نظرات اشتراک‌ها
بررسی آینده‌ی Blazor در دات نت 8
خلاصه‌ی این مفهوم «United» به این صورت است:
- blazor server از لحاظ عدم نیاز به دریافت چند صد فایل مرتبط با web assembly و همراه بودن با رندر سمت سرور، در ابتدای کار نمایش برنامه، سریعتر نمایش داده می‌شود و این نمایش اولیه تقریبا آنی است.
- Blazor WASM چون به طور کامل در مرورگر اجرا می‌شود و در جهت رندر صفحات نیازی به رفت و برگشت به سرور ندارد، سرعت اجرایی فوق العاده‌ای دارد؛ اما به همراه بارگذاری تعداد زیادی فایل در ابتدای کار نمایش آن است که ... کمی طول می‌کشد که البته می‌توان با استفاده از فعال سازی per-rendering کمی آن‌را سریعتر کرد که نیاز به تنظیمات قابل توجهی دارد که شاید همه از آن استفاده نکنند.
اکنون قرار است در دات نت 8 بتوان به صورت خودکار ابتدا یک صفحه را با استفاده از server side rendering موجود در Blazor Server، سریع نمایش داد (بدون نیاز به دریافت فایل‌های WASM و منتظر شدن برای آن‌ها) و بعد در همان حال در پشت صحنه و به صورت خودکار، همین برنامه با قالب Blazor web assembly هم دریافت می‌شود تا در بار بعدی که این صفحه قرار است نمایش داده شود، بتوان به حداکثر سرعت کار با Blazor، با استفاده از اجرای کامل آن در مرورگر توسط web assembly رسید. یعنی ترکیب همزمان blazor server و blazor web assembly، بدون نیاز به تنظیمات خاصی در جهت از پیش رندر کردن صفحات و یا منتظر ماندن اولیه و نمایش یک صفحه‌ی خالی در جهت بارگذاری تمام فایل‌های یک برنامه‌ی web assembly؛ هر دو با هم به صورت یکپارچه و یک‌دست. حتی می‌توان مشخص کرد که صفحه‌ای فقط بر اساس blazor server اجرا شود و صفحه‌ای دیگر فقط قسمتی از آن از blazor wasm استفاده کند.
اشتراک‌ها
Husky.Net v0.0.2 منتشر شد.

ابزاری ایست که به جرات میتونم بگم تمام شرکت‌ها و پروژه‌های Open-Source و تیم‌های متوسط تا بزرگ بهش نیاز دارند. برنامه نویس‌ها JavaScript و بیشتر وب, پکیج هایی با نام husky و lint-staged دارند که به صورت گستره روی بیشتر پروژه‌های خوبی که دیدم داره ازش استفاده میشه ولی پیش نیازهایی داره که برای دات نت کارها زیاد شاید جالب نباشه. مثل نصب node و yarn و .... 

این ابزار امکانات اون پکیج هارو دراختیار برنامه نویسان دات نت میگذاره. (البته فیچر هایی بیشتری هم داره)

تولید داخل هم هست حمایت فراموش نشه D:

اگر نیاز بود در مورد اینکه چرا گفتم تمام شرکت‌ها نیاز دارند بهش  نظر بدید سعی میکنم یک مقاله کوچک آماده کنم در این مورد.


Husky.Net v0.0.2 منتشر شد.
مطالب
توسعه برنامه های Cross Platform با Xamarin Forms & Bit Framework - قسمت دوم
در قسمت اول در مورد ابزار انتخابی برای توسعه برنامه‌های Cross Platform صحبت کردیم. در این قسمت به آموزش نصب و راه اندازی محیط توسعه می‌پردازیم.

شما می‌توانید در هر یک از سیستم عامل‌های Mac - Windows - Linux و با هر یک از IDE‌های Visual Studio - Visual Studio for mac - Rider کار کنید. برای این که بتوانیم آموزش را کاملا عملی پیش ببریم و وارد جزئیات شویم، در عمل باید یکی را انتخاب و آموزش دهیم و آن Windows - Visual Studio است؛ اگرچه باقی تفاوت خیلی زیادی ندارند.

با توجه به این که کد نوشته شده برای UI و Logic برای هر سه پلتفرم Windows - Android - iOS یکی است و کدهای منحصر به هر پلتفرم، سهم اندکی از پروژه را تشکیل می‌دهد و همچنین تست برنامه برای Windows آسان‌تر و سریع‌تر بوده و امکانات بیشتری را دارد، توصیه اکید می‌کنم برنامه را روی نسخه Windows توسعه دهید و تست کنید و پس از انجام کارهای اصلی پروژه، آن را بر روی Android و iOS نیز تست کنید. این مورد شباهت به برنامه نویسی وب برای مرورگرها را دارد. خیلی از افراد، سایت را بر روی یک مرورگر مثل Chrome یا Firefox توسعه می‌دهند و در نهایت کار را بر روی مرورگرهای موبایل و IE - Edge - Safari و ... تست می‌کنند. همانطور که می‌شود در مرورگر Chrome هم Touch را تست کرد و هم سایزهای مختلف را، همین کارها را در تست نسخه ویندوزی نیز می‌توانید انجام دهید. در کنار این با توجه به رشد فروش تبلت‌های ویندوزی، برای خیلی از برنامه‌ها، ارائه نسخه ویندوزی می‌تواند مفید نیز باشد.

برای شروع بهتر است نسخه‌ای به روز از ویندوز 10 را داشته باشید، یا Pro یا Enterprise. برای بررسی، ابتدا Command Line را باز کنید و دستور ver (مخفف version) را اجرا کنید. چیزی مشابه مقدار
Microsoft Windows Version 10.0.17134.345
را مشاهده خواهید نمود که باید عدد پنج رقمی آن (در این مثال 17134) از 16299 کمتر نباشد. اگر فرض کنیم که فقط یک سیستم داریم که بدون سیستم عامل است، تا این جا یک ISO نصب ویندوز دانلود کرده‌ایم، به حجم 3.7 گیگ که بعد از نصب، 9.5 گیگ از فضای هارد را می‌گیرد. کمی حوصله به خرج دهید (!) و اگر می‌خواهید همه چیز را تمیز انجام دهید، با یک ویندوز تمیز شروع کنید!

آخرین نسخه پایدار ویژوال استودیو در زمان نگارش این مقاله، 2017 - 15.8.7 هست که ما نیاز به نصب Workload های زیر داریم:
Universal Windows Platform development 
Mobile development with .NET 
نصب این دو احتیاج به 5 گیگ دانلود و 14 گیگ فضای روی هارد را دارد که علاوه بر خود Visual Studio و محیط توسعه آن، موارد زیر را نیز برای شما نصب می‌کند:
 Android SDK - Android NDK - JDK (Java) - Windows SDK - iOS SDK
نکات مهم:
۱- اگر قبلا یکی از SDK‌های ذکر شده را دانلود کرده‌اید، لطفا بی خیال آن شوید! اجازه دهید تا ویژوال استودیو همه چیز را دانلود و نصب و کانفیگ کند. Android SDK، برای مثال، بالغ بر 70 گیگ فایل، برای 28 ورژن اندروید است که اگر یکی از آن‌ها را داشته‌اید که برای تست کد نویسی با Java و Android Studio جواب می‌داده، هیچ دلیلی ندارد دقیقا همان نسخه به درد Xamarin هم بخورد!
۲- ترجیحا نسخه Enterprise را نصب کنید.
۳- قسمت‌های عمده فایل‌های دانلودی از سرورهای مایکروسافت دانلود می‌شوند که محدودیتی برای کاربران ایرانی ندارد، ولی قسمت هایی نیز مستقیما از سرورهای گوگل دانلود می‌شوند که متاسفانه روی کاربرهای ایرانی بسته است. با توجه به این که ممکن است استفاده از روش‌های دور زدن تحریم مانند VPN باعث کندی سرعت اینترنت و دانلود شوند، توصیه می‌کنم که ابتدا "Universal Windows Platform development" را نصب کنید (زیرا تماما از سرورهای مایکروسافت دانلود می‌شود) و سپس مجدد Installer را باز کرده و "Mobile development with .NET" را انتخاب کنید و این بار از ابزارهای دور زدن تحریم استفاده کنید.
۴- در سمت راست گزینه‌های قابل نصب، تیک موارد "Google Android Emulator API Level 27" و "Intel Hardware Accelerated Execution Manager (HAXM) global install" را بردارید. در پستی جداگانه آپشن‌های متنوع Emulator‌های اندرویدی را بررسی خواهیم نمود.
۵- بهتر است Administrator سیستم خود باشید.

بعد از اتمام نصب باید Developer mode را فعال کنید که نحوه انجام آن در این لینک شرح داده شده است. به صورت خلاصه به Settings بروید، سپس Update & Security، سپس For developers و در نهایت انتخاب Developer mode از بین گزینه‌های موجود.
ضمن استفاده از ابزارهای دور زدن تحریم (فقط برای ساختن و بیلد کردن اولین پروژه)، ویژوال استودیو را به صورت Run as admin باز کنید و از منوی File > New > Project قسمت Cross-Platform برای CSharp، یک Mobile app Xamarin Forms بسازید که ضمن انگلیسی بودن نام پروژه و فاقد Space بودن آن، ترجیحا در فولدری باشد که مسیر آن فولدر نیز طولانی نباشد، Space و کارکترهای فارسی نیز نداشته باشد.

تنظیماتی که در پنجره New Cross Platform App هستند مناسب بوده و Ok را بزنید! اولین بیلد به علت نیاز به دانلود طول می‌کشد و در صورت بیلد شدن موفقیت آمیز پروژه شما دومین قسمت را با موفقیت طی کرده اید. در قسمت بعدی ساختار پروژه‌های Xamarin Forms را بررسی می‌کنیم و یک مثال ساده می‌نویسیم که لااقل روی ویندوز قابلیت تست را داشته باشد. دقت کنید که همان کد روی Android / iOS نیز کار می‌کند، ولی در پست هایی جداگانه باید در مورد راه اندازی Emulator‌های Android و iOS آموزش هایی را ببینید. در صورت وجود هر گونه مشکل یا سوال نیز در قسمت نظرات همین صفحه در خدمت شما عزیزان هستیم. 
مطالب
آموزش زبان Rust - قسمت 10 - مفهوم Borrowing در Rust
Rust، یک زبان برنامه نویسی سیستمی است که برای ایمنی، همزمانی و عملکرد بهتر طراحی شده‌است. یکی از ویژگی‌های کلیدی آن، مفهوم Borrowing است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا ارجاعاتی را به ارزش‌ها بدون در اختیار گرفتن مالکیت، ایجاد کنند. این مقاله اهمیت قرض گرفتن را در این زبان برنامه‌نویسی را بررسی می‌کند.  

Borrowing در Rust

Borrowing عمل ایجاد ارجاع به یک ارزش، بدون در اختیار گرفتن مالکیت است. در Rust، ارجاعات، مشابه اشاره‌گرهای معمولی هستند؛ اما با قوانین و محدودیت‌هایی اضافه شده‌اند. ویژگی‌های اصلی Borrowing عبارتند از:
  • References اشاره‌گرهایی با قوانین و محدودیت‌ها هستند.
  • References مالکیت ارزش‌ها را نمی‌گیرند.


دلایل Borrowing در Rust

چندین دلیل وجود دارند که چرا Borrowing در Rust سودمند است:
Performance : به کمک Borrowing، با انتقال ارجاع به یک مقدار بجای clone، عملکرد بهبود بخشیده می‌شود. به عنوان مثال هنگامیکه یک تابع، دارای پارامتری مانند یک رشته است، انتقال مرجع، کارآمدتر از تکرار مقدار است.
Ownership Management : در مواردی که مالکیت، مورد نیاز یا مطلوب نیست، Borrowing یک راه حل ایده‌آل است. با عدم مالکیت، یک تابع نباید مسئول تصمیم‌گیری در مورد زمان پاکسازی یک مقدار باشد.


قوانین Borrowing در Rust

Rust دو قانون اصلی Borrowing را اعمال می‌کند:
  • در هر زمان معین، می‌توانید یک مرجع قابل تغییر یا هر تعداد مرجع تغییرناپذیر داشته باشید.
  • مراجع باید همیشه معتبر باشند.

این قوانین به حل دو مشکل عمده در برنامه نویسی کمک می‌کنند:
Data Races  : مشکل Data Races زمانی رخ می‌دهد که دو رشته سعی می‌کنند مکان حافظه‌ی یکسانی را به طور همزمان بخوانند و یا بنویسند که منجر به نتایج غیر قطعی می‌شود. قوانین Borrowing در Rust تضمین می‌کند که از چنین درگیری‌هایی جلوگیری می‌شود.
Dangling References : یک dangling reference به حافظه‌ی نامعتبری اشاره می‌کند. با اطمینان از اینکه مراجع همیشه معتبر هستند، قوانین وام گیری Rust از وقوع ارجاعات آویزان جلوگیری می‌کند.


ویژگی‌های قابل توجه Borrowing   

Immutable References by Default : در Rust، یک reference به طور پیش فرض تغییر ناپذیر است. این انتخاب طراحی بر اهمیت Borrowing برای برنامه نویسی ایمن و کارآمد تاکید دارد.
Automatic Dereferencing: در Rust ویژگی عدم ارجاع خودکار وجود دارد؛ به این معنا که توسعه دهندگان مجبور نیستند به صراحت، ارجاع را پیاده سازی کنند. این روند، کار با ارزش‌های borrowed را ساده می‌کند.

Rust یک زبان برنامه نویسی قدرتمند است که ایمنی و عملکرد را از طریق ویژگی‌هایی مانند Borrowing در اولویت قرار می‌دهد. با درک مفهوم Borrowing و رعایت قوانین آن، توسعه دهندگان می‌توانند از پتانسیل کامل Rust برای ایجاد نرم افزاری کارآمد، قابل اعتماد و همزمان استفاده کنند. 
نظرات مطالب
مبانی TypeScript؛ ماژول‌ها
خیلی ممنون ، الان پروژه کامپایل شد ولی نتیجه ای که باید اتفاق میوفتاد نیوفتاد . توی developer tools وقتی Console Log مرورگر رو نگاه کردم موارد زیر خطا گرفته شده بود 
testmd.ts:1Uncaught ReferenceError: exports is not defined
require.js:143 Uncaught Error: Module name "testmd" has not been loaded yet for context: _. Use require([])

کتابخانه RequireJs رو هم به پروژه اضافه کردم حالا محتوای فایل html برابر با موارد زیر هست 
<!DOCTYPE html>

<html>
<head>
    <meta charset="utf-8" />
    <title>TypeScript HTML App</title>
    <link rel="stylesheet" href="app.css" type="text/css"/>
    <script src="Scripts/require.js"></script>
    <script src="Scripts/App/app.js"></script>
</head>
<body>
    <h1>TypeScript HTML App</h1>

    <div id="content"></div>
</body>
</html>
و فایل tsconfig.json  رو به پروژه با محتوای زیر اضافه کردم
{
    "compilerOptions": {
         "target": "es5",
         "outDir": "Scripts/App",
          "moduleResolution": "node",
          "module": "commonjs",
         "sourceMap": true,
         "experimentalDecorators": true,
         "emitDecoratorMetadata": true
    }
}

مشکل کجاست به نظرتون ؟