من پروژه شما رو دانلود کردم و یک کلاس ساده در بخش ApplicationDbContext اضافه کردم جهت تست.
اما بعد از اجرای پروژه چنین کلاسی در دیتابیس ایجاد نگردید.
با ردیابی کلیات کار این قطعه کد رو در یک پروژه جدید ( با داشتن بخش Identity core) تست کردم که نتایج همانند قبل بود و تنها جداول Identity ایجاد گردید.
try { using (var scope = app.ApplicationServices.GetService<IServiceScopeFactory>().CreateScope()) { var db = scope.ServiceProvider.GetRequiredService<ApplicationDbContext>(); db.Database.Migrate(); } } catch (Exception ex) { //log error }
آیا برای ردیابی تغییرات مدل و اعمال به دیتابیس به صورت اتوماتیک نیاز به کار خاص یا موردی هست که جامونده باشه ؟
مقابله با XSS ؛ یکبار برای همیشه!
- برای سفارشی کردن خطاها، نیاز است یک سری تنظیمات را در وب کانفیگ اعمال کنید به همراه نصب ELMAH. اطلاعات بیشتر
فرض کنید میخواهیم مطمئن شویم که موجودیتی که توسط یک کلاینت WCF تغییر کرده است، تنها در صورتی بروز رسانی شود که شناسه (token) همزمانی آن تغییر نکرده باشد. به بیان دیگر شناسه ای که هنگام دریافت موجودیت بدست میآید، هنگام بروز رسانی باید مقداری یکسان داشته باشد.
مدل زیر را در نظر بگیرید.
میخواهیم یک سفارش (order) را توسط یک سرویس WCF بروز رسانی کنیم در حالی که اطمینان حاصل میکنیم موجودیت سفارش از زمانی که دریافت شده تغییری نکرده است. برای مدیریت این وضعیت دو رویکرد تقریبا متفاوت را بررسی میکنیم. در هر دو رویکرد از یک ستون همزمانی استفاده میکنیم، در این مثال فیلد TimeStamp.
- در ویژوال استودیو پروژه جدیدی از نوع WCF Service Library بسازید و نام آن را به Recipe6 تغییر دهید.
- روی نام پروژه کلیک راست کنید و گزینه Add New Item را انتخاب کنید. سپس گزینههای Data -> Entity Data Model را برگزینید. از ویزارد ویژوال استودیو برای اضافه کردن مدل جاری و جدول Orders استفاده کنید. در EF Designer روی فیلد TimeStamp کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید. سپس مقدار CuncurrencyMode آنرا به Fixed تغییر دهید.
- فایل IService1.cs را باز کنید و تعریف سرویس را مطابق لیست زیر بروز رسانی کنید.
[ServiceContract] public interface IService1 { [OperationContract] Order InsertOrder(); [OperationContract] void UpdateOrderWithoutRetrieving(Order order); [OperationContract] void UpdateOrderByRetrieving(Order order); }
- فایل Service1.cs را باز کنید و پیاده سازی سرویس را مطابق لیست زیر تکمیل کنید.
public class Service1 : IService1 { public Order InsertOrder() { using (var context = new EFRecipesEntities()) { // remove previous test data context.Database.ExecuteSqlCommand("delete from [orders]"); var order = new Order { Product = "Camping Tent", Quantity = 3, Status = "Received" }; context.Orders.Add(order); context.SaveChanges(); return order; } } public void UpdateOrderWithoutRetrieving(Order order) { using (var context = new EFRecipesEntities()) { try { context.Orders.Attach(order); if (order.Status == "Received") { context.Entry(order).Property(x => x.Quantity).IsModified = true; context.SaveChanges(); } } catch (OptimisticConcurrencyException ex) { // Handle OptimisticConcurrencyException } } } public void UpdateOrderByRetrieving(Order order) { using (var context = new EFRecipesEntities()) { // fetch current entity from database var dbOrder = context.Orders .Single(o => o.OrderId == order.OrderId); if (dbOrder != null && // execute concurrency check StructuralComparisons.StructuralEqualityComparer.Equals(order.TimeStamp, dbOrder.TimeStamp)) { dbOrder.Quantity = order.Quantity; context.SaveChanges(); } else { // Add code to handle concurrency issue } } } }
- برای تست این سرویس به یک کلاینت نیاز داریم. پروژه جدیدی از نوع Console Application به راه حل جاری اضافه کنید و کد آن را مطابق لیست زیر تکمیل کنید. با کلیک راست روی نام پروژه و انتخاب گزینه Add Service Reference سرویس پروژه را هم ارجاع کنید. دقت کنید که ممکن است پیش از آنکه بتوانید سرویس را ارجاع کنید نیاز باشد روی آن کلیک راست کرده و از منوی Debug گزینه Start Instance را انتخاب کنید تا وهله از سرویس به اجرا در بیاید.
class Program { static void Main(string[] args) { var service = new Service1Client(); var order = service.InsertOrder(); order.Quantity = 5; service.UpdateOrderWithoutRetrieving(order); order = service.InsertOrder(); order.Quantity = 3; service.UpdateOrderByRetrieving(order); } }
شرح مثال جاری
متد ()InsertOrder دادههای پیشین را حذف میکند، سفارش جدیدی میسازد و آن را در دیتابیس ثبت میکند. در آخر موجودیت جدید به کلاینت باز میگردد. موجودیت بازگشتی هر دو مقدار OrderId و TimeStamp را دارا است که توسط دیتابیس تولید شده اند. سپس در کلاینت از دو رویکرد نسبتا متفاوت برای بروز رسانی موجودیت استفاده میکنیم.
در رویکرد نخست، متد ()UpdateOrderWithoutRetrieving موجودیت دریافت شده از کلاینت را Attach میکند و چک میکند که مقدار فیلد Status چیست. اگر مقدار این فیلد "Received" باشد، فیلد Quantity را با EntityState.Modified علامت گذاری میکنیم و متد ()SaveChanges را فراخوانی میکنیم. EF دستورات لازم برای بروز رسانی را تولید میکند، که فیلد quantity را مقدار دهی کرده و یک عبارت where هم دارد که فیلدهای OrderId و TimeStamp را چک میکند. اگر مقدار TimeStamp توسط یک دستور بروز رسانی تغییر کرده باشد، بروز رسانی جاری با خطا مواجه خواهد شد. برای مدیریت این خطا ما بدنه کد را در یک بلاک try/catch قرار میدهیم، و استثنای OptimisticConcurrencyException را مهار میکنیم. این کار باعث میشود اطمینان داشته باشیم که موجودیت Order دریافت شده از متد ()InsertOrder تاکنون تغییری نکرده است. دقت کنید که در مثال جاری تمام خواص موجودیت بروز رسانی میشوند، صرفنظر از اینکه تغییر کرده باشند یا خیر.
رویکرد دوم نشان میدهد که چگونه میتوان وضعیت همزمانی موجودیت را پیش از بروز رسانی مشخصا دریافت و بررسی کرد. در اینجا میتوانید مقدار TimeStamp موجودیت را از دیتابیس بگیرید و آن را با مقدار موجودیت کلاینت مقایسه کنید تا وجود تغییرات مشخص شود. این رویکرد در متد ()UpdateOrderByRetrieving نمایش داده شده است. گرچه این رویکرد برای تشخیص تغییرات خواص موجودیتها و یا روابط شان مفید و کارآمد است، اما بهترین روش هم نیست. مثلا ممکن است از زمانی که موجودیت را از دیتابیس دریافت میکنید، تا زمانی که مقدار TimeStamp آن را مقایسه میکنید و نهایتا متد ()SaveChanges را صدا میزنید، موجودیت شما توسط کلاینت دیگری بروز رسانی شده باشد.
مسلما رویکرد دوم هزینه برتر از رویکرد اولی است، چرا که برای مقایسه مقادیر همزمانی موجودیت ها، یکبار موجودیت را از دیتابیس دریافت میکنید. اما این رویکرد در مواقعی که Object graphهای بزرگ یا پیچیده (complex) دارید بهتر است، چون پیش از ارسال موجودیتها به context در صورت برابر نبودن مقادیر همزمانی پروسس را لغو میکنید.
مروری بر کاربردهای Action و Func - قسمت دوم
در حالت اول، Task فراخوانی شده یک خروجی را باز میگرداند و در حالت دوم، خروجی آن void است:
private async Task<T> doSomethingAsync<T>(Func<Task<T>> task) { var result = default(T); try { result = await task(); } catch (Exception ex) { // todo: log } return result; } private async Task doSomethingAsync(Func<Task> task) { await task(); }
public async Task ExampleAsync() { await doSomethingAsync<string>(() => Task.FromResult("....")); await doSomethingAsync(() => Task.Delay(1000)); }
کتابخانه سورس باز Stateless، برای طراحی و پیاده سازی «ماشینهای حالت گردش کاری مانند» تهیه شده و مزایای زیر را نسبت به Windows workflow foundation دارا است:
- جمعا 30 کیلوبایت است!
- تمام اجزای آن سورس باز است.
- دارای API روان و سادهای است.
- امکان تبدیل UML state diagrams، به نمونه معادل Stateless بسیار ساده و سریع است.
- به دلیل code first بودن، کار کردن با آن برای برنامه نویسها سادهتر بوده و افزودن یا تغییر اجزای آن با کدنویسی به سادگی میسر است.
دریافت کتابخانه Stateless از Google code و یا از NuGet
پیاده سازی مثال کلید برق با Stateless
در ادامه همان مثال ساده کلید برق قسمت قبل را با Stateless پیاده سازی خواهیم کرد:
using System; using Stateless; namespace StatelessTests { class Program { static void Main(string[] args) { try { string on = "On", off = "Off"; var space = ' '; var onOffSwitch = new StateMachine<string, char>(initialState: off); onOffSwitch.Configure(state: off).Permit(trigger: space, destinationState: on); onOffSwitch.Configure(state: on).Permit(trigger: space, destinationState: off); Console.WriteLine("Press <space> to toggle the switch. Any other key will raise an error."); while (true) { Console.WriteLine("Switch is in state: " + onOffSwitch.State); var pressed = Console.ReadKey(true).KeyChar; onOffSwitch.Fire(trigger: pressed); } } catch (Exception ex) { Console.WriteLine("Exception: " + ex.Message); Console.WriteLine("Press any key to continue..."); Console.ReadKey(true); } } } }
امضای کلاس StateMachine را در ذیل مشاهده میکنید؛ جهت توضیح آرگومانهای جنریک string و char معرفی شده در مثال:
public class StateMachine<TState, TTrigger>
برای مثال در اینجا حالات روشن و خاموش، با رشتههای on و off مشخص شدهاند و رویداد قابل قبول دریافتی، کاراکتر فاصله است.
سپس نیاز است این ماشین حالت را برای معرفی رویدادهایی (trigger در اینجا) که سبب تغییر حالت آن میشوند، تنظیم کنیم. اینکار توسط متدهای Configure و Permit انجام خواهد شد. متد Configure، یکی از حالات از پیش تعیین شده را جهت تنظیم، مشخص میکند و سپس در متد Permit تعیین خواهیم کرد که بر اساس رخدادی مشخص (برای مثال در اینجا فشرده شدن کلید space) وضعیت حالت جاری، به وضعیت جدیدی (destinationState) منتقل شود.
نهایتا این ماشین حالت در یک حلقه بینهایت مشغول به کار خواهد شد. برای نمونه یک Thread پس زمینه (BackgroundWorker) نیز میتواند همین کار را در برنامههای ویندوزی انجام دهد.
یک نکته
علاوه بر روشهای یاد شدهی تشخیص الگوی ماشین حالت که در قسمت قبل بررسی شدند، مورد refactoring انبوهی از if و elseها و یا switchهای بسیار طولانی را نیز میتوان به این لیست افزود.
استفاده از Stateless Designer برای تولید کدهای ماشین حالت
کتابخانه Stateless دارای یک طراح و Code generator بصری سورس باز است که آنرا به شکل افزونهای برای VS.NET میتوانید در سایت Codeplex دریافت کنید. این طراح از کتابخانه GLEE برای رسم گراف استفاده میکند.
کار مقدماتی با آن به نحو زیر است:
الف) فایل StatelessDesignerPackage.vsix را از سایت کدپلکس دریافت و نصب کنید. البته نگارش فعلی آن فقط با VS 2012 سازگار است.
ب) ارجاعی را به اسمبلی stateless به پروژه خود اضافه نمائید (به یک پروژه جدید یا از پیش موجود).
ج) از منوی پروژه، گزینه Add new item را انتخاب کرده و سپس در صفحه ظاهر شده، گزینه جدید Stateless state machine را انتخاب و به پروژه اضافه نمائید.
کار با این طراح، با ادیت XML آن شروع میشود. برای مثال گردش کاری ارسال و تائید یک مطلب جدید را در بلاگی فرضی، به نحو زیر وارد نمائید:
<statemachine xmlns="http://statelessdesigner.codeplex.com/Schema"> <settings> <itemname>BlogPostStateMachine</itemname> <namespace>StatelessTests</namespace> <class>public</class> </settings> <triggers> <trigger>Save</trigger> <trigger>RequireEdit</trigger> <trigger>Accept</trigger> <trigger>Reject</trigger> </triggers> <states> <state start="yes">Begin</state> <state>InProgress</state> <state>Published</state> <state>Rejected</state> </states> <transitions> <transition trigger="Save" from="Begin" to="InProgress" /> <transition trigger="Accept" from="InProgress" to="Published" /> <transition trigger="Reject" from="InProgress" to="Rejected" /> <transition trigger="Save" from="InProgress" to="InProgress" /> <transition trigger="RequireEdit" from="Published" to="InProgress" /> <transition trigger="RequireEdit" from="Rejected" to="InProgress" /> </transitions> </statemachine>
به علاوه کدهای زیر که به صورت خودکار تولید شدهاند:
using Stateless; namespace StatelessTests { public class BlogPostStateMachine { public delegate void UnhandledTriggerDelegate(State state, Trigger trigger); public delegate void EntryExitDelegate(); public delegate bool GuardClauseDelegate(); public enum Trigger { Save, RequireEdit, Accept, Reject, } public enum State { Begin, InProgress, Published, Rejected, } private readonly StateMachine<State, Trigger> stateMachine = null; public EntryExitDelegate OnBeginEntry = null; public EntryExitDelegate OnBeginExit = null; public EntryExitDelegate OnInProgressEntry = null; public EntryExitDelegate OnInProgressExit = null; public EntryExitDelegate OnPublishedEntry = null; public EntryExitDelegate OnPublishedExit = null; public EntryExitDelegate OnRejectedEntry = null; public EntryExitDelegate OnRejectedExit = null; public GuardClauseDelegate GuardClauseFromBeginToInProgressUsingTriggerSave = null; public GuardClauseDelegate GuardClauseFromInProgressToPublishedUsingTriggerAccept = null; public GuardClauseDelegate GuardClauseFromInProgressToRejectedUsingTriggerReject = null; public GuardClauseDelegate GuardClauseFromInProgressToInProgressUsingTriggerSave = null; public GuardClauseDelegate GuardClauseFromPublishedToInProgressUsingTriggerRequireEdit = null; public GuardClauseDelegate GuardClauseFromRejectedToInProgressUsingTriggerRequireEdit = null; public UnhandledTriggerDelegate OnUnhandledTrigger = null; public BlogPost() { stateMachine = new StateMachine<State, Trigger>(State.Begin); stateMachine.Configure(State.Begin) .OnEntry(() => { if (OnBeginEntry != null) OnBeginEntry(); }) .OnExit(() => { if (OnBeginExit != null) OnBeginExit(); }) .PermitIf(Trigger.Save, State.InProgress , () => { if (GuardClauseFromBeginToInProgressUsingTriggerSave != null) return GuardClauseFromBeginToInProgressUsingTriggerSave(); return true; } ) ; stateMachine.Configure(State.InProgress) .OnEntry(() => { if (OnInProgressEntry != null) OnInProgressEntry(); }) .OnExit(() => { if (OnInProgressExit != null) OnInProgressExit(); }) .PermitIf(Trigger.Accept, State.Published , () => { if (GuardClauseFromInProgressToPublishedUsingTriggerAccept != null) return GuardClauseFromInProgressToPublishedUsingTriggerAccept(); return true; } ) .PermitIf(Trigger.Reject, State.Rejected , () => { if (GuardClauseFromInProgressToRejectedUsingTriggerReject != null) return GuardClauseFromInProgressToRejectedUsingTriggerReject(); return true; } ) .PermitReentryIf(Trigger.Save , () => { if (GuardClauseFromInProgressToInProgressUsingTriggerSave != null) return GuardClauseFromInProgressToInProgressUsingTriggerSave(); return true; } ) ; stateMachine.Configure(State.Published) .OnEntry(() => { if (OnPublishedEntry != null) OnPublishedEntry(); }) .OnExit(() => { if (OnPublishedExit != null) OnPublishedExit(); }) .PermitIf(Trigger.RequireEdit, State.InProgress , () => { if (GuardClauseFromPublishedToInProgressUsingTriggerRequireEdit != null) return GuardClauseFromPublishedToInProgressUsingTriggerRequireEdit(); return true; } ) ; stateMachine.Configure(State.Rejected) .OnEntry(() => { if (OnRejectedEntry != null) OnRejectedEntry(); }) .OnExit(() => { if (OnRejectedExit != null) OnRejectedExit(); }) .PermitIf(Trigger.RequireEdit, State.InProgress , () => { if (GuardClauseFromRejectedToInProgressUsingTriggerRequireEdit != null) return GuardClauseFromRejectedToInProgressUsingTriggerRequireEdit(); return true; } ) ; stateMachine.OnUnhandledTrigger((state, trigger) => { if (OnUnhandledTrigger != null) OnUnhandledTrigger(state, trigger); }); } public bool TryFireTrigger(Trigger trigger) { if (!stateMachine.CanFire(trigger)) { return false; } stateMachine.Fire(trigger); return true; } public State GetState { get { return stateMachine.State; } } } }
ماشین حالت فوق دارای چهار حالت شروع، در حال بررسی، منتشر شده و رد شده است. معمول است که این چهار حالت را به شکل یک enum معرفی کنند که در کدهای تولیدی فوق نیز به همین نحو عمل گردیده و public enum State معرف چهار حالت ذکر شده است. همچنین رویدادهای ذخیره، نیاز به ویرایش، ویرایش، تائید و رد نیز توسط public enum Trigger معرفی شدهاند.
در قسمت Transitions، بر اساس یک رویداد (Trigger در اینجا)، انتقال از یک حالت به حالتی دیگر را سبب خواهیم شد.
تعاریف اصلی تنظیمات ماشین حالت، در سازنده کلاس BlogPostStateMachine انجام شده است. این تعاریف نیز بسیار ساده هستند. به ازای هر حالت، یک Configure داریم. در متدهای OnEntry و OnExit هر حالت، یک سری callback function فراخوانی خواهند شد. برای مثال در حالت Rejected یا Approved میتوان ایمیلی را به ارسال کننده مطلب جهت یادآوری وضعیت رخ داده، ارسال نمود.
متدهای PermitIf سبب انتقال شرطی، به حالتی دیگر خواهند شد. برای مثال رد یا تائید یک مطلب نیاز به دسترسی مدیریتی خواهد داشت. این نوع موارد را توسط delgateهای Guard ایی که برای مدیریت شرطها ایجاد کرده است، میتوان تنظیم کرد. PermitReentryIf سبب بازگشت مجدد به همان حالت میگردد. برای مثال ویرایش و ذخیره یک مطلب در حال انتشار، سبب تائید یا رد آن نخواهد شد؛ صرفا عملیات ذخیره صورت گرفته و ماشین حالت مجددا در همان مرحله باقی خواهد ماند.
نحوه استفاده از ماشین حالت تولیدی:
همانطور که عنوان شد، حداقل استفاده از ماشینهای حالت، refactoing انبوهی از if و elseها است که در حالت مدیریت یک چنین گردشهای کاری باید تدارک دید.
namespace StatelessTests { public class BlogPostManager { private BlogPostStateMachine _stateMachine; public BlogPostManager() { configureWorkflow(); } private void configureWorkflow() { _stateMachine = new BlogPostStateMachine(); _stateMachine.GuardClauseFromBeginToInProgressUsingTriggerSave = () => { return UserCanPost; }; _stateMachine.OnBeginExit = () => { /* save data + save state + send an email to admin */ }; _stateMachine.GuardClauseFromInProgressToPublishedUsingTriggerAccept = () => { return UserIsAdmin; }; _stateMachine.GuardClauseFromInProgressToRejectedUsingTriggerReject = () => { return UserIsAdmin; }; _stateMachine.GuardClauseFromInProgressToInProgressUsingTriggerSave = () => { return UserHasEditRights; }; _stateMachine.OnInProgressExit = () => { /* save data + save state + send an email to user */ }; _stateMachine.OnPublishedExit = () => { /* save data + save state + send an email to admin */ }; _stateMachine.GuardClauseFromPublishedToInProgressUsingTriggerRequireEdit = () => { return UserHasEditRights; }; _stateMachine.OnRejectedExit = () => { /* save data + save state + send an email to admin */ }; _stateMachine.GuardClauseFromRejectedToInProgressUsingTriggerRequireEdit = () => { return UserHasEditRights; }; } public bool UserIsAdmin { get { return true; // TODO: Evaluate if user is an admin. } } public bool UserCanPost { get { return true; // TODO: Evaluate if user is authenticated } } public bool UserHasEditRights { get { return true; // TODO: Evaluate if user is owner or admin } } // User actions public void Save() { _stateMachine.TryFireTrigger(BlogPostStateMachine.Trigger.Save); } public void RequireEdit() { _stateMachine.TryFireTrigger(BlogPostStateMachine.Trigger.RequireEdit); } // Admin actions public void Accept() { _stateMachine.TryFireTrigger(BlogPostStateMachine.Trigger.Accept); } public void Reject() { _stateMachine.TryFireTrigger(BlogPostStateMachine.Trigger.Reject); } } }
برای به حرکت درآوردن این ماشین، نیاز به یک سری اکشن متد نیز میباشد. تعدادی از این موارد را در انتهای کلاس فوق ملاحظه میکنید. کد نویسی آنها در حد فراخوانی متد TryFireTrigger ماشین حالت است.
یک نکته:
ماشین حالت تولیدی به صورت پیش فرض در حالت State.Begin قرار دارد. میتوان این مورد را از بانک اطلاعاتی خواند و سپس مقدار دهی نمود تا با هر بار وهله سازی ماشین حالت دقیقا مشخص باشد که در چه مرحلهای قرار داریم و TryFireTrigger بتواند بر این اساس تصمیمگیری کند که آیا مجاز است عملیاتی را انجام دهد یا خیر.
تهیه کلاس SimpleInterceptor
برای اتصال به متدهای اجرای دستورات SQL در EF 6 تنها کافی است یک کلاس جدید را از کلاس پایه DbCommandInterceptor مشتق کرده و سپس متدهای کلاس پایه را override کنیم. در این متدها، فراخوانی متدهای کلاس پایه، معادل خواهند بود با اجرای واقعی دستور بر روی بانک اطلاعاتی. به این ترتیب حتی میتوان مدت زمان انجام عملیات را نیز بدست آورد. در اینجا command.CommandText معادل است با دستور SQL در حال اجرا و همچنین نیاز است تا تمام سطوح تو در توی استثناهای احتمالی رخ داده را نیز بررسی کرد:
using System; using System.Data.Common; using System.Data.Entity.Infrastructure.Interception; using System.Diagnostics; using System.Text; namespace EFCommandInterception { public class SimpleInterceptor : DbCommandInterceptor { public override void ScalarExecuting(DbCommand command, DbCommandInterceptionContext<object> interceptionContext) { var timespan = runCommand(() => base.ScalarExecuting(command, interceptionContext)); logData(command, interceptionContext.Exception, timespan); } public override void NonQueryExecuting(DbCommand command, DbCommandInterceptionContext<int> interceptionContext) { var timespan = runCommand(() => base.NonQueryExecuting(command, interceptionContext)); logData(command, interceptionContext.Exception, timespan); } public override void ReaderExecuting(DbCommand command, DbCommandInterceptionContext<DbDataReader> interceptionContext) { var timespan = runCommand(() => base.ReaderExecuting(command, interceptionContext)); logData(command, interceptionContext.Exception, timespan); } private static Stopwatch runCommand(Action command) { var timespan = Stopwatch.StartNew(); command(); timespan.Stop(); return timespan; } private static void logData(DbCommand command, Exception exception, Stopwatch timespan) { if (exception != null) { Trace.TraceError(formatException(exception, "Error executing command: {0}", command.CommandText)); } else { Trace.TraceInformation(string.Concat("Elapsed time: ", timespan.Elapsed, " Command: ", command.CommandText)); } } private static string formatException(Exception exception, string fmt, params object[] vars) { var sb = new StringBuilder(); sb.Append(string.Format(fmt, vars)); sb.Append(" Exception: "); sb.Append(exception.ToString()); while (exception.InnerException != null) { sb.Append(" Inner exception: "); sb.Append(exception.InnerException.ToString()); exception = exception.InnerException; } return sb.ToString(); } } }
کلاس فوق را کافی است تنها یکبار در آغاز برنامه (مثلا در متد Application_Start برنامههای وب) به EF 6 معرفی کرد:
DbInterception.Add(new SimpleInterceptor());
همانطور که مطلع هستید قابلیت تهیه عبارات Insert از جداول یک دیتابیس، به صورت استاندارد به management studio 2008 اضافه شده است. برای استفاده از این قابلیت از طریق برنامه نویسی به صورت زیر میتوان عمل نمود:
الف) سه ارجاع را به اسمبلیهای زیر اضافه نمائید:
Microsoft.SqlServer.ConnectionInfo
Microsoft.SqlServer.Management.Sdk.Sfc
Microsoft.SqlServer.Smo
ب) اکنون کدی که عملیات Script Data را با استفاده از قابلیتهای SMO ارائه میدهد به صورت زیر خواهد بود:
using System;
using System.Text;
using Microsoft.SqlServer.Management.Smo;
using Microsoft.SqlServer.Management.Common;
using Microsoft.SqlServer.Management.Sdk.Sfc;
/// <summary>
/// تهیه اسکریپت رکوردها
/// </summary>
/// <param name="dbName">نام دیتابیس مورد نظر</param>
/// <param name="table">نام جدولی که باید اسکریپت شود</param>
/// <param name="instance">وهله سرور</param>
/// <param name="userName">نام کاربری جهت اتصال</param>
/// <param name="pass">کلمه عبور جهت اتصال به سرور</param>
/// <returns>اسکریپت تهیه شده</returns>
public static string ScriptData(string dbName, string table, string instance, string userName, string pass)
{
try
{
ServerConnection serverConnection = new ServerConnection(instance, userName, pass);
Server server = new Server(serverConnection);
Database database = server.Databases[dbName];
if (database == null) return string.Empty;
Table tb = database.Tables[table];
Scripter scripter = new Scripter(server) {Options = {ScriptData = true}};
if (tb == null) return string.Empty;
StringBuilder sb = new StringBuilder();
foreach (string s in scripter.EnumScript(new Urn[] {tb.Urn}))
sb.AppendLine(s);
return sb.ToString();
}
catch(Exception ex)
{
//todo: log ...
return string.Empty;
}
}
نکته:
اسمبلیهای SMO به همراه مجموعه SQL Server 2008 نصب میشوند. بنابراین متد و برنامهی فوق بر روی سروری با این مشخصات بدون مشکل اجرا خواهد شد. اما اگر قصد توزیع برنامه خود را دارید باید Microsoft SQL Server 2008 Management Objects را نیز به همراه برنامه خود نصب نمائید.
نکاتی در مورد ELMAH
معرفی ELMAH
مدیریت خطاها در یک برنامه ASP.NET MVC