مطالب
آشنایی با Implicit Casting و Explicit Casting
همه ما به نحوی در پروژه‌های خود مجبور به تبدیل انوع داده شده ایم و یک نوع از داده یا Object رو به نوع دیگری از داده یا Object تبدیل کرده ایم. در این پست دو روش دیگر برای تبدیل انواع داده‌ها بررسی میکنیم. برای شروع دو کلاس زیر رو در نظر بگیرید.
#1کلاس Book
    public class Book
    {
        public int Code { get; set; }
        public string Title { get; set; }
        public string Category { get; set; }        
    }
#2کلاس NoteBook
    public class NoteBook
    {
        public int Code { get; set; }
        public string Title { get; set; }        
    }
این دو کلاس هیچ ارتباطی با هم ندارند در نتیجه امکان تبدیل این دو نوع وجود ندارد یعنی اجرای هر دو دستور زیر باعث ایجاد خطای کامپایلری می‌شود.
        static void Main( string[] args )
        {
            Book book = new Book() 
            {
                Code = 1,
                Title = "Book1",
                Category = "Default"
            };

            NoteBook noteBook = new NoteBook();

            noteBook = (NoteBook)book;//Compile error
            noteBook = book as NoteBook;//Compile error
        }
برای حل این مشکل و تبدیل این دو نوع از Object‌ها می‌تونیم از دو نوع ImplicitCasting و Explicit Casting استفاده کنیم.
#Explicit Casting
public class Book
    {
        public int Code { get; set; }
        public string Title { get; set; }
        public string Category { get; set; }

        public static explicit operator NoteBook( Book book )
        {
            return new NoteBook()
            {
                Code = book.Code,
                Title = book.Title
            };
        }
    }
در Explicit یک Operator به صورت Explicit تعریف می‌کنیم که ورودی اون از نوع خود کلاس book و خروجی اون از نوع مورد دلخواه است. Converter مورد نظر رو در بدنه این Operator می‌نویسیم. حالا به راحتی دستور زیر کامپایل می‌شود.
static void Main( string[] args )
        {
            Book book = new Book() 
            {
                Code = 1,
                Title = "Book1",
                Category = "Default"
            };

            NoteBook noteBook = new NoteBook();

            noteBook = (NoteBook)book;//Correct  
        }

در بالا مشاهده می‌کنید که حتما باید به طور صریح عملیات Cast رو انجام دهیددر غیر این صورت همچنان خطا خواهید داشت. اما می‌توان این مراحل رو هم نادیده گرفت و تبدیل رو به صورت Implicit انجام داد.

#Implicit Casting

public class Book
    {
        public int Code { get; set; }
        public string Title { get; set; }
        public string Category { get; set; }

        public static implicit operator NoteBook( Book book )
        {
            return new NoteBook()
            {
                Code = book.Code,
                Title = book.Title
            };
        }
    }
تنها تفاوت این روش با روش قبلی، در نوع تعریف operator است. بعد از تعریف نوع استفاده به صورت زیر خواهد بود.

static void Main( string[] args )
        {
            Book book = new Book() 
            {
                Code = 1,
                Title = "Book1",
                Category = "Default"
            };

            NoteBook noteBook = new NoteBook();

            noteBook = book;//Correct  
        }
در این روش نیاز به ذکر نوع Object برای Cast نیست و Object مورد نظر به راحتی به نوع داده قبل از اپراتور = تبدیل می‌شود.
مطالب
بدست آوردن نام کشور و مشخصات کامل آن از روی آدرس IP

سایت‌های بسیاری هستند که سرویس‌هایی را برای بدست آوردن مشخصات کشور، از روی IP ارائه می‌دهند؛ ولی اکثر آنها برای این سرویسی که ارائه میدهند هزینه دریافت می‌کنند. سایتی که من در این مقاله معرفی خواهم کرد این سرویس را به رایگان ارائه می‌هد، به شرط اینکه درخواست‌های شما در هر ساعت بیشتر از 10000 نباشد. اگر این اتفاق روی دهد، یعنی درخواست‌های شما به بیش از 10000 در ساعت برسد، درخواست‌های شما با خطای HTTP 403, forbidden مواجه خواهد شد و تا زمانیکه محدودیت شما به پایان برسد، باید منتظر بمانید.

سرویسی که این سایت ارائه می‌دهد، سورس باز و رایگان میباشد. اگر شما با این محدودیت 10000 درخواست در ساعت مشکلی داشتید، می‌توانید این سرویس را از اینجا دریافت و آن‌را در سرور خودتان اجرا کنید. سورس سرویس هم بر روی github موجود هست.

API ارائه شده توسط این سایت، درخواست‌ها را بصورت زیر دریافت میکند:
freegeoip.net/{format}/{IP_or_hostname}
منظور از فرمت، قالبی است که پس از درخواست برای شما ارسال خواهد شد که به صورت‌های زیر خواهد بود:
freegeoip.net/xml/4.2.2.2 : XML
freegeoip.net/csv/8.8.8.8 :CSV
freegeoip.net/json/github.com :JSON
برای مثال اگر چنین درخواستی را ارسال کنیم:
http://freegeoip.net/xml/162.158.88.214
پاسخی که دریافت میکنیم بدین صورت خواهد بود:
<Response>
<IP>162.158.88.214</IP>
<CountryCode>DE</CountryCode>
<CountryName>Germany</CountryName>
<RegionCode>HE</RegionCode>
<RegionName>Hesse</RegionName>
<City>Frankfurt am Main</City>
<ZipCode>60438</ZipCode>
<TimeZone>Europe/Berlin</TimeZone>
<Latitude>50.1167</Latitude>
<Longitude>8.6833</Longitude>
<MetroCode>0</MetroCode>
</Response>
که در آن تمامی مشخصات مربوط به آن کشور، برای ما ارسال خواهد شد.

اگر آدرس IP را مشخص نکنید مشخصات مربوط به IP آدرس خودتان را دریافت خواهید کرد.


در ادامه از یک برنامه   console application برای دریافت این پاسخ  ارسال شده از سرویس و استخراج داده‌ها از آن استفاده خواهیم کرد.

البته این روش برای برنامه‌های تحت وب هم به همین صورت خواهد بود و تفاوتی نمی‌کند.

از این روش می‌توانید برای بلاک کردن کشورهایی که نمیخواهید به برنامه‌ی شما دسترسی پیدا کنند استفاده کنید و یا اینکه بدانید ip هایی که از سایت شما بازدید میکنند از کدام کشورهای جهان هستند و یا کار خلاقانه‌ای که می‌توانید انجام دهید، نمایش مکان‌های بازدید کننده‌ها بر روی نقشه گوگل، با استفاده از طول و عرض جغرافیایی که این سرویس در اختیارتان می‌گذارد‌، می‌باشد
 public static void ReadXmlElements(string ipAddress)
        {           
            XDocument xdoc=XDocument.Load("http://www.freegeoip.net/xml/" + ipAddress);
            var country = xdoc.Descendants("Response").Select(c => new
            {
                IpAddress = c.Element("IP")?.Value,
                CountryCode = c.Element("CountryCode")?.Value,
                CountryName = c.Element("CountryName")?.Value,
                RegionCode = c.Element("RegionCode")?.Value,
                RegionName = c.Element("RegionName")?.Value,
                City = c.Element("City")?.Value,
                ZipCode = c.Element("ZipCode")?.Value,
                TimeZone = c.Element("TimeZone")?.Value,
                Latitude = c.Element("Latitude")?.Value,
                Longitude = c.Element("Longitude")?.Value,
                MetroCode = c.Element("MetroCode")?.Value,
            });

             var countryData = country.First();
            Console.WriteLine("CountryName :" + countryData.CountryName 
                +Environment.NewLine + "CountryCode :"+countryData.CountryCode
                + Environment.NewLine + "RegionCode :"+countryData.RegionCode
                + Environment.NewLine + "RegionName :" + countryData.RegionName
                + Environment.NewLine + "City :" + countryData.City
                + Environment.NewLine + "ZipCode :" + countryData.ZipCode
                + Environment.NewLine + "TimeZone :" + countryData.TimeZone
                + Environment.NewLine + "Latitude :" + countryData.Latitude
                + Environment.NewLine + "Longitude :" + countryData.Longitude
                + Environment.NewLine + "MetroCode :" + countryData.MetroCode
                ); 
            
            Console.ReadKey();
        }

در متد main برنامه، متد ReadXmlElements را فراخوانی کرده و آدرس آی پی مورد نظر را پاس میدهیم:  

static void Main(string[] args)
        {
            ReadXmlElements("162.158.88.214");
        }
که نتیجه‌ی نمونه‌ای از آن‌را در تصویر ذیل می‌توانید مشاهده کنید


یک نکته : برای مقایسه کد کشور بدست آمده، باید لیست کاملی از کشورهای جهان را در اختیار داشته باشید، تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا کشور درخواست کننده، مد نظر شما هست یا خیر. برای این‌کار، کلاسی را آماده کرده‌ام که شامل کل کشورهای جهان میباشد و نام و کد کشور‌ها، در آن وجود دارد؛ به صورت زیر:

public class WorldCountries
    {
        public string CountryCode { get; set; }
        public string CountryName { get; set; }

    }

 public static class GenerateCountries
    {
        public static IList<WorldCountries> CreateCountries()
        {
            return new[]
                {
new WorldCountries { CountryCode = "AF", CountryName = "Afghanistan"},
new WorldCountries { CountryCode = "AX", CountryName = "Åland Islands"},
new WorldCountries { CountryCode = "AL", CountryName = "Albania"},
new WorldCountries { CountryCode = "DZ", CountryName = "Algeria"},
new WorldCountries { CountryCode = "AS", CountryName = "American Samoa"},
new WorldCountries { CountryCode = "AD", CountryName = "Andorra"},
new WorldCountries { CountryCode = "AO", CountryName = "Angola"},
new WorldCountries { CountryCode = "AI", CountryName = "Anguilla"},
new WorldCountries { CountryCode = "AQ", CountryName = "Antarctica"},
new WorldCountries { CountryCode = "AG", CountryName = "Antigua and Barbuda"},
new WorldCountries { CountryCode = "AR", CountryName = "Argentina"},
new WorldCountries { CountryCode = "AM", CountryName = "Armenia"},
new WorldCountries { CountryCode = "AW", CountryName = "Aruba"},
new WorldCountries { CountryCode = "AU", CountryName = "Australia"},
new WorldCountries { CountryCode = "AT", CountryName = "Austria"},
new WorldCountries { CountryCode = "AZ", CountryName = "Azerbaijan"},
new WorldCountries { CountryCode = "BS", CountryName = "Bahamas"},
new WorldCountries { CountryCode = "BH", CountryName = "Bahrain"},
new WorldCountries { CountryCode = "BD", CountryName = "Bangladesh"},
new WorldCountries { CountryCode = "BB", CountryName = "Barbados"},
new WorldCountries { CountryCode = "BY", CountryName = "Belarus"},
new WorldCountries { CountryCode = "BE", CountryName = "Belgium"},
new WorldCountries { CountryCode = "BZ", CountryName = "Belize"},
new WorldCountries { CountryCode = "BJ", CountryName = "Benin"},
new WorldCountries { CountryCode = "BM", CountryName = "Bermuda"},
new WorldCountries { CountryCode = "BT", CountryName = "Bhutan"},
new WorldCountries { CountryCode = "BA", CountryName = "Bosnia and Herzegovina"},
new WorldCountries { CountryCode = "BW", CountryName = "Botswana"},
new WorldCountries { CountryCode = "BV", CountryName = "Bouvet Island"},
new WorldCountries { CountryCode = "BR", CountryName = "Brazil"},
new WorldCountries { CountryCode = "IO", CountryName = "British Indian Ocean Territory"},
new WorldCountries { CountryCode = "BN", CountryName = "Brunei Darussalam"},
new WorldCountries { CountryCode = "BG", CountryName = "Bulgaria"},
new WorldCountries { CountryCode = "BF", CountryName = "Burkina Faso"},
new WorldCountries { CountryCode = "BI", CountryName = "Burundi"},
new WorldCountries { CountryCode = "KH", CountryName = "Cambodia"},
new WorldCountries { CountryCode = "CM", CountryName = "Cameroon"},
new WorldCountries { CountryCode = "CA", CountryName = "Canada"},
new WorldCountries { CountryCode = "CV", CountryName = "Cape Verde"},
new WorldCountries { CountryCode = "KY", CountryName = "Cayman Islands"},
new WorldCountries { CountryCode = "CF", CountryName = "Central African Republic"},
new WorldCountries { CountryCode = "TD", CountryName = "Chad"},
new WorldCountries { CountryCode = "CL", CountryName = "Chile"},
new WorldCountries { CountryCode = "CN", CountryName = "China"},
new WorldCountries { CountryCode = "CX", CountryName = "Christmas Island"},
new WorldCountries { CountryCode = "CC", CountryName = "Cocos (Keeling) Islands"},
new WorldCountries { CountryCode = "CO", CountryName = "Colombia"},
new WorldCountries { CountryCode = "KM", CountryName = "Comoros"},
new WorldCountries { CountryCode = "CG", CountryName = "Congo"},
new WorldCountries { CountryCode = "CK", CountryName = "Cook Islands"},
new WorldCountries { CountryCode = "CR", CountryName = "Costa Rica"},
new WorldCountries { CountryCode = "HR", CountryName = "Croatia"},
new WorldCountries { CountryCode = "CU", CountryName = "Cuba"},
new WorldCountries { CountryCode = "CW", CountryName = "Curaçao"},
new WorldCountries { CountryCode = "CY", CountryName = "Cyprus"},
new WorldCountries { CountryCode = "CZ", CountryName = "Czech Republic"},
new WorldCountries { CountryCode = "DK", CountryName = "Denmark"},
new WorldCountries { CountryCode = "DJ", CountryName = "Djibouti"},
new WorldCountries { CountryCode = "DM", CountryName = "Dominica"},
new WorldCountries { CountryCode = "DO", CountryName = "Dominican Republic"},
new WorldCountries { CountryCode = "EC", CountryName = "Ecuador"},
new WorldCountries { CountryCode = "EG", CountryName = "Egypt"},
new WorldCountries { CountryCode = "SV", CountryName = "El Salvador"},
new WorldCountries { CountryCode = "GQ", CountryName = "Equatorial Guinea"},
new WorldCountries { CountryCode = "ER", CountryName = "Eritrea"},
new WorldCountries { CountryCode = "EE", CountryName = "Estonia"},
new WorldCountries { CountryCode = "ET", CountryName = "Ethiopia"},
new WorldCountries { CountryCode = "FK", CountryName = "Falkland Islands (Malvinas)"},
new WorldCountries { CountryCode = "FO", CountryName = "Faroe Islands"},
new WorldCountries { CountryCode = "FJ", CountryName = "Fiji"},
new WorldCountries { CountryCode = "FI", CountryName = "Finland"},
new WorldCountries { CountryCode = "FR", CountryName = "France"},
new WorldCountries { CountryCode = "GF", CountryName = "French Guiana"},
new WorldCountries { CountryCode = "PF", CountryName = "French Polynesia"},
new WorldCountries { CountryCode = "TF", CountryName = "French Southern Territories"},
new WorldCountries { CountryCode = "GA", CountryName = "Gabon"},
new WorldCountries { CountryCode = "GM", CountryName = "Gambia"},
new WorldCountries { CountryCode = "GE", CountryName = "Georgia"},
new WorldCountries { CountryCode = "DE", CountryName = "Germany"},
new WorldCountries { CountryCode = "GH", CountryName = "Ghana"},
new WorldCountries { CountryCode = "GI", CountryName = "Gibraltar"},
new WorldCountries { CountryCode = "GR", CountryName = "Greece"},
new WorldCountries { CountryCode = "GL", CountryName = "Greenland"},
new WorldCountries { CountryCode = "GD", CountryName = "Grenada"},
new WorldCountries { CountryCode = "GP", CountryName = "Guadeloupe"},
new WorldCountries { CountryCode = "GU", CountryName = "Guam"},
new WorldCountries { CountryCode = "GT", CountryName = "Guatemala"},
new WorldCountries { CountryCode = "GG", CountryName = "Guernsey"},
new WorldCountries { CountryCode = "GN", CountryName = "Guinea"},
new WorldCountries { CountryCode = "GW", CountryName = "Guinea-Bissau"},
new WorldCountries { CountryCode = "GY", CountryName = "Guyana"},
new WorldCountries { CountryCode = "HT", CountryName = "Haiti"},
new WorldCountries { CountryCode = "HM", CountryName = "Heard Island and McDonald Islands"},
new WorldCountries { CountryCode = "VA", CountryName = "Holy See (Vatican City State)"},
new WorldCountries { CountryCode = "HN", CountryName = "Honduras"},
new WorldCountries { CountryCode = "HK", CountryName = "Hong Kong"},
new WorldCountries { CountryCode = "HU", CountryName = "Hungary"},
new WorldCountries { CountryCode = "IS", CountryName = "Iceland"},
new WorldCountries { CountryCode = "IN", CountryName = "India"},
new WorldCountries { CountryCode = "ID", CountryName = "Indonesia"},
new WorldCountries { CountryCode = "IR", CountryName = "Iran"},
new WorldCountries { CountryCode = "IQ", CountryName = "Iraq"},
new WorldCountries { CountryCode = "IE", CountryName = "Ireland"},
new WorldCountries { CountryCode = "IM", CountryName = "Isle of Man"},
new WorldCountries { CountryCode = "IL", CountryName = "Israel"},
new WorldCountries { CountryCode = "IT", CountryName = "Italy"},
new WorldCountries { CountryCode = "JM", CountryName = "Jamaica"},
new WorldCountries { CountryCode = "JP", CountryName = "Japan"},
new WorldCountries { CountryCode = "JE", CountryName = "Jersey"},
new WorldCountries { CountryCode = "JO", CountryName = "Jordan"},
new WorldCountries { CountryCode = "KZ", CountryName = "Kazakhstan"},
new WorldCountries { CountryCode = "KE", CountryName = "Kenya"},
new WorldCountries { CountryCode = "KI", CountryName = "Kiribati"},
new WorldCountries { CountryCode = "KP", CountryName = "Korea"},
new WorldCountries { CountryCode = "KW", CountryName = "Kuwait"},
new WorldCountries { CountryCode = "KG", CountryName = "Kyrgyzstan"},
new WorldCountries { CountryCode = "LV", CountryName = "Latvia"},
new WorldCountries { CountryCode = "LB", CountryName = "Lebanon"},
new WorldCountries { CountryCode = "LS", CountryName = "Lesotho"},
new WorldCountries { CountryCode = "LR", CountryName = "Liberia"},
new WorldCountries { CountryCode = "LY", CountryName = "Libya"},
new WorldCountries { CountryCode = "LI", CountryName = "Liechtenstein"},
new WorldCountries { CountryCode = "LT", CountryName = "Lithuania"},
new WorldCountries { CountryCode = "LU", CountryName = "Luxembourg"},
new WorldCountries { CountryCode = "MO", CountryName = "Macao"},
new WorldCountries { CountryCode = "MK", CountryName = "Macedonia"},
new WorldCountries { CountryCode = "MG", CountryName = "Madagascar"},
new WorldCountries { CountryCode = "MW", CountryName = "Malawi"},
new WorldCountries { CountryCode = "MY", CountryName = "Malaysia"},
new WorldCountries { CountryCode = "MV", CountryName = "Maldives"},
new WorldCountries { CountryCode = "ML", CountryName = "Mali"},
new WorldCountries { CountryCode = "MT", CountryName = "Malta"},
new WorldCountries { CountryCode = "MH", CountryName = "Marshall Islands"},
new WorldCountries { CountryCode = "MQ", CountryName = "Martinique"},
new WorldCountries { CountryCode = "MR", CountryName = "Mauritania"},
new WorldCountries { CountryCode = "MU", CountryName = "Mauritius"},
new WorldCountries { CountryCode = "YT", CountryName = "Mayotte"},
new WorldCountries { CountryCode = "MX", CountryName = "Mexico"},
new WorldCountries { CountryCode = "FM", CountryName = "Micronesia"},
new WorldCountries { CountryCode = "MD", CountryName = "Moldova"},
new WorldCountries { CountryCode = "MC", CountryName = "Monaco"},
new WorldCountries { CountryCode = "MN", CountryName = "Mongolia"},
new WorldCountries { CountryCode = "ME", CountryName = "Montenegro"},
new WorldCountries { CountryCode = "MS", CountryName = "Montserrat"},
new WorldCountries { CountryCode = "MA", CountryName = "Morocco"},
new WorldCountries { CountryCode = "MZ", CountryName = "Mozambique"},
new WorldCountries { CountryCode = "MM", CountryName = "Myanmar"},
new WorldCountries { CountryCode = "NA", CountryName = "Namibia"},
new WorldCountries { CountryCode = "NR", CountryName = "Nauru"},
new WorldCountries { CountryCode = "NP", CountryName = "Nepal"},
new WorldCountries { CountryCode = "NL", CountryName = "Netherlands"},
new WorldCountries { CountryCode = "NC", CountryName = "New Caledonia"},
new WorldCountries { CountryCode = "NZ", CountryName = "New Zealand"},
new WorldCountries { CountryCode = "NI", CountryName = "Nicaragua"},
new WorldCountries { CountryCode = "NE", CountryName = "Niger"},
new WorldCountries { CountryCode = "NG", CountryName = "Nigeria"},
new WorldCountries { CountryCode = "NU", CountryName = "Niue"},
new WorldCountries { CountryCode = "NF", CountryName = "Norfolk Island"},
new WorldCountries { CountryCode = "MP", CountryName = "Northern Mariana Islands"},
new WorldCountries { CountryCode = "NO", CountryName = "Norway"},
new WorldCountries { CountryCode = "OM", CountryName = "Oman"},
new WorldCountries { CountryCode = "PK", CountryName = "Pakistan"},
new WorldCountries { CountryCode = "PW", CountryName = "Palau"},
new WorldCountries { CountryCode = "PS", CountryName = "Palestine"},
new WorldCountries { CountryCode = "PA", CountryName = "Panama"},
new WorldCountries { CountryCode = "PG", CountryName = "Papua New Guinea"},
new WorldCountries { CountryCode = "PY", CountryName = "Paraguay"},
new WorldCountries { CountryCode = "PE", CountryName = "Peru"},
new WorldCountries { CountryCode = "PH", CountryName = "Philippines"},
new WorldCountries { CountryCode = "PN", CountryName = "Pitcairn"},
new WorldCountries { CountryCode = "PL", CountryName = "Poland"},
new WorldCountries { CountryCode = "PT", CountryName = "Portugal"},
new WorldCountries { CountryCode = "PR", CountryName = "Puerto Rico"},
new WorldCountries { CountryCode = "QA", CountryName = "Qatar"},
new WorldCountries { CountryCode = "RE", CountryName = "Réunion"},
new WorldCountries { CountryCode = "RO", CountryName = "Romania"},
new WorldCountries { CountryCode = "RU", CountryName = "Russian Federation"},
new WorldCountries { CountryCode = "RW", CountryName = "Rwanda"},
new WorldCountries { CountryCode = "BL", CountryName = "Saint Barthélemy"},
new WorldCountries { CountryCode = "KN", CountryName = "Saint Kitts and Nevis"},
new WorldCountries { CountryCode = "LC", CountryName = "Saint Lucia"},
new WorldCountries { CountryCode = "MF", CountryName = "Saint Martin (French part)"},
new WorldCountries { CountryCode = "PM", CountryName = "Saint Pierre and Miquelon"},
new WorldCountries { CountryCode = "VC", CountryName = "Saint Vincent and the Grenadines"},
new WorldCountries { CountryCode = "WS", CountryName = "Samoa"},
new WorldCountries { CountryCode = "SM", CountryName = "San Marino"},
new WorldCountries { CountryCode = "ST", CountryName = "Sao Tome and Principe"},
new WorldCountries { CountryCode = "SA", CountryName = "Saudi Arabia"},
new WorldCountries { CountryCode = "SN", CountryName = "Senegal"},
new WorldCountries { CountryCode = "RS", CountryName = "Serbia"},
new WorldCountries { CountryCode = "SC", CountryName = "Seychelles"},
new WorldCountries { CountryCode = "SL", CountryName = "Sierra Leone"},
new WorldCountries { CountryCode = "SG", CountryName = "Singapore"},
new WorldCountries { CountryCode = "SX", CountryName = "Sint Maarten (Dutch part)"},
new WorldCountries { CountryCode = "SK", CountryName = "Slovakia"},
new WorldCountries { CountryCode = "SI", CountryName = "Slovenia"},
new WorldCountries { CountryCode = "SB", CountryName = "Solomon Islands"},
new WorldCountries { CountryCode = "SO", CountryName = "Somalia"},
new WorldCountries { CountryCode = "ZA", CountryName = "South Africa"},
new WorldCountries { CountryCode = "GS", CountryName = "South Georgia and the South Sandwich Islands"},
new WorldCountries { CountryCode = "SS", CountryName = "South Sudan"},
new WorldCountries { CountryCode = "ES", CountryName = "Spain"},
new WorldCountries { CountryCode = "LK", CountryName = "Sri Lanka"},
new WorldCountries { CountryCode = "SD", CountryName = "Sudan"},
new WorldCountries { CountryCode = "SR", CountryName = "Suriname"},
new WorldCountries { CountryCode = "SJ", CountryName = "Svalbard and Jan Mayen"},
new WorldCountries { CountryCode = "SZ", CountryName = "Swaziland"},
new WorldCountries { CountryCode = "SE", CountryName = "Sweden"},
new WorldCountries { CountryCode = "CH", CountryName = "Switzerland"},
new WorldCountries { CountryCode = "SY", CountryName = "Syrian Arab Republic"},
new WorldCountries { CountryCode = "TW", CountryName = "Taiwan"},
new WorldCountries { CountryCode = "TJ", CountryName = "Tajikistan"},
new WorldCountries { CountryCode = "TZ", CountryName = "Tanzania"},
new WorldCountries { CountryCode = "TH", CountryName = "Thailand"},
new WorldCountries { CountryCode = "TL", CountryName = "Timor-Leste"},
new WorldCountries { CountryCode = "TG", CountryName = "Togo"},
new WorldCountries { CountryCode = "TK", CountryName = "Tokelau"},
new WorldCountries { CountryCode = "TO", CountryName = "Tonga"},
new WorldCountries { CountryCode = "TT", CountryName = "Trinidad and Tobago"},
new WorldCountries { CountryCode = "TN", CountryName = "Tunisia"},
new WorldCountries { CountryCode = "TR", CountryName = "Turkey"},
new WorldCountries { CountryCode = "TM", CountryName = "Turkmenistan"},
new WorldCountries { CountryCode = "TC", CountryName = "Turks and Caicos Islands"},
new WorldCountries { CountryCode = "TV", CountryName = "Tuvalu"},
new WorldCountries { CountryCode = "UG", CountryName = "Uganda"},
new WorldCountries { CountryCode = "UA", CountryName = "Ukraine"},
new WorldCountries { CountryCode = "AE", CountryName = "United Arab Emirates"},
new WorldCountries { CountryCode = "GB", CountryName = "United Kingdom"},
new WorldCountries { CountryCode = "US", CountryName = "United States"},
new WorldCountries { CountryCode = "UM", CountryName = "United States Minor Outlying Islands"},
new WorldCountries { CountryCode = "UY", CountryName = "Uruguay"},
new WorldCountries { CountryCode = "UZ", CountryName = "Uzbekistan"},
new WorldCountries { CountryCode = "VU", CountryName = "Vanuatu"},
new WorldCountries { CountryCode = "VE", CountryName = "Venezuela"},
new WorldCountries { CountryCode = "VN", CountryName = "Viet Nam"},
new WorldCountries { CountryCode = "VG", CountryName = "British Virgin Islands"},
new WorldCountries { CountryCode = "VI", CountryName = "US Virgin Islands"},
new WorldCountries { CountryCode = "WF", CountryName = "Wallis and Futuna"},
new WorldCountries { CountryCode = "EH", CountryName = "Western Sahara"},
new WorldCountries { CountryCode = "YE", CountryName = "Yemen"},
new WorldCountries { CountryCode = "ZM", CountryName = "Zambia"},
new WorldCountries { CountryCode = "ZW", CountryName = "Zimbabwe"},
                };
        }
    }

دریافت کد کامل این پروژه
نظرات مطالب
تهیه خروجی RSS در برنامه‌های ASP.NET MVC
یک نکته‌ی تکمیلی
فید سایت امروز از کار افتاده بود. علت آن وجود یک سری کاراکتر غیرمجاز XML در متن بود که باید به نحو ذیل پاک شوند:
        private static readonly Regex _matchHexadecimalSymbols =
            new Regex("[\x00-\x08\x0B\x0C\x0E-\x1F]", RegexOptions.IgnoreCase | RegexOptions.Compiled);

        /// <summary>
        /// there are a lot of symbols which can't be in xml code.
        /// </summary>
        public static string RemoveHexadecimalSymbols(this string txt)
        {
            return string.IsNullOrWhiteSpace(txt) ?
                string.Empty : _matchHexadecimalSymbols.Replace(txt, string.Empty);
        }
در کدهای مطلب فوق، مقادیر content و title باید پیش از استفاده، توسط این متد پاکسازی شوند.
مطالب
Identity 2.0 : تایید حساب های کاربری و احراز هویت دو مرحله ای
در پست قبلی نگاهی اجمالی به انتشار نسخه جدید Identity Framework داشتیم. نسخه جدید تغییرات چشمگیری را در فریم ورک بوجود آورده و قابلیت‌های جدیدی نیز عرضه شده‌اند. دو مورد از این قابلیت‌ها که پیشتر بسیار درخواست شده بود، تایید حساب‌های کاربری (Account Validation) و احراز هویت دو مرحله ای (Two-Factor Authorization) بود. در این پست راه اندازی این دو قابلیت را بررسی می‌کنیم.

تیم ASP.NET Identity پروژه نمونه ای را فراهم کرده است که می‌تواند بعنوان نقطه شروعی برای اپلیکیشن‌های MVC استفاده شود. پیکربندی‌های لازم در این پروژه انجام شده‌اند و برای استفاده از فریم ورک جدید آماده است.


شروع به کار : پروژه نمونه را توسط NuGet ایجاد کنید

برای شروع یک پروژه ASP.NET خالی ایجاد کنید (در دیالوگ قالب‌ها گزینه Empty را انتخاب کنید). سپس کنسول Package Manager را باز کرده و دستور زیر را اجرا کنید.

PM> Install-Package Microsoft.AspNet.Identity.Samples -Pre

پس از اینکه NuGet کارش را به اتمام رساند باید پروژه ای با ساختار متداول پروژه‌های ASP.NET MVC داشته باشید. به تصویر زیر دقت کنید.


همانطور که می‌بینید ساختار پروژه بسیار مشابه پروژه‌های معمول MVC است، اما آیتم‌های جدیدی نیز وجود دارند. فعلا تمرکز اصلی ما روی فایل IdentityConfig.cs است که در پوشه App_Start قرار دارد.

اگر فایل مذکور را باز کنید و کمی اسکرول کنید تعاریف دو کلاس سرویس را مشاهده می‌کنید: EmailService و SmsService.

public class EmailService : IIdentityMessageService
{
    public Task SendAsync(IdentityMessage message)
    {
        // Plug in your email service here to send an email.
        return Task.FromResult(0);
    }
}

public class SmsService : IIdentityMessageService
{
    public Task SendAsync(IdentityMessage message)
    {
        // Plug in your sms service here to send a text message.
        return Task.FromResult(0);
    }
}

اگر دقت کنید هر دو کلاس قرارداد IIdentityMessageService را پیاده سازی می‌کنند. می‌توانید از این قرارداد برای پیاده سازی سرویس‌های اطلاع رسانی ایمیلی، پیامکی و غیره استفاده کنید. در ادامه خواهیم دید چگونه این دو سرویس را بسط دهیم.


یک حساب کاربری مدیریتی پیش فرض ایجاد کنید

پیش از آنکه بیشتر جلو رویم نیاز به یک حساب کاربری در نقش مدیریتی داریم تا با اجرای اولیه اپلیکیشن در دسترس باشد. کلاسی بنام ApplicationDbInitializer در همین فایل وجود دارد که هنگام اجرای اولیه و یا تشخیص تغییرات در مدل دیتابیس، اطلاعاتی را Seed می‌کند.

public class ApplicationDbInitializer 
    : DropCreateDatabaseIfModelChanges<ApplicationDbContext> 
{
    protected override void Seed(ApplicationDbContext context) {
        InitializeIdentityForEF(context);
        base.Seed(context);
    }

    //Create User=Admin@Admin.com with password=Admin@123456 in the Admin role        
    public static void InitializeIdentityForEF(ApplicationDbContext db) 
    {
        var userManager = 
           HttpContext.Current.GetOwinContext().GetUserManager<ApplicationUserManager>();
        
        var roleManager = 
            HttpContext.Current.GetOwinContext().Get<ApplicationRoleManager>();

        const string name = "admin@admin.com";
        const string password = "Admin@123456";
        const string roleName = "Admin";

        //Create Role Admin if it does not exist
        var role = roleManager.FindByName(roleName);

        if (role == null) {
            role = new IdentityRole(roleName);
            var roleresult = roleManager.Create(role);
        }

        var user = userManager.FindByName(name);

        if (user == null) {
            user = new ApplicationUser { UserName = name, Email = name };
            var result = userManager.Create(user, password);
            result = userManager.SetLockoutEnabled(user.Id, false);
        }

        // Add user admin to Role Admin if not already added
        var rolesForUser = userManager.GetRoles(user.Id);

        if (!rolesForUser.Contains(role.Name)) {
            var result = userManager.AddToRole(user.Id, role.Name);
        }
    }
}
همانطور که می‌بینید این قطعه کد ابتدا نقشی بنام Admin می‌سازد. سپس حساب کاربری ای، با اطلاعاتی پیش فرض ایجاد شده و بدین نقش منتسب می‌گردد. اطلاعات کاربر را به دلخواه تغییر دهید و ترجیحا از یک آدرس ایمیل زنده برای آن استفاده کنید.


تایید حساب‌های کاربری : چگونه کار می‌کند

بدون شک با تایید حساب‌های کاربری توسط ایمیل آشنا هستید. حساب کاربری ای ایجاد می‌کنید و ایمیلی به آدرس شما ارسال می‌شود که حاوی لینک فعالسازی است. با کلیک کردن این لینک حساب کاربری شما تایید شده و می‌توانید به سایت وارد شوید.

اگر به کنترلر AccountController در این پروژه نمونه مراجعه کنید متد Register را مانند لیست زیر می‌یابید.

[HttpPost]
[AllowAnonymous]
[ValidateAntiForgeryToken]
public async Task<ActionResult> Register(RegisterViewModel model)
{
    if (ModelState.IsValid)
    {
        var user = new ApplicationUser { UserName = model.Email, Email = model.Email };
        var result = await UserManager.CreateAsync(user, model.Password);

        if (result.Succeeded)
        {
            var code = await UserManager.GenerateEmailConfirmationTokenAsync(user.Id);

            var callbackUrl = Url.Action(
                "ConfirmEmail", 
                "Account", 
                new { userId = user.Id, code = code }, 
                protocol: Request.Url.Scheme);

            await UserManager.SendEmailAsync(
                user.Id, 
                "Confirm your account", 
                "Please confirm your account by clicking this link: <a href=\"" 
                + callbackUrl + "\">link</a>");

            ViewBag.Link = callbackUrl;

            return View("DisplayEmail");
        }
        AddErrors(result);
    }

    // If we got this far, something failed, redisplay form
    return View(model);
}
اگر به قطعه کد بالا دقت کنید فراخوانی متد UserManager.SendEmailAsync را می‌یابید که آرگومانهایی را به آن پاس می‌دهیم. در کنترلر جاری، آبجکت UserManager یک خاصیت (Property) است که وهله ای از نوع ApplicationUserManager را باز می‌گرداند. اگر به فایل IdentityConfig.cs مراجعه کنید تعاریف این کلاس را خواهید یافت. در این کلاس، متد استاتیک ()Create وهله ای از ApplicationUserManager را می‌سازد که در همین مرحله سرویس‌های پیام رسانی پیکربندی می‌شوند.

public static ApplicationUserManager Create(
    IdentityFactoryOptions<ApplicationUserManager> options, 
    IOwinContext context)
{
    var manager = new ApplicationUserManager(
        new UserStore<ApplicationUser>(
            context.Get<ApplicationDbContext>()));

    // Configure validation logic for usernames
    manager.UserValidator = new UserValidator<ApplicationUser>(manager)
    {
        AllowOnlyAlphanumericUserNames = false,
        RequireUniqueEmail = true
    };

    // Configure validation logic for passwords
    manager.PasswordValidator = new PasswordValidator
    {
        RequiredLength = 6, 
        RequireNonLetterOrDigit = true,
        RequireDigit = true,
        RequireLowercase = true,
        RequireUppercase = true,
    };

    // Configure user lockout defaults
    manager.UserLockoutEnabledByDefault = true;
    manager.DefaultAccountLockoutTimeSpan = TimeSpan.FromMinutes(5);
    manager.MaxFailedAccessAttemptsBeforeLockout = 5;

    // Register two factor authentication providers. This application 
    // uses Phone and Emails as a step of receiving a code for verifying the user
    // You can write your own provider and plug in here.
    manager.RegisterTwoFactorProvider(
        "PhoneCode", 
        new PhoneNumberTokenProvider<ApplicationUser>
    {
        MessageFormat = "Your security code is: {0}"
    });

    manager.RegisterTwoFactorProvider(
        "EmailCode", 
        new EmailTokenProvider<ApplicationUser>
    {
        Subject = "SecurityCode",
        BodyFormat = "Your security code is {0}"
    });

    manager.EmailService = new EmailService();
    manager.SmsService = new SmsService();

    var dataProtectionProvider = options.DataProtectionProvider;

    if (dataProtectionProvider != null)
    {
        manager.UserTokenProvider = 
            new DataProtectorTokenProvider<ApplicationUser>(
                dataProtectionProvider.Create("ASP.NET Identity"));
    }

    return manager;
}

در قطعه کد بالا کلاس‌های EmailService و SmsService روی وهله ApplicationUserManager تنظیم می‌شوند.

manager.EmailService = new EmailService();
manager.SmsService = new SmsService();

درست در بالای این کد‌ها می‌بینید که چگونه تامین کنندگان احراز هویت دو مرحله ای (مبتنی بر ایمیل و پیامک) رجیستر می‌شوند.

// Register two factor authentication providers. This application 
// uses Phone and Emails as a step of receiving a code for verifying the user
// You can write your own provider and plug in here.
manager.RegisterTwoFactorProvider(
    "PhoneCode", 
    new PhoneNumberTokenProvider<ApplicationUser>
{
    MessageFormat = "Your security code is: {0}"
});

manager.RegisterTwoFactorProvider(
    "EmailCode", 
    new EmailTokenProvider<ApplicationUser>
    {
        Subject = "SecurityCode",
        BodyFormat = "Your security code is {0}"
    });

تایید حساب‌های کاربری توسط ایمیل و احراز هویت دو مرحله ای توسط ایمیل و/یا پیامک نیاز به پیاده سازی هایی معتبر از قراردارد IIdentityMessageService دارند.

پیاده سازی سرویس ایمیل توسط ایمیل خودتان

پیاده سازی سرویس ایمیل نسبتا کار ساده ای است. برای ارسال ایمیل‌ها می‌توانید از اکانت ایمیل خود و یا سرویس هایی مانند SendGrid استفاده کنید. بعنوان مثال اگر بخواهیم سرویس ایمیل را طوری پیکربندی کنیم که از یک حساب کاربری Outlook استفاده کند، مانند زیر عمل خواهیم کرد.

public class EmailService : IIdentityMessageService
{
    public Task SendAsync(IdentityMessage message)
    {
        // Credentials:
        var credentialUserName = "yourAccount@outlook.com";
        var sentFrom = "yourAccount@outlook.com";
        var pwd = "yourApssword";

        // Configure the client:
        System.Net.Mail.SmtpClient client = 
            new System.Net.Mail.SmtpClient("smtp-mail.outlook.com");

        client.Port = 587;
        client.DeliveryMethod = System.Net.Mail.SmtpDeliveryMethod.Network;
        client.UseDefaultCredentials = false;

        // Creatte the credentials:
        System.Net.NetworkCredential credentials = 
            new System.Net.NetworkCredential(credentialUserName, pwd);

        client.EnableSsl = true;
        client.Credentials = credentials;

        // Create the message:
        var mail = 
            new System.Net.Mail.MailMessage(sentFrom, message.Destination);

        mail.Subject = message.Subject;
        mail.Body = message.Body;

        // Send:
        return client.SendMailAsync(mail);
    }
}
تنظیمات SMTP میزبان شما ممکن است متفاوت باشد اما مطمئنا می‌توانید مستندات لازم را پیدا کنید. اما در کل رویکرد مشابهی خواهید داشت.


پیاده سازی سرویس ایمیل با استفاده از SendGrid

سرویس‌های ایمیل متعددی وجود دارند اما یکی از گزینه‌های محبوب در جامعه دات نت SendGrid است. این سرویس API قدرتمندی برای زبان‌های برنامه نویسی مختلف فراهم کرده است. همچنین یک Web API مبتنی بر HTTP نیز در دسترس است. قابلیت دیگر اینکه این سرویس مستقیما با Windows Azure یکپارچه می‌شود.

می توانید در سایت SendGrid یک حساب کاربری رایگان بعنوان توسعه دهنده بسازید. پس از آن پیکربندی سرویس ایمیل با مرحله قبل تفاوت چندانی نخواهد داشت. پس از ایجاد حساب کاربری توسط تیم پشتیبانی SendGrid با شما تماس گرفته خواهد شد تا از صحت اطلاعات شما اطمینان حاصل شود. برای اینکار چند گزینه در اختیار دارید که بهترین آنها ایجاد یک اکانت ایمیل در دامنه وب سایتتان است. مثلا اگر هنگام ثبت نام آدرس وب سایت خود را www.yourwebsite.com وارد کرده باشید، باید ایمیلی مانند info@yourwebsite.com ایجاد کنید و توسط ایمیل فعالسازی آن را تایید کند تا تیم پشتیبانی مطمئن شود صاحب امتیاز این دامنه خودتان هستید.

تنها چیزی که در قطعه کد بالا باید تغییر کند اطلاعات حساب کاربری و تنظیمات SMTP است. توجه داشته باشید که نام کاربری و آدرس فرستنده در اینجا متفاوت هستند. در واقع می‌توانید از هر آدرسی بعنوان آدرس فرستنده استفاده کنید.

public class EmailService : IIdentityMessageService
{
    public Task SendAsync(IdentityMessage message)
    {
        // Credentials:
        var sendGridUserName = "yourSendGridUserName";
        var sentFrom = "whateverEmailAdressYouWant";
        var sendGridPassword = "YourSendGridPassword";

        // Configure the client:
        var client = 
            new System.Net.Mail.SmtpClient("smtp.sendgrid.net", Convert.ToInt32(587));

        client.Port = 587;
        client.DeliveryMethod = System.Net.Mail.SmtpDeliveryMethod.Network;
        client.UseDefaultCredentials = false;

        // Creatte the credentials:
        System.Net.NetworkCredential credentials = 
            new System.Net.NetworkCredential(credentialUserName, pwd);

        client.EnableSsl = true;
        client.Credentials = credentials;

        // Create the message:
        var mail = 
            new System.Net.Mail.MailMessage(sentFrom, message.Destination);

        mail.Subject = message.Subject;
        mail.Body = message.Body;

        // Send:
        return client.SendMailAsync(mail);
    }
}
حال می‌توانیم سرویس ایمیل را تست کنیم.


آزمایش تایید حساب‌های کاربری توسط سرویس ایمیل

ابتدا اپلیکیشن را اجرا کنید و سعی کنید یک حساب کاربری جدید ثبت کنید. دقت کنید که از آدرس ایمیلی زنده که به آن دسترسی دارید استفاده کنید. اگر همه چیز بدرستی کار کند باید به صفحه ای مانند تصویر زیر هدایت شوید.

همانطور که مشاهده می‌کنید پاراگرافی در این صفحه وجود دارد که شامل لینک فعالسازی است. این لینک صرفا جهت تسهیل کار توسعه دهندگان درج می‌شود و هنگام توزیع اپلیکیشن باید آن را حذف کنید. در ادامه به این قسمت باز می‌گردیم. در این مرحله ایمیلی حاوی لینک فعالسازی باید برای شما ارسال شده باشد.

پیاده سازی سرویس SMS

برای استفاده از احراز هویت دو مرحله ای پیامکی نیاز به یک فراهم کننده SMS دارید، مانند Twilio . مانند SendGrid این سرویس نیز در جامعه دات نت بسیار محبوب است و یک C# API قدرتمند ارائه می‌کند. می‌توانید حساب کاربری رایگانی بسازید و شروع به کار کنید.

پس از ایجاد حساب کاربری یک شماره SMS، یک شناسه SID و یک شناسه Auth Token به شما داده می‌شود. شماره پیامکی خود را می‌توانید پس از ورود به سایت و پیمایش به صفحه Numbers مشاهده کنید.

شناسه‌های SID و Auth Token نیز در صفحه Dashboard قابل مشاهده هستند.

اگر دقت کنید کنار شناسه Auth Token یک آیکون قفل وجود دارد که با کلیک کردن روی آن شناسه مورد نظر نمایان می‌شود.

حال می‌توانید از سرویس Twilio در اپلیکیشن خود استفاده کنید. ابتدا بسته NuGet مورد نیاز را نصب کنید.

PM> Install-Package Twilio
پس از آن فضای نام Twilio را به بالای فایل IdentityConfig.cs اضافه کنید و سرویس پیامک را پیاده سازی کنید.

public class SmsService : IIdentityMessageService
{
    public Task SendAsync(IdentityMessage message)
    {
        string AccountSid = "YourTwilioAccountSID";
        string AuthToken = "YourTwilioAuthToken";
        string twilioPhoneNumber = "YourTwilioPhoneNumber";

        var twilio = new TwilioRestClient(AccountSid, AuthToken);

        twilio.SendSmsMessage(twilioPhoneNumber, message.Destination, message.Body); 

        // Twilio does not return an async Task, so we need this:
        return Task.FromResult(0);
    }
}

حال که سرویس‌های ایمیل و پیامک را در اختیار داریم می‌توانیم احراز هویت دو مرحله ای را تست کنیم.


آزمایش احراز هویت دو مرحله ای

پروژه نمونه جاری طوری پیکربندی شده است که احراز هویت دو مرحله ای اختیاری است و در صورت لزوم می‌تواند برای هر کاربر بصورت جداگانه فعال شود. ابتدا توسط حساب کاربری مدیر، یا حساب کاربری ای که در قسمت تست تایید حساب کاربری ایجاد کرده اید وارد سایت شوید. سپس در سمت راست بالای صفحه روی نام کاربری خود کلیک کنید. باید صفحه ای مانند تصویر زیر را مشاهده کنید.

در این قسمت باید احراز هویت دو مرحله ای را فعال کنید و شماره تلفن خود را ثبت نمایید. پس از آن یک پیام SMS برای شما ارسال خواهد شد که توسط آن می‌توانید پروسه را تایید کنید. اگر همه چیز بدرستی کار کند این مراحل چند ثانیه بیشتر نباید زمان بگیرد، اما اگر مثلا بیش از 30 ثانیه زمان برد احتمالا اشکالی در کار است.

حال که احراز هویت دو مرحله ای فعال شده از سایت خارج شوید و مجددا سعی کنید به سایت وارد شوید. در این مرحله یک انتخاب به شما داده می‌شود. می‌توانید کد احراز هویت دو مرحله ای خود را توسط ایمیل یا پیامک دریافت کنید.

پس از اینکه گزینه خود را انتخاب کردید، کد احراز هویت دو مرحله ای برای شما ارسال می‌شود که توسط آن می‌توانید پروسه ورود به سایت را تکمیل کنید.

حذف میانبرهای آزمایشی

همانطور که گفته شد پروژه نمونه شامل میانبرهایی برای تسهیل کار توسعه دهندگان است. در واقع اصلا نیازی به پیاده سازی سرویس‌های ایمیل و پیامک ندارید و می‌توانید با استفاده از این میانبرها حساب‌های کاربری را تایید کنید و کدهای احراز هویت دو مرحله ای را نیز مشاهده کنید. اما قطعا این میانبرها پیش از توزیع اپلیکیشن باید حذف شوند.

بدین منظور باید نماها و کدهای مربوطه را ویرایش کنیم تا اینگونه اطلاعات به کلاینت ارسال نشوند. اگر کنترلر AccountController را باز کنید و به متد ()Register بروید با کد زیر مواجه خواهید شد.

if (result.Succeeded)
{
    var code = await UserManager.GenerateEmailConfirmationTokenAsync(user.Id);
    var callbackUrl = 
        Url.Action("ConfirmEmail", "Account", 
            new { userId = user.Id, code = code }, protocol: Request.Url.Scheme);

    await UserManager.SendEmailAsync(user.Id, "Confirm your account", 
        "Please confirm your account by clicking this link: <a href=\"" + callbackUrl + "\">link</a>");

    // This should not be deployed in production:
    ViewBag.Link = callbackUrl;

    return View("DisplayEmail");
}

AddErrors(result);
همانطور که می‌بینید پیش از بازگشت از این متد، متغیر callbackUrl به ViewBag اضافه می‌شود. این خط را Comment کنید یا به کلی حذف نمایید.

نمایی که این متد باز می‌گرداند یعنی DisplayEmail.cshtml نیز باید ویرایش شود.

@{
    ViewBag.Title = "DEMO purpose Email Link";
}

<h2>@ViewBag.Title.</h2>

<p class="text-info">
    Please check your email and confirm your email address.
</p>

<p class="text-danger">
    For DEMO only: You can click this link to confirm the email: <a href="@ViewBag.Link">link</a>
    Please change this code to register an email service in IdentityConfig to send an email.
</p>

متد دیگری که در این کنترلر باید ویرایش شود ()VerifyCode است که کد احراز هویت دو مرحله ای را به صفحه مربوطه پاس می‌دهد.

[AllowAnonymous]
public async Task<ActionResult> VerifyCode(string provider, string returnUrl)
{
    // Require that the user has already logged in via username/password or external login
    if (!await SignInHelper.HasBeenVerified())
    {
        return View("Error");
    }

    var user = 
        await UserManager.FindByIdAsync(await SignInHelper.GetVerifiedUserIdAsync());

    if (user != null)
    {
        ViewBag.Status = 
            "For DEMO purposes the current " 
            + provider 
            + " code is: " 
            + await UserManager.GenerateTwoFactorTokenAsync(user.Id, provider);
    }

    return View(new VerifyCodeViewModel { Provider = provider, ReturnUrl = returnUrl });
}

همانطور که می‌بینید متغیری بنام Status به ViewBag اضافه می‌شود که باید حذف شود.

نمای این متد یعنی VerifyCode.cshtml نیز باید ویرایش شود.

@model IdentitySample.Models.VerifyCodeViewModel

@{
    ViewBag.Title = "Enter Verification Code";
}

<h2>@ViewBag.Title.</h2>

@using (Html.BeginForm("VerifyCode", "Account", new { ReturnUrl = Model.ReturnUrl }, FormMethod.Post, new { @class = "form-horizontal", role = "form" })) {
    @Html.AntiForgeryToken()
    @Html.ValidationSummary("", new { @class = "text-danger" })
    @Html.Hidden("provider", @Model.Provider)
    <h4>@ViewBag.Status</h4>
    <hr />

    <div class="form-group">
        @Html.LabelFor(m => m.Code, new { @class = "col-md-2 control-label" })
        <div class="col-md-10">
            @Html.TextBoxFor(m => m.Code, new { @class = "form-control" })
        </div>
    </div>

    <div class="form-group">
        <div class="col-md-offset-2 col-md-10">
            <div class="checkbox">
                @Html.CheckBoxFor(m => m.RememberBrowser)
                @Html.LabelFor(m => m.RememberBrowser)
            </div>
        </div>
    </div>

    <div class="form-group">
        <div class="col-md-offset-2 col-md-10">
            <input type="submit" class="btn btn-default" value="Submit" />
        </div>
    </div>
}

در این فایل کافی است ViewBag.Status را حذف کنید.


از تنظیمات ایمیل و SMS محافظت کنید

در مثال جاری اطلاعاتی مانند نام کاربری و کلمه عبور، شناسه‌های SID و Auth Token همگی در کد برنامه نوشته شده اند. بهتر است چنین مقادیری را بیرون از کد اپلیکیشن نگاه دارید، مخصوصا هنگامی که پروژه را به سرویس کنترل ارسال می‌کند (مثلا مخازن عمومی مثل GitHub). بدین منظور می‌توانید یکی از پست‌های اخیر را مطالعه کنید.

مطالب
آموزش LINQ بخش چهارم
 بررسی عبارت Join
عبارت Join برای ایجاد ارتباط بین عناصر دو توالی استفاده می‌شود. پیش نیاز این عملیات وجود یک مقدار در عناصر توالی ورودی است که بتوان از طریق آن برابری دو عنصر را اهراز کرد.
عبارت join، دو توالی را به عنوان ورودی دریافت می‌کند. هر عنصر در توالی اول باید یک خصوصیت داشته باشد که بتوان آن را با یک خصوصیت از عناصر توالی دوم مقایسه کرد. عبارت Join، مقادیر مشخص شده را از طریق کلمه‌ی کلیدی equals مقایسه می‌کند. باید توجه داشت که عملیات join  برای بررسی برابری دو مقدار، در دو توالی مختلف است. از این رو به آن equal-joins می‌گویند.
فرم خروجی عبارت join  بر اساس نوع عملیات join ای است که ما انجام می‌دهیم.

انواع JOIN :
• Inner JOIN
• Group JOIN
• Left JOIN

کلاس‌های زیر را در نظر بگیرید:
/// <summary>
/// دستور العمل
/// </summary>
class Recipe
{
  public int Id { get; set; }
  public string Name { get; set; }
}

/// <summary>
/// بازخورد
/// </summary>
class Review
{
  public int RecipeId { get; set; }
  public string ReviewText { get; set; }
}
بر اساس مدل‌های تعریف شده، هر Recipe ممکن است 0، 1 یا تعداد نامحدودی Review داشته باشد. همانطور که می‌بینید هیچ رابطه‌ی مستقیمی این دو مدل با هم ندارند. در کلاس Review یک خصوصیت وجود دارد که ID مدل Recipe را در خود نگه می‌دارد.

Inner Join
 این دستور عنصری از  توالی اول را که متناظر با آن عنصری در توالی دوم وجود داشته باشد، به خروجی می‌برد.
مثال:

Recipe[] recipes =
{
   new Recipe {Id = 1, Name = "Mashed Potato"},
   new Recipe {Id = 2, Name = "Crispy Duck"},
   new Recipe {Id = 3, Name = "Sachertorte"}
};

Review[] reviews =
{
   new Review {RecipeId = 1, ReviewText = "Tasty!"},
   new Review {RecipeId = 1, ReviewText = "Not nice :("},
   new Review {RecipeId = 1, ReviewText = "Pretty good"},
   new Review {RecipeId = 2, ReviewText = "Too hard"},
   new Review {RecipeId = 2, ReviewText = "Loved it"}
};

var query = from recipe in recipes
join review in reviews on recipe.Id equals review.RecipeId
select new //anonymous type
{
   RecipeName = recipe.Name,
   RecipeReview = review.ReviewText
};

foreach (var item in query)
{
   Console.WriteLine($"{item.RecipeName}-{item.RecipeReview}");
}
در مثال فوق، در ابتدا دو توالی تعریف شد. recipes که تعدادی دستور العمل و reviews که مجموعه‌ای از بازخوردها را در خود نگه می‌دارند.
پرس و جو با عبارت from که اشاره‌گری به توالی اول است آغاز و با معرفی یک متغیر Range به نام Recipe ادامه پیدا می‌کند. سپس دستور Join نوشته شده است. مجددا متغیر range  جدیدی به نام review معرفی شده که به عناصر توالی دوم اشاره خواهد کرد. در ادامه کلمه‌ی کلیدی on اجازه می‌دهد که عناصر یکسانی در توالی اول را با عناصر یکسانی در توالی دوم مشخص کنیم. کلمه‌ی کلیدی equal هم برای مقایسه‌ی برابری دو مقدار استفاده شده است. عبارت join  بر اساس مقدار id  در مجموعه recipes و همچنین Recipeid در مجموعه‌ی reviews خروجی را مهیا خواهد کرد.
خروج مثال فوق به شکل زیر است :
Mashed Potato-Tasty!
Mashed Potato-Not nice :(
Mashed Potato-Pretty good
Crispy Duck-Too hard
Crispy Duck-Loved it
همانطور که مشاهده می‌کنید کلیه دستورالعمل‌هایی که بازخوردی برای آنها وجود دارد، در خروجی وجود دارند.

Group Join
بکارگیری into به همراه join، دستور Group Join را می‌سازد.
این دستور  خروجی حاصل از join  را گروه بندی خواهد کرد. Group join یک توالی سلسله مراتبی را تولید می‌کند که در آن یک عنصر از توالی اول با یک یا چند عنصر در توالی دوم در ارتباط است.
مثال:
var query = from recipe in recipes
join review in reviews on recipe.Id equals review.RecipeId
into reviewGroup
select new //anonymous type
{
   RecipeName = recipe.Name,
   Reviews = reviewGroup//collection of related reviews
};

foreach (var item in query)
{
   Console.WriteLine($"Review for {item.RecipeName}");
   foreach (var review in item.Reviews)
   {
       Console.WriteLine($"-{review.ReviewText}");
   }
}
در این مثال از 2 توالی تعریف شده‌ی در مثال قبل استفاده کرده‌ایم.
متغیر reviewGroup توالی حاصل از اجرای join  را نمایش می‌دهد. برای ایجاد توالی خروجی، نتیجه به یک نوع بی نام، بازتاب شده است. هر عنصر در نوع بی نام یک گروه را نشان می‌دهد. نوع بی نام شامل دو خصوصیت RecipeName که مقدار آن از توالی اول می‌آید و Reviews که حاصل خروجی Join است می‌باشد.
خروجی مثال بالا به شکل زیر است:
Review for Mashed Potato
-Tasty!
-Not nice :(
-Pretty good
Review for Crispy Duck
-Too hard
-Loved it
Review for Sachertorte
همانطور که می‌بینید اینبار عنصر Sachertorte در خروجی ظاهر شده است. اگر عنصری در توالی سمت چپ وجود داشته باشد که عنصر و یا عناصری در توالی سمت راست با آن متناظر نباشند، آنگاه دستور join،  یک لیست خالی را برای این عنصر تخصیص می‌دهد.

Left outer join
برای آنکه بتوان یک خروجی غیر سلسله مراتبی و اصطلاحا flat را ایجاد کرد که مانند خروجی مثال group join  باشد (نمایش عنصر Sachertorte) می‌توان از عملگر  ()DefaultIfEmpty به‌همراه یک عبارت from اضافی و معرفی یک متغیر Range استفاده کرد. در صورت نبودن عنصر متناظر در توالی دوم این متغیر range بصورت null تنظیم می‌شود.
مثال :
در این مثال از مجموعه‌های تعریف شده‌ی در بخش اول مطلب استفاده کرده‌ایم:
var query = from recipe in recipes
join review in reviews on recipe.Id equals review.RecipeId
into reviewGroup
from rg in reviewGroup.DefaultIfEmpty()
select new //anonymous type
{
   RecipeName = recipe.Name,
   //RecipeReview = rg.ReviewText SystemNullException
   RecipeReview = (rg == null ? "n/a" : rg.ReviewText)
};

foreach (var item in query)
{
   Console.WriteLine($"{item.RecipeName}-{item.RecipeReview}");
}
در بخشی از کد بالا به خاطر وجود حالت null، در خروجی استثنائی رخ خواهد داد. به همین خاطر قبل از تخصیص، مقدار را کنترل کرده‌ایم.
خروجی مثال فوق به شکل زیر است:
Mashed Potato-Tasty!
Mashed Potato-Not nice :(
Mashed Potato-Pretty good
Crispy Duck-Too hard
Crispy Duck-Loved it
Sachertorte-n/a
همانطور که مشاهده می‌کنید، خروجی به صورت غیر سلسله مراتبی و flat می‌باشد. از طریق دستور select و جایگزین کردن مقدار N/A به جای null، عنصر Sachertorte را در خروجی مهیا کرده‌ایم .
یک راه جایگزین برای کنترل مقدار null در دستور select بازسازی متد DefaultIfEmpty به‌صورتی است که به جای ایجاد مقدار null، یک نمونه‌ی جدید از مدل review را با مقدار پیش فرض N/A ایجاد کند.
مثال:
var query = from recipe in recipes
join review in reviews on recipe.Id equals review.RecipeId
into reviewGroup
from rg in reviewGroup.DefaultIfEmpty(new Review { ReviewText = "N/A" })
select new //anonymous type
{
   RecipeName = recipe.Name,
   RecipeReview = rg.ReviewText
};

foreach (var item in query)
{
   Console.WriteLine($"{item.RecipeName}-{item.RecipeReview}");
}
خروجی مثال بالا :
 Mashed Potato-Tasty!
Mashed Potato-Not nice :(
Mashed Potato-Pretty good
Crispy Duck-Too hard
Crispy Duck-Loved it
Sachertorte-N/A 
نظرات مطالب
OpenCVSharp #6
2 نکته و یک تجربه کوچک درباره نمایش ویدیو با خواندن اطلاعات از WebCam :
-اول اینکه اگر خواستید لیست از وب کم‌های سیستم تون داشته باشید از کد زیر استفاده کنید (البته برای استفاده از آن به DirectShow.Net dll نیاز دارید)
        private void LoadCameras()
        {
            List<string> data = new List<string>();
            List<KeyValuePair<int, string>> ListCamerasData = new List<KeyValuePair<int, string>>();
            //-> Find systems cameras with DirectShow.Net dll
            DsDevice[] _SystemCamereas = DsDevice.GetDevicesOfCat(FilterCategory.VideoInputDevice);
            int _DeviceIndex = 0;
            foreach (DirectShowLib.DsDevice _Camera in _SystemCamereas)
            {
                ListCamerasData.Add(new KeyValuePair<int, string>(_DeviceIndex, _Camera.Name));
                data.Add(_Camera.Name);
                _DeviceIndex++;
            }

            CameraList.ItemsSource = data;
        }
-دوم اینکه برای نسبت دادن وب کم به CvCapture از متد CvCapture.FromCamera(cameraIndex) استفاده می‌کنیم :
            using (CvCapture capture = CvCapture.FromCamera(cameraIndex))
            {
                //var interval = (int)(1000 / capture.Fps);
                IplImage image;
                while (_worker != null && !_worker.CancellationPending)
                {
                    if ((image = capture.QueryFrame()) != null)
                    {
                        _worker.ReportProgress(0, image);
                        Thread.Sleep(10);
                    }
                }
            }

این رو هم بگم که همین روش رو با بکارگیری محصور کننده Emgu انجام دادم و سرعت پایین‌تری نسبت به OpenCvSharp داشت.

و یک سوال : چرا در حین کار با وب کم مقدار خروجی capture.Fps یا همان frames per second مقدار صفر را بر می‌گرداند؟
مطالب
ایجاد Helper سفارشی جهت نمایش ویدئو در ASP.NET MVC
معرفی HTML Helpers
در صورتی که در مورد Helper‌ها در ASP.NET MVC اطلاعات بیشتری نیاز دارید پیشنهاد می‌کنم ابتدا این مطلب + را مطالعه کنید.
 
ایجاد یک HTML Helper سفارشی برای نمایش ویدئو‌های سایت آپارات
قبل از ایجاد هر Helper ی باید با خروجی نهایی آن آشنا بود. پس از بررسی خروجی نهایی کافیست بخش هایی از آن را Optional کنیم تا در زمان استفاده از آن، نسبت به مقادیر این دسته از پارامترها تصمیم گیری کنیم.
سایت آپارات نمونه‌ی فارسی سایت YouTube است و امکان اشتراک گذاری فایل‌های ویدئویی را برای کاربران مهیا کرده است. در این سایت در صفحه نمایش هر ویدئو، بخشی با عنوان "دریافت کد ویدئو" وجود دارد. با کمی بررسی در کدهای نهایی ایجاد شده توسط دستورات ذکر شده در این بخش، کد نهایی برای نمایش یک ویدئو به صورت زیر خواهد بود:

<embed height="400" width="500" 
flashvars="config=http://www.aparat.com//video/video/config/videohash/BA9Md/watchtype/embed" 
allowfullscreen="true" 
quality="high" name="aparattv_BA9Md" id="aparattv_BA9Md" 
src="http://host10.aparat.com/public/player/aparattv" type="application/x-shockwave-flash">
برای تولید پویای این کد Helper زیر می‌تواند مفید باشد:
using System.Web.Mvc;

namespace MvcApplication1
{
    public static class AparatPlayerHelper
    {
        public static MvcHtmlString AparatPlayer(this HtmlHelper helper, string mediafile, int height, int width)
        {
            var player = @"<embed height=""{0}"" width=""{1}"" flashvars=""config=http://www.aparat.com//video/video/config/videohash/{2}/watchtype/embed"" 
                                allowfullscreen=""true"" 
                                quality=""high"" 
                                name=""aparattv_{2}"" id=""aparattv_{2}"""" src=""http://host10.aparat.com/public/player/aparattv"" 
                                type=""application/x-shockwave-flash"">";

            player = string.Format(player, height, width, mediafile);
            return new MvcHtmlString(player);
        }
    }
}
نحوه استفاده از این Helper:
@Html.AparatPlayer("BA9Md", 400, 500)
اگر به آدرس صفحات در سایت آپارات دقت کنید URL جاری به یک عبارت چند حرقی ختم می‌شود که از این عبارت به عنوان مقدار پارامتر mediafile و شناسه منحصر بفرد فایل ویدئو استفاده شده است.
ایجاد Helper سفارشی جهت نمایش ویدئو‌های YouTube:
با توجه به توضیحات فوق یک Helper سفارشی برای نمایش ویدئو‌های YouTube بصورت زیر است:
using System;
using System.Drawing;
using System.Web.Mvc;

namespace MvcApplication1
{

    public static class YouTubePlayerHelper
    {
        public static MvcHtmlString YouTubePlayer(this HtmlHelper helper, string playerId, string mediaFile, YouTubePlayerOption youtubePlayerOption)
        {

            const string baseURL = "http://www.youtube.com/v/";

            // YouTube Embedded Code
            var player = @"<div id=""YouTubePlayer_{7}""width:{1}px; height:{2}px;"">
                                 <object width=""{1}"" height=""{2}"">
                                 <param name=""movie"" value=""{6}{0}&fs=1&border={3}&color1={4}&color2={5}""></param>
                                 <param name=""allowFullScreen"" value=""true""></param>
                                 <embed src=""{6}{0}&fs=1&border={3}&color1={4}&color2={5}""
                                 type = ""application/x-shockwave-flash""
                                 width=""{1}"" height=""{2}"" allowfullscreen=""true""></embed>
                                 </object>
                             </div>";

            // Replace All The Value
            player = String.Format(player, mediaFile, youtubePlayerOption.Width, youtubePlayerOption.Height, (youtubePlayerOption.Border ? "1" : "0"), ConvertColorToHexa.ConvertColorToHexaString(youtubePlayerOption.PrimaryColor), ConvertColorToHexa.ConvertColorToHexaString(youtubePlayerOption.SecondaryColor), baseURL, playerId);

            //Retrun Embedded Code
            return new MvcHtmlString(player);
        }
    }

    public class YouTubePlayerOption
    {
        int _width = 425;
        int _height = 355;
        Color _color1 = Color.Black;
        Color _color2 = Color.Aqua;

        public YouTubePlayerOption()
        {
            Border = false;
        }

        public int Width { get { return _width; } set { _width = value; } }
        public int Height { get { return _height; } set { _height = value; } }
        public Color PrimaryColor { get { return _color1; } set { _color1 = value; } }
        public Color SecondaryColor { get { return _color2; } set { _color2 = value; } }
        public bool Border { get; set; }
    }

    public class ConvertColorToHexa
    {
        private static readonly char[] HexDigits =
            {
                '0', '1', '2', '3', '4', '5', '6', '7',
                '8', '9', 'A', 'B', 'C', 'D', 'E', 'F'
            };

        public static string ConvertColorToHexaString(Color color)
        {
            var bytes = new byte[3];
            bytes[0] = color.R;
            bytes[1] = color.G;
            bytes[2] = color.B;
            var chars = new char[bytes.Length * 2];
            for (int i = 0; i < bytes.Length; i++)
            {
                int b = bytes[i];
                chars[i * 2] = HexDigits[b >> 4];
                chars[i * 2 + 1] = HexDigits[b & 0xF];
            }
            return new string(chars);
        }


    }        

}
نحوه استفاده:
@Html.YouTubePlayer("Casablanca", "iLdqKUkkM6w", new YouTubePlayerOption()
                                {
                                    Border = true
                                })
در اینجا جهت مقداردهی پارمتر‌های پخش کننده ویدئو، از کلاس YouTubePlayerOption استفاده شده است.
مطالب
یک دست سازی ی و ک در برنامه‌های Entity framework 6
تا قبل از EF 6 برای طراحی یک سیستم عمومی تغییر مقادیر ثبت شده در بانک اطلاعاتی، می‌شد با استفاده از امکانات توکار Tracking آن، مقادیر تغییر کرده را یافت و برای مثال ی و ک آن‌ها را پیش از درج در بانک اطلاعاتی، یک دست کرد. در EF 6 با معرفی یک سری interceptor می‌توان به مراحل پیش و پس از اجرای کوئری‌ها دسترسی پیدا کرد. عمده‌ترین کاربرد آن، لاگ کردن SQLهای تولیدی و نوشتن برنامه‌هایی شبیه به EF Profiler است. اما ... استفاده‌ی دیگری را نیز می‌توان از IDbCommandInterceptor جدید آن تدارک دید: دستکاری SQL تولیدی توسط آن پیش از اعمال به بانک اطلاعاتی.

طراحی یک Interceptor برای یک دست سازی ی و ک

در اینجا کدهای کلاس YeKeInterceptor را ملاحظه می‌کنید. در متدهایی که به کلمه‌ی Executing ختم می‌شوند، می‌توان به دستورات SQL تولید شده توسط EF، پیش از اعمال بر روی بانک اطلاعاتی دسترسی داشت:
    public class YeKeInterceptor : IDbCommandInterceptor
    {
        public void ReaderExecuting(DbCommand command, DbCommandInterceptionContext<DbDataReader> interceptionContext)
        {
            command.ApplyCorrectYeKe();
        }

        public void NonQueryExecuted(DbCommand command, DbCommandInterceptionContext<int> interceptionContext)
        {
        }

        public void NonQueryExecuting(DbCommand command, DbCommandInterceptionContext<int> interceptionContext)
        {
            command.ApplyCorrectYeKe();
        }

        public void ReaderExecuted(DbCommand command, DbCommandInterceptionContext<DbDataReader> interceptionContext)
        {
        }

        public void ScalarExecuted(DbCommand command, DbCommandInterceptionContext<object> interceptionContext)
        {
        }

        public void ScalarExecuting(DbCommand command, DbCommandInterceptionContext<object> interceptionContext)
        {
            command.ApplyCorrectYeKe();
        }
    }
DbCommand، حاوی تمام اطلاعاتی است که به آن نیاز داریم؛ شامل CommandText یا همان SQL تولید شده و همچنین command.Parameters برای دسترسی به مقادیر پارامترهای کوئری. نکته‌ی مهم تمام این موارد، قابل ویرایش بودن آن‌ها است.
    public static class YeKe
    {
        public const char ArabicYeChar = (char)1610;
        public const char PersianYeChar = (char)1740;

        public const char ArabicKeChar = (char)1603;
        public const char PersianKeChar = (char)1705;

        public static string ApplyCorrectYeKe(this object data)
        {
            return data == null ? null : ApplyCorrectYeKe(data.ToString());
        }

        public static string ApplyCorrectYeKe(this string data)
        {
            return string.IsNullOrWhiteSpace(data) ?
                        string.Empty :
                        data.Replace(ArabicYeChar, PersianYeChar).Replace(ArabicKeChar, PersianKeChar).Trim();
        }

        public static void ApplyCorrectYeKe(this DbCommand command)
        {
            command.CommandText = command.CommandText.ApplyCorrectYeKe();

            foreach (DbParameter parameter in command.Parameters)
            {
                switch (parameter.DbType)
                {
                    case DbType.AnsiString:
                    case DbType.AnsiStringFixedLength:
                    case DbType.String:
                    case DbType.StringFixedLength:
                    case DbType.Xml:
                        parameter.Value =   parameter.Value is DBNull ? parameter.Value : parameter.Value.ApplyCorrectYeKe();
                        break;
                }
            }
        }
    }
در اینجا پیاده سازی متد الحاقی ApplyCorrectYeKe را که در کلاس YeKeInterceptor مورد استفاده قرار گرفت، ملاحظه می‌کنید.
در آن، CommandText و همچنین parameter.Valueها در صورت رشته‌ای بودن، اصلاح می‌شوند.
سربار این روش نسبت به روش‌های پیشین استفاده از Reflection کمتر است. همچنین اشیاء پیچیده و تو در تو را نیز بهتر پشتیبانی می‌کند؛ چون در مرحله Executing، کار پردازش این اشیاء پایان یافته و SQL خام نهایی آن در اختیار ما است.


نحوه‌ی استفاده از YeKeInterceptor

در آغاز برنامه (برای مثال متد Application_Start فایل Global.asax.cs برنامه‌های MVC )، سطر زیر را فراخوانی کنید:
 DbInterception.Add(new YeKeInterceptor());

یک مثال کامل برای دریافت
Sample32.cs
مطالب
آشنایی با jQuery Live

در نگارش‌های اخیر کتابخانه jQuery (از نگارش 1.3 به بعد) متدی به نام live به آن اضافه شده است که کاربرد آن‌را در ادامه مرور خواهیم کرد.
ابتدا مثال زیر را در نظر بگیرید:

<%@ Page Language="C#" AutoEventWireup="true" CodeBehind="TestLive.aspx.cs" Inherits="TestJQueryAjax.TestLive" %>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head runat="server">
<title></title>

<script src="js/jquery.js" type="text/javascript"></script>

<script type="text/javascript">
$(document).ready(function() {
$('a.mylink').click(function(e) {
var $a = $(this);
alert($a.attr('id'));
});

$('a#lnkLoad').click(function(e) {
$('div#dynContent').load('live.ashx');
});
});
</script>

</head>
<body>
<form id="form1" runat="server">
<a href='#' id='lnk1' class='mylink'>link1</a>
<br />
<a href='#' id='lnkLoad'>load .ashx</a>
<div id='dynContent'>
</div>
</form>
</body>

</html>


using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Web;
using System.Web.Services;

namespace TestJQueryAjax
{
/// <summary>
/// Summary description for $codebehindclassname$
/// </summary>
[WebService(Namespace = "http://tempuri.org/")]
[WebServiceBinding(ConformsTo = WsiProfiles.BasicProfile1_1)]
public class live : IHttpHandler
{

public void ProcessRequest(HttpContext context)
{
context.Response.ContentType = "text/plain";
context.Response.Write("<a href='#' id='lnk2' class='mylink'>link2</a>");
}

public bool IsReusable
{
get
{
return false;
}
}
}
}
در این مثال ساده با کلیک بر روی لینک‌هایی با کلاس mylink ،‌ یک alert حاوی id آن لینک نمایش داده خواهد شد.
همچنین اگر بر روی لینکی با id مساوی lnkLoad کلیک شود، محتوایی پویا از یک generic handler به نام live.ashx دریافت شده و به div ایی با id مساوی dynContent اضافه می‌گردد.
این محتوای دریافتی از generic handler ما نیز کلاسی مساوی mylink دارد، اما این‌بار هر چقدر بر روی لینک اضافه شده به صفحه کلیک کنیم کار نمی‌کند. چرا؟ چون در هنگام فراخوانی document.ready ، این لینک وجود نداشته و روال رخدادگردانی به آن bind نشده است.
به صورت خلاصه می‌خواهیم روال کلیک بر روی لینک‌هایی با کلاس mylink همیشه کار کند. (چه در مورد عناصری در صفحه که از قبل وجود داشته‌اند و چه عناصری که توسط عملیاتی Ajax ایی بعدا اضافه خواهند شد)
این مشکل با معرفی متد live حل شده است. برای این منظور تنها کافی است کد ما به صورت زیر تغییر کند:

<script type="text/javascript">
$(document).ready(function() {
$('a.mylink').live("click", function() {
var $a = $(this);
alert($a.attr('id'));
});
.
.
.

اکنون jQuery کلیه لینک‌هایی با کلاس مساوی mylink را که از این پس اضافه خواهند شد، به صورت live و زنده تحت نظر قرار می‌دهد و عکس العمل نشان خواهد داد.

بازخوردهای دوره
تزریق خودکار وابستگی‌ها در برنامه‌های ASP.NET Web forms
من هم همین مشکل آقای کریمی رو دارم
using DevExpress.XtraEditors;
using StructureMap;
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Windows.Forms;


namespace App_CanalCodeFirst
{
    public class BasePage : XtraForm
    {
        public BasePage()
        {
            ObjectFactory.BuildUp(this);
        }
    }
}