواند تعریف یک CLR Stored Procedures باشد. در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته می‌شود، در ابتدا لازم است به بیان تئوری موضوع پرداخته شود (قسمت‌های 1 الی 5) در ادامه به ذکر پیاده سازی روش پیشنهادی پرداخته می‌شود.

1- اجرای Integration Service Package 

جهت اجرای یک Package از ابزارهای زیر می‌توان استفاده کرد:
• command-line ابزار خط فرمان dtexec.exe
• ابزار اجرائی پکیج dtexecui.exe
• استفاده از SQL Server Agent job
توجه: همچنین یک Package را در زمان طراحی در  Business Intelligence Development Studio) BIDS)  می‌توان اجرا نمود.

2- استفاده از dtexec جهت اجرای Package

با استفاده از ابزار dtexec می‌توان Package‌های ذخیره شده در فایل سیستم، یک SQL Instance و یا Package‌های ذخیره شده در Integration Service را اجرا نمود.

توجه:
در سیستم عامل‌های 64 بیتی، ابزار dtexec موجود در Integration Service با نسخه 64 بیتی نصب می‌شود. چنانچه بایست Package‌های معینی را در حالت 32 بیتی اجرا کنید، لازم است ابزار dtexec نسخه 32 بیتی نصب شود. ابزار dtexec دستیابی به تمامی ویژگی‌های پیکربندی و اجرای Package از قبیل اتصالات، مشخصات(Properties)، متغیرها، logging و شاخص‌های پردازشی را فراهم می‌کند.
توجه: زمانی که از نسخه‌ی ابزار dtexec که با SQL Server 2008 ارائه شده استفاده می‌کنید برای اجرای یک SSIS Package نسخه 2005، Integration Service به صورت موقت Package را به نسخه 2008 ارتقا می‌دهد، اما نمی‌توان از ابزار dtexec برای ذخیره این تغییرات استفاده کرد.

2-1- ملاحظات نصب dtexec روی سیستم‌های 64 بیتی

به صورت پیش فرض، یک سیستم عامل 64 بیتی که هر دو نسخه 64 بیتی و 32 بیتی ابزار خط فرمان Integration Service را دارد، نسخه 32 بیتی نصب شده را در خط فرمان اجرا خواهد کرد. نسخه 32 بیتی بدین دلیل اجرا می‌شود که در متغیر محیطی (Path (Path environment variable مسیر directory نسخه 32 بیتی قرار گرفته است.به طور معمول:
(<drive>:\Program Files(x86)\Microsoft SQL Server\100\DTS\Binn)
توجه: اگر از SQL Server Agent برای اجرای Package استفاده می‌کنید، SQL Server Agent به طور خودکار از ابزار نسخه 64 بیتی استفاده می‌کند. SQL Server Agent از Registry و نه از متغیر محیطی Path استفاده می‌کند. برای اطمینان از اینکه نسخه 64 بیتی این ابزار را در خط فرمان اجرا می‌کنید، directory را به directory ای تغییر دهید که شامل نسخه 64 بیتی این ابزار است(<drive>:\Program Files\Microsoft SQL Server\100\DTS\Binn) و ابزار را از این مسیر اجرا کنید و یا برای همیشه مسیر قرار گرفته در متغیر محیطی path را با مسیری که نسخه 64 بیتی قرار دارد، جایگزین کنید.

2-2- تفسیر کدهای خروجی

هنگامی که یک Package اجرا می‌شود، dtexec یک کد خروجی (Return Code) بر می‌گرداند:

 مقدار توصیف
 0  Package با موفقیت اجرا شده است.
 1  Package با خطا مواجه شده است.
 3 Package در حال اجرا توسط کاربر لغو شده است.
 4  Package پیدا نشده است.
 5  Package بارگذاری نشده است.
 6  ابزار با یک خطای نحوی یا خطای معنایی در خط فرمان برخورد کرده است.

2-3- قوانین نحوی dtexec

تمامی گزینه‌ها (Options) باید با یک علامت Slash (/)  و یا Minus (-)  شروع شوند.
یک آرگومان باید در یک quotation mark محصور شود چنانچه شامل یک فاصله خالی باشد.
گزینه‌ها و آرگومان‌ها بجز رمزعبور حساس به حروف کوچک و بزرگ نیستند.

2-3-1- Syntax

 dtexec /option [value] [/option [value]]…


2-3-2- Parameters

نکته: در Integration Service، ابزار خط فرمان dtsrun که برایData Transformation Service) DTS)‌های نسخه SQL Server 2000 استفاده می‌شد، با ابزار خط فرمان dtexec جایگزین شده است.
• تعدادی از گزینه‌های خط فرمان dtsrun به طور مستقیم در dtexec معادل دارند برای مثال نام Server و نام Package.
• تعدادی از گزینه‌های dtsrun به طور مستقیم در dtexec معادل ندارند.
• تعدادی گزینه‌های خط فرمان جدید dtsexec وجود دارد که در ویژگی‌های جدید Integration Service پشتیبانی می‌شود.

2-3-3- مثال

1) به منظور اجرای یک SSIS Package که در SQL Server ذخیره شده است، با استفاده از Windows Authentication :
 dtexec /sq <Package Name> /ser <Server Name>

2) به منظور اجرای یک SSIS Package که در پوشه File System در SSIS Package Store ذخیره شده است :
 dtexec /dts “\File System\<Package File Name>”

3) به منظور اجرای یک SSIS Package که در سیستم فایل ذخیره شده است و مشخص کردن گزینه logging:
 dtexec /f “c:\<Package File Name>” /l “DTS.LogProviderTextFile; <Log File Name>”

4) به منظور اجرای یک SSIS Package که در SQL Server ذخیره شده با استفاده از SQL Server Authentication برای نمونه(user:ssis;pwd:ssis@ssis)و رمز (Package(123:
 dtexec  /server “<Server Name>”  /sql “<Package Name>”  / user “ssis” /Password “ssis@ssis” /De “123”


3- تنظیمات سطح حفاظتی یک Package

به منظور حفاظت از داده‌ها در Package‌های Integration Service می‌توانید یک سطح حفاظتی (protection level) را تنظیم کنید که به حفاظت از داده‌های صرفاً حساس یا تمامی داده‌های یک Package کمک نماید. به  علاوه می‌توانید این داده‌ها را با یک Password یا یک User Key رمزگذاری نمائید یا به رمزگذاری داده‌ها در بانک اطلاعاتی اعتماد کنید. همچنین سطح حفاظتی که برای یک Package استفاده می‌کنید، الزاماً ایستا (static) نیست و در طول چرخه حیات یک Package می‌تواند تغییر کند. اغلب سطح حفاظتی در طول توسعه یا به محض (deploy) استقرار Package تنظیم می‌شود.
توجه: علاوه بر سطوح حفاظتی که توصیف شد، Package‌ها در بانک اطلاعاتی msdb ذخیره می‌شوند که همچنین می‌توانند توسط نقش‌های ثابت در سطح بانک اطلاعاتی (fixed database-level roles) حفاظت شوند. Integration Service شامل 3 نقش ثابت بانک اطلاعاتی برای نسبت دادن مجوزها به Package است که عبارتند از db_ssisadmin  ،db_ssisltduser و db_ssisoperator

3-1- درک سطوح حفاظتی

در یک Package اطلاعات زیر به عنوان حساس تعریف می‌شوند:
• بخش password در یک connection string. گرچه، اگر گزینه ای را که همه چیز را رمزگذاری کند، انتخاب کنید تمامی connection string حساس در نظر گرفته می‌شود.
• گره‌های task-generated XML که برچسب (tagged) هایی حساس هستند.
• هر متغییری که به عنوان حساس نشان گذاری شود.

3-1-1- Do not save sensitive

هنگامی که Package ذخیره می‌شود از ذخیره مقادیر ویژگی‌های حساس در Package جلوگیری می‌کند. این سطح حفاظتی رمزگذاری نمی‌کند اما در عوض از ذخیره شدن ویژگی هایی که حساس نشان گذاری شده اند به همراه Package جلوگیری می‌کند.

3-1-2- Encrypt all with password

به منظور رمزگذاری تمامی Package از یک Password استفاده می‌شود. Package توسط Password ای رمزگذاری می‌شود  که کاربر هنگامی که Package را ایجاد یا Export می‌کند، ارائه می‌دهد. به منظور باز کردن Package در SSIS Designer یا اجرای Package توسط ابزار خط فرمان dtexec کاربر بایست رمز Package را ارائه نماید. بدون رمز کاربر قادر به دستیابی و اجرای Package نیست.

3-1-3- Encrypt all with user key

به منظور رمزگذاری تمامی Package از یک کلید که مبتنی بر Profile کاربر جاری می‌باشد، استفاده می‌شود. تنها کاربری که Package را ایجاد یا Export می‌کند، می‌تواند Package را در SSIS Designer باز کند و یا Package را توسط ابزار خط فرمان dtexec اجرا کند.

3-1-4- Encrypt sensitive with password

به منظور رمزگذاری تنها مقادیر ویژگی‌های حساس در Package از یک Password استفاده می‌شود. برای رمزگذاری از DPAPI استفاده می‌شود. داده‌های حساس به عنوان بخشی از Package ذخیره می‌شوند اما آن داده‌ها با استفاده از Password رمزگذاری می‌شوند. به منظور باز نمودن Package در SSIS Designer کاربر باید رمز Package را ارائه دهد. اگر رمز ارائه نشود، Package بدون داده‌های حساس باز می‌شود و کاربر باید مقادیر جدیدی برای داده‌های حساس فراهم کند. اگر کاربر سعی نماید Package را بدون ارائه رمز اجرا کند، اجرای Package با خطا مواجه می‌شود.

3-1-5- Encrypt sensitive with user key

به منظور رمزگذاری تنها مقادیر ویژگی‌های حساس در Package از یک کلید که مبتنی بر Profile کاربر جاری می‌باشد، استفاده می‌شود. تنها کاربری که از همان Profile استفاده می‌کند، Package را می‌تواند بارگذاری (load) کند. اگر کاربر متفاوتی Package را باز نماید، اطلاعات حساس با مقادیر پوچی جایگزین می‌شود و کاربر باید مقادیر جدیدی برای داده‌های حساس فراهم کند. اگر کاربر سعی نماید Package را بدون ارائه رمز اجرا کند، اجرای Package با خطا مواجه می‌شود. برای رمزگذاری از DPAPI استفاده می‌شود.

3-1-6- (Rely on server storage for encryption (ServerStorage

با استفاده از نقش‌های بانک اطلاعاتی، SQL Server تمامی Package را حفاظت می‌کند. این گزینه تنها زمانی پشتیبانی می‌شود که Package در بانک اطلاعاتی msdb ذخیره شده است.

4- استفاده از نقش‌های Integration Service

برای کنترل کردن دستیابی به Package، SSIS شامل 3 نقش ثابت در سطح بانک اطلاعاتی است. نقش‌ها می‌توانند تنها روی Package هایی که در بانک اطلاعاتی msdb ذخیره شده اند، بکار روند. با استفاده از SSMS می‌توانید نقش‌ها را به Package‌ها نسبت دهید، این انتساب نقش‌ها در بانک اطلاعاتی msdb ذخیره می‌شود.

 Write action  Read action Role
 Import packages
Delete own packages
Delete all packages
Change own package roles
Change all package roles

* به نکته رجوع شود

 Enumerate own packages
Enumerate all packages
View own packages
View all packages
Execute own packages
Execute all packages
Export own packages
Export all packages
Execute all packages in SQL Server Agent
 db_ssisadmin
or
sysadmin

Import packages
Delete own packages
Change own package roles

Enumerate own packages
Enumerate all packages
View own packages
Execute own packages
Export own packages
db_ssisltduser
None
Enumerate all packages
View all packages
Execute all packages
Export all packages
Execute all packages in SQL Server Agent
db_ssisoperator
Stop all currently running packages
View execution details of all running packages
Windows administrators
* نکته: اعضای نقش‌های db_ssisadmin و dc_admin ممکن است قادر باشند مجوزهای خودشان را تا سطح sysadmin ارتقا دهند براساس این ترفیع مجوز امکان اصلاح و اجرای Package‌ها از طریق SQL Server Agent میسر می‌شود. برای محافظت در برابر این ارتقا، با استفاده از یک (account) حساب Proxy  با دسترسی محدود، Job هایی که این Package‌ها را اجرا می‌کنند، پیکربندی شوند یا  تنها اعضای نقش sysadmin به نقش‌های db_ssisadmin و dc_admin افزوده شوند.

همچنین جدول sysssispackages در بانک اطلاعاتی msdb شامل Package هایی است که در SQL Server ذخیره می‌شوند. این جدول شامل ستون هایی که اطلاعاتی درباره نقش هایی که به Package‌ها نسبت داده شده است، می‌باشد.
به صورت پیش فرض، مجوزهای نقش‌های ثابت بانک اطلاعاتی db_ssisadmin و db_ssisoperator و شناسه منحصر به فرد کاربری (unique security identifier) که Package را ایجاد کرده برای خواندن Package بکار می‌رود، و مجوزهای نقش db_ssisadmin و شناسه منحصر به فرد کاربری که Package را ایجاد کرده برای نوشتن Package به کار می‌رود. یک User باید عضو نقش db_ssisadmin و db_ssisltduser یا db_ssisoperator برای داشتن دسترسی خواندن Package باشد. یک User باید عضو نقش db_ssisadmin برای داشتن دسترسی نوشتن Package باشد.

5- اتصال به صورت Remote به Integration Service

زمانی که یک کاربر بدون داشتن دسترسی کافی تلاش کند به یک Integration Service به صورت Remote متصل شود، با پیغام خطای "Access is denied" مواجه می‌شود. برای اجتناب از این پیغام خطا می‌توان تضمین کرد که کاربر مجوز مورد نیاز DCOM را دارد.
به منظور پیکربندی کردن دسترسی کاربر به صورت Remote به سرویس Integration  مراحل زیر را دنبال کنید:
- Component Service را باز نمایید ( در Run عبارت dcomcnfg را تایپ کنید).
- گره Component Service را باز کنید، گره Computer و سپس My Computer را باز نمایید و روی DCOM Config کلیک نمایید.
- گره DCOM Config را باز کنید و از لیست برنامه هایی که می‌توانند پیکربندی شوند MsDtsServer را انتخاب کنید.
- روی Properties برنامه MsDtsServer رفته و قسمت Security را انتخاب کنید.
- در قسمت Lunch and Activation Permissions، مورد Customize را انتخاب و سپس روی Edit کلیک نمایید تا پنجره Lunch Permission باز شود.
- در پنجره Lunch Permission، کاربران را اضافه و یا حذف کنید و مجوزهای مناسب را به کاربران یا گروه‌های مناسب نسبت دهید. مجوزهای موجود عبارتند از Local Lunch، Remote Lunch، Local Activation و Remote Activation .
- در قسمت Access Permission مراحل فوق را به منظور نسبت دادن مجوزهای مناسب به کاربران یا گروه‌های مناسب انجام دهید.
- سرویس Integration  را Restart کنید.
مجوز دسترسی  Lunch به منظور شروع و خاتمه سرویس، اعطا  یا رد  می‌شود و مجوز دسترسیActivation به منظور متصل شدن به سرویس، اعطا (grant) یا رد (deny) می‌شود.

6- پیاده سازی

در ابتدا به ایجاد یک CLR Stored Procedures پرداخته می‌شود نام اسمبلی ساخته شده به این نام RunningPackage.dll می‌باشد و حاوی کد زیر است:
Partial Public Class StoredProcedures
    '------------------------------------------------
    'exec dbo.Spc_NtDtexec 'Package','ssis','ssis@ssis','1234512345'
    '------------------------------------------------
    <Microsoft.SqlServer.Server.SqlProcedure()> _
    Public Shared Sub Spc_NtDtexec(ByVal PackageName As String, _
                                   ByVal UserName As String, _
                                   ByVal Password As String, _
                                   ByVal Decrypt As String)
        Dim p As New System.Diagnostics.Process()
        p.StartInfo.FileName = "C:\Program Files\Microsoft SQL Server\100\DTS\Binn\DTExec.exe"
        p.StartInfo.RedirectStandardOutput = True
        p.StartInfo.Arguments = "/sql " & PackageName & " /User " & UserName & " /Password " & Password & " /De " & Decrypt
        p.StartInfo.UseShellExecute = False
        p.Start()
        p.WaitForExit()
        Dim output As String
        output = p.StandardOutput.ReadToEnd()
        Microsoft.SqlServer.Server.SqlContext.Pipe.Send(output)
    End Sub
End Class
در حقیقت توسط این رویه به اجرای برنامه dtexec.exe و ارسال پارامترهای مورد نیاز جهت اجرا پرداخته می‌شود. با توجه به توضیحات تئوری بیان شده، سطح حفاظتی Package ایجاد شده Encrypt all with password توصیه می‌شود که رمز مذکور در قالب یکی از پارامتر ارسالی به رویه ساخته شده موسوم به Spc_NtDtexec ارسال می‌گردد.

در قدم بعدی نیاز به Register کردن dll ساخته شده در سطح بانک اطلاعاتی SQL Server است، این گام‌ها پس از اتصال به SQL Server Management Studio به شرح زیر است:
1- فعال کردن CLR در سرویس SQL Server
SP_CONFIGURE 'clr enabled',1
GO
RECONFIGURE

2- فعال کردن ویژگی TRUSTWORTHY در بانک اطلاعاتی مورد نظر
 ALTER DATABASE <Database Name> SET TRUSTWORTHY ON
GO
RECONFIGURE

3- ایجاد Assembly و Stored Procedure در بانک اطلاعاتی مورد نظر
Assembly ساخته شده با نام RunningPacakge.dll در ریشه :C کپی شود. بعد از ثبت نمودن این Assembly لزومی به وجود آن نمی‌باشد.
USE <Database Name>
GO
CREATE ASSEMBLY [RunningPackage]
AUTHORIZATION [dbo]
FROM 'C:\RunningPackage.dll'
WITH PERMISSION_SET = UNSAFE
Go
CREATE PROCEDURE [dbo].[Spc_NtDtexec]
@PackageName [nvarchar](50),
@UserName [nvarchar](50),
@Password [nvarchar](50),
@Decrypt [nvarchar](50)
WITH EXECUTE AS CALLER
AS
EXTERNAL NAME [RunningPackage].[RunningPackage.StoredProcedures].[Spc_NtDtexec]
GO
توجه: Application User برنامه بایست دسترسی اجرای رویه ذخیره شده Spc_NtDtexec را در بانک اطلاعاتی مورد نظر داشته باشد همچنین بایست عضو نقش db_ssisoperator در بانک اطلاعاتی msdb باشد.( منظور از Application User، لاگین است که در Connection string برنامه قرار داده اید.)

در برنامه کاربردی تان کافی است متدی به شکل زیر ایجاد و با توجه به نیازتان در برنامه به فراخوانی آن و اجرای Package بپردازید.
    Private Sub ExecutePackage()
        Dim oSqlConnection As SqlClient.SqlConnection
        Dim oSqlCommand As SqlClient.SqlCommand
        Dim strCnt As String = String.Empty
        strCnt = "Data Source=" & txtServer.Text & ";User ID=" & txtUsername.Text & ";Password=" & txtPassword.Text & ";Initial Catalog=" & cmbDatabaseName.SelectedValue.ToString() & ";"
        Try
            oSqlConnection = New SqlClient.SqlConnection(strCnt)
            oSqlCommand = New SqlClient.SqlCommand
            With oSqlCommand
                .Connection = oSqlConnection
                .CommandType = System.Data.CommandType.StoredProcedure
                .CommandText = "dbo.Spc_NtDtexec"
                .Parameters.Clear()
                .Parameters.Add("@PackageName", System.Data.SqlDbType.VarChar, 50)
                .Parameters.Add("@UserName", System.Data.SqlDbType.VarChar, 50)
                .Parameters.Add("@Password", System.Data.SqlDbType.VarChar, 50)
                .Parameters.Add("@Decrypt", System.Data.SqlDbType.VarChar, 50)
                .Parameters("@PackageName").Value = txtPackageName.Text.Trim()
                .Parameters("@UserName").Value = txtUsername.Text.Trim()
                .Parameters("@Password").Value = txtPassword.Text.Trim()
                .Parameters("@Decrypt").Value = txtDecrypt.Text.Trim()
            End With
            If (oSqlCommand.Connection.State <> System.Data.ConnectionState.Open) Then
                oSqlCommand.Connection.Open()
                oSqlCommand.ExecuteNonQuery()
                System.Windows.Forms.MessageBox.Show("Success")
            End If
            If (oSqlCommand.Connection.State = System.Data.ConnectionState.Open) Then
                oSqlCommand.Connection.Close()
            End If
        Catch ex As Exception
            MessageBox.Show(ex.Message, "Error")
        End Try
    End Sub 'ExecutePackage
مطالب
OpenCVSharp #7
معرفی اینترفیس ++C کتابخانه‌ی OpenCVSharp

اینترفیس یا API زبان C کتابخانه‌ی OpenCV مربوط است به نگارش‌های 1x این کتابخانه و تمام مثال‌هایی را که تاکنون ملاحظه کردید، بر مبنای همین اینترفیس تهیه شده بودند. اما از OpenCV سری 2x، این اینترفیس صرفا جهت سازگاری با نگارش‌های قبلی، نگهداری می‌شود و اینترفیس اصلی مورد استفاده، API جدید ++C آن است. به همین جهت کتابخانه‌ی OpenCVSharp نیز در فضای نام OpenCvSharp.CPlusPlus و توسط اسمبلی OpenCvSharp.CPlusPlus.dll، امکان دسترسی به این API جدید را فراهم کرده‌است که در ادامه نکات مهم آن‌را بررسی خواهیم کرد.


تبدیل مثال‌های اینترفیس C به اینترفیس ++C

مثال «تبدیل تصویر به حالت سیاه و سفید» قسمت سوم را درنظر بگیرید. این مثال به کمک اینترفیس C کتابخانه‌ی OpenCV کار می‌کند. معادل تبدیل شده‌ی آن به اینترفیس ++C به صورت ذیل است:
// Cv2.ImRead
using (var src = new Mat(@"..\..\Images\Penguin.Png", LoadMode.AnyDepth | LoadMode.AnyColor))
using (var dst = new Mat())
{
    Cv2.CvtColor(src, dst, ColorConversion.BgrToGray);
 
    // How to export
    using (var bitmap = dst.ToBitmap()) // => OpenCvSharp.Extensions.BitmapConverter.ToBitmap(dst)
    {
        bitmap.Save("gray.png", ImageFormat.Png);
    }
 
    using (new Window("BgrToGray C++: src", image: src))
    using (new Window("BgrToGray C++: dst", image: dst))
    {
        Cv2.WaitKey();
    }
}
نکاتی را که باید در اینجا مدنظر داشت:
- بجای IplImage، از کلاس Mat استفاده شده‌است.
- برای ایجاد Clone یک تصویر نیازی نیست تا پارامترهای خاصی را به Mat دوم (همان dst) انتساب داد و ایجاد یک Mat خالی کفایت می‌کند.
- اینبار بجای کلاس Cv اینترفیس C، از کلاس Cv2 اینترفیس ++C استفاده شده‌است.
- متد الحاقی ToBitmap نیز که در کلاس OpenCvSharp.Extensions.BitmapConverter قرار دارد، با نمونه‌ی Mat سازگار است و به این ترتیب می‌توان خروجی معادل دات نتی Mat را با فرمت Bitmap تهیه کرد.
- بجای CvWindow، در اینجا باید از Window سازگار با Mat، استفاده شود.
- new Mat معادل Cv2.ImRead است. بنابراین اگر مثال ++C ایی را در اینترنت یافتید:
cv::Mat src = cv::imread ("foo.jpg");
cv::Mat dst;
cv::cvtColor (src, dst, CV_BGR2GRAY);
معادل متد imread آن همان new Mat کتابخانه‌ی OpenCVSharp است و یا متد Cv2.ImRead آن.


کار مستقیم با نقاط در OpenCVSharp

متدهای ماتریسی OpenCV، فوق العاده در جهت سریع اجرا شدن و استفاده‌ی از امکانات سخت افزاری و پردازش‌های موازی، بهینه سازی شده‌اند. اما اگر قصد داشتید این متدهای سریع را با نمونه‌هایی متداول و نه چندان سریع جایگزین کنید، می‌توان مستقیما با نقاط تصویر نیز کار کرد. در ادامه قصد داریم کار فیلتر توکار Not را که عملیات معکوس سازی رنگ نقاط را انجام می‌دهد، شبیه سازی کنیم.

در اینجا نحوه‌ی دسترسی مستقیم به نقاط تصویر بارگذاری شده را توسط اینترفیس C، ملاحظه می‌کنید:
using (var src = new IplImage(@"..\..\Images\Penguin.Png", LoadMode.AnyDepth | LoadMode.AnyColor))
using (var dst = new IplImage(src.Size, src.Depth, src.NChannels))
{
    for (var y = 0; y < src.Height; y++)
    {
        for (var x = 0; x < src.Width; x++)
        {
            CvColor pixel = src[y, x];
            dst[y, x] = new CvColor
            {
                B = (byte)(255 - pixel.B),
                G = (byte)(255 - pixel.G),
                R = (byte)(255 - pixel.R)
            };
        }
    }
 
    // [C] Accessing Pixel
    // https://github.com/shimat/opencvsharp/wiki/%5BC%5D-Accessing-Pixel
 
    using (new CvWindow("C Interface: Src", image: src))
    using (new CvWindow("C Interface: Dst", image: dst))
    {
        Cv.WaitKey(0);
    }
}
IplImage امکان دسترسی به نقاط را به صورت یک آرایه‌ی دو بعدی میسر می‌کند. خروجی آن از نوع CvColor است که در اینجا از هر عنصر آن، 255 واحد کسر خواهد شد تا فیلتر Not شبیه سازی شود. سپس این رنگ جدید، به نقطه‌ای معادل آن در تصویر خروجی انتساب داده می‌شود.
روش ارائه شده‌ی در اینجا یکی از روش‌های دسترسی به نقاط، توسط اینترفیس C است. سایر روش‌های ممکن را در Wiki آن می‌توانید مطالعه کنید.


شبیه به همین کار را می‌توان به نحو ذیل توسط اینترفیس ++C کتابخانه‌ی OpenCVSharp نیز انجام داد:
// Cv2.ImRead
using (var src = new Mat(@"..\..\Images\Penguin.Png", LoadMode.AnyDepth | LoadMode.AnyColor))
using (var dst = new Mat())
{
    src.CopyTo(dst);
 
    for (var y = 0; y < src.Height; y++)
    {
        for (var x = 0; x < src.Width; x++)
        {
            var pixel = src.Get<Vec3b>(y, x);
            var newPixel = new Vec3b
            {
                Item0 = (byte)(255 - pixel.Item0), // B
                Item1 = (byte)(255 - pixel.Item1), // G
                Item2 = (byte)(255 - pixel.Item2) // R
            };
            dst.Set(y, x, newPixel);
        }
    }
 
    // [Cpp] Accessing Pixel
    // https://github.com/shimat/opencvsharp/wiki/%5BCpp%5D-Accessing-Pixel
 
    //Cv2.NamedWindow();
    //Cv2.ImShow();
    using (new Window("C++ Interface: Src", image: src))
    using (new Window("C++ Interface: Dst", image: dst))
    {
        Cv2.WaitKey(0);
    }
}
ابتدا توسط کلاس Mat، کار بارگذاری و سپس تهیه‌ی یک کپی، از تصویر اصلی انجام می‌شود. در ادامه برای دسترسی به نقاط تصویر، از متد Get که خروجی آن از نوع Vec3b است، استفاده خواهد شد. این بردار دارای سه جزء است که بیانگر اجزای رنگ نقطه‌ی مدنظر می‌باشند. در اینجا نیز 255 واحد از هر جزء کسر شده و سپس توسط متد Set، به تصویر خروجی اعمال خواهند شد.
می‌توانید سایر روش‌های دسترسی به نقاط را توسط اینترفیس ++C، در Wiki این کتابخانه مطالعه نمائید.


کدهای کامل این مثال را از اینجا می‌توانید دریافت کنید.
نظرات مطالب
روش بهینه‌ی بررسی خالی بودن مجموعه‌ها و آرایه‌ها در NET 5.0.
یک نکته‌ی تکمیلی: اضافه شدن متد TryGetNonEnumeratedCount به دات نت 6
public static bool TryGetNonEnumeratedCount(this IEnumerable<T> source, out int count);

زمانیکه متد ()Count را بر روی یک <IEnumerable<T فراخوانی می‌کنیم، دو کار ممکن رخ می‌دهند:
الف) کتابخانه‌ی LINQ سعی می‌کند تا این نوع را به یکی از انواع مشتق شده‌ی از IEnumerable که دارای خاصیت Count است (مانند IList و امثال آن)، تبدیل کند تا بر این اساس بتواند به سرعت تعداد عناصر آن‌را تشخیص دهد.
ب) اگر حالت الف میسر نشد، تمام عناصر IEnumerable را جهت یافتن تعداد آن‌ها، پیمایش و شمارش می‌کند که این عملیات برای مجموعه‌های بزرگ می‌تواند بسیار زمانبر باشد.

اکنون در دات نت 6، حالت امن گزینه‌ی الف، با ارائه‌ی متد الحاقی جدید TryGetNonEnumeratedCount، میسر شده‌است. یعنی اگر مجموعه‌ی مدنظر به همراه خاصیت Count بود، بلافاصله از آن استفاده کرده و خروجی out آن‌را ارائه می‌دهد، در غیراینصورت false را بر می‌گرداند و مقدار count صفر خواهد بود؛ یعنی حالت ب را دیگر هیچگاه اجرا نخواهد کرد و به این ترتیب می‌توان به کنترل بیشتری بر روی API ارائه شده رسید.
if (movies.TryGetNonEnumeratedCount(out int count))
{
    Console.WriteLine($"The count is {count}");
}
else
{
    Console.WriteLine("Could not get a count of movies without enumerating the collection");
}
مطالب
ساده سازی و بالا بردن سرعت عملیات Reflection با استفاده از Dynamic Proxy
فرض کنید یک چنین کلاسی طراحی شده‌است:
public class NestedClass
{
    private int _field2;
    public NestedClass()
    {
        _field2 = 12;
    }
}
 
public class MyClass
{
    private int _field1;
    private NestedClass _nestedClass;
 
    public MyClass()
    {
        _field1 = 1;
        _nestedClass = new NestedClass();
    }
 
    private string GetData()
    {
        return "Test";
    }
}
می‌خواهیم از طریق Reflection مقادیر فیلدها و متدهای مخفی آن‌را بخوانیم.
حالت متداول دسترسی به فیلد خصوصی آن از طریق Reflection، یک چنین شکلی را دارد:
var myClass = new MyClass();
 
var field1Obj = myClass.GetType().GetField("_field1", BindingFlags.NonPublic | BindingFlags.Instance);
if (field1Obj != null)
{
    Console.WriteLine(Convert.ToInt32(field1Obj.GetValue(myClass)));
}
و یا دسترسی به مقدار خروجی متد خصوصی آن، به نحو زیر است:
var getDataMethod = myClass.GetType().GetMethod("GetData", BindingFlags.NonPublic | BindingFlags.Instance);
if (getDataMethod != null)
{
    Console.WriteLine(getDataMethod.Invoke(myClass, null));
}
در اینجا دسترسی به مقدار فیلد مخفی NestedClass، شامل مراحل زیر است:
var nestedClassObj = myClass.GetType().GetField("_nestedClass", BindingFlags.NonPublic | BindingFlags.Instance);
if (nestedClassObj != null)
{
    var nestedClassFieldValue = nestedClassObj.GetValue(myClass);
    var field2Obj = nestedClassFieldValue.GetType()
        .GetField("_field2", BindingFlags.NonPublic | BindingFlags.Instance);
    if (field2Obj != null)
    {
        Console.WriteLine(Convert.ToInt32(field2Obj.GetValue(nestedClassFieldValue)));
    }
}
البته این مقدار کد فقط برای دسترسی به دو سطح تو در تو بود.

چقدر خوب بود اگر می‌شد بجای این همه کد، نوشت:
myClass._field1
myClass._nestedClass._field2
myClass.GetData()
نه؟!
برای این مشکل راه حلی معرفی شده‌است به نام Dynamic Proxy که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.


معرفی Dynamic Proxy

Dynamic Proxy یکی از مفاهیم AOP است. به این معنا که توسط آن یک محصور کننده‌ی نامرئی، اطراف یک شیء تشکیل خواهد شد. از این غشای نامرئی عموما جهت مباحث ردیابی اطلاعات، مانند پروکسی‌های Entity framework، همانجایی که تشخیص می‌دهد کدام خاصیت به روز شده‌است یا خیر، استفاده می‌شود و یا این غشای نامرئی کمک می‌کند که در حین دسترسی به خاصیت یا متدی، بتوان منطق خاصی را در این بین تزریق کرد. برای مثال فرآیند تکراری logging سیستم را به این غشای نامرئی منتقل کرد و به این ترتیب می‌توان به کدهای تمیزتری رسید.
یکی دیگر از کاربردهای این محصور کننده یا غشای نامرئی، ساده سازی مباحث Reflection است که نمونه‌ای از آن در پروژه‌ی EntityFramework.Extended بکار رفته‌است.
در اینجا، کار با محصور سازی نمونه‌ای از کلاس مورد نظر با Dynamic Proxy شروع می‌شود. سپس کل عملیات Reflection فوق در همین چند سطر ذیل به نحوی کاملا عادی و طبیعی قابل انجام است:
 // Accessing a private field
dynamic myClassProxy = new DynamicProxy(myClass);
dynamic field1 = myClassProxy._field1;
Console.WriteLine((int)field1);
 
// Accessing a nested private field
dynamic field2 = myClassProxy._nestedClass._field2;
Console.WriteLine((int)field2);
 
// Accessing a private method
dynamic data = myClassProxy.GetData();
Console.WriteLine((string)data);
خروجی Dynamic Proxy از نوع dynamic دات نت 4 است. پس از آن می‌توان در اینجا هر نوع خاصیت یا متد دلخواهی را به شکل dynamic تعریف کرد و سپس به مقادیر آن‌ها دسترسی داشت.

بنابراین با استفاده از Dynamic Proxy فوق می‌توان به دو مهم دست یافت:
 1) ساده سازی و زیبا سازی کدهای کار با Reflection
 2) استفاده‌ی ضمنی از مباحث Fast Reflection. در کتابخانه‌ی Dynamic Proxy معرفی شده، دسترسی به خواص و متدها، توسط کدهای IL بهینه سازی شده‌است و در دفعات آتی کار با آن‌ها، دیگر شاهد سربار بالای Reflection نخواهیم بود.


کدهای کامل این مثال را از اینجا می‌توانید دریافت کنید:
DynamicProxyTests.zip
مطالب
React 16x - قسمت 10 - ترکیب کامپوننت‌ها - بخش 4 - یک تمرین
در قسمت 6، تمرینی را جهت پیاده سازی نمایش لیست یک سری فیلم، انجام دادیم. در اینجا قصد داریم این تمرین را جهت دریافت امتیاز و Like از کاربر، به ازای هر ردیف نمایش داده شده، تکمیل کنیم.


بررسی ساختار کامپوننت Like

در پوشه‌ی components، ابتدا پوشه‌ی جدید common را ایجاد می‌کنید. در اینجا تمام کامپوننت‌های عمومی برنامه را که منحصر به دومین آن برنامه نیستند، قرار می‌دهیم. کامپوننت‌هایی را که اگر آن‌ها را به برنامه‌های دیگری نیز کپی کردیم، بدون هیچ مشکلی قابلیت استفاده‌ی مجدد را داشته باشند و متصل به سرویس‌ها و زیرساخت برنامه‌ی جاری نباشند. سپس در پوشه‌ی common، فایل جدید src\components\common\like.jsx را ایجاد می‌کنیم و داخل آن توسط میانبرهای imrc و cc در VSCode، ساختار ابتدایی کامپوننت Like را ایجاد می‌کنیم.
ساختار کلی این کامپوننت به صورت زیر است:
- ورودی این کامپوننت به این صورت است که در آن مشخص شده آیا یک فیلم، مورد علاقه واقع شده یا خیر؛ مانند خاصیت liked که یک boolean است. اگر true باشد، یک آیکن قلب توپر را نمایش می‌دهد و برعکس.
- خروجی این کامپوننت نیز به صورت یک رخ‌داد است. هر زمانیکه بر روی آیکن قلب آن کلیک می‌شود، این کامپوننت یک ر‌خ‌داد onClick را سبب خواهد شد. اکنون هر کامپوننت دیگری که در حال استفاده‌ی از آن است، مطلع شده و خاصیت liked شیء مرتبط را تغییر می‌دهد.

بنابراین این کامپوننت اطلاعی از ساختار یک شیء movie ندارد. تنها یک DOM کامپوننت ساده است که کارش نمایش یک آیکن قلب توپر یا خالی می‌باشد و اگر بر روی این آیکن قلب کلیک شد، به والد خود اطلاع رسانی می‌کند.

فعلا ساختار ابتدایی آن‌را به رندر یک قلب خالی که توسط قلم آیکن‌های font-awesome تامین می‌شود، تنظیم می‌کنیم:
import React, { Component } from "react";


class Like extends Component {
  render() {
    return <i className="fa fa-heart-o" aria-hidden="true"></i>;
  }
}

export default Like;


نمایش ابتدایی کامپوننت Like در جدول لیست فیلم‌ها

فعلا مهم نیست که این کامپوننت کار خاصی را انجام نمی‌دهد. فقط قصد داریم آن‌را در UI برنامه نمایش دهیم. به همین جهت ابتدا یک ستون جدید را مخصوص آن، در جدول فعلی نمایش لیست فیلم‌ها، ایجاد کرده و المان آن‌را درج می‌کنیم. برای این منظور به فایل movies.jsx مراجعه کرده و ابتدا این کامپوننت را import می‌کنیم:
import Like from "./common/like";

سپس در سرستون‌های جدول، یک th جدید را تعریف می‌کنیم تا ستونی برای درج آن ایجاد شود. همچنین در قسمت بدنه‌ی جدول، پیش از دکمه‌ی حذف، یک td مخصوص درج المان </Like> را اضافه می‌کنیم:


تا اینجا ستون جدید Like را مشاهده می‌کنید که کار رندر کامپوننت‌های Like در آن انجام شده‌است.


واکنش نشان دادن به ورودی‌ها، در کامپوننت Like

در ادامه باید این کامپوننت بر اساس مقدار Boolean ای که از والد خود دریافت می‌کند، یک آیکن قلب توپر و یا خالی را نمایش دهد. برای این منظور فعلا در کامپوننت movies، جائیکه المان کامپوننت Like درج شده‌است، ویژگی جدید liked را به مقدار ثابت true تنظیم می‌کنیم </Like liked={true}> تا بتوان قسمت props این کامپوننت را تکمیل کرد.
در کامپوننت Like، تفاوت بین آیکن قلب توپر و خالی در یک o- در انتهای کلاس‌های font-awesome است:
import React, { Component } from "react";

class Like extends Component {
  render() {
    let classes = "fa fa-heart";
    if (!this.props.liked) {
      classes += "-o";
    }
    return <i className={classes} aria-hidden="true"></i>;
  }
}

export default Like;
در اینجا اگر بر اساس مقدار ورودی this.props.liked، یک مقدار false را دریافت کردیم، به classes یک o- را اضافه می‌کنیم تا یک آیکن قلب خالی را رندر کند. سپس این classes را به خاصیت className انتساب داده‌ایم.
پس از این تغییرات اگر برنامه را ذخیره کرده و مجددا در مرورگر بارگذاری کنیم، با توجه به تنظیم liked={true} در کامپوننت movies، ستون like آن با آیکن‌های قلب توپر نمایش داده می‌شود که بیانگر واکنش نشان دادن صحیح به ورودی‌ها در کامپوننت Like است:



پویا سازی مقدار پیش‌فرض ویژگی liked در کامپوننت movies

برای پویاسازی نمایش مقدار liked در کامپوننت movies، از آنجائیکه هر ردیف بیانگر یک شیء movie است، می‌توان به این صورت عمل کرد:
<Like liked={movie.liked} />
البته اگر به فایل fakeMovieService.js مراجعه کنید، خاصیت liked در ساختار اشیاء فیلم‌ها وجود ندارد که فعلا آن‌را برای اولین شیء تعریف شده، اضافه می‌کنیم:
const movies = [
  {
    _id: "5b21ca3eeb7f6fbccd471815",
    title: "Terminator",
    genre: { _id: "5b21ca3eeb7f6fbccd471818", name: "Action" },
    numberInStock: 6,
    dailyRentalRate: 2.5,
    publishDate: "2018-01-03T19:04:28.809Z",
    liked: true
  },
پس از این تغییرات، اکنون خروجی برنامه در مرورگر به صورت زیر تغییر کرده که اولین آیتم آن بر اساس مقدار تنظیم شده‌ی فوق، با آیکن قلب توپر نمایش داده شده‌است:



افزودن رخ‌داد کلیک به کامپوننت Like

برای اینکه کامپوننت Like، رویداد کلیک بر روی آیکن قلب را به والد خود گزارش دهد، ابتدا ویژگی جدید onClick را بر روی تعریف المان آن در کامپوننت movies اضافه می‌کنیم:
 <Like liked={movie.liked} onClick={() => this.handleLike(movie)} />
که به متد handleLike در همان کامپوننت متصل خواهد شد:
handleLike = movie => {
    console.log("handleLike", movie);
  };
سپس در کامپوننت Like، این ویژگی onClick را از طریق خاصیت props دریافت کرده و به رویداد onClick المان نمایش آیکن، متصل می‌کنیم:
    return (
      <i
        className={classes}
        onClick={this.props.onClick}
        aria-hidden="true"
        style={{ cursor: "pointer" }}
      ></i>
);
اینبار اگر بر روی المان نمایش آیکن کلیک شود، سبب فراخوانی متد handleLike والد متصل به آن خواهد شد.
در اینجا همچنین style این المان نیز جهت نمایش cursor با آیکن pointer، توسط یک شیء از نوع inline style تنظیم شده‌است.

یک نکته: کامپوننت Like تا اینجا یک controlled component است؛ دارای state نیست و همچنین تمام اطلاعات خودش را از طریق props تامین می‌کند و تنها دارای یک متد render است. بنابراین اگر علاقمند بودید می‌توان این کامپوننت را به یک «Stateless Functional Component» که در قسمت 8 معرفی شد نیز تبدیل کرد.


تغییر حالت کامپوننت Like جهت نمایش تغییرات

تا اینجا کامپوننت Like ما می‌تواند ورودی true/false را به آیکن‌های متناظری تبدیل کند. همچنین اگر بر روی این آیکن کلیک شود، آن‌را توسط رخ‌دادی به والد خود اطلاع رسانی می‌کند. اکنون می‌خواهیم با تکمیل متد handleLike، خاصیت like اشیاء انتخابی (آیکن‌هایی که بر روی آن‌ها کلیک شده‌اند) را از true به false و برعکس تبدیل کرده و سپس UI را نیز به روز رسانی کنیم:
  handleLike = movie => {
    console.log("handleLike", movie);
    const movies = [...this.state.movies]; // cloning an array
    const index = movies.indexOf(movie);
    movies[index] = { ...movies[index] }; // cloning an object
    movies[index].liked = !movies[index].liked;
    this.setState({ movies });
  };
با یک چنین مثالی که در آن cloning اشیاء و آرایه‌ها صورت می‌گیرد، پیشتر آشنا شده‌اید. هدف از cloning، قطع ارتباط شیء، یا آرایه‌ی ایجاد شده، از شیء، یا آرایه‌ی اصلی است تا با اعمال تغییرات بر روی شیء clone شده، تغییری در شیء اصلی صورت نگیرد؛ چون در React مجاز به تغییر مستقیم اشیاء state نیستیم.
پس از این تغییرات اگر برنامه را اجرا کنیم، با کلیک بر روی هر آیکن، عکس آن آیکن نمایش داده می‌شود؛ برای مثال آیکن قلب توپر، تبدیل به آیکن قلب توخالی خواهد شد.


کدهای کامل این قسمت را از اینجا می‌توانید دریافت کنید: sample-10.zip
مطالب
React 16x - قسمت 14 - طراحی یک گرید - بخش 4 - پویاسازی تعاریف ستون‌ها
در گریدی که تا به اینجا طراحی کردیم، اگر قرار باشد بجای جدول فیلم‌ها، جدول مشتری‌ها نمایش داده شود، چکار باید کرد؟ با پیاده سازی فعلی، باید کل تعاریف MoviesTable را در کامپوننت دیگری مانند CustomersTable تکرار کنیم. به همین جهت برای پویاسازی تعاریف ستون‌ها نیاز است این قسمت را از جدول اصلی جدا کرده و به کامپوننت مستقلی مانند tableHeader منتقل کنیم.


ایجاد کامپوننت جدید tableHeader

برای پویاسازی تعاریف ستون‌ها و همچنین کم کردن مسئولیت‌های کامپوننت MoviesTable، فایل جدید src\components\common\tableHeader.jsx را ایجاد می‌کنیم تا در برگیرنده‌ی کامپوننت جدید TableHeader شود. پس از ایجاد این فایل، با استفاده از میانبرهای imrc و cc، ساختار ابتدایی کامپوننت TableHeader را تشکیل می‌دهیم. سپس به کامپوننت MoviesTable بازگشته و متد raiseSort آن‌را cut و به اینجا منتقل می‌کنیم. همچنین نیاز است کل thead جدول فیلم‌ها را نیز به اینجا منتقل کنیم. اما چون می‌خواهیم این تعاریف پویا باشند، باید امکان تعریف پویای ستون‌ها را نیز به آن اضافه کنیم. بنابراین اینترفیس این کامپوننت به صورت زیر است:
- ورودی‌های آن: آرایه‌ی ستون‌های جدول و همچنین شیء sortColumn و رخ‌داد onSort که در متد raiseSort استفاده می‌شوند.

با این توضیحات، کامپوننت TableHeader چنین شکلی را پیدا می‌کند:
import React, { Component } from "react";

class TableHeader extends Component {
  raiseSort = path => {
    console.log("raiseSort", path);
    const sortColumn = { ...this.props.sortColumn };
    if (sortColumn.path === path) {
      sortColumn.order = sortColumn.order === "asc" ? "desc" : "asc";
    } else {
      sortColumn.path = path;
      sortColumn.order = "asc";
    }
    this.props.onSort(sortColumn);
  };

  render() {
    return (
      <thead>
        <tr>
          {this.props.columns.map(column => (
            <th onClick={() => this.raiseSort(column.path)}>{column.label}</th>
          ))}
        </tr>
      </thead>
    );
  }
}

export default TableHeader;
در ابتدای آن، متد raiseSort را از کامپوننت MoviesTable به اینجا منتقل کرده‌ایم.
سپس در متد رندر آن، بر اساس آرایه‌ی columns که از props این کامپوننت دریافت خواهد شد، لیست thهای هدر را به صورت پویا رندر می‌کنیم. در اینجا ساختار مورد نیاز شیء column را نیز مشاهده می‌کنید. نیاز است یک برچسب نمایش داده شود و همچنین برای اینکه this.raiseSort نیز بتواند مجددا کار کند، نیاز است نام خاصیتی که قرار است مرتب سازی بر اساس آن انجام شود نیز مشخص باشد. بنابراین تا اینجا شیء column باید دارای دو خاصیت label و path باشد.

پس از تعریف ابتدایی کامپوننت TableHeader، به کامپوننت MoviesTable بازگشته و شروع به استفاده‌ی از آن می‌کنیم:
import TableHeader from "./common/tableHeader";

در ادامه باید آرایه‌ی columns را که به صورت props به کامپوننت TableHeader ارسال می‌شود، تعریف و مقدار دهی کنیم که تشکیل شده‌است از اشیایی با خواص path و label:
  columns = [
    { path: "title", label: "Title" },
    { path: "genre.name", label: "Genre" },
    { path: "numberInStock", label: "Stock" },
    { path: "dailyRentalRate", label: "Rate" },
    {},
    {}
  ];
در اینجا دو شیء خالی را نیز در انتهای لیست مشاهده می‌کنید که به thهای خالی مانند نمایش Like و دکمه‌ی Delete اشاره می‌کنند.
اکنون می‌توان کل تعریف thead موجود در این کامپوننت را به طور کامل با کامپوننت TableHeader ای که import کردیم، جایگزین کنیم:
  render() {
    const { movies, onDelete, onLike, onSort, sortColumn } = this.props;

    return (
      <table className="table">
        <TableHeader
          columns={this.columns}
          sortColumn={sortColumn}
          onSort={onSort}
        />
        <tbody>
در اینجا ویژگی‌های مورد نیاز جهت تامین props کامپوننت TableHeader نیز ذکر شده‌اند. this.columns را که در همین کامپوننت تعریف کردیم، sortColumn و onSort هم جزو props ارسالی به کامپوننت جاری هستند.

در این حالت اگر برنامه را اجرا کنید، بدون مشکل خروجی نهایی را رندر می‌کند؛ اما در کنسول توسعه دهندگان مرورگر یک چنین خطایی را نیز لاگ خواهد کرد:
index.js:1375 Warning: Each child in a list should have a unique "key" prop.
Check the render method of `TableHeader`. See https://fb.me/react-warning-keys for more information.
در حین تعریف رندر لیست thها در کامپوننت TableHeader، ذکر ویژگی key را فراموش کرده‌ایم. البته در اینجا می‌توان از column.path به‌عنوان key استفاده کرد، اما چون در آرایه‌ی ستون‌ها دو شیء خالی را نیز در انتهای لیست داریم، بهتر است برای این‌ها یک id را نیز تعریف کردیم تا بتوان آن‌ها را به صورت منحصربفردی شناسایی کرد:
class MoviesTable extends Component {
  columns = [
    { path: "title", label: "Title" },
    { path: "genre.name", label: "Genre" },
    { path: "numberInStock", label: "Stock" },
    { path: "dailyRentalRate", label: "Rate" },
    { key: "like" },
    { key: "delete" }
  ];
سپس متد رندر کامپوننت TableHeader را جهت درج key به روز رسانی می‌کنیم:
  render() {
    return (
      <thead>
        <tr>
          {this.props.columns.map(column => (
            <th
              key={column.path || column.key}
              style={{ cursor: "pointer" }}
              onClick={() => this.raiseSort(column.path)}
            >
              {column.label}
            </th>
          ))}
        </tr>
      </thead>
    );
دراینجا اگر column.path مقدار دهی شده بود، از آن استفاده می‌شود، در غیراینصورت از مقدار column.key، به عنوان مقدار ویژگی خاصیت key هر المان th، استفاده خواهد شد.


استخراج TableBody از جدول کامپوننت MoviesTable

اکنون با استخراج TableHeader از کامپوننت MoviesTable، به همان مشکل مخلوط بودن درجه‌ی abstractions رسیده‌ایم. از یک طرف با یک abstraction سطح بالا مانند TableHeader در این کامپوننت سر و کار داریم و از طرف دیگر، نمایش تمام جزئیات درونی رندر جدول نیز پیش روی ما است. همچنین رندر ستون‌های آن نیز پویا نیست و هنوز بر اساس خاصیت this.columns تعریف شده، واکنش نشان نمی‌دهد. به همین جهت tbody این جدول را نیز به یک کامپوننت مستقل تبدیل می‌کنیم. برای این منظور فایل جدید src\components\common\tableBody.jsx را اضافه می‌کنیم. سپس با استفاده از میانبرهای imrc و cc، ساختار ابتدایی کامپوننت TableBody را تشکیل می‌دهیم.
این کامپوننت قرار است آرایه‌ای از اشیاء را دریافت و ردیف‌هایی را بر اساس آن‌ها رندر کند. به همین جهت این آرایه را از props و با نام data دریافت می‌کنیم. نام data به عمد انتخاب شده‌است، تا بیانگر عمومی بودن آن باشد؛ بجای استفاده از نام ویژه‌ی آرایه‌ی movies، در این مثال خاص.
import React, { Component } from "react";

class TableBody extends Component {
  render() {
    const { data, columns } = this.props;

    return (
      <tbody>
        {data.map(item => (
          <tr>
            {columns.map(column => (
              <td></td>
            ))}
          </tr>
        ))}
      </tbody>
    );
  }
}

export default TableBody;
تا اینجا ساختار ابتدایی کامپوننت TableBody را مشاهده می‌کنید که هدف آن، رندر پویای قسمت tbody جدول است. این کامپوننت ابتدا نیاز دارد تا data را از props دریافت کند و بر اساس آن، لیست tr‌ها را رندر کند. سپس هر tr نیز از چندین td تشکیل می‌شود. به همین جهت به لیست دومی به نام columns، برای رندر پویای tdها نیاز است.


رندر محتویات هر سلول جدول به صورت پویا

در این مرحله می‌خواهیم محتویات tdها را رندر کنیم و حالت فعلی آن‌ها یک چنین شکلی را داشته و در آن ارجاع مستقیمی به شیء movie و خواص آن وجود دارد:
{movies.map(movie => (
  <tr key={movie._id}>
    <td>{movie.title}</td>
به علاوه این tdها به رندر دکمه‌ی Like و Delete که المان‌های سفارشی نیز محسوب می‌شوند، ختم شده‌اند.
برای رندر خواص اشیاء آرایه‌ی ارسالی به کامپوننت TableBody، می‌توان از روش [] برای دسترسی به مقادیر خواص استفاده کرد که سبب رندر پویای این مقادیر می‌شود:
<td>{item[column.path]}</td>
مشکل! روش item[column.path] با خاصیتی مانند "genre.name" که یک خاصیت تو در تو است، کار نمی‌کند. به همین جهت نیاز به متد زیر، برای انجام اینکار است:
  getPropValue(obj, path) {
    if (!path) {
      return obj;
    }

    const properties = path.split(".");
    return this.getPropValue(obj[properties.shift()], properties.join("."));
  }
بنابراین تا اینجا روش رندر مقدار هر خاصیت به صورت زیر تغییر می‌کند:
<td>{getPropValue(item, column.path)}</td>
 این تغییر می‌تواند 4 ستون اول را بدون مشکل رندر کند. اما برای مثال در ستون پنجم، کامپوننت Like قرار گرفته‌است. برای نمایش آن باید چکار کرد؟
همانطور که در ابتدای این سری نیز بررسی کردیم، عبارات JSX در نهایت به اشیاء خالص جاوا اسکریپتی ترجمه می‌شوند. این ویژگی در حین تعریف المان‌های سفارشی مانند کامپوننت Like نیز صادق است. به همین جهت در آرایه‌ی columns که تعاریف ستون‌های جدول را به همراه دارد، می‌توان یک خاصیت جدید را تعریف و به آن عبارات JSX را انتساب داد. بنابراین تعاریف tdهای Like و Delete را به طور کامل cut کرده و به خاصیت جدید content این دو شیء خالی انتهای لیست آرایه‌ی columns انتساب می‌دهیم:
class MoviesTable extends Component {
  columns = [
    { path: "title", label: "Title" },
    { path: "genre.name", label: "Genre" },
    { path: "numberInStock", label: "Stock" },
    { path: "dailyRentalRate", label: "Rate" },
    {
      key: "like",
      content: movie => (
        <Like liked={movie.liked} onClick={() => this.props.onLike(movie)} />
      )
    },
    {
      key: "delete",
      content: movie => (
        <button
          onClick={() => this.props.onDelete(movie)}
          className="btn btn-danger btn-sm"
        >
          Delete
        </button>
      )
    }
  ];
البته در اینجا جهت مقدار دهی اشیایی مانند movie، بجای استفاده‌ی مستقیم از یک React element، از یک arrow function استفاده کرده‌ایم تا movie را دریافت کند و یک المان React را بازگشت دهد. همچنین پیشتر از متغیرهای onLike و onDelete در کدهای tdها استفاده کرده بودیم که در ابتدای متد رندر تعریف شده بودند؛ اما زمانیکه این قطعات کد را به خاصیت content منتقل می‌کنیم، دیگر شناسایی نمی‌شوند. بنابراین در اینجا برای دسترسی به آن‌ها، مستقیما از props استفاده می‌شود.

مرحله‌ی بعد، مراجعه به کامپوننت tableBody و استفاده از خاصیت جدید content، جهت رندر محتوای آن است. در اینجا در متد renderCell بررسی می‌کنیم اگر ستونی دارای خاصیت content باشد، آن content را رندر می‌کنیم. در غیراینصورت از همان getPropValue متداول استفاده خواهد شد:
  renderCell = (item, column) => {
    if (column.content) {
      return column.content(item);
    }

    return this.getPropValue(item, column.path);
  };

  createKey = (item, column) => {
    return item._id + (column.path || column.key);
  };

  render() {
    const { data, columns } = this.props;

    return (
      <tbody>
        {data.map(item => (
          <tr key={item._id}>
            {columns.map(column => (
              <td key={this.createKey(item, column)}>
                {this.renderCell(item, column)}
              </td>
            ))}
          </tr>
        ))}
      </tbody>
    );
  }
- در متد renderCell، فراخوانی column.content(item) با توجه به function بودن content تعریف شده‌ی در آرایه‌ی columns، در حقیقیت یک عبارت JSX را بازگشت می‌دهد که در خروجی‌های متدهای React مجاز است و در نهایت تبدیل به المان‌های خالص جاوا اسکریپتی در DOM مجازی React و در نهایت DOM اصلی مرورگر می‌شوند.
- همچنین در اینجا یک createKey را نیز مشاهده می‌کنید. المان‌های هر Array.map نوشته شده، نیاز به یک ویژگی key مقدار دهی شده دارند که در دو قسمت trها و همچنین tdها تعریف شده‌است. در فرمول آن جائیکه از || استفاده شده، اگر ستونی دارای path بود، مقدار آن درج می‌شود، اما اگر مانند دو ستون آخر صرفا key تعریف شده بود، وجود || سبب می‌شود تا column.key درنظر گرفته شود و مشکلی رخ ندهد.
- علت تعریف دو متد مجزای renderCell و createKey هم کم شدن بار if/elseها، در بین کدهای درج شده‌ی در ردیف‌های جدول است.

اکنون به کامپوننت MoviesTable مراجعه کرده و کل tbody آن‌را حذف و با المان کامپوننت TableBody، جایگزین می‌کنیم:
//...
import TableBody from "./common/tableBody";
//...

class MoviesTable extends Component {
  // ...

  render() {
    const { movies, onSort, sortColumn } = this.props;

    return (
      <table className="table">
        <TableHeader
          columns={this.columns}
          sortColumn={sortColumn}
          onSort={onSort}
        />
        <TableBody columns={this.columns} data={movies} />
      </table>
    );
  }
}
تا اینجا اگر این تغییرات را ذخیره کرده و برنامه را مجددا در مرورگر بارگذاری کنیم، باید به همان خروجی قبلی برسیم؛ که اینبار تعاریف ستون‌های آن پویا شده‌است.


اضافه کردن آیکن مرتب سازی اطلاعات به سر ستون‌های جدول

در کامپوننت tableHeader، کار رندر thها انجام می‌شود. در اینجا پس از نام سرستون، می‌خواهیم آیکن نمایش صعودی و یا نزولی بودن روش مرتب سازی جاری را نمایش دهیم. برای این منظور، ابتدا متد renderSortIcon را به این کامپوننت اضافه می‌کنیم:
  renderSortIcon = column => {
    const { sortColumn } = this.props;

    if (column.path !== sortColumn.path) {
      return null;
    }

    if (sortColumn.order === "asc") {
      return <i className="fa fa-sort-asc" />;
    }

    return <i className="fa fa-sort-desc" />;
  };
این متد، شیء column در حال رندر را دریافت کرده و بر اساس sortColumn دریافتی از props و همچنین صعودی و یا نزولی بودن روش مرتب سازی، یکی از آیکن‌های font-awesome را به صورت یک المان جدید رندر می‌کند. اگر این column در حال رندر، با sortColumn تعیین شده یکی نبود، آیکنی رندر نمی‌شود (با بازگشت نال، هیچ چیزی رندر نخواهد شد).
و سپس در متد رندر کامپوننت tableHeader، این متد را در کنار label آن ستون درج خواهیم کرد:
{column.label} {this.renderSortIcon(column)}
پس از ذخیره سازی تغییرات و بارگذاری مجدد برنامه در مرورگر، خروجی آن‌را برای نمونه به صورت یک آیکن مثلثی شکل، در کنار عنوان Title می‌توان مشاهده کرد:



استخراج کل Table از جدول کامپوننت MoviesTable

در حال حاضر اگر به پیاده سازی کامپوننت MoviesTable دقت کنیم، یک تگ table به همراه دو کامپوننت TableHeader و TableBody در آن درج شده‌اند. با این طراحی، اگر قصد استفاده‌ی از این امکانات را در جای دیگری داشته باشیم، باید دقیقا همین قطعه کد را تکرار کنیم. به همین جهت کل تگ table این کامپوننت را استخراج کرده و به کامپوننت جدیدی منتقل می‌کنیم. به همین جهت فایل جدید src\components\common\table.jsx را ایجاد کرده و با استفاده از میانبرهای imrc و cc، ساختار ابتدایی کامپوننت Table را تشکیل می‌دهیم. سپس کل تگ table کامپوننت MoviesTable را cut کرده و به متد رندر کامپوننت جدید Table منتقل می‌کنیم. سپس اولین قدم برای سازگار کردن این محتوا با یک کامپوننت جدید، افزودن importهای زیر است:
import TableBody from "./tableBody";
import TableHeader from "./tableHeader";
سپس باید تمام ویژگی‌های استفاده شده‌ی در این المان منتقل شده را از طریق props دریافت کرد که انجام اینکار را در سطر اول متد رندر مشاهده می‌کنید:
import TableBody from "./tableBody";
import TableHeader from "./tableHeader";

class Table extends Component {
  render() {
    const { columns, sortColumn, onSort, data } = this.props;
    return (
      <table className="table">
        <TableHeader
          columns={columns}
          sortColumn={sortColumn}
          onSort={onSort}
        />
        <TableBody columns={columns} data={data} />
      </table>
    );
  }
}

export default Table;
با این تغییرات به یک کامپوننت ساده‌ی با قابلیت استفاده‌ی مجدد رسیده‌ایم. اکنون المان آن‌را در کامپوننت MoviesTable، در جای تگ قبلی table قرار می‌دهیم:
//...

import Table from "./common/table";

class MoviesTable extends Component {
  //... 

  render() {
    const { movies, onSort, sortColumn } = this.props;

    return (
      <Table
        columns={this.columns}
        sortColumn={sortColumn}
        onSort={onSort}
        data={movies}
      />
    );
  }
}


کدهای کامل این قسمت را از اینجا می‌توانید دریافت کنید:  sample-14.zip
مطالب
بررسی بهبودهای پروسه‌ی Build در دات‌نت 8

در نگارش‌های اخیر دات‌نت، NET CLI. به همراه تغییرات قابل توجهی بوده‌است که در این مطلب و نظرات آن، موارد مهم این تغییرات را بررسی خواهیم کرد.

console logger بهبود یافته‌ی دات‌نت 8

یکی از تغییرات بسیار جالب توجه و مفید NET CLI. در دات‌نت 8، امکان دسترسی به خروجی لاگ‌های ساختار یافته‌ی اعمال خط فرمان آن است:

اگر پروژه‌ی خود را با استفاده از دستور dotnet build، کامپایل می‌کنید، خروجی پیش‌فرض این دستور خط فرمان، کلی و بدون ارائه‌ی جزئیات است؛ اما می‌توان آن‌را در دات‌نت 8، به شکل تصویر فوق، تغییر داد و به این مزایا رسید:

  • امکان مشاهده‌ی زمان کامپایل هر قسمت به صورت جداگانه
  • امکان مشاهده‌ی پویای درصد انجام عملیات
  • امکان مشاهده‌ی جزئیات کامپایل هر target framework به صورت مجزا
  • دسترسی به یک خروجی رنگی و زیباتر

این خروجی را که به صورت پیش‌فرض فعال نیست، می‌توان به دو صورت:

الف) سراسری و با اجرای دستور PowerShell زیر:

[Environment]::SetEnvironmentVariable("MSBUILDTERMINALLOGGER", "auto", "User")

که متغیر محیطی MSBUILDTERMINALLOGGER را به auto تنظیم می‌کند،

ب) و یا با استفاده از سوئیچ tl-- به ازای هر دستور dotnet build، به صورت جداگانه‌ای فعال کرد:

dotnet build --tl

یک نکته: این قابلیت جالب و مهم، در دات نت 9، به صورت پیش‌فرض فعال است و نیازی به تنظیم خاصی ندارد.