مطالب
چرا باید از Git Hooks استفاده کنیم؟ معرفی Husky.Net
قبل از شروع این مقاله بهتر است ابتدا یک خاطره‌ی کوچک را تعریف کنم. مدتی پیش بود که برای سایت داکیومنتیشن یکی از پروژه‌های Open-Source سعی داشتم از vuepress که یک static site generator هست استفاده کنم. متاسفانه نسخه‌ی بتایی که استفاده میکردم یک فیچر مورد نیازم را نداشت و مجبور شدم خودم به‌آن این فیچر را اضافه کنم. سوروس را گرفتم، فیچر اضافه شد و ماجرا از اینجا شروع می‌شود ...

  • commit lint : اول اجازه نداد که کامیت را انجام دهم! با این توضیح که متن کامیت شما باید فرمت کامیت‌های این پروژه را رعایت کند. اگر به تصویر زیر دقت کنید، کامیت‌ها در این پروژه بسیار منظم هستند و هر کسی با هر متنی که دلش خواست کامیتی انجام نمی‌دهد. با یک بررسی کوچک متوجه شدم چطور باید فرمت این پروژه را رعایت کنم و مشکل رفع شد.



  • eslint : مرحله بعدی فایل‌هایی که تغییر داده بودم و یا ایجاد کرده بودم، با ابزار eslint به صورت خودکار بررسی شد. (eslint مشابه analyzer‌های دات نت است که برای بررسی مشکلات موجود در سورس کد استفاده می‌شود). در تصویر زیر یک مثال از خطای ایجاد شده‌ی توسط eslint را مشاهده می‌کنید. در این مرحله من با خطایی مواجه نشدم؛ ولی متوجه شدم کدی که نوشتم، مشکل خاصی ندارد. 



  • prettier  : مرحله سوم کد نوشته شده‌ی من توسط دستورات فرمتی که این پروژه رعایت می‌کند مانند style کد نویسی، استفاده از space یا tab، فاصله فرو رفتگی (indent) خطوط و غیره ... به صورت خودکار فرمت شد و کامیت من انجام شد. 

داشتن ابزاری که چنین کارهایی را به صورت خودکار انجام دهد، حتی اگر به تنهایی بر روی یک پروژه کار کنیم، بسیار مفید است و کیفیت کار و کد تولید شده را بالا می‌برد. ناگفته نماند که این موارد، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های نگهداری پروژه است؛ بخصوص وقتی بیش از یک برنامه نویس داشته باشیم. به طور مثال قبل از اینکه من این امکانات را به پروژه‌های خودم اضافه کنم، با تیمی که کار میکردم، همیشه سعی داشتیم که از تنظیمات و حتی IDE مشترکی استفاده کنیم تا مثلا formatter کد ما مثل هم باشد. اگر این موارد قبل از هر کامیت انجام شوند، برنامه نویس‌ها میتوانند حتی در notepad کد نویسی انجام دهند و اطمینان داشته باشند، کد نوشته شده، هم اعتبار سنجی می‌شود و هم به صورت خودکار فرمت. 

تا اینجا با یکسری مزایای پایه‌ی داشتن چنین سیستمی آشنا شدیم ولی چطور این اتفاق رخ می‌دهد!؟ پاسخ: با استفاده از Git Hooks . البته ما صرفا محدود به انجام همین کارها نیستیم. هر کاری که در ترمینال سیستم قابل انجام باشد، از طریق Git hooks هم قابل انجام است. مثلا یکی دیگر از استفاده‌های رایج از git hooks میتواند اجرای Unit-Test‌ها قبل از push باشد.
در پروژه‌ی vuepress، تعداد زیادی ابزار به صورت هماهنگ نصب شده و کار میکنند که در نهایت با استفاده از Hook‌های Git، اجرا میشوند (مثلا از هوک pre-commit برای اجرای یکسری فرمان قبل از هر کامیت). با سه مورد از این ابزارها، در ابتدای این مقاله آشنا شدیم. ولی کلید اصلی تمام این‌ها، دو ابزار  husky  و  lint-staged هستند. husky ساخت و استفاده از git hook‌ها را آسان میکند و lint-staged وظیفه دارد تا فایل‌های stage شده‌ی در گیت را لیست کند و به سایر ابزارها برای اجرا ارسال نماید. 

شاید بپرسید که تمام اینها از Nodejs و npm استفاده میکنند، چطور میتوانیم از این امکانات در دات نت استفاده کنیم!   

معرفی Husky.Net 
این کتابخانه ترکیبی از ابزارهای husky و lint-staged و چند ابزار دیگر برای برنامه نویسان دات نت است. با استفاده از این ابزار به راحتی میتوانید از هوک‌های Git برای اجرای دستورات خود یا سایر ابزارها استفاده کنید. husky.net یک task-runner داخلی دارد که تعریف و ایجاد تسک‌های قابل اجرا توسط هوک‌ها را آسان میکند.

نصب husky.net
# local installation (recommended)
cd <Your project root directory>
dotnet new tool-manifest
dotnet tool install Husky

# global installation
dotnet tool install --global Husky

نکته نهایی
من در این مقاله قصد داشتم فقط دلیل نیاز به چنین ابزاری را شرح دهم؛ توضیح اینکه husky.net چه امکاناتی دارد و چطور میتوان از آن استفاده کرد، خارج از حوصله‌ی این مقاله است. اگر شد در آینده مقاله‌ای برای آموزش این ابزار تهیه میکنم؛ فعلا برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه‌ی گیت هاب این ابزار مراجعه کنید و دلیل دیگر اینکه فکر میکنم الان زمان مناسبی برای آموزش نیست؛ چون این پروژه بسیار جوان است و به تازگی نوشته شده و احتمال اینکه فیچر‌های آن به زودی تغییر کند هم وجود دارد. همینطور از علاقمندان به مشارکت در پروژه‌های open-source دعوت می‌کنم که به بهبود این ابزار و یا تهیه‌ی ابزارهایی که در حال حاضر مشابهی در دات نت ندارند، کمک کنند. به طور مثال برای فرمت کد و آنالایزر، dotnet-format  مایکروسافت وجود دارد که بسیار کاربردیست؛ ولی ما ابزاری مثل commit lint هنوز در دات نت نداریم. فعلا در صورت نیاز باید برای استفاده از آن همچنان node و npm را نصب کنیم.
مطالب
مفهوم Workspace در Angular
Workspace، اولین بار در انگیولار 6 معرفی شد. Angular Workspace به شما اجازه می‌دهد کل web application خود را به چندین پروژه‌ی کوچکتر سازماندهی کنید. بیشتر پروژه‌های کوچک انگیولار تنها شامل یک یا دو پروژه، به ازای هر Workspace می‌باشند. برای مثال وقتی شما یک پروژه‌ی جدید انگیولار را با Angular CLI ایجاد می‌کنید، در این حالت Workspace شامل یک app  واقعی و یک پروژه e2e tests می‌باشد. 

مستندات انگیولار یک پروژه را به صورت زیر توصیف می‌کند: 
A set of files that comprise a standalone app, a library, or a set of end-to-end (e2e) tests.


درست همانند مفهوم یک کتابخانه در توسعه نرم افزار، یک کتابخانه اشاره دارد به مجموعه‌ای از کد‌های با قابلیت استفاده‌ی مجدد که می‌توانند بین پروژه‌های مختلف به اشتراک گذاشته شوند؛ هم چنین Angular CLI این کار را برای شما آسان می‌کند تا کتابخانه خودتان را در یک مرکز ثبت مثل npm  انتشار دهید تا توسط دیگر توسعه دهندگان استفاده شود.
نوع Application اشاره به یک Application مستقل انگیولار دارد.    


Create Empty Workspaces  

در انگیولار 7 یک CLI option جدید ( create-application-- ) معرفی شد که شما می‌توانید با اضافه کردن این option به دستور ng new، سبب ایجاد یک Workspace خالی شوید. این option  با دستور ng new استفاده می‌شود و می‌تواند مقدار true یا false را دریافت کند که به صورت پیش فرض به true  تنظیم شده است. بنابراین وقتی شما یک پروژه‌ی جدید را ایجاد می‌کنید، سبب ایجاد یک پروژه‌ی اولیه انگیولار در Workspace هستید؛ همچنین می‌توانید create-application-- را به false تنظیم کنید تا CLI یک پروژه اولیه انگیولار را در Workspace  ایجاد نکند .

اکنون اجازه دهید آن را در عمل ببینیم: 
مطمئن شوید که نگارش انگیولار شما، 7 یا بالاتر باشد:
ng --version

Command Prompt را باز کرده و سپس درستور زیر را در آن اجرا کنید:
ng new angular-apps --create-application=false
سپس Angular CLI این هشدار را به شما می‌دهد که آیا تمایل دارید، Angular routing را اضافه کنید و همچنین از کدام stylesheet format تمایل دارید که استفاده کنید؛ سپس فایل‌های زیر تولید خواهند شد:  
angular-apps/README.md
angular-apps/angular.json
angular-apps/package.json
angular-apps/tsconfig.json
angular-apps/tslint.json
angular-apps/.editorconfig
angular-apps/.gitignore
و همچنین CLI تمام وابستگی‌های انگیولار را در یک پوشه به نام node_modules نصب خواهد کرد.


اکنون به Command Prompt برگردیم و وارد Angular Workspace خودمان شویم:
cd angular-apps

در ادامه یک پروژه جدید را با دستور زیر ایجاد می‌کنیم:
ng generate application admin
دستور بالا سبب ایجاد دو پروژه می‌شود ( admin  و admin-e2e )، در پوشه Projects. 
 همچنین می‌توانید یک کتابخانه را در Workspace خود با استفاده از دستور زیر ایجاد کنید:
ng generate library ngx-qrcode
ngx-qrcode نام کتابخانه می‌باشد. این کتابخانه در پوشه projects، درست مثل مابقی Application ها اضافه خواهد شد. 
بعد از ایجاد کردن چندین Application بدون Application پیش فرض برای Workspace خود، می‌توانید اقدام به ایجاد modules ، service ، components  و ... در یک پروژه مشخص با استفاده از project option-- کنید. 

برای نمونه یک سرویس را در پروژه admin ایجاد می‌کنیم:
ng generate service auth --project=admin
که سبب ایجاد دو فایل زیر می‌شود:
projects/admin/src/app/auth.service.spec.ts
projects/admin/src/app/auth.service.ts

Serving Specific Apps in Your Workspace 

جهت به خدمت گرفتن یک Application مشخص در Workspace دستور زیر را اجرا کنید:
ng serve admin
admin نام Application شما می‌باشد که می‌خواهید آن را به خدمت بگیرید. 


نکته
اگر در Command Prompt دستور زیر را وارد کنید: 
ng new
سریعا هشدار زیر را به شما می‌دهد:
What name would you like to use for the new workspace and initial project?
از شما می‌خواهد که نام Workspace  مورد نظرتان را وارد کنید و بعد از آن همان دو هشدار Routing و stylesheet format  می‌باشد که سبب ایجاد یک پروژه اولیه انگیولار در Workspace می‌شود.


نتیجه گیری 
در این مطلب متوجه مفهوم Angular Workspace و روش ایجاد کردن یک Workspace خالی شدیم و همچنین چگونه یک Application و یک Library را در یک Workspace   ایجاد کنیم. 

مطالب
ساخت کتابخانه‌های عمومی جاوا اسکریپتی توسط Angular CLI
این روزها ساخت کتابخانه‌های مدرن جاوا اسکریپتی که نیازهای انواع و اقسام توسعه دهندگان آن‌ها را پوشش دهند، مشکل است. این کتابخانه‌ها باید دارای بسته‌های مختلفی با پشتیبانی از ES5 و ES2015 به بعد باشند؛ همچنین ارائه‌ی متادیتای مخصوص TypeScript را نیز پشتیبانی کنند. به علاوه مباحث کارآیی، minification و tree shaking (حذف کدهای مرده) را نیز مدنظر داشته باشید.
پیشتر مطلبی را در مورد ساخت کتابخانه‌های مخصوص Angular را به کمک Angular CLI، در این سایت مطالعه کرده بودید. در این مطلب فرض بر این است که شما توسعه دهنده‌ی Angular «نیستید»، اما قصد دارید با استفاده از ابزار Angular CLI، کتابخانه‌ی جاوا اسکریپتی عمومی بسیار مدرنی را با پشتیبانی از تمام موارد یاد شده، تولید کنید.


ساخت قالب آغازین کتابخانه به کمک Angular CLI

برای تبدیل کتابخانه‌های جاوا اسکریپتی خود به قالب مدرنی که در مقدمه عنوان شد، نیاز به ابزاری جهت خودکارسازی فرآیند‌های آن داریم و این ویژگی‌ها مدتی است که به ابزار Angular CLI اضافه شده‌اند و همانطور که عنوان شد، مخاطب این مطلب، توسعه دهندگان عمومی JavaScript است و نه صرفا توسعه دهندگان Angular. به همین جهت نیاز است ابتدا این ابزار را نصب کرد:
npm install -g @angular/cli
برای اجرای دستور فوق در خط فرمان، ابتدا باید آخرین نگارش nodejs را نیز نصب کرده باشید.
پس از نصب Angular CLI، از آن جهت ساخت قالب تولید کتابخانه‌های TypeScript ای استفاده می‌کنیم:
 ng new my-math-app
این دستور یک قالب پروژه‌ی آغازین Angular را ایجاد کرده و همچنین وابستگی‌های npm آن‌را نیز نصب می‌کند (بنابراین نیاز است به اینترنت نیز متصل باشید). البته ممکن است در حین اجرای این دستور سؤالاتی مبنی بر ایجاد مسیریابی و یا انتخاب بین css و sass نیز پرسیده شود. این موارد برای کار ما در اینجا مهم نیستند و هر پاسخی را که مایل بودید، ارائه دهید. در این مطلب ما کاری به این قالب نخواهیم داشت. فقط هدف ما افزودن یک کتابخانه‌ی جدید به آن است.
بنابراین پس از اجرای دستور فوق، از طریق خط فرمان به پوشه‌ی my-math-app وارد شده و سپس دستور زیر را اجرا کنید:
 ng generate library ts-math-example
این دستور، قالب آغازین یک کتابخانه‌ی جدید TypeScript ای را به پروژه‌ی Angular ما با نام ts-math-example اضافه می‌کند. اکنون می‌توانیم از این قالب جهت توسعه‌ی کتابخانه‌ی مدرن جاوا اسکریپتی خود استفاده کنیم.


تکمیل کتابخانه‌ی جاوا اسکریپتی

اکنون که به لطف Angular CLI، قالب آغازین ساخت یک کتابخانه‌ی TypeScript ای را داریم، می‌توانیم شروع به تکمیل آن کنیم. برای این منظور به پوشه‌ی my-math-app\projects\ts-math-example\src\lib مراجعه کرده و تمام فایل‌های پیش‌فرض آن‌را حذف کنید. این‌ها قالب‌های ساخت کتابخانه‌های Angularای هستند که ما در اینجا کاری به آن‌ها نداریم:


همچنین می‌توان به فایل my-math-app\projects\ts-math-example\package.json نیز مراجعه کرد (فایل package.json پروژه‌ی کتابخانه) و قسمت peerDependencies آن را که به Angular اشاره می‌کند نیز حذف نمود.

سپس یک فایل خالی math.ts را به پوشه‌ی یاد شده اضافه می‌کنیم:


با این محتوا:
export function add(num1: number, num2: number) {
    return num1 + num2;
}
کتابخانه‌ی ما کار ساده‌ی جمع زدن اعداد را انجام می‌دهد.

در ادامه نیاز است این ماژول را به فایل my-math-app\projects\ts-math-example\src\public-api.ts معرفی کرد تا به عنوان API قابل دسترسی کتابخانه، در دسترس قرار گیرد:
/*
* Public API Surface of ts-math-example
*/
export * from './lib/math';
هر فایلی که قرار است توسط کتابخانه‌ی ما در معرض دید عموم قرارگیرد، باید در فایل public_api.ts عمومی شود.

در حین توسعه‌ی کتابخانه خود،‌جهت اطمینان از صحت کامپایل برنامه، دستور ng build ts-math-example --watch را در پوشه‌ی my-math-app صادر کنید. کار آن کامپایل مداوم پروژه‌ی کتابخانه بر اساس تغییرات داده شده‌است. حاصل این کامپایل نیز در پوشه‌ی my-math-app\dist\ts-math-example قرار می‌گیرد:


این همان خروجی مدرنی است که در ابتدای بحث از آن صحبت کردیم و شامل کتابخانه‌های ES5 و ES2015 به بعد و همچنین ارائه‌ی متادیتای مخصوص TypeScript نیز هست.


کامپایل و انتشار نهایی کتابخانه

پس از تکمیل کتابخانه‌ی خود، اکنون می‌توانیم آن‌را به سایت npm، برای استفاده‌ی سایرین ارسال کنیم. برای این منظور باید مراحل زیر طی شوند:
ابتدا فایل package.json واقع در ریشه‌ی پوشه‌ی ts-math-example را جهت تعریف اطلاعات این کتابخانه، تکمیل کنید. سپس دستورات زیر را در ریشه‌ی پروژه‌ی اصلی صادر کنید:
ng build ts-math-example --prod
cd dist/ts-math-example
npm publish
دستور اول کتابخانه را در حالت production تولید می‌کند که حداکثر بهینه سازی‌ها را به همراه دارد.
با دستور دوم به پوشه‌ی خروجی کتابخانه وارد شده و دستور سوم، آن‌را به سایت npm ارسال می‌کند.

استفاده کننده‌ی از کتابخانه‌ی ما (این استفاده کننده می‌تواند هر نوع پروژه‌ی جاوا اسکریپتی اعم از Angular ،React ،Vue ،ES6 ،TypeScript و غیره باشد) ابتدا با دستور npm install ts-math-example --save آن‌را نصب و به پروژه‌ی خود اضافه کرده و سپس به نحو زیر می‌تواند از آن استفاده کند:
 import { add } from '@myuser/ts-math-example';
مطالب
توسعه برنامه های Cross Platform با Xamarin Forms & Bit Framework - قسمت دوم
در قسمت اول در مورد ابزار انتخابی برای توسعه برنامه‌های Cross Platform صحبت کردیم. در این قسمت به آموزش نصب و راه اندازی محیط توسعه می‌پردازیم.

شما می‌توانید در هر یک از سیستم عامل‌های Mac - Windows - Linux و با هر یک از IDE‌های Visual Studio - Visual Studio for mac - Rider کار کنید. برای این که بتوانیم آموزش را کاملا عملی پیش ببریم و وارد جزئیات شویم، در عمل باید یکی را انتخاب و آموزش دهیم و آن Windows - Visual Studio است؛ اگرچه باقی تفاوت خیلی زیادی ندارند.

با توجه به این که کد نوشته شده برای UI و Logic برای هر سه پلتفرم Windows - Android - iOS یکی است و کدهای منحصر به هر پلتفرم، سهم اندکی از پروژه را تشکیل می‌دهد و همچنین تست برنامه برای Windows آسان‌تر و سریع‌تر بوده و امکانات بیشتری را دارد، توصیه اکید می‌کنم برنامه را روی نسخه Windows توسعه دهید و تست کنید و پس از انجام کارهای اصلی پروژه، آن را بر روی Android و iOS نیز تست کنید. این مورد شباهت به برنامه نویسی وب برای مرورگرها را دارد. خیلی از افراد، سایت را بر روی یک مرورگر مثل Chrome یا Firefox توسعه می‌دهند و در نهایت کار را بر روی مرورگرهای موبایل و IE - Edge - Safari و ... تست می‌کنند. همانطور که می‌شود در مرورگر Chrome هم Touch را تست کرد و هم سایزهای مختلف را، همین کارها را در تست نسخه ویندوزی نیز می‌توانید انجام دهید. در کنار این با توجه به رشد فروش تبلت‌های ویندوزی، برای خیلی از برنامه‌ها، ارائه نسخه ویندوزی می‌تواند مفید نیز باشد.

برای شروع بهتر است نسخه‌ای به روز از ویندوز 10 را داشته باشید، یا Pro یا Enterprise. برای بررسی، ابتدا Command Line را باز کنید و دستور ver (مخفف version) را اجرا کنید. چیزی مشابه مقدار
Microsoft Windows Version 10.0.17134.345
را مشاهده خواهید نمود که باید عدد پنج رقمی آن (در این مثال 17134) از 16299 کمتر نباشد. اگر فرض کنیم که فقط یک سیستم داریم که بدون سیستم عامل است، تا این جا یک ISO نصب ویندوز دانلود کرده‌ایم، به حجم 3.7 گیگ که بعد از نصب، 9.5 گیگ از فضای هارد را می‌گیرد. کمی حوصله به خرج دهید (!) و اگر می‌خواهید همه چیز را تمیز انجام دهید، با یک ویندوز تمیز شروع کنید!

آخرین نسخه پایدار ویژوال استودیو در زمان نگارش این مقاله، 2017 - 15.8.7 هست که ما نیاز به نصب Workload های زیر داریم:
Universal Windows Platform development 
Mobile development with .NET 
نصب این دو احتیاج به 5 گیگ دانلود و 14 گیگ فضای روی هارد را دارد که علاوه بر خود Visual Studio و محیط توسعه آن، موارد زیر را نیز برای شما نصب می‌کند:
 Android SDK - Android NDK - JDK (Java) - Windows SDK - iOS SDK
نکات مهم:
۱- اگر قبلا یکی از SDK‌های ذکر شده را دانلود کرده‌اید، لطفا بی خیال آن شوید! اجازه دهید تا ویژوال استودیو همه چیز را دانلود و نصب و کانفیگ کند. Android SDK، برای مثال، بالغ بر 70 گیگ فایل، برای 28 ورژن اندروید است که اگر یکی از آن‌ها را داشته‌اید که برای تست کد نویسی با Java و Android Studio جواب می‌داده، هیچ دلیلی ندارد دقیقا همان نسخه به درد Xamarin هم بخورد!
۲- ترجیحا نسخه Enterprise را نصب کنید.
۳- قسمت‌های عمده فایل‌های دانلودی از سرورهای مایکروسافت دانلود می‌شوند که محدودیتی برای کاربران ایرانی ندارد، ولی قسمت هایی نیز مستقیما از سرورهای گوگل دانلود می‌شوند که متاسفانه روی کاربرهای ایرانی بسته است. با توجه به این که ممکن است استفاده از روش‌های دور زدن تحریم مانند VPN باعث کندی سرعت اینترنت و دانلود شوند، توصیه می‌کنم که ابتدا "Universal Windows Platform development" را نصب کنید (زیرا تماما از سرورهای مایکروسافت دانلود می‌شود) و سپس مجدد Installer را باز کرده و "Mobile development with .NET" را انتخاب کنید و این بار از ابزارهای دور زدن تحریم استفاده کنید.
۴- در سمت راست گزینه‌های قابل نصب، تیک موارد "Google Android Emulator API Level 27" و "Intel Hardware Accelerated Execution Manager (HAXM) global install" را بردارید. در پستی جداگانه آپشن‌های متنوع Emulator‌های اندرویدی را بررسی خواهیم نمود.
۵- بهتر است Administrator سیستم خود باشید.

بعد از اتمام نصب باید Developer mode را فعال کنید که نحوه انجام آن در این لینک شرح داده شده است. به صورت خلاصه به Settings بروید، سپس Update & Security، سپس For developers و در نهایت انتخاب Developer mode از بین گزینه‌های موجود.
ضمن استفاده از ابزارهای دور زدن تحریم (فقط برای ساختن و بیلد کردن اولین پروژه)، ویژوال استودیو را به صورت Run as admin باز کنید و از منوی File > New > Project قسمت Cross-Platform برای CSharp، یک Mobile app Xamarin Forms بسازید که ضمن انگلیسی بودن نام پروژه و فاقد Space بودن آن، ترجیحا در فولدری باشد که مسیر آن فولدر نیز طولانی نباشد، Space و کارکترهای فارسی نیز نداشته باشد.

تنظیماتی که در پنجره New Cross Platform App هستند مناسب بوده و Ok را بزنید! اولین بیلد به علت نیاز به دانلود طول می‌کشد و در صورت بیلد شدن موفقیت آمیز پروژه شما دومین قسمت را با موفقیت طی کرده اید. در قسمت بعدی ساختار پروژه‌های Xamarin Forms را بررسی می‌کنیم و یک مثال ساده می‌نویسیم که لااقل روی ویندوز قابلیت تست را داشته باشد. دقت کنید که همان کد روی Android / iOS نیز کار می‌کند، ولی در پست هایی جداگانه باید در مورد راه اندازی Emulator‌های Android و iOS آموزش هایی را ببینید. در صورت وجود هر گونه مشکل یا سوال نیز در قسمت نظرات همین صفحه در خدمت شما عزیزان هستیم. 
نظرات مطالب
توسعه برنامه های Cross Platform با Xamarin Forms & Bit Framework - قسمت پنجم
خیلی ممنون. فقط اینه که جواب داد، یعنی اینکه mac اومد بالا، یا اینکه با xamarin هم کار کردید باهاش؟ مزیت روش شما اینه که virtual box توسط docker و genymotion هم استفاده مجدد میشه. و یه سوال دیگه. واقعا سریع‌تر بود مک روی virtual box؟
نظرات مطالب
نوشتن پرس و جو در Entity Framework‌ با استفاده از LINQ To Entity قسمت سوم
ممنون. آیا لازم هست که کلمه کلیدی virtual برای orders هم ذکر شود؟ وقتی آن را نمی‌نویسم در زمان لود اطلاعات مشتری هیچ order ای بر گشت داده نمی‌شود. و هر زمان به خط customer.ordes میرسه error میده. چرا؟ 
  public virtual ICollection<Order> Orders { get ; set ; }
نظرات مطالب
Func یا Expression Func در EF
استفاده از <>Predicate  چه تفاوتی با استفاده شما از Func دارد؟

حتی آقای نصیری هم به همین صورت استفاده کرده اند.
public virtual TEntity Find(Expression<Func<TEntity, bool>> predicate)

public virtual TEntity Find(Expression<Predicate<TEntity>> predicate)

مطالب
انتشار VS2010

یکی دو روزی هست که VS2010 منتشر شده و در این مطلب خلاصه‌ای از لینک‌های مفید مرتبط را جمع آوری کرده‌ام که در ادامه ملاحظه خواهید کرد:

دریافت فایل ISO اصلی
این فایل ISO منتشر شده، نسخه‌ی نهایی است و تنها تفاوت آن با نگارش اصلی منتشر شده برای دارندگان اکانت‌های MSDN ، عدم درج سریال در فایل setup.sdb آن است. تصاویر زیر متعلق است به دارندگان اکانت‌های MSDN و همانطور که مشاهده می‌کنید، محل وارد کردن سریالی که یافته‌اید، در فایل setup.sdb است. پس از آن نگارش Trial به صورت کامل نصب خواهد شد.








خلاصه‌ای از تازه‌ها و موارد مرتبط با VS2010 و دات نت 4

راستی! ReSharper 5.0 هم در همین زمان منتشر شده است.