مطالب
بررسی مفهوم Event bubbling در جی کوئری و تاثیر آن بر کارآیی کدهای نوشته شده
Event bubbling یا جوشیدن رویدادها به مفهوم انتقال رویدادهای رخ داده در یک المنت به سمت المنت یا المنت‌های والد می‌باشد. برای مثال با کلیک بر روی یک المنت در صفحه، رویداد کلیک هم در همان المنت اجرا خواهد شد و هم در المنت‌های والد.
ساختار سند زیر را در نظر بگیرید:
<div id="parent">
    <div id="child1">
        <div id="child2">
            <div id="child3"></div>
        </div>
    </div>
</div>
حال اگر برای هرکدام از divهای موجود در سند، یک هندلر برای مدیریت رویداد کلیک نوشته شود و کاربر بر روی child3 کلیک کند، به ترتیب ابتدا رویداد مربوط به المنت child3 سپس child2 سپس child1 و در نهایت parent اجرا خواهد شد. یعنی با کلیک بر روی child3، تمامی هندلرهای کلیک اجرا خواهند شد. دلیل اینکار همان مفهوم Event bubbling است.
Event bubbling فقط مختص صفحات وب نیست؛ بلکه در تمامی سیستم عامل‌ها یکی از مفاهیم مدیریت رخدادها(Events) است. حتی در برنامه‌های مبتنی بر ویندوز فرم هم شما با این مفهوم برخورد کرده‌اید.
در صفحات وب، در نهایت رویدادها به شیء Window منتقل می‌شوند و در یک وب فرم، به From اصلی برنامه.
حال با این مقدمه به سراغ بهینه سازی کدهای نوشته شده‌ی خود می‌رویم. اگر از کتابخانه‌ی جی‌کوئری استفاده کرده باشید، حتما از رویدادهای مختلف ماوس و صفحه کلید بهره برده‌اید. تصور برنامه‌ای که از رویدادها استفاده نکند و باید با کاربر در تعامل باشد، غیرممکن است؛ زیرا این رویدادها هستند که درخواست‌های کاربر را به برنامه منتقل می‌کنند.
به قطعه کد زیر توجه کنید:
$('#parent').on('click', function (event) {

});

$('#child1').on('click', function (event) {

});

$('#child2').on('click', function (event) {

});
ما یک هندلر برای مدیریت رویداد کلیک المنت parent نوشته‌ایم؛ یکی برای المنت child1 و یکی دیگر برای child2. با استفاده از مفهوم جوشیدن رخدادها می‌توانیم هر سه هندلر را حذف و به یک هندلر تبدیل کنیم!
$(document).on('click', '#parent, #child1, #child2, #child3', function (event) {

});
شاید بپرسید مزیت اینکار چیست؟ نکته‌ی کلیدی در همینجاست. میزان حافظه‌ی مصرفی مدیریت یک رخداد، به مراتب کمتر از چندین رخداد است.
در واقع شما فقط یک هندلر را ثبت و تمامی کارهای لازم را به آن می‌سپارید. شدیدا توصیه می‌شود که در نوشتن کدهای خود از ایجاد هندلر بر روی هر عنصر خودداری کنید.
برای مثال اگر شما در صفحه‌ی مدیریت پست‌ها قرار دارید و برای ویرایش هر پست دکمه‌ای را تعیین کرده باشید به جای نوشتن کدی مانند زیر:
$('.post .edit').on('click', function (event) {

});
از نسخه‌ی بهینه شده‌ی آن استفاده کنید:
$(document).on('click', '.post .edit', function (event) {

});
تصور کنید شما در همین صفحه 50 پست را به کاربر نشان داده باشید و اگر از کد بالا استفاده کنید، به ازای هر 50 دکمه‌ی ویرایش، یک هندلر برای رویداد کلیک خواهید داشت. حالا اگر از کد پایین استفاده کنید، تنها یک هندلر برای 50 رویداد خواهید داشت.
همان صفحه‌ی مدیریت پست را در نظر بگیرید. 50 پست داریم. هر کدام یک دکمه‌ی ویرایش، حذف، امتیازات، کامنتها و کلی ابزار دیگر که همه با رویداد کلیک فعال می‌شوند. چیزی حدود به 300 رویداد را باید ثبت کنید!
این واقعا یک تراژدی بزرگ در مصرف حافظه محسوب می‌شود. پس بهینه‌تر است تا با نوشتن یک رویداد کلیک روی کل شیء سند، از ایجاد هندلرهای اضافی خودداری کنید.

در اینجا دو نکته قابل ذکر است:
1- چگونه از Event bubbling جلوگیری کنیم؟
برخی از اوقات لازم است تا در لایه‌های تو در تو، به ازای هر لایه، کد خاصی اجرا شود. یعنی با کلیک بر روی child3 نمی‌خواهیم رویداد مربوط به parent یا حتی child2 اجرا شوند. در این حالت باید از event.stopPropagation در بدنه‌ی هندلر استفاده کنیم.

2- چگونه می‌توان تشخیص داد که بر روی کدام لایه یا المنت کلیک شده است؟
شما با استفاده از event.event.target، به شیء هدف دسترسی خواهید داشت. برای مثال اگر قصد داشته باشیم که قسمتی از کدهای ما فقط بر روی یک المنت خاص اجرا شوند، می‌توانیم به شکل زیر آنها را تفکیک کنیم:
        var elemnt = $(event.target);
        if (elemnt.attr('id') === 'parent') {
            alert('this is parnet');
        }
        else if (elemnt.attr('id') === 'child2') {
            alert('this is child2');
        }
البته نوشتن شرط برای همه‌ی المنت‌ها در یک هندلر هم باعث طولانی شدن کدها و هم تولید کد اضافه خواهد شد. خوشبختانه جی کوئری، مدیریت و ثبت رخدادها را هوشمندانه انجام می‌دهد. به جای نوشتن شرط، به راحتی کدهای مربوط به هر المنت را در یک رجیستر کننده‌ی جدا بنویسید و در نهایت جی کوئری آن‌ها را برای شما به یک هندلر منتقل خواهد کرد:
$(document).ready(function () {

    $(document).on('click','#parent', function (event) {

    });

    $(document).on('click','#child1', function (event) {

    });

    $(document).on('click','#child2', function (event) {
        event.st
    });

});

یکی دیگر از مهمترین مزایای کدنویسی به شکل فوق اینست که حتی رویدادهای مربوط به اشیایی که به صورت پویا به سند اضافه می‌شوند، اجرا خواهند شد.
در صفحه‌ی اصلی همین سایت بر روی دکمه‌ی بارگزاری بیشتر کلیک کنید. پس از اضافه شدن پست‌ها سعی کنید به یک پست امتیاز دهید. اتفاقی نخواهد افتاد. زیرا برای عناصری که بصورت پویا به صفحه اضافه شده‌اند رویدادی ثبت نشده است، که اگر از کدهای فوق استفاده شود با کمترین هزینه به هدف دلخواه خود خواهیم رسید.
پس همیشه رویدادها را تا حد امکان بر روی عنصر ریشه تعریف کنید.
دیدن لینک زیر برای اجرای یک تست و درک بهتر مطلب خالی از لطف نخواهد بود:
http://jsperf.com/jquery-body-delegate-vs-document-delegate
مطالب دوره‌ها
بررسی حالت‌های مختلف نصب RavenDB
چهار روش مختلف برای نصب، استفاده و توزیع RavenDB وجود دارند. ساده‌ترین روش آن‌را که اجرای فایل Raven.Server.exe است، تاکنون بررسی کردیم. این روش صرفا جهت دیباگ و کار برنامه نویسی مناسب است. در ادامه سه روش دیگر را بررسی خواهیم کرد.

الف) استفاده از RavenDB در حالت مدفون شده یا Embedded

حالت Embedded به این معنا است که RavenDB درون پروسه برنامه شما اجرا خواهد شد و نه به صورت پروسه‌ای مجزا. این حالت برای ارائه ساده برنامه‌های دسکتاپ بسیار مناسب است؛ یا حتی توزیع برنامه‌های سبک ASP.NET بدون نیاز به نصب بانک اطلاعاتی خاصی بر روی وب سرور.
برای کار با RavenDB در حالت Embedded ابتدا فایل‌های مورد نیاز آن‌را از طریق نیوگت دریافت کنید:
 PM> Install-Package RavenDB.Embedded -Pre
در این حالت فایل کلاینت مورد نیاز، اسمبلی Raven.Client.Embedded.dll خواهد بود. سپس در کدهای قبلی خود بجای استفاده از new DocumentStore، اینبار خواهیم داشت new EmbeddableDocumentStore.
 var documentStore = new EmbeddableDocumentStore { DataDirectory = @"~/app_data/ravendb" };
documentStore.Initialize();
سایر قسمت‌های برنامه نیازی به تغییر نخواهند داشت.
امکان تعریف DataDirectory در فایل کانفیگ برنامه نیز وجود دارد. فقط در این حالت باید دقت داشت که نام مسیر، با DataDir شروع می‌شود و نه DataDirectory :
<connectionStrings>
  <add name="Local" connectionString="DataDir = ~\Data"/>
سپس همانند قبل، مقدار خاصیت رشته اتصالی EmbeddableDocumentStore به نام مدخل فوق باید تنظیم گردد.


چند نکته جالب در مورد حالت Embedded
- امکان اجرای درون حافظه‌ای RavenDB نیز وجود دارد:
 var documentStore = new EmbeddableDocumentStore{RunInMemory = true}.Initialize()
در اینجا فقط کافی است خاصیت RunInMemory شیء EmbeddableDocumentStore به true تنظیم شود. این مورد بسیار مناسب است برای انجام آزمون‌های واحد بسیار سریع که پس از پایان کار برنامه، اثری از بانک اطلاعاتی آن باقی نخواهد ماند.
- اجرای حالت Embedded به صورت Embedded HTTP:
در حالت Embedded دیگر دسترسی به برنامه سیلورلایت Raven studio وجود ندارد. اگر علاقمند به کار با آن بودید، خاصیت UseEmbeddedHttpServer شیء EmbeddableDocumentStore را به true تنظیم کنید. سپس فایل Raven.Studio.xap را در ریشه وب سایت خود قرار دهید. اکنون مانند قبل آدرس localhost:8080/raven/studio.html برقرار خواهد بود.
همچنین سرور Http این بانک اطلاعاتی را نیز می‌توان دستی راه اندازی کرد. متد NonAdminHttp.EnsureCanListenToWhenInNonAdminContext بررسی می‌کند که آیا برنامه مجوز راه اندازی یک سرور را بر روی پورت مثلا 8080 دارد یا خیر.
 NonAdminHttp.EnsureCanListenToWhenInNonAdminContext(8080);

// Start the HTTP server manually
var server = new RavenDbHttpServer(documentStore.Configuration, documentStore.DocumentDatabase);
server.Start();


ب) نصب RavenDB به صورت سرویس ویندوز NT
اگر مایل باشیم تا RavenDB را نیز مانند SQL Server به صورت یک سرویس ویندوز NT نصب کنیم تا همواره در پس زمینه سرور در حال اجرا باشد، کنسول پاورشل ویندوز را گشوده و سپس فرمان ذیل را صادر کنید:
 d:\ravendb\server> .\raven.server.exe /install
اکنون اگر به کنسول مدیریتی سرویس‌های ویندوز یا services.msc مراجعه کنید، ravendb را به صورت یک آیتم جدید در لیست سرویس‌های ویندوز خواهید یافت.
و اگر خواستید این سرویس را عزل کنید، دستور ذیل را در پاورشل ویندوز صادر کنید:
 d:\ravendb\server> .\raven.server.exe /uninstall


ج) نصب RavenDB به صورت یک پروسه IIS (یا اجرا شده توسط IIS)

فایل‌های مورد نیاز حالت اجرای RavenDB را به صورت یک پروسه مجزای IIS از نیوگت دریافت کنید:
 PM> Install-Package RavenDB.AspNetHost -Pre
در این حالت، پوشه bin، فایل xap و فایل کانفیگ برنامه وب مورد نیاز دریافت خواهند شد. پس از آن، تنها کافی است یک دایرکتوری مجازی را در IIS به این پوشه جدید اختصاص داده و همچنین بهتر است یک Application pool جدید را نیز برای آن تهیه کنید تا واقعا این برنامه در پروسه‌ی مجزای خاص خودش اجرا شود. حتی در این حالت می‌توان شماره پورت دیگری را به این برنامه اختصاص داد. به علاوه در این حالت تنظیمات Recycling مربوط به IIS را هم باید مدنظر داشت (در قسمت تنظیمات Application pool برنامه) و مثلا تنظیم کرد که برنامه پس از چه مدت فعال نبودن از حافظه خارج شود.


یک نکته
تمام بسته‌های مورد نیاز را یکجا از آدرس http://ravendb.net/download نیز می‌توان دریافت کرد. در نگارش‌های جدید، بسته نصاب نیز برای این بانک اطلاعاتی تهیه شده است که برای نمونه توزیع آن‌را جهت حالت نصب در IIS ساده‌تر می‌کند.
نظرات اشتراک‌ها
کتاب رایگان ساخت Mobile Websites با MVC4
من تا حد امکان از طرح مسایل وارز در این سایت پرهیز می‌کنم و از دیگران هم درخواست کردم اینکار را انجام ندهند (در طرح مقالات یا لینک‌های سایت). لینک‌های کتاب‌ها یا مجلاتی را هم که در این سایت مشاهده می‌کنید اکثرا رایگان هستند مانند همین مطلب جاری.
علت چیست؟ پرداختن بیش از حد به وارز شما را از تولید محتوا دور می‌کند و صرفا تبدیل خواهید شد به یک مصرف کننده ساده نهایی.
هنر این است که مثلا از محصولات تلریک استفاده می‌کنید؟ آیا می‌تونید در مورد نحوه طراحی API اون نصف صفحه مطلب بنویسید؟ یا اینکه نه، فقط یک مصرف کننده جزء هستید که به دنبال کرک و برنامه مفت.
آیا می‌تونید از 10 تا کتاب سی شارپی که در مورد پردازش موازی دانلود کردید 5 تا مقاله دربیارید؟
از 100 گیگ فیلم آموزشی که دانلود کردید 10 تا مطلب منتشر کنید؟
هدف کلی این سایت هم همین است. آیا می‌تونید محتوا تولید کنید؟ یا اینکه فقط کوش، فقط می‌خوام، فقط نیست. فقط زود باش.


پ.ن.
مادر تمام سایت‌های وارز مرتبط با برنامه نویسی، سایتی است با آدرس «board4allcz.eu». اگر کمی دقت کنید، تعداد ایرانی‌های فعال در آن هم بسیار زیاد است! ولی واقعا ضرورتی نداره کار یک سایت دیگر رو ما اینجا تکرار کنیم.
اشتراک‌ها
دسته بندی الگوهای طراحی

الگوهای طراحی از نظر پیچیدگی ، سطح جزئیات و مقیاس کاربرد برای کل سیستم در حال طراحی متفاوت هستند. تشبیه به راه سازی را دوست دارم: شما می‌توانید با نصب برخی از چراغ‌های راهنمایی و یا ایجاد یک تپل چند سطحی با معابر زیرزمینی برای عابرین پیاده ، یک تقاطع را ایمن‌تر کنید.

به ابتدایی‌ترین و سطح پایین‌ترین الگوها اغلب اصطلاحا منفرد گفته می‌شود. آنها معمولاً فقط در یک زبان برنامه نویسی کاربرد دارند.

کلی‌ترین و سطح بالاترین الگوها، الگوهای معماری است. توسعه دهندگان می‌توانند این الگوها را تقریباً به هر زبانی پیاده سازی کنند. برخلاف الگوهای دیگر ، می‌توان از آنها برای طراحی معماری کل برنامه استفاده کرد.

علاوه بر این ، همه الگوها را می‌توان با توجه به هدف آنها طبقه بندی کرد. این مطلب شامل سه گروه اصلی از الگوها است:

  • الگوهای خلاقیت مکانیسم‌های ساخت شی را ایجاد می‌کنند که انعطاف پذیری و استفاده مجدد از کد موجود را افزایش می‌دهد.
  • الگوهای ساختاری نحوه جمع آوری اشیا و کلاسها را به ساختارهای بزرگتر توضیح می‌دهد ، در حالی که سازه‌ها را انعطاف پذیر و کارآمد نگه می‌دارد.
  • الگوهای رفتاری از برقراری ارتباط موثر و تعیین مسئولیت بین اشیا مراقبت می‌کنند.


دسته بندی الگوهای طراحی
نظرات مطالب
آشنایی با NHibernate - قسمت هشتم
ممنون. الگوهای طراحی برنامه نویسی شیءگرا یک حالت عمومی دارند. یعنی مختص به یک فناوری یا زبان خاص یا حتی یک محصول خاص نیستند. بگردید برای LINQ to SQL هم پیاده سازی الگوی Repository وجود دارد.
کلا استفاده‌ی از هر کدام از ORMs موجود بدون پیاده سازی الگوی Repository اشتباه است. به چند دلیل:
- مخفی کردن ساز و کار درونی یک ORM : برای مثال من جدا قصد ندارم این رو حفظ کنم که فلان ORM خاص چطور Insert انجام می‌دهد. من فقط می‌خواهم یک متد Insert داشته باشم. یکبار این رو در الگوی Repository پیاده سازی می‌کنم و بعد فراموش می‌کنم که این ORM الان EF است یا NH یا هرچی
- امکان تعویض کلی یک ORM : زمانیکه من در کدهای BLL خودم فقط از متد Insert پیاده سازی شده مطابق رهنمون‌های الگوی Repository استفاده کردم، دیگر BLL درکی از ORM نخواهد داشت. برای کوچ کردن به یک ORM دیگر فقط کافی است تا Repository را عوض کرد. مابقی برنامه دست نخورده باقی می‌ماند.
- نوشتن Unit test با استفاده از الگوی Repository ساده‌تر است: این الگو چون بر مبنای یک Interface پیاده سازی می‌شود، امکان Mocking این Interface در Unit tests ساده‌تر است.
مطالب
شبیه سازی ارسال ایمیل در ASP.Net

فرض کنید مشغول به کار بر روی کامپیوتری هستید که دسترسی به هیچ شبکه‌ای ندارد و همچنین نیاز است تا قسمت اطلاع رسانی برنامه ASP.Net خود را که از طریق ایمیل کار می‌کند، تست کنید. برای مثال حداقل یکبار شکل و شمایل و محتوای ایمیل واقعی ارسالی آنرا در آوت لوک مشاهده کنید. برای حل این مساله چه باید کرد؟
برای تحقق این منظور باید کمی فایل web.config سایت را ویرایش کرد و سطرهای زیر را به آن افزود (پس از بسته شدن تگ system.web):

<system.net>
<mailSettings>
<smtp deliveryMethod="SpecifiedPickupDirectory">
<specifiedPickupDirectory pickupDirectoryLocation="c:\mail"/>
</smtp>
</mailSettings>
</system.net>

و همچنین در اینجا باید دقت داشت که هنگام کد نویسی دیگر نیازی به ذکر smtp server نخواهد بود و new SmtpClient().Send تنظیمات خودش را از فایل کانفیگ خواهد خواند.
اکنون با هر بار ارسال ایمیل، نتیجه حاصل (مطابق تصاویر زیر) در مسیر c:\mail ذخیره خواهد شد و فرمت حاصل با استفاده از outlook قابل مشاهده است.





شایان ذکر است که این روش با برنامه‌های غیر ASP.Net نیز کار می‌کند و تنها کافی است یک فایل app.config‌ به برنامه اضافه کرده و تنظیمات فوق را به آن اعمال نمائید.

مطالب
افزونه فارسی به پارسی برای word 2007

افزونه‌ی زیر کار مشخص کردن کلماتی که قابل تبدیل از فارسی به پارسی هستند را انجام می‌دهد (به صورت خودکار و در زمان تایپ) و همچنین امکان تبدیل خودکار آنها را نیز فراهم می‌کند.



برای نصب آن باید به ترتیب زیر عمل کنید (مهم)
لطفا این سه مرحله را به ترتیب انجام دهید در غیر اینصورت نتیجه نخواهید گرفت.
همچنین بدیهی است که برنامه باید با دسترسی admin نصب شود.
و همانطور که در عنوان این موضوع نیز ذکر گردید، این افزونه تنها برای MS-Word 2007 طراحی شده است.

سورس کامل و جزئیات نحوه‌ی برنامه نویسی آن‌را در طی روزهای آینده در این بلاگ مشاهده خواهید کرد.

پس از نصب به گزینه‌ی word options مراجعه کنید: (جهت اطمینان از نصب آن)



این افزونه را باید در لیست مربوطه مشاهده نمائید:



هر زمانیکه مایل به عدم استفاده از آن باشید با کلیک بر روی دکمه Go ، در صفحه بعد می‌توان افزونه را حذف کرد:



مثالی دیگر از نحوه‌ی بکارگیری این افزونه:


نظرات نظرسنجی‌ها
آیا «بازی» هم می‌نویسید؟
با تشکر از این نظر سنجی 
برای دوستانی که علاقه به بازی سازی دارن این مطلبو میزارم...
همانطور که میدونید بازیهای روز از گرافیک فوق العاده ای برخورداره و مشخصه که این بازیهارو فقط با برنامه نویسی نمیشه ساخت. 
نیازهایی نرم افزاری که برای ساخت یک بازی باید در نظر گرفت:
1-استفاده از 3d-max یا maya برای ساختن کارکترها و متریالها
2-استفاده از موتورهای بازی سازی مانند  unity game engine یا unrealengine هر دوی این موتورها از C# پشتیبانی می‌کنند و منابع آموزشی خوبی دارن. دوستان مایه داری که هزینه براشون مهم نیست میتونن از آنرییل انجین استفاده کنند و دوستانی که مانند من از نرم افزارهای رایگان یا ک.ر.ک استفاده می‌کنن یونیتی بهترین گزینه هست(با نرم افزارهای تغییر آی پی وارد سایت یونیتی بشید)
3-سی شارپ یا سی پلاس در حد متوسط 
همچنین نیاز هست تا حدودی به هوش مصنوعی و تکنیک‌های درآمد زایی از طریق بازی سازی آگاه بود.(باید بدونید این بازی که میسازید قراره فقط از فروش خود بازی کسب درآمد کنه یا رایگان باشه و  پرداختهای درون برنامه ای داشته باشه مانند اغلب بازیهای اندروید)
نکته: توسط موتورهای بازی سازی می‌توانید خروجی سازگار برای اندروید، آی او اس ، رایانه  و... داشته باشید .

اشتراک‌ها
معرفی DevDocs
DevDocs مستندات API‌های متعددی را در یک اینترفیس سریع، منظم و قابل جستجو تلفیق می‌کند. چیزهایی که باید پیش از شروع بدانید:

  1. برای انتخاب مستندات خود Select documentation را در گوشه سمت چپ کلیک کنید
  2. لازم نیست حتما از ماوس خود استفاده کنید. به لیست کلیدهای میانبر مراجعه شود
  3. جستجوی سایت از fuzzy searching پشتیبانی می‌کند. مثلا جستجوی عبارت "bgcp" مطالب "background-clip" را جستجو می‌کند
  4. برای اینکه در مستندات خاصی جستجو کنید، نام یا مخفف آن را وارد کرده سپس Tab را فشار دهید
  5. برای جستجو از مرورگر خود هم می‌توانید استفاده کنید. پروتکل Open Search پشتیبانی می‌شود
  6. از طریق موبایل هم می‌توانید به این سایت دسترسی داشته باشید. افزونه ای هم برای کروم وجود دارد
  7. برای دریافت خبرنامه‌ها یا عضو شوید یا @DevDocs را در توییتر دنبال کنید
  8. DevDocs رایگان و متن باز است
برخی از مستندات موجود در DevDocs:
  • CSS
  • DOM
  • DOM Events
  • HTML
  • HTTP
  • JavaScript
همین! از برنامه نویسی لذت ببرید :)
معرفی DevDocs