نظرات مطالب
Blazor 5x - قسمت 14 - کار با فرم‌ها - بخش 2 - تعریف فرم‌ها و اعتبارسنجی آن‌ها
یک نکته‌ی تکمیلی: روش ایجاد کامپوننت‌های ورودی سفارشی در Blazor


Blazor به صورت توکار به همراه تعدادی کنترل ورودی مانند InputText، InputTextArea، InputSelect، InputNumber، InputCheckbox و InputDate است که با سیستم اعتبارسنجی ورودی‌های آن نیز یکپارچه هستند.
در یک برنامه‌ی واقعی نیاز است divهایی مانند زیر را که به همراه روش تعریف این کامپوننت‌های ورودی است، صدها بار در قسمت‌های مختلف تکرار کرد:
<EditForm Model="NewPerson" OnValidSubmit="HandleValidSubmit">
    <DataAnnotationsValidator />
    
    <div class="form-group">
        <label for="firstname">First Name</label>
        <InputText @bind-Value="NewPerson.FirstName" class="form-control" id="firstname" />
        <ValidationMessage For="NewPerson.FirstName" />
    </div>
و خصوصا اگر نگارش بوت استرپ مورد استفاده تغییر کند، برای به روز رسانی برنامه نیاز خواهیم داشت تا تمام فرم‌های آن‌را تغییر دهیم. در یک چنین حالت‌هایی امکان ایجاد مخزنی از کامپوننت‌های سفارشی شده در برنامه‌های Blazor نیز پیش‌بینی شده‌است.
تمام کامپوننت‌های ورودی Blazor از کلاس پایه‌ی ویژه‌ای به نام <InputBase<T مشتق شده‌اند. این کلاس است که کار یکپارچگی با EditContext را جهت ارائه‌ی اعتبارسنجی‌های لازم، انجام می‌دهد. همچنین کار binding را نیز با ارائه‌ی پارامتر Value از نوع T انجام می‌دهد که نوشتن یک چنین کدهایی مانند "bind-Value="myForm.MyValue@ را میسر می‌کند. InputBase یک کلاس جنریک است که خاصیت Value آن از نوع T است. از آنجائیکه مرورگرها اطلاعات را به صورت رشته‌ای در اختیار ما قرار می‌دهند، این کامپوننت نیاز به روشی را دارد تا بتواند ورودی دریافتی را به نوع T تبدیل کند و اینکار را می‌توان با بازنویسی متد TryParseValueFromString آن انجام داد:
 protected abstract bool TryParseValueFromString(string value, out T result, out string validationErrorMessage);

یک مثال: کامپوننت جدید Shared\InputPassword.razor
@inherits InputBase<string>
<input type="password" @bind="@CurrentValue" class="@CssClass" />

@code {
    protected override bool TryParseValueFromString(string value, out string result, 
        out string validationErrorMessage)
    {
        result = value;
        validationErrorMessage = null;
        return true;
    }
}
در بین کامپوننت‌های پیش‌فرض Blazor، کامپوننت InputPassword را نداریم که نمونه‌ی سفارشی آن‌را می‌توان با ارث‌بری از InputBase، به نحو فوق طراحی کرد و نمونه‌ای از استفاده‌ی از آن می‌تواند به صورت زیر باشد:
<EditForm Model="userInfo" OnValidSubmit="CreateUser">
    <DataAnnotationsValidator />

    <InputPassword class="form-control" @bind-Value="@userInfo.Password" />
توضیحات:
- در این مثال CurrentValue و CssClass از کلاس پایه‌ی InputBase تامین می‌شوند.
- هربار که مقدار ورودی وارد شده‌ی توسط کاربر تغییر کند، متد TryParseValueFromString اجرا می‌شود.
- در متد TryParseValueFromString، مقدار validationErrorMessage به نال تنظیم شده؛ یعنی اعتبارسنجی خاصی مدنظر نیست. اولین پارامتر آن مقداری است که از کاربر دریافت شده و دومین پارامتر آن مقداری است که به کامپوننت ورودی که از آن ارث‌بری کرده‌ایم، ارسال می‌شود تا CurrentValue را تشکیل دهد (و یا خاصیت CurrentValueAsString نیز برای این منظور وجود دارد).
- اگر اعتبارسنجی اطلاعات ورودی در متد TryParseValueFromString با شکست مواجه شود، مقدار false را باید بازگشت داد.
نظرات مطالب
سری بررسی SQL Smell در EF Core - ایجاد روابط Polymorphic - بخش دوم
ممنون از این 2 پست خوب، جالب بود. یک راه دیگه استفاده از یک ستون Discriminator هست. EFCore از این مدل ارث بری پشتیبانی می‌کنه. میشه یک enum تعریف کرد به اسم CommentType و جدول Comments به ازای هر نوع یک ستون خواهد داشت، مثلا VideoId، ArticleId و غیره. مدل نهایی مشابه مثال هایی میشه که ذکر کردین. تنها مشکل این مدل این است که Cascade Delete نمی‌تونیم داشته باشیم. چون دیتابیس نمی‌دونه کدوم رکورد‌ها باید حذف بشن به همین دلیل حتی موقع اجرای اسکریپت Migration خطای Multiple Cascade Paths میده.

در حال حاظر EFCore از Polymorphic Relationships پشتیبانی نمی‌کنه. متاسفانه مشخص هم نیست که در نسخه بعدی که بزدوی منتشر میشه (EFCore 5) برنامه ای براش دارن یا خیر. بنابراین 2 گزینه داریم. 1) از یکی از این مدل‌ها استفاده کنیم، و برای حذف رکوردهای مادر (سطوح بالاتر) کد بنویسیم تا رکوردهای فرزند هم حذف بشن. میشه رفتار onCascade رو روی جدول‌های وابسته مثل Comments بصورت ClientCascade تعریف کرد. در این صورت وقتی قصد داریم رکوردهای مادر رو حذف کنیم، کافی هست جداول وابسته Include بشن. مابقی رو EFCore تشخیص میده و حذف می‌کنه. مشکل این روش این هست که اگر چندین هزار یا بیشتر رکورد داشته باشیم، این Include‌ها خیلی سنگین میشن و شاید مشکلات ناخواسته بوجود بیارن. میشه بجای Include کردنشون کوئری‌های جداگانه نوشت. رکوردهای فرزند رو پیدا کنیم، همه رو حذف کنیم، بعد رکورد مادر رو حذف کنیم و نهایتا DbContext.SaveChanges رو صدا بزنیم. که مسلما همه این مراحل باید در یک Transaction قرار بگیرن.
و راه حل 2) برای هر موجودیت یک جدول جدا تعریف کنیم. درسته که این مدل SQL Smell شناخته میشه اما خیلی مهم نیست. بستگی به نیازهای پروژه و مشخصات فنی دیگر قسمت‌ها داره. اگر مانند مثال‌های شما تعداد جداول زیاد نباشن (برای مثال شما 3 جدول خواهیم داشت) اشکالی نداره که برای هر دسته بندی جدول مجزایی تعریف کنیم. یعنی ArticleComments، VideoComments و غیره. درسته که کوئری ها، مدل‌ها و دیگر جزئیات پروژه کمی تغییر خواهند کرد و جدول کامنت‌ها تکرار شده، اما Explicit بودن همیشه بهتره. مزیت اصلی این روش هم این هست که چون رابطه بین جداول One-To-Many خواهد بود، به سادگی میشه Cascade Delete رو تنظیم کرد. دیگه نیازی به کد نوشتن یا Include کردن جداول فرزند وجود نداره. شخصا این روش رو ترجیح میدم که دلایلش روشن هست، اما باز هم همونطور که گفتم بستگی به ساختار کلی پروژه داره.
زمان زیادی روی Polymorphic Relationships گذاشتم اما هنوز موفق نشدم راه حلی پیدا کنم که یک جدول واحد برای موجودیت مشترک داشته باشیم، و بتونیم Cascade Delete رو هم تنظیم کنیم. اگر راه حل یا پیشنهادی داشته باشین خوشحال میشم بیشتر بررسی کنیم. ممنون از وقتی که گذاشتین 
نظرات مطالب
نمایش خطاهای اعتبارسنجی سمت سرور ASP.NET Core در برنامه‌های Angular
نکته تکمیلی
برای خلوت کردن قالب‌های مرتبط با فرم‌ها برای نمایش خطاهای اعتبارسنجی و همچنین برای جلوگیری از تکرار، می‌توان کامپوننت ValidationMessage را به شکل زیر نیز توسعه داد:
import { Component, Input, OnInit } from '@angular/core';
import { AbstractControl } from '@angular/forms';

@Component({
  selector: 'validation-message',
  template: `
    <ng-container *ngIf="control.invalid && control.touched">
      {{ message }}
    </ng-container>
  `
})
export class ValidationMessageComponent implements OnInit {
  @Input() control: AbstractControl;
  @Input() fieldDisplayName: string;
  @Input() rules: { [key: string]: string };

  get message(): string {
    return this.control.hasError('required')
      ? `${this.fieldDisplayName} را وارد نمائید.`
      : this.control.hasError('pattern')
      ? `${this.fieldDisplayName} را به شکل صحیح وارد نمائید.`
      : this.control.hasError('email')
      ? `${this.fieldDisplayName} را به شکل صحیح وارد نمائید.`
      : this.control.hasError('minlength')
      ? `${this.fieldDisplayName} باید بیشتر از  ${
          this.control.errors.minlength.requiredLength
        } کاراکتر باشد.`
      : this.control.hasError('maxlength')
      ? `${this.fieldDisplayName} باید کمتر از  ${
          this.control.errors.maxlength.requiredLength
        } کاراکتر باشد.`
      : this.control.hasError('min')
      ? `${this.fieldDisplayName} باید بیشتر از  ${
          this.control.errors.min.requiredLength
        } باشد.`
      : this.control.hasError('max')
      ? `${this.fieldDisplayName} باید کمتر از  ${
          this.control.errors.max.requiredLength
        } باشد.`
      : this.hasRule()
      ? this.findRule()
      : this.control.hasError('model')
      ? `${this.control.errors.model.messages[0]}`
      : '';
  }
  constructor() {}

  private hasRule() {
    return (
      this.rules &&
      Object.keys(this.control.errors).some(ruleKey =>
        this.rules[ruleKey] ? true : false
      )
    );
  }

  private findRule(): string {
    let message = '';
    Object.keys(this.control.errors).forEach(ruleKey => {
      if (this.rules[ruleKey]) {
        message += `${this.rules[ruleKey]} `;
      }
    });

    return message;
  }

  ngOnInit(): void {}
}

این کامپوننت، کنترل مورد نظر، یک نام نمایشی برای فیلد متناظر و یک شیء تحت عنوان rules را دریافت می‌کند. در بدنه پراپرتی message، به ترتیب اولویت validator، بررسی انجام شده و پیغام مناسب بازگشت داده خواهد شد. همچنین خطاهای سمت سروری هم که با کد "model" به لیست خطاهای کنترل اضافه شده اند نیز مورد بررسی قرار گرفته شده اند. 
 در اینجا اگر لازم باشد با یکسری قواعد سفارشی هم به صورت یکپارچه با اعتبارسنج‌های پیش فرض رفتار کنیم و از یک مسیر این پیغام‌ها نمایش داده شوند، می‌توان از خصوصیت rules بهره برد. به عنوان مثال:
 <mat-error *ngIf="form.controls['userName'].invalid && form.controls['userName'].touched" 
 class="mat-text-warn">
    <validation-message
        [control]="form.controls['userName']"
        fieldDisplayName="نام کاربری"
        [rules]="{rule1:'پیغام متناظر با rule1'}">
    </validation-message>
</mat-error>

به همراه یک Validator سفارشی
this.form = this.formBuilder.group({
      userName: [
        '',
        [Validators.required, UserNameValidators.rule1)]
      ],
      password: ['', Validators.required],
      rememberMe: [false]
    });

export class UserNameValidators{
   static rule1(control: AbstractControl) {
        if (control.value.indexOf(' ') >= 0) {
            return { rule1: true };
        }
        return null;
    }
}

نظرات مطالب
Senior Developer به چه کسی گفته می شود؟
توضیح خوبی بود، ولی از بین تمام این مطالب این قسمت از نظر شما به دلم نشست:
در ضمن هنگام تهیه و مطالعه رزومه باید به عناوین تسلط و آشنایی و آگاهی دقت لازم را داشته باشیم. 
خیلی از افراد کفر آدم رو در می‌آرن، ردیف کرده کلی تخصص حتی بدون تفکیک و شاخه بندی. جالب اینه که در همه زمینه‌ها هم اصطلاح تسلط رو به کار برده. من خودم به شخصه تسلط بر یک مبحث رو خیلی اصطلاح سنگین و دشواری میبینم. چون واقعا برای شایسته این اصطلاح بودن باید در سطح آگاهی و آشنایی نباشیم، باید در سطحی باشیم که چندین و چند بار از این اطلاعات و آگاهی‌ها در عمل استفاده کرده باشیم. به نظر من کلاس‌های آموزشی و مطالعه کتاب و بسیاری از موارد دیگر تنها ما رو به سطح آشنایی می‌رسانند ولی بدون استفاده عملی و کاربردی از اطلاعات در همین سطح باقی میمونیم و به تسلط بر آن موضوع دست پیدا نمی‌کنیم.
با این تفاسیر متاسفانه کارفرمایان بین این واژه‌ها تفاوت چندانی قائل نمیشوند و بیشتر به اصطلاحات دهن پر کن توجه میکنند که البته در طولانی مدت هم با مشکل مواجه خواهند شد.
بگذارید با یک مثال ملموس این قضیه رو روشن کنم:
یادتون بیارید زمانی که تازه با کامپیوتر آشنا شدید، نصب نرم افزارهای کاربردی کوچک همیشه برای شما سورپرایزی داشته اند یعنی ممکنه برای نصب بعضی از نرم افزارها با مشکل مواجه شده باشید، شما در اینترنت و یا کتاب به دنبال راه حلی برای نصب آن نرم افزار بودید، تا اینجا در مرحله آگاهی قرار دارید، یعنی می‌دانید که نصب نرم افزار فرایندی بدون خطا نیست، شاید یه جاهایی با مشکل مواجه بشید که به راحتی نتونید حل کنید.
بعد از مدتی که این روند تکرار میشه آگاهی‌های شما تعمیم پیدا میکنه و به سطح آشنایی میرسه، دیگه نصب نرم افزار‌ها برای شما استرس و مشکلات پیش بینی نشده ای نداره. شما اکنون در مرحله آشنایی هستید.
الان در چه مرحله ای هستید؟ یقینا در سطح تسلط هستید، امکان نداره نصب مشکلترین نرم افزارها الان برای شما در بدترین حالت بیشتر از 1 ساعت طول بکشه. دیگه حتی به حدی رسیدید که دکمه Next‌و پذیرفتن لایسنز و محل نصب نرم افزار و ... جز روتین کار شده و مکثی روی این موارد ندارید.
شما الان می‌تونید بگید که من به نصب نرم افزارها تسلط کامل دارم.
آیا در زمینه Design pattern‌ها هم به همین صورت هستید؟ آیا در زمینه آزمایش واحد هم به همین صورت هستید؟ آیا استفاده از فلان الگوی طراحی به اندازه استفاده از حلقه For و کاربردش در ذهنتون قرار گرفته؟ آیا به اندازه با الگوی‌های طراحی کار کردید که در موقعیت‌های خاص ناخوداگاه به یاد استفاده از فلان الگوی طراحی بیفتید؟
اگر پاسخ این سولات مثبته شما واقعا به الگوی‌های طراحی مسلط هستید؟
اگر نیاز به کمی مکث و آزمون و خطا دارید، شما به الگوی‌های طراحی آشنا هستید؟
اگر فقط می‌دونید که برای فلان مسئله الگوی طراحی کاربرد داره و بتونید فلان کد رو که از الگوی طراحی استفاده کرده تا حدودی تحلیل کنید،‌شما به الگوی‌های طراحی آگاهی دارید.

پس به قول آقای پاکدل بین این سه مفهوم لطفا تفاوت قائل بشید.
نظرات مطالب
EF Code First #12
با سلام و تشکر از زحمات استاد نصیری
من چند روز پیش مطلبی رو راجع به ساخت attribute برای compare validation در روش code first عنوان کردم(البته در asp.net web form).که در واقع اصلی‌ترین کاربردش همون کاربرد معروف مقایسه رمز عبور و تکرار رمز عبور هست. یه سری کارایی در این زمینه انجام دادم و خواستم در مورد مشکل مربوطه و در کل ، صحیح یا غلط بودن این روش کمکم کنید.
    [AttributeUsage(AttributeTargets.Class | AttributeTargets.Property | AttributeTargets.Field | AttributeTargets.Parameter, AllowMultiple = true, Inherited = true)]
    public  class CompareAttribute : ValidationAttribute
    {
        public CompareAttribute(string originalProperty, string confirmProperty)
        {
            OriginalProperty = originalProperty;
            ConfirmProperty = confirmProperty;
        }
        public string ConfirmProperty
        {
            get;
            private set;
        }
        public string OriginalProperty
        {
            get;
            private set;
        }
        public override bool IsValid(object value)
        {
            PropertyDescriptorCollection properties = TypeDescriptor.GetProperties(value);
            return String.Equals(((User)value).Password, ((User)value).RepeatPassword);
        }
    }
    
تا اینجا یه کلاس تعریف شده که خیلی خلاصه Validation Attribute رو پیاده سازی کرده.این هم از کلاس User ، فقط در حد تعریف property‌های لازم این مثال
 //[CompareAttribute("Password", "RepeatPassword", ErrorMessage = "Not Compare!")]
    public class User
    {
        public Int64 UserId { get; set; }

 [Required(ErrorMessageResourceName = "Password", ErrorMessageResourceType = typeof(ErrorMessageResource))] public String Password { get; set; }

 [NotMapped] [Required(ErrorMessageResourceName = "RepeatPassword", ErrorMessageResourceType = typeof(ErrorMessageResource))] //[CompareAttribute("Password","RepeatPassword" , ErrorMessage = "Not Compare!")] public String RepeatPassword { get; set; } }
مشکل اصلی استفاده از همین compare attribute  هست که ساخته شده .
وقتی اونو بالای کلاس User میزارم کار میکنه.ولی خب این یه کار خیلی زشتیه! چون به ازای همه property‌ها اجرا میشه.ولی وقتی اونو تو جای اصلیش که همون بالای repeat password هست میزارم کار نمیکنه.
یه جورایی مشکل از اینه که نمیشه انگار مقدار property رو به این سمت پاس داد.ولی در حالتی که بالای کلاس میزارمش چون خود کلاس رو پاس میده ، طبیعتاٌ
اسم property‌ها رو هم پیدا میکنه.
ممنون میشم راهنماییم کنید .


مطالب
آموزش زبان Rust - قسمت 10 - مفهوم Borrowing در Rust
Rust، یک زبان برنامه نویسی سیستمی است که برای ایمنی، همزمانی و عملکرد بهتر طراحی شده‌است. یکی از ویژگی‌های کلیدی آن، مفهوم Borrowing است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا ارجاعاتی را به ارزش‌ها بدون در اختیار گرفتن مالکیت، ایجاد کنند. این مقاله اهمیت قرض گرفتن را در این زبان برنامه‌نویسی را بررسی می‌کند.  

Borrowing در Rust

Borrowing عمل ایجاد ارجاع به یک ارزش، بدون در اختیار گرفتن مالکیت است. در Rust، ارجاعات، مشابه اشاره‌گرهای معمولی هستند؛ اما با قوانین و محدودیت‌هایی اضافه شده‌اند. ویژگی‌های اصلی Borrowing عبارتند از:
  • References اشاره‌گرهایی با قوانین و محدودیت‌ها هستند.
  • References مالکیت ارزش‌ها را نمی‌گیرند.


دلایل Borrowing در Rust

چندین دلیل وجود دارند که چرا Borrowing در Rust سودمند است:
Performance : به کمک Borrowing، با انتقال ارجاع به یک مقدار بجای clone، عملکرد بهبود بخشیده می‌شود. به عنوان مثال هنگامیکه یک تابع، دارای پارامتری مانند یک رشته است، انتقال مرجع، کارآمدتر از تکرار مقدار است.
Ownership Management : در مواردی که مالکیت، مورد نیاز یا مطلوب نیست، Borrowing یک راه حل ایده‌آل است. با عدم مالکیت، یک تابع نباید مسئول تصمیم‌گیری در مورد زمان پاکسازی یک مقدار باشد.


قوانین Borrowing در Rust

Rust دو قانون اصلی Borrowing را اعمال می‌کند:
  • در هر زمان معین، می‌توانید یک مرجع قابل تغییر یا هر تعداد مرجع تغییرناپذیر داشته باشید.
  • مراجع باید همیشه معتبر باشند.

این قوانین به حل دو مشکل عمده در برنامه نویسی کمک می‌کنند:
Data Races  : مشکل Data Races زمانی رخ می‌دهد که دو رشته سعی می‌کنند مکان حافظه‌ی یکسانی را به طور همزمان بخوانند و یا بنویسند که منجر به نتایج غیر قطعی می‌شود. قوانین Borrowing در Rust تضمین می‌کند که از چنین درگیری‌هایی جلوگیری می‌شود.
Dangling References : یک dangling reference به حافظه‌ی نامعتبری اشاره می‌کند. با اطمینان از اینکه مراجع همیشه معتبر هستند، قوانین وام گیری Rust از وقوع ارجاعات آویزان جلوگیری می‌کند.


ویژگی‌های قابل توجه Borrowing   

Immutable References by Default : در Rust، یک reference به طور پیش فرض تغییر ناپذیر است. این انتخاب طراحی بر اهمیت Borrowing برای برنامه نویسی ایمن و کارآمد تاکید دارد.
Automatic Dereferencing: در Rust ویژگی عدم ارجاع خودکار وجود دارد؛ به این معنا که توسعه دهندگان مجبور نیستند به صراحت، ارجاع را پیاده سازی کنند. این روند، کار با ارزش‌های borrowed را ساده می‌کند.

Rust یک زبان برنامه نویسی قدرتمند است که ایمنی و عملکرد را از طریق ویژگی‌هایی مانند Borrowing در اولویت قرار می‌دهد. با درک مفهوم Borrowing و رعایت قوانین آن، توسعه دهندگان می‌توانند از پتانسیل کامل Rust برای ایجاد نرم افزاری کارآمد، قابل اعتماد و همزمان استفاده کنند. 
مطالب
کش کردن کوئری ها با استفاده از کتابخانه MediatR
در سری مقالات پیاده سازی CQRS توسط کتابخانه MediatR، مطالبی جهت آشنایی و نحوه استفاده از این کتابخانه بیان شده‌است که در بخش چهارم، به رفتار‌ها (Behavior‌)‌ها جهت اعمالی از جمله اعتبارسنجی، ثبت وقایع و ... پرداخته شده‌است. در این مقاله قصد داریم با استفاده از رفتارها، اقدام به پیاده سازی کش، برای خروجی حاصل از کوئری‌ها نماییم.
با استفاده از رفتارها، تمامی کدهای لازم برای خواندن و ثبت داده‌ها از کش، در Behavior‌  مربوطه پیاده سازی خواهد شد و نیازی نیست در تمامی هندلرهای مربوط به درخواست‌های از نوع Query، کدهای مربوط به Caching تکرار شود.

ابتدا یک interface همانند زیر ایجاد خواهیم کرد و هدف از آن، محدود کردن Caching برای درخواست‌هایی خواهد بود که از این اینترفیس ارث بری کرده‌اند و نه تمامی درخواست‌ها:
public interface ICachableQuery
  {
        public string Key { get;}
  }
با توجه به اینکه برای کش کردن داده‌ها، نیاز به یک کلید منحصر بفرد داریم، اینترفیس فوق، داری یک خصوصیت رشته‌ای Key می‌باشد و تمامی درخواست‌هایی که نیاز به کش کردن دارند، باید Key را با یک مقدار منحصر بفرد مقدار دهی کنند. در کدهای پایین، یک نمونه از یک درخواست را مشاهده میکنید که مقدار Key را برابر با نام کلاس، به همراه شناسه رکورد مورد نظر مقدار دهی کرده‌است:
public class GetBookmarkQuery : IRequest<BookmarkDto>, ICachableQuer
    {
        public int Id { get; init; }
        public string Key => $"{nameof(GetBookmarkQuery)}-{Id}";

        public GetBookmarkQuery(int id)
        {
            Id = id;
        }
    }

و در ادامه، یک Behavior‌  به اسم Caching Behavior‌ ایجاد و کدهای لازم برای خواندن و ثبت داده‌ها از کش را پیاده سازی کرده‌ایم:
public class CachingBehavior<TRequest, TResponse> : IPipelineBehavior<TRequest, TResponse> where TRequest : ICachableQuer
    {
        private readonly IDistributedCache _cache;


        public CachingBehavior(IDistributedCache distributedCache)
        {
            _cache = distributedCache;
        }


        public async Task<TResponse> Handle(TRequest request, CancellationToken cancellationToken, RequestHandlerDelegate<TResponse> next)
        {
            TResponse response;
            var cachedResponse = await _cache.GetAsync(request.Key, cancellationToken);
            if (cachedResponse != null)
                response = JsonConvert.DeserializeObject<TResponse>(Encoding.Default.GetString(cachedResponse));
            else
            {
                response = await next();
                var serialized = Encoding.Default.GetBytes(JsonConvert.SerializeObject(response));
                await _cache.SetAsync(request.Key, serialized, cancellationToken);
            }
            return response;
        }
    }
همانطور که قابل مشاهده‌است، ابتدا کش با مقدار کلید درخواست جاری بررسی می‌شود و اگر مقداری در کش موجود باشد همان را بر میگرداند، در غیر این صورت هندلر مربوطه اجرا خواهد شد و سپس مقدار دریافت شده از خروجی هندلر را کش خواهد کرد.
و در پایان نیاز هست  این Behavior را به صورت زیر  ثبت نماییم :
services.AddScoped(typeof(IPipelineBehavior<,>), typeof(CachingBehavior <,>));

با توجه با اینکه ممکن است بعد از کش کردن خروجی یک کوئری، تغییراتی بر روی رکورد مورد نظر که کش شده است انجام شود، بهتر است  تاریخ انقضا برای کش‌ها ثبت شود و یا بعد از به روزرسانی یک رکورد، کش مربوطه را به روزرسانی کنید.
مطالب
به روز رسانی قالب فایل‌های csproj پروژه‌های قدیمی
اگر شما هم مثل بنده در حال نگه‌داری از یک سیستم قدیمی می‌باشید، به احتمال زیاد همیشه با یک سری مسائل مثل آپدیت پکیج‌ها، اضافه کردن یا حذف کردن فایلی از پروژه، مدیریت وابستگی‌ها، خروجی گرفتن از یک پروژه کنسول و ... درگیر هستید؛ مسائلی که سال‌هاست با روی کار آمدن «دات نت کور» و پس از آن «دات نت ۵» حل شده‌است. این حجم از مشکلات به حدی بود که گاهاً کدنویسی را با مشکل مواجه می‌کرد و امروز تصمیم گرفتم این مشکل را برای پروژه شرکت حل کنم. ابتدا باید بگویم، یک نسخه‌ی پشتیبان از کد خود تهیه کنید؛ چرا که زیاد به آن رجوع خواهید داشت.

انجام این آپدیت از طریق دو نرم‌افزار  upgrade-assistant و try-convert قابل انجام است. بنده به شخصه از upgrade-assistant استفاده کردم چرا که به نظر به بلوغ بیشتری رسیده‌است. ابتدا با دستور زیر این نرم‌افزار را نصب کنید:
dotnet tool install -g upgrade-assistant
اگر پیغامی دریافت میکنید مبتنی بر این که این نرم‌افزار قبلاً نصب شده، با دستور زیر از به‌روز بودن آن اطمینان حاصل کنید:
dotnet tool update -g upgrade-assistant

توجه داشته باشید، نرم‌افزار upgrade-assistant برای ارتقاء پروژه‌ها به دات نت 5 و 6 طراحی شده‌اند. بنابراین ما فقط با سه مرحله‌ی اول سر و کار داریم:
  • Back up project
  • Convert project file to SDK style
  • Clean up NuGet package references 

حال یک terminal را باز کنید و به محل پروژه بروید و دستور زیر را اجرا کنید:
upgrade-assistant upgrade MyProject.csproj
در دستور بالا، کلمه‌ی MyProject را با نام پروژه‌ی خود جایگزین کنید. پس از اجرای این دستور، مراحل ۱ تا ۳ را که پیش‌تر در مورد آن توضیح داده شد، اجرا کنید. توجه داشته باشید که اگر solution شما از بیش از یک پروژه تشکیل شده، برای هر پروژه به‌طور جداگانه‌ای باید این عمل تکرار شود. حال اگر فایل csproj پروژه را ببینید، متوجه آن می‌شوید که پروژه به ساختار جدید درآمده است.
  • اگر پروژه از جنس Library باشد، فایل csproj را به شکل زیر درآورید: 
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
    <PropertyGroup>
        <TargetFramework>net472</TargetFramework>
        <OutputType>Library</OutputType>
    </PropertyGroup>
.
.
.
</Project>

  • اگر پروژه از جنس Console باشد، فایل csproj را به شکل زیر درآورید:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk">
<PropertyGroup>
<TargetFramework>net472</TargetFramework>
<OutputType>Exe</OutputType>
<ApplicationIcon>logo.ico</ApplicationIcon>
<AppConfig>App.config</AppConfig>
</PropertyGroup>
.
.
.
</Project>

  • اگر پروژه از جنس Web باشد، فایل csproj را به شکل زیر درآورید. احتمالاً پیچیده‌ترین و سخت‌ترین فایل‌ها، متعلق به پروژه‌های وب باشد. اگر دقت کنید نوع SDK از نوع MSBuild.SDK.SystemWeb می‌باشد. نسخه این SDK ممکن است در زمانیکه شما در حال خواندن این مطلب می‌باشد آپدیت شده باشد و بهتر است قبل از استفاده، آخرین نسخه را از نیوگت برداشت کنید. (باید ذکر کنم که این hack کوچک را از یک comment  در issueهای گیت‌هاب پیدا کردم.)
<Project Sdk="MSBuild.SDK.SystemWeb/4.0.54">
<PropertyGroup>
<OutputType>Library</OutputType>
<TargetFramework>net472</TargetFramework>
<AppConfig>Web.config</AppConfig>
</PropertyGroup>
.
.
.
</Project>
مطالب
بازسازی کد: جداسازی متغیر موقتی (Split temporary variable)
در حالت‌هایی که متغیر موقتی‌ای در متد وجود دارد که چندین بار مقدار دهی می‌شود، احتمالا به چنین بازسازی کدی نیاز است. قبل از ادامه بحث در این باره نیاز است یک نوع از متغیرهای محلی را بررسی کرد. 
متغیر محلی تجمعی (Collecting temporary variable): متغیری ای که در بدنه متد یا عبارت‌های loop مقدار آن به مرور تکامل می‌یابد یا اضافه می‌شود. نمونه‌ای از چنین متغیرهایی شمارنده‌های loop و یا رشته‌هایی هستند که بسته به شرایط خاص در متد تولید و مقادیر آنها تکامل می‌یابند. پر کردن یک stream و اضافه کردن به یک متغیر از نوع موقتی collection نیز نشانه‌هایی از این نوع متغیر هستند. 
معمولا متغیرهای محلی تجمعی نیازی به جداسازی ندارند. اما متغیرهای محلی‌ای غیر از این نوع، نیاز به بازسازی خواهند داشت. متغیرهایی که برای نگهداری مقداری و استفاده از آن در ادامه بدنه متد ایجاد می‌شوند، یکی از دلایل اصلی طولانی شدن بدنه یک متد هستند.
به طور مثال به تکه کد زیر توجه کنید. در این تکه کد متغیری به نام temp در خط اول ایجاد شده که در خط سوم مورد استفاده مجدد قرار گرفته است. بیشترین سناریویی که نیاز به بازسازی دارد به این صورت هستند. 
double temp = 2 * (_height + _width); 
Console.WriteLine(temp); 
temp = _height * _width; 
Console.WriteLine(temp);
این تکه کد را می‌توان به صورت زیر بازسازی کرد:
readonly double perimeter = 2 * (_height + _width); 
Console.WriteLine(perimeter); 
readonly double area = _height * _width; 
Console.WriteLine(area);

مراحل انجام این بازسازی کد 

  1. نام متغیر موقتی را در خط مربوط به ایجاد و اولین مقداردهی به آن تغییر دهید. 
  2. متغیر موقتی را readonly کنید. 
  3. تمامی دسترسی‌ها به متغیر موقتی را تا مقداردهی بعدی به متغیر تغییر نام یافته تغییر دهید. 
  4. متغیر موقتی را در مکان مقداردهی بعدی به متغیر ابتدایی تعریف کنید. 
  5. کد را کامپایل و تست کنید. 
  6. مراحل بالا را برای هر مقداردهی به متغیر موقتی اولیه تکرار کنید. 
به زبان ساده‌تر در بازسازی کد جداسازی متغیر موقتی به ازای هر استفاده از متغیر موقتی اولیه یک متغیر جدید را ساخته و استفاده می‌کنیم. به شبه کد زیر توجه کنید:
var temp = "some text"; 
// temp usage 
  
temp = "some other text"; 
// temp usage 
  
temp = "yet another text"; 
// temp usage 
  
temp = "final text"; 
// temp usage
در این کد یک متغیر موقتی بارهای مقداردهی و استفاده مجدد شده است. دید کلی در بازسازی این کد به صورت زیر است.
var temp = "some text"; 
// temp usage 
  
var temp2 = "some other text"; 
// temp 2 usage 
  
var temp3 = "yet another text"; 
// temp 3 usage 
  
var temp4 = "final text"; 
// temp 4 usage
زمانیکه از یک متغیر موقتی چندین بار در یک متد استفاده می‌شود، ممکن است این مورد ناشی از وجود مسئولیت‌های بیش از اندازه در یک متد باشد و با استفاده از بازسازی کد استخراج متد به طریق دیگری مشکل متغیرهای موقتی حل شود. اما برای انجام استخراج متد نیز در نهایت نیاز است ابتدا بازسازی جداسازی متغیر موقتی را انجام دهید تا بلوک‌های کد قابل استخراج مشخص‌تر شوند.
مطالب
C# 7 - Discards
در تکمیل سری بررسی ویژگی‌های C# 7.0، ذکر ویژگی Discards نیز ضروری است. Discards به معنای متغیرهای محلی هستند که قابل انتساب بوده، اما قابل خواندن نیستند. دارای نامی نیستند و تنها توسط یک _ مشخص می‌شوند. در اینجا underscore یا _، یک واژه‌ی کلیدی است؛ مانند var و قابلیت خوانده شدن را ندارد (نمی‌تواند در سمت راست یک انتساب قرار گیرد).


علت وجود Discards در C# 7.0

گاهی از اوقات می‌خواهیم از مقادیر بازگشت داده شده‌ی توسط متدها، خصوصا آرگومان‌های out، صرفنظر کنیم:
 if (bool.TryParse("TRUE", out parsedValue)) { /* Do your stuff */ }
در این مثال، parsedValue برای ما اهمیتی نداشته و تنها می‌خواهیم از خروجی متد TryParse استفاده کنیم. به علاوه می‌خواهیم آن‌را در ادامه‌ی کد نیز قابل دسترسی کنیم. در C# 7.0 برای رسیدن به این مقصود از Discards استفاده می‌شود:
 if (bool.TryParse("TRUE", out bool _)) { /* Do your stuff */ }
در این‌حالت، _ ذکر شده، در بدنه‌ی if و یا حتی در خارج از آن، قابل دسترسی نیست و کامپایلر از آن صرفنظر می‌کند.


مکان‌هایی که می‌توان از Discards در آن‌ها استفاده کرد

پارامترهای از نوع out، یکی از مکان‌هایی هستند که می‌توان از Discards برای معرفی آن‌ها استفاده کرد. سایر کاربردهای آن شامل موارد ذیل  می‌شوند:
-در تعاریف tuples برای صرفنظر کردن از پارامتری خاص (Value Tuple deconstructions)
  var (arg1, _, _) = (1, 2, 3);
در اینجا فرض کنید خروجی یک متد که یک tuple را بر می‌گرداند، شامل سه عدد است که تنها به مورد اول آن‌ها علاقمندیم. در اینجا می‌توان سایر پارامترهای صرفنظر شده را توسط _ معرفی کرد.

-در pattern matching برای صرفنظر کردن از نوعی خاص
// in pattern matching
switch (input)
{
    case int number:
        Add(number);
        break;
    case object[] _:
        // ignore
        break;
}

- در پارامترهای delegates
// in delegate parameters
var usersWithPosts =  
    context.Users
           .Join(context.Posts,
                 user => user.UserId,
                 post => post.UserId,
                 (user, _) => user);



واژه‌ی کلیدی _

یک واژه‌ی کلیدی زمینه‌ای است
_ یک contextual keyword به حساب می‌آید؛ مانند var. به این معنا که اگر پیشتر در کدهای خود، یک متغیر محلی را به نام  _ تعریف کرده باشید، با _ بکار رفته‌ی به صورت discard، تداخل نخواهد کرد:
bool _ = false, v = false;
if (bool.TryParse("TRUE", out var _))
{
    /* Do your stuff */
    v = _;
}
در اینجا مقدار v داخل بدنه‌ی if، برخلاف تصور false خواهد بود. علت اینجا است که اولین _ تعریف شده یک local variable است و دومین _ یک discard به حساب می‌آید. بنابراین مهم نیست که رشته‌ی TRUE قابلیت parse به true را دارد و نتیجه‌ی true در _ پارامتر خروجی out قرار می‌گیرد. واژه‌ی کلیدی _ قابلیت خواندن را نداشته و فقط مقدار متغیر محلی _ تعریف شده‌ی پیش از discard، خوانده خواهد شد.

قابلیت تعریف مجدد را دارد
در مثال
 var (arg1, _, _) = (1, 2, 3);
هرچند واژه‌ی کلیدی _ به معنای تعریف یک متغیر محلی فقط نوشتنی است، اما قابلیت تکرار تعریف آن وجود دارد. یعنی در این حالت نیازی نیست تا دومین متغیر را با یک _ و سومین را با دو __ مشخص کرد. واژه‌ی کلیدی _ قابلیت تعریف و استفاده‌ی مجدد را دارد.