EF Code First #3
اگر شش یا هفت قسمت قبل را بخواهیم به صورت سریع مرور کنیم میتوان به ویدیوی زیر مراجعه کرد:
در طی یک ربع، خیلی سریع به دریافت فایلهای لازم، ایجاد یک پروژه جدید، افزودن ارجاعات لازم، استفاده از fluent NHibernate برای ساخت نگاشتها و سپس استفاده از LINQ to NHibernate برای کوئری گرفتن از اطلاعات دیتابیس اشاره کرده است (که از این لحاظ کاملا به روز است).
آشنایی با NHibernate - قسمت ششم
برای مثال در قسمت هشتم یک سیستم many-to-many مثال زده شده است به همراه کوئریهایی از نوع Linq . اینجا فقط تعریف کلاسهایی که بیانگر روابط many-to-many باشند مهم است؛ نحوهی نگاشت خودکار آنها به دیتابیس کار Fluent NHibernate است. (از این نوع مثالها در هر قسمت پیاده سازی شده)
جزئیات ریز نحوهی نگاشت خودکار با مطالعهی سورس کتابخانه NHibernate و مشتقات آن قابل درک است (برای علاقمندان).
ضمنا فرقی نمیکند از Linq قسمت پنجم استفاده کنید یا هر روش موجود دیگری برای کوئری گرفتن (زمانیکه Linq هست و نگارشهای جدید آن برای NHibernate پیشرفت زیادی داشته، چرا روشهای دیگر؟).
در مطلب آشنایی با Directiveها در AngularJS با نحوهی ایجاد Directive آشنا شدیم. هدف از این مطلب، آشنایی بیشتر با Directive در AngularJS است؛ یکی از بهترین فریم ورکهای جاوااسکریپتی، با قابلیت ایجاد کتابخانههایی از کامپوننتها که میتوانند به HTML اضافه شوند .
کتابخانههای جاوااسکریپتی زیادی وجود دارند. به عنوان مثال Bootstrap یکی از محبوبترین "front-end
framework" ها است که امکان تغییر در ظاهر المنتها را فراهم میکند و شامل
تعدادی کامپوننت جاوااسکریپتی نیز میباشد. مشکل کار، در هنگام استفاده از کامپوننت ها است. شخصی که در حال توسعهی HTML است
باید در کد جاوااسکریپتی خود از jQuery استفاده کند و بعنوان مثال یک Popover را فعال یا غیر فعال کند و این، یک فرآیند خسته کننده و مستعد خطا
است.
یک مثال ساده از Directives AngularJS و بررسی آن
var m = angular.module("myApp"); myApp.directive("myDir", function() { return { restrict: "E", scope: { name: "@", amount: "=", save: "&" }, template: "<div>" + " {{name}}: <input ng-model='amount' />" + " <button ng-click='save()'>Save</button>" + "</div>", replace: true, transclude: false, controller: [ "$scope", function ($scope) { … }], link: function (scope, element, attrs, controller) {…} } });
به الگوی نامگذاری directive دقت کنید. پیشوند my شبیه به یک namespace است. بنابراین اگر یک Application از دایرکتیوهای قرار گرفته در Module های متفاوت استفاده کند، به راحتی میتوان محل تعریف یک directive را تشخیص داد. این نام میتواند نشان دهندهی این باشد که این directive را خودتان توسعه دادهاید یا از یک directive توسعه داده شده توسط شخص دیگری در حال استفاده هستید. به هر حال این نحوهی نام گذاری یک اجبار نیست و به عنوان یک پیشنهاد است.
سازنده directive یک شیء را با تعدادی خاصیت باز میگرداند که تمامی آنها در سایت AngularJS توضیح داده شدهاند. در اینجا قصد داریم تا توضیحی مختصر در مورد کاری که این خصوصیات انجام میدهند داشته باشیم.
· restrict : تشخیص میدهد که آیا directive در HTML استفاده خواهد شد. گزینههای قابل استفاده ‘A’ ، ‘E’ ، ‘C’ برای attribute ، element ، class و یا comment است . پیش فرض ‘A’ برای attribute است. اما ما بیشتر علاقه به استفاده از ویژگی element برای ایجاد المنتهای UI داریم.
· scope : ایجاد یک scope ایزوله که متعلق به directive است و موجب ایزوله شدن آن از scope صدا زننده directive میشود. متغیرهای scope پدر از طریق خصوصیات تگ directive ارسال میشوند. این ایزوله کردن زمانی کاربردی است که در حال ایجاد کامپوننت هایی با قابلیت استفاده مجدد هستیم، که نباید متکی به scope پدر باشند. شیء scope در directive نام و نوع متغیرهای scope را تعیین میکنند. در مثال بالا سه متغیر برای scope تعریف شده است:
- name: "@" (by value, one-way) : علامت @ مشخص میکند که مقدار متغیر ارسال میشود. Directive یک رشته را دریافت میکند که شامل مقدار ارسال شده از scope پدر میباشد. Directive میتواند از آن استفاده کند، اما نمیتواند مقدار آن را در scope پدر تغییر دهد.
- amount: "=" (by reference, two-way) : علامت = مشخص میکند این متغیر با ارجاع ارسال میشود. Directive یک ارجاع به مقدار متغیر در scope اصلی دریافت میکند. مقدار میتواند هر نوع داده ای، شامل یک شیء complex یا یک آرایه باشد. Directive میتواند مقدار را در scope پدر تغییر دهد. این نوع متغیر، زمانیکه نیاز باشد directive مقدار را در scope پدر تغییر دهد، استفاده میشود.
- save: "&" (expression) : علامت & مشخص میکند این متغیر یک expression را که در scope پدر اجرا میشود، نگهداری میکند. اکنون directive قابلیت انجام کارهایی فراتر از تغییر یک مقدار را دارد. به عنوان مثال میتوان یک تابع را از scope پدر فراخوانی و نتیجهی اجرا را دریافت کرد.
· template : الگوی رشته ای که جایگزین المنت تعریف شده میشود. فرآیند جایگزینی تمامی خصوصیات را از المنت قدیمی به المنت جدید انتقال میدهد. به نحوه استفاده از متغیرهای تعریف شده در scope ایزوله دقت کنید. این مورد به شما امکان تعریف directive های macro-style را میدهد که نیاز به کد اضافهای، ندارند. اگرچه در بیشتر موارد الگو یک تگ ساده <div> است که از کدهای link که در زیر توضیح داده شده است استفاده میکند.
· replace : تعیین میکند که آیا الگوی directive باید جایگزین المنت شود. مقدار پیش فرض false است.
· transclude : تعیین کننده این است که محتوای directive باید در المنت کپی شود یا خیر. در مثال زیر المنت tab شامل المنتهای HTML دیگر است پس transclude برابر true است.
<body ng-app="components"> <h3>BootStrap Tab Component</h3> <tabs> <pane title="First Tab"> <div>This is the content of the first tab.</div> </pane> <pane title="Second Tab"> <div>This is the content of the second tab.</div> </pane> </tabs> </body>
· link : این تابع بیشتر منطق directive را شامل میشود. Link وظیفه دستکاری DOM ، ایجاد event listener ها و... را دارد. تابع Link پارامترهای زیر را دریافت میکند:
- scope : ارجاع به scope ایزوله شده directive دارد.
- element : ارجاع به المنتهای DOM که directive را تعریف کرده اند. تابع link معمولا برای دستکاری المنت از jQuery استفاده میکند. (یا از Angular's jqLite در صورتی که jQuery بارگذاری نشده باشد)
- controller : در مواقعی که از دایرکتیوهای تو در تو استفاده میشود کاربرد دارد. این پارامتر یک directive فرزند با ارجاعی به پدر را فراهم میکند، بنابراین موجب ارتباط directive ها میشود.
به عنوان مثال، این directive که پیاده سازی bootstrap tab را انجام داده است، میتوانید مشاهده نمایید.
موفق باشید
> npx create-react-app redux-template --template redux > cd redux-template > yarn start
import { configureStore } from '@reduxjs/toolkit'; import counterReducer from './features/counter/counterSlice'; export default configureStore({ reducer: { counter: counterReducer, }, });
Counter Counter.module.css counterSlice.js
import React, { useState } from 'react'; import { useSelector, useDispatch } from 'react-redux'; import { decrement, increment, incrementByAmount, selectCount, } from './counterSlice'; import styles from './Counter.module.css'; export function Counter() { const count = useSelector(selectCount); const dispatch = useDispatch(); const [incrementAmount, setIncrementAmount] = useState(2); return ( <div> <div className={styles.row}> <button className={styles.button} aria-label="Increment value" onClick={() => dispatch(increment())} > + </button> <span className={styles.value}>{count}</span> <button className={styles.button} aria-label="Decrement value" onClick={() => dispatch(decrement())} > - </button> </div> <div className={styles.row}> <input className={styles.textbox} value={incrementAmount} onChange={e => setIncrementAmount(e.target.value)} /> <button className={styles.button} onClick={() => dispatch( incrementByAmount({ amount: Number(incrementAmount) || 0 }) ) } > Add Amount </button> </div> </div> ); }
import { createSlice } from '@reduxjs/toolkit'; export const slice = createSlice({ name: 'counter', initialState: { value: 0, }, reducers: { increment: state => { // Redux Toolkit allows us to 'mutate' the state. It doesn't actually // mutate the state because it uses the immer library, which detects // changes to a "draft state" and produces a brand new immutable state // based off those changes state.value += 1; }, decrement: state => { state.value -= 1; }, incrementByAmount: (state, action) => { state.value += action.payload.amount; }, }, }); export const selectCount = state => state.counter.value; export const { increment, decrement, incrementByAmount } = slice.actions; export default slice.reducer;
- name: برای هر بخش از state، میتوانیم یک نام را تعیین کنیم و این همان عنوانی خواهد بود که میتوانید توسط Redux DevTools مشاهده کنید.
- initialValue: در اینجا میتوانیم مقادیر اولیهای را برای این بخش از state، تعیین کنیم که در مثال فوق، value به مقدار صفر تنظیم شدهاست.
- reducers: این قسمت محل تعریف actionهایی هستند که قرار است state را تغییر دهند. نکته جالب توجه این است که state در هر کدام از متدهای فوق، به ظاهر mutate شده است؛ اما همانطور که به صورت کامنت نیز نوشتهاست، در پشت صحنه از کتابخانهای با عنوان immer استفاده میکند که در عمل بجای تغییر state اصلی، یک کپی از state جدید را جایگزین state قبلی خواهد کرد.
return { ...state, models: state.models.map(c => c.model === action.payload.model ? { ...c, on: action.payload.toggle } : c ) };
state.models.forEach(item => { if (item.model === action.payload.model) { item.on = action.payload.toggle; } });
public SettingsController(ISettings settings) { // example of saving _settings.General.SiteName = "دات نت تیپس"; _settings.Seo.HomeMetaTitle = ".Net Tips"; _settings.Seo.HomeMetaKeywords = "َAsp.net MVC,Entity Framework,Reflection"; _settings.Seo.HomeMetaDescription = "ذخیره تنظیمات برنامه"; _settings.Save(); }
- تنظیمات به صورت گروه بندی شده در کنار هم قرار گرفتهاند و یافتن تنظیمات برای زمانی که نیاز به دسترسی به آنها داریم، راحتتر و سادهتر خواهد بود.
- به این شکل تنظیمات قابل دسترس در یک گروه، از دیتابیس بازیابی خواهند شد.
اصلا چرا باید این تنظیمات را در دیتابیس ذخیره کنیم؟
- ساخت یک Asp.net Web Application
- ساخت مدل Setting و افزودن آن به کانتکست Entity Framework
- ساخت کلاس SettingBase برای بازیابی و ذخیره سازی تنظیمات با رفلکشن
- ساخت کلاس GenralSettins و SeoSettings که از کلاس SettingBase ارث بری کردهاند.
- ساخت کلاس Settings به منظور مدیریت تمام انواع تنظیمات
namespace DynamicSettingAPI.Models { public interface IUnitOfWork { DbSet<Setting> Settings { get; set; } int SaveChanges(); } } public class ApplicationDbContext : IdentityDbContext<ApplicationUser>,IUnitOfWork { public DbSet<Setting> Settings { get; set; } public ApplicationDbContext() : base("DefaultConnection", throwIfV1Schema: false) { } public static ApplicationDbContext Create() { return new ApplicationDbContext(); } } namespace DynamicSettingAPI.Models { public class Setting { public string Name { get; set; } public string Type { get; set; } public string Value { get; set; } } }
protected override void OnModelCreating(DbModelBuilder modelBuilder) { modelBuilder.Entity<Setting>() .HasKey(x => new { x.Name, x.Type }); modelBuilder.Entity<Setting>() .Property(x => x.Value) .IsOptional(); base.OnModelCreating(modelBuilder); }
namespace DynamicSettingAPI.Service { public abstract class SettingsBase { //1 private readonly string _name; private readonly PropertyInfo[] _properties; protected SettingsBase() { //2 var type = GetType(); _name = type.Name; _properties = type.GetProperties(); } public virtual void Load(IUnitOfWork unitOfWork) { //3 get setting for this type name var settings = unitOfWork.Settings.Where(w => w.Type == _name).ToList(); foreach (var propertyInfo in _properties) { //get the setting from setting list var setting = settings.SingleOrDefault(s => s.Name == propertyInfo.Name); if (setting != null) { //4 set propertyInfo.SetValue(this, Convert.ChangeType(setting.Value, propertyInfo.PropertyType)); } } } public virtual void Save(IUnitOfWork unitOfWork) { //5 get all setting for this type name var settings = unitOfWork.Settings.Where(w => w.Type == _name).ToList(); foreach (var propertyInfo in _properties) { var propertyValue = propertyInfo.GetValue(this, null); var value = (propertyValue == null) ? null : propertyValue.ToString(); var setting = settings.SingleOrDefault(s => s.Name == propertyInfo.Name); if (setting != null) { // 6 update existing value setting.Value = value; } else { // 7 create new setting var newSetting = new Setting() { Name = propertyInfo.Name, Type = _name, Value = value, }; unitOfWork.Settings.Add(newSetting); } } } } }
propertyInfo.SetValue(this, Convert.ChangeType(setting.Value, propertyInfo.PropertyType));
public class GeneralSettings : SettingsBase { public string SiteName { get; set; } public string AdminEmail { get; set; } public bool RegisterUsersEnabled { get; set; } } public class GeneralSettings : SettingsBase { public string SiteName { get; set; } public string AdminEmail { get; set; } }
public interface ISettings { GeneralSettings General { get; } SeoSettings Seo { get; } void Save(); } public class Settings : ISettings { // 1 private readonly Lazy<GeneralSettings> _generalSettings; // 2 public GeneralSettings General { get { return _generalSettings.Value; } } private readonly Lazy<SeoSettings> _seoSettings; public SeoSettings Seo { get { return _seoSettings.Value; } } private readonly IUnitOfWork _unitOfWork; public Settings(IUnitOfWork unitOfWork) { _unitOfWork = unitOfWork; // 3 _generalSettings = new Lazy<GeneralSettings>(CreateSettings<GeneralSettings>); _seoSettings = new Lazy<SeoSettings>(CreateSettings<SeoSettings>); } public void Save() { // only save changes to settings that have been loaded if (_generalSettings.IsValueCreated) _generalSettings.Value.Save(_unitOfWork); if (_seoSettings.IsValueCreated) _seoSettings.Value.Save(_unitOfWork); _unitOfWork.SaveChanges(); } // 4 private T CreateSettings<T>() where T : SettingsBase, new() { var settings = new T(); settings.Load(_unitOfWork); return settings; } }
private readonly ICache _cache; public Settings(IUnitOfWork unitOfWork, ICache cache) { // ARGUMENT CHECKING SKIPPED FOR BREVITY _unitOfWork = unitOfWork; _cache = cache; _generalSettings = new Lazy<GeneralSettings>(CreateSettingsWithCache<GeneralSettings>); _seoSettings = new Lazy<SeoSettings>(CreateSettingsWithCache<SeoSettings>); } private T CreateSettingsWithCache<T>() where T : SettingsBase, new() { // this is where you would implement loading from ICache throw new NotImplementedException(); }
public ActionResult Index() { using (var uow = new ApplicationDbContext()) { var _settings = new Settings(uow); _settings.General.SiteName = "دات نت تیپس"; _settings.General.AdminEmail = "admin@gmail.com"; _settings.General.RegisterUsersEnabled = true; _settings.Seo.HomeMetaTitle = ".Net Tips"; _settings.Seo.MetaKeywords = "Asp.net MVC,Entity Framework,Reflection"; _settings.Seo.HomeMetaDescription = "ذخیره تنظیمات برنامه"; var settings2 = new Settings(uow); var output = string.Format("SiteName: {0} HomeMetaDescription: {1} MetaKeywords: {2} MetaTitle: {3} RegisterEnable: {4}", settings2.General.SiteName, settings2.Seo.HomeMetaDescription, settings2.Seo.MetaKeywords, settings2.Seo.HomeMetaTitle, settings2.General.RegisterUsersEnabled.ToString() ); return Content(output); } }
ویژگی های پیشرفته ی AutoMapper - قسمت دوم
public class SourceType1 //poco class { public string Name public string JobTitle public string PetsName } public class SourceType2 { public string BankName public decimal CreditCardBalance public DateTime SignupDate } public class Destination { public string Job public string Balance //thousand seprator }
همانطور که مطلع هستید در تنظیمات یک دایرکتوری مجازی در IIS6 یا 5، حتی پس از نصب دات نت فریم ورک سه و نیم، گزینه انتخاب نگارش 3.5 ظاهر نمیشود و همان تنظیمات ASP.Net 2.0 کافی است (شکل زیر) (دات نت 3 و سه و نیم را میتوان بعنوان افزونههایی با مقیاس سازمانی (WF ، WCF و ...) برای دات نت 2 درنظر گرفت).
هنگام استفاده از VS.Net 2008 و تنظیم نوع پروژه به دات نت فریم ورک 3.5 ، به صورت خودکار تنظیمات لازم به وب کانفیگ برنامه جهت استفاده از کامپایلرهای مربوطه نیز اضافه میشوند که شاید از نظر دور بمانند.
برای آزمایش این مورد، فرض کنید صفحه زیر را بدون استفاده از code behind و VS.Net ایجاد کرده ایم (جهت آزمایش سریع یک قطعه کد Linq ).
<%@ Page Language="C#" %>
<%@ Import Namespace="System" %>
<%@ Import Namespace="System.Linq" %>
<form id="Form1" method="post" runat="server">
<asp:GridView ID="GridView1" runat="server" />
</form>
<script runat="server">
protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
{
string[] cities = {
"London", "Amsterdam", "San Francisco", "Las Vegas",
"Boston", "Raleigh", "Chicago", "Charlestown",
"Helsinki", "Nice", "Dublin"
};
GridView1.DataSource = from city in cities
where city.Length > 4
orderby city
select city.ToUpper();
GridView1.DataBind();
}
</script>
این قطعه کد چون از قابلیتهای کامپایلر جدید سی شارپ استفاده میکند، با کامپایلر پیش فرض و تنظیم شده دات نت 2 کار نخواهد کرد و باید برای رفع این مشکل، فایل web.config جدیدی را نیز به پوشه برنامه اضافه کنیم:
<?xml version="1.0"?>
<configuration>
<system.codedom>
<compilers>
<compiler language="c#;cs;csharp" extension=".cs" warningLevel="4" type="Microsoft.CSharp.CSharpCodeProvider, System, Version=2.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089">
<providerOption name="CompilerVersion" value="v3.5"/>
<providerOption name="WarnAsError" value="false"/>
</compiler>
</compilers>
</system.codedom>
<system.web>
<compilation defaultLanguage="c#">
<assemblies>
<add assembly="System.Core, Version=3.5.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=B77A5C561934E089"/>
</assemblies>
</compilation>
</system.web>
</configuration>
همانطور که ذکر شد اگر از VS.Net 2008 استفاده کنید، هیچ وقت درگیر این مباحث نخواهید شد و همه چیز از پیش تنظیم شده است.
private static bool IsBlockedIpAddress(string ipAddress) { string[] ips = { "117.196.35.121", "117.196.35.122", "117.196.35.123", "117.196.35.124", "127.0.0.1" }; return ips.Any(ip => ip == ipAddress); }