مطالب
مدیریت مرکزی شماره نگارش‌های بسته‌های NuGet در پروژه‌های NET Core.
عموما برنامه‌های بزرگ NET.، به چندین زیر پروژه شکسته می‌شوند تا مدیریت آن‌ها ساده‌تر شود. مهم‌ترین مشکلی که در این حالت پس از مدتی بروز می‌کند، هماهنگ نگه داشتن شماره نگارش‌های ارجاعات NuGet این پروژه‌ها است و همچنین به روز رسانی مکرر و هر باره‌ی تمام این فایل‌های csproj. به همین جهت ایده‌ی مدیریت مرکزی شماره نگارش‌های ارجاعات پروژه‌های NuGet قرار است به نگارش بعدی آن اضافه شود که البته هم اکنون نیز قسمتی از آن در NET Core SDK 3.1.300. به بعد، قابل استفاده‌است که جزئیات آن‌را در ادامه مرور می‌کنیم.


ایجاد فایل جدید Directory.Packages.props

زمانیکه قرار است شماره نگارش‌های بسته‌های NuGet مختلف مورد استفاده‌ی در برنامه، به صورت مرکزی مدیریت شوند، نیاز به یک مخزن ثبت آن‌ها نیز می‌باشد. به همین جهت یک فایل جدید را به نام Directory.Packages.props در کنار فایل sln پروژه‌ی خود ایجاد کنید (در ریشه‌ی اصلی پروژه)؛ با این محتوای فرضی:
<Project>
  <ItemGroup>
    <PackageVersion Include="Microsoft.Extensions.Localization.Abstractions" Version="3.1.8" />
    <PackageVersion Include="Microsoft.Extensions.Logging.Abstractions" Version="3.1.8" />
  </ItemGroup>
</Project>
برای تشکیل این فایل، فایل‌های csproj مختلف موجود در solution جاری را یافته و سپس PackageReference‌های آن‌ها را به فایل props فوق کپی کنید؛ با یک تفاوت مهم: بجای PackageReference اینبار از نام PackageVersion استفاده می‌شود.


تغییرات مورد نیاز در فایل‌های پروژه‌های موجود

در ادامه مجددا به تمام فایل‌های csproj خود مراجعه کرده و ویژگی Version را از آن‌ها حذف کنید؛ مانند:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
  <PropertyGroup>
    <TargetFramework>netcoreapp3.1</TargetFramework>
    <ManagePackageVersionsCentrally>true</ManagePackageVersionsCentrally>
  </PropertyGroup>

  <ItemGroup>
    <PackageReference Include="Microsoft.Extensions.Localization.Abstractions" />
    <PackageReference Include="Microsoft.Extensions.Logging.Abstractions" />
  </ItemGroup>
</Project>
 از این پس دیگر هیچکدام از فایل‌های پروژه‌ی شما نباید به همراه قید صریح شماره نگارش بسته‌های مورد استفاده باشند؛ در غیر اینصورت در حین Build پروژه، خطای زیر را دریافت خواهید کرد:
error NU1008: Projects that use central package version management should not define the version on the PackageReference items

همچنین اگر دقت کرده باشید، ویژگی جدید ManagePackageVersionsCentrally نیز به این فایل پروژه و سایر فایل‌های پروژه نیز باید اضافه شود. حالت پیش‌فرض آن false است.

یک نکته: می‌توان ویژگی ManagePackageVersionsCentrally را نیز به صورت سراسری به فایل Directory.Packages.props اضافه کرد تا به صورت خودکار به تمام فایل‌های csproj موجود، اعمال شود:
<Project>
  <PropertyGroup>
    <ManagePackageVersionsCentrally>true</ManagePackageVersionsCentrally>
  </PropertyGroup>
  <ItemGroup>
    <PackageVersion Include="Microsoft.Extensions.Localization.Abstractions" Version="3.1.8" />
    <PackageVersion Include="Microsoft.Extensions.Logging.Abstractions" Version="3.1.8" />
  </ItemGroup>
</Project>


نحوه‌ی افزودن بسته‌های جدید

قابلیتی که تا اینجا معرفی شد، در NET Core SDK 3.1.300. به بعد قابل دسترسی و استفاده‌است (و پس از این تغییرات، برنامه بدون مشکل کامپایل می‌شود)؛ اما هنوز NET Core CLI. برای افزودن خودکار بسته‌های جدید NuGet به این سیستم، به روز رسانی نشده‌است. یعنی فعلا اگر خواستید بسته‌ی جدیدی را اضافه کنید باید ابتدا به صورت دستی PackageVersion آن‌را در فایل Directory.Packages.props ثبت کنید و سپس PackageReference بدون شماره‌ی نگارش را نیز به پروژه‌ی مدنظر خود به صورت دستی اضافه کنید.



برای مطالعه بیشتر
مستندات رسمی آن
وضعیت پیاده سازی آن
پروژه‌ها
سیستم مدیریت محتوای IRIS
IRIS یک سیستم مدیریت محتوای تهیه شده به کمک ASP.NET MVC 4 است که مدتی پیش برای یادگیری خودم نوشتم. به نظرم به درد خیلی از تازه کارها می‌خوره و برایشان مفید خواهد بود؛ امیدوارم!
در حقیقت بنده قصد راه اندازی یک سایت برای میزبانی کتاب‌های تخصصی کامپیوتر را داشتم که این CMS را نوشتم. اون سایت هم تا الان به خوبی کار می‌کنه و مشکلی برایش پیش نیامده است.
اگر قصد دیدن نمونه ای از این سیستم را دارید، می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید:
برای راه اندازی پروژه از این مقاله کمک بگیرید.
نام کاربری: admin
کلمه عبور: 123456
به روز رسانی:
پروژه به NET 5. و EF Core 5 و ASP.NET Core 5 بروزرسانی شد.
مطالب
اجزاء معماری سیستم عامل اندروید (قسمت دوم معماری امنیتی اندروید) :: بخش چهارم
ایمن کردن برنامه تولید شده در برابر حملات:

هنگام دریافت اطلاعات از کاربر، باید داده‌ها در جایی ذخیره شوند. اینکه داده‌ها در کجا ذخیره و نگه داری شوند و از نفوذ به آنها جلوگیری شود، نهایت امن بودن برنامه شما را نشان میدهد. باید فرض کنید که برنامه شما به طور مستقیم یا غیرمستقیم در برخی موارد مورد حمله قرار میگیرد و تنها چیزی که بین حفاظت از اطلاعات کاربر نهایی، شما و حفاظت از داده‌ها مطرح می‌شود برعهده شما خواهد بود. چند نمونه از حملات را توضیح خواهم داد:
حملات غیر مستقیم (Indirect Attacks)
قبل از اینکه این بحث را باز کنم اجازه دهید ببینیم ترس از یک حمله تا چه حد استرس بوجود می‌آورد؟ در نیمه دوم 2010 و اوایل 2011 ، دو آسیب‌پذیری خطرناک در نسخه‌های Android به ترتیب 2.2 و 2.3 کشف شدند. آسیب‌پذیری در اصل همان خطری است که در آن یک مهاجم می‌تواند هر پرونده‌ای را که بر روی SD دستگاه ذخیره شده‌است کپی کند و به سرقت ببرد! حمله بدون اجازه از حافظه اتفاق افتاده است و آسیب پذیری، این راه را برای آن فراهم کرده است. به تصویر دقت کنید! ( این آسیب پذیری مربوط به سرقت اطلاعات است)

نکات زیر، جالب‌ترین نکات در خصوص شیوه حمله بوده که قابل توجه است:

  1. یک کاربر از یک وب سایت حاوی کدهای مخرب و آلوده که یک فایل را میزبانی می‌کند، مانند evil.html بازدید می‌کند.
  2. با توجه به یک بخش از آسیب پذیری، فایل evil.html دانلود می‌شود و کارت SD آن را بدون هشدار به کاربر، ذخیره می‌کند!
  3. با توجه به بخش دیگری از آسیب پذیری، به محض اینکه فایل ذخیره شد، می‌توان کدهای جاوا اسکریپت مخرب را روی آن اجرا کرد!
  4. بدلیل بخش پایانی حمله روی این آسیب پذیری، کدهای جاوااسکریپت تحت شرایطی خاص روی سیستم محلی (local) اجرا می‌شوند! ابزار آلوده و برنامه نویسی شده، براحتی روی کارت SD ذخیره و مستقر شده و به وب سایت مهاجم برای ارسال اطلاعات قربانی دسترسی کامل دارد.
فرض کنید که برنامه شما تمام اطلاعات ذخیره‌شده در کارت SD را برای ذخیره‌سازی، زیر نظر دسترسی‌های خودش ذخیره کرده است و مطابق با الگوی دایرکتوری‌ها جلو می‌رود. با اینحال داده‌های شما در معرض خطر سرقت قرار گرفته‌اند! این مثالی از حمله غیرمستقیم به برنامه شما است. اینکه اپلیکیشن شما تا چه میزان در برابر حملات غیرمستقیم مقاوم خواهد بود، بستگی به تلاش شما در برنامه نویسی و تحلیل موارد امنیتی دارد و لازمه آن این است که قبل از تولید نرم افزار حتما تحلیل امنیتی بعمل آید و اپلیکیشن را از آنها منع کنید.
ممکن است بپرسید، "من فقط یک توسعه دهنده اندرویدی کوچکی هستم که قصد دارم برنامه خودم را در یک مارکت اندرویدی بفروشم و قیمت این برنامه خیلی پایین است. بنابراین آیا واقعا باید زمانی را برای انجام این کار امنیتی از قبل هدر دهم؟

و من با صدای رسا جواب می‌دهم : "بله! باید این کار را انجام دهید." این کار باعث می‌شود تا در حین گسترش اپلیکیشن کوچک خود، دیگر نگران مشکلات حملات مستقیم یا غیرمستقیم نباشید.

حملات مستقیم (Direct Attacks) 

حملات مستقیم به طور قابل‌توجهی متفاوت هستند و می‌توانند شکل‌های گوناگونی برای حمله داشته باشند. یک حمله مستقیم می‌تواند به عنوان فردی که مستقیما در برنامه شما هدف قرار داده می‌شود، طبقه‌بندی شود. بنابراین، مهاجم به دنبال آسیب پذیری برای نفوذ در طراحی برنامه شما برای جمع‌آوری اطلاعات حساس در مورد شما و کاربران‌تان است. استفاده از کاربران برنامه و یا حمله به کارگزار، از مواردی است که یک مهاجم در اولویت کار خود قرار می‌دهد! یک مهاجم ممکن است به دنبال برنامه‌های کاربردی تلفن همراه باشد که متعلق به یک نهاد دولتی است مثل، یک بانک خاص که شما اپلیکیشن آنرا روی تلفن خود نصب کرده‌اید و آپدیت‌های امنیتی راهم انجام نداده‌اید! اگر طرح امنیتی روی برنامه ضعیف باشد و داده‌های حساس و حیاتی کاربران در محلی امن نگه داری نشود یا حتی ارتباط بین برنامه و ssl و سرور بدرستی برقرار نباشد، مهاجم میتواند حملات خاصی را روی ssl انجام دهد و نقاط ضعف را شناسایی کرده و در کسری از زمان به سرور متصل شود! این حمله یک حمله مستقیم و بدون دخالت فایل یا ابزار خاصی است. این یک حمله مستقیم به یک برنامه خاص است.

Proxim و ذخیره داده 

بیایید با یک مثال ساده با نام Proxim شروع کنیم: برای نوشتن یک برنامه که می‌تواند یک SMS را به افراد خاص و معین ارسال کند، قرار دادی بسته‌ایم؛ با توجه به نزدیکی به مجموعه‌ای از مختصات مکانی آنها روی GPS. برای مثال: کاربر در این برنامه می‌تواند شماره تماس همسر خود را ذخیره کرده و هر زمان که به فاصله 3 مایلی به خانه یا محل کار برسد، با او تماس میگیرد. بدین صورت همسر فرد مطلع می‌شود که او نزدیک به محل کار یا خانه است و با یک تماس تلفنی او را آگاه می‌سازد.

کدهای زیر بخشی از فایل (Save Routine, SaveController. java) هستند:

package net.zenconsult.android.controller;

import java.io.File;
import java.io.FileNotFoundException;
import java.io.FileOutputStream;
import java.io.IOException;
import net.zenconsult.android.model.Contact;
import net.zenconsult.android.model.Location;
import android.content.Context;
import android.os.Environment;
import android.util.Log;
public class SaveController {
 private static final String TAG = "SaveController";
 public static void saveContact(Context context, Contact contact) {
  if (isReadWrite()) {
   try {
    File outputFile = new File(context.getExternalFilesDir(null), contact.getFirstName());
    FileOutputStream outputStream = new FileOutputStream(outputFile);
    outputStream.write(contact.getBytes());
    outputStream.close();
   } catch (FileNotFoundException e) {
    Log.e(TAG, "File not found");
   } catch (IOException e) {
    Log.e(TAG, "IO Exception");
   }
  } else {
   Log.e(TAG, "Error opening media card in read/write mode!");
  }
 }
 public static void saveLocation(Context context, Location location) {
  if (isReadWrite()) {
   try {
    File outputFile = new File(context.getExternalFilesDir(null), location.getIdentifier());
    FileOutputStream outputStream = new FileOutputStream(outputFile);
    outputStream.write(location.getBytes());
    outputStream.close();
   } catch (FileNotFoundException e) {
    Log.e(TAG, "File not found");
   } catch (IOException e) {
    Log.e(TAG, "IO Exception");
   }
  } else {
   Log.e(TAG, "Error opening media card in read/write mode!");
  }
 }
 private static boolean isReadOnly() {
  Log.e(TAG, Environment
   .getExternalStorageState());
  return Environment.MEDIA_MOUNTED_READ_ONLY.equals(Environment
   .getExternalStorageState());
 }
 private static boolean isReadWrite() {
  Log.e(TAG, Environment
   .getExternalStorageState());
  return Environment.MEDIA_MOUNTED.equals(Environment
   .getExternalStorageState());
 }
}
هر بار که کاربر دکمه ذخیره مکان یا دکمه ذخیره تماس را انتخاب می‌کند، عملیات صورت میگیرد. حال بیایید به کدهای مکان و تماس نگاهی بیندازیم:

  کدهای فایل ( Location .java)

package net.zenconsult.android.model;
publicclass Location {
 private String identifier;
 privatedouble latitude;
 privatedouble longitude;
 public Location() {}
 publicdouble getLatitude() {
  return latitude;
 }
 publicvoid setLatitude(double latitude) {
  this.latitude = latitude;
 }
 publicdouble getLongitude() {
  return longitude;
 }
 publicvoid setLongitude(double longitude) {
  this.longitude = longitude;
 }
 publicvoid setIdentifier(String identifier) {
  this.identifier = identifier;
 }
 public String getIdentifier() {
  return identifier;
 }
 public String toString() {
  StringBuilder ret = new StringBuilder();
  ret.append(getIdentifier());
  ret.append(String.valueOf(getLatitude()));
  ret.append(String.valueOf(getLongitude()));
  return ret.toString();
 }
 publicbyte[] getBytes() {
  return toString().getBytes();
 }
}

کدهای فایل (Contact.java)

package net.zenconsult.android.model;
publicclass Contact {
 private String firstName;
 private String lastName;
 private String address1;
 private String address2;
 private String email;
 private String phone;
 public Contact() {}
 public String getFirstName() {
  return firstName;
 }
 publicvoid setFirstName(String firstName) {
  this.firstName = firstName;
 }
 public String getLastName() {
  return lastName;
 }
 publicvoid setLastName(String lastName) {
  this.lastName = lastName;
 }
 public String getAddress1() {
  return address1;
 }
 publicvoid setAddress1(String address1) {
  this.address1 = address1;
 }
 public String getAddress2() {
  return address2;
 }
 publicvoid setAddress2(String address2) {
  this.address2 = address2;
 }
 public String getEmail() {
  return email;
 }
 publicvoid setEmail(String email) {
  this.email = email;
 }
 public String getPhone() {
  return phone;
 }
 publicvoid setPhone(String phone) {
  this.phone = phone;
 }
 public String toString() {
  StringBuilder ret = new StringBuilder();
  ret.append(getFirstName() + "|");
  ret.append(getLastName() + "|");
  ret.append(getAddress1() + "|");
  ret.append(getAddress2() + "|");
  ret.append(getEmail() + "|");
  ret.append(getPhone() + "|");
  return ret.toString();
 }
 publicbyte[] getBytes() {
  return toString().getBytes();
 }
}
کلاس‌های مکان و تماس با استاندارد یکسانی طراحی شده‌اند و داده‌ها در محلی امن، نگه‌داری می‌شوند. هر کدام از آنها شامل ()toString و ()getBytes است که کل محتوای کلاس را به عنوان یک رشته یا مجموعه‌ای از بایت‌ها برمیگرداند.
اگر بنا بود تا به صورت دستی یک شئ تماس را اضافه کنیم، احتمالا باید به صورت زیر عمل میکردیم:
final Contact contact = new Contact();
contact.setFirstName("User 1");
contact.setLastName("L1");
contact.setAddress1("");
contact.setAddress2("");
contact.setEmail("name@site.net");
contact.setPhone("12120031337");

مطالب
آغاز به کار با Twitter Bootstrap در ASP.NET MVC
Twitter Bootstrap یک فریم ورک CSS بسیار محبوب سورس باز تولید برنامه‌های وب به کمک HTML، CSS و جاوا اسکریپت است. این فریم ورک حاوی بسیاری از المان‌های مورد نیاز جهت تولید وب سایت‌هایی زیبا، مانند دکمه‌ها، عناصر فرم‌ها، منوها، ویجت‌ها و غیره است. تمام این‌ها نیز همانطور که عنوان شد برمبنای HTML، CSS و جاوا اسکریپت تهیه شده‌اند؛ بنابراین در هر نوع فناوری سمت سروری مانند ASP.NET، PHP، روبی و امثال آن قابل استفاده است.


دریافت Twitter Bootstrap

محل اصلی دریافت Twitter Bootstrap، آدرس ذیل است:
البته ما از آن در اینجا به شکل خام فوق استفاده نخواهیم کرد؛ زیرا نیاز است قابلیت‌های استفاده در محیط‌های راست به چپ فارسی نیز به آن اضافه شود. برای این منظور می‌توانید از یکی از دو بسته نیوگت ذیل استفاده نمائید:


و یا حتی از منابع سایت http://rbootstrap.ir نیز می‌توان استفاده کرد.
برای نمونه دستور زیر را در کنسول پاورشل ویژوال استودیو وارد نمائید تا اسکریپت‌ها و فایل‌های CSS مورد نیاز به پروژه جاری اضافه شوند:
 PM> Install-Package Twitter.BootstrapRTL
پس از نصب، شاهد افزوده شدن چنین فایل‌هایی به یک پروژه ASP.NET MVC خواهیم بود:


در اینجا فایل‌های min، نگارش‌های فشرده شده فایل‌های js یا css هستند که با توجه به امکانات اضافه شده به ASP.NET MVC4، از آن‌ها استفاده نخواهیم کرد و برای افزودن و تعریف آن‌ها از امکانات Bundling and minification توکار فریم ورک ASP.NET MVC به نحوی که در ادامه توضیح داده خواهد شد، استفاده می‌کنیم.
فایل‌های png اضافه شده، آیکون‌های مخصوص Twitter Bootstrap هستند که اصطلاحا به آن‌ها sprite images نیز گفته می‌شود. در این نوع تصاویر، تعداد زیادی آیکون در کنار هم، برای بهینه سازی تعداد بار رفت و برگشت به سرور جهت دریافت تصاویر، طراحی شده و قرار گرفته‌اند.
فایل‌های js این مجموعه اختیاری بوده و برای استفاده از ویجت‌های Twitter Bootstrap مانند آکاردئون کاربرد دارند. این فایل‌ها برای اجرا، نیاز به jQuery خواهند داشت.


افزودن تعاریف اولیه Twitter Bootstrap به یک پروژه ASP.NET MVC

امکانات Bundling and minification در نوع پروژه‌های نسبتا جامع‌تر ASP.NET MVC به صورت پیش فرض لحاظ شده است. اما اگر یک پروژه خالی را شروع کرده‌اید، نیاز است بسته نیوگت آن‌را نیز نصب کنید:
 PM> Install-Package Microsoft.AspNet.Web.Optimization
پس از آن، کلاس کمکی BundleConfig ذیل را به پروژه جاری اضافه نمائید. به کمک آن قصد داریم امکانات Bundling and minification را فعال کرده و همچنین به آن بگوییم اسکریپت‌ها و فایل‌های CSS تعریف شده را به همان نحوی که معرفی می‌کنیم، پردازش کن (توسط کلاس سفارشی AsIsBundleOrderer).

using System.Collections.Generic;
using System.IO;
using System.Web;
using System.Web.Optimization;

namespace Mvc4TwitterBootStrapTest.Helper
{
    /// <summary>
    /// A custom bundle orderer (IBundleOrderer) that will ensure bundles are 
    /// included in the order you register them.
    /// </summary>
    public class AsIsBundleOrderer : IBundleOrderer
    {
        public IEnumerable<FileInfo> OrderFiles(BundleContext context, IEnumerable<FileInfo> files)
        {
            return files;
        }
    }

    public static class BundleConfig
    {
        private static void addBundle(string virtualPath, bool isCss, params string[] files)
        {
            BundleTable.EnableOptimizations = true;

            var existing = BundleTable.Bundles.GetBundleFor(virtualPath);
            if (existing != null)
                return;

            Bundle newBundle;
            if (HttpContext.Current.IsDebuggingEnabled)
            {
                newBundle = new Bundle(virtualPath);
            }
            else
            {
                newBundle = isCss ? new Bundle(virtualPath, new CssMinify()) : new Bundle(virtualPath, new JsMinify());
            }
            newBundle.Orderer = new AsIsBundleOrderer();

            foreach (var file in files)
                newBundle.Include(file);

            BundleTable.Bundles.Add(newBundle);
        }

        public static IHtmlString AddScripts(string virtualPath, params string[] files)
        {
            addBundle(virtualPath, false, files);
            return Scripts.Render(virtualPath);
        }

        public static IHtmlString AddStyles(string virtualPath, params string[] files)
        {
            addBundle(virtualPath, true, files);
            return Styles.Render(virtualPath);
        }

        public static IHtmlString AddScriptUrl(string virtualPath, params string[] files)
        {
            addBundle(virtualPath, false, files);
            return Scripts.Url(virtualPath);
        }

        public static IHtmlString AddStyleUrl(string virtualPath, params string[] files)
        {
            addBundle(virtualPath, true, files);
            return Styles.Url(virtualPath);
        }
    }
}
نکته دیگری که در این کلاس سفارشی درنظر گرفته شده، عدم فعال سازی مباحث Bundling and minification در حالت Debug است. اگر در وب کانفیگ، تنظیمات پروژه را بر روی Release قرار دهید فعال خواهد شد (مناسب برای توزیع) و در حالت توسعه برنامه (حالت دیباگ)، این اسکریپت‌ها و فایل‌های CSS، قابلیت دیباگ و بررسی را نیز خواهند داشت.

پس از افزودن کلاس‌های کمکی فوق، به فایل layout پروژه مراجعه کرده و تعاریف ذیل را به ابتدای فایل اضافه نمائید:
@using Mvc4TwitterBootStrapTest.Helper
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <title>@ViewBag.Title</title>
    @BundleConfig.AddStyles("~/Content/css",
                            "~/Content/bootstrap.css",
                            "~/Content/bootstrap-responsive.css",
                            "~/Content/Site.css"
                            )
    @BundleConfig.AddScripts("~/Scripts/js",
                            "~/Scripts/jquery-1.9.1.min.js",
                            "~/Scripts/jquery.validate.min.js",
                            "~/Scripts/jquery.unobtrusive-ajax.min.js",
                            "~/Scripts/jquery.validate.unobtrusive.min.js",
                            "~/Scripts/bootstrap.min.js"
                            )
    @RenderSection("JavaScript", required: false)
</head>
و اگر برنامه را اجرا کنید، بجای حداقل 8 مدخل اشاره کننده به فایل‌های اسکریپت و CSS مورد نیاز یک برنامه ASP.NET MVC، فقط دو مدخل ذیل را مشاهده خواهید نمود:
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <title>Index</title>
    <link href="/Content/css?v=vsUQD0OJg4AJ-RZH8jSRRCu_rjl2U1nZrmSsaUyxoAc1" rel="stylesheet"/>
    <script src="/Scripts/js?v=GezdoTDiWY3acc3mI2Ujm_7nKKzh6Lu1Wr8TGyyLpW41"></script>
</head>
به این ترتیب تعداد رفت و برگشت‌های مرورگر به سرور، برای دریافت فایل‌های مورد نیاز جهت رندر صحیح یک صفحه، به شدت کاهش خواهد یافت. همچنین این فایل‌ها در حالت release فشرده نیز خواهند شد؛ به همراه تنظیم خودکار هدر کش شدن آن‌ها برای مدتی مشخص، جهت کاهش بار سرور و کاهش پهنای باند مصرفی آن.


مفاهیم پایه‌ای Twitter Bootstrap

الف) Semantic class names
به عبارتی کلاس‌های Twitter Bootstrap دارای نام‌هایی معنا دار و مفهومی می‌باشند؛ مانند کلاس‌های CSS‌ایی، به نام‌های Succes، Error، Info و امثال آن. این نام‌ها مفهومی را می‌رسانند؛ اما در مورد نحوه پیاده سازی آن‌ها جزئیاتی را بیان نمی‌کنند.
برای نمونه می‌توان کلاسی را به نام redText ایجاد کرد. هر چند این نام، توضیحاتی را در مورد علت وجودی‌اش بیان می‌کند، اما بسیار ویژه بوده و در مورد جزئیات پیاده سازی آن نیز اطلاعاتی را ارائه می‌دهد. در این حالت redText معنایی ندارد. چرا یک Text باید قرمز باشد؟ برای مثال این متن قرمز است چون مثلا شخصی، به آن رنگ ویژه علاقه دارد، یا اینکه قرمز است بخاطر نمایش خطایی در صفحه؟ به همین جهت در Twitter Bootstrap از نام‌های مفهومی یاده شده، مانند Error استفاده می‌شود. نام‌هایی معنا دار اما بدون دقیق شدن در مورد ریز جزئیات پیاده سازی آن‌ها. در این حالت می‌توان قالب جدیدی را تدارک دید و با ارائه تعاریف جدیدی برای کلاس Error و نحوه نمایش دلخواهی را به آن اعمال نمود.
یا برای نمونه نام rightside را برای نمایش ستونی در صفحه، درنظر بگیرید. این نام بسیار ویژه است؛ اما Sematic name آن می‌تواند sidebar باشد تا بدون دقیق شدن در جزئیات پیاده سازی آن، در چپ یا راست صفحه قابل اعمال باشد.
Semantic class names کلیدهایی هستند جهت استفاده مجدد از قابلیت‌های یک فریم ورک CSS.

ب) Compositional classes
اکثر کلاس‌های Twitter Bootstrap دارای محدوده کاری کوچکی هستند و به سادگی قابل ترکیب با یکدیگر جهت رسیدن به نمایی خاص می‌باشند. برای مثال به سادگی می‌توان به یک table سه ویژگی color، hover و width برگرفته شده از Twitter Bootstrap را انتساب داد و نهایتا به نتیجه دلخواه رسید؛ بدون اینکه نگران باشیم افزودن کلاس جدیدی در اینجا بر روی سایر کلاس‌های انتساب داده شده، تاثیر منفی دارد.

ج) Conventions
برای استفاده از اکثر قابلیت‌های این فریم ورک CSS یک سری قراردادهای پیش فرضی وجود دارند. برای مثال اگر از کلاس توکار pagination به همراه یک سری ul و li استفاده کنید، به صورت خودکار یک pager شکیل ظاهر خواهد شد. یا برای مثال اگر به یک html table کلاس‌های table table-striped table-hover را انتساب دهیم، به صورت خودکار قراردادهای پیش فرض table مجموعه Twitter Bootstrap به آن اعمال شده، به همراه رنگی ساختن یک درمیان زمینه ردیف‌ها و همچنین فعال سازی تغییر رنگ ردیف‌ها با حرکت ماوس از روی آن‌ها.


طرحبندی صفحات یک سایت به کمک Twitter Bootstrap

بررسی Grid layouts

Layout به معنای طرحبندی و چیدمان محتوا در یک صفحه است. یکی از متداولترین روش‌های طرحبندی صفحات چه در حالت چاپی و چه در صفحات وب، چیدمان مبتنی بر جداول و گریدها است. از این جهت که نحوه سیلان و نمایش محتوا از چپ به راست و یا راست به چپ را به سادگی میسر می‌سازند؛ به همراه اعمال حاشیه‌های مناسب جهت قسمت‌های متفاوت محتوای ارائه شده. Grid در طرحبندی، نمایش بصری نخواهد داشت اما در ساختار صفحه وجود داشته و مباحثی مانند جهت، موقعیت و یکپارچگی و یکدستی طراحی را سبب می‌شود.
به علاوه مرورگرها و مفهوم Grid نیز به خوبی با یکدیگر سازگار هستند. در دنیای HTML و ،CSS طراحی‌ها بر اساس مفهوم ساختار مستطیلی اشیاء صورت می‌گیرد:


برای نمونه در اینجا تصویر CSS Box Model را مشاهده می‌کنید. به این ترتیب، هر المان دارای محدوده‌ای مستطیلی با طول و عرض مشخص، به همراه ویژگی‌هایی مانند Margin، Border و Padding است.
در سال‌های اولیه طراحی وب، عموما کارهای طراحی صفحات به کمک HTML Tables انجام می‌شد. اما با پخته‌تر شدن CSS، استفاده از Tables برای طراحی صفحات کمتر و کمتر گشت تا اینکه نهایتا فریم ورک‌های CSS ایی پدید آمدند تا طراحی‌های مبتنی بر CSS را با ارائه گرید‌ها، ساده‌تر کنند. مانند Blue print، 960 GS و ... Twitter Bootstrap که طراحی مبتنی بر گرید‌های CSS ایی را به مجموعه قابلیت‌های دیگر خود افزوده است.


بررسی Fixed Grids

در اینجا در صفحه layout برنامه، یک Div دربرگیرنده دو Div دیگر را مشاهده می‌کنید:
<body>
    <div>
        <div>
            <h1>
                Title Title
            </h1>
            Text Text Text Text Text Text Text Text Text Text Text Text Text Text Text Text
        </div>
        <div>
            @RenderBody()
        </div>
    </div>
</body>
اگر در این حالت صفحه را در مرورگر بررسی کنیم، تمام قسمت‌های نمایش داده شده به همین نحو از بالا به پایین صفحه قرار خواهند گرفت. اما قصد داریم این محتوا را، دو ستونی نمایش دهیم. Div به همراه Title در یک طرف صفحه و Div دربرگیرنده محتوای صفحات، در قسمتی دیگر.
برای اینکار در Twitter Bootstrap از کلاسی به نام row استفاده می‌شود که بیانگر یک ردیف است. این کلاس را به خارجی‌ترین Div موجود اعمال خواهیم کرد. در یک صفحه، هر تعداد row ایی را که نیاز باشد، می‌توان تعریف کرد. داخل این ردیف‌ها، امکان تعریف ستون‌های مختلف و حتی تعریف ردیف‌های تو در تو نیز وجود دارد. هر ردیف Twitter Bootstrap از 12 ستون تشکیل می‌شود و برای تعریف آن‌ها از کلاس span استفاده می‌گردد. در این حالت جمع اعداد ذکر شده پس از span باید 12 را تشکیل دهند.
<body>
    <div class="row">
        <div class="span7">
            <h1>
                Title Title
            </h1>
            Text Text Text Text Text Text Text Text Text Text Text Text Text Text Text Text
        </div>
        <div  class="span5">
            @RenderBody()
        </div>
    </div>
</body>
برای نمونه در اینجا کلاس row به خارجی‌ترین Div موجود اعمال شده است. دو Div داخلی هر کدام دارای کلاس‌های span ایی جهت تشکیل ستون‌های داخل این ردیف هستند. جمع اعداد بکارگرفته شده پس از آن‌ها، عدد 12 را تشکیل می‌دهد. به این ترتیب به یک طراحی دو ستونی خواهیم رسید.


در این تصویر، قسمت RenderBody کار رندر اکشن متد Index کنترلر Home برنامه را با Viewایی معادل کدهای ذیل، انجام داده است:
@{
    ViewBag.Title = "Index";
}
<h2>
    Index</h2>
<div class="hero-unit">
    <h2>@ViewBag.Message</h2>
    <p>
        This is a template to demonstrate the way to beautify the default MVC template
        using Twitter Bootstrap website. It is pretty simple and easy.</p>
    <p>
        <a href="http://asp.net/mvc" class="btn btn-primary btn-large" style="color: White;">
            To learn more about ASP.NET MVC visit &raquo;</a></p>
</div>

درک نحوه عملکرد Grid در Twitter Bootstrap

در مثال ذیل 5 ردیف را مشاهده می‌کنید:
    <div class="row">
        <div class="span1">1</div>
        <div class="span1">1</div>
        <div class="span1">1</div>
        <div class="span1">1</div>
        <div class="span1">1</div>
        <div class="span1">1</div>
        <div class="span1">1</div>
        <div class="span1">1</div>
        <div class="span1">1</div>
        <div class="span1">1</div>
        <div class="span1">1</div>
        <div class="span1">1</div>
    </div>
    <div class="row">
        <div class="span3">3</div>
        <div class="span4">4</div>
        <div class="span5">5</div>
    </div>
    <div class="row">
        <div class="span5">5</div>
        <div class="span7">7</div>
    </div>
    <div class="row">
        <div class="span3">3</div>
        <div class="span7 offset2">7 offset 2</div>
    </div>
    <div class="row">
        <div class="span12">12</div>
    </div>
در هر ردیف، امکان استفاده از حداکثر 12 ستون وجود دارد که یا می‌توان مانند ردیف اول، 12 ستون را ایجاد کرد و یا مانند ردیف دوم، سه ستون با عرض‌های متفاوت (و یا هر ترکیب دیگری که به جمع 12 برسد).
در ستون چهارم، از کلاس offset نیز استفاده شده است. این مورد سبب می‌شود ستون جاری به تعدادی که مشخص شده است به سمت چپ (با توجه به استفاده از حالت RTL در اینجا) رانده شود و سپس ترسیم گردد.
یا اینکه می‌توان مانند ردیف آخر، یک ستون را به عرض 12 که در حقیقت 940 پیکسل است، ترسیم نمود.
برای اینکه بتوانیم این گرید تشکیل شده و همچنین ستون‌ها را بهتر مشاهده کنیم، به فایل style.css سایت، تنظیم زیر را اضافه کنید:
[class*="span"]
{
background-color: lightblue;
text-align: center;
margin-top: 15px;
}


نکته جالب این گرید، Responsive یا واکنشگرا بودن آن است. در این حالت، عرض مرورگر را کم و زیاد کنید. خواهید دید که ستون‌ها در صورتیکه در عرض نمایشی جاری، قابل ارائه نباشند، به ردیف‌های بعدی منتقل خواهند شد.
البته باید دقت داشت که این گرید هیچگاه یک ستون را نخواهد شکست. برای نمونه ردیف آخر، همواره با همان عرض ثابتش نمایش داده می‌شود و با کوچکتر کردن اندازه مرورگر، یک اسکرول افقی برای نمایش محتوای آن ظاهر خواهد شد.


یک نکته
اگر نمی‌خواهید که چنین رفتار واکنش‌گرایی بروز کند، نیاز است کلیه ردیف‌ها را در div ایی با کلاسی به نام container محصور کنید.
به این ترتیب ابتدا گرید نمایش داده شده، در میانه صفحه ظاهر خواهد شد (پیشتر از سمت راست شروع شده بود). همچنین دیگر با کوچک و بزرگ شدن اندازه مرورگر، ستون‌ها به شکل یک پشته بر روی هم قرار نخواهند گرفت. (اگر پس از این تنظیم، چنین قابلیتی را مشاهده نکردید و هنوز هم طراحی، واکنشگرا بود، تعریف bootstrap-responsive.css را نیاز است برای آزمایش، از هدر صفحه حذف کنید)


بررسی Fluid Grids

به گرید قسمت قبل از این جهت Fixed Grid گفته می‌شود که عرض هر span آن با یک عدد مشخص تعیین گشته است. اما در حالت Fluid Grid، عرض هر span برحسب درصد تعیین می‌شود. بکارگیری درصد در اینجا به معنای امکان تغییر عرض یک ستون بر اساس عرض جاری Container آن است. در اینجا span12 دارای عرض 100 درصد خواهد بود.
در مثال قبل، برای استفاده از Fluid grids، تنها کافی است هرجایی کلاسی مساوی row وجود دارد، به row-fluid تغییر کند. همچنین کلاس container را به container-fluid تغییر دهید.
برای آزمایش آن، اندازه و عرض نمایشی مرورگر خود را تغییر دهید. اینبار مشاهده خواهید کرد که برخلاف حالت Fixed Grid، عرض ستون‌ها به صورت خودکار کم و زیاد می‌شوند. این مورد بر روی محتوای قرار گرفته در این ستون‌ها نیز تاثیر گذار است. برای مثال اگر یک تصویر را در حالت Fluid grid در ستونی قرار دهید، با تغییر عرض مرورگر، اندازه این تصویر نیز تغییر خواهند کرد؛ اما در حالت Fixed Grid خیر.
حالت Fluid، شیوه متداول استفاده از bootstrap در اکثر سایت‌های مهمی است که تابحال از این فریم ورک CSS استفاده کرده‌اند.



مروری بر طراحی واکنشگرا یا Responsive

این روزها تعدادی از کاربران، با استفاده از ابزارهای موبایل و تبلت‌ها از وب سایت‌ها بازدید می‌کنند. هر کدام از این‌ها نیز دارای اندازه نمایشی متفاوتی می‌باشند. بنابراین نیاز خواهد بود تا حالت بهینه‌ای را جهت اینگونه وسایل نیز طراحی نمود. حالت بهینه در اینجا به معنای قابل خواندن بودن متون، امکان استفاده از لینک‌های ورود به صفحات مختلف و همچنین حذف اسکرول و مباحث زوم جهت مشاهده صفحات است.
یکی از ویژگی‌های CSS به نام media چنین قابلیتی را فراهم می‌سازد. برای نمونه قسمتی از فایل bootstrap-responsive.css دارای چنین تعاریفی است:
@media (min-width: 768px) and (max-width: 979px) {
    .hidden-desktop {
        display: inherit !important;
    }
توسط این تنظیمات، شیوه نامه تعیین شده، تنها به صفحاتی با اندازه‌هایی بین 768 تا 979 پیکسل اعمال می‌شود (تعدادی از تبلت‌ها برای نمونه).
Bootstrap برای مدیریت اندازه‌های مختلف وسایل موبایل، شیوه‌نامه‌های خاصی را تدارک دیده است که از اندازه px480 و یا کمتر، تا px1200 و یا بیشتر را پوشش می‌دهد.
به این ترتیب با اندازه px940 که پیشتر در مورد آن بحث شد، اندازه span12 به صورت خودکار به اندازه‌های متناسب با صفحات نمایشی کوچکتر تنظیم می‌گردد. همچنین برای اندازه‌های صفحات کوچکتر از 768px به صورت خودکار از Fluid columns استفاده می‌گردد.
تنها کاری که برای اعمال این قابلیت باید صورت گیرد، افزودن تعاریف فایل bootstrap-responsive.css به هدر صفحه است که در قسمت قبل انجام گردید. این فایل باید پس از فایل اصلی bootstrap.css اضافه شود.


کلاس‌های کمکی طراحی واکنشگرا

Bootstrap شامل تعدادی کلاس کمکی در فایل bootstrap-responsive.css خود می‌باشد شامل visible-phone، visible-tablet و visible-desktop به علاوه hidden-phone، hidden-tablet و hidden-desktop. به این ترتیب می‌توان محتوای خاصی را جهت وسایل ویژه‌ای نمایان یا مخفی ساخت.
برای مثال محتوای مشخص شده با کلاس hidden-desktop، در اندازه وسایل دسکتاپ نمایش داده نخواهد شد.
برای آزمایش آن، شش div را با کلاس‌های یاد شده و محتوایی دلخواه ایجاد کرده و سپس اندازه عرض مرورگر را تغییر دهید تا بهتر بتوان مخفی یا نمایان ساختن محتوا را بر اساس اندازه صفحه جاری درک کرد.
یکی از کاربردهای این قابلیت، قرار دادن تبلیغاتی با اندازه‌های تصاویری مشخص برای وسایل مختلف است؛ بجای اینکه منتظر شویم تا Fluid layout اندازه تصاویر را به صورت خودکار کوچک یا بزرگ کند، که الزاما بهترین کیفیت را حاصل نخواهد ساخت.
    <div class="container-fluid">
        <div class="row-fluid">
            <div class="span4">
                <div class="visible-phone">
                    visible-phone</div>
            </div>
            <div class="span4">
                <div class="visible-tablet">
                    visible-tablet</div>
            </div>
            <div class="span4">
                <div class="visible-desktop">
                    visible-desktop</div>
            </div>
        </div>
    </div>
    <div class="container-fluid">
        <div class="row-fluid">
            <div class="span4">
                <div class="hidden-phone">
                    hidden-phone</div>
            </div>
            <div class="span4">
                <div class="hidden-tablet">
                    hidden-tablet</div>
            </div>
            <div class="span4">
                <div class="hidden-desktop">
                    hidden-desktop</div>
            </div>
        </div>
    </div>

نظرات مطالب
مدیریت سفارشی سطوح دسترسی کاربران در MVC
جالبه . من در پروژه ای که در حال کار کردن روی اون هستم که یک CMF هست تقریبا همین کار رو انجام میدم . به این شکل که SecurityEngine این سیستم اکشن‌های مشخص شده که نیاز به سطح دسترسی دارن رو بر اساس یک attribute سفارشی شده استخراج میکنند به واسطه‌ی reflection و مدیران سیستم میتونن برای هر اکش role‌های دلخواه رو انتصاب بدن و سطوح هر اکشن رو توسط یک AuthorizeAttribute و با بازنویسی AuthorizeCore از پایگاه داده استخراج میکنم . هر کاربری که سطح دسترسی معین رو داشته باشه میتونه به اون اکشن دسترسی پیدا کنه ... البته پشت این SecurityEngine یک CashManagment هم قرار داره که از بار اظافه‌ی هر بار رفتن به پایگاه داده برای استخراج سطوح جلوگیری میکنه و این پروسه رو مدیریت میکنه
مطالب
آموزش زبان Rust - قسمت 2 - نصب Rust و ایجاد یک پروژه‌ی جدید
نصب Rust

برای نصب rust، متناسب با سیستم عامل خود، ابتدا وارد سایت rustup  شوید و فایل دانلود متناسب با سیستم عامل مورد نظرتان را دانلود و نصب کنید.

Cargo  چیست و چه کاربردی دارد؟

Cargo همراه با زبان برنامه نویسی Rust گنجانده شده‌، همزمان نصب می‌شود و برای ایجاد، ساخت و مدیریت پروژه‌های Rust استفاده می‌گردد. این یک رابط سطح بالا برای کار با کدهای Rust را ارائه می‌دهد که شروع به کار با Rust و مدیریت پروژه‌های خود را برای توسعه دهندگان آسان‌تر می‌کند.
Cargo سیستم ساخت و package manager مخصوص زبان برنامه نویسی Rust است. ابزاری است که به توسعه دهندگان Rust کمک می‌کند تا پروژه‌های خود را با خودکارسازی کارهایی مانند کامپایل کد، مدیریت وابستگی‌ها، اجرای آزمایش‌ها و ایجاد بسته‌های قابل توزیع، مدیریت کنند.

برخی از ویژگی‌های Cargo

Dependency management: برنامه Cargo می‌تواند به‌طور خودکار وابستگی‌های پروژه‌های Rust را دانلود کرده، بسازد و مدیریت کند. این باعث می‌شود توسعه دهندگان به راحتی کتابخانه‌ها و ماژول‌های جدیدی را به پروژه‌های خود اضافه کنند.

Building and testing: برنامه Cargo می‌تواند پروژه‌های Rust را بسازد و test‌ها را به صورت خودکار اجرا کند. همچنین گزینه‌هایی را برای ساختن ساخت‌های بهینه یا اشکال زدایی فراهم می‌کند.

Packaging: برنامه Cargo می‌تواند بسته‌های قابل توزیعی را مانند tarballs یا بسته‌های باینری را برای پروژه‌های Rust ایجاد کند.

Customization: برنامه Cargo به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا فرآیند ساخت برنامه‌ی خود را با تعیین گزینه‌های ساخت مختلف، در فایل پیکربندی Cargo.toml سفارشی کنند. به‌طور کلی Cargo توسعه و مدیریت پروژه‌های Rust را با ارائه یک ابزار کارآمد برای خودکارسازی بسیاری از وظایف توسعه رایج، ساده می‌کند.


ایجاد اولین پروژه‌ی Rust

بعد از نصب rust برای ایجاد یک پروژه جدید، terminal سیستم عامل را باز کنید و دستور زیر را در آن وارد کنید:
cargo new  project_name
هنگامیکه یک پروژه‌ی جدید Rust را با استفاده از نام پروژه‌ی مورد نظر ایجاد می‌کنید، یک دایرکتوری با نام داده شده، حاوی فایل‌ها و دایرکتوری‌های زیر ایجاد می‌گردد:
Cargo.toml : این فایل manifest پروژه است که در آن نام پروژه، نسخه، وابستگی‌ها و سایر ابرداده‌ها را مشخص می‌کنید. فایل Cargo.toml حاوی یک metadata درباره پروژه است؛ مانند نام، نسخه، نویسندگان و وابستگی‌های آن. در اینجا مثالی از شکل ظاهری یک فایل Cargo.toml آورده شده است:
[package]
name = "my-project"
version = "0.1.0"
authors = ["John Doe <johndoe@example.com>"]

[dependencies]
serde = "1.0"
serde_json = "1.0"
بخش [package] حاوی یک metadata در مورد خود پروژه، از جمله نام، نسخه، نویسندگان و جزئیات دیگر است.
بخش [dependencies] وابستگی‌های پروژه را فهرست می‌کند. در این مثال، پروژه به پکیج‌های serde و serde_json بستگی دارد که برای serialization و deserialization داده‌ها استفاده می‌شوند.
src directory: این دایرکتوری حاوی کد منبع پروژه شما است. به طور پیش فرض، شامل یک فایل main.rs است که نقطه ورود برنامه شما است.
target directory: این فهرست شامل فایل‌های باینری کامپایل شده تولید شده توسط کامپایلر Rust می‌باشد.

هنگامی که cargo build یا cargo run را اجرا می‌کنید، Cargo به طور خودکار یک دایرکتوری target/debug را برای ذخیره‌ی فایل‌های باینری کامپایل شده ایجاد می‌کند. اگر cargo build --release را اجرا کنید، Cargo بجای آن، یک دایرکتوری target/release را ایجاد می‌کند. بعلاوه، اگر هنگام ایجاد پروژه‌ی خود از نسخه‌ی خاصی از Rust (مانند نسخه‌ی 2018) استفاده کنید، Cargo یک فیلد نسخه را در فایل Cargo.toml شما برای تعیین نسخه، اضافه می‌کند. 
اشتراک‌ها
دریافت گزارش خطاهای برنامه اندرویدی شما در گوشی کاربران

اگر دوست دارید خطاها یا کراش‌های برنامه اندرویدی شما که روی تعدادی وسیعی از گوشی کاربرانتان رخ میدهد را دریافت کنید از طریق این سورس اقدام نمایید ، راه اندازی و کانفیگ آن بسیار ساده است و می‌توانید خطاها را از طریق ایمیل و روش‌های دیگر که بهترین و راحت‌ترین آن‌ها backend است استفاده کنید

دریافت گزارش خطاهای برنامه اندرویدی شما در گوشی کاربران
پاسخ به پرسش‌ها
چطور باید برای یک پروژه دفترچه مشخصات فنی تهیه کرد؟

استاندارد خیر. ولی best practice هایی وجود داره.

و خیلی خیلی بستگی به سایزسازمان و تیم، ساختار تیم و روش توسعه، و عمق مستنداتی که تولید می‌کنید داره، مثال: گاهی یک تیم بزرگ تصمیم می‌گیره از ابزار wiki موجود در Gitlab, GitHub, Azure DevOps استفاده کنه (همون‌جایی که سورس کد قرار داره، ولی در بخش ویکی) یا در کانفلوئنس (اگر داشته باشن)

گاهی در فایل README.md در root پروژه به شکل قراردادی مشخصات ذکر می‌شه.

گاهی فایل‌های markdown در پوشه docs در سورس‌کد

گاهی شما نیاز به معرفی REST API دارید که OpenAPI Spec کمک می‌کنه

گاهی دیاگرام هم نیاز دارید برای یک سیستم بزرگ‌تر

گاهی فقط وابستگی‌ها مثل پکیج‌ها براتون مهمه، که فایل .packages.props کمک میاد

تجربه شخصی من، نسبت به هر تیم و شرکتی متناسب با همون تصمیم گرفتم (از فایل README.MD تا مدخل در ویکی که بعد از مدتی به چندصد صفحه تبدیل شده که چندین نفر به تدریج کاملش کردند)

مطالب
شروع به کار با Aurelia
در این مطلب قصد داریم نحوه‌ی راه اندازی و شروع به کار با Aurelia را توضیح دهیم. برای شروع ابتدا باید Git را نصب کنیم. زیرا می‌خواهیم از jspm برای نصب محتویات Aurelia استفاده کنیم و برای کار کردن با jspm باید Git بر روی سیستم نصب باشد. در صورتیکه Git نصب نباشد، زمان init کردن jspm با خطای زیر رو به رو می‌شویم :

پس از نصب Git اطمینان حاصل کنید که NodeJs ، npm و jspm نیز بر روی سیستم شما نصب باشند. در این قسمت گفته‌ایم که چگونه از این «اطمینان» آگاه شوید.

حال نوبت به ساخت اولین پروژه‌ی MVC ما می‌رسد. یک پروژه MVC جدید با نام دلخواه خودتان در مسیر دلخواه خودتان ایجاد کنید. با خط فرمان، در ریشه‌ی پروژه دستور زیر را اجرا کنید:

jspm init

بدون هیچ تغییری، به هیچ کدام از سوالات پاسخ ندهید و از دکمه‌ی enter استفاده کنید تا مقادیر پیشفرض اعمال شوند. اگر تصویر زیر را در خروجی مشاهده کردید یعنی تا بدین جای کار به درستی پیش رفته‌اید :

حالا نوبت به نصب محتویات Aurelia می‌باشد. برای این کار دستورات زیر را اجرا کنید : 

jspm install aurelia-framework
jspm install aurelia-bootstrapper
با صادر کردن دستورات بالا، jspm تمامی فایل‌های مورد نیاز Aurelia را در پوشه‌ی jspm_packages قرار می‌دهد.

توجه داشته باشید، اگر دستورات بالا به درستی اجرا و تکمیل شوند، باید پس از پایان هر دستور، پیام زیر را در انتهای خروجی مشاهده کنید:
 

پس از این کارها، فایل Layout را باز کنید و کدهای آن را به صورت زیر تغییر دهید:
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <meta charset="utf-8" />
    <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
    <title>Aurelia - www.dotnettips.info</title>
</head>
<body aurelia-app>
    <div>
        @RenderBody()
    </div>
    <script src="~/jspm_packages/system.js"></script>
    <script src="~/config.js"></script>
    <script>
        System.import("aurelia-bootstrapper");
    </script>
</body>
</html>
سپس در ریشه‌ی برنامه یک فایل جاوااسکریپت را با نام app ایجاد کنید و کدهای زیر را در آن قرار دهید:
export class App {
    
}
حالا به یک View، برای این کار نیاز داریم. در همان ریشه‌ی سایت یک فایل html را با نام app ایجاد کنید و کدهای زیر را در آن قرار دهید:
<template>
    <h3>www.dotnettips.info</h3>
</template>
پس از سپری کردن این 3 مرحله، برنامه‌ی خود را اجرا کنید. باید خروجی زیر را مشاهده کنید:

در بخش‌های بعدی در مورد کدهای فوق و همچنین به سایر مباحث دیگر Aurelia می‌پردازیم.

نکته‌ی تکمیلی

زمانیکه می‌خواهید از دستوارت jspm استفاده کنید، باید به ریشه‌ی برنامه مراجعه کنید. حال اگر پوشه‌های تودرتوی زیادی داشته باشید، این رفت و آمد‌ها زمانبر و خسته کننده خواهند شد. برای حل این مشکل کافیست روی پروژه، راست کلیک کنید و گزینه‌ی Open Folder in File Explorer را انتخاب کنید تا ریشه‌ی پروژه باز شود. حالا  کافیست در فضای خالی Windows Explorer کلید Shift را گرفته و راست کلیک کنید. حالا یک آیتم جدید با نام Open command window here ظاهر شده است. کافیست روی آن کلیک کنید. CMD در ریشه‌ی سایت باز خواهد شد.


دانلود پروژه جاری در مخزن گیت
بازخوردهای پروژه‌ها
در مورد سطح دسترسی
با تشکر از جناب ربال عزیز، سوال من در مورد سطح دسترسی می‌باشد ؟ در صورتیکه ما پروژه رو یکبار اجرا کنیم و اگر بخواهیم دسترسی را اضافه کنیم سیستم خطا می‌دهد راه حلی برای حل این مشکل دارید ؟