پاسخ به بازخورد‌های پروژه‌ها
اجرا نشدن پروژه
این خطاها به دو علت مهم هستند:
الف) فایل‌های MVC5.DataLayer.csproj و MVC5.IocConfig.csproj را باز کنید. عبارت EntityFramework.6.1.1 را تبدیل کنید به EntityFramework.6.1.3 تا مشکل عدم یافت شدن EF برطرف شود.
ب) در سورس ارائه شده، این فایل‌ها Add نشده‌اند:
Source file 'AdminArea\User\UserSearchViewModel.cs' could not be found
Source file 'EF.Filters\UserFilters.cs' could not be found
Source file 'Extentions\ToPersianDateTimeConverter.cs' could not be found
Source file 'NormalizationInfo.cs' could not be found
بنابراین نویسنده‌ی پروژه باید این فایل‌ها را که فراموش شده‌اند به سورس کنترل اضافه کند، تا تمام اسمبلی‌ها بدون مشکل کامپایل شوند.
نظرات مطالب
فعال سازی قسمت ارسال فایل و تصویر ویرایشگر آنلاین RedActor در ASP.NET MVC
باید افزونه بنویسید. فایل paste_code.html آن در مسیر plugins:
<label>
    Code:</label>
<textarea id="redactor_insert_code_area" name="redactor_insert_code_area" style="height: 211px; width: 538px;" />
<label>
    Language:</label>
<select id="redactor_insert_code_lang">
    <option>CSharp</option>
    <option>VB</option>
    <option>JScript</option>
    <option>Sql</option>
    <option>XML</option>
    <option>CSS</option>
    <option>Java</option>
    <option>Delphi</option>
</select>
<br />
<input type="button" name="insert" id="redactor_insert_btn" value="%RLANG.insert%" />
و قسمت فعال سازی آن در فایل redactor.js ذیل setColorNone 
        showCodesPage: function () {
            this.modalInit('Insert Code', this.opts.path + '/plugins/paste_code.html', 600, $.proxy(function () {
                var sel = this.getSelection();
                var currentCode = '';

                this.opts.codeElement = false;
                if ($.browser.msie) {
                    var parent = this.getParentNode();
                    if (parent.nodeName === 'PRE') {
                        this.opts.codeElement = parent;
                        currentCode = $(parent).text();
                    } else {
                        if (this.oldIE()) {
                            currentCode = sel.text;
                        } else {
                            currentCode = sel.toString();
                        }
                    }
                } else {
                    if (sel && sel.anchorNode && sel.anchorNode.parentNode.tagName === 'PRE') {
                        this.opts.codeElement = sel.anchorNode.parentNode;
                        currentCode = $(sel.anchorNode.parentNode).text();
                    } else {
                        currentCode = sel.toString();
                    }
                }

                if (this.opts.codeElement) {
                    $("#redactor_insert_btn").val("Update");
                }

                if (currentCode) $('#redactor_insert_code_area').val(currentCode);


                $('#redactor_insert_code_area').focus();
                $('#redactor_insert_btn').click($.proxy(this.insertCodesPage, this));

            }, this));
        },
        insertCodesPage: function () {
            var lang = $("#redactor_insert_code_lang").val();
            var code = $("#redactor_insert_code_area").val();
            code = code.replace(/\s+$/, ""); //rtrim;
            code = $('<span/>').text(code).html(); // encode    

            this.$editor.focus();

            var preBlock;
            if (this.opts.codeElement) {
                preBlock = $(this.getParentNode());
            } else {
                preBlock = $("<pre/>");
            }
            preBlock.replaceWith("");

            var htmlCode = "<pre language='" + lang + "' name='code'>" + code + "</pre></div>";
            var codeBlock = "<div align='left' dir='ltr'>" + htmlCode + "</div><br/>";
            this.execCommand('inserthtml', codeBlock);

            this.modalClose();
        },
و بعد ثبت آن در فایل‌های public.js و default.js  ذیل دکمه justify 
    code:
{
    title: 'Code',
    func: 'showCodesPage'
},
به css آن هم باید یک سطر ذیل را اضافه کنید:
body .redactor_toolbar li a.redactor_btn_code span          { background: url(../img/code_red.png) no-repeat center; }

مطالب
فارسی نویسی با SkiaSharp
تا نگارش 4x دات نت که فقط از ویندوز پشتیبانی می‌کند، از وابستگی System.Drawing.Common برای انجام امور روزمره‌ی گرافیکی استفاده می‌شد؛ چون در پشت صحنه، محصور کننده‌ی امکانات بومی گرافیکی ویندوز است. همچنین از زمان ارائه‌ی دات نت Core چندسکویی، تا نگارش 5 دات نت، این وابستگی، در لینوکس، به کمک کتابخانه‌ی جانبی به نام libgdiplus پشتیبانی می‌شد که البته هیچگاه پشتیبانی رسمی را از طرف مایکروسافت پیدا نکرد؛ چون libgdiplus متشکل از چند ده‌هزار سطر کد نوشته شده‌ی به زبان C است که به‌خوبی آزمایش نشده و همچنین برای کارکرد کامل آن نیز به کتابخانه‌های جانبی دیگری مانند pango نیاز است تا برای مثال از نمایش متون فارسی پشتیبانی کند. Libgdiplus در حقیقت بازمانده‌ای از دوران Mono است که مایکروسافت در نگارش 6 دات نت، آن‌را منسوخ شده اعلام کرد و در نگارش 7 دات نت، دیگر از آن پشتیبانی نمی‌کند. یعنی تمام برنامه‌هایی که از وابستگی System.Drawing.Common استفاده می‌کنند، قابل انتقال به دات نت 7 چندسکویی نیستند؛ البته هنوز هم می‌توان از System.Drawing.Common در ویندوز، بدون مشکل استفاده کرد. اما در صورت استفاده‌، برنامه‌ی شما در لینوکس اجرا نخواهد شد و یک چنین برنامه‌هایی با استثناهای TypeInitializationException و PlatformNotSupportedException در زمان اجرا، خاتمه خواهند یافت.
در حال حاضر توصیه‌ی مایکروسافت ، عدم استفاده‌ی از System.Drawing.Common و جایگزینی آن با یکی از کتابخانه‌های زیر است:
- SkiaSharp
- Microsoft.Maui.Graphics

البته پیشتر در این لیست توصیه شده، کتابخانه‌ی SixLabors.ImageSharp.Drawing هم وجود داشت که به علت تغییر مجوز آن، به یک مجوز نیمه تجاری، نیمه سورس باز، از لیست فوق حذف شده‌است.


مشکل فارسی نویسی با SkiaSharp

اگر سعی کنیم با استفاده از مثال‌های متداول SkiaSharp، یک متن فارسی را نمایش دهیم، به خروجی زیر خواهیم رسید:
// crate a surface
var info = new SKImageInfo(256, 256);
using var surface = SKSurface.Create(info);
// the the canvas and properties
var canvas = surface.Canvas;

// make sure the canvas is blank
canvas.Clear(SKColors.White);

// draw some text
using var typeface = SKTypeface.FromFamilyName("Tahoma");
using var paint = new SKPaint
    {
      Color = SKColors.Black,
      IsAntialias = true,
      Style = SKPaintStyle.Fill,
      TextAlign = SKTextAlign.Center,
      TextSize = 24,
      Typeface = typeface,
    };
var coord = new SKPoint(info.Width / 2, (info.Height + paint.TextSize) / 2);
canvas.DrawText("آزمایش", coord, paint);

// save the file
using var image = surface.Snapshot();
using var data = image.Encode(SKEncodedImageFormat.Png, 100);
using var stream = File.OpenWrite("farsi-text-1.png");
data.SaveTo(stream);
قطعه کد فوق برای اجرا، نیاز به وابستگی زیر را دارد:
<ItemGroup>
   <PackageReference Include="SkiaSharp" Version="2.88.3" />
</ItemGroup>
که در آن، در ابتدا یک Canvas برای نقاشی ایجاد شده و سپس متنی بر روی آن نمایش داده می‌شود و در آخر این نتیجه را در یک فایل ذخیره می‌کنیم؛ با این خروجی:

همانطور که مشاهده می‌کنید، حروف فارسی در آن از هم جدا هستند و همچنین از چپ به راست نمایش داده شده‌است.


رفع مشکل فارسی نویسی با SkiaSharp

برای رفع مشکل فوق، نیاز است از افزونه‌ی «حرف باز» این کتابخانه استفاده کرد که روش نصب آن به صورت زیر است:
<ItemGroup>
   <PackageReference Include="SkiaSharp" Version="2.88.3" />
   <PackageReference Include="SkiaSharp.HarfBuzz" Version="2.88.3" />
</ItemGroup>
اینبار تنها تفاوت مورد نیاز جهت نمایش صحیح حروف فارسی، استفاده از SKShaper جهت شکل دادن به متن نهایی است و استفاده از متد DrawShapedText آن به صورت زیر:
// crate a surface
var info = new SKImageInfo(256, 256);
using var surface = SKSurface.Create(info);
// the the canvas and properties
var canvas = surface.Canvas;

// make sure the canvas is blank
canvas.Clear(SKColors.White);

// draw some text
using var typeface = SKTypeface.FromFamilyName("Tahoma");
using var shaper = new SKShaper(typeface);
using var paint = new SKPaint
  {
      Color = SKColors.Black,
      IsAntialias = true,
      Style = SKPaintStyle.Fill,
      TextAlign = SKTextAlign.Center,
      TextSize = 24,
      Typeface = typeface,
  };
var coord = new SKPoint(info.Width / 2, (info.Height + paint.TextSize) / 2);
canvas.DrawShapedText(shaper, "آزمایش", coord, paint);

// save the file
using var image = surface.Snapshot();
using var data = image.Encode(SKEncodedImageFormat.Png, 100);
using var stream = File.OpenWrite("farsi-text-2.png");
data.SaveTo(stream);
که خروجی صحیح زیر را تولید می‌کند:

مطالب
آماده سازی Jasmine برای پروژه های Asp.Net MVC
با گسترش روز افزون برنامه‌های تحت وب، نیاز به یک سری ابزار برای تست و اطمینان از نحوه عملکرد صحیح کدهای نوشته شده احساس می‌شود. Jasmine یکی از این ابزار‌های قدرتمند برای تست کد‌های JavaScript است.
چندی پیش در سایت جاری چند مقاله خوب توسط یکی از دوستان درباره Qunit منتشر شد. Qunit یک ابزار قدرتمند و مناسب برای تست کد‌های جاوااسکریپت است و در اثبات صحت این گفته همین کافیست که بدانیم برای تست کد‌های نوشته شده در پروژه‌های متن بازی هم چون Backbone.Js و JQuery از این فریم ورک استفاده شده است. اما به احتمال قوی در ذهن شما این سوال مطرح شده است که خب! در صورت آشنایی با Qunit چه نیاز به یادگیری Jasmine یا خدای نکرده Mocha و FuncUnit است؟ هدف صرفا معرفی یک ابزار غیر برای تست کد است نه مقایسه و نتیجه گیری برای تعیین میزان برتری این ابزارها. اصولا مهم‌ترین دلیل برای انتخاب، علاوه بر امکانات و انعطاف پذیری، فاکتور راحتی و آسان بودن در هنگام استفاده است که به صورت مستقیم به شما و تیم توسعه نرم افزار بستگی دارد.

اما به عنوان توسعه دهنده نرم افزار که قرار است از این ابزار استفاده کنیم بهتر است با تفاوت‌ها و شباهت‌های مهم این دو فریم ورک آشنا باشیم:

»Jasmine یک فریم ورک تست کدهای جاوا اسکریپ بر مبنای Behavior-Driven Development است در حالی که Qunit بر مبنای Test-Driven Development است و همین مسئله مهم‌ترین تفاوت بین این دو فریم ورک می‌باشد.
»اگر قصد دارید که از Qunit نیز به روش BDD استفاده نمایید باید از ترکیب Pavlov به همراه Qunit استفاده کنید.
»Jasmine از مباحث مربوط به Spies و Mocking به خوبی پشتیبانی می‌کند ولی این امکان به صورت توکار در Qunit فراهم نیست. برای اینکه بتوانیم این مفاهیم را در Qunit پیاده سازی کنیم باید از فریم ورک‌های دیگر نظیر SinonJS به همراه Qunit استفاده کنیم.
»هر دو فریم ورک بالا به سادگی و راحتی کار معروف هستند 
»تمام موارد مربوط به الگوهای Matching در هر دو فریم ورک به خوبی تعبیه شده است
» هر دو فریم ورک بالا از مباحث مربوط به Asynchronous Testing  برای تست کد‌های Ajax ای به خوبی پشتیبانی می‌کنند.

بررسی چند مفهوم
قبل از شروع، بهتر است که با چند مفهوم کلی و در عین حال مهم این فریم ورک آشنا شویم
describe('JavaScript addition operator', function () {
 it('adds two numbers together', function () {
  expect(1 + 2).toEqual(3);
 });
});


در کد بالا یک نمونه از تست نوشته شده با استفاده از Jasmine را مشاهده می‌کنید. دستور describe  برای تعریف یک تابع تست مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای دو پارامتر ورودی است. ابتدا یک نام را به این تست اختصاص دهید(بهتر است که این عنوان به صورت یک جمله قابل فهم باشد). سپس یک تابع به عنوان بدنه تست نوشته می‌شود. به این تابع Spec گفته می‌شود.
در تابع it کد بالا شما می‌توانید کد‌های مربوط بدنه توابع تست خود را بنویسید. برای پیاده سازی Assert در توابع تست مفهوم expectation‌ها وجود دارد. در واقع expect برای بررسی مقادیر حقیقی با مقادیر مورد انتظار مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل مقادیر true یا false خواهد بود.
برای Setup و Teardown توابع تست خود باید از توابع beforeEach و afterEach که بدین منظور تعبیه شده اند استفاده کنید.
describe("A spec (with setup and tear-down)", function() {
  var foo;

  beforeEach(function() {
    foo = 0;
    foo += 1;
  });

  afterEach(function() {
    foo = 0;
  });

  it("is just a function, so it can contain any code", function() {
    expect(foo).toEqual(1);
  });

  it("can have more than one expectation", function() {
    expect(foo).toEqual(1);
    expect(true).toEqual(true);
  });
});
کاملا واضح است که در تابع beforeEach مجموعه دستورالعمل‌های مربوط به setup تست وجود دارد. سپس دو تابع it برای پیاده سازی عملیات Assertion نوشته شده است. در پایان هم دستورات تابع afterEach ایجاد می‌شوند.

اگر در کد تست خود قصد دارید که یک تابع describe یا it را غیر فعال کنید کافیست یک x به ابتدای آن‌ها اضافه کنید و دیگر نیاز به هیچ کار اضافه دیگری برای comment کردن کد نیست.
xdescribe("A spec", function() {
  var foo;

  beforeEach(function() {
    foo = 0;
    foo += 1;
  });

  xit("is just a function, so it can contain any code", function() {
    expect(foo).toEqual(1);
  });
});
توابع describe و it بالا در هنگام تست نادیده گرفته می‌شوند و خروجی آن‌ها مشاهده نخواهد شد.

درادامه قصد پیاده سازی یک مثال  را با استفاده از Jasmine و RequireJs در پروژه Asp.Net MVC دارم.
برای شروع آخرین نسخه Jasmine را از اینجا دریافت نمایید. یک پروژه Asp.Net MVC به همراه پروژه تست به صورت Empty ایجاد کنید(در هنگام ایجاد پروژه، گزینه create unit test را انتخاب نمایید). فایل دانلود شده را unzip نمایید و دو پوشه lib و spec ،به همراه فایل specRunner.html را در پروژه تست خود کپی نمایید. 
  • فولدر lib شامل فایل‌ها کد‌های Jasmine برای setup و tear down و spice و تست کد‌های شما می‌باشد.
  • فایل specRunner.html به واقع یک فایل برای نمایش فایل‌های تست و همچنین نمایش نتیجه تست است.
  • فولدر spec نیز شامل کد‌های Jasmine برای کمک به نوشتن تست می‌باشد.

در این مثال قصد داریم فایل‌های player.js و song.js که به عنوان نمونه به همراه این فریم ورک قرار دارد را در قالب یک پروژه MVC به همراه RequireJs، تست نماییم. در نتیجه این فایل‌ها را از فولدر src انتخاب نمایید و آن‌ها را در قسمت Scripts پروژه اصلی خود کپی کنید(ابتدا بک پوشه به نام App بسازید و فایل‌ها را در آن قرار دهید)

برای استفاده از requireJs باید دستور define را در ابتدا این فایل‌ها اضافه نماییم. در نتیجه فایل‌های Player.js و Song.js را باز کنید و تغییرات زیر را در ابتدای این فایل‌ها اعمال نمایید.

Song.js

define(function () {
    function Song() {
    }

    Song.prototype.persistFavoriteStatus = function (value) {
        // something complicated
        throw new Error("not yet implemented");
    };
});
Player.js
define(function () {
    function Player() {
    }
    Player.prototype.play = function (song) {
        this.currentlyPlayingSong = song;
        this.isPlaying = true;
    };

    Player.prototype.pause = function () {
        this.isPlaying = false;
    };

    Player.prototype.resume = function () {
        if (this.isPlaying) {
            throw new Error("song is already playing");
        }

        this.isPlaying = true;
    };

    Player.prototype.makeFavorite = function () {
        this.currentlyPlayingSong.persistFavoriteStatus(true);
    };
});
حال فایل SpecRunner.html را بازکنید و کد‌های مربوط به تگ script که به مسیر اصلی فایل‌های تست  اشاره می‌کند را Comment نمایید و به جای آن تگ Script مربوط به RequireJs را اضافه نمایید. برای پیکر بندی RequireJs باید از baseUrl و paths استفاده کرد.

baseUrl در پیکر بندی requireJs به مسیر فایل‌های پروژه که در پروژه اصلی MVC قرار دارد اشاره می‌کند. paths برای تعیین مسیر فایل‌های تست که در پوشه spec در پروژه تست قرار دارد اشاره می‌کند. اگر دقت کرده باشید به دلیل اینگه تگ‌های script مربوط به لود فایل‌های SpecHelper.js و PlayerSpec.js به صورت comment در آمده اند در نتیجه این فایل‌ها لود نخواهند شد و خروجی مورد نظر مشاهده نمی‌شود. در این جا باید از مکانیزم AMD موجود در RequireJs استفاده نماییم و فایل‌های مربوطه را لود کنیم. برای این کار نیاز به اضافه کردن دستور require در ابتدای تگ script به صورت زیر در این فایل است. در نتیجه فایل‌های PlayerSpec و SpecHelper نیز توسط RequireJs لود خواهند شد.



نیاز به یک تغییر کوچک دیگر نیز وجود دارد. فایل PlayerSpec را باز نمایید و وابستگی فایل‌های آن را تعیین نمایید. از آن جا که این فایل برای تست فایل‌های Player , Song ایجاد شده است در نتیجه باید از define برای تعیین این وابستگی‌ها استفاده نماییم.

یادآوری:

»دستور describe در فایل بالا برای تعریف تابع تست است. همان طور که می‌بینید بک نام به آن داده می‌شود به همراه بدنه تابع تست. 

»دستور beforeEach برای آماده سازی مواردی است که قصد داریم در تست مورد استفاده قرار گیرند. همانند متد‌های Setup در UnitTest.

» دستور expect نیز معادل Assert در UnitTest است و برای بررسی صحت عملکرد تست نوشته می‌شود.

اگر فایل SpecRunner.html را دوباره در مرورگر خود باز نمایید تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد که به عنوان موفقیت آمیز بودن پیکر بندی پروژه و تست‌های آن می‌باشد.


 

 
پاسخ به بازخورد‌های پروژه‌ها
کلیک بر روی لینک ها
اینترنت رو قطع کنید و بعد تست کنید.