مطالب
افزودن و اعتبارسنجی خودکار Anti-Forgery Tokens در برنامه‌های Angular مبتنی بر ASP.NET Core
Anti-forgery tokens یک مکانیزم امنیتی، جهت مقابله با حملات CSRF هستند. در برنامه‌های ASP.NET Core، فرم‌های دارای Tag Helper مانند asp-controller و asp-action به صورت خودکار دارای یک فیلد مخفی حاوی این token، به همراه تولید یک کوکی مخصوص جهت تعیین اعتبار آن خواهند بود. البته در برنامه‌های ASP.NET Core 2.0 تمام فرم‌ها، چه حاوی Tag Helpers باشند یا خیر، به همراه درج این توکن تولید می‌شوند.
برای مثال در برنامه‌های ASP.NET Core، یک چنین فرمی:
<form asp-controller="Manage" asp-action="ChangePassword" method="post">   
   <!-- Form details --> 
</form>
به صورت ذیل رندر می‌شود که حاوی قسمتی از Anti-forgery token است و قسمت دیگر آن در کوکی مرتبط درج می‌شود:
<form method="post" action="/Manage/ChangePassword">   
  <!-- Form details --> 
  <input name="__RequestVerificationToken" type="hidden" value="CfDJ8NrAkSldwD9CpLR...LongValueHere!" /> 
</form>
در این مطلب چگونگی شبیه سازی این عملیات را در برنامه‌های Angular که تمام تبادلات آن‌ها Ajax ایی است، بررسی خواهیم کرد.


تولید خودکار کوکی‌های Anti-forgery tokens برای برنامه‌های Angular

در سمت Angular، مطابق مستندات رسمی آن (^ و ^)، اگر کوکی تولید شده‌ی توسط برنامه، دارای نام مشخص «XSRF-TOKEN» باشد، کتابخانه‌ی HTTP آن به صورت خودکار مقدار آن‌را استخراج کرده و به درخواست بعدی ارسالی آن اضافه می‌کند. بنابراین در سمت ASP.NET Core تنها کافی است کوکی مخصوص فوق را تولید کرده و به Response اضافه کنیم. مابقی آن توسط Angular به صورت خودکار مدیریت می‌شود.
می‌توان اینکار را مستقیما داخل متد Configure کلاس آغازین برنامه انجام داد و یا بهتر است جهت حجیم نشدن این فایل و مدیریت مجزای این مسئولیت، یک میان‌افزار مخصوص آن‌را تهیه کرد:
using System;
using System.Threading.Tasks;
using Microsoft.AspNetCore.Antiforgery;
using Microsoft.AspNetCore.Builder;
using Microsoft.AspNetCore.Http;

namespace AngularTemplateDrivenFormsLab.Utils
{
    public class AntiforgeryTokenMiddleware
    {
        private readonly RequestDelegate _next;
        private readonly IAntiforgery _antiforgery;

        public AntiforgeryTokenMiddleware(RequestDelegate next, IAntiforgery antiforgery)
        {
            _next = next;
            _antiforgery = antiforgery;
        }

        public Task Invoke(HttpContext context)
        {
            var path = context.Request.Path.Value;
            if (path != null && !path.StartsWith("/api/", StringComparison.OrdinalIgnoreCase))
            {
                var tokens = _antiforgery.GetAndStoreTokens(context);
                context.Response.Cookies.Append(
                      key: "XSRF-TOKEN",
                      value: tokens.RequestToken,
                      options: new CookieOptions
                      {
                          HttpOnly = false // Now JavaScript is able to read the cookie
                      });
            }
            return _next(context);
        }
    }

    public static class AntiforgeryTokenMiddlewareExtensions
    {
        public static IApplicationBuilder UseAntiforgeryToken(this IApplicationBuilder builder)
        {
            return builder.UseMiddleware<AntiforgeryTokenMiddleware>();
        }
    }
}
توضیحات تکمیلی:
- در اینجا ابتدا سرویس IAntiforgery به سازنده‌ی کلاس میان افزار تزریق شده‌است. به این ترتیب می‌توان به سرویس توکار تولید توکن‌های Antiforgery دسترسی یافت. سپس از این سرویس جهت دسترسی به متد GetAndStoreTokens آن برای دریافت محتوای رشته‌ای نهایی این توکن استفاده می‌شود.
- اکنون که به این توکن دسترسی پیدا کرده‌ایم، تنها کافی است آن‌را با کلید مخصوص XSRF-TOKEN که توسط Angular شناسایی می‌شود، به مجموعه‌ی کوکی‌های Response اضافه کنیم.
- علت تنظیم مقدار خاصیت HttpOnly به false، این است که کدهای جاوا اسکریپتی Angular بتوانند به مقدار این کوکی دسترسی پیدا کنند.

پس از تدارک این مقدمات، کافی است متد الحاقی کمکی UseAntiforgeryToken فوق را به نحو ذیل به متد Configure کلاس آغازین برنامه اضافه کنیم؛ تا کار نصب میان افزار AntiforgeryTokenMiddleware، تکمیل شود:
public void Configure(IApplicationBuilder app, IHostingEnvironment env, ILoggerFactory loggerFactory)
{
   app.UseAntiforgeryToken();


پردازش خودکار درخواست‌های ارسالی از طرف Angular

تا اینجا برنامه‌ی سمت سرور ما کوکی‌های مخصوص Angular را با کلیدی که توسط آن شناسایی می‌شود، تولید کرده‌است. در پاسخ، Angular این کوکی را در هدر مخصوصی به نام «X-XSRF-TOKEN» به سمت سرور ارسال می‌کند (ابتدای آن یک X اضافه‌تر دارد).
به همین جهت به متد ConfigureServices کلاس آغازین برنامه مراجعه کرده و این هدر مخصوص را معرفی می‌کنیم تا دقیقا مشخص گردد، این توکن از چه قسمتی باید جهت پردازش استخراج شود:
public void ConfigureServices(IServiceCollection services)
{
      services.AddAntiforgery(x => x.HeaderName = "X-XSRF-TOKEN");
      services.AddMvc();
}

یک نکته: اگر می‌خواهید این کلیدهای هدر پیش فرض Angular را تغییر دهید، باید یک CookieXSRFStrategy سفارشی را برای آن تهیه کنید.


اعتبارسنجی خودکار Anti-forgery tokens در برنامه‌های ASP.NET Core

ارسال کوکی اطلاعات Anti-forgery tokens و سپس دریافت آن توسط برنامه، تنها یک قسمت از کار است. قسمت بعدی، بررسی معتبر بودن آن‌ها در سمت سرور است. روش متداول انجام اینکار‌، افزودن ویژگی [ValidateAntiForgeryToken]  به هر اکشن متد مزین به [HttpPost] است:
  [HttpPost] 
  [ValidateAntiForgeryToken] 
  public IActionResult ChangePassword() 
  { 
    // ... 
    return Json(…); 
  }
هرچند این روش کار می‌کند، اما در ASP.NET Core، فیلتر توکار دیگری به نام AutoValidateAntiForgeryToken نیز وجود دارد. کار آن دقیقا همانند فیلتر ValidateAntiForgeryToken است؛ با این تفاوت که از حالت‌های امنی مانند GET و HEAD صرفنظر می‌کند. بنابراین تنها کاری را که باید انجام داد، معرفی این فیلتر توکار به صورت یک فیلتر سراسری است، تا به تمام اکشن متدهای HttpPost برنامه به صورت خودکار اعمال شود:
public void ConfigureServices(IServiceCollection services)
{
       services.AddAntiforgery(x => x.HeaderName = "X-XSRF-TOKEN");
       services.AddMvc(options =>
       {
           options.Filters.Add(new AutoValidateAntiforgeryTokenAttribute());
       });
}
به این ترتیب دیگر نیازی نیست تا ویژگی ValidateAntiForgeryToken را به تک تک اکشن متدهای از نوع HttpPost برنامه به صورت دستی اعمال کرد.

یک نکته: در این حالت بررسی سراسری، اگر در موارد خاصی نیاز به این اعتبارسنجی خودکار نبود، می‌توان از ویژگی [IgnoreAntiforgeryToken] استفاده کرد.


آزمایش برنامه

برای آزمایش مواردی را که تا کنون بررسی کردیم، همان مثال «فرم‌های مبتنی بر قالب‌ها در Angular - قسمت پنجم - ارسال اطلاعات به سرور» را بر اساس نکات متدهای ConfigureServices و Configure مطلب جاری تکمیل می‌کنیم. سپس برنامه را اجرا می‌کنیم:


همانطور که ملاحظه می‌کنید، در اولین بار درخواست برنامه، کوکی مخصوص Angular تولید شده‌است.
در ادامه اگر فرم را تکمیل کرده و ارسال کنیم، وجود هدر ارسالی از طرف Angular مشخص است و همچنین خروجی هم با موفقیت دریافت شده‌است:



کدهای کامل این قسمت را از اینجا می‌توانید دریافت کنید: angular-template-driven-forms-lab-09.zip
برای اجرای آن فرض بر این است که پیشتر Angular CLI را نصب کرده‌اید. سپس به ریشه‌ی پروژه وارد شده و دو پنجره‌ی کنسول مجزا را باز کنید. در اولی دستورات
>npm install
>ng build --watch
و در دومی دستورات ذیل را اجرا کنید:
>dotnet restore
>dotnet watch run
اکنون می‌توانید برنامه را در آدرس http://localhost:5000 مشاهده و اجرا کنید.
مطالب
آموزش MDX Query - قسمت پنجم – باز کردن یک پایگاه داده ی Multidimensional در محیط BIMS و ساخت یک پروژه ی جدید.

در این قسمت در ابتدا نحوه‌ی باز کردن یک پایگاه داه‌ی چند بعدی را در محیط BIMS بررسی کرده و سپس چگونگی ساخت یک MDB را از پایه بررسی می‌کنیم. برای ادامه دادن این قسمت نیاز می‌باشد که پایگاه داده‌ی AdventureWorkDW2008 را در SSAS نصب کرده باشید .

در ابتدا مطابق شکل زیر منوی File سپس زیر منوی Open و Analysis Service Database را انتخاب نمایید. 


  در ادامه می‌بایست نام Server را مشخص نمایید و دقت داشته باشید که در اینجا منظور از نام سرور، نام سرور SSAS می‌باشد (در صورتیکه بر روی خود سرور در حال کار می‌باشید از . به جای نام سرور استفاده کنید). سپس در قسمت Database، نام پایگاه داده‌ی چند بعدی را انتخاب نمایید. در صورتی که به جز   Adventure Work DW 2008 ، پایگاه داده‌های چند بعدی دیگری را در SSAS داشته باشید، یک لیست از آنها را مشاهده خواهید کرد و در صورتیکه لیست شما خالی می‌باشد، احتمال دارد نام سرور اشتباه باشد یا روی سرویس SSAS مربوط به آن سرور هیچ پایگاه داده‌ی چند بعدی نصب نباشد.

حال مسیری را برای ذخیره سازی پروژه‌ی جدید در نظر بگیرید:  


 

پس از کمی شکیبایی، واکشی اطلاعات از روی پایگاه داده‌ی چند بعدی انتخاب شده انجام می‌شود و یک پروژه در ارتباط با آن پایگاه داده ساخته می‌شود. 


 

همان طور که مشخص می‌باشد، یک شیء درون شاخه‌ی Data Source وجود دارد که مشخص کننده‌ی ارتباط این پروژه با پایگاه داده‌ی Data Warehouse  است. برای مشاهده‌ی این ارتباط، بر روی Adventure Work DW کلیک راست کنید و سپس گزینه‌ی Open را انتخاب نمایید. در ادامه گزینه‌ی Edit را بزنید. 


 

سپس در پنجره‌ی جدید، تنظیمات رشته‌ی ارتباطی با DW را مشاهده نمایید 


 

با زدن کلید Test Connection باید پیام Test Connection Succeeded را مشاهده نمایید. اکنون پنجره‌ها را با زدن کلید OK ببندید.

در قسمت Data Source View سه شی تعریف شده است؛ براساس دسته بندی مورد نظر و جاری در Business موجود در Adventure Work  .

با کلیک راست کردن بر روی Adventure Works DW  و انتخاب گزینه‌ی Open، اقدام به باز کردن DSV انتخاب شده کنید. در صفحه‌ی باز شده می‌توانید انواع دیاگرام تهیه شده را مشاهده نمایید و همچنین لیستی از جداول موجود در این DSV مشخص می‌باشد. 


 

با کلیک راست کردن در فضای خالی دیاگرام ، امکان Add/Remove کردن جداول را به دیاگرام دارید. 


 

در شکل بالا بعد از انتخاب یک جدول در سمت راست و انتقال آن به سمت چپ می‌توانید با زدن دکمه‌ی Add Related Table براساس کلید‌های خارجی، جداول مرتبط با جدول انتخاب شده را به صورت خودکار انتخاب نمایید و به قسمت چپ انتقال دهید.

شما در ساخت Cube مشخص می‌نمایید که Cube را از کدام DSV خواهید ساخت. بنابراین انتخاب جداول در DSV ‌ها می‌بایست براساس نوع Business شما باشد تا در ساخت Cube به مشکلی برخورد نکنید.

 

در ساختار درختی موجود در پنجره‌ی Solution در شاخه‌ی Cube، می‌توانید Adventure Works را باز کنید (کلیک راست و انتخاب Open ) . 

 

در شکل بالا در سمت چپ، می‌توانید Measure ‌ها و Dimension ‌های موجود در این Cube را مشاهده کنید. همچنین در قسمت بالا چندین Tab وجود دارند که در هر کدام تنظیمات بیشتری را بر روی Cube اعمال می‌کنیم. با توجه به اینکه طراحی Cube ‌ها کاری تخصصی می‌باشد و نیاز به اطلاعات زیادی دارد اجازه دهید مقاله ای در خصوص طراحی Cube در SSAS جداگانه انتشار داده شود و فعلا در همین حد بسنده کنیم. با این حال در صورت نیاز می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در این خصوص کتاب Microsoft SQL Server Analysis Services 2008 With MDX از انتشارات Wrox را مطالعه نمایید.

در Solution Explorer در شاخه‌ی ،Dimensions می‌توانید تمامی بعدهایی که در تمامی Cube ‌های شما استفاده شده‌اند را مشاهده نمایید.

با انتخاب یک بعد  (ترجیحا بعد Date ) و با کلیک راست کردن و انتخاب گزینه‌ی Open آن را باز نمایید. 



در پنجره‌ی باز شده می‌توانید 4 Tab در بالا را مشاهد نمایید و در Tab نخست، Attribute  ها و همچنین ساختار Hierarchies و در آخر Data source View را مشاهده نمایید.

در Attribute relationships  می توانید ارتباط صفت‌های یک بعد را مشخص نمایید. 



در Browsing Tab می‌توانید محتوای Dimension را بررسی نمایید (البته اگر در پروژه‌ی جدید قرار دارید حتما می‌بایست پروژه را Deploy کرده باشید. در حالتیکه یک پایگاه داه‌ی چند بعدی را باز می‌کنید، نیازی به Deploy کردن نمی‌باشد؛ زیرا حتما قبلا این کار انجام شده است (زیرا شما پایگاه داده‌ی چند بعدی را بعد از Deploy کردن پروژه‌ی SSAS خواهید داشت )) 


 

در صورتیکه مانند روش بالا یک پایگاه داده‌ی چند بعدی را باز کنیم، دیگر نیازی به Deploy کردن نمی‌باشد و فقط برای اعمال تغییرات روی پایگاه داده‌ی چند بعدی باید پروژه را Process کنیم و برای این منظور روی نام پروژه کلیک راست کرده و گزینه‌ی Process را انتخاب کنید. با این کار تغییرات اعمال شده در BIMS روی پایگاه داده‌ی SSAS اعمال می‌گردند و داده‌ها با توجه به ساختار Cube ‌ها دوباره پردازش می‌شوند. 


 

  برای ساخت یک پروژه‌ی جدید به شکل زیر عمل می‌کنیم :

  در ابتدا BIMS را باز کرده و سپس به منوی File رفته و در قسمت New گزینه‌ی Project را انتخاب می‌کنیم. سپس در صفحه‌ی باز شده، مطابق شکل زیر عمل کرده و یک پروژه از نوع Analysis Service Multidimensional … می‌سازیم.


سپس برروی شاخه‌ی Data Source کلیک راست کرده و گزینه‌ی New Data Source را می‌زنیم و پنجره‌های ویزارد را به جلو می‌رویم. 


 

در ابتدا باید یک Connection به DW تولید کنیم. برای این منظور در پنجره‌ی فوق دکمه‌ی New را زده و اطلاعات را مطابق شکل زیر پر می‌کنیم. 


 

و سپس OK را میزنیم.

در صورتی که SSAS در یک سرور دیگر نصب شده است در پنجره‌ی بعدی نیاز می‌باشد نام کاربری را که به سرویس SSAS در آن سرور دسترسی دارد را وارد کنیم.

در صورتی که SSAS روی سیستم Local نصب شده است و کاربری که با آن Login هستیم دسترسی کافی به SSAS را دارد، گزینه‌ی Use the credentials of the current user را انتخاب می‌کنیم. 


 

در صفحه‌ی آخر یک نام برای DS انتخاب می‌کنیم.

سپس نیاز می‌باشد یک DSV بسازیم. برای این منظور روی شاخه‌ی Data Source View کلیک راست کرده و گزینه‌ی New را انتخاب کرده و سپس در پنجره‌ی Wizard باید Data Source ساخته شده در مرحله‌ی قبل را انتخاب کرده و سپس Next را بزنیم. در اینجا بر اساس بیزینس‌های مختلف، راه کار‌های گوناگونی را داریم. به عبارت دیگر می‌توان جداول Fact و Dimension ‌های مرتبط با آن‌را بر اساس زیر سیستم‌های مختلف انتخاب کرده و برای هر کدام از آنها یک DSV بسازیم. به نظر من می‌توانیم تمامی جداول را در این مرحله انتخاب کرده و سپس این تفکیک بندی را در سطح Cube ‌ها انجام داد. به طور کلی دقت داشته باشید به هیچ عنوان DSV و Cube ‌های سیستم را خیلی تفکیک نکنید. زیرا در نوشتن کوئری‌ها و Join بین Cube ‌ها با مشکل و سختی روبرو خواهید شد. (از لحاظ تجربی تفکیک بندی به شرطی صورت گیرد که نیازی به Join  کردن Cube ‌ها در MDX Query ‌ها نباشد.)


سپس یک نام برای DSV خود انتخاب کرده و Finish را بزنید.

خوب؛ آخرین مرحله ساخت Cube می‌باشد (البته در طراحی Cube مطالب بسیاری وجود دارند که در یک مقاله‌ی دیگر تلاش خواهم کرد تمامی آن موارد را توضیح دهم.)

برای ساخت Cube ، روی شاخه‌ی Cube کلیک راست کرده و گزینه‌ی New را بزنید.

سپس Use Existing Table را انتخاب کرده و Next را بزنید. 



در پنجره‌ی بعدی باید DSV را انتخاب کرد و بعد جداول مورد نیاز در طراحی Cube را انتخاب کنید. فراموش نکنید در صورت انتخاب یک Fact  تمامی Dimension ‌های مرتبط با آن را انتخاب نماید. دکمه Next  را بزنید. 



در پنجره‌ی بعدی باید جداول Fact را انتخاب کرده و دکمه‌ی Next را بزنید. 



سپس در پنجره‌ی بعدی دایمنشن را انتخاب نمایید. (ترجیحا اجازه بدهید خود BIMS برای شما Dimension ‌ها را بسازد، هرچند که خود شما می‌توانید بعدا به صورت دستی Dimension ‌ها را ایجاد کنید).



بعد از زدن دکمه‌ی Next نامی برای Cube خود انتخاب نمایید و سپس دکمه‌ی Finish را بزنید.

  بعد از ساخت Cube ، چندین دایمنشن به صورت خودکار ساخته می‌شوند . البته گاهی نیاز می‌باشد که اقدام به ساخت ساختار‌های سلسله مراتبی در Dimension ‌ها کنیم (این مورد را در یک مقاله جداگانه آموزش خواهم داد.)

  پروژه با کلید‌های ترکیبی Ctrl+Shift+B ساخته می‌شود و بعد از اطمینان از درست بودن ساخت پروژه، آن را باید Deploy کرد.

  برای Deploy کردن یک پروژه کافی است بعد از تنظیم کردن رشته‌ی ارتباطی در DS (قبلا توضیح داده شده است) روی پروژه کلیک راست کرده و گزینه‌ی Deploy را بزنیم.

مطالب دوره‌ها
افزودن مشخص کننده فیلد اجباری در ASP.NET MVC به صورت خودکار توسط jQuery
در ASP.NET MVC زمانیکه خاصیتی با ویژگی Required مزین می‌شود، تا زمان اعتبار سنجی فرم، هیچ نشانی را از خود بروز نمی‌دهد. برای مثال علاقمندیم مانند شکل زیر، یک ستاره پس از فیلدهای اجباری ظاهر گردد:


انجام اینکار نیز با دو سطر کد نویسی توسط jQuery قابل انجام است.
در ادامه خروجی رندر شده فیلدی را که پرکردن آن الزامی است مشاهده می‌کنید:
        <div class="editor-label">
            <label for="Title">عنوان</label>
        </div>
        <div class="editor-field">
            <input class="text-box single-line" data-val="true" data-val-required="*" id="Title" name="Title" type="text" value="" />
            <span class="field-validation-valid" data-valmsg-for="Title" data-valmsg-replace="true"></span>
        </div>
تنها کاری که باید صورت گیرد، یافتن مواردی است که حاوی data-val-required هستند و سپس افزودن یک ستاره پس از آن‌ها:
        $(function() {    
            $('[data-val-required]').after('<span class="required-indicator"> (*)</span>');
        });
برای اعمال رنگ به آن نیز می‌توان کمی css سایت را ویرایش کرد:
.required-indicator
{
color: red;
font-size: 1.2em;
font-weight: bold;
}
نظرات مطالب
روش استفاده‌ی از jQuery در برنامه‌های AngularJS 2.0
در قسمت اول (اهمیت آشنایی با npm) در این مورد مقدمه‌ای عنوان شد.
- این مورد بیشتر انتخاب شخصی است. مدیریت کننده‌های بسته‌ی زیادی وجود دارند و اشخاص می‌توانند انتخاب کنند.
- bower خودش یکی از ابزارهای NodeJS است که توسط npm نصب می‌شود. بنابراین زمانیکه از bower استفاده می‌کنید، زیرساخت کار یکی است.
مطالب
آرگومان‌های نامگذاری شده (named arguments/parameters) در C#4
مطالب
به روز رسانی قسمت assemblyBinding فایل‌های config توسط NuGet
زمانیکه پروژه‌ی شما وابستگی‌های متعددی داشته باشد، احتمال برخوردن به یک چنین خطایی بسیار محتمل است:
 Could not load file or assembly Newtonsoft.Json or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.
کتابخانه‌ی Newtonsoft.Json جزو پروژه‌هایی است که مدام به روز رسانی و نگهداری می‌شود. در این بین ممکن است وابستگی A از نگارش 4.5 آن استفاده کند و وابستگی B بر اساس نگارش 4.7 آن کامپایل شده باشد و وابستگی جدیدی از نگارش 6 آن استفاده کند. در یک چنین حالتی زمانیکه پروژه‌ی شما آخرین نگارش JSON.NET را به همراه داشته باشد، وابستگی‌های A و B پیام یافت نشدن نگارش‌های خاص کتابخانه‌ی Newtonsoft.Json را صادر خواهند کرد و در این حالت، برنامه در همان ابتدای کار کرش می‌کند. برای رفع این مشکل می‌توان به دات نت گفت که تمام درخواست‌های مرتبط با JSON.NET را به اسمبلی خاصی هدایت و پردازش کن. به این قابلیت assembly redirects گفته می‌شود و به نحو ذیل در فایل‌های کانفیگ برنامه (app.config یا web.config) قابل تعریف است:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<configuration>
  <!-- ... -->
  <runtime>
    <assemblyBinding xmlns="urn:schemas-microsoft-com:asm.v1">
      <dependentAssembly>
        <assemblyIdentity name="Newtonsoft.Json" publicKeyToken="30ad4fe6b2a6aeed" culture="neutral" />
        <bindingRedirect oldVersion="0.0.0.0-6.0.0.0" newVersion="6.0.0.0" />
      </dependentAssembly>
    </assemblyBinding>
  </runtime>
</configuration>
به این ترتیب تمام اسمبلی‌هایی که بر اساس نگارش قدیمی JSON.NET کامپایل شده‌اند، باور خواهند کرد که نگارش 6 آن، همان نگارشی است که باید با آن کار کنند.


به روز رسانی قسمت assembly redirects توسط NuGet

البته اگر بسته‌ی جدیدی را توسط نیوگت نصب کنیم، این assembly redirects به صورت خودکار توسط آن اضافه خواهند شد اما ... گاهی ممکن است موارد قدیمی را به روز نکند یا موردی فراموش شوند یا حتی اگر اطلاعاتی را پیشتر از وب یافته‌اید، دارای خطای تایپی باشند. برای یک چنین مواردی اگر با خطای Could not load file or assembly ابتدای بحث مواجه شدید، مراحل ذیل را طی کنید تا بتوانید قسمت assembly redirects را بازسازی کنید:
الف) به فایل config برنامه مراجعه کرده و کلا قسمت assemblyBinding آن‌را حذف کنید.
ب) سپس دستور ذیل را در کنسول پاورشل نیوگت اجرا کنید:
 PM> Get-Project -All | Add-BindingRedirect
این دستور به تمام پروژه‌های موجود در solution جاری مراجعه کرده و قسمت assemblyBinding آن‌ها را بر اساس آخرین اطلاعات پروژه‌ها و وابستگی‌های آن‌ها به روز می‌کند.
نظرات مطالب
ASP.NET MVC #18
با سلام
در برنامه‌های ویندوزی که من کار کردم مجوزهای یک نقش قابل تغییر است، مثلا نقش مدیر می‌تواند نقشی را تعریف و برای آن مجوزهای را تعریف کند، آیا در mvc نیز می‌توان چنین کاری را پیاده سازی کرد؟
آنگونه که من فهمیدم ظاهرا با نوشتن نام یک نقش روی یک اکشن یک کار هاردکد انجام داده ایم و به طور داینامیک قابل تغییر نیست!
مطالب
کنترل دسترسی‌ها در Angular با استفاده از Ng2Permission
سناریویی را در نظر بگیرید که در آن بعد از احراز هویت کاربر، لیست دسترسی‌هایی را که کاربر به بخش‌های مختلف خواهد داشت، از سرور دریافت می‌کند. به عنوان مثال کل دسترسی‌های موجود در سیستم به شرح زیر است:
  1. ViewUsers 
  2. CreateUser 
  3. EditUser 
  4. DeleteUser 
حالا فرض کنید، کاربر X بعد از احراز هویت، از لیست دسترسی‌های موجود، تنها دسترسی ViewUsers و EditUser را دریافت می‌کند. یعنی تنها مجاز به مشاهده‌ی لیست کاربران و ویرایش کردن آنها می‌باشد.
در اینجا جهت جلوگیری از دسترسی به ویرایش کاربر، با استفاده از یک Router guard سفارشی می‌توان مسیر users/edit را برای کاربر غیر قابل استفاده کرد؛ به نحوی که اگر کاربر وارد شده مجوز EditUser را نداشت، این مسیر غیر قابل دسترسی باشد. 
از طرفی صفحه‌ی ViewUsers، برای کاربری با تمامی دسترسی‌ها، به شکل زیر خواهد بود: 


همانطور که مشاهده می‌کنید، المنت‌هایی در صفحه وجود دارند که کاربر X نباید آنها را مشاهده کند. از جمله دکمه حذف کاربر و دکمه ایجاد کاربر. برای مخفی کردن آنها چه راه‌حلی را می‌توان ارائه داد؟ شاید بخواهید برای اینکار از ngIf* استفاده کنید. برای اینکار کافی است دست بکار شوید تا مشکلاتی را که در این روش به آنها بر می‌خورید، متوجه شوید. از جمله این مشکلات می‌توان به پیچیدگی بسیار زیاد و وجود کدهای تکراری در هر کامپوننت اشاره کرد (در بهترین حالت هر کامپوننت باید سرویس حاوی دسترسی‌ها را در خود تزریق کرده و با استفاده از توابعی، وجود یا عدم وجود دسترسی را بررسی کند). 

راه‌حل بهتر، استفاده از یک Directive سفارشی است. همچنین ماژول  Ng2Permission  علاوه بر فراهم کردن Directive جهت مدیریت المنت‌های روی صفحه، امکاناتی را جهت نگهداری و تعریف دسترسی‌های جدید و همچنین محافظت از Routeها فراهم کرده است. این ماژول الهام گرفته از ماژول  angular-permission می‌باشد.

کافی است با استفاده از دستور زیر این ماژول را نصب کنید: 

npm install angular2-permission --save

بعد از نصب، ماژول Ng2Permission را در قسمت imports در ماژول اصلی برنامه، اضافه کنید. 

import { Ng2Permission } from 'angular2-permission';
@NgModule({
  imports: [
    Ng2Permission
  ]
})


مدیریت دسترسی‌ها

 برای مدیریت دسترسی‌های کاربر، از سرویس PermissionService، در هرجایی از برنامه می‌توانید استفاده کنید. این سرویس دارای متدهای زیر است.:
توضیحات  امضاء 
 تعریف دسترسی‌های جدید   define(permissions: Array<string>): void
 افزودن دسترسی جدید   add(permission: string ) : void 
 حذف دسترسی مشخص شده   remove(permission: string ) : void 
 برسی اینکه دسترسی قبلا تعریف شده است؟   hasDefined( permission : string ) : boolean 
 برسی اینکه حداقل یکی از دسترسی‌های ورودی قبلا تعریف شده است؟   hasOneDefined(permissions: Array < string > ) : boolean 
 حذف تمامی دسترسی‌ها   clearStore( ) : void 
 دریافت تمامی دسترسی‌های تعریف شده   get store ( ) : Array < string>
 Emitter جهت تغییر در دسترسی‌ها  get permissionStoreChangeEmitter ( ) : EventEmitter< an y>

برای مثال جهت تعریف دسترسی‌های جدید، کافی است سرویس PermissionService را تزریق کرده و با استفاده از متدهای define اقدام به اینکار کنید: 

import { PermissionService } from 'angular2-permission';
@Component({
    […]
})
export class LoginComponent implements OnInit {
    constructor(private _permissionService: PermissionService) { 
        this._permissionService.define(['ViewUsers', 'CreateUser', 'EditUser', 'DeleteUser']);
    }
}

آنچه که واضح است، این است که لیست دسترسی‌ها می‌توانند از سمت سرور تامین شوند.

 

محافظت از مسیرهای تعریف شده

 بعد از تعریف دسترسی‌ها، برای محافظت از مسیر‌های غیر مجاز برای کاربر می‌توانید از PermissionGuard به شکل زیر استفاده کنید: 
import { PermissionGuard, IPermissionGuardModel } from 'angular2-permission';
[…]
const routes: Routes = [
    {
        path: 'login',
        component: LoginComponent,
        children: []
    },
    {
        path: 'users',
        component: UserListComponent,
        canActivate: [PermissionGuard],
        data: {
            Permission: {
                Only: ['ViewUsers'],
                RedirectTo: '403'
            } as IPermissionGuardModel
        },
        children: []
    },
    {
        path: 'users/create',
        component: UserCreateComponent,
        canActivate: [PermissionGuard],
        data: {
            Permission: {
                Only: ['CreateUser'],
                RedirectTo: '403'
            } as IPermissionGuardModel
        },
        children: []
    },
    {
        path: '403',
        component: AccessDeniedComponent,
        children: []
    }
];

@NgModule({
    imports: [RouterModule.forRoot(routes)],
    exports: [RouterModule]
})
export class AppRoutingModule { }
همانطور که مشاهده می‌کنید کافی است canActivate در هر Route را به PermissionGuard تنظیم کنید. همچنین در data از طریق کلید Permission، تنظیمات این Guard را مشخص کنید. کلید Permission در data یک شیء از نوع IPermissionGuardModel را دریافت خواهد کرد که حاوی خصوصیات زیر است:
 
توضیحات     خصوصیت 
 فقط دسترسی‌های تعریف شده در این قسمت، امکان پیمایش به این مسیر را خواهند داشت.   Only 
 تمامی دسترسی‌های تعریف شده، به جز دسترسی‌های تعریف شده در این قسمت، امکان پیمایش به این مسیر را خواهند داشت.   Except 
 در صورتیکه تقاضای غیر مجازی جهت پیمایش به این مسیر صادر شد، کاربر را به این مسیر هدایت می‌کند.   RedirectTo 

نکته ۱: مقدار دهی همزمان Only و Except مجاز نیست.
نکته ۲: ذکر چند دسترسی در هر یک از خصوصیت‌های Only و Except معنی «یا منطقی» دارد. مثلا در قطعه کد زیر، اگر دسترسی Admin باشد «یا» دسترسی CreateUser باشد امکان مشاهده پیمایش صفحه وجود خواهد داشت. 
{
    path: 'users/create',
    component: UserCreateComponent,
    canActivate: [PermissionGuard],
    data: {
        Permission: {
            Only: ['Admin', 'CreateUser'],
            RedirectTo: '403'
        } as IPermissionGuardModel
    },
    children: []
}

محافظت از المنت‌های صفحه

 جهت محافظت از المنت‌های موجود در صفحه، ماژول Ng2Permission دایرکتیوهایی را برای این منظور تدارک دیده است: 
 توضیحات  Input type     Directive 
 فقط دسترسی‌های تعریف شده در این دایرکتیو امکان مشاهده (به صورت پیش فرض) المنت را دارند.   Arrayy<string>   hasPermission 
 تمامی دسترسی‌های موجود، به جز دسترسی‌های تعریف شده در این دایرکتیو امکان مشاهده (به صورت پیش فرض) المنت را دارند.   Array<string>   exceptPermission
 استراتژی برخورد با المنت، هنگامیکه کاربر دسترسی به المنت دارد.   string | Function   onAuthorizedPermission 
 استراتژی برخورد با المنت، هنگامیکه کاربر دسترسی به المنت را ندارد.  string | Function 
 onUnauthorizedPermission 

در مثال زیر فقط کاربرانی که دسترسی DeleteUser را داشته باشند، امکان مشاهده دکمه حذف را خواهند داشت.
<button type="button" [hasPermission]="['DeleteUser']">
  <span aria-hidden="true"></span>
  Delete
</button>

در صورتیکه بیش از یک دسترسی مد نظر باشد، با کاما از هم جدا خواهند شد.

<button type="button" [hasPermission]="[ 'Admin', 'DeleteUser']">
  <span aria-hidden="true"></span>
  Delete
</button>
در مثال بالا درصورتیکه کاربر دسترسی Admin « یا » دسترسی DeleteUser را داشته باشد، امکان مشاهده (به صورت پیش فرض) المنت را خواهد داشت. مثال زیر یعنی تمامی کاربران با هر دسترسی امکان مشاهده المنت را خواهند داشت؛ بجز دسترسی GeustUser. 
<button type="button" [exceptPermission]="['GeustUser']">
  <span aria-hidden="true"></span>
  Delete
</button>
به صورت پیش فرض هنگامیکه کاربری دسترسی به المنتی را نداشته باشد، دایرکتیو، این المنت را مخفی خواهد کرد (با تنظیم استایل display به none). شاید شما بخواهید بجای مخفی/نمایش المنت، مثلا از فعال/غیرفعال کردن المنت استفاده کنید. برای این کار از خصوصیت onAuthorizedPermission و onUnauthorizedPermission به شکل زیر استفاده کنید:
<button type="button" 
  [hasPermission]="['GeustUser']"
  onAuthorizedPermission="enable"
  onUnauthorizedPermission="disable">
  <span aria-hidden="true"></span>
  Delete
</button>
تمامی استراتژی‌های از قبل تعریف شده و قابل استفاده برای خصوصیت onAuthorizedPermission و onUnauthorizedPermission به شرح زیر است:
 رفتار   مقدار 
 حذف خصوصیت disabled از المنت   enable 
افزودن خصوصیت disabled به المنت     disable 
 تنظیم استایل display به inherit   show 
 تنظیم استایل display به none   hide 

در صورتیکه هیچ‌کدام از این استراتژی‌ها، پاسخگوی نیاز شما جهت برخورد با المنت نبود، می‌توانید بجای ارسال یک رشته ثابت به خصوصیت onAuthorizedPermission و onUnauthorizedPermission، یک تابع را ارسال کنید تا عملی که می‌خواهید، بر روی المنت انجام دهد. به عنوان مثال می‌خواهیم در صورتیکه کاربر مجاز به استفاده از المنتی نبود، المنت را از طریق تنظیم استایل visibility به hidden، مخفی کنیم و در صورتیکه کاربر مجاز به استفاده از المنت بود، استایل visibility به inherit تنظیم شود. 
با این فرض، کدهای کامپوننت به شکل زیر:
@Component({
    selector: 'app-user-list',
    templateUrl: './user-list.component.html',
    styleUrls: ['./user-list.component.css']
})
export class UserListComponent {

  constructor() { }

  OnAuthorizedPermission(element: ElementRef) {
    element.nativeElement.style.visibility ="inherit";
  }

  OnUnauthorizedPermission(element: ElementRef) {
    element.nativeElement.style.visibility = "hidden";    
  }
}
و تگهای Html زیر: 
<button 
  [hasPermission]="['CreateUser']"
  [onAuthorizedPermission]="OnAuthorizedPermission"
  [onUnauthorizedPermission]="OnUnauthorizedPermission">
  <span aria-hidden="true"></span>
  Add New User
</button>
نکته:  هر تغییر در لیست دسترسی‌ها در لحظه سبب اجرای دوباره دایرکتیوها خواهد شد و تغییرات، در همان لحظه در لایه نمایش قابل مشاهده خواهند بود. 
مطالب
چگونه کد قابل تست بنویسیم - قسمت اول
مقدمه 
نوشتن تست برای کدها بسیار عالی است، در صورتیکه بدانید چگونه این کار را بدرستی انجام دهید. متأسفانه بسیاری از منابع آموزشی موجود، این مطلب که چگونه کد قابل تست بنویسیم را رها می‌کنند؛ بدلیل اینکه آنها مراقبند در بین لایه هایی که در کدهای واقعی وجود دارند گیر نکنند، جایی که شما لایه‌های خدمات (Service Layer)، لایه‌های داده، و غیره را دارید. به ضرورت، وقتی میخواهید کدی را تست کنید که این وابستگی‌ها را دارد، تست‌ها بسیار کند و برای نوشتن دشوار هستند و اغلب بدلیل وابستگی‌ها شکست میخورند و نتیجه غیر قابل انتظاری خواهند داشت.

پیش زمینه
کدی که به خوبی نوشته شده باشد از لایه‌های جداگانه ای تشکیل شده است که هر لایه مسئول یک قسمت متفاوت از وظایف برنامه خواهد بود. لایه‌های واقعی بر اساس نیاز و نظر توسعه دهندگان متفاوت است، ولی یک ساختار رایج به شکل زیر خواهد بود.

لایه نمایش / رابط کاربری : این قسمت کد منطق نمایش و تعامل رابط کاربری می‌باشد.
منطق تجاری / لایه خدمات : این قسمت منطق تجاری کد شما میباشد. برای نمونه در کد مربوط به یک کارت خرید، این کارت خرید میداند چگونه جمع کارت را محاسبه نماید و یا چگونه اقلام موجود در سفارش را شمارش کند.
لایه دستیابی به داده / لایه ماندگاری :  این کد میداند چگونه به منبع داده متصل شود و یک کارت خرید را بازگرداند و یا چگونه یک کارت را در منبع داده ذخیره نماید.
منبع داده : اینجا جایی است که محتویات کارت در آن ذخیره میشود.

مزیت مدیریت وابستگی‌ها 

بدون مدیریت وابستگی‌ها، وقتی شما برای لایه نمایش تست می‌نویسید، کد شما در خدمات واقعی که به کد واقعی دستیابی به منبع داده وابسته است، گرفتار می‌شود و سپس به منبع داده اصلی متصل می‌شود. در واقع، وقتی شما در حال تست نویسی برای گزینه "اضافه به کارت" و یا "دریافت تعداد اقلام" هستید، می‌خواهید کد را به صورت مجزا تست کنید و قادر باشید نتایج قابل پیش بینی را تضمین نمایید. بدون مدیریت وابستگی‌ها، تست‌های نمایش شما برای گزینه "اضافه به کارت" کند هستند و وابستگی‌ها نتایج غیر قابل پیش بینی بازمیگردانند که میتوانند باعث پاس نشدن تست شما شوند.

راه حل تزریق وابستگی است
راه حل این مسأله تزریق وابستگی است. تزریق وابستگی برای کسانی که تا بحال از آن استفاده نکرده اند، اغلب گیج کننده و پیچیده به نظر میرسد، اما در واقع، مفهومی بسیار ساده و فرآیندی با چند اصل ساده است. آنچه میخواهیم انجام دهیم مرکزیت دادن به وابستگی هاست. در این مورد، استفاده از شیء کارت خرید است و سپس رابطه بین کدها را کم می‌کنیم تا جاییکه وقتی شما برنامه را اجرا می‌کنید، از خدمات و منابع واقعی استفاده کند و وقتی آنرا تست می‌کنید، می‌توانید از خدمات جعلی (mocking) استفاده نمایید که سریع و قابل پیش بینی هستند. توجه داشته باشید که رویکردهای متفاوت بسیاری وجود دارند که میتوانید استفاده کنید، ولی من برای ساده نگهداشتن این مطلب، فقط رویکرد Constructor Injection را شرح میدهم.

گام 1 -  وابستگی‌ها را شناسایی کنید
وابستگی‌ها وقتی اتفاق می‌افتند که کد شما از لایه‌های دیگر  استفاده می‌نماید. برای نمونه، وقتی لایه نمایش از لایه خدمات استفاده می‌نماید. کد نمایش شما به لایه خدمات وابسته است، ولی ما میخواهیم کد لایه نمایش را به صورت مجزا تست کنیم.
public class ShoppingCartController : Controller
{
    public ActionResult GetCart()
    {
        //shopping cart service as a concrete dependency
        ShoppingCartService shoppingCartService = new ShoppingCartService();
        ShoppingCart cart = shoppingCartService.GetContents();
        return View("Cart", cart);
    }
    public ActionResult AddItemToCart(int itemId, int quantity)
    {
        //shopping cart service as a concrete dependency
        ShoppingCartService shoppingCartService = new ShoppingCartService();
        ShoppingCart cart = shoppingCartService.AddItemToCart(itemId, quantity);
        return View("Cart", cart);
    }
}

 
گام 2 – وابستگی‌ها را مرکزیت دهید
این کار با چندین روش قابل انجام است؛ در این مثال من میخواهم یک متغیر عضو از نوع ShoppingCartService ایجاد کنم و سپس آنرا به وهله ای که در Constructor ایجاد خواهم کرد، منتسب کنم. حال هرجا ShoppingCartService نیاز باشد بجای آنکه یک وهله جدید ایجاد کنم، از این وهله استفاده می‌نمایم. 
public class ShoppingCartController : Controller
{
    private ShoppingCartService _shoppingCartService;
    public ShoppingCartController()
    {
        _shoppingCartService = new ShoppingCartService();
    }
    public ActionResult GetCart()
    {
        //now using the shared instance of the shoppingCartService dependency
        ShoppingCart cart = _shoppingCartService.GetContents();
        return View("Cart", cart);
    }
    public ActionResult AddItemToCart(int itemId, int quantity)
    {
        //now using the shared instance of the shoppingCartService dependency
        ShoppingCart cart = _shoppingCartService.AddItemToCart(itemId, quantity);
        return View("Cart", cart);
    }
}

 در قسمت بعد درباره مواردی مانند از بین بردن ارتباط لایه ها، تزریق وابستگی و نوشتن تست بحث خواهم کرد.
نظرات مطالب
EF Code First #10
- فضای نام System.Data.Entity مربوط به متد الحاقی جدید Include، در اسمبلی EntityFramework.dll وجود دارد. بنابراین برای استفاده از آن نیاز است اسمبلی EntityFramework.dll را هم به پروژه کتابخانه‌ای جدید خود، الحاق کنید.
- اگر مورد فوق برقرار است و Intellisense کار نمی‌کند، اما برنامه کامپایل می‌شود، احتمالا مشکل از ReSharper ایی است که دارید استفاده می‌کنید. VS.NET را با دستور خط فرمان ذیل، در حالت safe mode اجرا کنید:
"c:\__path to__\IDE\devenv.exe" /safemode /nosplash /log
در این حالت افزونه‌ها بارگذاری نمی‌شوند. اگر مشکلی نبود، یعنی باید ReSharper را به روز یا مجددا نصب کنید.