فریمورک الکترون، ساخته شده توسط Github، مدتی است سر و صدای زیادی به پا کرده است و شرکتهای بزرگی در حال استفادهی از این فریمورک در برنامههای دسکتاپ خود هستند که Microsoft Visual Studio Code یکی از آنهاست. الکترون از چند لحاظ مورد لطف جامعهی برنامه نویسان قرار گرفته است که تعدادی از علل آن را بررسی میکنیم:
تعدادی سوال از شما میکند و بر اساس پاسخهایتان فایل package.json را میسازد که فعلا میتوانید وارد نکنید و بعدا طبق میلتان آن را ویرایش کنید. بعد از آن نیاز است الکترون را داخل این دایرکتوری نصب کنیم تا در لیست وابستگیهای (Dependencies) فایل Package.json قرار بگیرد. برای نصب آن لازم است دستور زیر وارد کنید:
دستور بالا با فلگ save یا s، باعث میشود نسخهی prebuilt الکترون به عنوان یکی از وابستگیها، به سیستم اضافه شود و فلگ dev اعلام میدارد که بستهی الکترون را در وابستگیهای توسعه و دیباگینگ قرار بده.
لازم است در اینجا توضیحی کوتاه در مورد انواع وابستگیها داشته باشیم:
Dependencies این نوع از وابستگیها، بستههایی را نصب میکنند که شما از آنها در کدهایتان استفاده میکنید و در آینده به همراه پروژه کمپایل میشوند. به طور خودکار وقتی بستهای را به عنوان وابستگی معرفی میکنید، npm وابستههای آن بسته را به صورت درختی بررسی میکند و آنها را هم نصب میکند.
DevDependencies : این نوع از وابستگیهای برای کارهای دیباگینگ و ... است؛ مثل آزمون واحد و ... که نیازی نیست در کامپایل نهایی لحاظ گردند. اگر این نوع کتابخانهها را به جای devdependencies به dependencies ارسال کنید، اتفاق خاصی نمیافتد. ولی در حجم برنامهی نهایی شما تاثیرگذار خواهند بود.
PeerDependencies: این نوع وابستگیها برای معرفی بستههایی استفاده میشوند که در پلاگینهایی که استفاده میکنید تاثیر دارند. ممکن است پلاگینی نیاز به استفادهی از یک بسته را دارد، ولی آن را در کد، Require نکرده باشد (در مورد Require بعدا صحبت میکنیم). ولی برای اجرا نیاز به این بسته دارد. به همین دلیل از نسخهی 3 به بعد، به شما هشدار میدهد که این بستهها را نیز لحاظ کنید (تا نسخهی npm2 به طور خودکار نصب میشد). همچنین نسخه بندی این وابستگیها را نیز در نظر میگیرد. این حالت را میتوانید مانند پلاگینهای جیکوئری تصور کنید که نیاز است قبل از آنها، کتابخانهی جیکوئری صدا زده شود؛ در صورتی که در خود پلاگین، جی کوئری صدا زده نشده است.
ویرایشگر اتم
قبل از اینکه بخواهیم کدنویسی با هر زبانی را آغاز کنیم، عموما یک ادیتور مناسب را برای کارمان بر میگزینیم. الکترون نیازی به ادیتور خاصی ندارد و از Notepad گرفته تا هر ادیتور قدرتمند دیگری را میتوانید استفاده کنید. ولی ادیتور اتم Atom که توسط خود الکترون هم تولید شده است، برای استفاده رایج است. ویژوال استودیو هم در این زمینه بسیار خوب و قدرتمند ظاهر شده است و حاوی Intellisense هوشمندی است.
این ادیتور که با ظاهری جذاب، توسط تیم گیت هاب تولید شده است، یک ویرایشگر متن باز با قابلیت توسعه و تغییر پذیری بالاست و از بستههای Node.js پشتیانی میکند و به صورت داخلی مجهز به سیستم گیت میباشد. بیشتر فناوریهای استفاده شده در این ویرایشگر، رایگان بوده و دارای جامعهی بزرگ متن باز میباشند. از فناوریهای مورد استفادهی آن میتوان به الکترون، CoffeScript ، Node.js ,LESS و ... اشاره کرد. شعار سازندگان این ادیتور «یک ویرایشگر قابل هک برای قرن 21» میباشد.
برای پشتیبانی از زبانهای مختلف، حاوی تعدادی زیادی پلاگین پیش فرض است مانند روبی ، سی شارپ، PHP ,Git,Perl,C/C++, Go,Objective-C,YAML و ...
آغاز کدنویسی
بگذارید کدنویسی را شروع کنیم. اگر اتم را نصب کرده باشید، میتوانید با وارد کردن عبارت زیر، پروژه خود را در ادیتور باز کنید:
نماد "." به معنی دایرکتوری جاری است و به ادیتور اتم میگوید که این دایرکتوری را به عنوان یک پروژه، باز کن. بعد از باز شدن میتوانید ساختار دایرکتوری و فایلها را در سمت چپ ببینید. فایل package.json را باز کنید و به شکل زیر، آن را تغییر دهید:
این تغییر، شامل حذف خصوصیت test و افزودن خصوصیت start به بخش scripts است. مقدار خصوصیت start را برابر . electron بگذارید تا موقع اجرا و تست پروژه، الکترون، پروژهی موجود را در دایرکتوری جاری که فایل package.json در آن قرار دارد، اجرا کند. در بخش Main، نام فایل آغازین را نوشته است که باید آن را بسازید ( اگر این خصوصیت وجود هم نداشته باشد به طور پیش به این مقدار تنظیم شده است). به همین علت New File را اجرا کنید تا فایل Index.js را بسازید:
سه خط بالا را مینویسیم ، اولین خط نیاز ما را به کتابخانه و شیء الکترون فراهم میکند و بعد از آن، از الکترون درخواست دو شیء را به نامهای app و BrowserWindow، میکنیم. شیء app مسئول چرخهی زندگی اپلیکیشن است و موارد مربوط به آن را کنترل میکند؛ مثل رویدادهایی که ممکن است در برنامه رخ بدهند که در جلوتر با یکی از این رویدادهای آشنا میشویم. شیء BrowserWindow میتواند برای شما یک نمونه پنجرهی جدید را ایجاد کند و بتوانید آن پنجره را از این طریق مدیریت کنید.
در قسمت بعدی برای رویداد ready، یعنی زمانیکه الکترون آماده سازیها را انجام داده است و برنامه آماده بارگذاری است، متدی را تعریف میکنیم که در آن یک پنجرهی با پهنای 800 پیکسل در 600 پیکسل، میسازد.این پنجره، پنجرهی اصلی شماست. کلمهی کلید let و const را که میبینید، جز قوانین جدید Ecma Script هستند که در سایت جاری قبلا به آنها پرداخته شده است و از تکرار آن خودداری میکنیم. دلیل اینکه متغیر win را به صورت عمومی تعریف کردیم این است که این احتمال زیاد میرود بعدا با اجرای سیستم Garbage در جاوااسکریپت، پنجره به طور خودکار بسته شود.
اکنون در کنسول مینویسیم:
حال npm با بررسی خصوصیت start در فایل package.json دستور . electron را اجرا خواهد کرد و برنامهی ما، یک پنجرهی خالی را نمایش خواهد داد.
برای اینکه اولین برنامه واقعا خالی نباشد و ظاهری به آن بدهیم، یک فایل html میسازیم و در callback رویداد ready، بعد از ساخت پنجره آن را صدا میزنیم:
با متد loadURL به راحتی میتوانید یک صفحهی وب را از شبکه و یا از روی سیستم، بخوانید. در بخش آرگومان، از پروتکل فایل استفاده شده است تا به آن بگوییم فایل مورد نظر روی سیستم جاری است. عبارت بعدی که به صورت template string تعریف شدهاست، حاوی مسیر index.js یا همان startup path است و سپس فایل index.html معرفی شدهاست. مجددا برنامه را اجرا کنید تا فایل index.html خود را داخل آن ببینید.
- ساخت برنامههای دسکتاپ به صورت چندسکویی (ویندوز، لینوکس، مک)
- استفاده از HTML,CSS,JavaScript که طراحان وب در این زمینه با آن به آسانی ارتباط برقرار میکنند.
- قابلیت استفاده از کتابخانههای قدرتمند تحت وب چون Bootstrap,Jquery,Angular Js و ...
- متن باز و رایگان است.
D:\electron\test1>npm init
npm i electron-prebuilt --save-dev
لازم است در اینجا توضیحی کوتاه در مورد انواع وابستگیها داشته باشیم:
Dependencies این نوع از وابستگیها، بستههایی را نصب میکنند که شما از آنها در کدهایتان استفاده میکنید و در آینده به همراه پروژه کمپایل میشوند. به طور خودکار وقتی بستهای را به عنوان وابستگی معرفی میکنید، npm وابستههای آن بسته را به صورت درختی بررسی میکند و آنها را هم نصب میکند.
DevDependencies : این نوع از وابستگیهای برای کارهای دیباگینگ و ... است؛ مثل آزمون واحد و ... که نیازی نیست در کامپایل نهایی لحاظ گردند. اگر این نوع کتابخانهها را به جای devdependencies به dependencies ارسال کنید، اتفاق خاصی نمیافتد. ولی در حجم برنامهی نهایی شما تاثیرگذار خواهند بود.
PeerDependencies: این نوع وابستگیها برای معرفی بستههایی استفاده میشوند که در پلاگینهایی که استفاده میکنید تاثیر دارند. ممکن است پلاگینی نیاز به استفادهی از یک بسته را دارد، ولی آن را در کد، Require نکرده باشد (در مورد Require بعدا صحبت میکنیم). ولی برای اجرا نیاز به این بسته دارد. به همین دلیل از نسخهی 3 به بعد، به شما هشدار میدهد که این بستهها را نیز لحاظ کنید (تا نسخهی npm2 به طور خودکار نصب میشد). همچنین نسخه بندی این وابستگیها را نیز در نظر میگیرد. این حالت را میتوانید مانند پلاگینهای جیکوئری تصور کنید که نیاز است قبل از آنها، کتابخانهی جیکوئری صدا زده شود؛ در صورتی که در خود پلاگین، جی کوئری صدا زده نشده است.
ویرایشگر اتم
قبل از اینکه بخواهیم کدنویسی با هر زبانی را آغاز کنیم، عموما یک ادیتور مناسب را برای کارمان بر میگزینیم. الکترون نیازی به ادیتور خاصی ندارد و از Notepad گرفته تا هر ادیتور قدرتمند دیگری را میتوانید استفاده کنید. ولی ادیتور اتم Atom که توسط خود الکترون هم تولید شده است، برای استفاده رایج است. ویژوال استودیو هم در این زمینه بسیار خوب و قدرتمند ظاهر شده است و حاوی Intellisense هوشمندی است.
این ادیتور که با ظاهری جذاب، توسط تیم گیت هاب تولید شده است، یک ویرایشگر متن باز با قابلیت توسعه و تغییر پذیری بالاست و از بستههای Node.js پشتیانی میکند و به صورت داخلی مجهز به سیستم گیت میباشد. بیشتر فناوریهای استفاده شده در این ویرایشگر، رایگان بوده و دارای جامعهی بزرگ متن باز میباشند. از فناوریهای مورد استفادهی آن میتوان به الکترون، CoffeScript ، Node.js ,LESS و ... اشاره کرد. شعار سازندگان این ادیتور «یک ویرایشگر قابل هک برای قرن 21» میباشد.
برای پشتیبانی از زبانهای مختلف، حاوی تعدادی زیادی پلاگین پیش فرض است مانند روبی ، سی شارپ، PHP ,Git,Perl,C/C++, Go,Objective-C,YAML و ...
آغاز کدنویسی
بگذارید کدنویسی را شروع کنیم. اگر اتم را نصب کرده باشید، میتوانید با وارد کردن عبارت زیر، پروژه خود را در ادیتور باز کنید:
atom .
{ "name": "electron", "version": "1.0.0", "description": "", "main": "index.js", "scripts": { "start": "electron ." }, "author": "", "license": "ISC" }
const electron = require('electron'); const {app} = electron; const {BrowserWindow} = electron;
let win; app.on('ready', function() { // Create the browser window. win = new BrowserWindow({ width: 800, height: 600 }); });
اکنون در کنسول مینویسیم:
npm start
برای اینکه اولین برنامه واقعا خالی نباشد و ظاهری به آن بدهیم، یک فایل html میسازیم و در callback رویداد ready، بعد از ساخت پنجره آن را صدا میزنیم:
win.loadURL(`file://${__dirname}/index.html`);