ASP.NET MVC
- ASP.NET MVC #1
- ASP.NET MVC #2
- ASP.NET MVC #3
- ASP.NET MVC #4
- ASP.NET MVC #5
- ASP.NET MVC #6
- ASP.NET MVC #7
- ASP.NET MVC #8
- ASP.NET MVC #9
- ASP.NET MVC #10
- ASP.NET MVC #11
- ASP.NET MVC #12
- ASP.NET MVC #13
- ASP.NET MVC #14
- ASP.NET MVC #15
- ASP.NET MVC #16
- ASP.NET MVC #17
- ASP.NET MVC #18
- ASP.NET MVC #19
- ASP.NET MVC #20
- ASP.NET MVC #21
- ASP.NET MVC #22
- ASP.NET MVC #23
- ASP.NET MVC #24
- نحوه ارتقاء برنامههای موجود MVC3 به MVC4
- تغییرات بوجود آمده در Bundling and Minification -MVC4
- تغییرات بوجود آمده در Mobile Features-MVC4
- تغییرات بوجود آمده در Single Page Application (SPA)-MVC4
- تغییرات بوجود آمده در Razor -MVC4
- Globalization در ASP.NET MVC
- Globalization در ASP.NET MVC - قسمت دوم
- Globalization در ASP.NET MVC - قسمت سوم
- Globalization در ASP.NET MVC - قسمت چهارم
- Globalization در ASP.NET MVC - قسمت پنجم
- Globalization در ASP.NET MVC - قسمت ششم
- Globalization در ASP.NET MVC - قسمت هفتم
- بررسی تغییرات ASP.NET MVC 5 beta1
- مسیریابی (Routing) در ASP.NET MVC 5.x
- Attribute Routing در ASP.NET MVC 5
- قابلیت Attribute Routing در ASP.NET MVC 5
- یک تکنیک جالب در نحوه نام گذاری فیلدهای دیتابیس به منظور استفاده بهینه از فایلهای T4 در MVC 5
- نگاهی به هویت سنجی کاربران در ASP.NET MVC 5
- سفارشی کردن ASP.NET Identity در MVC 5
- افزودن تصدیق ایمیل به ASP.NET Identity در MVC 5
- ایجاد کپچایی (captcha) سریع و ساده در ASP.NET MVC 5
- توزیع یک اپلیکیشن ASP.NET MVC 5 روی Windows Azure
- معماری لایه بندی نرم افزار #1
- معماری لایه بندی نرم افزار #2
- معماری لایه بندی نرم افزار #3
- معماری لایه بندی نرم افزار #4
- CheckBoxList در ASP.NET MVC
- RadioButtonList در ASP.NET MVC
- مدیریت محل اعمال Google analytics در ASP.NET MVC
- استفاده از HttpGet در ASP.NET MVC، آری یا خیر؟!
- اثر وجود سشن بر پردازش موازی در ASP.NET
- استفاده از دکمههای CSS توئیتر در ASP.NET MVC
- نحوه صحیح تولید Url در ASP.NET MVC
- استفاده از OpenID در وب سایت جهت احراز هویت کاربران
- متدهای کمکی مفید در پروژههای asp.net mvc
- T4MVC : یکی از الزامات مدیریت پروژههای ASP.NET MVC
- مقدمه ای بر AutoMapper
- بهبود سرعت نمایش صفحات در ASP.NET MVC با حذف View Engines اضافی
- محدود کردن کاربرها به آپلود فایلهایی خاص در ASP.NET MVC
- ارسال فایل در ASP.NET MVC و اعتبار سنجی سمت کاربر
- فعال سازی قسمت ارسال فایل و تصویر ویرایشگر آنلاین RedActor در ASP.NET MVC
- معرفی پروژه Orchard
- مباحث تکمیلی مدلهای خود ارجاع دهنده در EF Code first
- سازگار کردن لینکهای قدیمی یک سایت با ساختار جدید آن در ASP.NET MVC
- CAPTCHAfa
- نکتهای در استفاده از AutoMapper
- یکپارچه سازی CKEditor با Lightbox
- تهیه خروجی RSS در برنامههای ASP.NET MVC
- ایجاد Helper سفارشی جهت نمایش ویدئو در ASP.NET MVC
- ساخت DropDownListهای مرتبط به کمک jQuery Ajax در MVC
- استفاده از دکمههای CSS توئیتر در ASP.NET MVC - قسمت دوم
- با ASP.MVC چه مزایایی را به دست خواهیم آورد
- نحوه اضافه کردن Auto-Complete به جستجوی لوسین در ASP.NET MVC و Web forms
- مقابله با پسوردهایی که ساده حدس زده میشوند
- غیرفعال کردن کش مرورگر در MVC
- Best Practice هایی برای ASP.NET MVC - قسمت اول
- چک لیست تهیه یک برنامه ASP.NET MVC
- استفاده از FluentValidation در ASP.NET MVC
- نحوه اجباری کردن استفاده از WWW در ASP.NET MVC
- نمایش رکوردها به ترتیب اولویت به کمک jQuery UI sortable در ASP.NET MVC
- کنترل عمومی فایلهای آپلودی در ASP.NET MVC
- هدایت خودکار کاربر به صفحه لاگین در حین اعمال Ajax ایی
- مدیریت سفارشی سطوح دسترسی کاربران در MVC
- بهبود SEO در ASP.NET MVC
- ایجاد قسمتهای Toggle در سایت با jQuery
- آشنایی و بررسی ابزار MiniProfiler
- استفاده از Flash Uploader در ASP.NET MVC
- استایل دهی به ستونهای header در WebGrid
- ELMAH و حملات XSS
- آموزش MEF#2(استفاده از MEF در Asp.Net MVC)
- نحوه استفاده از ViewModel در ASP.NET MVC
- مخفی کردن کوئری استرینگها در ASP.NET MVC توسط امکانات Routing
- توزیع پروژههای ASP.NET MVC بدون ارائه فایلهای View آن
- حذف هدرهای مربوط به وب سرور از طریق برنامه نویسی
- ایجاد helper برای Nivo Slider در Asp.net Mvc
- آشنایی با Fluent Html Helpers در MVC
- نحوه استفاده از افزونه Firebug برای دیباگ برنامههای ASP.NET مبتنی بر jQuery
- عدم امکان تغییر اطلاعات مدل در HTML Helpers پس از Postback در ASP.NET MVC
- اضافه کردن Watermark به تصاویر یک برنامه ASP.NET MVC در صورت لینک شدن در سایتی دیگر
- چگونگی رسیدگی به Null property در AutoMapper
- return File در ASP.NET MVC و نامهای یونیکد
- تولید SiteMap استاندارد و ایجاد یک ActionResult اختصاصی برای Return کردن SiteMap تولید شده
- نحوه ایجاد یک تصویر امنیتی (Captcha) با حروف فارسی در ASP.Net MVC
- الگوی PRG در ASP.NET MVC
- اعتبارسنجی سایتهای چند زبانه در ASP.NET MVC - قسمت اول
- آغاز به کار با Twitter Bootstrap در ASP.NET MVC
- استفاده از Twitter Bootstrap در کارهای روزمره طراحی وب
- نگاهی به اجزای تعاملی Twitter Bootstrap
- اعمال کلاسهای ویژه اعتبارسنجی Twitter bootstrap به فرمهای ASP.NET MVC
- ویرایش قالب پیش فرض Add View در ASP.NET MVC برای سازگار سازی آن با Twitter bootstrap
- استفاده از افزونه Typeahead مجموعه Twitter Bootstrap در ASP.NET MVC
- استفاده از modal dialogs مجموعه Twitter Bootstrap برای گرفتن تائید از کاربر
- Bundling and Minifying Inline Css and Js
- نمایش فرمهای مودال Ajax ایی در ASP.NET MVC به کمک Twitter Bootstrap
- MVC vs 3-Tier Pattern
- پلاگین جستجو با jquery و twitter bootstrap
- نمایش خطاهای اعتبارسنجی سمت کاربر ASP.NET MVC به شکل Tooltip به کمک Twitter bootstrap
- نمایش خطاهای اعتبارسنجی سمت کاربر ASP.NET MVC به شکل Popover به کمک Twitter bootstrap
- ساخت قالبهای نمایشی و ادیتور دکمه سه وضعیتی سازگار با Twitter bootstrap در ASP.NET MVC
- پیاده سازی Open Search در ASP.NET MVC
- Best Practice ی برای تأیید اعتبار کردن کاربران در ASP.NET MVC 4
- هدایت درخواست فایلهای استاتیک در ASP.NET MVC به یک کنترلر
- ModelBinder سفارشی در ASP.NET MVC
- ایجاد لینک با یک تصویر بوسیله Html Helper
- بارگزاری PartialView با استفاده از jQuery در زمان اجرا
- یافتن اکشن متدهای به اشتباه کش شده در ASP.NET MVC
- مروری مقدماتی بر ساخت برنامههای موبایل در MVC4
- اجرای برنامههای ASP.NET توسط Mono در Ubuntu
- اجرای برنامههای ASP.NET به کمک وب سرور Apache توسط Mono در Ubuntu
- فعالسازی استفاده از Session در ASP.NET MVC 4 API Controller ها
- ساخت منوهای چند سطحی در ASP.NET MVC
- طراحی ValidationAttribute دلخواه و هماهنگ سازی آن با ASP.NET MVC
- بهینه سازی برنامههای وب ASP.NET برای موتورهای جستجو (SEO)
- CheckBoxList برای فیلد Enum Flags مدل در ASP.Net MVC
- چطور مسیریابیهای ASP.NET MVC را دیباگ کنیم؟
- ذخیره TreeView ساخته شده توسط KendoUI در Asp.net MVC
- تنظیمات امنیتی Glimpse
- سفارشی سازی Binding یک خصوصیت از طریق Attributes
- Bundle کردن فایلهای LESS در MVC
- TwitterBootstrapMVC
- بررسی خطای Circular References در ASP.NET MVC Json Serialization
- ایجاد یک فیلتر سفارشی جهت تعیین Layout برای کنترلر و یا اکشن متد
- حذف فضاهای خالی در خروجی صفحات ASP.NET MVC
- جلوگیری از درج صفحات سایت در سایتی دیگر از طریق iframeها
- مشکل اعتبار سنجی jQuery validator در Bootstrap tabs
- افزودن هدرهای Content Security Policy به برنامههای ASP.NET
- امکان اعتبارسنجی با تاخیر در ASP.NET 4.5
- معرفی ASP.NET Identity
- متدهای احراز هویت در VS 2013
- توسعه اپلیکیشنهای ASP.NET با Windows Azure Active Directory
- ساخت یک اپلیکیشن ساده ToDo با ASP.NET Identity
- دریافت اطلاعات بیشتر از Social Providerها در VS 2013
- معرفی کتابخانه Postal برای ASP.NET MVC
- استفاده از Web Fonts در اپلیکیشنهای ASP.NET MVC
- استفاده از Awesomium.NET در برنامههای وب
- خواندن اطلاعات از سرور و نمایش آن توسط Angular در ASP.NET MVC
- آموزش Backload (آپلود چندین فایل به طور همزمان با آجاکس )
- یافتن اکشن متدهای Post ایی در ASP.NET MVC که فیلتر CSRF ندارند
- ایجاد سیستم وضعیت آب و هوا مانند گوگل (بخش اول)
- استفاده از #F در پروژههای MVC4
- توسعه کنترلر و مدل در F# MVC4
- تعامل با پایگاه داده با استفاده از EntityFramework در پروژههای F# MVC 4
- انجام کارهای زمانبندی شده در برنامههای ASP.NET توسط DNT Scheduler
- بررسی خروجی IsAjaxRequest در درخواستهای http$ توسط AngularJS
- بارگذاری فایلهای ایستا از پوشهی Views در ASP.NET MVC
- هدایت خودکار آدرسهای یافت نشد در یک سایت ASP.NET MVC به جستجوی سایت
- راههای متفاوت رندر لایهها در ASP.NET MVC
- پروژه Microsoft.AspNet.Mvc.Futures و تولید مسیرهای Strongly typed
- ASP.NET MVC و Identity 2.0 : مفاهیم پایه
- ارسال PingBack در ASP.NET
- Identity 2.0 : تایید حسابهای کاربری و احراز هویت دو مرحله ای
- مدیریت درخواستهای شرطی در ASP.NET MVC
- استفاده از Froala WYSIWYG Editor در ASP.NET
- استفاده از نگارش سوم Google Analytics API در سرویسهای ویندوز یا برنامههای وب
- بهینه سازی فایلهای js و css در برنامههای ASP.NET با استفاده از Combres - قسمت اول
- استفاده از pjax بجای ajax در ASP.NET MVC
- استفاده از افزونهی jsTree در ASP.NET MVC
- تفاوت ViewData و ViewBag و TempData و Session در MVC
- استفاده از چند فرم در کنار هم در ASP.NET MVC
- انجام کارهای پس زمینه در ASP.NET 4.5.2
- نمایش اخطارها و پیامهای بوت استرپ به کمک TempData در ASP.NET MVC
- صفحه بندی و مرتب سازی خودکار اطلاعات به کمک jqGrid در ASP.NET MVC
- فرمت کردن اطلاعات نمایش داده شده به کمک jqGrid در ASP.NET MVC
- فعال سازی و پردازش جستجوی پویای jqGrid در ASP.NET MVC
- استفاده از چند Routing در یک پروژه ASP.NET MVC بدون درد و خونریزی
- فعال سازی و پردازش صفحات پویای افزودن، ویرایش و حذف رکوردهای jqGrid در ASP.NET MVC
- رمزنگاری خودکار فیلدهای مخفی در ASP.NET MVC
- استفاده ازExpressionها جهت ایجاد Strongly typed view در ASP.NET MVC
- سفارشی سازی عناصر صفحات پویای افزودن و ویرایش رکوردهای jqGrid در ASP.NET MVC
- تهیه خروجی PDF و اکسل از حاصل جستجوی پویای jqGrid به کمک PDF Report
- Ajax.BeginForm و ارسال فایل به سرور در ASP.NET MVC
- آپلود فایل توسط فرمهای پویای jqGrid
- اختصاصی کردن Razor برای #C در MVC با استفاده از Extension Method
- روشی سریع برای ایجاد RSS و Sitemap در ASP.NET MVC
- اعتبارسنجی سفارشی سمت کاربر و سمت سرور در jqGrid
- OutputCache در ASP.NET MVC
- فعال سازی و پردازش Inline Add در jqGrid
- بهینه سازی سرعت یافت ویوها با سفارشی سازی Lookup Caching در Razor View Engine
- گروه بندی اطلاعات در jqGrid
- نمایش Subgrid در jqGrid
- ایجاد زیر گریدهای چند سطحی در jqGrid
- نمایش ساختارهای درختی توسط jqGrid
- سازگارسازی کلاسهای اعتبارسنجی Twitter Bootstrap 3 با فرمهای ASP.NET MVC
- اعتبارسنجی در فرمهای ASP.NET MVC با Remote Validation
- قالبهای سفارشی برای HtmlHelperها
- ارسال ویدیو بصورت Async توسط Web Api
- اعتبار سنجی سمت کاربر wysiwyg-editorها در ASP.NET MVC
- بررسی مقدمات کتابخانهی JSON.NET
- تنظیمات و نکات کاربردی کتابخانهی JSON.NET
- استفاده از JSON.NET در ASP.NET MVC
- LINQ to JSON به کمک JSON.NET
- آشنایی با چالشهای امنیتی در توسعه برنامههای تحت وب، بخش اول
- نمایش بلادرنگ اعلامی به تمام کاربران در هنگام درج یک رکورد جدید
- پیاده سازی Template تو در تو در AngularJS و ASP.NET MVC
- یکپارچه سازی سیستم اعتبارسنجی ASP.NET MVC با Kendo UI validator
- ساخت یک Form Generator ساده در MVC
- آشنایی با WebDav و نحوه استفاده از آن
- قابلیت Templated Razor Delegate
- اعمال تزریق وابستگیها به مثال رسمی ASP.NET Identity
- ثبت جزئیات استثناهای Entity framework توسط ELMAH
- نمایش بلادرنگ اعلامی به تمام کاربران در هنگام درج یک رکورد جدید به صورت notification
- کار با وب سرویس جاوایی تشخیص ایمیلهای موقتی در دات نت
- فراخوانی متدهای Controllerها در Viewهای ASP.NET MVC
- لغو اجرای یک اکشن فیلتر برای یک اکشن خاص در MVC
- کار با اسکنر در برنامههای تحت وب (قسمت اول)
- کار با اسکنر در برنامههای تحت وب (قسمت دوم و آخر)
- تبدیل یک View به رشته و بازگشت آن به همراه نتایج JSON حاصل از یک عملیات Ajax ایی در ASP.NET MVC
- آشنایی با ساختار ViewBag
- مدیریت سشنها در برنامههای وب به کمک تزریق وابستگیها
- خلاصهای از روشهای ارسال دادههای سمت سرور به کدهای جاوا اسکریپتی در ASP.NET MVC
- یکدست کردن "ی" و "ک" در ASP.NET MVC با پیادهسازی یک Model Binder
- حذف پردازش درخواستهای فایلهای استاتیک در متد Application_AuthenticateRequest
- دریافت خطاهای موجود در Viewهای ASP.NET MVC در زمان کامپایل
- پیاده سازی یک متد الحاقی برای تبدیل آدرس فیزیکی به آدرس مجازی (آدرس سرور)
- استفاده از Razor در فایلهای JavaScript و CSS
- عمومی سازی الگوریتمها با استفاده از Reflection
PM> Install-Package DNTFrameworkCore.Web
PM> Install-Package DNTFrameworkCore.Web.EntityFramework
public class Program { public static void Main(string[] args) { CreateWebHostBuilder(args).Build() .MigrateDbContext<ProjectDbContext>() .Run(); } //... }
[Route("api/[controller]")] public class BlogsController : CrudController<IBlogService, int, BlogModel> { public BlogsController(IBlogService service) : base(service) { } protected override string CreatePermissionName => PermissionNames.Blogs_Create; protected override string EditPermissionName => PermissionNames.Blogs_Edit; protected override string ViewPermissionName => PermissionNames.Blogs_View; protected override string DeletePermissionName => PermissionNames.Blogs_Delete; }
var data = JSON.parse(responseBody) pm.environment.set("token", data.token);
حال برای ارسال درخواستهای HTTP به BlogsController به شکل زیر عمل کنید:
query={"page":1,"pageSize":100,"filter":{"logic":"and","filters":[{"field":"title","value":"Blog1","operator":"startswith"}]}}
{{endpoint}}/blogs/10
[Route("api/[controller]")] public class UsersController : CrudController<IUserService, long, UserReadModel, UserModel> { private readonly ILookupService _lookupService; public UsersController(IUserService service, ILookupService lookupService) : base(service) { _lookupService = lookupService ?? throw new ArgumentNullException(nameof(lookupService)); } protected override string CreatePermissionName => PermissionNames.Users_Create; protected override string EditPermissionName => PermissionNames.Users_Edit; protected override string ViewPermissionName => PermissionNames.Users_View; protected override string DeletePermissionName => PermissionNames.Users_Delete; [HttpGet("[action]")] [PermissionAuthorize(PermissionNames.Users_Create, PermissionNames.Users_Edit)] public async Task<IActionResult> RoleList() { var result = await _lookupService.ReadRolesAsync(); return Ok(result); } }
باتوجه به اینکه UserRole به عنوان یکی از وابستگیهای موجودیت User محسوب میشود، در پاسخ درخواست GET مرتبط با کاربری با شناسه 2، roles آن، لیستی از UserRoleModel هستند که به عنوان یک DetailModel طراحی شده است. به عنوان مثال برای حذف اتصال یک گروه کاربری باید درخواست PUT را به شکل زیر ارسال کنید:
اینبار اگر برای درخواست GET کاربر با شناسه 2 اقدام کنیم، به خروجی زیر خواهم رسید:
{ "userName": "rabbal", "displayName": "غلامرضا ربال", "password": null, "isActive": false, "roles": [], "permissions": [], "ignoredPermissions": [], "rowVersion": "AAAAAAACGxI=", "id": 2 }
برای بررسی بیشتر، پیشنهاد میکنم پروژه DNTFrameworkCore.TestAPI موجود در مخزن این زیرساخت را بازبینی کنید.
در اینجا غیر از مورد زمانبندی انجام پروژه سعی شده است به دیگر موارد غیره از قبیل شناخت نیازمندیها، نحوه بستن قرارداد، نحوه قیمت دهی و ... اشاره نشود.
در ابتدا در مورد موضوعات کلی و عمومی بحث میکنیم.
1- انتخاب فریمورک، فریمورکهای فراوان و مختلفی برای کار با زمینههای مختلف نرم افزاری در جهان وجود دارند که هرکدام مزایا و معایبی دارند. این روزها استفاده از فریمورکها به قدری جای افتاده است و به اندازهای امکانات دارند که حتی ممکن است امکانات یک فریم ورک باعث شود از یک زبانی که در تخصصتان نیست استفاده کنید و آنرا یاد بگیرید.
2- زمانبندی انجام پروژه، به نظر خود بنده، سختترین و اساسیترین مرحله، برای هر پروژهای، زمانبندی مناسب آن است که نیازمندی اساسی آن، شناخت سایر مواردی است که در این متن بدانها اشاره میشود. زمانبندی دقیق، قرار ملاقاتها و تحویل بهموقع پیش نمایشهای نرم افزار، ارتباط مستمر با کارفرما و تحویل حتی زودتر از موعد پروژه باعث رضایت بیشتر کارفرما و حس اطمینان بیشتر خواهد شد. اگر در تحویل پروژه دیرکرد وجود داشته باشد، باعث دلسردی کارفرما و نوعی تبلیغ منفی خواهد بود. حتی زمانبندی و تحویل به موقع پروژه برای کارفرما بیشتر از کیفیت اهمیت دارد.
3- انتخاب معماری نرم افزار، معماری نرم افزار در اصل تعیین کننده نحوه قطعه بندی و توزیع تکههای نرم افزار، نحوه ارتباط اجزاء،، قابلیت تست پذیری، قابلیت نگهداری و قابلیت استفاده مجدد از کدهای تولید شده میباشد. یکی از اهداف اساسیای که باید در معماری نرمافزار بدان توجه کرد، قابلیت استفاده مجدد از کد است. در یک معماری خوب ما قطعاتی درست خواهیم کرد که بهراحتی میتوانیم از آن در نرمافزارهای دیگر نیز استفاده کنیم. البته قابلیت تست پذیری و قابلیت نگهداری نیز حداقل به همان اندازه اهمیت دارند. در این سایت موارد بسیار زیاد و کاملی جهت ساخت معماری مناسب و design patterns وجود دارد که میتوانید در اینجا یا اینجا مشاهده کنید.
4- قابلیت اجرا بر روی پلتفرمهای مختلف، هرچند این مورد ممکن است بیشتر به نظر کارفرما بستگی داشته باشد، اما در کل اگر کارفرما بتواند سیستم را در پلتفرمهای مختلفی اجرا کند، راضیتر خواهد شد. اگر قصد فروش نرمافزار طراحی شده را داشته باشیم، در اینصورت نیز میتوانیم کاربران پلتفرمهای مختلف را مورد هدف قرار دهیم یا سیستم را در سرورهای مختلفی میزبانی کنیم.
5- انتخاب سیستم بانک اطلاعاتی و نحوه ارتباط با آن. باید تصمیم بگیرید که از چند سیستم بانک اطلاعاتی، چگونه و به چه منظوری استفاده خواهید کرد. مواردی وجود دارند که سیستم را طوری طراحی کردهاند تا در زمان بهره برداری امکان انتخاب بانکهای اطلاعاتی یا نحوه ذخیره اطلاعات برای مدیر سیستم وجود دارد. مثلا در BlogEngine.net میتوان انتخاب کرد که اطلاعات در SQL Server ذخیره شوند یا در سیستم فایل مبتنی بر XML . بحثهای بسیار زیادی در این سایت و کل فضای وب پیرامون نحوه انتخاب و استفاده از ORM ها، چگونگی معماری مناسب آن وجود دارد. بطور مثال همیشه بحث سر اینکه از الگوی Repository استفاده شود یا نشود وجود دارد! باید به خودمان پاسخ دهیم که آیا واقعاً نیاز است که سیستم را برای امکان استفاده از Ormهای مختلف طراحی کنیم؟
6- نحوه ماژول بندی سیستم و امکان افزودن راحت ماژولهای جدید به آن. امروزه و با افزایش کاربران محصولات انفورماتیک که باعث بیشتر شدن سواد مصرف کننده در این زمینه و بالطبع افزایش نیازهای وی شده، همیشه احتمال اینکه کارفرما موارد جدیدی را بخواهد وجود خواهد داشت. باید سیستم را طوری طراحی کرد که حتی بتوان بدون توقف اجرای آن موارد جدید (پلاگینهای جدید) را بدان افزود و اجرا کرد.
7- میزان مشارکت دیگران در رفع نیازمندیهای کابران. ممکن است این گزینه در درجه اول زیاد با اهمیت جلوه ندهد، اما با تعمق در وبسایتها و نرمافزارهای بزرگ که هم اکنون در دنیا صاحب نامی شدهاند میبینیم همه آنها تمهیداتی اندیشیدهاند تا با وجود کپسوله کردن موارد پس زمینه، امکاناتی را در جهت مشارکت دیگران فراهم کنند. اکثر شبکههای اجتماعی api هایی را مهیا کرده اند که افراد ثالث میتوانند از آنها استفاده کنند. اکثر سیستمهای مدیریت محتوا و ابزارهای e-commerce تمهیداتی را برای راحتی ساخت plugin و apiهای برای راحتی برقراری ارتباط اشخاص ثالث اندیشیدهاند. از نظر این جانب موارد 6 و 7 برای ادامه حیات و قابلیت رقابت پذیری پروژه از درجه اهمیت زیادی برخوردار است.
8- معماری Multi tenancy بلی یا خیر؟ Multi tenancy یک از بحثهای مهم رایانش ابری است. در این حالت فقط یک نمونه از نرم افزار در سمت سرور در حال اجراست ولی کاربر یا گروهی از کاربران دید یا تنظیمات متفاوتی از آنرا دارند.
در ادامه به موارد فنیتری خواهیم پرداخت:
9- بحث انتخاب ابزار Dependency injection مناسب و مهیا سازی امکاناتی جهت هرچه راحتتر کردن امکان تنظیم و register کردن اشیا بدان. نحوه پیکربندی مناسب این مورد میتواند کد نویسی را برایتان بسیار راحت کند. دات نت تیپس مطالب بسیاری را در این مورد ارائه داده است میتوانید اینجا را ببینید.
10- کشینگ. استفاده از یک سیستم کشینگ مناسب در ارتباط با بانکهای اطلاعاتی و یا سایر سیستمهای ذخیره و بازیابی اطلاعات میتواند کمک بسیاری در پرفرمنس برنامه داشته باشد. سیستمها و روشهای مختلفی در مورد کشینگ وجود دارند. میتوانید برای اطلاعات بیشتر اینجا را مطالعه فرمایید.
11- Logging. یک سیستم لاگر مناسب میتواند وارنینگها و خطاهای بوجود آمده در سیستم را در یک رسانه ذخیره سازی حفظ کند و شما به عنوان توسعه دهنده میتوانید با مطالعه آن نسبت به رفع خطاهای احتمالی و بهبود در نسخههای آتی کمک بگیرید.
12- Audit logging یا Activity logging و Entity History. میتوانید کل یا برخی از فعالیتهای کاربر را در یک رسانه ذخیره سازی، ذخیره کنید، از قبیل زمان ورود و خروج، آیپی مورد استفاده، سیستم عامل، مرورگر، بازبینی از صفحه وغیره. همچنین در audit logging میتوانید زمانهای دقیق تغییرات مختلف موجود در موجودیتهای سیستم، فرد انجام دهنده تغییرات، سرویس انجام دهنده تغییرات، مدت زمان سپری شده و ... را ذخیره کرد. Entity History : ممکن است تصمیم بگیرید که کل اتفاقاتی را که برای یک موجودیت در طول زمان حیاتش در سیستم میافتد، ذخیره کنید.
13- Eventing ، Background Workerها و Backgroudn jobs ( Scheduled tasks ). باید سیستم را طوری طراحی کرد که بتواند به تغییرات و اتفاقات افتاده در سیستم پاسخ دهد. همچنین این مورد یکی از نیازمندیهای معماری بر اساس پلاگین است. Background Workerها در واقع کارهایی هستند که در پس زمینه انجام میشوند و نیازی نیست که کاربر برای اتمام آن منتظر بماند؛ مثلاً ارسال ایمیل خوش آمدگویی را میتوان با آن انجام داد. Background jobs کمی متفاوت هستند در واقع اینها فعالیتهای پس زمینهای هستند که ممکن است در فواصل زمانی مختلف اتفاق بیافتند، مثل پاکسازی کش در فواصل زمانی مناسب. در سیستمهای مختلف تمهیداتی برای ذخیره سازی فعالیتهایی که توسط background jobs انجام میشود اندیشیده میشود.
14- پیکربندی صحیح نحوه ذخیره و بازیابی تنظیمات سیستم. در یک سیستم ممکن است شما تنظیمات متعددی را در اختیار کاربر و یا حتی خودتان قرار دهید. باید سیستم را طوری طراحی کنید که بتواند با راحتترین و سریعترین روش ممکن به تنظیمات موجود دستیابی داشته باشد.
15- خطاهای کاربر را در نظر بگیریم، باید یادمان باشد کاربر ممکن الخطاست و ما برای رضایت مشتری و قابلیت اتکای هرچه بیشتر برنامه باید سیستم را طوری طراحی کنیم که امکان برگشت از خطا برای کاربر وجود داشته باشد. مثلاً در SoftDelete مواردی که حذف میشوند در واقع به طور کامل از بانک اطلاعاتی حذف نمیشوند بلکه تیک حذف شده میخورند. پس امکان بازگردانی وجود خواهد داشت.
16- Mapping یا Object to object mapping. در توسعه شیءگرا مخصوصاً در معماریهایی مثل MVC یا Domain driven در موارد بسیاری نیاز خواهید داشت که مقادیر اشیاء مختلفی را در اشیای دیگری کپی کنید. سیستمهای زیادی برای این کار موجود هستند. باید تلاش کرد ضمن اینکه یک سیستم مناسب انتخاب کنیم، باید تمهیدی بیاندیشیم که تنظیمات آن شامل کد نویسی هرچه کمتری باشد.
17- Authorization یا تعیین هویت. باید با مطالعه و بررسی، سیستم و ابزار مناسبی را برای هویت سنجی اعضاء، تنظیم نقشها و دسترسیهای کاربران انتخاب کرد. باید امکان عضویت از طریق شبکههای اجتماعی مختلف را مورد بررسی قرار داد.
18- سرویسهای Realtime. کاربری یکی از مطالب شما را میپسندد و شما نوتیفیکشن آنرا سریع در صفحهای که باز کردید میبینید. این یک مورد بسیار کوچکی از استفاده از سرویسهای realtime هست. ابزارهای مختلفی برای زبانها و فریمورکهای مختلف وجود دارند؛ مثلاً میتوانید اینجا را مطالعه کنید.
19- هندل کردن خطاهای زمان اجرا، در سیستمهای قدیمی یکی از کابوسهای کاربران، قطعی سیستم، هنگ کردن با کوچکترین خطا و موارد این چنینی بود. با تنظیم یک سیستم Exception handling مناسب هم میتوانیم گزارشاتی از خطاهای بوجود آمده را تهیه کنیم، هم میتوانیم کاربر را در جهت انجام صحیح کارها هدایت کنیم و هم از کرش بیجای نرمافزار جلوگیری کنیم.
20- استفاده از منابع ابری یا توزیع شده، امروزه برای بسیاری از کارها تمهیداتی از طرف شرکتهای بزرگ به صورت رایگان و یا غیر رایگان اندیشیده شده است که به راحتی میتوان از آنها استفاده کرد. برای نمونه میتوان از سرویسهای Email به عنوان سادهترین و معمولترین این سیستمها یاد کرد. اما امروزه شرکتها حتی امکاناتی جهت ذخیره سازی دادههای blob (مجموعه ای از بایتها با حجم زیاد) را ارائه میدهند؛ امکانات دیگری نظیر کم کردن حجم تصاویر، تبدیل انواع mime typeها و ...
21- امنیت، فریمورکها اغلب موارد امنیتی پایهای را به صورت مطلوب یا نسبتا مطلوبی رعایت میکنند؛ ولی با اینحال باید در مورد امنیت سیستمی که توسعه میدهیم مطالعه داشته باشیم و موارد امنیتی ضروری را رعایت کنیم و همیشه مواظب باشیم که آنها را رعایت کنیم.
آیا امکانش هست که درصورت ورود با Windows Authentication به دسترسیهای خودش دسترسی داشته باشه؟
آیا لازمه بعد از ورود با Windows Authentication یوزر مشابهش رو در بانک جستجو کنم و اون رو هم با _signInManager.PasswordSignInAsync لاگین کنیم تا به اطلاعات دسترسی داشته باشم؟
در مطلب پیشین به پیرامون خود نگاه کردیم و اشیاء گوناگونی را مشاهده کردیم که در حقیقت دنیای ما را تشکیل داده اند و فعالیتهای روزمره ما با استفاده از آنها صورت میگیرد. ایده ای به ذهنمان رسید. اشیاء و مفاهیم مرتبط به آن میتواند روش بهتر و موثرتری برای تقسیم کدهای برنامه باشد. مثلاً اگر کل کدهای برنامه که مسئول حل یکی از مسئلههای کوچک یاد شده است را یکجا بسته بندی کنیم و اصولی که از اشیاء واقعی پیرامون خود آموختیم را در مورد آن رعایت کنیم به برنامه بسیار با کیفیتتری از نظر خوانایی، راحتی در توسعه، اشکال زدایی سادهتر و بسیاری موارد دیگر خواهیم رسید.
توسعه دهندگان زبانهای برنامه نویسی که با ما در این مورد هم عقیده بوده اند دست به کار شده و دستورات و ساختارهای لازم برای پیاده کردن این ایده را در زبان برنامه نویسی قرار دادند و آن را زبان برنامه نویسی شیء گرا نامیدند. حتی جهت برخورداری از قابلیت استفاده مجدد از کد و موارد دیگر به جای آنکه کدها را در بسته هایی به عنوان یک شیء خاص قرار دهیم آنها را در بسته هایی به عنوان قالب یا نقشه ساخت اشیاء خاصی که در ذهن داریم قرار میدهیم. یعنی مفهوم کلاس یا رده که پیشتر اشاره شد. به این ترتیب یک بار مینویسیم و بارها استفاده میکنیم. مانند همان مثال بازیکن در بخش نخست. هر زمان که لازم باشد با استفاده از دستورات مربوطه از روی کدهای کلاس که نقشه یا قالب ساخت اشیاء هستند شیء مورد نظر را ساخته و در جهت حل مسئله مورد نظر به کار میبریم.
حال برای آنکه به طور عملی بتوانیم از ایده شیء گرایی در برنامه هایمان استفاده کنیم و مسائل بزرگ را حل کنیم لازم است ابتدا مقداری با جزییات و دستورات زبان در این مورد آشنا شویم.
تذکر: دقت کنید برای آنکه از ایده شیء گرایی در برنامهها حداکثر استفاده را ببریم مفاهیمی در مهندسی نرم افزار به آن اضافه شده است که ممکن است در دنیای واقعی نیازی به طرح آنها نباشد. پس لطفاً تلاش نکنید با دیدن هر مفهوم تازه بلافاصله سعی در تطبیق آن با محیط اطراف کنید. هر چند بسیاری از آنها به طور ضمنی در اشیاء پیرامون ما نیز وجود دارند.
زبان برنامه نویسی مورد استفاده برای بیان مفاهیم برنامه نویسی در این سری مقالات زبان سی شارپ است. اما درک برنامههای نوشته شده برای علاقه مندان به زبانهای دیگری مانند وی بی دات نت نیز دشوار نیست. چراکه اکثر دستورات مشابه است و تبدیل Syntax نیز به راحتی با اندکی جستجو میسر میباشد. لازم به یادآوری است زبان سی شارپ به بزرگی یا کوچکی حروف حساس است.
تشخیص و تعریف کلاسهای برنامه
کار را با یک مثال شروع میکنیم. فرض کنید به عنوان بخشی از راه حل یک مسئله بزرگ، لازم است محیط و مساحت یک سری چهارضلعی را محاسبه کنیم و قصد داریم این وظیفه را به طور کامل بر عهده قطعه کدهای مستقلی در برنامه قرار دهیم. به عبارت دیگر قصد داریم متناظر با هر یک از چهارضلعیهای موجود در مسئله یک شیء در برنامه داشته باشیم که قادر است محیط و مساحت خود را محاسبه و ارائه نماید. کلاس زیر که با زبان سی شارپ نوشته شده امکان ایجاد اشیاء مورد نظر را فراهم میکند.public class Rectangle { public double Width; public double Height; public double Area() { return Width*Height; } public double Perimeter() { return 2*(Width + Height); } }
در این قطعه برنامه نکات زیر قابل توجه است:
- کلاس با کلمه کلیدی class تعریف میشود.
- همان طور که مشاهده میکنید تعریف کلاس با کلمه public آغاز شده است. این کلمه محدوده دسترسی به کلاس را تعیین میکند. در اینجا از کلمه public استفاده کردیم تا بخشهای دیگر برنامه امکان استفاده از این کلاس را داشته باشند.
- پس از کلمه کلیدی class نوبت به نام کلاس میرسد. اگرچه انتخاب نام مورد نظر امری اختیاری است اما در آینده حتماً اصول و قراردادهای نامگذاری در داتنت را مطالعه نمایید. در حال حاضر حداقل به خاطر داشته باشید تا انتخاب نامی مناسب که گویای کاربرد کلاس باشد بسیار مهم است.
- باقیمانده کد، بدنه کلاس را تشکیل میدهد. جاییکه ویژگی ها، رفتارها و ... یا به طور کلی اعضای کلاس تعریف میشوند.
ایجاد شیء از یک کلاس و نحوه دسترسی به شیء ایجاد شده
شیء و کلاس چیزهای متفاوتی هستند. یک کلاس نوع یک شیء را تعریف میکند. اما یک شیء یک موجودیت عینی و واقعی بر اساس یک کلاس است. در اصطلاح از شیء به عنوان یک نمونه (Instance) یا وهله ای از کلاس مربوطه یاد میکنیم. همچنین به عمل ساخت شیء نمونه سازی یا وهله سازی گوییم.برای ایجاد شیء از کلمه کلیدی new و به دنبال آن نام کلاسی که قصد داریم بر اساس آن یک شیء بسازیم استفاده میکنیم. همان طور که اشاره شد کلاس یک نوع را تعریف میکند. پس از آن میتوان همانند سایر انواع مانند int, string, … برای تعریف متغیر استفاده نمود. به مثال زیر توجه کنید.
Rectangle rectangle = new Rectangle();
Rectangle rectangle;
Rectangle rectangle1 = new Rectangle(); Rectangle rectangle2 = rectangle1;
حالا میتوان شیء ساخته شده را با استفاده از ارجاعی که به آن داریم به کار برد.
Rectangle rectangle = new Rectangle(); rectangle.Width = 10.5; rectangle.Height = 10; double a = rectangle.Area();
فیلدها
اگر به تعریف کلاس دقت کنید مشخص است که دو متغییر Width و Height را با سطح دسترسی عمومی تعریف کرده ایم.به متغیرهایی از هر نوع که مستقیماً درون کلاس تعریف شوند (و نه مثلاً داخل یک تابع درون کلاس) فیلد میگوییم. فیلدها از اعضای کلاس دربردارنده آنها محسوب میشوند.
تعریف فیلدها مستقیماً در بدنه کلاس با یک Access Modifier شروع میشود و به دنبال آن نوع فیلد و سپس نام دلخواه برای فیلد میآید.
تذکر: نامگذاری مناسب یکی از مهمترین اصولی است که یک برنامه نویس باید همواره به آن توجه کافی داشته باشد و به شدت در بالا رفتن کیفیت برنامه موثر است. به خاطر داشته باشید تنها اجرا شدن و کار کردن یک برنامه کافی نیست. رعایت بسیاری از اصول مهندسی نرم افزار که ممکن است نقش مستقیمی در کارکرد برنامه نداشته باشند موجب سهولت در نگهداری و توسعه برنامه شده و به همان اندازه کارکرد صحیح برنامه مهم هستند. بنابراین مجدداً شما را دعوت به خواندن مقاله یاد شده بالا در مورد اصول نامگذاری صحیح میکنم. هر مفهوم تازه ای که میآموزید میتوانید به اصول نامگذاری همان مورد در مقاله پیش گفته مراجعه نمایید. همچنین افزونه هایی برای Visual Studio وجود دارد که شما را در زمینه نامگذاری صحیح و بسیاری موارد دیگر هدایت میکنند که یکی از مهمترین آنها Resharper نام دارد.
مثال:
// public field (Generally not recommended.) public double Width;
فیلدها معمولاً با سطح دسترسی خصوصی و برای نگهداری از دادههایی که مورد نیاز بیش از یک متد (یا تابع) درون کلاس است و آن دادهها باید پس از خاتمه کار یک متد همچنان باقی بمانند استفاده میشود. بدیهی است در غیر اینصورت به جای تعریف فیلد میتوان از متغیرهای محلی (متغیری که درون خود تابع تعریف میشود) استفاده نمود.
همان طور که پیشتر اشاره شد برای دسترسی به یک فیلد ابتدا یک نقطه پس از نام شیء درج کرده و سپس نام فیلد مورد نظر را مینویسیم.
Rectangle rectangle = new Rectangle(); rectangle.Width = 10.5;
public class Rectangle { public double Width = 5; // ... }
متدها
متدها قطعه کدهایی شامل یک سری دستور هستند. این مجموعه دستورات با فراخوانی متد و تعیین آرگومانهای مورد نیاز اجرا میشوند. در زبان سی شارپ به نوعی تمام دستورات در داخل متدها اجرا میشوند. در این زبان تمامی توابع در داخل کلاسها تعریف میشوند و بنابراین همه متد هستند.متدها نیز مانند فیلدها در داخل کلاس تعریف میشوند. ابتدا یک Access Modifier سطح دسترسی را تعیین مینماید. سپس به ترتیب نوع خروجی، نام متد و لیست پارامترهای آن در صورت وجود درج میشود. به مجموعه بخشهای یاد شده امضای متد میگویند.
پارامترهای یک متد داخل یک جفت پرانتز قرار میگیرند و با کاما (,) از هم جدا میشوند. یک جفت پرانتز خالی نشان دهنده آن است که متد نیاز به هیچ پارامتری ندارد.
بار دیگر به بخش تعریف متدهای کلاسی که ایجاد کردیم توجه نمایید.
public class Rectangle { // ... public double Area() { return Width*Height; } public double Perimeter() { return 2*(Width + Height); } }
همچنین توجه نمایید این شیء برای محاسبه مساحت و محیط خود نگاهی به ویژگیهای خود یعنی عرض و ارتفاعش که در فیلدهای آن نگهداری میکنیم میاندازد.
فراخوانی متد یک شیء همانند دسترسی به فیلد آن است. ابتدا نام شیء سپس یک نقطه و به دنبال آن نام متد مورد نظر به همراه پرانترها. آرگومانهای مورد نیاز در صورت وجود داخل پرانتزها قرار میگیرند و با کاما از هم جدا میشوند. که البته در این مثال متد ما نیازی به آرگومان ندارد. به همین دلیل برای فراخوانی آن تنها یک جفت پرانتز خالی قرار میدهیم.
در این بخش به دو مفهوم پارامتر و آرگومان اشاره شد. تفاورت آنها چیست؟
در هنگام تعریف یک متد نام و نوع پارامترهای مورد نیاز را تعیین و درج مینماییم. حال وقتی قصد فراخوانی متد را داریم باید مقادیر واقعی که آرگومان نامیده میشود را برای هر یک از پارامترهای تعریف شده فراهم نماییم. نوع آرگومان باید با نوع پارامتر تعریف شده تطبیق داشته باشد. اما اگر یک متغیر را به عنوان آرگومان در هنگام فراخوانی متد استفاده میکنیم نیازی به یکسان بودن نام آن متغیر و نام پارامتر تعریف شده نیست.
متدها میتوانند یک مقدار را به کدی که آن متد را فراخوانی کرده است بازگشت دهند.
Rectangle rectangle = new Rectangle(); rectangle.Width = 10.5; rectangle.Height = 10; double p = rectangle.Perimeter();
نکته: کلمه return علاوه بر بازگشت مقدار مورد نظر سبب پایان اجرای متد نیز میشود. حتی در صورتی که نوع خروجی یک متد void تعریف شده باشد استفاده از کلمه return بدون اینکه مقداری به دنبال آن بیاید میتواند برای پایان اجرای متد، در صورت نیاز و مثلاً برقراری شرطی خاص مفید باشد. بدون کلمه return متد زمانی پایان مییابد که به پایان قطعه کد بدنه خود برسد. توجه نمایید که در صورتی که نوع خروجی متد چیزی به جز void است استفاده از کلمه return به همراه مقدار مربوطه الزامی است.
مقدار خروجی یک متد را میتوان هر جایی که مقداری از همان نوع مناسب است مستقیماً به کار برد. همچنین میتوان آن را در یک متغیر قرار داد و سپس از آن استفاده نمود.
به عنوان مثال کلاس ساده زیر را در نظر بگیرید که متدی دارد برای جمع دو عدد.
public class SimpleMath { public int AddTwoNumbers(int number1, int number2) { return number1 + number2; } }
SimpleMath obj = new SimpleMath(); Console.WriteLine(obj.AddTwoNumbers(1, 2)); int result = obj.AddTwoNumbers(1, 2); Console.WriteLine(result);
در بخشهای بعدی بحث ما در مورد سایر اعضای کلاس و برخی جزییات پیرامون اعضای پیش گفته خواهد بود.
ترجمه بخشی از متن اصلی به نقل از خبرگزاری دانشجو :
یافته تکان دهنده کسپراسکای این است که Equation قابلیت آلوده کردن سفتافزار یک درایو سخت یا کد سطح پایینی که نقش واسط بین سختافزار و نرمافزار را بازی میکند را داراست.
این بدافزار سفتافزار درایو سخت را برنامهریزی مجدد میکند و سکتورهای پنهانی روی درایو ایجاد میکند که فقط میتوانند از طریق یک API سری مورد دسترسی قرار گیرند. حذف این بدافزار پس از نصب غیرممکن است، فرمت کردن دیسک و نصب مجدد سیستم عامل هیچ تأثیری بر روی آن ندارد و سکتورهای پنهان همچنان باقی میمانند.
درایوهای ساخته شده توسط سیگیت، وسترن دیجیتال، هیتاچی، سامسونگ، آیبیام، میکرون و توشیبا میتوانند توسط ۲ پلتفورم بدافزار Equation یعنی Equationdrug و Grayfish دستکاری شوند.
بنا بر این گزارش، Equation دانشی از این درایوها در اختیار دارد که بسیار بیشتر از اسناد عمومی منتشر شده توسط تولید کنندگان آنها است.
Equation مجموعه دستورات ATA یکتای مورد استفاده توسط تولید کنندگان درایوهای سخت را برای فرمت کردن محصولات آنها میداند. اغلب دستورات ATA عمومی هستند، چرا که از استانداردی استفاده میکنند که این اطمینان را ایجاد میکند که درایو سخت با هر نوع کامپیوتری سازگار است. اما دستورات ATA ی غیر مستندی وجود دارند که توسط تولید کنندگان برای اعمالی مانند ذخیرهسازی داخلی و تصحیح خطا به کار میروند. در حقیقت، آنها یک سیستم عامل بسته هستند. دستیابی به چنین کدهای ATA، نیازمند دسترسی به این اسناد است که هزینه زیادی در بر دارد. احتمال اینکه کسی بتواند با استفاده از اطلاعات عمومی، سیستم عامل درایو سخت را بازنویسی کند تقریباً صفر است.
بنا بر اظهارات رایو، قابلیت برنامهریزی مجدد سفتافزار فقط یک مدل درایو سخت به طرز باورنکردنی پیچیده است. اما دارا بودن چنین قابلیتی برای انواع زیادی از درایوها از تولیدکنندگان مختلف تقریباً غیرممکن است.
به نظر میرسد که Equation بسیار بسیار جلوتر از صنعت امنیت است. تشخیص این نوع نفوذ تقریباً غیرممکن است. پاک کردن کامل درایو یا تعویض سفتافزار آن نیز چندان مفید نیست، چرا که برخی از انواع ماژولها در برخی سفتافزارها دائمی هستند و نمیتوانند مجدداً فرمت گردند.
مروری بر نحوهی توزیع برنامههای Blazor بر روی IIS
1- پیش از هر کاری باید مطابق نگارش ASP.NET Core در حال استفاده (که به عنوان هاست Blazor Server و یا ارائه دهندهی قسمت Web API برنامهی سمت کلاینت WASM مطرح است)، بستهی NET Core hosting bundle. را نصب کرد که عموما تحت عنوان «Hosting Bundle Installer» قابل دریافت است.
نکتهی مهم: همانند تمام نگارشهای دات نت، در اینجا نیز باید Hosting Bundle را پس از نصب IIS، بر روی سیستم نصب کرد. اگر این ترتیب تغییر کند، یکبار دیگر نصاب آنرا اجرا کرده و گزینهی ترمیم نصب را انتخاب کنید تا یکپارچگی آن با IIS صورت گیرد.
2- نیاز است برنامهی خود را اصطلاحا publish کرد تا به همراه فایلهای نهایی قابل کپی باشد که در پوشهای توسط IIS هاست خواهند شد. برای اینکار اگر از نگارش کامل ویژوال استودیو استفاده میکنید، فقط کافی است بر روی پروژهی مدنظر کلیک راست کرده و از منوی باز شده، گزینهی publish را انتخاب کنید و مراحل آنرا طی نمائید و یا این مراحل را میتوان توسط دستور خط فرمان زیر نیز خلاصه کرد که وابستگی خاصی، به IDE ویژهای ندارد و چند سکویی است:
dotnet publish -o "c:\dir1\dir2" -c Release
و یا اگر فقط دستور dotnet publish -c Release را در ریشهی پروژه اجرا کنیم، خروجی نهایی را در پوشهی bin\Release\net5.0\publish میتوان مشاهده کرد که به همراه یک web.config مخصوص برنامههای blazor هم هست و در آن mime typeهای متناظری، به همراه URL rewriting مناسب برنامههای تک صفحهای وب از پیش تنظیم شدهاست. بنابراین در اینجا نصب ماژول URL rewrite بر روی IIS نیز الزامی است.
3- در اینجا نیز همانند تنظیمات برنامههای ASP.NET Core، باید application pool منتسب به برنامه را ویرایش کرده و NET Clr Version. آنرا بر روی No Managed Code قرار داد.
روش فعالسازی توزیع مبتنی بر فشرده سازی Brotli در IIS
در حین عملیات publish استاندارد، به صورت پیشفرض از تمام فایلها، سه نسخهی اصلی، gz شده (gzip) و یا br شده (فشرده سازی Brotli که فایلهای کم حجمتری را نسبت به gz ارائه میدهد) نیز تهیه میشوند که بسته به نوع مرورگر و پشتیبانی آن از روشهای مختلف فشرده سازی، یکی از آنها در اختیار کلاینت قرار خواهد گرفت که به این صورت کاربران، تجربهی دریافت کم حجمتر و سریعتری را خواهند داشت.
باید دقت داشت Web.config ای که به همراه دستور dotnet publish ایجاد میشود، روش توزیع پیشفرض فایلهای br. تولیدی را ندارد. برای اینکار نیاز است تنظیمات این فایل web.config توصیه شدهی توسط تیم Blazor را به web.config خود اضافه کرد تا در نهایت حجم دریافتی از سرور به شدت کاهش یابد.
یک نکته: اگر میخواهید فایل web.config سفارشی خودتان را داشته باشید، نمونهای از آنرا در ریشهی پروژه قرار داده و سپس فایل csproj را به نحو زیر ویرایش کنید تا از آن در حین publish استفاده کند:
<PropertyGroup> <PublishIISAssets>true</PublishIISAssets> </PropertyGroup>
در حین publish برنامههای Blazor WASM کار IL trimming نیز انجام میشود
برای کاهش حجم نهایی برنامههای Blazor WASM، در حین publish در حالت release، کار IL Trimming نیز به صورت خودکار انجام میشود تا کدهای IL ای که در برنامه نقش نداشتهاند و مستقیما در جائی استفاده نشدهاند، به صورت خودکار حذف شوند و به این ترتیب حجم ارائهی نهایی به شدت کاهش یابد.
فقط باید دقت داشت که در این حالت اگر عملیات پویایی مانند reflection در کدهای شما صورت میگیرد، به علت نداشتن ارجاع استاتیکی به منابع مورد استفاده، در زمان اجرا با مشکل مواجه خواهد شد. اگر میخواهید اخطارهایی را در این زمینه مشاهده کنید، گزینهی زیر را به فایل csproj اضافه نمائید:
<SuppressTrimAnalysisWarnings>false</SuppressTrimAnalysisWarnings>
حذف مباحث بومی سازی در صورت عدم نیاز
اگر در برنامهی خود از مباحث time-zones استفاده نمیکنید، میتوانید با غیرفعال کردن آن در فایل csproj، حداقل 100 کیلوبایت از حجم برنامهی نهایی را کاهش دهید:
<BlazorEnableTimeZoneSupport>false</BlazorEnableTimeZoneSupport>
<InvariantGlobalization>true</InvariantGlobalization>
سپس وارد تنظیمات کتابخانه شده و روی List Workflow کلیک میکنیم :
در پنجره نامی را برای چرخه کاری انتخاب میکنیم :
درگام اول چرخه کاری ، یک Start Approval Process انتخاب میکنیم (از نوار action ریبون بالای پنجره قابل مشاهده است ؛ همچنین میتوانید چند تا از حروف این گام را تایپ کنید تا به صورت خودکار لود شود) :
سپس روی these users کلیک کرده تا تایید کننده را مشخص کنیم :
در این مرحله پنجره زیر باز شده و عنوان پیغام و محتوای آن را مینویسیم :
سپس در بخش participants نام فرد ، گروه یا افرادی که میتوانند این چرخه را تایید کنند را مشخص میکنیم :
در اینجا کاربری با نام usr1 باید بتواند این سند را تایید کند :
روی add و سپس روی OK کلیک میکنیم :
اگر در همین مرحله چرخه را publish کنیم میتوانیم آن را در لیست چرخههای کاری لیست مشاهده کنیم :
در گام بعدی نیاز به یک impersonation Step داریم (اطلاعات بیشتر درباره این گام در اینجا و اینجا ) :
سپس واژه equal که پیش فرض است و سپس عبارت سمت راست تساوی که وضعیت چرخه است :
حال میخواهیم زمانی که سند تایید شده (شرط true بود) ، عملیات تغییر دسترسی اعمال شود :
گزینه replace list item permission را انتخاب میکنیم و مانند زیر آن را تنظیم میکنیم :
سپس دسترسی جدید او :
و تایید تنظیمات اعمال شده (می توانید تغییرات را در گام تعریف شده مشاهده کنید) :
حال چرخه کاری را ذخیره و publish میکنیم:
حال اگر workflowهای کتابخانه را بررسی کنیم ، میتوانیم ذخیره شدن این چرخه را در کتابخانه ببینیم :
فقط نکته ای که نباید فراموش شود ، نحوه start شدن workflow است که باید ان را نیز تنظیم کنیم :
در همان شیرپوینت دیزاینر روی چرخه کاری کلیک راست میکنیم و در تنظیمات چرخه کاری ، مانند زیر عمل میکنیم تا به محض افزودن یا اعمال تغییرات در سند ، چرخه کاری فراخوانی شود :
با نام کاربری usr2 این سند را بارگذاری میکنیم :
اگر به Task List سایت مراجعه کنیم میتوانیم آغاز شدن چرخه کاری و پیغام فرستاده شده آن را ببینیم :
حال اگر کاربر usr1 که در بالا عملیات تایید به او انتساب داده شد ، آیتم Task list خود را باز کند ، پنجره زیر را خواهد دید :
و پس از تایید او دکمه ویرایش برای usr2 (که سند را ایجاد کرده بود) غیر فعال میشود :
- نکته اینکه در صورتی که usr2 مجدد سندی را با همان نوع و نام بارگذاری کند ، سیستم به او پیغام میدهد که دسترسی برای این کار را ندارد
مثال - نمایش درصد پیشرفت عملیات توسط SignalR
نکتهای در مورد نگارشهای مختلف SignalR
اگر برنامه شما قرار است دات نت 4 را پشتیبانی کند، آخرین نگارش SignalR که با آن سازگار است، نگارش 1.1.3 میباشد. بنابراین اگر دستور ذیل را اجرا کنید:
PM> Install-Package Microsoft.AspNet.SignalR
اگر دستور ذیل را اجرا کنید، SiganlR 1.x را نصب میکند که با دات نت 4 به بعد سازگار است:
PM> Install-Package Microsoft.AspNet.SignalR -Version 1.1.3
با اینکار Microsoft.AspNet.SignalR.JS نیز به صورت خودکار نصب میگردد و به این ترتیب کلاینت جاوا اسکریپتی SiganlR نیز در برنامه قابل استفاده خواهد بود.
تنظیمات فایل Global.asax.cs
سطر فراخوانی متد RouteTable.Routes.MapHubs باید در ابتدای متد Application_Start فایل Global.asax.cs قرار گیرد (پیش از هر تنظیم دیگری). تفاوتی هم نمیکند که برنامه وب فرم است یا MVC. به این ترتیب مسیریابیهای SignalR تنظیم شده و مسیر http://localhost/signalr/hubs قابل استفاده خواهد بود.
تنظیمات اسکریپتهای سمت کلاینت مورد نیاز
پس از نصب بسته SignalR، سه اسکریپت ذیل باید به ابتدای صفحه وب اضافه شوند تا کلاینتهای جاوا اسکریپتی SignalR بتوانند با سرور ارتباط برقرار کنند:
<script src="Scripts/jquery-1.6.4.min.js" type="text/javascript"></script> <script src="Scripts/jquery.signalR-1.1.3.min.js" type="text/javascript"></script> <script src="signalr/hubs" type="text/javascript"></script>
تعریف کلاس Hub برنامه
using Microsoft.AspNet.SignalR; namespace WebFormsSample03.Common { public class ProgressHub : Hub { /// <summary> /// این متد استاتیک تعریف شده تا در برنامه به صورت مستقیم قابل استفاده باشد /// یا میشد اصلا این متد تعریف نشود و از همان دریافت زمینه هاب در کنترلر استفاده گردد /// </summary> public static void UpdateProgressBar(int value, string connectionId) { var ctx = GlobalHost.ConnectionManager.GetHubContext<ProgressHub>(); ctx.Clients.Client(connectionId).updateProgressBar(value); //فراخوانی یک متد در سمت کلاینت } } }
البته تعریف این متد در اینجا ضروری نبود. حتی میشد بدنه کلاس هاب را خالی تعریف کرد و متد GetHubContext را مستقیما داخل یک کنترلر فراخوانی نمود.
متد UpdateProgressBar، مقدار value را به تنها یک کلاینت که Id آن مساوی connectionId دریافتی است، ارسال میکند. این کلاینت باید یک callback جاوا اسکریپتی را جهت تامین متد پویای updateProgressBar تدارک ببیند.
کلاس Web API کنترلر دریافت فایلها
فرقی نمیکند که برنامه شما از نوع وب فرم است یا MVC. امکانات Web API در هر دو نوع پروژه، قابل دسترسی است (همان ایده یک ASP.NET واحد).
بنابراین نیاز است یک کنترلر وب API جدید را به پروژه اضافه کرده و محتوای آن را به شکل ذیل تغییر دهیم:
using System.Threading; using System.Web.Http; using WebFormsSample03.Common; namespace WebFormsSample03 { public class DownloadRequest { public string Url { set; get; } public string ConnectionId { set; get; } } public class DownloaderController : ApiController { public void Post([FromBody]DownloadRequest data) { //todo: start downloading the data.Url .... ProgressHub.UpdateProgressBar(10, data.ConnectionId); Thread.Sleep(2000); ProgressHub.UpdateProgressBar(40, data.ConnectionId); Thread.Sleep(3000); ProgressHub.UpdateProgressBar(64, data.ConnectionId); Thread.Sleep(2000); ProgressHub.UpdateProgressBar(77, data.ConnectionId); Thread.Sleep(2000); ProgressHub.UpdateProgressBar(92, data.ConnectionId); Thread.Sleep(3000); ProgressHub.UpdateProgressBar(99, data.ConnectionId); Thread.Sleep(2000); ProgressHub.UpdateProgressBar(100, data.ConnectionId); } } }
using System; using System.Web.Http; using System.Web.Routing; namespace WebFormsSample03 { public class Global : System.Web.HttpApplication { protected void Application_Start(object sender, EventArgs e) { // Register the default hubs route: ~/signalr RouteTable.Routes.MapHubs(); RouteTable.Routes.MapHttpRoute( name: "DefaultApi", routeTemplate: "api/{controller}/{id}", defaults: new { id = RouteParameter.Optional } ); } } }
همچنین در اینجا با توجه به مسیریابی تعریف شده، باید اطلاعات را به آدرس api/Downloader از نوع Post ارسال کرد.
تعریف کلاینت متصل به Hub
در سمت سرور، متد پویای updateProgressBar فراخوانی شده است. اکنون باید این متد را در سمت کلاینت پیاده سازی کنیم:
<form id="form1" runat="server"> <div> <input id="txtUrl" value="http://www.site.com/file.rar" type="text" /> <input id="send" type="button" value="start download ..." /> <br /> <div id="bar" style="border: #000 1px solid; width:300px;"></div> </div> </form> <script type="text/javascript"> $(function () { $.connection.hub.logging = true; //اطلاعات بیشتری را در جاوا اسکریپت کنسول مرورگر لاگ میکند var progressHub = $.connection.progressHub; //این نام مستعار پیشتر توسط ویژگی نام هاب تنظیم شده است progressHub.client.updateProgressBar = function (value) { //متدی که در اینجا تعریف شده دقیقا مطابق نام متد پویایی است که در هاب تعریف شده است //به این ترتیب سرور میتواند کلاینت را فراخوانی کند $("#bar").html(GaugeBar.generate(value)); }; $.connection.hub.start() // فاز اولیه ارتباط را آغاز میکند .done(function () { $("#send").click(function () { $("#send").attr('disabled', 'disabled'); var myClientId = $.connection.hub.id; // اکنون اتصال برقرار است به سرور $.ajax({ type: "POST", contentType: "application/json", url: "/api/Downloader", data: JSON.stringify({ Url: $("#txtUrl").val(), ConnectionId: myClientId }) }).success(function () { $("#send").removeAttr('disabled'); }).fail(function () { // }); }); }); }); </script>
در ابتدای کار صفحه، اتصال به progressHub برقرار میشود. اگر دقت کنید، نام این هاب با حروف کوچک در اینجا (در سمت کلاینت) آغاز میگردد.
سپس با تعریف یک callback به نام progressHub.client.updateProgressBar، پیامهای دریافتی از طرف سرور را به یک افزونه progress bar جیکوئری، برای نمایش ارسال میکند.
کار اتصال به رویداد کلیک دکمهی آغاز دریافت فایل، در متد done باید انجام شود. این callback زمانی فراخوانی میگردد که کار اتصال به سرور با موفقیت صورت گرفته باشد.
سپس در ادامه توسط jQuery Ajax، اطلاعات Url و همچنین Id کلاینت را به مسیر api/Downloader یا همان web api controller ارسال میکنیم.
کدهای کامل این مثال را از اینجا نیز میتوانید دریافت نمائید:
WebFormsSample03.zip